@f-seif-0
اینو من یادمه تستای کتاب خیلی سبز دوازدهم بودن و پاسخنامهاش کامل و خوب توضیح داده بود. حرفی علاوه بر اون ندارم که بزنم، تو پاسخنامه مشکل داشتی؟
پنیرک
دیدگاهها
-
چرا درستن؟ -
تست قرابت قلم چی@danial-hosseiny
نه شما در «جمعیت خاطر» کامل (همون که یه ساعته روش گیر کردیم 😂😂)، در مکانی آرام و بدون از کینه و دشمنی قبلی نسبت به قلمچی به این سوال فکر کن.
من فعلاً دندون رو جیگر می ذارم 😅😅 -
پیدا کردن حروف اصلی فعل@m-sina
گزینه ۱: «مُنهمِره» به جای «م»، «ی» بزار به «ینهمر» میرسی که همون وزن «ینفعل» هست. مقایسه که کنی حروف اصلی «ه،م،ر» میشه. (اون ت گرد که فقط واسه مونثه و کاریش نداریم).
گزینه ۲: «مُستعِره» همون مراحل بالا، به «یستعر» میرسی که همون وزن «یفتعل» هست پس حروف اصلی میشه «س،ع،ر». جواب همینه ... -
تست قرابت قلم چیعلیرضا تمدنی تاثیر گذار بود 😂🤦
-
صفت و مضاف الیه@sara-haghighatrad
تو داری درست میگی و اینجا هم استثنا نیست، ولی اون واسه حالتیه که صفت برای مضاف اومده باشه نه در اینجا که صفت واسه مضاف الیه اومده. یعنی اگر اسم، همزمان مضاف و همزمان موصوف واقع شده باشه اون طوری ترجمه می کنیم که تو گفتی. منظورم اینه که توی حالت (اسم + اسم + صفت)، اسم دوم مضاف الیه برای اسم اول و صفت هم برای اسم اول باشه. در اون صورت قاعده ترجمهاش همونه که تو گفتی.
اما، اینجا «الاسلامیه» صفت برای اسم دوم یعنی برای «الامت» هست و نه صفت برای اسم اول.از کجا فهمیدم؟ از معرفه بودن و مونث بودن جفتشون. پس اسم اول (یعنی اتحاد) موصوف واقع نشده. فقط مضاف واقع شده و اون حالت و قاعدهای که گفتی به وجود نیومده ... -
تست قرابت قلم چی -
اسم تفضیل@sara-haghighatrad
آیندگان: بچه هامون که وقتی زندهاند که ما نیستیم.
دیگران: انسانهایی که وقتی زندهاند که ما هستیم.
فرق نداره؟ -
تست قرابتSara_R
وقت گل: مجاز از فصل بهار
۲.شاعر قبل از رسیدن بهار و زنده شدن طبیعت از شراب خواری توبه کرده ولی وقتی دوباره فصل بهار از سر رسیده از توبهاش ابراز پشیمونی کرده. مصرع دوم هم حالت دعایی داره که کاش هیچ کس از تصمیمات اشتباه (در اینجا به نظر شاعر، توبه از شراب خواری!) پشیمون نشه.
۳ و ۴ هم شبیه ۲ هست. قصد توبه نکردن از نوش یا ابراز پشیمانی از توبه از نوش. جواب تست میشه ۱.
۱. می صبوح: شرابخواری هنگام صبح. گفته: تا کی می خواهی هنگام صبح می بنوشی و به خواب شیرین سحرگاهی بپردازی؟ گاهی هم در سحرگاه وقت بگذار برای ارتباط با خدا و طلب بخشش از گناهان. -
اسم تفضیل@sara-haghighatrad
نه دیگه، نمیگن. الان من بگم :«با هوشنگ ابتهاج (!) و دیگر شاعران ایرانی رفته بودیم دور دور» از دیگر منظورم خواجه حافظ شیرازی که نی! منظورم محمدرضا شفیعی کدکنیه! باید زنده باشه 😁 -
قرابتعلیرضا تمدنی در قرابت گفته است:
@Amin-Forouzan
ببین این بیت که از سعدی گفتی مس توش کم ارزش ولی طلا با ارزش بود
اما مثلا لاله رو میتونیم بگیریم کم ارزش و زعفران رو با ارزش؟ نه...کاملا نا زیبا و غیر شاعرانه استخب نه من هم نمی گم لاله رو کم ارزش بگیریم. قرابت اون بیت با این بیت در یک چیز ظاهری و ساده بود که تو خاطر من مونده بود. از سرخی به زردی رسیدن. و این هم در خاطرم مونده بود که این از سرخی به زردی رسیدن مفهوم به کمال رسیدن رو میده پس گزینه ۱ برام از اول واضح و بدون اشکال اومد.
تو این بیت من می گم لاله رو نماد و درجه معمول عشق بگیریم. همون طور که خیلی جاها لاله به نماد عشق و عاشقی ساده میاد. در حالی که زعفران درجه و لول بالاتر و کاملتر.
و بعد که بیت رو بخونیم شاعر گفته از لاله ها، زعفران روییده. و این طور همه تکه های پازل رو که می ذارم کنار هم با هم جور در میاد و مفهوم به کمال رسوندن رو در گزینه ۱ هم می بینم که با ۲ و ۳ اوکی میشه. -
اسم تفضیلhamed bagheri 0
منم همینجوری حفظش کردم 😂👍 -
قرابتphysic z
اون اعراب گذاری مصرع دومش که مثبت ۱۸ شد 😂😕😐 -
قرابت@Amin-Forouzan
من ۲ ماه تا ۱۸ سالم مونده، اصلاً به همین خاطر دوز سوم واکسن هم نزدن برام گفتن واسه بالا ۱۸ ساله.
لذا این تاپیک واسه من ممنوعه، خودتون یه کاریش بکنید، شب بخیر 😁🤦 -
آرایهtaghi erfanzade
خب هم میشه گفت داریم هم میشه گفت نداریم. به معنی بستگی داره. حافظ شاعریه که اشعارش پر از ایهام، دو پهلویی و رمز و استعاره است. این ناشی از لطف و ذوق هنریش بوده. و البته همین هم باعث محبوبیت و ماندگاریش شده. با زبان شعر زیرکانه دو پهلو حرف زدن باعث شده هرکسی برداشت خودش رو کرده و از چند صد سال پیش هرکس شعرش رو خونده اون رو منتسب به گروه خودش دونسته. هرکسی از ظن خود شد یار من (بخون یار حافظ) ...
در مورد اشعار مختلفش که حرف از می و جام و ... میشه، یه جاهایی برداشت و معنی ظاهری مدنظر هست و یه جاهایی عرفانی. در مورد مصراع اول این بیت:
۱. اگر حرف از عرفان بوده، باده رو معرفت و جام رو دل تعبیر می کنند. و حالا اگر عرفانی معنی کنیم میشه گفت تشبیه داریم.
۲. طراح تست با تعابیر عرفانی برای این مصراع کاری نداشته و به نظرش این مصراع فقط معنی ظاهریش قابل قبوله. در این صورت شما تصویر رو بنگر:

خب همونطور که با رسم شکل مشخصه، ساقی به نور باده برافروز جام ما، می تونه کاملاً واقعی وجود داشته باشه و در این صورت تشبیه نداریم. چیزی که مدنظر طراح بوده. -
معنی بیتMahan Xodayi 2
موافق نیستم. مثل اینه که بگی بدون آشنا بودن با کلمات انگلیسی و گرامر انگلیسی، شکسپیر بخونی و بتونی مفهومش رو بفهمی.
واسه کسی که بار اول این مصرع رو می خونه :«ترسم این نکته به تحقیق، ندانی دانست» اگر نکته ای که اشاره کردم رو توجه نکنیم، بخش «ندانی دانست» رو سر جلسه که ببینی هیچ چی ازش نمی فهمی و مغزت هنگ میکنه. مفهومش رو هم گیج می شی.
اگر توی هر گزینه یک بیت باشه که اون بیت ۳ تا کلمه و فعل داشته باشه که از نظر معنی هیچ چیزی در موردشون ندونی، اون وقت ریسک کردن برای زدن اون تست از پریدن از بالای برج میلاد کار خطرناک تریه. به راحتی طراح گیرت میندازه ... -
تست قرابتSara_R
به اطلاعاتی که بیت در مورد خود کلمه «بهار» داده دقت کنید. نه اطلاعات جانبی.
گزینه ۳ واضحاً به بی وفایی خود بهار و تنش بین غنچه با بهار اشاره کرده. ولی بقیه گزینه ها در مورد خود بهار حرفی نزدهاند. توی بقیه گزینه ها، بهار فقط به عنوان یه بازه زمانی مطرح شده که اتفاقات دیگری توش میوفته. پس اینطوری بقیه گزینه ها خیلی با خود بهار کاری ندارند و رد می شن. -
معنی بیتSara_R
گزینه سه رو گنجور اینطور نوشته:«از جنون این عالم بیگانه را گم کردهام / آسمان سیرم، زمین خانه را گم کردهام».
مصرع دومش بر خلاف تست، به جای زمان نوشته زمین. و البته الان که مصرع دومش رو نگاه کنی مفهوم بازگشت به عالم معنا که گفتی توش مشخصه. با توجه به «آسمان سیر بودن» و «گم کردن زمین» ... -
آرایه های مقابل همه ابیات کاملا درست است به جز؟!@danial-hosseiny
از این زاویه ندیده بودم. قشنگه. به نظرم چون شعرا در معنی و مفهوم اینطوری به کار نبردن و همون دل رو چراغ گرفتن بیشتر به کارشون میومده.
ز روی دوست دل دشمنان چه دریابد/چراغ مرده کجا شمع افتاب کجا
ز کوی یار می آید نسیم باد نوروزی / از این باد ار مدد خواهی چراغ دل بر افروزی
از این دو مثال من یادم مونده بود که خود دل رو به چراغ تشبیه می کنند.
البته خب می دونیم معنی و مفهوم مهمه. اگر گزینه ۳ (چراغ دل) رو اضافه تشبیهی بگیری که معنی کردنش راحته و مثل دیگر اشعار کلاسیکه ... اگر اضافه استعاری بگیری چطور معنی می کنی که معنیش قانع کننده باشه؟ و معنیش بهتر به نظر بیاد نسبت به حالتی که اضافه تشبیهی بگیریم؟
-
مفهوم@danial-hosseiny در مفهوم گفته است:
حالا برای من عجیبه که چرا سعدی «گَر» رو استفاده کرده درحالی که با این معنی «چون» کار ما رو راحتتر میکرد. ولی خب انگار واقعا معنی همینه...
عجیب نیست اتفاقاً هنرمندانه است.برای موسیقی شعر. مصرع اول تکرار واج (س) و مصرع دوم تکرار واج (گ):[گر/توانگر/گدا]
-
مفهوم@danial-hosseiny در مفهوم گفته است:
@Amin-Forouzan
درمورد واجآرایی درسته. منم اصن کی باشم که بخوام به سعدی ایراد بگیرم😅ایراد گیری ای که از اول نبوده. می دونم برادر 💙
خیلی وقتا خودمم که یه غزل می خونم کلی چیزای جایگزین میاد تو ذهنم. ولی بعد، غزل رو نه فقط با چشم که با صدای بلند می خونم واسه خودم. می بینم که وقتی بلند بخونی کلمات رو و با گوش بشنوی چه نوای دلنشینی داره همون غزل. و می فهمم شیخ و خواجه شیراز بی دلیل این کلمات رو انتخاب نکردهاند. حتی به زیبایی قرائت و موسیقی کلام هم توجه داشته اند. تازه اون لحظه از شعرشون، فارغ از معنی بیشتر لذت می برم و درک می کنم چرا شعرشون در تاریخ ماندگار شده ...