خودروشناس!
-
راستی برای گواهینامه کجا باید ثبت نام کنیم؟
-
چه تاپیک خوبی
وایر شمع چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟
وایر شمع وظیفه مهم انتقال برق خروجی از سیستم جرقه زنی به شمع های موتور را دارد. در واقع وظیفه وایرها (به انگلیسی Spark Plug Wire) در خودرو، رساندن برق از کویل در خودروهای جدیدتر یا دلکو در خودروهای قدیمی تر به سر شمع هاست.
انجام صحیح فرایند احتراق در موتورهای درون سوز به عوامل زیادی وابسته است که میتوانند بر روی کیفیت آن تأثیر مستقیمی داشته باشند. موتور خودروها برای انجام احتراق با مکش هوا، متراکم کردن آن و ترکیب سوخت با هوا بخشی از این فرایند را انجام میدهد اما قسمت تکمیل کننده این پازل جریان برقی است که باعث ایجاد جرقه و در نهایت احتراق در داخل موتور میشود.
جریان برق مورد نیاز توسط باتری خودرو ایجاد میشود اما این جریان برق از ولتاژ پایینی برخوردار است و برای حل این مشکل خودروسازان از قطعهای به نام کوئل در خودرو استفاده میکنند.. در واقع کوئل ها سیم پیچهای القایی هستند که در سیستم جرقه زنی خودرو قرار میگیرند و حریان برق با ولتاژ بالا را تولید میکنند.این جریان با ولتاژ بالا پس از ایجاد شدن باید به شمعهای خودرو برسد تا با جرقه زدن شمع فرایند احتراق در موتور آغاز شود. وایر شمع وظیفه مهم انتقال برق خروجی از سیستم جرقه زنی به شمعهای موتور را دارد. در واقع وظیفه وایرها (به انگلیسی Spark Plug Wire) در خودرو، رساندن برق از کویل در خودروهای جدیدتر یا دلکو در خودروهای قدیمی تر به سر شمع هاست.
وایرها باید جریان برق با ولتاژ ۱۲ هزار ولت را با کمترین تلفات انرژی و در سریعترین زمان به شمع برسانند تا شمع نیز بتواند وظیفه محول شده خود را به خوبی انجام دهد. در اثر حرارت و ارتعاش، کربن موجود در سیم ممکن است ازبین رفته و باعث کاهش جریان ولتاژ بین کویل و شمع گردد. برای کارآیی بهتر موتور، وایر باید به صورت دوره جایگزین شود.در سیستمهای جرقه زنی مدرن، به جای وایر شمع از کوئل استفاده شده که به طور مستقیم روی شمع قرار دارد. اگر یکی از آنها خراب شود، موتور خودرو خوب کار نمیکند. جنس وایرهای شمع معمولاً از جنس سیلیکونی هستند و مقاوم و بادوام است.
وایر خودرو از یک سو به کوئل یا دلکو متصل میشوند؛ این محل اتصال معمولاً توسط درپوشی محافظت میشود تا از ورود رطوبت به محل اتصال جلوگیری کند. ورود آب یا رطوبت میتواند بر روی عملکرد وایر تأثیر منفی داشته باشد. وایر ها از طرف دیگر به سر شمعهای خودرو وصل میشوند. از آنجایی که این قسمت بیشتر میتواند در معرض رطوبت باشد عایق بندی آن با دقت بیشتری صورت گرفته است. جنس بیرونی و روکش وایرها نیز معمولاً از ترکیبات پلاستیک خشک یا لاستیکهای ارتجاعی ساخته میشود. در داخل این روکش نیز رشتههای یا الیاف قرار دارند که وظیفه هدایت جریان برق ایجاد شده در کوئل را بر عهده دارند.
همچنین به منظور جلوگیری از ایجاد جریان مغناطیسی و اختلال در عملکرد سایر قسمتهای خودرو لایه محافظی بر روی سیمها یا الیاف کشیده شده است. معمولاً یک لایه ضخیمتر از عایقهای فلزی نیر برای جلوگیری از خروج جریان الکتریکی به بیرون از وایر و همچنین محافظت از رشته سیمها در برابر حرارت موتور نیز به روی آنها کشیده شده است.وایرها در سه نوع دسته بندی میشوند که عبارتند از: وایرهای سیمی، وایرهای ابریشمی و وایرهای ترکیبی. هر کدام از این سه دسته مزایای و معایب مختص به خود را دارا هستند.
علائم خرابی وایرهاخرابی یا عدم عملکرد وایر میتواند باعث بد کار کردن موتور و همچنین افزایش مصرف سوخت خودرو شود. همچنین ممکن است نشتی احتمالی بنزین در سیستم سوخت رسانی خودرو و به صورت همزمان نشتی برق از وایرها باعث آتش سوزی و خطرات جانی و مالی بسیار جدی شود.
کاهش قدرت موتور، بالا رفتن دمای موتور به خاطر افزایش فشار به آن، ریپ زدن موتور و لرزشهای بیشتر از حد عادی در موتور نیز میتواند از علائم خرابی وایرها باشد. به علاوه عدم عملکرد صحیح وایرها میتواند باعث افزایش آلایندگی خودرو و همینطور ذوب شدن سر شمعها نیز شود.
در صورتی که روکش وایرها آسیب دیده باشد هنگام تماس دست با آنها احتمال برق گرفتگی نیز وجود دارد. معمولاً خوردگی یا مستهلک شدن روکش وایرهای با بررسی ظاهر آنها قابل شناسایی هستند.
-
سلام بچه ها
خواهشا حدالامکان مطالب رو ساده و بدون اصطلاحات پیچیده بزارید تا حتی کسی که فک میکنه ماشین سه چرخ داره هم متوجه بشه و بتونه پیشرفت کنع! -
سلام بچه ها
خواهشا حدالامکان مطالب رو ساده و بدون اصطلاحات پیچیده بزارید تا حتی کسی که فک میکنه ماشین سه چرخ داره هم متوجه بشه و بتونه پیشرفت کنع!@mr-fantastic در خودروشناس! گفته است:
سلام بچه ها
خواهشا حدالامکان مطالب رو ساده و بدون اصطلاحات پیچیده بزارید تا حتی کسی که فک میکنه ماشین سه چرخ داره هم متوجه بشه و بتونه پیشرفت کنع!حرفتو نیگااا...طرف وفتی نمیدونه ماشین چیه برای چی بخواد بیاد تاپیکت؟؟ کسی که میل داشته باشه خود ب خود میخونه و سر در میاره...یا میتونه همینجا سوال کنه!جاییش رو که نفهمیده
والا من که سخت توضیح ندادم...دیگه شما اگه سخت گرفتید تقصیر من نیست
من با زبان خودمونی میگم تا بفهمن! -
@mr-fantastic در خودروشناس! گفته است:
سلام بچه ها
خواهشا حدالامکان مطالب رو ساده و بدون اصطلاحات پیچیده بزارید تا حتی کسی که فک میکنه ماشین سه چرخ داره هم متوجه بشه و بتونه پیشرفت کنع!حرفتو نیگااا...طرف وفتی نمیدونه ماشین چیه برای چی بخواد بیاد تاپیکت؟؟ کسی که میل داشته باشه خود ب خود میخونه و سر در میاره...یا میتونه همینجا سوال کنه!جاییش رو که نفهمیده
والا من که سخت توضیح ندادم...دیگه شما اگه سخت گرفتید تقصیر من نیست
من با زبان خودمونی میگم تا بفهمن!MohsenTaheri در خودروشناس! گفته است:
@mr-fantastic در خودروشناس! گفته است:
سلام بچه ها
خواهشا حدالامکان مطالب رو ساده و بدون اصطلاحات پیچیده بزارید تا حتی کسی که فک میکنه ماشین سه چرخ داره هم متوجه بشه و بتونه پیشرفت کنع!حرفتو نیگااا...طرف وفتی نمیدونه ماشین چیه برای چی بخواد بیاد تاپیکت؟؟ کسی که میل داشته باشه خود ب خود میخونه و سر در میاره...یا میتونه همینجا سوال کنه!جاییش رو که نفهمیده
والا من که سخت توضیح ندادم...دیگه شما اگه سخت گرفتید تقصیر من نیست
من با زبان خودمونی میگم تا بفهمن!داداش مگه من شما رو گفتم
تذکری بود واسه خودم و بقیه -
ببخشید هرجای مطلب مشکل بود حتما اطلاع بدید بچها توضیح بدن تا پیشرفت کنیم
اینکه ادم سراغ مطالب پیشرفته نره چون سختن که پیشرفت نمیکنه
سطح خودتونو افزایش بدید جای اینکه سطح مطالب رو کاهش
وقتی صحبته ماشین باشه
بحث خود به خود تخصصی میشه -
به نام خدا
سلام بچه ها!
این تاپیک بیشتر به کار پسرای انجمن میاد!
همونطور که میدونید خودروها و موتورسیکلت ها گاهی مشکلات کوچیکی براشون پیش میاد که لازم نیست بریم مکانیکی واسه تعمیرشون و با داشتن کمی علم میشه اونارو حل کنیم!
در این تاپیک لازم نیست در حد مهندسی مکانیک مطالب عجیب و غریب و نکات ریز ارسال کنید
بلکه سعی کنید نکات ابتدایی که در آینده به کارمون میاد رو ارسال کنید
من مطلب اول رو برای استارت تاپیک قرار میدم،ولی ادامه تاپیک رو به استقبال خودتون از تاپیک واگذار میکنم!
در آینده نزدیک به کارمون میاد
دانش-آموزان-آلاء@mr-fantastic یعنی چی بیشتر ب کار پسرا میاد؟؟؟
هنوز تو عهد قجر گیر کردین؟!
الان وسیله ماشین ب دخترا بدین ماشین میسازن -
اول از پنچر گیری شروع میکنم چون قطعا باهاش باید سرو کله بزنیم :
مراحل تعویض لاستیک پنچر شده
– ابتدا خودروی خود را به آرامی به کنار محل عبور هدایت کرده و تا حد امکان از مسیر رفت و آمد دیگر خودروها دور بمانید. (بهتر است محل توقف شما، زمینی صاف و بدون شیب به سمت پایین یا بالا باشد.)
– ترمز دستی را حتما فعال ساخته و خودرو را در دنده بگذارید. (اگر بتوانید چرخهای جلو را با یک جسم مانند آجر در جای خود محکم و مطمئن سازید، اوضاع بهتر خواهد بود.)
– پیش از پنچرگیری لاستیک علامت مثلث خطر را حتما از صندوق عقب خودرو بیرون آورده و در محل بگذارید، تا دیگر خودروها از وضعیت شما مطلع شوند.– حالا باید قالپاق را جدا سازید. برای این کار از وسیلهای مانند یک آچار، پیچ گوشتی یا مانند آن استفاده کرده و به راحتی قالپاق را جدا کنید. (در صورتی که قالپاق روی چرخ پیچ شده باشد، ابتدا باید پیچهای آن را باز کنید.)
– به مرحله جذاب جک زدن نزدیک شدهایم. اما پیش از آن باید به وسیله آچار چرخ، پیچهای روی چرخ را شل کنید. برای شل کردن یا باز نمودن پیچها، آچار چرخ را در سمت خلاف عقربههای ساعت بچرخانید. (به یاد داشته باشید که شل کردن این پیچها، پس از جک زدن و بالا بردن خودرو امکان پذیر نبوده و حین چرخاندن پیچ، چرخ نیز با آن میچرخد.)
جک را باید در کجا قرار دهیم؟
این سوال اصلی ست که غالبا در نخستین بار پنچرگیری لاستیک و یا تعویض آن، میپرسیم. برای این که جک را در جای کاملا صحیح قرار دهید؛ ساده ترین راه مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو است.پس از قرار دادن جک در محل صحیح آن، اهرم را به آرامی و به صورت متوازن بچرخانید. (به بالا بردن خودرو و جک زدن تا جایی ادامه دهید که لاستیک پنچر شده از زمین فاصله مناسبی بگیرد.)
– در این شرایط میتوانید پیچهای شل شده را کامل باز کرده و از چرخ جدا سازید.
– پس از باز کردن پیچها، کافی ست که چرخ را با احتیاط به سمت خود کشیده و آن را بیرون آورید. (مراقب باشید با وضعیتهای خنده دار و طنز آمیز؛ رها شدن چرخ در سراشیبی و فرار رو به جلوی آن روبرو نشوید! برای جلوگیری از چنین چیزی، چرخ را به صورت خوابیده روی زمین قرار دهید.)
سپس پیچهایی را که باز کرده بودید، دوباره سر جایشان ببندید. (برای بستن این پیچها باید آنها را در جهت عقربههای ساعت بچرخانید.)
نکته: برای محکم کردن پیچها مراحل زیر را طی کنید:
ابتدا آنها را با دست بچرخانید و سپس از آچار چرخ برای محکمتر کردن آنها استفاده کنید. محکم کردن نهایی را نیز به زمانی موکول سازید که چرخ کاملا روی زمین قرار بگیرد.
غالبا توصیه میشود که بستن پیچها به صورت ضربدری انجام شود.
– اکنون به کمک اهرم جک، خودرو را سرجای خود و روی زمین بیاورید.
– قالپاق جدا شده را دوباره در جای خود محکم کنید. (برای این کار به کمی خشونت نیاز خواهید داشت. باید قالپاق را در محل خود گذاشته و با دست به آن چند ضربه کاری بزنید. البته نه به حدی که قالپاق کج و از شکل افتاده شود!)
-
@mr-fantastic یعنی چی بیشتر ب کار پسرا میاد؟؟؟
هنوز تو عهد قجر گیر کردین؟!
الان وسیله ماشین ب دخترا بدین ماشین میسازناین پست پاک شده! -
@mr-fantastic یعنی چی بیشتر ب کار پسرا میاد؟؟؟
هنوز تو عهد قجر گیر کردین؟!
الان وسیله ماشین ب دخترا بدین ماشین میسازنمهشید غضنفرآبادی در خودروشناس! گفته است:
@mr-fantastic یعنی چی بیشتر ب کار پسرا میاد؟؟؟
هنوز تو عهد قجر گیر کردین؟!
الان وسیله ماشین ب دخترا بدین ماشین میسازنخب بیشتر پسرا علاقع دارن دیگه
حالا بعضی دختر خانوما هم علاقه دارن.خـــیـــلی هم عالی (T_T) -
مهشید غضنفرآبادی در خودروشناس! گفته است:
@mr-fantastic یعنی چی بیشتر ب کار پسرا میاد؟؟؟
هنوز تو عهد قجر گیر کردین؟!
الان وسیله ماشین ب دخترا بدین ماشین میسازنخب بیشتر پسرا علاقع دارن دیگه
حالا بعضی دختر خانوما هم علاقه دارن.خـــیـــلی هم عالی (T_T)@mr-fantastic
نخیر الان 50 50 هستش !