سلام.
توی این تاپیک میخوام براتون کلهم اجمعین سجع رو آموزش بدم که دیگه نه من ترس این رو داشته باشم که بلدین یا نه، نه خودتون.
باید بگم که از یک جایی به بعدِ این معلومات مختص بچههای انسانیه. پس از همین الآن بگم. اگه میخواین بگین که ما که رشتهٔ فلانیم چرا باید اینا رو بخونیم، باید بدونین که همیشه دونستن بهتر از ندونستنه. همونطور که امسال توی آزمون نهایی بچهها سؤال سجع اومد و بچهها بلدش نبودن.
بریم سراغ توضیحات:
🔵 خود واژهٔ سجع به معنای آواز فاخته و قمریه.
🔵 به نثری که سجع داشته باشه، میگیم نثر مُسَجَّع یا آهنگین.
🔵 نثر آهنگین نثریه که مثل شعر از موسیقی و قافیه برخورداره. یعنی چی؟ نمونههاش رو توی کتاب با نثرهای سعدی زیاد دیدین.
«منت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت»
ما سه نوع سجع داریم:
سجع مطرف، متوازی و متوازن.
(بچهها حواستون باشه کسی از بچههای تجربی و ریاضی انتظار نداره اسم سجعها رو بلد باشن. من فقط میخوام اینا رو با اسم و منظم یاد بگیرین تا قاطی نکنین. اینکه سجع رو بشناسین و تشخیص بدین عبارتی سجع داره مهمه. نه اینکه دقیقا اسمش رو هم بیان کنین)
توضیحات هرکدوم از سجعها:
🟢 سجع متوازی:
سجع متوازی زمانی اتفاق میوفته که کلمات سجع هم در وزن یکسان باشن و هم در قافیه (حروف پایانی)
(اگه براتون سواله که وزن چیه، مقدمات تاپیکی که من درمورد وزن دارم رو بخونین 👇🏻
https://forum.alaatv.com/post/2473397 )
مثلا:
باران رحمت بیحسابش همه را رسیده و خوان نعمت بیدریغش همهجا کشیده.
IMG_20240726_154458.jpg
با توجه به عکس دقت کنین بچهها:
۱) پس دقیقا انگار با یک بیت شعر و درواقع دو مصرع مواجهیم. برای همین کلمات رو زیر هم نوشتم.
۲) توی این جملات «رحمت و نعمت»،«همهجا و همه را» و «کشیده و رسیده» سجع متوازی دارن.
۳) کلمات «خوان و باران» و «بیدریغش و بیحسابش» هم سجع دارن ولی سجع متوازی نه. (جلوتر متوجه میشین چه نوع سجعی دارن)
🟢 سجع مطرف:
سجع مطرف زمانی اتفاق میوفته که کلمات فقط از لحاظ حروف قافیه یکسان باشن و از لحاظ وزنی، وزن یکسانی نداشته باشن.
مثلا:
محبت را غایت نیست. از بهر آنکه محبوب را نهایت نیست.
IMG_20240726_154522.jpg
با توجه به تصویر دقت کنین بچهها:
۱) «غایت و نهایت» سجع مطرف ایجاد کردن. چون وزنشون یکی نیست ولی حروف پایانیشون قافیه ایجاد میکنه.
۲) «نیست» مثل ردیف شعری عمل میکنه.
۳) عبارت «از بهر آنکه» در جملهٔ اصلی رو ننوشتم. چرا؟ چونکه قیده. لزومی نداره بنویسیمش. میخوایم سجع دو عبارت رو بررسی کنیم.
۴)«محبوب و محبت» هیچ سجعی ندارن.
🟢 سجع متوازن:
سجع متوازن زمانی اتفاق میوفته که کلمات وزنشون یکی باشه ولی حروف پایانی یکسانی نداشته باشن.
مثلا
گاه از دیدن خط مکتوب مُنتعش و گاه از ندیدن روی مطلوب مُشتعل
IMG_20240726_154539.jpg
با توجه به تصویر دقت کنین بچهها:
۱) کلمات «مشتعل و منتعش» و «خط و روی» دارای سجع متوازن هستن.
۲) کلمات «مطلوب و مکتوب» دارای سجع متوازی هستن.
این سه نوع سجع و تمام.
دیگه با دونستن این موارد، باید بتونین در مقابل نثرهایی که چشمتون بهش میخوره، آمادهٔ پیدا کردن سجع باشین و سجع براتون چیز عجیب و دور از ذهنی نباشه.
میتونین به عنوان تمرین، سجعهای عبارت «منت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت» رو توی کامنتای پست بنویسین.
موفق باشین ♥
@دانش-آموزان-آلاء
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@دوازدهم
@یازدهم
@دهم
PicsArt_06-08-06.32.26.jpg
PicsArt_06-08-06.32.42.jpg
PicsArt_06-08-06.34.27.jpg
نگاه که میکنم، سؤالی رو نیازی نیست که توضیح اضافهتر بدم. اما حتما به نمونه سؤالات نگاه کنید بچهها. آگاهی داشته باشید از اینکه با چی طرف خواهید بود بهتون کمک میکنه.
اگر سؤالی بود بپرسید بچهها
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@دانش-آموزان-آلاء
@یازدهم
@دوازدهم
PicsArt_06-08-06.31.37.jpg
PicsArt_06-08-06.31.54.jpg
PicsArt_06-08-06.32.14.jpg
PicsArt_06-08-06.33.29.jpg
PicsArt_06-08-06.34.09.jpg
توضیحاتی که احساس میکنم نیازه بگم:
سؤال ۱۵) -
سؤال ۱۶) برای مورد ب اگر کنایه رو هم نوشته باشید و مصحح باانصاف باشه میتونه نمره رو بهتون اختصاص بده. علاوه بر اینکه این پاسخنامه هم درحال حاضر پاسخنامهٔ قطعی آزمون نیست و ممکنه کنایه هم به این پاسخنامه اضافه بشه.
سؤال ۱۷) اصلا صورت سؤال داره تقلب میده. آرایهٔ بارز حماسه جز اغراق چیه؟!
سؤال ۱۸) -
سؤال ۱۹) -
سؤال ۲٠) -
سؤال ۲۱) بخایید دندان به دادن کین یعنی با دندان نفرت جوید. با کنایه بخوایم بگیم، یعنی از طرف نفرتزده شد.
از فرط هیجان لُکّه دویدن... لُکّه دویدن جوریه که نه میدوی نه قدم میزنی. یک جور شوق و ذوقی داخلش هست. تند راه رفتن رو میگن.
سؤال ۲۲) صبح این مطلب رو به بچهها توضیح دادم. هستم و مستم در صورت سؤال قافیهست. پس قالب مثنویه. یکی از بچهها گفت خب ممکنه بیت اول یک غزل باشه. حرف درستیه. اما صورت سؤال چهار کلمهٔ مهم داره. «لیلی و مجنون» و «داستان منظوم». حتی اگر ندونید کل لیلی و مجنون مثنویه، اینکه بدونید با داستان منظوم طرفید، به قطع با مثنوی طرفید. بهترین و درستترین قالب برای داستانهای بلند نوشتن مثنویه. با قالبهای دیگه به هیچ وجه نمیشه داستان طولانی نوشت. دلیلش هم مشخصه. تمام شدن قافیه.
پس سر امتحان مهمتر از هرچیز دیگه اینه که حواس جمع باشین.
سؤال ۲۳)«حضور سنگین». «جواب تلخ».
سؤال ۲۴) -
سؤال ۲۵) -
سؤال ۲۶) -
سؤال ۲۷) عذرخواهم ولی قسمت الفش واقعا وحشیه =))))
و باقی قسمتا آنچنان عجیب نیستن. خصوصا که اگر وزن اشعار رو بشناسید، کما اینکه من قبلا هم تاپیکش رو زدم، به راحتترین شکل ممکن گزینهٔ جیم رو جواب میدین.
درنهایت به عقیدهٔ من ۸ سؤال آسون، ۳ سؤال متوسط و ۲ سؤال سخت توی این قسمت وجود داره و این رو برای دوستانی مینویسم که بیخود و بیجهت استرس دارن!
سؤالی بود بپرسید بچهها
@دانش-آموزان-آلاء
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@یازدهم
@دوازدهم
PicsArt_06-08-06.29.40.jpg
PicsArt_06-08-06.31.16.jpg
PicsArt_06-08-06.33.00.jpg
این سؤالات چون بیشتر جنبهٔ حفظ کردنی داره و نه تحلیلی و درواقع خود پاسخنامه برای پاسخ گرفتن کفایت میکنه، من خیلی توضیح خاصی ندارم. صرفا مطالبی که احساس کنم لازمه مرور کنم براتون رو بازگو میکنم.
سؤال ۱) حواستون به تیپ سؤال باشه بچهها. من خودم اول موقع خوندن فکر کردم باید در حد عبارت دو کلمه پیدا کنم که ترادف معنایی دارن.
سؤال ۲) گَشَن معنی فلح، نر هم میده ولی اینجا معنی انبوه داره.
سؤال ۳) -
سؤال ۴) حواستون هم باشه که سَباحت یعنی شنا کردن
سؤال ۵) حواستون باشه که مُهْمَل یعنی حرف پوچ و بیارزش، اراجیف... که اصلا شکل خوندنش هم با مَحمِل فرق داره.
اینم بگم که به صفیر هم دقت کنید. صفیر یعنی آواز و بانگ، سفیر یعنی رسول و فرستاده.
سؤال ۶) تفاوت زهاب و ذهاب رو هم در نظر داشته باشین. ذهاب یعنی رفتن.
سؤال ۷) اینجا محضر یعنی «استشهادنامه». درحال حاضر دچار تحول معنایی شده. پس برای همین با «اختلاف» اتفاق یکسانی داره.
سؤال ۸) اصلا صفت بیانی چیه؟!
صفت بیانی صفتیه که چگونگی، حالت، فاعلی یا مفعولی بودن یک اسم رو برای ما توضیح میده که چند شکل داره:
صفت ساده: مثل خوب، مهربان، آسوده و...
صفت فاعلی:
فاعلیها از ترکیب بن مضارع افعال با پسوندهایی مثل «ـَنده، گار، گر، ار، ان و...» ساخته میشه. مثل چی؟
آفریدگار، بیننده، گوینده، کارگر و الی آخر...
صفت مفعولی:
این دفعه رو بن ماضی رو داریم و به آخرش «ـه» اضافه میکنیم. مثل چی؟
نوشته، گفته، پخته، سوخته و الی آخر...
صفت نسبی:
وقتی به کار میره که چیزی رو به کسی نسبت بدیم. معمولا هم اسامی و ضمایر با پسوندهای «ان، گان، یان، ی و...» ترکیب میشن. مثل چی؟
ایرانی، سیاهی، نامی، قربانی و الی آخر...
الآن توی مثالای بالا، اینجوری میشه:
منسوب به ایران
منسوب به سیاه
منسوب به نام
منسوب به قربان
صفت لیاقت:
لیاقت هم وقتیه که داریم به چیزی لیاقت چیزی رو اطلاق میکنیم. معمولا با همون «ی» به کار میره. یه طورایی، انگار داریم لیاقت رو بهش نسبت میدیم! مثل چی؟
خوردنی، دیدنی، بوسیدنی، بوئیدنی و الی آخر...
حالا برگردیم به سؤال!
یک رو ببینید:
سحرزاد
زخمدار
جهانآفرین
نیلیپوش
به سه تای آخری میگیم صفت مرخم. یعنی چی؟ مرخم یعنی دمبریده.
اینا در اصل صفت فاعلی بودن. به این شکل:
زخمدارنده
جهانآفریننده
نیلیپوشنده
و اون آخرشون حذف شده. پس اینا یه نوع صفتن و سحرزاد جوابه.
و توی مورد ب
ایرانی
کبریایی
شکاری
صفت نسبی هستن.
درحالی که قطعا نورانی به معنی منسوب به نوران نیست.
سؤال ۹) -
سؤال ۱٠) -
سؤال ۱۱) -
سؤال ۱۲) الف) صادقانه بخوام بگم خود من سر جلسه اگه با این سؤال مواجه بشم درود میفرستم بر اموات طراح. چونکه اصلا مشخص نیست دقیقا داره چی میپرسه و چی میخواد! بگذریم...
ب) واو وا ربطه.
زره لخت لخت است و قبا چاک چاک است.
ج) -
سؤال ۱۳) -
سؤال ۱۴) -
آسون یا سخت بودن سؤالا رو میخواستم مشخص کنم که الکی دلتون نلرزه از سؤالا.
ولی خب به نظزم توی قلمروی زبانی و املا سختی و آسونی مشخص کردن غلطه. چونکه بسته به حفظیاتتونه و ممکنه از مطالعه و دانش مطالعاتی بیاد. اما سر دو قلمروی بعدی مشخص میکنم...
اگر سؤالی بود بپرسید.
@یازدهم
@دوازدهم
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
ادبیات نیاز به کمک
-
MahdiNOVE
برای قرابت رو مفاهیم اصلی مسلط باش یعنی چی رو مفاهیم اصلی ؟ یعنی داستان های کتابو بلد باش که چه مفاهیمی دارند تو کتاب ادبیات چند تا داستان قدیمی هست مفاهیم اونا مهمه
و همچنین مفاهیم اخلاق . بازگشت به اصل ، یا مثلا داستان اون پسره که نون خشک میخورد رفیقش لاکچری بود حلوا میخورد برای حلواش صدای سگ در آورد تا به اونم حلوا بده
برای تاریخ ادبیات با رمز گذاری بخون : قرن ها رو رمز گذاری شده یا با داستان حفظ کن و حتی آثار رو : مثلا :فردوسی : چردوسی ( قرن چهار _)
رودکی : چوبکی ( قرن چهار)
نظامی : شظامی : قرن 6
البته این یکی از روش های رمز گذاری بود
برای آرایه بهتره یه دور کل ارایه هارو بصورت مرگ بار ببندی یعنی چی ؟ یعنی هر چی ارایه میبینی تو دوروز یا سه روز ببندی و بعدش تست ترکیبی بزنی و هیی برگردی هرروز چند تا مثال از ارایه ها بصورت تکی ببینی ولی بازم تست ترکیبی با روش وقلق خاص خودش بزنی
برای زبانفارسی : وجود یه دبیر الزامیه بنظر من ! این همه ادم میشینند کتاب میخونند اخرش زبان فارسیو نمیزنند چرا ؟ چون کتاب اصلا چیزیو توضیح نداده کتاب کمک درسی هم بعضی وقتا حرفا و کاراش جالب نیست . نظر خودشو اورده بعضیاش
برای لغت و املا
لغات اخر کتاب ، لغات اخر کتاب ، لغات آخر کتاب لغات اخر کتاب ، هزار بار اینو برای خودت بنویس و تکرار کن اینو اول از همه میخونی شاید برای ازمون ها بدرد نخوره ولی برای کنکور بدر د میخوره صددرصد -
سلام جوشش عشق اضافه ی استعاری محسوب میشه ؟
-
fatemehahmadi سلام فکر کنم
-
fatemehahmadi بله هست
-
MahdiNOVE سلام شما چون از پایه مشکل دارید و ضعیف هستید اول بصورت درس به درس شروع کنید
از درس یک اولین پایه ی کنکور هر درس رو به این شکل بخونید:اول تاریخ ادبیات یا سر فصل یا سر درس رو از روی خود کتاب بخونید بعد واژگان رو حفظ کنید تا به یک تسلط نسبی روی واژگان و املای اون درس برسید بعد اگر درس شعر بود سعی کنید بیت ها رو برای خودتون معنا کنید(چون شما میگید خیلی در پایه ضعیف هستید توصیه میشه حتما یک کتاب کمکی درس به درس داشته باشید تا پیدا کردن مفهوم ابیات و آرایه های موجود در هر درس براتون ساده تر باشه چون به مباحث قرابت و ارایه تسلط ندارید)بعد از معنا و مفهوم برید سراغ آرایه های موجود در درس و بعد هم نکات دستور زبان که معمولا زیاد نیستن و در انتها هم لغات ستاره دار و تاریخ ادبیات اشخاص و مکان ها و منابع موجود در درس رو در صورت وجود در آخر کتاب هایلایت کنید تا در ذهنتون حک بشه پس هر درس رو کاملا درس به درس و مثل وقتی ک قراره به پرسش کلاسی جواب بدید بخونید اما دقیق تر و کامل تر هم ادبیات و هم زبان فارسیبعد از اتمام تمام دروس ادبیات به این شکل که یکبار هم معمولا کافیه ادبیات رو به پنج قسمت برای خودتون تقسیم کنید واژگان و املا، تاریخ ادبیات،قرابت معنایی،آرایه های ادبی و زبان فارسی
که مهم ترین و نمره اور ترین این مباحث قرابت معنایی هست که کتاب قرابت معنایی دکتر هامون سبطی بشدتتتتتت توصیه میشه چون با فقط یکبار خوندن این کتاب هم تسلط خیلی خوبی روی ابیات و متون چه از لحاظ قرابت و معنا و مفهوم و چه از لحاظ ارایه دست پیدا میکنید و برای تست هم نشر الگو یا تست های طبقه بندی شده ی دیگه مناسبن بعد از اون آرایه ادبی که این هم کتاب هامون سبطی خیلی خوبه ولی نشر الگو و خیلی سبزم مناسبن زبان فارسی هم نشر الگو و خیلی سبز و در انتها برای واژگان و املا بنظرم همین کتابای لقمه هم مناسبن و برای تست میتونید از تست های طبقه بندی شده استفاده کنید که اگر یک کتاب تست جامع بخواید ک برای همه ی این موضوعات تست طبقه بندی شده داشته باشه گاج موضوعی مناسبه بعد از تهیه ی منابع شما در هر بازه ی زمانی مطالعه ی ادبیات با توجه به نقاط قوت و ضعف برای هر کدوم از این مباحث وقت بذار مطالعه کن و نمونه سوال اموزشی حل کن(میتونه همشون باهم باشه یا نه سه تاشون در یک جلسه و ستاشون جلسه ی بعد)و در جلسه ی بعد مطالعاتی که ترجیحا دو روز بعد باشه تست های زماندارش رو کار میکنید و بعد هم مرور و مرور و مرور مطمین باشید نتیجه ی خیلی خوبی میگیرید خصوصا اگر قرابت رو خیلی کار کنید نصف راه رو رفتیدموفق باشید -
Golsa در ادبیات نیاز به کمک گفته است:
ت برای خودتون تقسیم کنید واژگان و املا، تاریخ ادبیات،قرابت معنایی،آرایه های ادبی و زبان فارسی
که مهم ترین و نمره اور ترین این مباحث قرابت معنایی هست که کتاب قرابت معنایی دکتر هامون سبطی بشدتتتتتت توصیه میشه چون با فقط یکبار خوندن این کتاب هم تسلط خیلی خوبی روی ابیات و متون چه از لحاظ قرابت و معنا و مفهوم و چه از لحاظ ارایه دست پیدا میکنید و برای تست هم نشر الگو یا تست های طبقه بندخیلی ممنون که وقت گزاشتید و راهنمایی کردید همین کاری که گفتید رو انجام میدم اول درس به درس از دهم شروع میکنم هر درس رو تو 2 روز کامل با لغت معنی املا جمع میکنم تا برسم به موضوعی خوندن راستی کتابی که الان برا هر سه سال جدا دارم سیر تا پیاز که کتاب فوق العاده هست ولی مشکل اینه خییییلی حجمش زیاده ولی عالیه .
-
MahdiNOVE بسیار عالیبله زیاد مهم نیست کتابی که برای درس به درس استفاده میکنید چی باشه چون قرارا یه اطلاعات کلی و در حد مدرسه بدست بیارید ازش ولی کتاب سیر تا پیازم کتاب بسیارخوبی برای اموزش از پایه و درس به درس...انشالله موفق باشید
-
سلام کسی میتونه ممیز رو تو دستور زبان فارسی برای من توضیح بده چیه و چطر استفاده میشه کجا و...
@تجربیا @انسانیا @دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا @دانش-آموزان-آلاء @ریاضیا -
خانومِ_دوست_داشتنی اوه اوه ... عجب سوالی ...
-
خانومِ_دوست_داشتنی
ممیز به طور کلی همون شاخص ها هستن . صفت های مثل " آقا، سرهنگ، تخته ، نفر .و ... " که در ابتدای یک اسم میاد و واحد اون رو مشخص میکنه بهش ممیز یا شاخص میگن ... این کوتاه ترین توضیحیه که میشه براش داد -
خانومِ_دوست_داشتنی همونه . موقع مشخص کردن وابسته ی وابسته بهش میگن ممیز
-
خانومِ_دوست_داشتنی ولی خدایی تاپیک قدیمی ای رو برای این سوال انتخاب کردی ... خخخخخخخخخخخخخخخ
-
Sh.E در ادبیات نیاز به کمک گفته است:
خانومِ_دوست_داشتنی
ممیز به طور کلی همون شاخص ها هستن . صفت های مثل " آقا، سرهنگ، تخته ، نفر .و ... " که در ابتدای یک اسم میاد و واحد اون رو مشخص میکنه بهش ممیز یا شاخص میگن ... این کوتاه ترین توضیحیه که میشه براش دادممیز واحد شمارش کمیته نه شاخص
-
خانومِ_دوست_داشتنی ممیز واحد شمارش برای کمیت هاس و عموما وابسته وابسته میشه.
مثلا یه تخته فرش.
تخته لقب نیست که بخوایم شاخص بگیریم.
تخته واحد شمارش فرشه که فلشش بر میگرده به یک