چنتا سوال
-
سلام سلام
بی زحمت هرکدومو میخواستین جواب بدین ، شمارشم بگین قاطی نکنم
- مشک و عنبر گر ز مشک زلف یارم بو کنند / بوی خود را واهلد در حال و زلفش بو کند
اینجا تشبیه برتر داریم؟ (زلف یار خوش بو تر از مشک و عنبر)
"بو" اینجا که ایهام نداره؟ فقط همون معنی رایحه رو میده دیگه؟- شکر شکر ز طوطی روان باز مدار / دو سه روزی که بمانده است در این تیره قفس
اینجا شکر و شکر (اولی به معنای خوردنی و دومی به معنای سپاسگذاری) و هوا و هوس جناس دارن؟ تست کنکوره. خود پاسخ نامه گفته جناسا اینان
3.به گریه گفتمش ایا گذر کنی بر من / به خنده گفت اگر خاک راه من باشی
"خاک راه من باشی" ایهام داره؟- نبود از تو گریزی چنین که بار غم دل / ز دست شکوه گرفتم ، به دوش ناله کشیدم
اینجا گفته "دوش" و "ناله" استعاره هستن. استعاره از چین؟؟
danial hosseiny ایرادی که نداره سوال ادبیات داشتم ، تگت کنم؟
-
amirmohammad shakeri
سلام.
درمورد سؤال اول و دوم:
معنی بیت میگه:
اگر مشک و عنبر زلف یار من رو بو بکشن، در همون لحظه بوی (آرزوی) خودشون رو رها میکنن و زلف یار من رو آرزو میکنن.
براب همین تشبیه تفضیل رو من توی این بیت نمیبینم. چیزی به چیزی تشبیه نشده.
در مورد ایهام باید بگم کلمهٔ «بو» در مصرع دوم که قافیهس، میتونست ایهام داشته باشه.
اما یه مشکلی وجود داره. دقت کنید این یک تک بیته و قافیه داره. قافیهها «بو» هستن. نمیشه جفتشون یک معنی رو بدن. چون اونوقت ردیف میشن و ما قافیهای نداریم اصلا... برای همین معنی «بوکشیدن» برای بوی دوم غلط میشه...
اما دومین کلمهٔ «بوی» توی بیت که قافیه هم نیست، «بوی خود را واهلد در حال»، میتونه ایهام داشته باشه.
درمورد سؤال سوم:
ما توی کنکور شِکَر و شُکْر رو منطقا نباید جناس بگیریم... چون توی دو حرکت اختلاف دارن... و هَوا و هَوَس حالا توی این بیت نیستن اما این دوتا هم باز توی یک حرکت و یک حرکت تفاوت دارن...حتی اینا رو هم نباید جناس بگیریم.
یه بحث دیگهای هست تحت عنوان جناس شبه اشتقاق. راستش این برای کنکور انسانی بوده منم خیلی چیزی درموردش نمیدونم. ممکنه شاعر از این منظر به کلمات نگاه کرده باشه.
درمورد سؤال چهارم:
خود «خاک راه کسی بودن» معنای کنایی داره. یعنی در برابر اون شخص فروافتاده و چاکر باشی. اما اینجا به خاطر اینکه میگه «از من گذر کنی» فکر میکنم میشه ایهام هم درنظرش گرفت و معنیِ خود خاک رو بهش اختصاص داد.
درمورد سؤال پنجم:
دوش و ناله رو فکر نمیکنم هرکدوم استعاره از چیزی باشن.
اما دوشِ ناله به خاطر تشخیص بودنش، یه نوع استعارهس. ناله به انسانی تشبیه شده که دوش داره.
حتی دست شکوه هم استعارهس.
درمورد سؤال آخر هم باید بگم نه عزیزدل اشکالی نداره. اما اگه تگ هم نکنی، من تمام تاپیکها رو میبینم. خیلی فرق خاصی نمیکنه️ -
- مشک و عنبر گر ز مشک زلف یارم بو کنند / بوی خود را واهلد در حال و زلفش بو کند
اینجا تشبیه برتر داریم؟ (زلف یار خوش بو تر از مشک و عنبر) تشبیه برتر منظورت چیه از برتر؟
"بو" اینجا که ایهام نداره؟ فقط همون معنی رایحه رو میده دیگه؟به نظرم اره ندارن چون اصلا معنی آرزو نمیده کلمه متناسب باهاش هم وجود ندارد ک ایهام تناسب بشه
2. شکر شکر ز طوطی روان باز مدار / دو سه روزی که بمانده است در این تیره قفس
اینجا شکر و شکر (اولی به معنای خوردنی و دومی به معنای سپاسگذاری) و هوا و هوس جناس دارن؟ تست کنکوره. خود پاسخ نامه گفته جناسا ایناناره دگ قطعا جناس اختلافی دارن وقتی دوتا کلمه مثل همن از نظر آوا فرق میکنن و همچنین معنا جناس میشه3.به گریه گفتمش ایا گذر کنی بر من / به خنده گفت اگر خاک راه من باشی
"خاک راه من باشی" ایهام داره؟
راستش ی همچین جمله ای جزو ایهام زا ها دیده بودم تو نشر الگو ولی الان دقیق یادم نمیاد -
@سمیه-صادقلو
تشبیه برتر تو الگو اینجوری گفته بود : مثلا میگی یار من نه تنها مثل خورشید ، بلکه از خورشید هم زیباتره
یا مثلا معشوقه من از سرو بلند اندام تره
اینجور چیزایی که ترجیح و برتریت دارن. نه تنها تو الگو ، تو هر ازمونی هم دیدم تشبیه گرفته
-
amirmohammad shakeri
آها من اینو ندیده بودم تا حالا چرا -
@سمیه-صادقلو
از یه سایتی برداشتم :
تشبیه تفضیل: این تشبیه بسیار زیبا و قابل توجه است و امروز آن را به شما خواهیم آموخت.
«یکی دختری داشت خاقان چو ماه کجا ماه دارد دو چشم سیاه؟» «شاهنامۀ فردوسی»
معنای بیت: فردوسی در این بیت به توصیف دختر خاقان (حاکم) چین پرداخته است:
مصراع یکم: «خاقان چین دختری داشت که مانند ماه زیبا بود.»در این مصراع یک تشبیه ۳ رکنی داریم که وجه شبه از آن حذف شده است:
ادات تشبیه اولین رکن است که به آسانی مشخص میشود. ادات تشبیه: چو.
سپس اسمی که بلافاصله پس از آن آمده را به عنوان مشبه به تعیین میکنیم. مشبه به: ماه.حال پرسش معروف خود را مطرح میکنیم.
چی مثل چیه از چه جهت؟
چی مثل ماه است؟
پاسخ کلمۀ «چی» همان مشبه است. مشبه: دختر خاقان.
دختر خاقان از چه جهت چون ماه است؟ وجه شبه: زیبایی (که در اینجا حذف شده است.)مصراع دوم: «ماه کجا دو چشم سیاه دارد؟» معنای این مصراع همین جا تمام نمیشود.
چون به طور غیر مستقیم و کنایی یک ویژگی را به مشبه خود نسبت داده که از مشبه به بسیار ارزشمندتر شده است.
ماه دو چشم سیاه ندارد، اما دختر خاقان دو چشم سیاه دارد.در مصراع نخست گفته بود که دختر خاقان مانند ماه است.
اکنون در ادامه میگوید: دختر خاقان دو چشم سیاه زیبا دارد که ماه از آنها محروم است و آنها را ندارد.
یعنی با کنایه میگوید که دختر خاقان از ماه هم زیباتر است.
ماه: فقط زیبایی دارد.
دختر خاقان: زیبایی ماه را دارد. + اینکه دو چشم سیاه زیبا دارد.به این تشبیه، تشبیه تفضیل میگویند. تفضیل یعنی برتری دادن.
شاعر یک بار دختر خاقان را به ماه تشبیه کرده که معلوم است، ماه بالاتر است از نظر زیبایی (وجه شبه)، چون مشبه به است.
سپس در ادامه به دختر خاقان (مشبه) یک صفت و ویژگی بخشیده که ماه (مشبه به) آن را ندارد.
به این ترتیب مشبه را بر مشبه به تشبیه مصراع نخست، برتری داده است. -
amirmohammad shakeri
خیلی ممنون -
amirmohammad shakeri
سلام.
درمورد سؤال اول و دوم:
معنی بیت میگه:
اگر مشک و عنبر زلف یار من رو بو بکشن، در همون لحظه بوی (آرزوی) خودشون رو رها میکنن و زلف یار من رو آرزو میکنن.
براب همین تشبیه تفضیل رو من توی این بیت نمیبینم. چیزی به چیزی تشبیه نشده.
در مورد ایهام باید بگم کلمهٔ «بو» در مصرع دوم که قافیهس، میتونست ایهام داشته باشه.
اما یه مشکلی وجود داره. دقت کنید این یک تک بیته و قافیه داره. قافیهها «بو» هستن. نمیشه جفتشون یک معنی رو بدن. چون اونوقت ردیف میشن و ما قافیهای نداریم اصلا... برای همین معنی «بوکشیدن» برای بوی دوم غلط میشه...
اما دومین کلمهٔ «بوی» توی بیت که قافیه هم نیست، «بوی خود را واهلد در حال»، میتونه ایهام داشته باشه.
درمورد سؤال سوم:
ما توی کنکور شِکَر و شُکْر رو منطقا نباید جناس بگیریم... چون توی دو حرکت اختلاف دارن... و هَوا و هَوَس حالا توی این بیت نیستن اما این دوتا هم باز توی یک حرکت و یک حرکت تفاوت دارن...حتی اینا رو هم نباید جناس بگیریم.
یه بحث دیگهای هست تحت عنوان جناس شبه اشتقاق. راستش این برای کنکور انسانی بوده منم خیلی چیزی درموردش نمیدونم. ممکنه شاعر از این منظر به کلمات نگاه کرده باشه.
درمورد سؤال چهارم:
خود «خاک راه کسی بودن» معنای کنایی داره. یعنی در برابر اون شخص فروافتاده و چاکر باشی. اما اینجا به خاطر اینکه میگه «از من گذر کنی» فکر میکنم میشه ایهام هم درنظرش گرفت و معنیِ خود خاک رو بهش اختصاص داد.
درمورد سؤال پنجم:
دوش و ناله رو فکر نمیکنم هرکدوم استعاره از چیزی باشن.
اما دوشِ ناله به خاطر تشخیص بودنش، یه نوع استعارهس. ناله به انسانی تشبیه شده که دوش داره.
حتی دست شکوه هم استعارهس.
درمورد سؤال آخر هم باید بگم نه عزیزدل اشکالی نداره. اما اگه تگ هم نکنی، من تمام تاپیکها رو میبینم. خیلی فرق خاصی نمیکنه️ -
-
amirmohammad shakeri سلام وقتتون بخیر در مورد سوال اول
مشک و عنبر گر ز مشک زلف یارم بو کنند / بوی خود را واهلد در حال و زلفش بو کند
شاعر گفته بوی مشک و عنبر از بوی خوش زلف یار من بوی خودشون رو فراموش می کنند
دز رابطه با تشبيه هیچ چیزی به چیز دیگری تشبيه نشده
اما در رابطه با ایهام بر خلاف نظر آقای حسینی معتقدم هیچ ایهامی در بیت قابل رویت نیست و هر دو بو در رابطه با رایحه هستند و در معنی آرزو نمی توان آنها را قرار داد -
amirmohammad shakeri در رابطه با سوال دومتون من بهتر دیدم که در ابتدا در مورد انواع جناس نکاتی رو خدمتتون عرض کنم
جناس ناقص حرکتی: یکسانی دو یا چند واژه در صامتها و اختلاف آنها در مصوتهای کوتاه است. تکرار صامتها، موسیقی درونی مصراع را پدید میآورد؛ مانند:شکر کند چرخ فلک، از مَلِک و مُلک و مَلِک کز کرم و بخشش او، روشن و بخشنده شدم
در بیت بالا، سه واژه « مَلِک، مُلک، مَلَک» به کار رفتهاند، صامتهای هر سه واژه یکسان اما مصوتهای کوتاه آنان و همچنان معنی شان با هم متفاوت است.
جناس ناقص اختلافی: اختلاف دو کلمه در حرف اول، وسط یا آخر است. جناس میان دو واژه آنگاه جناس ناقص خوانده میشوند که اختلاف آنها بیش از یک حرف نباشد. برای نمونه:
بدان گه که خیزد خروش خروس ز درگاه برخاست آوای کوس
در این مثال، دو کلمه «خروش» و «خروس» در کنار هم آمدهاند، آخرین صامت دو کلمه با هم متفاوت است.
جناس ناقص افزایشی: اختلاف دو واژه است در معنی و تعداد حروف، این نوع جناس در کتب سنتی جناس زاید یا مذیّل نامیده میشده است. در جناس ناقص افزایشی، افزایش ممکن است در حرف اول، وسط و آخر رخ دهد. مانند:
سرو چمان من چرا میل چمن نمیکند همدم گل نمیشود، یاد سمن نمیکند
در این بیت، واژه «چمان» یک حرف بیشتر از «چمن» دارد. این حرف در وسط آن افزوده شده است.
جناس تام : آن است که دو کلمه در بیتی بیاید در خط و تلفظ یکسان باشند، اما دو معنی متفاوت داشته باشند. مانند : شیر (به معنی شیر خوردنی، شیر حیوان، شیر آب).
«بهرام گه گور میگرفتی همه عمر دیدی که چگونه گور بهرام گرفت». گور اول به معنی گورخر و گور دوم به معنی قبر است.
هوا و هوس هیچ گونه جناس با هم ندارند
و شکر و شکر هم جناس ندارند چون دو اختلاف با هم دارند -
amirmohammad shakeri در رابطه با سوال سوم هم باز بر خلاف نظر دوستان ایهامی نمی بینم اما خاک ره کسی بودن بیشتر دارای مفهوم کنایی هست