روش مطالعه
-
%(#ff0000)[ادامه فیزیک]
درگیر بشید با درس
بلندمدت و کم کم بیاد بالا یعنی پیوسته باشه
زنجیره ای خونده بشه مثل چیزی که برا ریاضی گفتیم
صبور باشید
پاسخنامه رو هم اینقد نبینید و زود به زود هم چک نکنید یعنی فک کنید رو سوال
دنبال درسنامه ی کامل هم نباشید
یکی از آفت های بچه ها در درس فیزیک اینه که میخوان فرمول حفظ کنن.
فرمول زیاد و روابط زیاد -> گیج شدن
توو فیزیک دنبال فرمول جمع کردن یا صرفا حفظ کردن فرمول بدون درک کردن اون نباشید .
اگه توو درس فیزیک تست و تمرین زیادی انجام بدین خودتون معلم فیزیک میشید .
و اینکه علاقمند بودن به حل تست ها هم خیلی مهمه . -
%(#ff0088)[نحوه پاسخگویی به سوالات درک مطلب عربی (1]
در درک مطلب زبان عربی از مجموع 9 سوال داده شده چهار سوال مستقیما به ماجرای عبارت اختصاص دارد، سه سوال دیگر به موضوع تجزیه و ترکیب و دو سوال هم به موضوع تشکیل...در درک مطلب زبان عربی از مجموع 9 سوال داده شده چهار سوال مستقیما به ماجرای عبارت اختصاص دارد، سه سوال دیگر به موضوع تجزیه و ترکیب و دو سوال هم به موضوع تشکیل... که بررسی دو موضوع آخر تو حیطهی قواعد هست.
اینجا تعدادی از فنون برای بررسی راحتتر سوالات درک مطلب را ارائه میدهیم که توجه به این اصول میتواند در حل ساده تر سوالات درک مطلب به شما کمک کند.
- این متن برگرفته از کامنت های آقای محمد عابدینی در صفحه ی مقطع یازدهم انسانی است *
نحوه پاسخگویی به سوالات درک مطلب عربی (1)
1- توصیه می شود که %(#ff0000)[قبل از مطالعه متن یکبار سوالات و گزینههای متن را سریع تند خوانی کنید]. با این روش ساده می توانید از محتوا و موضوع اصلی متن آگاه بشید و سر رشتهی متن را دست بگیرید. این روش کمک می کند که موقع خواندن متن خیلی سریع به پاسخ منطقی دست پیدا کنید و در زمان صرفه جویی کنید.
تجربه ثابت کرده که وقتی اول متن را میخوانیم و بعد به سوالات جواب می دهیم، در حین پاسخگویی به سوالات دوباره برمیگردیم و متن را میخوانیم و این مساله باعث اتلاف وقت و اضطراب دانش آموزان می شود.
2- هنگام مطالعه متن باید %(#ff0000)[زیر موارد مهم و برجسته خط بکشید.] این نکات برجسته می تواند شامل نام اشخاص، محل وقوع داستان یا ماجرا، عددهای مشخص شده در متن، زمان وقوع حوادث و موضوعات خاص یا آمار و ارقام داده شده در حد کلی باشد.
3- همیشه ترتیب سؤالات درک مطلب بر پایهی تسلسل مطالب داستان یا ماجرای توصیفی نیست؛ یعنی ممکن است اوّلین سؤال درک مطلب از پایان متن انتخاب شده و یا اصلاً پراکندگی کامل سؤالات نسبت به متن داده شده وجود داشته باشد.
4- در موارد اندک ممکن است کلمات به کار رفته در سؤال، عیناً با متن درک مطلب برابر نباشد و طرّاح سؤال برای ارائهی پاسخ مورد نظر از کلمات هم معنی و مترادف استفاده کرده باشد که %(#ff0000)[مطالعه چندین باره مترادفها و متضادهای موجود در درس عربی] برای حل این نکته خیلی ضروری هست.
5- در پاره ای از سؤالات درک مطلب، سعی بر آن است که سؤال به گونه ای مطرح شود که داوطلب برای پاسخگویی به آن، کلّ متن را بخواند و شخصاً بر اساس اطلاعات داده شده و بعضاً بر پایهی آگاهیهای پیشین، نکتهی مورد نظر را استنباط کند؛ بنابراین تقویت قوای فهم و استنباط و اصلاً توجه به قانون نکته سنجی و دقت فوق العاده در این قبیل سؤالات مؤکّداً توصیه میشود.
6- بررسی سؤالات چندین سالهی «درک مطلب» در آزمونهای سراسری این تجربه را به ارمغان آورده است که در گزینههای سؤالات درک مطلب، %(#ff0000)[معمولا] گزینه هایی که با کلمات انحصاری: «فقط، دائماً، انّما، ابداً، خاصّ، مَحصورةٌ فی مادةٍ واحدةٍ » و یا قیود تأکید شبیه به این موارد، همراه شده اند؛ نادرست میباشند! و با اندکی دقّت به راحتی میتوان این قبیل گزینههای محدود شده را رد نمود. به عبارت دیگر طرّاح کارآزموده و مجرّب، غالباً گزینه هایی را تعقیب میکند که دایرهی شمول بیشتری داشته و از جنبهی عامتری برخوردار باشند.
7- همچنان که در عنوان سؤال زیر عبارت (بِما یُناسِبُ النّص) خط کشیده شده است، این نکتهی بدیهی مورد نظر است که %(#ff0000)[داوطلب برای حلّ این قبیل سؤالات عربی نباید از اطلاعات و یا معلومات عمومی خود استفاده کند]. چه بسا معلومات قبلی در خصوص مطلب طرح شده و اصلاً تغییرات اساسی که از سوی طرّاح در متن اعمال شده، با اصل ماجرای تاریخی و یا حتّی علمی و یا با برداشتهای رایجِ طبیعی در تعارض و تقابل باشد. بنابراین استفاده از اطلاعات و باورهای شخصی – هر چند علمیتر هم به نظر برسند! – در پاسخگویی به سؤالات درک مطلب اصلا توصیه نمیشود.
-
%(#000dff)[چگونه كتاب درسی را مطالعه كنیم؟]
در این نوشتار بدون هیچ توضیح نظری اضافه، روشی بنام پس خبا (پ س خ ب ا) برای خواندن و مطالعه مطالب كتاب های درسی ارائه می گردد كه به نظر می رسد شیوه موثری برای بهتر فهمیدن و بهتر حفظ كردن مفاهیم و اطلاعات كلیدی است. نام این روش (PQRST) برگرفته از نخستین حرف نام هریك از مراحل پنجگانه در مطالعه تون است:
پیشخوانی ( Preview )
سئوال كردن ( Question )
خواندن ( Reading )
به خود پس دادن ( Self - recitation )
آزمون ( Test ) ]
دو مرحله اول و آخر (پیشخوانی - آزمون) ویژه هر فصل از كتاب هستند ، و سه مرحه میانی (سئوال كردن - خواندن - به خود پس دادن) اختصاص به هر بخش اصلی از هر فصل دارند.
%(#078de6)[[1- مرحله پ ( پیشخوانی ) : ]
نخست به مرور كلی فصل معینی از كتاب می پردازید تا با موضوعات كلی مورد بحث آشنا شوید. برای این منظور فهرست مطالب فصل را می خوانید. سپس مطالب فصل را مرور می كنید كه طی آن، عناوین بخش های اصلی و فرعی فصل را مورد توجه قرار می دهید، و تصاویر و نمودارها را از نظر می گذرانید. مهم ترین نكته در مرحله پیشخوانی این است كه پس از مرور مطالب فصل، چكیده اولیه یا پایانی فصل را (در صورت وجود) با دقت مطالعه كنید و روی هر یك از نكاتی كه در آن آمده تامل كنید . در این مرحله ممكن است ، سئوال هایی به ذهن تان خطور كند كه پس از خواندن متن كامل فصل بتوانید به آن ها پاسخ دهید. این مرحله، تصویر كلی از مطالب فصل و سازمان بندی آن به دست می دهد.%(#078de6)[2 - مرحله س (سئوال كردن)]
همان طور كه قبلا گفته شد مراحل سئوال كردن، خواندن و به خود پس دادن، ویژه هر بخش از هر فصل است. فصل های كتاب را یكی یكی در نظر بگیرید. هر سه مرحله سئوال كردن، خواندن و به خود پس دادن را در مورد هر بخش اعمال كنید و بعد ، به بعدی بپردازید. قبل از مطالعه مطالب هر بخش، نخست عنوان آن بخش و عنوان های فرعی آن را بخوانید . سپس در حین خواندن مطالب هر بخش، موضوعات مهم آن را به صورت یك یا چند سئوال در نظر بگیرید كه بعدا باید به آن ها پاسخ دهید. از خود بپرسید: مولف در این بخش چه مفاهیم مهمی را در نظر داشته است؟ مقصود از مرحله سئوال كردن نیز همین است.
%(#078de6)[3 - مرحله خ (خواندن)]
در این مرحله، مطالب هر بخش از فصل را برای آگاهی از معنی آن با دقت بخوانید و ضمن خواندن ، سعی كنید به سئوالهایی كه در مرحله سئوال كردن مطرح شده بود ، پاسخ دهید. در باره مطالبی كه می خوانید تامل كنید و بكوشید بین آن مطالب و اطلاعات قبلی خود ارتباط بر قرار كنید. می توانید زیر واژه ها یا عبارات كلیدی خط بكشید . اما میزان آن از 10 تا 15 درصد متن تجاوز نكند. اگر مقصود از خط كشیدن زیر مطالب، مشخص كردن واژه ها یا عبارات كلیدی برای مرور بعدی باشد ، خط كشدین زیادی زیر مطالب ، مغایر با چنین هدفی است. تا وقتی تمام مطالب بخش معینی را نخوانده اید یا با همه مفاهیم كلیدی آشنا نشده اید و اهمیت نسبی آن ها را ارزیابی نكرده اید ، یادداشت بر ندارید. در خاتمه خلاصه فصل را از زبان خودتان نوشته و اشكالات احتمالی را با مرور فصل بر طرف كنید.
%(#078de6)[4 - مرحله ب (به خود پس دادن)]
پس از خواندن هر بخش ، سعی كنید مفاهیم اصلی را به خاطر آورید و اطلاعات را از حفظ با خود بگوئید . مفاهیم را به زبان خود بازگو كنید و اطلاعات را ترجیحا با صدای بلند (و اگر تنها نیستید ، زیر لب) تكرار كنید . مطالبی را كه به یاد می آورید با متن كتاب تطبیق دهید تا مطمئن شوید كه آن ها را كامل و درست حفظ كرده اید. به خود پس دادن مطلب كمك می كند كه به كمبود اطلاعات خود پی ببرید و آن را در ذهن خود سازماندهی كنید. پس از آنكه بخشی از فصل را به این شیوه مطالعه كردید ، به بخش بعدی بپردازید و دوباره مراحل سئوال كردن، خواندن و به خود پس دادن را تكرار كنید.
%(#078de6)[5 - مرحله آ (آزمون)]
پس از خواندن مطالب فصل باید به آزمون و مرور مطالب بپردازید. با مراجعه به یادداشت های تان، ببینید چه مقدار از مفاهیم اصلی را به یاد دارید. سعی كنید بفهمید چه پیوندی بین مطالب مختلف وجود دارد و این مطالب چگونه در فصل ، سازمان بندی شده اند. در مرحله آزمون ممكن است مجبور شوید فصل را ورق بزنید تا صحت مفاهیم و مطالب كلیدی حفظ شده را وارسی كنید در این مرحله باید چكیده فصل را بخوانید و ضمن آن جزئیات مربوط به هر یك از نكات چكیده را در نظر آورید. مرحله آزمون را هرگز به شب امتحان موكول نكنید. نخستین مرور، مطالب فصل باید بلافاصله پس از خواندن انجام شود.
پژوهش ها حاكی از آن است كه روش پس خبا روش بسیار مفیدی است و مسلما كارآمدتر از روش روخوانی ساده مطالب است . در این روش مخصوصا به خود پس دادن مطالب نقش بسیار مهمی دارد. اختصاص بخش عمده زمان مطالعه به یاد آوری فعال مطالب بهتر از آن است كه تمام وقت خود را صرف خواندن و بازخوانی مطلب كنید. بررسی ها موید این نكته اند كه خواندن چكیده فصل بیش از مطالعه سراسر فصل ، كارآمدی دارد. خواندن چكیده پیش از خواندن فصل ، چشم اندازی كلی از فصل فراهم می كند كه خواننده را در سازماندهی مطالب در حین خواندن مطالب فصل یاری می دهد. حتی اگر نخواهید روش پس خبا را به طور كامل دنبال كنید بهتر است از فواید به خود پس دادن مطلب و نیز مطالعه چكیده فصل پیش از خواندن مطالب فصل، غفلت نورزید.
این نكات را فراموش نكنید.
برای اینكه مطالبی در ذهن بماند باید سازمان بندی شود با مطالب قبلی پیوند زده شود تكرار شود به خود پس داده شود خلاصه بندی و یادداشت گردد. و مجددا یادآوری گردد.
-
%(#ff0000)[نکات برجسته مطالعه درس زبان]
زبانی که از درصد ۲۵ به ۶۰ رسید....
خب اول از همه طرز لغت یاد گرفتنم اشتباه بود
هی تکرار طوطی وار
ولی درستش اینه لغت رو در قالب جمله بفهمید و یاد بگیرید که این ماندگارتره و
هم چنین هم ریشه هاشو بفهمید مثلا اسمش یا صفتش یا اگه به صورت فعل بیاد یا قید چجوری میشه
همه ی لغات گزینه های مختلف یه تست زبان توو کنکور مهمه و من وقتی دارم میخونم باید یادشون بگیرم
بعد از اون گرامر یه سری قلق ها و نکات تستی داره که یا توسط یه دبیر یا اینکه خودتون کشفش می کنید در هر صورت باید پی به اون قلقا ببرید
بعد از اون تمرین و تکرار متن های کنکورای اخیره که این کار صبوری و حوصله زیادی میخواد و لازمه اصلیش پشتکار و تلاشه
هر شب یه متن و یه کلوز تست
برای متن و کلوز و کلا درک مطلب
وقتی به متن ۴۰ رسیدم بازم نمیتونستم به متنای ازمونا جواب بدم
اما کم کم به متن ۶۰ اینا که رسیدم میتونستم متنای اسونو جواب بدم و دونستن این نکته هم الزامیه که خوندن هر متن یک بار کافی نیست و شما در حین اینکه متنای جدید رو میخونید باید قبلی ها رو هم باهاش کم کم هی مرور کنید
یه سری نکات مثلا استنباط کلی از یه پاراگراف یا حتی تیپ تست های ریدینگ و اینکه بدونی برای تست درک مطلب زدن واقعا لازم نیست همه ی لغات اون متنو بلد باشی و روی چه جمله هایی از متن باید کلیک کنی و به کجاها بیشتر توجه کنی همش و همش در قالب تمرین و تکرار دست ادم میاد
و در اخر مهم ترین نکته ای که خیلیایی که زبان خوندن و تلاش کردن و کلا زبان بلدن بهش توجه نکردن و ضرر کردن زمان بود
زمان خیلی توو درس زبان توو کنکور مهمه
یعنی یکم که توو درک مطلب دانش اموز جا افتاد و متنا رو درک می کرد قبلیا رو باید توو زمان کمتری مرور کنه و مطالعه جدیدا رو هم زماندار موردتوجه قرار بده و البته از تایم زیاد برای هر متن شروع کنه و کم کم این تایمو برسونه به حداقل و در اخر خودشو برسونه به یه تایم ایده ال
اینکه رو چیا وقت بزاریم خیلی مهم میشه -
-
گفتم اینجا بنویسم ایندگان هم شاید استفاده کردن:)
واسه فیزیک حتما ی دسته بندی منظم توو ذهنتون داشته باشید یعنی اینکه مثلا بدونید که از فصل گرما تستای اینطوری میاد اغلب
یعنی تیپ تست ها و تست های شاخص و راه حل هاشون توو ذهنتون باشه
جتما ی سری تست ها رو نشاندار کنید و بارها و بارها حلش کنید که ملکه ذهنتون بشه
درصد توو ریاضی و فیزیک ارتباط مستقیمی با تعداد و نوع تست هایی داره که توو خونه حل می کنه
یعنی هرچه تست بیشتری تمرین کنید و با انواع مختلفی از تست آشنا بشید درصدتون بیشتر میشه
توجه کنید که وقتی سوالی رو بلد نیستید حل کنید یا به مواب نمی رسید حتما بعد از خوندن پاسخنامه ی دفه دیگه دوباره خودتون از اول حلش کنید و به جواب آخر برسید
گاهی اوقات ما فکر می کنیم که یاد گرفتیم و میریم تست بعد درحالی که اون یادگیری کاذبه و با حل دوباره اون تست توسط خودمون مشخص میشه
تست های زماندار و سنجشی هم بعد از تست های آموزشی برای ریاضی و فیزیک خیلی توصیه میشه -
یبار دوست صمیمیم بهم گفت که تاحالا دارکوب دیدی؟ گفتم خب اره تو تلوزیون و اینا
گفت به نظرت چرا میتونه تنه ی درخت رو سوراخ کنه
گفتم خب تمرکز!
گفت افرین تمرکز و؟
گفتم مگه و داره؟!
گفت اره! تکرار!!! تکرار و تکرار و تکرار !
گفت بیشتر رتبه برترا هوش انیشتین ندارن اما همت دارکوب و مورچه رو دارن !اقلا امسال ک سال سوممه کنکور میدم به حرفش رسیدم!
دارکوب باشیم
با تمرکز و تکرار و مرور درس بخونیم
همین@دانش-آموزان-نظام-قدیم-آلا
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@دانش-آموزان-آلاء -
@نگین-وهاب-مقدم
-
-
سلام
یه بنده خدایی به ما میگفت توی فیزیک حرکت شناسی و دینامیک رو نخون چون خییلی وقت میگیره و خییلی سخته و به جاش روی مباحث آسون تمرکز کن مثلا فصلای آخر فیزیک پیش یا فیزیک 3 و اونا رو کامل کامل مسلط شو
البته من به درصد های بالا فکر نمیکنم هااااا
اگه بخوایم فیزیک رو متوسط بزنیم به نظرتون این روش خوبیه ؟؟؟@s-amir-r
-
سلام
یه بنده خدایی به ما میگفت توی فیزیک حرکت شناسی و دینامیک رو نخون چون خییلی وقت میگیره و خییلی سخته و به جاش روی مباحث آسون تمرکز کن مثلا فصلای آخر فیزیک پیش یا فیزیک 3 و اونا رو کامل کامل مسلط شو
البته من به درصد های بالا فکر نمیکنم هااااا
اگه بخوایم فیزیک رو متوسط بزنیم به نظرتون این روش خوبیه ؟؟؟@s-amir-r آشغال ترین روشه
تو کنکور هعم با کله میخوری زمین -
-
سلام
یه بنده خدایی به ما میگفت توی فیزیک حرکت شناسی و دینامیک رو نخون چون خییلی وقت میگیره و خییلی سخته و به جاش روی مباحث آسون تمرکز کن مثلا فصلای آخر فیزیک پیش یا فیزیک 3 و اونا رو کامل کامل مسلط شو
البته من به درصد های بالا فکر نمیکنم هااااا
اگه بخوایم فیزیک رو متوسط بزنیم به نظرتون این روش خوبیه ؟؟؟@s-amir-r در روش مطالعه گفته است:
سلام
یه بنده خدایی به ما میگفت توی فیزیک حرکت شناسی و دینامیک رو نخون چون خییلی وقت میگیره و خییلی سخته و به جاش روی مباحث آسون تمرکز کن مثلا فصلای آخر فیزیک پیش یا فیزیک 3 و اونا رو کامل کامل مسلط شو
البته من به درصد های بالا فکر نمیکنم هااااا
اگه بخوایم فیزیک رو متوسط بزنیم به نظرتون این روش خوبیه ؟؟؟فک نکنم ایده جالبی باشه
همون بشینی بخونی بهتره ها
این روش هایی که میگن بیشتر ادمو گیج میکنه -
99 آره فکر کنم این جوری بهتر باشه