banoo در اسید و باز گفته است:
سلام بچه ها دانش-آموزان-آلاء
این سوال قسمت اولش سوالم اینه ازش که نمک های اسیدی و بازی رو چطور باید تشخیص داد؟از رو تجربه است؟لیست داره؟بر حسب واکنش نویسی؟بعدا میخونیم؟
اینو اواخر فصل اسید و باز میخونیم
مثلا برای \(K_{2}S\) معادله حل شدن تو آبش رو که بنویسیم
\(K_{2}S+H_{2}o \rightarrow H_{2}S+KOH\)
خب اینجا KOH یه باز قوی هست که اگه جدا جدا بنویسیمش میشه ( \(K^{+}\) + \(OH^{-}\) )
در صورتی که اون یکی یعنی \(H_{2}S\) یه اسید خیلی ضعیفی هست
پس این ترکیب \(K_{2}S\) یه نمک بازی هست، چون وقتی تو آب حل میشه یه باز قوی و یه اسید ضعیف تولید میکنه که برایندشون میشه باز
دقت کنید که نمکی مثل NaCl وقتی تو آب حل میشه یک اسید قوی HCL و یک باز قوی NaOH بوجود میاره
با اینایی که هم اسید قوی هم باز قوی به وجود میارن میگن نمک خنثی (درواقع اصلا هیچ واکنش شیمیایی اتفاق نمیوفته برای اینا و فقط اتم ها از هم بصورت فیزیکی جدا میشن)