Skip to content
  • دسته‌بندی‌ها
  • 0 نخوانده ها: پست‌های جدید برای شما 0
  • جدیدترین پست ها
  • برچسب‌ها
  • سوال‌های درسی و مشاوره‌ای
  • دوره‌های آلاء
  • گروه‌ها
  • راهنمای آلاخونه
    • معرفی آلاخونه
    • سوال‌پرسیدن | انتشار مطالب آموزشی
    • پاسخ‌دادن و مشارکت در تاپیک‌ها
    • استفاده از ابزارهای ادیتور
    • معرفی گروه‌ها
    • لینک‌های دسترسی سریع
پوسته‌ها
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (بدون پوسته)
  • بدون پوسته
بستن
Brand Logo

آلاخونه

  • سوال یا موضوع جدیدی بنویس

  • سوال مشاوره ای
  • سوال زیست
  • سوال ریاضی
  • سوال فیزیک
  • سوال شیمی
  • سایر
Sadra ShahidiS

Sadra Shahidi

@Sadra Shahidi
دوازدهم تجربی دانش آموزان آلاء
درباره‌‌ی من
دیدگاه‌ها
112
موضوع ها
1
Shares
0
گروه‌ها
3
دنبال‌کننده‌ها
3
دنبال‌شونده‌ها
2

دیدگاه‌ها

تازه‌ها بهترین Controversial

  • تست‌های عربی استاد ناصح زاده
    Sadra ShahidiS Sadra Shahidi

    سلام به همگی🖐
    گفتم تستایی که استاد ناصح زاده تو ویدیوها حل میکننو همه رو یه جا بذارم با جواب شاید به دردتون بخوره🌸
    فقط چون تعدادش زیاده هر روز چندتاشو میذارم

    ضمنا پیشنهاد میکنم حتما ویدیوهای جمع بندی کنکورشونو ببینین👌
    https://alaatv.com/set/228

    تجربیا ریاضیا دانش-آموزان-آلاء دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا

    عربی

  • تست‌های عربی استاد ناصح زاده
    Sadra ShahidiS Sadra Shahidi

    2021-08-20_04-01-45.jpg

    2021-08-20_04-06-06.jpg

    2021-08-20_04-08-21.jpg

    2021-08-20_04-10-17.jpg

    عربی

  • تست‌های عربی استاد ناصح زاده
    Sadra ShahidiS Sadra Shahidi

    2021-08-20_04-14-45.jpg

    2021-08-20_04-20-21.jpg

    2021-08-21_03-08-35.jpg

    2021-08-21_03-09-10.jpg

    عربی

  • درس های اختصاصی
    Sadra ShahidiS Sadra Shahidi

    Arian Khademi مهمترین نکته اینه که هیچ درسی نباید به خاطر اون یکی ضربه بخوره. یعنی همه درسا رو تا حالت متعادلش بخونید؛ حالا توی وقت اضافه میتونین رو درسای دیگه تمرکز کنید. تو اونام اولویت با درسیه که احیانا توش ناقصی دارین یا براتون نامفهومه. اگر همه اینا اوکی بود اهمیت درسا به صورت زیست- شیمی- ریاضی- فیزیک- ادبیات- عربی- زبان- دینیه

    سوال مشاوره ای

  • توضیحات زیست دهم استاد موقاری
    Sadra ShahidiS Sadra Shahidi

    %(#a81919)[جلسه ۴۹]

    بازجذب:

    • در کپسول بومن بازجذب وجود ندارد؛ بلکه ازلوله پیچ‌خورده نزدیک شروع می‌شود.

    وجود ریزپرزهای فراوان در سطح یاخته‌های پوششی مکعبی لوله پیچ‌خورده نزدیک --> بیشترین بازجذب در لوله پیچ‌خورده نزدیک انجام می شود --> بیشترین ATP را مصرف می کند --> میتوکندری بیشترین فعالیت را دارد --> میتوکندری فراوانی وجود دارد

    • درعمل بازجذب، بیشتر مواد بازجذبی توسط انتقال فعال و درنتیجه مصرف ATP وارد مویرگ می‌شوند.
    1. با صرف انرژی«ATP »:
      گلوکز/ آمینواسید/ NaCl (در بیشتر قسمت‌های نفرون)/ بی‌کربنات (درلوله پیچ خورده دور)
    2. بدون صرف انرژی«ATP»:
      آب/ NaCl (در بخش نازک صعودی لوله هنله)/ +K/ اوره/ بی‌کربنات (درلوله پیچ خورده نزدیک)
    • قطعاً با صرف انرژی: گلوکز (C6H12O6)، آمینواسید
    • قطعاً بدون صرف انرژی: آب/ اوره/ +K
    • می‌تواند با یا بدون صرف انرژی باشد: NaCl/ بی‌کربنات

    • ترشح:

    • از مویرگهای شبکه دور لوله ای --> منشأ از خون است.
    • از خود یاخته های دیواره نفرون --> منشأ از خون نیست.

    • لوله جمع‌کننده:

    • بازجذب: NaCl/ H2O/ بی کربنات/ اوره
    • ترشح: -H+/ Cl
    • تراوش: هیچ نقشی ندارد.

    زیست دهم. استاد موقاری. جلسه ۴۹.pdf

    زیست شناسی

  • میشه لطفا بهم کمک کنید 🌹
    Sadra ShahidiS Sadra Shahidi

    Mahi Salimi
    سلام
    اساتید بیشتر بستگی به خودتون داره که چقدر ارتباط میگیرین باهاشون
    ولی:
    زیست: استاد موقاری
    شیمی: استاد پویان نظر
    فیزیک: استاد یاری
    ریاضی: پراکندس ولی به نظرم صفر تا صد کنکور استاد ثابتی از بقیه بهتر و کامل تره
    ادبیات: اگر موضوعی نمیخونی استاد مرادی
    عربی: استاد ناصح زاده
    زبان: استاد عزتی
    دینی: استاد ناصری و رنجبر زاده

    در مورد اون نکته تغییر کتابم حقیقتش استاد موقاری ظاهرا قول دادن امسال دوباره از اول ضبط میکنن. گرچه اگر کتاب شما با مال ما که ۹۸ بودیم خیلی فرق نداشته باشه با اونم تو مفاهیم خیلی فرق نداره. فقط بیشترین تغییری که کرده گفتار ۱ فصل ۲ رو برداشتن اوردن تو فصل ۱. بقیش همش حذفیات بوده

    زیست شناسی

  • تست‌های عربی استاد ناصح زاده
    Sadra ShahidiS Sadra Shahidi

    بخش ترجمه: 👆👆👆
    تستای %(#9e2929)[۱] تا %(#9e2929)[۶۲]

    عربی

  • توضیحات زیست دهم استاد موقاری
    Sadra ShahidiS Sadra Shahidi

    %(#db1515)[ادامه جلسه ۴۷:]

    • مجرای جمع‌کننده که جزئی از نفرون نیست، ممکن است برای چند نفرون مشترک باشد. پس تعداد مجاری جمع‌کننده از نفرون‌ها کمتر است.

    • 1 مثانه، ۱ میزراه، ۲ کلیه و 2 میزنای داریم.

    • جهت حرکت مواد در لوله هنله، برعکس جهت حرکت خون در شبکه مویرگی اطراف آن است.

    • چون همه کپسول های بومن در بخش قشری‌اند، سرخرگ کلیه باید تا آنجا منشعب شود.

    • مسیر حرکت خون:
      سرخرگ آئورت --> سرخرگ کلیه --> سرخرگ‌های بین هرمی (بخش مرکزی) --> سرخرگ‌های کوچکتر --> سرخک آوران --> گلمرول --> سرخک وابران --> شبکه دور لوله‌ای --> سیاهرگ‌های کوچک‌تر --> سیاهرگ‌های بین هرمی --> سیاهرگ کلیه --> بزرگ سیاهرگ زیرین --> دهلیز راست

    • همواره ترتیب (سرخرگ --> مویرگ --> سیاهرگ) درست نیست:

    1. شبکه مویرگی گلومرول (سرخرگ --> مویرگ --> سرخرگ)
    2. شبکه مویرگی در کبد (سیاهرگ --> مویرگ --> سیاهرگ)
    3. شبکه مویرگی در آبشش ماهی (سرخرگ --> مویرگ --> سرخرگ)
    زیست شناسی

  • تست‌های عربی استاد ناصح زاده
    Sadra ShahidiS Sadra Shahidi

    2021-08-21_03-16-50.jpg

    2021-08-21_03-20-41.jpg

    2021-08-21_03-23-37.jpg

    2021-08-21_03-25-19.jpg

    عربی

  • توضیحات زیست دهم استاد موقاری
    Sadra ShahidiS Sadra Shahidi

    %(#ff0000)[جلسه ۴۸]

    • ادرار:
    کپسول بومن --> لوله پیچ خورده نزدیک --> لوله هنله --> لوله پیچ خورده دور --> لوله رابط --> مجرای جمع‌کننده --> لگنچه --> میزنای --> مثانه --> میزراه --> تخلیه

    • درمرحله تراوش، کاری با بخش سلولی (گلبول سفید، گلبول قرمز، پلاکت) نداریم؛ بلکه پلاسما بیرون ریخته می شود.

    • تراوش در کلیه ATP مصرف نمی‌کند، اما فشار لازم که از بطن چپ تامین می‌شود،‌ با صرف ATP به وجود می آید.

    • مواد درون مویرگ کلافک (گلومرول) برای ورود به کپسول بومن باید از ۳ لایه (سنگفرشی تک‌لایه مویرگ --> غشای پایه ضخیم مویرگ --> شکاف تراوشی دیواره درونی کپسول بومن) عبور کند. (فقط در مرحله اول می‌تواند از سلول زنده رد شود.)

    • از آنجا که همه‌ی کپسول‌های بومن نفرون‌ها در قسمت قشری کلیه قرار دارند، تراوش فقط در قسمت قشری انجام می شود.

    • از آنجا که تراوش با شبکه مویرگی اول سروکار دارد، سرخرگ وابران نقشی در تراوش ندارد، اما کمک می‌کند؛ به خاطر قطر کمی که دارد، فشار خون افزایش پیدا می‌کند و به تراوش کمک می‌کند.
      زیست دهم. استاد موقاری. جلسه ۴۸.pdf

    زیست شناسی

  • تست‌های عربی استاد ناصح زاده
    Sadra ShahidiS Sadra Shahidi

    2021-08-21_03-27-26.jpg

    2021-08-21_03-28-48.jpg

    2021-08-21_03-32-44.jpg

    2021-08-21_03-34-01.jpg

    عربی

  • توضیحات زیست دهم استاد موقاری
    Sadra ShahidiS Sadra Shahidi

    %(#8f1b1b)[جلسه ۵۰]

    • با ورود ادرار به لگنچه دیگر تغییری در ترکیبش رخ نمی‌دهد.

    • منظور از دهانه میزنای انتهای آن است.

    • گیرنده دیواره مثانه مکانیکی است  با افزایش حجم ادرار و کشیده شدن دیواره مثانه تحریک می‌شود؛ نه با ورود ادرار

    • مسیر حرکت ادرار:
    لگنچه --> 2میزنای (درهر کلیه یکی) --> حرکت کرمی ماهیچه صاف دیواره میزنای --> مثانه (با عبور از دریچه دهانه میزنای) --> دریچه روی دهانه میزنای مانع برگشت ادرار به میزنای می‌شود --> جمع شدن ادرار در مثانه --> کشیدگی دیواره مثانه --> تحریک گیرنده مکانیکی (از نوع کششی) روی ماهیچه صاف مثانه --> پیام عصبی --> نورون حسی --> دستور نخاع --> نورون حرکتی --> انقباض ماهیچه صاف مثانه --> با افزایش شدت انقباض --> انبساط بنداره داخلی میزراه --> وارد شدن ادرار به میزراه --> بنداره خارجی میزراه --> در بزرگسالان انبساط به صورت ارادی و در نوزادان به صورت غیرارادی (به دلیل کامل نبودن ارتباط میان مغز و نخاع)
    زیست دهم. استاد موقاری. جلسه ۵۰.pdf

    زیست شناسی

  • تست‌های عربی استاد ناصح زاده
    Sadra ShahidiS Sadra Shahidi

    2021-08-21_03-37-44.jpg

    2021-08-21_03-39-00.jpg

    2021-08-21_03-44-48.jpg

    2021-08-21_03-45-30.jpg

    عربی

  • توضیحات زیست دهم استاد موقاری
    Sadra ShahidiS Sadra Shahidi

    %(#700606)[جلسه ۵۱]

    • مواد تشکیل‌دهنده ادرار:

    1. معدنی:
    1. آب: ۹۵% ادرار
    2. یون‌ها:H+ / Cl-/ Na+/ بی‌کربنات
    1. آلی:
    1. اوره: تجزیه آمینواسیدها و نوکلئوتیدها «واحدهای RNA و DNA» --> آمونیاک (بسیار خطرناک و سمی) --> کبد --> اوره
    2. اوریک اسید: سوخت و ساز نوکلوئیک‌اسیدها «‏RNA و DNA»
    3. کراتینین: در ماهیچه --> کراتین فسفات + ADP --> کراتین + ATP
    • انرژی کراتین فسفات > انرژی کراتین

    با کاهش آب بدن --> کاهش حجم پلاسما --> افزایش نسبت حجم بخش سلولی به پلاسما

    کاهش آب خون --> کاهش حجم خون --> کاهش فشار خون --> دیواره سرخرگ آوران --> آنزیم رنین به خون ترشح می‌شود --> تاثیر به پروتئین آنژیوتانسین --> راه‌انداز مجموعه‌ای از واکنش‌ها --> ترشح آلدوسترون --> تأثیر بر کلیه --> افزایش بازجذب سدیم --> افزایش بازجذب آب --> افزایش فشارخون
    زیست دهم. استاد موقاری. جلسه ۵۱.pdf

    زیست شناسی

  • تست‌های عربی استاد ناصح زاده
    Sadra ShahidiS Sadra Shahidi

    2021-08-21_03-48-24.jpg

    2021-08-21_04-12-35.jpg

    2021-08-21_04-15-58.jpg

    2021-08-21_04-18-18.jpg

    عربی

  • توضیحات زیست دهم استاد موقاری
    Sadra ShahidiS Sadra Shahidi

    %(#570c0c)[جلسه ۵۲]

    %(#ed1d1d)[تذکر:] پروتونفریدی و متانفریدی از کتاب درسی حذف شده‌اند.

    • نفریدی‌ها از لحاظ کاری 3 نوع هستند:
    1. برای دفع
    2. برای تنظیم اسمزی
    3. برای هر دو

    • پروتونفریدی:

    شبکه‌ای از کانال‌ها که ازطریق منافذ دفعی به خارج بدن راه دارد.

    • در مهره‌داران وجود ندارد.

    • در برخی بی‌مهرگان وجود دارد. (نه همه)
      مثال: پلاناریا (نوعی کرم پهن)

    • وضیفه اصلی پروتونفریدی در بدن پلاناریا --> دفع آب اضافی

    • بیشترین دفع نیتروژن (نه همه) --> از سطح بدن

    مایعات بدن در فضای بین یاخته‌ای --> ورود به یاخته‌های شعله‌ای --> هدایت توسط ضربان مژه‌ای یاخته‌های شعله‌ای لوله جمع‌کننده --> از کانال های دفعی به سمت منافذ میرود --> خروج

    آب اضافی --> اسمز --> ورود به یاخته‌های شعله‌ای --> خروج از منافذ

    هرچیز پروتئینی اگر سازنده‌اش:

    1. یوکاریوتی باشد:
      دستور ساختش را DNAدر هسته (اندامک دو غشایی) داده؛
      در سیتوپلاسم تولید و اجرا شده است.

    2. پروکاریوتی باشد:
      دستور ساختش از DNA در ناحیه نوکلئوتیدی (سیتوپلاسم) می‌آید؛ درنتیجه دستور و تولید و اجرا در سیتوپلاسم است.
      زیست دهم. استاد موقاری. جلسه ۵۲.pdf

    زیست شناسی

  • تست‌های عربی استاد ناصح زاده
    Sadra ShahidiS Sadra Shahidi

    2021-08-21_04-19-00.jpg

    2021-08-21_04-21-50.jpg

    2021-08-21_04-24-34.jpg

    2021-08-21_04-25-08.jpg

    عربی

  • توضیحات زیست دهم استاد موقاری
    Sadra ShahidiS Sadra Shahidi

    %(#210606)[جلسه ۵۳]

    • متانفریدی:

    • در مهره داران وجود ندارد.

    • در برخی بی‌مهرگان وجود دارد. (نه همه)

    • در بیشتر کرم های حلقوی دیده می‌شود. (:کرم خاکی)

    • در بیشتر نرم‌تنان دیده می‌شود. (:حلزون/ هشت پا)

    • هم در جانورانی با گردش خون بسته (:کرم خاکی) دیده می‌شود و هم جانورانی با گردش خون باز (:بیشتر نرم‌تنان).

    • پیشرفته‌تر از پرتونفریدی است.

    ^ در کرم خاکی: ارتباط متانفریدی با مویرگ های خونی (خون)
    ^ در بیشتر نرم‌تنان: ارتباط متانفریدی با همولنف

    • سخت‌پوستان:

    • برخی سخت‌پوستان دارای غدد شاخکی در نزدیکی سر هستند. (:میگو‌ها/ خرچنگ‌ها)

    • در بسیاری از سخت‌‌پوستان انتشار ساده مواد دفعی از آبشش است. (:خرخاکی، خشکی‌زی است و آبشش ندارد.)

    • سخت‌‌پوستان گردش خونی باز دارند --> مویرگ ندارند

    • عملکرد غدد شاخکی:
    مایعات دفعی --> تراوش به غده شاخکی (نزدیکی سر) --> منفذ دفعی (نزدیک شاخک) --> خروج

    • لوله مالپیگی:

    • همه حشرات لوله مالپیگی دارند. + برخی عنکبوت‌ها

    • حشرات گردش خون باز دارند --> مویرگ ندارند (همانند سخت‌پوستان)

    • ماده دفعی حشرات = اوریک اسید

    • عملکرد لوله مالپیگی:

    1. k+ و Cl- --> انتقال فعال --> لوله مالپیگی
    2. آب --> اسمز --> لوله مالپیگی
    3. اوریک اسید --> انتقال فعال --> لوله مالپیگی
    4. کل محتوا (k+ و Cl- و آب و اوریک اسید) --> روده --> عبور از روده --> ورود به راست روده --> جذب آب و یون‌ها --> اوریک اسید به همراه مدفوع --> دفع
      زیست دهم. استاد موقاری. جلسه ۵۳.pdf
    زیست شناسی

  • تست‌های عربی استاد ناصح زاده
    Sadra ShahidiS Sadra Shahidi

    2021-08-21_04-28-07.jpg

    2021-08-21_04-30-12.jpg

    2021-08-21_04-34-52.jpg

    2021-08-21_04-37-19.jpg

    عربی

  • توضیحات زیست دهم استاد موقاری
    Sadra ShahidiS Sadra Shahidi

    %(#260c0c)[جلسه ۵۴]

    • همه مهره‌داران کلیه دارند.

    • ماهیان :

    1. آب شیرین: فشار اسمزی در مایعات بدن بیشتر از محیط --> آب تمایل دارد وارد بدن شود --> نوشیدن آب کم/ ادرار رقیق/ جذب یون‌ها و نمک از طریق آبشش

    2. آب شور: فشار اسمزی در محیط بیشتر از مایعات بدن --> آب تمایل دارد از بدن خارج شود --> نوشیدن آب زیاد/ ادرار غلیظ/ دفع برخی یون‌ها و املاح

    ^ جانوران آبزی: بیشتر آمونیاک دفع می‌کنند؛ برخی هم اوره

    ^ جانوران خشکی‌زی: نمی‌توانند آمونیاک دفع کنند --> اوره و اوریک اسید دفع می‌کنند.

    • دوزیستان:

    ^ نابالغ (آبزی): دفع آمونیاک

    ^ بالغ (خشکی‌زی): دفع اوره

    • کلیه دوزیستان، مشابه ماهیان آب شیرین، آب اضافی را از طریق ادرار رقیق دفع می کند.

    • مثانه دوزیستان محل ذخیره آب و یون‌هاست.

    • در مثانه دوزیستان برخلاف انسان جذب داریم.

    • هنگام خشک شدن محیط:

    1. دفع ادرار کم می‌شود.
    2. مثانه برای ذخیره آب بیشتر، بزرگتر می‌شود.
    3. بازجذب آب از مثانه به خون افزایش می یابد.
    • کلیه دوزیستان نسبت به خزندگان، پرندگان و پستانداران ساده‌تر است.

    • دفع در ماهیان آب شیرین:

    1. از کلیه ها: نمک و یون‌ها از طریق آبشش‌ها وارد می شوند. به دنبال آن آب اسمز می‌کند. این آب اضافی از طریق ادرار رقیق دفع می‌شود.

    2. از طریق آبشش: آب اضافی آمده به همراه CO2 و آمونیاک دفع می‌شود.

    • علت باز کردن مداوم دهان صرفا تبادلات گازیست؛ نه نوشیدن آب.

    • جمع‌بندی انواع مواد زائد:

    1. حشرات: اوریک اسید

    2. ماهی‌ها:

      1- آب شیرین: عمدتا آمونیاک از آبشش

      2- آب شور استخوانی: بیشتر آمونیاک و برخی اوره و هر دو از آبشش

      3- آب شور غضروفی: عمدتا اوره و برخی آمونیاک

    3. دوزیستان:

      1- نابالغ: اوریک اسید

      2- بالغ: اوره

    4. بسیاری از خزندگان: اوریک اسید

    5. پرندگان: اوریک اسید

    6. پستانداران: اوره (البته برخی علاوه بر اوره، اوریک اسید نیز دفع می‌کنند. (:انسان))

    زیست دهم. استاد موقاری. جلسه ۵4.pdf

    زیست شناسی
  • 1 / 1
  • درون آمدن

  • حساب کاربری ندارید؟ نام‌نویسی

  • برای جستجو وارد شوید و یا ثبت نام کنید
  • اولین پست
    آخرین پست
0
  • دسته‌بندی‌ها
  • نخوانده ها: پست‌های جدید برای شما 0
  • جدیدترین پست ها
  • برچسب‌ها
  • سوال‌های درسی و مشاوره‌ای
  • دوره‌های آلاء
  • گروه‌ها
  • راهنمای آلاخونه
    • معرفی آلاخونه
    • سوال‌پرسیدن | انتشار مطالب آموزشی
    • پاسخ‌دادن و مشارکت در تاپیک‌ها
    • استفاده از ابزارهای ادیتور
    • معرفی گروه‌ها
    • لینک‌های دسترسی سریع