-
من سوالهای دیروز سنجش عربی ویژه علوم انسانی را حل کردم نظام قدیم سطح سوالات در حد بچه های ریاضی و تجربی بود اگر خواستید تا تحلیل کنم واستون .
@دانش-آموزان-نظام-قدیم-آلا -
@candoit
-
-
سوال 27
با مقایسه 4گزینه در گزینه 4 کلمه (همان)آورده شده است که در صورت عربی آن وجود ندارد پس گزینه 4 رد میشود.
ترکیب(لغة عالمیّة) اولا نکره است و کلمه (عالمیة) صفت نسبی است و باید جهانی یا فراگیر ترجمه شود که در گزینه3 به اشتباه جهانیان آورده شده است پس گزینه 3 غلط است.
بین گزینه1و2 مقایسه میکنیم به ( و اختارها الله) میرسیم که باید توجه کنیم (ها)مفعول و (الله) فاعل است پس ترجمه صحیح آن گزینه 1 میباشد. -
سوال28
دو فعل( عَزَمَ) و( أن یخففَ) اولی ماضی به معنای تصمیم گرفت و فعل دوم بصورت مضارع التزامی یعنی کم کند یا بکاهد درست است که در این صورت گزینه1 و2 رد میشوند.
بین گزینه 3 و 4 مقایسه میکنیم در گزینه 3 مشکلات مالی و در گزینه 4 مشکل مالیش آورده شده است به صورت عربی آن مراجعه میکنیم(المشال المالیّة)اورده شده است که باید بدانید مشاکل جمع است پس گزینه3 درست است گزینه4 ضمیر هم آورده است که خیلی غلط است.پس گزینه صحیح3میباشد.
المالیة صفت نسبی است که در پاسخ تست قبل هم به آن اشاره شد. -
سوال29
(سیحبُ الناس) باید آینده ترجمه شود به خاطر وجود (س) اول فعل مضارع به معنی مردم دوست خواهند داشت . به راحتی گزینه 2 و 3 رد میشوند.
بین گزینه1و4 مقایسه میکنیم آخر جمله ترکیب ( في المجتمع) در گزینه 1 به صورت جامعه ی خود ترجمه شده است یعنی برای جامعه ضمیر در نظر گرفته است که در صورت سوال ضمیر وجود ندارد پس گزینه 1 رد میشود پاسخ صحیح گزینه4 -
سوال31
در صورت سوال گفته کدام گزینه با عبارت داده شده هم مفهوم نیست.همون قرابت معنایی هست البته در زبان عربی.
(لا تُبطلوا صدقاتِکم بالمنّ و الأذی) یعنی صدقه و بخششهای خودتون را با منت از بین نبرید. خودمونی این که خوبی که کردی با منت گزاشتن از بین نبر.
حالا 4 گزینه را مقایسه میکنیم گزینه3 واضحه داره در مورد چیز دیگه ای حرف میزنه اصلا نیازی به بررسی نداره که این چیز دیگه ای داره میگه و اون چیز صورت سوال رو نمیگه پس گزینه3 پاسخ صحیح میباشد. -
سوال32
فعل جمله در صورت فارسی می انداخت هست ماضی استمراری که میشه ( کان+مضارع)در عربی
در گزینه 1 و3 کان+مضارع هست.پس بین 1 و3 باید دنبال جواب باشیم گزینه 4 (کان+قد+ماضی)هست میشه ماضی بعد.
بین 1 و3 گزینه 1 (تُتعب نفسها) و گزینه 3 (یُتعب نفسها) آورده شده خب ضمیر متصل (ها) واسه مونث مگه نیست ؟ مگر مونث اول فعل مضارع (ت) نداره؟خب دیگه یعنی گزینه3 غلطه و جواب گزینه1 میشه. -
سوال33
صورت فارسی سوال گفته (خاصیتهای عسل) یعنی جمع آورده بریم 4گزینه می ببینیم گزینه 1و 4 (خاصیّة) یعنی مفرد آورده و گزینه 2و3 جمع یعنی( خواص و الخواص ) آورده.خب پس یعنی گزینه 1 و 4 رد میشوند.
بین گزینه 2 و 3 گزینه 2 واسه عسل ضمیر(هی) و گزینه3 ضمیر (هُوَ) اورده خب عسل مذکر یا مونث ؟ خب همه میدونیم مذکر پس (هُوَ)درست هست یعنی گزینه3 درست هست .
راستی آخر جمله به کلمه فارسی کاملا که مفعول مطلق تاکیدی هست و آخر جمله عربی نگاه کنید مفعول مطلق دوره میشه. -
سوال43 (مطمین نیستم)
ابتدا فعلهای معتل در 4گزینه را نشانه میگذاریم.
گزینه1 أدعو و أن یقوم باید بدونید که ادوات ناصبه فعل را منصوب میکنه( أن) ادات ناصبه هست و یقوم باید یقام بشود.
گزینه 2 فعل إن أُرید ادات جازمه داره پس باید حرف عله اش بیوفته پس غلطه.
گزینه 3 لن تنسَ ادات نصب لن قبلش اومده و حرف عله اش حذف شده پس گزینه درست میباشد. در واقع لَن تَنسی) بوده که چون ادات نصب اومده باید حرف عله اش حذف بشه.
گزینه 4 فعل (لِیری) ادات جازمه اومده پس باید حرف عله حطف میشد ولی نشده پس غلطه. -
سوال45
خبر ناسخه ها از نوع جمله فعلیه مطلوب طراح هست.
اول در 4 گزینه ناسخه ها را پیدا میکنیم.کدوم ها بود ؟
افعال ناقُصَه > کان مادام صار اصبح لیس مازال و.... اسم مرفوع خبر منصوب
حروف مشبَّهُ بالفعل> إنَّ أنَّ کأنَّ لکنَّ لعلَّ لیتَ
لای نفی جنس
خب در 4 گزینه میریم ناقصه پیدا میکنیم هرکدوم بعدش فعل بود همون منظور طراحه.
در گزینه 3بعد ناسخه فعل اومده ( انَّک لا تاکل ) اسمش ( ک) و خبرش فعل( لاتأکل ).در حالی که گزینه های 1و2و4 اصلا بعد ناسخه ها فعل نیومده پس گزینه3 صحیحه. -
سوال46 مطمئن نیستم
سوال حال واسه کسایی که ترجمه شون خوبه در جمله بپرسند از جمله (چگونه) جواب چگونه میشه حال البته این روش من در آوردی خودمه.ولی بدونید که حال مشتق است و با ذو الحال مطابقت کامل جنس عدد دارد.از منصوبات هم که هست.
در گزینه های 1 و 2 و 3 به ترتیب کلمات منتطرین و مستعجلین و خاشعین حال هستند چون در جواب چگونه یا چطور می آیند و حالت یک کس یا چیز را نشان میدهند اما گزینه 4 نشیطین صفت هست برای اشخاصا پس گزینه4 پاسخ درست است. -
سوال47
مستثنای متفاوت مورد نطر هست
مستثنا دونوع بود تام و مفرغ باید توی گزینه ها دنبال متفاوته بگردیم
گزینه 1 کلمه ( الذّکر) از (کل شیء) استثنا شده>تام
گزینه2 کلمه (الیومین) از ( کل یوم) استثنا شده>تام
گزینه 3 کلمه (اخو صدیقی ) استثنا شده ولی از چی؟ اگر از کلمه انسان یا غیره استفاده شده بود تام بود ولی الآن نشده جواب همین گزینس که با 2تا قبلی فرق داره ولی4 هم بررسی میکنیم.
گزینه4 کلمه(واحدة منهنَّ) از ( الطالبات) استثنا شده>تام
گزینه3پاسخ است. -
سوال48
منادا را از ما میخواد
تکنیک حل: هر گزینه ای ضمیر و فعل غایب داره رد میشه و هر گزینه ای ضمیر و فعل مخاطب داره جواب هست.
در گزینه های 1و3و4 ضمیرهای متصل در ترکیبهای (دینه و منه و نعمه) و فعلهای غایب(یبلّغنا و یاخذ و لا ینزل) وجود دارد پس منادا نیستند در گزینه 2 ضمیر مخاطب (ک) وجود دارد و مناداست.
با ترجمه هم میتوان به گزینه2رسید.