آرایه
-
@m-zngne
انشاءالله سؤالتان حل شد؟!؟ -
@m-zngne
کوی مجاز از سمت او است (توضیحش به صورت نوشتار سخت است) -
@m-zngne
انشاءالله سؤالتان حل شد؟!؟رضا آلناصر در آرایه گفته است:
@m-zngne
انشاءالله مشکلتان حل شد؟!؟برای اولی هنوزم متوجه نمی شم چطور شیریرن کاری و شیرین جناس گرفته میشه
مگه شیرین کاری واژه مرکب نیستش؟
و برای دومی پاسخ نامه آرایه موازنه گرفته!!!
میشه اگه می دونید توضیح بدید چطور موازنه هست -
ببخشید مگه اولی شیرین کاری نیستش؟ چطور با شرین جناس تام میشه؟
بیشتر مشکلم اینه که ایا میشه شیرین کاری و شیرین رو جناس مرکب بگیریم؟@m-zngne
روی و کوی هم جناس می شد -
-
رضا آلناصر در آرایه گفته است:
@m-zngne
انشاءالله مشکلتان حل شد؟!؟برای اولی هنوزم متوجه نمی شم چطور شیریرن کاری و شیرین جناس گرفته میشه
مگه شیرین کاری واژه مرکب نیستش؟
و برای دومی پاسخ نامه آرایه موازنه گرفته!!!
میشه اگه می دونید توضیح بدید چطور موازنه هست@m-zngne
یک موازنه داریم یک ترصیع: موازنه یعنی وزن هر دو کلمه ی متناظر در مصراع ها یکی است مثل : دست و درک
ترصیع: مثل کوی و روی که هم، هم وزن هستند و هم، هم قافیهو در این بیت هم اگر دقت کنید می بینید که در مصراع ها هر دو کلمه ی متناظر هم وزن هستند
-
@m-zngne
یک موازنه داریم یک ترصیع: موازنه یعنی وزن هر دو کلمه ی متناظر در مصراع ها یکی است مثل : دست و درک
ترصیع: مثل کوی و روی که هم، هم وزن هستند و هم، هم قافیهو در این بیت هم اگر دقت کنید می بینید که در مصراع ها هر دو کلمه ی متناظر هم وزن هستند
رضا آلناصر در آرایه گفته است:
@m-zngne
یک موازنه داریم یک ترصیع: موازنه یعنی وزن هر دو کلمه ی متناظر در مصراع ها یکی است مثل : دست و درک
ترصیع: مثل کوی و روی که هم، هم وزن هستند و هم، هم قافیهو در این بیت هم اگر دقت کنید می بینید که در مصراع ها هر دو کلمه ی متناظر هم وزن هستند
یعنی اینجا ترصیع داریم؟
موازنه اش رو متوجه نشدم چه کلماتی در این مصرع وزن یکی دارند -
-
@m-zngne نه جناس مرکب نمیشه.
دوستان میگن دوتا شیرین جناس تام داره ولی اصل کلمه اولی شیرین کاری هست نه شیرین، حالا یعنی میشه شیرین رو از شیرین کاری جدا کرد و با اون یکی شیرین جناس گرفت؟ -
-
رضا آلناصر در آرایه گفته است:
@m-zngne
یک موازنه داریم یک ترصیع: موازنه یعنی وزن هر دو کلمه ی متناظر در مصراع ها یکی است مثل : دست و درک
ترصیع: مثل کوی و روی که هم، هم وزن هستند و هم، هم قافیهو در این بیت هم اگر دقت کنید می بینید که در مصراع ها هر دو کلمه ی متناظر هم وزن هستند
یعنی اینجا ترصیع داریم؟
موازنه اش رو متوجه نشدم چه کلماتی در این مصرع وزن یکی دارند@m-zngne
موازنه داریم -
@m-zngne نه جناس مرکب نمیشه.
دوستان میگن دوتا شیرین جناس تام داره ولی اصل کلمه اولی شیرین کاری هست نه شیرین، حالا یعنی میشه شیرین رو از شیرین کاری جدا کرد و با اون یکی شیرین جناس گرفت؟SJY
میشه یک واژه رو تقسیم کرد مثل این بیت
سینه خواهم شرحه شرحه از فراق / تا بگویم شرح درد اشتیاقشرحه شرحه یک واژه است اون رو تقسم میکنیم و شرحه بدست میاد و با شرح مصراع دوم جناس افزایشی میگیریم
البته این نوع جناس ,جناس ضعیفی هست -
SJY
میشه یک واژه رو تقسیم کرد مثل این بیت
سینه خواهم شرحه شرحه از فراق / تا بگویم شرح درد اشتیاقشرحه شرحه یک واژه است اون رو تقسم میکنیم و شرحه بدست میاد و با شرح مصراع دوم جناس افزایشی میگیریم
البته این نوع جناس ,جناس ضعیفی هستAli Nemati 0 آهان پس میشه
ممنون -
Ali Nemati 0 آهان پس میشه
ممنونSJY خواهش
-
@m-zngne
سلام دوست من
بیت اول دو تا واژۀ شیرین و شیرین، من فکر نمیکنم جناس گرفتنشون درست باشه!
چون شیرین کاری خودش کنایه از هنرنمایی داره.
حالا اگر که حتی جدا هم بکنیم کلمات رو
یعنی درواقع بگیم شیرین و شیرین، جفت این دوتا شیرین معنیِ طعمِ شیرین رو میدن و تکرار داریم. نه جناس.
شیرین اول هم به هیچ وجه نمیتونه معنی نام انسان داشته باشه!!!
چون آخه اگه شیرین کاری رو بخوایم بگیم این "شیرین" معنیِ اسم میده. اونوقت خودتون ببینین ترکیب "شیرین کاری" چه معنی ای پیدا میکنه!
اما شاید بتونیم شیرین دوم رو با واژۀ دلبند، ایهام تناسب درنظر بگیریم. در اون صورت هم فکر نمیکنم بشه بین دو شیرین جناس گرفت. چون معنی دوم شیرین غلط میشه.
این از بیت اول.
بیت دوم هم که خب آرایۀ موازنه داره.
شما اگه کلمات رو این شکلی بنویسین
دل | به | امید | روی | او | همدم | جان | نمی شود
جان | به | هوای | کوی | او | خدمت |تن | نمی کند
خیلی تلاش کردم که لغات زیر هم بیوفتن ولی نشد
خب شما توی این حالت، میبینین لغاتی که توی یه ستون قرار دارن، وزنای یکسانی دارن اما آخرِ کلماتشون یکسان نیست.
مثل "دل و جان" یا "امید و هوای" و ...
تناسب هم میتونیم بگیم این بیت داره. بین دل و جان و تن.
بنده دیگه آرایه ای نمی بینم... -
@m-zngne
سلام دوست من
بیت اول دو تا واژۀ شیرین و شیرین، من فکر نمیکنم جناس گرفتنشون درست باشه!
چون شیرین کاری خودش کنایه از هنرنمایی داره.
حالا اگر که حتی جدا هم بکنیم کلمات رو
یعنی درواقع بگیم شیرین و شیرین، جفت این دوتا شیرین معنیِ طعمِ شیرین رو میدن و تکرار داریم. نه جناس.
شیرین اول هم به هیچ وجه نمیتونه معنی نام انسان داشته باشه!!!
چون آخه اگه شیرین کاری رو بخوایم بگیم این "شیرین" معنیِ اسم میده. اونوقت خودتون ببینین ترکیب "شیرین کاری" چه معنی ای پیدا میکنه!
اما شاید بتونیم شیرین دوم رو با واژۀ دلبند، ایهام تناسب درنظر بگیریم. در اون صورت هم فکر نمیکنم بشه بین دو شیرین جناس گرفت. چون معنی دوم شیرین غلط میشه.
این از بیت اول.
بیت دوم هم که خب آرایۀ موازنه داره.
شما اگه کلمات رو این شکلی بنویسین
دل | به | امید | روی | او | همدم | جان | نمی شود
جان | به | هوای | کوی | او | خدمت |تن | نمی کند
خیلی تلاش کردم که لغات زیر هم بیوفتن ولی نشد
خب شما توی این حالت، میبینین لغاتی که توی یه ستون قرار دارن، وزنای یکسانی دارن اما آخرِ کلماتشون یکسان نیست.
مثل "دل و جان" یا "امید و هوای" و ...
تناسب هم میتونیم بگیم این بیت داره. بین دل و جان و تن.
بنده دیگه آرایه ای نمی بینم... -
SJY
سلام.
شما اگه بخواین خوندنِ شعر رو رعایت کنین
باید بین شیرین و دلبند کسره بذارین
"ز شیرین کاریِ شیرینِ دلبند"
در غیر این صورت وزن توی خوندن رعایت نمیشه
معنیش در اون صورت این شکلی میشه
از هنرنمایی شیرینِ دلبند. (معنی مزۀ شیرین میده)
و گفتم که احتمالا بتونیم بین شیرین و دلبند ایهام تناسب بگیریم که خب معنی دومِ ایهام تناسب اشتباه و نادرسته...
اگه خوندنِ کسره رو رعایت نکنین به اشتباه حس میکنین که داره اسم شخصی رو صدا میزنه -
SJY
سلام.
شما اگه بخواین خوندنِ شعر رو رعایت کنین
باید بین شیرین و دلبند کسره بذارین
"ز شیرین کاریِ شیرینِ دلبند"
در غیر این صورت وزن توی خوندن رعایت نمیشه
معنیش در اون صورت این شکلی میشه
از هنرنمایی شیرینِ دلبند. (معنی مزۀ شیرین میده)
و گفتم که احتمالا بتونیم بین شیرین و دلبند ایهام تناسب بگیریم که خب معنی دومِ ایهام تناسب اشتباه و نادرسته...
اگه خوندنِ کسره رو رعایت نکنین به اشتباه حس میکنین که داره اسم شخصی رو صدا میزنه -
@m-zngne
سلام دوست من
بیت اول دو تا واژۀ شیرین و شیرین، من فکر نمیکنم جناس گرفتنشون درست باشه!
چون شیرین کاری خودش کنایه از هنرنمایی داره.
حالا اگر که حتی جدا هم بکنیم کلمات رو
یعنی درواقع بگیم شیرین و شیرین، جفت این دوتا شیرین معنیِ طعمِ شیرین رو میدن و تکرار داریم. نه جناس.
شیرین اول هم به هیچ وجه نمیتونه معنی نام انسان داشته باشه!!!
چون آخه اگه شیرین کاری رو بخوایم بگیم این "شیرین" معنیِ اسم میده. اونوقت خودتون ببینین ترکیب "شیرین کاری" چه معنی ای پیدا میکنه!
اما شاید بتونیم شیرین دوم رو با واژۀ دلبند، ایهام تناسب درنظر بگیریم. در اون صورت هم فکر نمیکنم بشه بین دو شیرین جناس گرفت. چون معنی دوم شیرین غلط میشه.
این از بیت اول.
بیت دوم هم که خب آرایۀ موازنه داره.
شما اگه کلمات رو این شکلی بنویسین
دل | به | امید | روی | او | همدم | جان | نمی شود
جان | به | هوای | کوی | او | خدمت |تن | نمی کند
خیلی تلاش کردم که لغات زیر هم بیوفتن ولی نشد
خب شما توی این حالت، میبینین لغاتی که توی یه ستون قرار دارن، وزنای یکسانی دارن اما آخرِ کلماتشون یکسان نیست.
مثل "دل و جان" یا "امید و هوای" و ...
تناسب هم میتونیم بگیم این بیت داره. بین دل و جان و تن.
بنده دیگه آرایه ای نمی بینم...@danial-hosseiny در آرایه گفته است:
@m-zngne
سلام دوست من
بیت اول دو تا واژۀ شیرین و شیرین، من فکر نمیکنم جناس گرفتنشون درست باشه!
چون شیرین کاری خودش کنایه از هنرنمایی داره.
حالا اگر که حتی جدا هم بکنیم کلمات رو
یعنی درواقع بگیم شیرین و شیرین، جفت این دوتا شیرین معنیِ طعمِ شیرین رو میدن و تکرار داریم. نه جناس.
شیرین اول هم به هیچ وجه نمیتونه معنی نام انسان داشته باشه!!!
چون آخه اگه شیرین کاری رو بخوایم بگیم این "شیرین" معنیِ اسم میده. اونوقت خودتون ببینین ترکیب "شیرین کاری" چه معنی ای پیدا میکنه!
اما شاید بتونیم شیرین دوم رو با واژۀ دلبند، ایهام تناسب درنظر بگیریم. در اون صورت هم فکر نمیکنم بشه بین دو شیرین جناس گرفت. چون معنی دوم شیرین غلط میشه.
این از بیت اول.
بیت دوم هم که خب آرایۀ موازنه داره.
شما اگه کلمات رو این شکلی بنویسین
دل | به | امید | روی | او | همدم | جان | نمی شود
جان | به | هوای | کوی | او | خدمت |تن | نمی کند
خیلی تلاش کردم که لغات زیر هم بیوفتن ولی نشد
خب شما توی این حالت، میبینین لغاتی که توی یه ستون قرار دارن، وزنای یکسانی دارن اما آخرِ کلماتشون یکسان نیست.
مثل "دل و جان" یا "امید و هوای" و ...
تناسب هم میتونیم بگیم این بیت داره. بین دل و جان و تن.
بنده دیگه آرایه ای نمی بینم...خیلی ممنونم
پس شیرین هیچ جناسی نیستش!
و درمورد زیرهم بودن کلمات،
زیر هم بودن تقریباتلاشتون نتیجه داشت
-
@danial-hosseiny در آرایه گفته است:
@m-zngne
سلام دوست من
بیت اول دو تا واژۀ شیرین و شیرین، من فکر نمیکنم جناس گرفتنشون درست باشه!
چون شیرین کاری خودش کنایه از هنرنمایی داره.
حالا اگر که حتی جدا هم بکنیم کلمات رو
یعنی درواقع بگیم شیرین و شیرین، جفت این دوتا شیرین معنیِ طعمِ شیرین رو میدن و تکرار داریم. نه جناس.
شیرین اول هم به هیچ وجه نمیتونه معنی نام انسان داشته باشه!!!
چون آخه اگه شیرین کاری رو بخوایم بگیم این "شیرین" معنیِ اسم میده. اونوقت خودتون ببینین ترکیب "شیرین کاری" چه معنی ای پیدا میکنه!
اما شاید بتونیم شیرین دوم رو با واژۀ دلبند، ایهام تناسب درنظر بگیریم. در اون صورت هم فکر نمیکنم بشه بین دو شیرین جناس گرفت. چون معنی دوم شیرین غلط میشه.
این از بیت اول.
بیت دوم هم که خب آرایۀ موازنه داره.
شما اگه کلمات رو این شکلی بنویسین
دل | به | امید | روی | او | همدم | جان | نمی شود
جان | به | هوای | کوی | او | خدمت |تن | نمی کند
خیلی تلاش کردم که لغات زیر هم بیوفتن ولی نشد
خب شما توی این حالت، میبینین لغاتی که توی یه ستون قرار دارن، وزنای یکسانی دارن اما آخرِ کلماتشون یکسان نیست.
مثل "دل و جان" یا "امید و هوای" و ...
تناسب هم میتونیم بگیم این بیت داره. بین دل و جان و تن.
بنده دیگه آرایه ای نمی بینم...خیلی ممنونم
پس شیرین هیچ جناسی نیستش!
و درمورد زیرهم بودن کلمات،
زیر هم بودن تقریباتلاشتون نتیجه داشت
@m-zngne
بله. شیرین جناس نداره. البته اگه یه موقع کسی اومد ایهام داشتن شیرین رو اثبات کرد، مسلما در اون صورت به دنبالۀ ایهام، جناس خواهیم داشت.
عهخب خداروشکر
خواهش میکنمموفق باشین