به نام خداوند بخشنده مهربان
سلام ...اینجا از هرچی اذیتتون میکنه بگید وبزارین تخلیه شین...از موانع درس خوندنتون بگید تاباهم براش راه حل پیداکنیم....برعکس از خوشحالی هاتون هم بگید...از چیز هایی بگید که باعث شده باعلاقه وقتتون رو صرف مطالعه کنید...موفق باشید وامیدوارم تاروز کنکور کلی اتفاقای خوب براتون بیفته که شمارو به سمت پیروزی ببره...
رعایت قوانین تاپیک برای همه الزامی می باشد
بحث سیاسی، اعتقادی و تنش زا ممنوع
پرسیدن سوال درسی و مشاوره ای ممنوع
پرهیز از توهین و بی احترامی و استفاده از الفاظ نامناسب
پرهیز از قرار دادن متن ، آهنگ و... با محتوای نامناسب
مواظب شوخی هاتون باشید هر شوخی مناسب محیط انجمن نیست
همه ی گویش ها و زبان ها برای همه ما آلایی ها با ارزش هستند پس برای احترام به هم فقط فارسی صحبت کنید
سبز باشید و سربلند
سلام سلام 😍
اینوری سلام:////
اونوری سلام:\\
هر وری سلام :/|
کلا سلام🤩
خلاصه سلام 🤭
همین اول کاری بگم این تاپیک پیشنهاد ma.a 🌺 بود
خب سوال 🙃
تاپیک مشاعره داشتیم چرا دوباره ؟؟؟😶
اینبار یه کم فرق میکنه 🙂
چه فرقی ؟؟ 🧐
اینبار قراره جای مشاعره با شعر، با آهنگ مشاعره کنیم 😁😋
بیاین متن آهنگایی که خوندین رو بر اساس متن آهنگ مادر بنویسین و لذت ببریم ( یه جور تداعی خاطرات هستن آهنگا )
عشق آهنگا بیاین 🤩
@دانش-آموزان-آلاء ♥️
@فارغ-التحصیلان-آلاء 💜
@ریاضیا 💙
@تجربیا 💚
@انسانیا 💛
سلااامممم
هممون گاهی عکس هایی رو میبینیم که شادی برای قلبمون به همراه دارن✨
گاهی بعضی عکسا یادآور یه خاطره خوبن
بعضی عکسا خنده روی لبمون میارن و بعضی اشک تو چشامون...
بعضی عکسا یادآور آدم هایی هستن که دوستشون داریم 😍
بنظر عکسا روح دارن و حسشون به ما منتقل میشه...
بعضیاشون خیلی کیوت و با نمکن 🐥🐰
بعضیاشون غمگینن 🙁
بعضیا بی حس و بی حالن 😶
بعضیا خیلیی شادن 😄
اینجا گالریِ عکسایی ک دوسشون داریم یا یه چیزی رو برامون زنده میکنن
دوست داشتین یه متن خوشگلم زیرش بنویسین..😉🤗
دعوت میکنم از :
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@بچه-های-تجربی-کنکور-1402
@بچه-های-تجربی-کنکور-1401
@ریاضیا @تجربیا @انسانیا
@بچه-های-تجربی-کنکور-1403 (شما یه سر کوچولو بزنین کافیه خوشحال میشیم😉♥)
و هر کس دیگه ای که دوست داره شرکت کنه
منتظر عکس های زیباتون هستم😍🤗♥
خب با یه چالش خوب اومدم سراغتون 😀
نفر اول ٬ %(#ff0000)[بیست حقیقت] از خودشو میگه و بعد ٬ نام کاربری کسی که میخوادو زیر پستش تگ میکنه .
من ( یا اگه خواست خودش ) به اون کاربر آدرس اینجا رو پ.خ میدیم و باخبرشون میکنیم که شما ازشون چی خواستین ؛ این به این معنیه که به گفتن بیست حقیقتِ خودش دعوت شده(البته امیدوارم تگا برای همه کار کنن 😀 )
پس اونم میاد و بیستای خودشو میگه و نام نفر بعدی رو زیر پستش میاره تا دوباره....
حـــــالا موضوع اصلی اینجـاست ؛ خیلیا شاید بگن.. بیست حقیقت از چی ؟
این بیست حقیقت میتونه راجب %(#0099ff)[خودتون] ٬ %(#e100ff)[اعتقاداتتون] به %(#00ccff)[موضوعات مختلف] ٬ %(#9900ff)[علاقتون به جایی]٬ کسی ٬ انجام کاری ٬ چیزی یا شایدم %(#00ff09)[استعدادا و طـــرز فکرو]...... باشه ! در کل چیزایی که فکر میکنید جالبه بقیه راجبتون بدونن....درسته اولش شاید آسون نباشه ٬ اما خوب میشه یه نگاهی به نکته ها وچیزایی که از خودمون میدونیم بندازیم.
**اگه بیشتر از یه بار دعوت شدین میتونین بیستای دیگه بنویسین ( که یکم سخته ) یا فقطـــ بیاین و اسم کاربری رو که میخواین بنویسین یا اصلا کلا کاری نکنین
پس همتون بیست حقیقتِ خودتونو آماده کنین که شاید شما هم به رو کردنش دعوت بشین !
خب به عنوان نفر اول دعوت میکنم از آدمین هامون خب هر کدوم خواستید تشوریف بیارید
alireza_ysf75 فااطمه بهاره M.an
اخراج نشوم صلوات 😂
خب خب Ladies and gentlemen, my dear compatriots😂
سلام
لطفا هندزفری ها حاضر😍
Your browser does not support the audio element.
یه شب طولانی🍁
کنار اونایی که🍁
دوسشون داری 🍁
و دوست دارن و 🍁
تو خوشحالی🍁
جای یه چنتا مسافر قدیمی پیش ما خالی🍁
آخ تو شب یلدای منی🍁
دیوونه ی دوست داشتنی🍁
لبای تو رنگ اناره 🍁
و هندونه شیرینیش کم میاره پیش بوسه های تو🍁
که غم نداره🍁
غم نداره🍁
غم نداره🍁
آخ تو شب یلدای منی 🍁
دیوونه ی دوست داشتنی🍁
لبای تو رنگ اناره🍁
و🍁
هندونه شیرینیش کم میاره🍁
پیش بوسه های تو🍁
که جنس یاره🍁
جنس یاره🍁
جنس یاره🍁
تو مثل بارونی تو دل مهمونی🍁
دلمو دلمو دلم میمیره🍁
واسه تو که جونی🍁
تو این شب یلدا که نمیشه فردا🍁
دلمو دلمو دلم میره با تو تا ته رویا🍁
خب
021c2912-89cd-45e1-b88a-ad38f80a617b-image.png
اینو من دیشب تو تودلی دیدم گرسنم شد😋 🙄 😞
به قول سونیا خانوم چون من دیدم باید شما هم ببینین😂 😂
poster_d6064d7f-fc3a-4006-aeae-2c89947e9a9c.jpeg
به مناسبت این شب همایونی
تمام پولایی که ازتون گرفته بودم برمیگردونم ...😂 😂
1f12510d-401e-4da5-afb9-1e6aef3f5ac5-image.png
خدمت شما🤩 🤩
2e26c2ea-eeb3-4adb-819c-244699f7f099-image.png
کرسی شب یلدااا= بهشت❤ ❤
و اما
Your browser does not support the audio element.
🕺🏻 🕺🏼😍 😂 😂
__
حیفه از بانو طوفان متنی نداشته باشیم تو تاپیک با قلم زیباشون💯
چقدر این شب یلدا را دوست دارم !
بهانه ی موجه و دلپذیری که بانیِ تجدید دیدارهاست ، که با لبخندی ، نفس نفس زنان ، از فاصله های دور می رسد ، دست های تنها مانده میانِ مشغله های روزگار را می گیرد و به واسطه ی احساسی عمیق و چند هزارساله ، آدم ها را دور هم جمع می کند .
یلدایی که ته تغاریِ پاییز است و نو رسیده ی خوش یُمن و دلبرانه ی زمستان ،
یلدایی که عاشق است ...
که سرآغازِ جاودانه ترین لبخند هاست ،
سرآغازِ گرم بودن و گرما بخشیدن در دلِ سردترین شب ها و بی فروغ ترین روزها ...
این یلداهای با هم بودن فرصت خوبی ست ؛
فرصتی برای شستنِ غبارِ رخوت و تنهایی از آینه ی دل ،
فرصتی برایِ دوست داشتن و دوست داشته شدن ،
به بلندایِ یک دقیقه ،
به وسعتِ یک عمر ...
یلداتون پیشاپیش مبارک🌸 💐 💫 🌿 🌟 🍁 🌈 🌱
@دانش-آموزان-آلاء
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@تجربیا
@انسانیا
@ریاضیا
@فارغ-التحصیلان-آلاء
@بچه-های-تجربی-کنکور-1401
@بچه-های-تجربی-کنکور-1402
@بچه-های-تجربی-کنکور-1403
سلام به یاران جــان😍
به %(#ff00ff)[کـــافه میـــم] خوش اومدین..❤
توی انجمن جای همچین تاپیکی خالی بود
دعوتتون میکنم که اینجا %(#00ffff)[متــن های ادبــی] بفرستین
ما نمیتونستیم توی تاپیک شعــردانه متن ادبی بفرستیم😊
توی تاپیک خــــودنویس هم نمیتونستیم چون مخصوص دست نوشته های خودمونه😅
و توی تاپیک هرچی تودلته بریز بیرون هم نوشته ها گم میشدن
همگی خوش اومدین..💕
%(#0000ff)[اسپم ممنوعه]
و اینکه از مدیر عزیز هم درخواست دارم که تاپیک رو قفل نکنن🙏❤
M.an
%(#7f7fff)[_________________________________]
خب خب😍
دعوت میکنم از :
خانوم
dlrm
اکالیپتوس
revival
گونش
@Saahaar
sheyda.fkh
@دانش-آموزان-آلاء
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
سلام دوستان وقت شما به خیر
برای اینکه یه کلاس خلاق و پویا باشه اساتیدتون چه کاری انجام میدن؟
یه کار خلاقانه که کلاس رو سرگرم کنه چه کاری هست به نظر شما ؟
سوال پرسیدن و بحث کردن و ... منظورم نیست
مثلا درس دادن از روی پاور
درس دادن از روی فیلم
مصاحبه کردن و مستند ساختن
بازی کردن سر کلاس
خلاصه کنم یه چیز خیلی خلاقانه واسه ارائه درس گردشگری اسلامی میخوام
1158234ipbspy0c8q.gif
⚡ %(#042978)[321]
📣 صدااا میاااد؟ 🙈
✨ سلام🦋 اکالی هستم با طعم بامبو 😂😍
امیدوارم که حال دلتون عالی باشه 💛💙💜💚❤
pichak_net-70.png
عاغا بیایید نقاشی بکشیم لذت ببریم 😍 %(#c9009a)[نقاشی با موس]م خییلی باحاله 😂
لازمم نیس حتما نقاشیاتون ذهنی باشه فقط رفقای گلم اسپم ندید اینجا خیلی ممنون❤️🌈
من نقاشیارو جمع میکنم اینجا شاید الان پستای تکراری ببینید ولی پست جدیدم میزارم شماهام از خلاقیتاتون بزارید 😎
pichak.net-46.gif
✨ @فارغ-التحصیلان-آلاء ⭐
✨ @دانش-آموزان-نظام-قدیم-آلا ⭐
✨ @دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا⭐
✨ @دانش-آموزان-آلاء⭐
pichak.net-46.gif
1158234ipbspy0c8q.gif
سلام و درود به همه 🌻❤
لازم به توضیح اضافه نیست از اسم تاپیک مشخصه
این تاپیک رو زدم تا اینجا تجربیات آشپزی،پخت کیک،غذای های محلی و نوشیدنی های مورد علاقه مون
رو با هم به اشتراک بذاریم
و از هم پخت کلی خوراکی خوشمزه رو یاد بگیریم
و یه تفریحی باشه واسه اوقات فراغتمون و البته یه انگیزه واسه آشپزی
پس اینجا عکس اونها رو قرار بدید
و درصورت تمایل طرز تهیه شون رو هم بگین
دعوت میکنم از:
@soniaaa
Anzw 18
Gharibe Gomnam
@roghayeh-eftekhari
chichak am
@حامد-صباحی
@حمید-صباحی
m.hmt
@sania-Andiravan
z Gheibi
🌻🌻
و بقیه دوستان
@دانش-آموزان-آلاء
@تجربیا
@ریاضیا
@انسانیا
توضیحات کامل درباره خوابگاه در این تاپیک !
.
42718713-37c0-4561-8704-99f1d29c2726-image.png
درود بر شما دوستان نازنین 🖐
امیداورم پاینده و تن درست باشید 🍃
در این تاپیک دعوت میکنم از دوستانی که در حال حاضر خوابگاهی هستند یا خوابگاهی بودند یا خوابگاهی خواهند شد ! تا اگر میشه این لطف بزرگ رو بکنن و تجربیات و دانسته هاشون رو به اشتراک بزارن. 🏡
خودم خیلی دوست دارم بدونم چی باید ببریم چی نباید ببریم ! و یکی از دغدغه هام اینه که خوابگاه اتو داره یا نه 😂 ! و اینکه کلا اگه نکته ای میدونن بگن.
سپاس فراوان 🙏 💙 💐
پانوشت : اگه این تاپیک پین بشه یا چیزی که به بیشتر دیدنش کمک کنه خیلی عالی میشه .
@ناظم
@فارغ-التحصیلان-آلاء
@رتبه-های-انجمن-آلاء
@دانش-آموزان-آلاء
@تجربیا
@ریاضیا
@انسانیا
خودروشناس!
-
به نام خدا
سلام بچه ها!
این تاپیک بیشتر به کار پسرای انجمن میاد!
همونطور که میدونید خودروها و موتورسیکلت ها گاهی مشکلات کوچیکی براشون پیش میاد که لازم نیست بریم مکانیکی واسه تعمیرشون و با داشتن کمی علم میشه اونارو حل کنیم!
در این تاپیک لازم نیست در حد مهندسی مکانیک مطالب عجیب و غریب و نکات ریز ارسال کنید
بلکه سعی کنید نکات ابتدایی که در آینده به کارمون میاد رو ارسال کنید
من مطلب اول رو برای استارت تاپیک قرار میدم،ولی ادامه تاپیک رو به استقبال خودتون از تاپیک واگذار میکنم!
در آینده نزدیک به کارمون میاد
@دانش-آموزان-آلاء -
باتری خودرو
باتری یکی از اصلیترین قطعات هر خودرو است. این قطعه وظیفه دارد که برق مورد نیاز خودرو را تولید و ذخیره کند. منظور از تولید برق این است که پیش از روشن شدن خودرو، یک سری واکنشهای شیمیایی در باتری رخ میدهند و برق مورد نیاز جهت روشن شدن خودرو را فراهم میکنند.و منظور از ذخیره این است که کل جریان برقی که توسط باتری تولید میشود در خودِ باتری ذخیره میگردد. البته باتری وظیفهی ثابت کردن ولتاژ برقی که به امکانات الکتریکی خودرو میرسد را نیز دارد.
از جملع علائم وجود مشکل در باتری عبارت اند از:
دیر روشن شدن خودرو
کمنور شدن چراغهای خودرو
وجود بوی بد در باتری
نشتی آب اسید از باتری
باد کردن باتری
افت ولتاژ موقع آمپر کشیدن باتری
همچنین عللی که میتوانند رفته رفته موجب بروز مشکل در باتری شوند نیز عبارت اند از:عدم استفاده از باتری برای مدتزمانی طولانی
استفاده از آب اسید غیر استاندارد برای باتری
بیش از اندازه شارژ شدن باتری به وسیلهی دینام
و … -
عه چ جالب
اتفاقا دیشب تو صحرا بودیم ،سَرِ زمین. تو مسیر رفتن متوجه شدیم ماشین با یه جور نیروی روبه عقب و ممانعت کننده جلوش گرفته میشه! میدونی مثل اینکه بخوای بری جلو ولی چنتا بکسل تو رو بکشن عقب. خب نیروش اونقدری زیاد نبود که بتونه جلوی پیشروی ماشین رو بگیره وقتی موتور در حال کار کردنه و پات رو گازه( ینی زور موتور میچربید بهش!) ولی وقتی مثلا ماشین رو خلاص می کردی قشنگ سرعتو به صفر می رسوند حتی تو سراشیبی ها و عملا خیلی اذیت می کرد. ولی این قسمت خوبش بود.چون روز قبلش فهمیده بودیم که شاید اشکال از لنت های ماشین باشه پس فردای همون روز لنتا رو عوض کرده بودیم ناگفته نمونه لنتا هم تقریبا تموم شده بودن...ولی قضیه اینبار فرق می کرد چون حالا شب بود و ما هم تو جاده بودیم! و دوباره همون سرو صدا و مشکل پیش اومد! مسیری رو که قبلا با دنده ی 4 می رفتیم اینبار به زور میشد با دنده3 رفت و ماشین عملا تووو فشار بود...مشکل وقتی می خواستیم تندتر هم بریم بیشتر می شد و انگاری یکی چرخای ماشینو به چپ و راست می کشید! پس باید سرعتو پایین نگه می داشتیم مثلا رو 40 تا خوب بود و دیگه صدا نمی داد ولی روی 60 تا بد بود!راستش اون شب هرجوری بود مسیر رفت رو طی کردیم ولی وقتی رسیدیم با یه صحنه ی وحشتناک رو به رو شدیم!( اینو هم بگم که هر چقدر بیشتر با این شرایط می رفتیم بوی عجیبی هم از ماشین بلند می شد از توی چرخا!ولی اصلا فک نمی کردیم چیز زیاد مهمی باشه فوقش می گفتیم مربوط به لنتاست!) وقتی به چرخا نگاه کردیم دیسکای ماشین در حدی داغ شده بودن که رنگشون سرخ سرخ شده بود! این می تونست خسارتای زیادی رو به بار بیاره....به مکانیک زنگ زدیم و اونم گفت احتمالا مربوط به %(#ff0000)[بوستر] ماشین هست که هوا گرفته و بهمون گفت که می تونید یه شلنگی که به این قطعه وصل هست رو در بیارید تا هواش بره شاید مشکلتون رفع بشه!! ولی گفتیم خود به خود خنک میشه می تونیم برگردیم و فرداش بریم مکانیکی!( البته به مکانیک زنگ زدیم و گفتن که می تونید تا خونه بیاید!)ما هم که حدودا 4 ساعت کار داشتیم موقع برگشت به خودمون گفتیم مسیر رو 3 بار توقف می کنیم تا هر بار دیسکا خنک بشن و مشکلی پیش نیاد ولی یه اتفاقی افتاد! سر آخرین توقف در مسیر برگشت، که نشسته بودیم و ستاره ها رو نگا می کردیم، به فکرمون زد که کاری رو که مکانیک گفته بود انجام بدیم. شلنگ بوستر رو درآوردیم ولی به محض بیرون آوردنش تلق! یه صدای کوچیکی داد! و این همون هوایی بود که گرفته بود! وقتی امتحان کردیم مشکل کاملا حل شده بود یعنی دیگه ممناعتی در کار نبود! ولی چو شلنگ بوستر رو نذاشتیم سرجاش ترمزا خیلی سفت شده بودن و عملا ترمز نداشتیم( تو سرعتای بالا) پس با احتیاط رفتیم! وقتی نزدیک خونه رسیدیم من گفتم که دوباره شلنگ رو وصل کنیم شاید مشکل به کلی حل شده و فقط اون یه ذره هوا بوده! ولی وقتی شلنگ رو گذاشتیم دوباره مشکل برگشت پس معلوم شد مشکل از خود بوستر بوده و فرداش( که بشه امروز) رفتیم و یه بوستر جدید گرفتیم...
اینم عکس این قطعه:
-
@mohsen-taheri-0 در خودروشناس! گفته است:
عه چ جالب
اتفاقا دیشب تو صحرا بودیم ،سَرِ زمین. تو مسیر رفتن متوجه شدیم ماشین با یه جور نیروی روبه عقب و ممانعت کننده جلوش گرفته میشه! میدونی مثل اینکه بخوای بری جلو ولی چنتا بکسل تو رو بکشن عقب. خب نیروش اونقدری زیاد نبود که بتونه جلوی پیشروی ماشین رو بگیره وقتی موتور در حال کار کردنه و پات رو گازه( ینی زور موتور میچربید بهش!) ولی وقتی مثلا ماشین رو خلاص می کردی قشنگ سرعتو به صفر می رسوند حتی تو سراشیبی ها و عملا خیلی اذیت می کرد. ولی این قسمت خوبش بود.چون روز قبلش فهمیده بودیم که شاید اشکال از لنت های ماشین باشه پس فردای همون روز لنتا رو عوض کرده بودیم ناگفته نمونه لنتا هم تقریبا تموم شده بودن...ولی قضیه اینبار فرق می کرد چون حالا شب بود و ما هم تو جاده بودیم! و دوباره همون سرو صدا و مشکل پیش اومد! مسیری رو که قبلا با دنده ی 4 می رفتیم اینبار به زور میشد با دنده3 رفت و ماشین عملا تووو فشار بود...مشکل وقتی می خواستیم تندتر هم بریم بیشتر می شد و انگاری یکی چرخای ماشینو به چپ و راست می کشید! پس باید سرعتو پایین نگه می داشتیم مثلا رو 40 تا خوب بود و دیگه صدا نمی داد ولی روی 60 تا بد بود!راستش اون شب هرجوری بود مسیر رفت رو طی کردیم ولی وقتی رسیدیم با یه صحنه ی وحشتناک رو به رو شدیم!( اینو هم بگم که هر چقدر بیشتر با این شرایط می رفتیم بوی عجیبی هم از ماشین بلند می شد از توی چرخا!ولی اصلا فک نمی کردیم چیز زیاد مهمی باشه فوقش می گفتیم مربوط به لنتاست!) وقتی به چرخا نگاه کردیم دیسکای ماشین در حدی داغ شده بودن که رنگشون سرخ سرخ شده بود! این می تونست خسارتای زیادی رو به بار بیاره....به مکانیک زنگ زدیم و اونم گفت احتمالا مربوط به %(#ff0000)[بوستر] ماشین هست که هوا گرفته و بهمون گفت که می تونید یه شلنگی که به این قطعه وصل هست رو در بیارید تا هواش بره شاید مشکلتون رفع بشه!! ولی گفتیم خود به خود خنک میشه می تونیم برگردیم و فرداش بریم مکانیکی!( البته به مکانیک زنگ زدیم و گفتن که می تونید تا خونه بیاید!)ما هم که حدودا 4 ساعت کار داشتیم موقع برگشت به خودمون گفتیم مسیر رو 3 بار توقف می کنیم تا هر بار دیسکا خنک بشن و مشکلی پیش نیاد ولی یه اتفاقی افتاد! سر آخرین توقف در مسیر برگشت، که نشسته بودیم و ستاره ها رو نگا می کردیم، به فکرمون زد که کاری رو که مکانیک گفته بود انجام بدیم. شلنگ بوستر رو درآوردیم ولی به محض بیرون آوردنش تلق! یه صدای کوچیکی داد! و این همون هوایی بود که گرفته بود! وقتی امتحان کردیم مشکل کاملا حل شده بود یعنی دیگه ممناعتی در کار نبود! ولی چو شلنگ بوستر رو نذاشتیم سرجاش ترمزا خیلی سفت شده بودن و عملا ترمز نداشتیم( تو سرعتای بالا) پس با احتیاط رفتیم! وقتی نزدیک خونه رسیدیم من گفتم که دوباره شلنگ رو وصل کنیم شاید مشکل به کلی حل شده و فقط اون یه ذره هوا بوده! ولی وقتی شلنگ رو گذاشتیم دوباره مشکل برگشت پس معلوم شد مشکل از خود بوستر بوده و فرداش( که بشه امروز) رفتیم و یه بوستر جدید گرفتیم...
اینم عکس این قطعه:
-
سیستم فن
سیستم فن مانع از بالا رفتن دمای موتور خودرو میشود. بنابراین در صورتی که سیستم فن با مشکل مواجه شود، دمای موتور بالا رفته و اصطلاحاً جوش میآید. سیستم فن متشکل از سنسور دمای آب، کنترل یونیت فن، رله فن، فیوز فن و موتور فن است.(عکس بالا موتور فن هست!)در صورت بروز مشکل در سیستم فن، مشکلات زیر به وجود میآیند:
بالا رفتن دمای موتور و به اصطلاح جوش آوردن موتور
قطع ناگهانی کمپرسور کولر
افزایش مصرف سوخت
خالی شدن سریع شارژ باتری
افزایش دمای آب
این کمپرسور کولر خودرو هست
@دانش-آموزان-آلاء
از این به بعد دیگه بقیه رو تگ نمیکنم.چون شاید برخی علاقه نداشته باشن
هرکس علاقه داره میتونه تاپیک رو پیگیری کنه و مطلب ارسال کنه -
ترموستات خودرو
مایع خنککنندهای که میان پیشرانه و رادیاتور وجود دارد، توسط ترموستات جریان مییابد.زمانی که پیشرانه سرد است، ترموستات وظیفه دارد که آن را گرم کند. برعکس این ماجرا نیز هست. زمانی که پیشرانه گرم است ترموستات دست به کار شده و مانع از گرمای زیاد پیشرانه یا موتور میشود.
در صورت خراب شدن ترموستات، دمای موتور خودرو زیاد میشود. بنابراین یکی از علل داغ شدن خودرو وجود مشکل در ترموستات است. -
این قسمت: گیربکس یا به انگلیسیش %(#ff0000)[Gear Box] که معادل فارسیش %(#ff0000)[جعبه دنده] میشه.
[قسمت بعد میریم سراغ دیفرانسیل! ولی نه او دیفرانسیل ریاضیات ]
همونطوری که از اسمش پیداست باید شامل یک سری چرخ دنده ها باشه که با سرعتای مختلف می تونن بچرخن و نیروی موتور رو به درجه های مختلف دربیارن و منتقل کنن!(این بحث دست بچه های ریاضی انجمن رو میبوسه چون جاییه که فصل دینامیک و سینماتیک ارتباط تنگاتنگ خودشونو نشون میدن!) خداییش هوس کردم تغییر رشته بدم
سیستم جعبه دنده در ارتباط نزدیک با سیستم کلاچ هست و شامل قطعاتی به اسم: چرخ دنده ها( که البته با چرخ دنده عادی فرق دارن و قطورترن و شیارهاشونم فرق داره!)+ کِشُویی ها که ارتباط بین چرخ دنده ها رو ایجاد می کنن+سیستم کلاچ( در ادامه بهش گریزی می زنم!)+ شَفت ها که از دو طرف به چرخ دنده ها وصل می شن.
شفت ورودی به مجموعه ای به اسم دیسک و صفحه کلاچ وصل میشه. خود کلاچ شامل بخش هایی مثل دیسک، صفحه کلاچ و پدال کلاچ هست.
یه قطعه ی دیگه که خیلی دوس دارم بهش اشاره کنم %(#000dff)[فلایویل](flywheel) هست
که ارتباط موتور و گیربکس رو برقرار می کنه و از یه طرف به میل لنگ وصله( که میل لنگ چرخش خودشو از پیستونها میگیره ولی این قدرت ها به صورت یکنواخت به میل لنگ داده نمیشن و سرعت میل لنگ کم و زیاد میشه ولی اینرسی فلایویل تمایل داره که اونو با سرعت ثابت بچرخونه) و از یه طرف هم به دیسک و صفحه کلاچ وصل میشه و عملا روشون میشینه!!
توی جعبه دنده یک سری از چرخ دنده ها به طور مستقیم نیروی چرخش خودشونو از حرکت شفت ها می گیرن( رووووش نشستن) و شفت هم که با روشن شدن موتور شروع به چرخش کرده. ولی یک سری از چرخ دنده ها مستقیم روی شفت نیستن و به چرخ دنده های دیگه وصلن، اینا توسط دسته دنده( همونی که زیر دست شماست ) و به کمک کشویی ها و طی واکنش تعویض دنده ،شما تعیین می کنید که کدومشون روی شفت قفل بشن و %(#ff8400)[گشتاور] رو تنظیم کنن!
یه توضیح در مورد %(#00ff33)[کشویی] ها:
کشویی ها با میله ای به دسته دنده که دست شما باید تعویض کنه متصل میشن و این کشویی ها تعیین می کنن کدوم چرخ دنده روی شَفت قفل بشه و ماشین با چه سرعت و قدرتی حرکت کنه.(مثلا دنده های 1و2 که به دنده سنگین معروفن، قطر بزرگتری دارن و آروم تر می چرخن ولی گشتاور بیشتری تولید می کنن که معمولا تو سربالایی ها یا جاهایی که ماشین تحت فشار بیشتری هست به کار میان، مثلا کامیون هایی که بار حمل می کنن معمولا دیدید که خیلی راحت از کنارشون رد میشید چون اونا با دنده سنگین میرن. ولی دنده ای سبک چرخ دنده هایی با قطر کمتر هستن ولی سرعت چرخیدنشون بیشتره و سرعت بیشتری دراختیارتون میذارن و گشتاور کمی فراهم می کنن.
%(#00e1ff)[گشتاور]: مکانیسم موجود در چرخ دنده از لحاظ تئوری های فیزیک به این صورت تنظیم میشه که مفهومی به نام گشتاور دخیل هست. نیرویی هست که باعث چرخش یک جسم میشه به جای حرکت انتقالی!! اثر گشتاور رو در بازوهای محرک و مقاوم می تونیم مشاهده کنیم مثل وقتی که دستگیره ی در رو به پایین فشار میدید! ولی تو بحث ما حرف سر بازوها نیست و سر چرخ دنده های محرک هست که سرعت چرخششون متفاوته. حاصلضرب گشتاور در سرعت زاویه ای چرخ دنده ها برابر قدرت موتور هست(P=T S) وقتی به گشتاورهای متفاوت نیاز دارید این کار رو جعبه دنده انجام میده به این صورت که با کمتر شدن سرعت زاویه ای( همون سرعت چرخش چرخ دنده ها منظوره) که در چرخ دنده های بزرگتر رخ میده،گشتاور بیشتری بدست میاد( کاری که دنده های سنگین می کنن) و برعکس..
شفت خروجی به میل گاردان وصل میشه( البته اگه ماشین دیفراسیل عقب باشه!) و میل گاردان میره به دیفرانسیل. از اونجا دیفراسیل تعین میکنه که هر چرخ با چه سرعتی بچرخه!
در مورد جعبه دنده و دیفرانسیل باید بدونید که توشون با مایعی به اسم %(#00ff09)[واسکازین] یا %(#00ff09)[روغن دنده] پر میشه که با روغن موتور فرق داره و فشار روی چرخ دنده ها رو کاهش میده.
وقتی هنگام تعویض دنده متوجه شدید صدای بدی به گوش میرسه شاید بد نباشه یه سری به تعویض روغنی بزنید و واسکازین رو چک کنید!
بعضی وقتا هم کلاچ سفت میشه و دنده ها روان عوض نمیشن یا صدا میدن و وقتی کلاچ رو رها می کنید سریع پا رو پرت میکنه عقب یا وقتی حرکت می کنید دور موتور بالا میره ولی سرعت اونقدری زیاد نمیشه،این میتونه نشون دهنده ی این باشه که صفحه کلاچتون عمرشو کرده و باید تعویض بشه.
تو ماشینای دنده دستی سیتسم کلاچ چجوری عمل میکنه؟ ببینید وقتی ماشین روشن و در حالت خلاص هست( دسته دنده به روانی تکون میخوره) چرخ دنده ها می چرخن ولی شفت خروجی درگیر نیست و ماشین ساکن ولی اگه بخواین حرکت کنید باید دنده رو عوض کنید( دنده 1) برای این که کشویی بتونه چرخ دنده رو منتقل کنه به جای درست ،شما با گرفتن کلاچ باعث میشید که ارتباط میل لنگ و شفت ورودی به جعبه دنده قطع بشه یعنی میل لنگ میچرخه ولی چرخ دنده ها و شفت ها کلا می ایستن که حالا موقع مناسب برای شماست که میتونید دنده عوض کنید به راحتی و بعد پا رو از روی کلاچ بردارید و گاز بدید تا به جلو حرکت کنید! ولی اگه کلاچ نگیرید و بخواید وقتی چرخ دنده ها درحال چرخشن دنده عوض کنید کل سیستم جعبه دنده %(#ff0033)[داغون میشه]!
اینم چنتا عکس به درد بخور دیگه:
-
راستی برای گواهینامه کجا باید ثبت نام کنیم؟
-
-
چه تاپیک خوبی
وایر شمع چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟
وایر شمع وظیفه مهم انتقال برق خروجی از سیستم جرقه زنی به شمع های موتور را دارد. در واقع وظیفه وایرها (به انگلیسی Spark Plug Wire) در خودرو، رساندن برق از کویل در خودروهای جدیدتر یا دلکو در خودروهای قدیمی تر به سر شمع هاست.
انجام صحیح فرایند احتراق در موتورهای درون سوز به عوامل زیادی وابسته است که میتوانند بر روی کیفیت آن تأثیر مستقیمی داشته باشند. موتور خودروها برای انجام احتراق با مکش هوا، متراکم کردن آن و ترکیب سوخت با هوا بخشی از این فرایند را انجام میدهد اما قسمت تکمیل کننده این پازل جریان برقی است که باعث ایجاد جرقه و در نهایت احتراق در داخل موتور میشود.
جریان برق مورد نیاز توسط باتری خودرو ایجاد میشود اما این جریان برق از ولتاژ پایینی برخوردار است و برای حل این مشکل خودروسازان از قطعهای به نام کوئل در خودرو استفاده میکنند.. در واقع کوئل ها سیم پیچهای القایی هستند که در سیستم جرقه زنی خودرو قرار میگیرند و حریان برق با ولتاژ بالا را تولید میکنند.این جریان با ولتاژ بالا پس از ایجاد شدن باید به شمعهای خودرو برسد تا با جرقه زدن شمع فرایند احتراق در موتور آغاز شود. وایر شمع وظیفه مهم انتقال برق خروجی از سیستم جرقه زنی به شمعهای موتور را دارد. در واقع وظیفه وایرها (به انگلیسی Spark Plug Wire) در خودرو، رساندن برق از کویل در خودروهای جدیدتر یا دلکو در خودروهای قدیمی تر به سر شمع هاست.
وایرها باید جریان برق با ولتاژ ۱۲ هزار ولت را با کمترین تلفات انرژی و در سریعترین زمان به شمع برسانند تا شمع نیز بتواند وظیفه محول شده خود را به خوبی انجام دهد. در اثر حرارت و ارتعاش، کربن موجود در سیم ممکن است ازبین رفته و باعث کاهش جریان ولتاژ بین کویل و شمع گردد. برای کارآیی بهتر موتور، وایر باید به صورت دوره جایگزین شود.در سیستمهای جرقه زنی مدرن، به جای وایر شمع از کوئل استفاده شده که به طور مستقیم روی شمع قرار دارد. اگر یکی از آنها خراب شود، موتور خودرو خوب کار نمیکند. جنس وایرهای شمع معمولاً از جنس سیلیکونی هستند و مقاوم و بادوام است.
وایر خودرو از یک سو به کوئل یا دلکو متصل میشوند؛ این محل اتصال معمولاً توسط درپوشی محافظت میشود تا از ورود رطوبت به محل اتصال جلوگیری کند. ورود آب یا رطوبت میتواند بر روی عملکرد وایر تأثیر منفی داشته باشد. وایر ها از طرف دیگر به سر شمعهای خودرو وصل میشوند. از آنجایی که این قسمت بیشتر میتواند در معرض رطوبت باشد عایق بندی آن با دقت بیشتری صورت گرفته است. جنس بیرونی و روکش وایرها نیز معمولاً از ترکیبات پلاستیک خشک یا لاستیکهای ارتجاعی ساخته میشود. در داخل این روکش نیز رشتههای یا الیاف قرار دارند که وظیفه هدایت جریان برق ایجاد شده در کوئل را بر عهده دارند.
همچنین به منظور جلوگیری از ایجاد جریان مغناطیسی و اختلال در عملکرد سایر قسمتهای خودرو لایه محافظی بر روی سیمها یا الیاف کشیده شده است. معمولاً یک لایه ضخیمتر از عایقهای فلزی نیر برای جلوگیری از خروج جریان الکتریکی به بیرون از وایر و همچنین محافظت از رشته سیمها در برابر حرارت موتور نیز به روی آنها کشیده شده است.وایرها در سه نوع دسته بندی میشوند که عبارتند از: وایرهای سیمی، وایرهای ابریشمی و وایرهای ترکیبی. هر کدام از این سه دسته مزایای و معایب مختص به خود را دارا هستند.
علائم خرابی وایرهاخرابی یا عدم عملکرد وایر میتواند باعث بد کار کردن موتور و همچنین افزایش مصرف سوخت خودرو شود. همچنین ممکن است نشتی احتمالی بنزین در سیستم سوخت رسانی خودرو و به صورت همزمان نشتی برق از وایرها باعث آتش سوزی و خطرات جانی و مالی بسیار جدی شود.
کاهش قدرت موتور، بالا رفتن دمای موتور به خاطر افزایش فشار به آن، ریپ زدن موتور و لرزشهای بیشتر از حد عادی در موتور نیز میتواند از علائم خرابی وایرها باشد. به علاوه عدم عملکرد صحیح وایرها میتواند باعث افزایش آلایندگی خودرو و همینطور ذوب شدن سر شمعها نیز شود.
در صورتی که روکش وایرها آسیب دیده باشد هنگام تماس دست با آنها احتمال برق گرفتگی نیز وجود دارد. معمولاً خوردگی یا مستهلک شدن روکش وایرهای با بررسی ظاهر آنها قابل شناسایی هستند.
-
سلام بچه ها
خواهشا حدالامکان مطالب رو ساده و بدون اصطلاحات پیچیده بزارید تا حتی کسی که فک میکنه ماشین سه چرخ داره هم متوجه بشه و بتونه پیشرفت کنع! -
Mr.Fantastic در خودروشناس! گفته است:
سلام بچه ها
خواهشا حدالامکان مطالب رو ساده و بدون اصطلاحات پیچیده بزارید تا حتی کسی که فک میکنه ماشین سه چرخ داره هم متوجه بشه و بتونه پیشرفت کنع!حرفتو نیگااا...طرف وفتی نمیدونه ماشین چیه برای چی بخواد بیاد تاپیکت؟؟ کسی که میل داشته باشه خود ب خود میخونه و سر در میاره...یا میتونه همینجا سوال کنه!جاییش رو که نفهمیده
والا من که سخت توضیح ندادم...دیگه شما اگه سخت گرفتید تقصیر من نیست
من با زبان خودمونی میگم تا بفهمن! -
MohsenTaheri در خودروشناس! گفته است:
Mr.Fantastic در خودروشناس! گفته است:
سلام بچه ها
خواهشا حدالامکان مطالب رو ساده و بدون اصطلاحات پیچیده بزارید تا حتی کسی که فک میکنه ماشین سه چرخ داره هم متوجه بشه و بتونه پیشرفت کنع!حرفتو نیگااا...طرف وفتی نمیدونه ماشین چیه برای چی بخواد بیاد تاپیکت؟؟ کسی که میل داشته باشه خود ب خود میخونه و سر در میاره...یا میتونه همینجا سوال کنه!جاییش رو که نفهمیده
والا من که سخت توضیح ندادم...دیگه شما اگه سخت گرفتید تقصیر من نیست
من با زبان خودمونی میگم تا بفهمن!داداش مگه من شما رو گفتم
تذکری بود واسه خودم و بقیه -
ببخشید هرجای مطلب مشکل بود حتما اطلاع بدید بچها توضیح بدن تا پیشرفت کنیم
اینکه ادم سراغ مطالب پیشرفته نره چون سختن که پیشرفت نمیکنه
سطح خودتونو افزایش بدید جای اینکه سطح مطالب رو کاهش
وقتی صحبته ماشین باشه
بحث خود به خود تخصصی میشه -
Mr.Fantastic یعنی چی بیشتر ب کار پسرا میاد؟؟؟
هنوز تو عهد قجر گیر کردین؟!
الان وسیله ماشین ب دخترا بدین ماشین میسازن -
اول از پنچر گیری شروع میکنم چون قطعا باهاش باید سرو کله بزنیم :
مراحل تعویض لاستیک پنچر شده
– ابتدا خودروی خود را به آرامی به کنار محل عبور هدایت کرده و تا حد امکان از مسیر رفت و آمد دیگر خودروها دور بمانید. (بهتر است محل توقف شما، زمینی صاف و بدون شیب به سمت پایین یا بالا باشد.)
– ترمز دستی را حتما فعال ساخته و خودرو را در دنده بگذارید. (اگر بتوانید چرخهای جلو را با یک جسم مانند آجر در جای خود محکم و مطمئن سازید، اوضاع بهتر خواهد بود.)
– پیش از پنچرگیری لاستیک علامت مثلث خطر را حتما از صندوق عقب خودرو بیرون آورده و در محل بگذارید، تا دیگر خودروها از وضعیت شما مطلع شوند.– حالا باید قالپاق را جدا سازید. برای این کار از وسیلهای مانند یک آچار، پیچ گوشتی یا مانند آن استفاده کرده و به راحتی قالپاق را جدا کنید. (در صورتی که قالپاق روی چرخ پیچ شده باشد، ابتدا باید پیچهای آن را باز کنید.)
– به مرحله جذاب جک زدن نزدیک شدهایم. اما پیش از آن باید به وسیله آچار چرخ، پیچهای روی چرخ را شل کنید. برای شل کردن یا باز نمودن پیچها، آچار چرخ را در سمت خلاف عقربههای ساعت بچرخانید. (به یاد داشته باشید که شل کردن این پیچها، پس از جک زدن و بالا بردن خودرو امکان پذیر نبوده و حین چرخاندن پیچ، چرخ نیز با آن میچرخد.)
جک را باید در کجا قرار دهیم؟
این سوال اصلی ست که غالبا در نخستین بار پنچرگیری لاستیک و یا تعویض آن، میپرسیم. برای این که جک را در جای کاملا صحیح قرار دهید؛ ساده ترین راه مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو است.پس از قرار دادن جک در محل صحیح آن، اهرم را به آرامی و به صورت متوازن بچرخانید. (به بالا بردن خودرو و جک زدن تا جایی ادامه دهید که لاستیک پنچر شده از زمین فاصله مناسبی بگیرد.)
– در این شرایط میتوانید پیچهای شل شده را کامل باز کرده و از چرخ جدا سازید.
– پس از باز کردن پیچها، کافی ست که چرخ را با احتیاط به سمت خود کشیده و آن را بیرون آورید. (مراقب باشید با وضعیتهای خنده دار و طنز آمیز؛ رها شدن چرخ در سراشیبی و فرار رو به جلوی آن روبرو نشوید! برای جلوگیری از چنین چیزی، چرخ را به صورت خوابیده روی زمین قرار دهید.)
سپس پیچهایی را که باز کرده بودید، دوباره سر جایشان ببندید. (برای بستن این پیچها باید آنها را در جهت عقربههای ساعت بچرخانید.)
نکته: برای محکم کردن پیچها مراحل زیر را طی کنید:
ابتدا آنها را با دست بچرخانید و سپس از آچار چرخ برای محکمتر کردن آنها استفاده کنید. محکم کردن نهایی را نیز به زمانی موکول سازید که چرخ کاملا روی زمین قرار بگیرد.
غالبا توصیه میشود که بستن پیچها به صورت ضربدری انجام شود.
– اکنون به کمک اهرم جک، خودرو را سرجای خود و روی زمین بیاورید.
– قالپاق جدا شده را دوباره در جای خود محکم کنید. (برای این کار به کمی خشونت نیاز خواهید داشت. باید قالپاق را در محل خود گذاشته و با دست به آن چند ضربه کاری بزنید. البته نه به حدی که قالپاق کج و از شکل افتاده شود!)
-
این پست پاک شده!
-
مهشید غضنفرآبادی در خودروشناس! گفته است:
Mr.Fantastic یعنی چی بیشتر ب کار پسرا میاد؟؟؟
هنوز تو عهد قجر گیر کردین؟!
الان وسیله ماشین ب دخترا بدین ماشین میسازنخب بیشتر پسرا علاقع دارن دیگه
حالا بعضی دختر خانوما هم علاقه دارن.خـــیـــلی هم عالی (T_T) -
Mr.Fantastic نخیر الان 50 50 هستش !