ادبیات کنکور
-
آزمون ایهام تناسب 5.pdf
یه آزمون از ایهام تناسب -
تاریخ ادبیات
️مشابهات
شبخوانی از دکتر شفعیعی کدکنی
شبگیر از هوشنگ ابتهاج
رساله دل و جان ازخواجه عبدالله انصاری
رساله ی دلگشا از عبید زاکانی
ورق پاره های زندان از بزرگ علوی
در حیات کوچک پاییز در زندان ازمهدی اخوان ثالث
موش و آدم ها : جان اشتاین بک
آدم ها و خرچنگ ها : خوزوئه دو کاسترو
سفر پنجم : طاهره صفار زاده
سفر سوختن : فاطمه راکعی
دیدار صبح : طاهره صفار زاده
تنفس صبح : قیصر امین پور
قانون مسعودی از ابوریحان بیرونی
تاریخ مسعودی یا تاریخ بیهقی از ابوالفضل بیهقی
از این جور تشابهاتو اگه یه جا بنویسید و ببینیدشون در کنار هم بهتره
که دچار اشتباه نشید و اسماشونو قاطی کنید
-
بیت "چرخ نه تو سر بوسیدن پایت دارد/پشت چون موی سر زلفش از آن روی دوتاست" دارای آرایه های :
تشبیه
استعاره
تشخیص
مجاز
کنایه
حسن تعلیل
پارادوکس
ایهام تناسب
ایهام
واج آرایی
جناس
مراعات نظیر
اغراق۱۳آرایه
آنها را در بیت بیابید -
بیت "چرخ نه تو سر بوسیدن پایت دارد/پشت چون موی سر زلفش از آن روی دوتاست" دارای آرایه های :
تشبیه
استعاره
تشخیص
مجاز
کنایه
حسن تعلیل
پارادوکس
ایهام تناسب
ایهام
واج آرایی
جناس
مراعات نظیر
اغراق۱۳آرایه
آنها را در بیت بیابید -
-
کتاب های ایهام ساز:
شفا : درمان_ کتاب بوعلی
قانون: ساز _مقررات_کتاب بوعلی
کیمیای سعادت: اکسیر خوشبختی_کتاب امام محمد غزالی
گلستان : باغ و گلزار _ کتاب سعدی
بوستان : باغ و گلزار_کتاب سعدی -
-
بعضی از نقش های نمادین حیوانات
آهو: نماد آزادگی و بیگناهی
اسب: نماد نجابت و هوشیاری
پلنگ: نماد تکبر و بلندپروازی
پشه: نماد ضعف و ناتوانی🦟
جغد: نماد شومی و نحسی
باز: نماد نیک فالی
بره: نماد معصومیت
خرس: نماد پُر خوری
بلبل: نماد شیدایی، عاشقی، و دلباختگی
خرگوش: نماد غفلت
بوقلمون: نماد چند رنگی و بیثباتی🦃
روباه: نماد مکر و حیله
بزغاله: نماد شیطنت
بز: نماد دانایی
سگ: نماد وفاداری
ببر: نماد ضعیفکُشی
شیر: نماد شجاعت و قدرت
شترمرغ: نماد بهانه.جویی
و
(این دوتانماد شتر مرغه
)
پرستو: نماد نیکی و بهار
شتر: نماد کینهتوزی؛
طوطی: نماد تقلید؛🦜
عقاب: نماد خودپسندی و تکبر
کرکس: نماد مفتخوری؛
لکلک: نماد شادی و نشاط؛🦩
سیمرغ: نماد بلندپروازی و همت
+30(اینم نماد سیمرغ
)
-
%(#ff0000)[کلمات هم آوا و مشابه در کنکور]
امهال:مهلت دادن/اهمال:سستی کردن
اناء:کوزه/ عـناء:درد و رنج
اثاث:اسباب و وسایل/ اساس:پایه، بُن
انتساب:نسبت داشتن/ انتصاب:منصوب
ازار:شلوار، لنگ/ عِذار:چهره
الغا:لغو کردن/ اِلقا:یاد دادن، آموختن
ارتجاع:بازگشتن/ اِرتجا:امیدواری
برائت:بیزاری/ براعت:برتری
بهِل:بگذار، رها کن/ بِحِل:حلال کن
اسیر:گرفتار/ عَصیر:شراب
ذلالت:خواری/ ضَلالت:گمراهی
ثمَر:میوه/ سَمَر:افسانه، داستان
بغَل:آغوش/ بَقل:سبزی و تره بار
تعویذ:بازوبند/ تعویض:عوض کردن
حلم:خواب/ حِلم:بردباری
حارث:کشاورز/ حارس:نگهبان
زکّی:پاک، پارسا/ ذَکّی:باهوش
سوری:گل سرخ/ صوری:ظاهری
صفیر:صدای گلوله/ سَفیر:فرستاده
-
f.araye final.pdf
آرایه های ادبی کنکور سال ۸۵ تا ۹۷پاسخ کلیدی آرایه.pdf
پاسخنامه کلیدی
دهم
یازدهم
دوازدهم -
Document 8.pdf
درسنامه + تست دستور(البته تست هایی که جلوش نوشته گزینه دو فکر میکنم از لحاظ شرعی بهتر باشه نزنید چون گزینه دو اجازه انتشار سوالاتشو نداده)
-
قرابت کنکور.pdf
%(#ff0000)[قرابت معنایی کنکور به همراه پاسخنامه تشریحی]
ریاضیا
تجربیا
انسانیا
دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا -
🌿سال دهم🌿
الهی نامه
عطار نیشابوری
داستان های صاحبدلان
به کوشش محمدی اشتهاردی
قابوس نامه
عنصرالمعالی کیکاووس
نصاب الصبیان
ابونصر فراهی
داستان خسرو
عبدالحسین وجدانی
سفرنامه
ناصر خسرو
اتاق آبی
سهراب سپهری
ارزیابی شتاب زده
جلال آل احمد
اسرار التوحید
محمد بن منوّر
تفسیر سوره یوسف
احمد بن محمد بن زید طوسی
پیوند زیتون بر شاخه ترنج
سید علی موسوی گرمارودی
سیاست نامه
خواجه نظام الملک طوسی
من زندهام
معصومه آباد
محمود شاهرخی متخلص جذبه
مثنوی معنوی
مولانا
اخلاق محسنی
حسین واعظ کاشفی
هفت پیکر
نظامی
داستانهای دلانگیز ادب فارسی
زهرا کیا(خانلری)
لطایف الطوایف
فخر الدین علی صفی
سمفونی پنجم جنوب
ترجمه محمد شکرچی، ناهید نصیحت و سید هادی خسروشاهی، با کاهش و اندکی تغییر(نزارقبانی)
🥭ماه نو و مرغان آورهرابیندرانات تاگور
هوا را از من بگیر،خانه ات را نه
پابلو نرودا
مائدههای زمینی و مائدههای تازه
آندره ژید، ترجمهی مهستی بحرینی
بینوایان
ویکتور هوگو
-
سال یازدهم
فرهاد و شیرین
وحشی بافقی
بوستان
سعدی
بهارستان
جامی
تاریخ بیهقی
ابوالفضل بیهقی
تحفة الاحرار
جامی
زندگانی جلال الدین محمد مشهور به مولوی
بدیع الزمان فروزانفر
اسرار التوحید
محمد بن منوّر
روزها
محمد علی اسلامی نَدوشن
میثاق دوستی
لطفعلی صورتگر
لیلی و مجنون
حکیم نظامی گنجهای
تذکرة الاولیا
عطار نیشابوری
مرصاد العباد من المبدا الی المعاد
نجم الدین رازی (معروف به دایه)
غزلیات شمس
جلال الدین محمد مولوی
عباس میرزا آغازگری تنها
مجید واعظی
زندان موصل(خاطرات اسیر آزاد شده اصغر رباط جزی)
کامور بخشایش
محمد علی مجاهدی(تخلص:پروانه)
متن به یاد ۲۲ بهمن
سید ضیا الدین شفیعی
هم صدا با حلق اسماعیل
سید حسن حسینی
کاوه دادخواه
غلامحسین یوسفی
روضهی خلد
مجد خوافی
حمله ی حیدری
باذل مشهدی
کلیله و دمنه
ترجمه ابولمعالی نصرالله منشی
جوامع الحکایات و لوامع الرّوایات
محمد عوفی
شلوارهای وصله دار
رسول پرویزی
سه دیدار
نادر ابراهیمی
ماه نو و مرغان آواره
رابیندرانات تاگور
پیامبر و دیوانه
جبران خلیل جبران
دیوان غربی_شرقی
یوهان ولفگانگ گوته
پرندهای به نام آذرباد
ریچارد باخ (ترجمه سودابه پرتویی)
-
سال دوازدهم
گلستان
سعدی
کلیله و دمنه
ترجمه نصرالله منشی
روایت سنگر سازان ۲
عیسی سلمانی لطف آبادی
قصهی شیرین و فرهاد
احمد عرب لو
مثنوی معنوی
مولوی
فیه ما فیه
مولوی
فی حقیقة العشق
شهاب الدین سهرودی
تمهیدات
عین القُضات همدانی
مثل درخت در شب باران
محمدرضا شفیعی کدکنی (متخلص به م.سرشک)
از پاریز تا پاریس
محمد ابراهیم باستانی پاریزی
تذکرة الاولیا
عطار نیشابوری
کویر
دکتر علی شریعتی
بخارای من ایل من
محمد بهمن بیگی
دری به خانه خورشید
سلمان هراتی
تیرانا
محمد رضا رحمانی(مهرداد اوستا)
سانتاماریا
سید مهدی شجاعی
در حیاط کوچک پاییز در زندان
اخوان ثالث
منطق الطیر
عطار نیشابوری
سندباد نامه
ظهیری سمرقندی
کباب غاز
محمد علی جمالزاده
ارمیا
رضا امیرخانی
هوا را از من بگیر خندهات را نه
پابلو نرودا
شعر مسافر
یوهان کریستف فردریش شیللر
غزلوارهها
شکسپیر
قصههای دوشنبه
آلفونس دوده ترجمهی عبدالحسین زرّین کوب
وقت کردید برا مرور یه نگاه به این تاریخ ادبیاتا بندازید -
رَبابچه نسبت است به رندی صلاح و تقوا را
سماع وعظ کجا نغمه رباب کجاحافظ
قانونچنگ و قانون جهان را تارهاست
ناله هر تار در فرمان توجلال الدین محمد بلخی
من تاحالا تصاویر اینا رو ندیده بودم جالب بود گفتم شاید برا بقیه هم جالب باشه
-
زخمهمیزنی تو زخمه و بر میرود
تا به گردون زیر و زارم روز و شبجلال الدین محمد بلخي
چنگ
همچو چنگم سر تسلیم و ارادت در پیش
تو به هر ضرب که خواهی بزن و بنوازمسعدی
عود / بربط دانی که چنگ و عود چه تقریر میکنند پنهان خورید باده که تعزیر میکنند بدان سان سوخت چون شمعم که بر من صراحی گریه و بربط فغان کرد حافظ ابزار موسیقی ایهام ساز همراه با اشکالشون😃🌸
-
4_5798633954760197622.pdf
%(#ff0059)[ تلمیحات کتاب درسی سه سال] -
4_5834828516041950482.pdf
%(#ff00ff)[75واژه مستعد مجاز] -
🟣 ایهام را چهگونه از کنایه تشخیص بدهیم؟
ایهام، دو معنا دارد که همزمان هر دو معنای آن، مورد توجه است، اما کنایه، دارای دو معنای دور و نزدیک است که همیشه یک معنای آن (معنای دورش) به کار ما میآید.
نکتهی مهم
کنایه، بیشتر به صورت ترکیب و عبارت میآید و ایهام بیشتر به صورت مفرد (کلمه) و گاهی عبارت.
به عبارت دیگر، کنایه، به شکل مفرد (یک کلمه) نمیآید اما ایهام را بیشتر به شکل کلمه میبینیم.مانند:
۱- سینا به عشق ِ مینا، دندان ِ عقلش را کشید.
مینا، یک کلمه است و ایهام دارد، اما «دندان ِ عقل را کشیدن»، یک عبارت است و کنایه است از عاشق شدن.
۲- من همان دَم که وضو ساختم از چشمهی عشق
چار تکبیر زدم یکسره بر هرچه که هستسُنّیها که در کنار شیعیان، بخش بزرگی از مسلمانان را تشکیل میدهند، وقتی میخواهند مُردههایشان را به خاک بسپارند، بر آنها نماز میخوانند؛ نمازشان چهار رکعت است و در هر رکعت، یک تکبیر (الله اکبر) میگویند و سپس آنها را به خاک میسپارند. البته شیعیان، پنج تکبیر میگویند.
پس: در چهار تکبیر گفتن، به معنای نزدیک آن، نظر نداریم بلکه معنای دورش مورد نظر است که کنایه از جدا شدن، ترک کردن و ترک دلبستگی است.
(م. فرهنگ)فاطمه خلیلی بسیار عالی و مفید