ادبیات کنکور
-
%(#0ff997)[۳_]کدام گزینه با بیت «%(#0ff997)[به صوت خوش چو حیوان است مایل از حیوان کم نشاید بودن ای دل]! تناسب معنایی ندارد؟
%(#0ff997)[۱)] هستی انسان ز ذات کبریا دارد وجود %(#0ff997)[/] هرکه این معنی نمیداند ز حیوان کمتر است
%(#0ff997)[۲)] اشتر به شعر عرب در حالت است و طرب %(#0ff997)[/]ا گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری
%(#0ff997)[۳)] به نزد عقل ز حیوان کم است انسانی%(#0ff997)[/] که نبودش اثر دل پذیری از آواز
%(#0ff997)[۴)] آدمی بنده چنگ و نی و تنبور و دف است%(#0ff997)[/] چون تو را ذوق طرب نیست کم از حیوانیفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0ff997)[۳_]کدام گزینه با بیت «%(#0ff997)[به صوت خوش چو حیوان است مایل از حیوان کم نشاید بودن ای دل]! تناسب معنایی ندارد؟
%(#0ff997)[۱)] هستی انسان ز ذات کبریا دارد وجود %(#0ff997)[/] هرکه این معنی نمیداند ز حیوان کمتر است
%(#0ff997)[۲)] اشتر به شعر عرب در حالت است و طرب %(#0ff997)[/]ا گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری
%(#0ff997)[۳)] به نزد عقل ز حیوان کم است انسانی%(#0ff997)[/] که نبودش اثر دل پذیری از آواز
%(#0ff997)[۴)] آدمی بنده چنگ و نی و تنبور و دف است%(#0ff997)[/] چون تو را ذوق طرب نیست کم از حیوانیگزینه %(#ff0000)[۱]
مفهوم گزینه ۱ وجود انسان وابسته به خداوند است
مفهوم مشترک بیت سوال و سایر گزینه ها%(#ff0000)[------->]ارزشمندی ذوق موسیقایی -
%(#00fff7)[۵_]بیت %(#00fff7)[«نانم افزود و آبرویم کاست/ بینوایی به از مذلت خواست»] با کدام بیت تناسب معنایی ندارد؟
%(#00fff7)[۱)] از بهر دفع غم به کسی گربری پناه %(#00fff7)[/]هم غم به جای ماند و هم آبرو رود
%(#00fff7)[۲)] بلبل ماچون کند آهنگ دوری از چمن%(#00fff7)[/] آب و رنگ اعتبار از روی گلشن می رود
%(#00fff7)[۳)] تو را عزیزتر از آبرو متاعی نیست%(#00fff7)[/] هر آنچه هست تلف ساز و آبرو بگذار
%(#00fff7)[۴)] مزن بر سنگ پیش سخت رویان گوهر خود را %(#00fff7)[/]به هر آیینه تاریک منما جوهر خود رافاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00fff7)[۵_]بیت %(#00fff7)[«نانم افزود و آبرویم کاست/ بینوایی به از مذلت خواست»] با کدام بیت تناسب معنایی ندارد؟
%(#00fff7)[۱)] از بهر دفع غم به کسی گربری پناه %(#00fff7)[/]هم غم به جای ماند و هم آبرو رود
%(#00fff7)[۲)] بلبل ماچون کند آهنگ دوری از چمن%(#00fff7)[/] آب و رنگ اعتبار از روی گلشن می رود
%(#00fff7)[۳)] تو را عزیزتر از آبرو متاعی نیست%(#00fff7)[/] هر آنچه هست تلف ساز و آبرو بگذار
%(#00fff7)[۴)] مزن بر سنگ پیش سخت رویان گوهر خود را %(#00fff7)[/]به هر آیینه تاریک منما جوهر خود راگزینه %(#ff0000)[۲]
%(#ff0000)[مفهوم گزینه ۲]: عاشق باعث اعتبار و آبروی معشوق است
%(#ff0000)[مفهوم بیت سوال و بقیه گزینه ها:]دعوت به حفظ آبرو و پرهیز از معاشرت با فرومایگان و اظهار نیاز به آنان -
%(#ff0888)[۷_]تاثیر ابیات زیر از لحاظ داشتن آرایه های%(#ff0888)[( تشبیه، ایهام تناسب، اسلوب معادله، مجاز] )کدام است؟
%(#ff0888)[الف)] گر نخواهد داد من امروز داد آن شاه حسن%(#ff0888)[/]دامنش فردا به نزد دادگر خواهم گرفت
%(#ff0888)[ب)]ما که بستیم به دل نقش قد موزونش%(#ff0888)[/]گو موذن ز پی بستن قامت باشد
%(#ff0888)[ج)]شکوفه شور افکنده است در گلستان ها%(#ff0888)[/]شده است خوان زمین گم در این نمک دان ها
%(#ff0888)[د)]دل چو شد غافل ز حق فرمان پذیر تن بود%(#ff0888)[/]می برد هر جا که خواهد اسب خواب آلوده را
%(#ff0888)[۱)]ج ب الف د
%(#ff0888)[۲)]ج ب د الف
%(#ff0888)[۳)]ب ج د الف
%(#ff0888)[۴)]ب ج الف دفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0888)[۷_]تاثیر ابیات زیر از لحاظ داشتن آرایه های%(#ff0888)[( تشبیه، ایهام تناسب، اسلوب معادله، مجاز] )کدام است؟
%(#ff0888)[الف)] گر نخواهد داد من امروز داد آن شاه حسن%(#ff0888)[/]دامنش فردا به نزد دادگر خواهم گرفت
%(#ff0888)[ب)]ما که بستیم به دل نقش قد موزونش%(#ff0888)[/]گو موذن ز پی بستن قامت باشد
%(#ff0888)[ج)]شکوفه شور افکنده است در گلستان ها%(#ff0888)[/]شده است خوان زمین گم در این نمک دان ها
%(#ff0888)[د)]دل چو شد غافل ز حق فرمان پذیر تن بود%(#ff0888)[/]می برد هر جا که خواهد اسب خواب آلوده را
%(#ff0888)[۱)]ج ب الف د
%(#ff0888)[۲)]ج ب د الف
%(#ff0888)[۳)]ب ج د الف
%(#ff0888)[۴)]ب ج الف دگزینه %(#ff0000)[۲]
%(#ff0000)[تشبیه]: %(#ff0000)[بیت ج] خوان زمین اضافه تشبیهی
%(#ff0000)[ایهام تناسب] %(#ff0000)[بیت ب] قامت %(#ff0000)[۱-]همراه با فعل بستن اصطلاحی است به %(#ff0000)[معنی ایستادن و آماده نماز شدن] (معنی %(#ff0000)[درست] ) %(#ff0000)[۲]-قد :(معنی %(#ff0000)[نادرست])
%(#ff0000)[اسلوب معادله] %(#ff0000)[بیت د] دل غافل از حق /تن / فرمان پذیر بودن مساوی است با خواب آلوده / اسب / به هر جا خواستن بردن
%(#ff0000)[مجاز] بیت %(#ff0000)[الف]فردا مجاز از قیامت -
%(#ff5906)[۸_]همه آرایه های بیت زیر در کدام گزینه ذکر شده است؟
کمان ابروی او گر کمین غمزه گشود
به شوق سینه سپر کن که تیغ می آید
%(#ff5906)[۱)]تشبیه ،ایهام، کنایه، مجاز
%(#ff5906)[۲)]استعاره ،جناس ،مجاز، ایهام
%(#ff5906)[۳)]استعاره، کنایه، تشبیه ،جناس
%(#ff5906)[۴)]جناس ،ایهام تناسب ،استعاره، مراعات نظیرفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff5906)[۸_]همه آرایه های بیت زیر در کدام گزینه ذکر شده است؟
کمان ابروی او گر کمین غمزه گشود
به شوق سینه سپر کن که تیغ می آید
%(#ff5906)[۱)]تشبیه ،ایهام، کنایه، مجاز
%(#ff5906)[۲)]استعاره ،جناس ،مجاز، ایهام
%(#ff5906)[۳)]استعاره، کنایه، تشبیه ،جناس
%(#ff5906)[۴)]جناس ،ایهام تناسب ،استعاره، مراعات نظیرگزینه %(#ff0000)[۳]
تیر %(#ff0000)[استعاره] از غمزه
کمین عمزه گشودن....سینه سپر کردن%(#ff0000)[---->] %(#ff0000)[کنایه]
کمان ابرو %(#ff0000)[تشبیه]
کمین و کمان %(#ff0000)[جناس] -
%(#ff00ff)[9_] «%(#ff00ff)[ترجیح صحبت بر عزلت]» از مفهوم همه ابیات، به جز بيت ......................... دریافت می شود.
%(#ff00ff)[۱)] آسوده کجاگردم تاباتو نیاسایم؟ آرام کجا گیرم تاباتو نیارامم؟
%(#ff00ff)[۲)] چنان به کوی تو آسوده از بهشت برینم که در ضمیر نیاید خیال حوری عینم
%(#ff00ff)[۳)] چگونه شاد نباشد دلم به گوشه نشینی؟ که خال گوشۂ چشم تو کرد خانه نشینم
%(#ff00ff)[۴)] تاباتو نپیوندم کی میوه دهد شاخم؟ تاباتو نیامیزم کی شاد شود کامم؟فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[9_] «%(#ff00ff)[ترجیح صحبت بر عزلت]» از مفهوم همه ابیات، به جز بيت ......................... دریافت می شود.
%(#ff00ff)[۱)] آسوده کجاگردم تاباتو نیاسایم؟ آرام کجا گیرم تاباتو نیارامم؟
%(#ff00ff)[۲)] چنان به کوی تو آسوده از بهشت برینم که در ضمیر نیاید خیال حوری عینم
%(#ff00ff)[۳)] چگونه شاد نباشد دلم به گوشه نشینی؟ که خال گوشۂ چشم تو کرد خانه نشینم
%(#ff00ff)[۴)] تاباتو نپیوندم کی میوه دهد شاخم؟ تاباتو نیامیزم کی شاد شود کامم؟گزینه %(#ff0000)[۳]
%(#ff0000)[مفهوم گزینه ۳]
%(#ff0000)[رضایت به گوشه نشینی/فریبندگی زیبایی معشوق میدانیم صحبت به معنی هم نشینی و عزلت به معنی گوشه گیری است]
%(#ff0000)[۱)]شاعر آسودگی و آرامش خود را در گرو این میداند کهبا معشوق بیاساید و بیارامد
%(#ff0000)[۲)]به کوی تو نشان میدهد که شاعرماندن در کنار معشوق را به بهشت و زیبارویان بهشتی ترجیح میدهد چه برسد به عُزلت
%(#ff0000)[۴)]شاعر شادابی و کامیابی خود را وابسته به این میداندکه با معشوق بپیوندد و بیامیزد -
%(#0059ff)[۱۰_] آرایه های %(#0059ff)[ایهام، استعاره، متناقض نما، ایهام تناسب، کنایه]» به ترتیب در کدام ابیات دیده می شود؟
- %(#0059ff)[الف)] در هر طرف زخیل حوادث کمین گھی است%(#0059ff)[/] زان رو، عنان گسسته دواند سوار عمر
%(#0059ff)[ب)] زین پیش دلاورا، کسی چون تو شگفت%(#0059ff)[/] حیثیت مرگ را به بازی نگرفت
%(#0059ff)[پ)] ز حال قلب جفا دیده ام مپرس%(#0059ff)[/] چو ابر از غم دلدار اشک ریزان شد
%(#0059ff)[ت)] بهاران که شاباش ریزد سپهر /به دامان گلشن ز رگبارها
%(#0059ff)[ث)] گوشم به راه تا که خبر می دهد ز دوست %(#0059ff)[/]صاحب خبر بیامد و من بی خبر شدم
%(#0059ff)[۱)] الف، ت، ث، ب، پ
%(#0059ff)[۲)] پ، ت، ث، الف، ب
%(#0059ff)[۳)] الف، ب، پ، ت، ث
%(#0059ff)[۴)] پ،ب، الف، ث ،ت
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0059ff)[۱۰_] آرایه های %(#0059ff)[ایهام، استعاره، متناقض نما، ایهام تناسب، کنایه]» به ترتیب در کدام ابیات دیده می شود؟
- %(#0059ff)[الف)] در هر طرف زخیل حوادث کمین گھی است%(#0059ff)[/] زان رو، عنان گسسته دواند سوار عمر
%(#0059ff)[ب)] زین پیش دلاورا، کسی چون تو شگفت%(#0059ff)[/] حیثیت مرگ را به بازی نگرفت
%(#0059ff)[پ)] ز حال قلب جفا دیده ام مپرس%(#0059ff)[/] چو ابر از غم دلدار اشک ریزان شد
%(#0059ff)[ت)] بهاران که شاباش ریزد سپهر /به دامان گلشن ز رگبارها
%(#0059ff)[ث)] گوشم به راه تا که خبر می دهد ز دوست %(#0059ff)[/]صاحب خبر بیامد و من بی خبر شدم
%(#0059ff)[۱)] الف، ت، ث، ب، پ
%(#0059ff)[۲)] پ، ت، ث، الف، ب
%(#0059ff)[۳)] الف، ب، پ، ت، ث
%(#0059ff)[۴)] پ،ب، الف، ث ،ت
گزینه %(#ff0000)[۲]
%(#ff0000)[الف)]ایهام تناسب %(#ff0000)[----->] خیل %(#ff0000)[1_] زیادی %(#ff0000)[۲_]گروه اسبان که در این معنی با عنان و سوار تناسب دارد
%(#ff0000)[ب)]کنایه%(#ff0000)[------->] حیثیت کسی را به بازی گرفتن
%(#ff0000)[پ)]ایهام%(#ff0000)[-------->] قلب %(#ff0000)[1_]عضو بدن %(#ff0000)[۲_]دگرگون
%(#ff0000)[ت)]استعاره%(#ff0000)[------>] شا باش (باران) %(#ff0000)[_ ] دامان گلشن(%(#ff0000)[اضافه استعاری])
%(#ff0000)[ث)]متناقص نما%(#ff0000)[---->] مصراع دوم - %(#0059ff)[الف)] در هر طرف زخیل حوادث کمین گھی است%(#0059ff)[/] زان رو، عنان گسسته دواند سوار عمر
-
%(#ff5964)[۱۱)] اگر ابیات زیر را از پایین به بالا تنظیم کنیم آرایه های «%(#ff5964)[تشبیه، ایهام، تلمیح، اسلوب معادله»] به ترتیب در کدام گزینه آمده است؟
%(#ff5964)[الف)] به هیچ دور نخواهند یافت هشیارش %(#ff5964)[/]چنین که حافظ ما مست بادۂ ازل است
%(#ff5964)[ب)] بر دوش من افكند فلک بار امانت %(#ff5964)[/]زان چرخ زنان است که این بار ندارد
%(#ff5964)[ج)] در خواب بدم مرا خردمندی گفت %(#ff5964)[/]کز خواب کسی را گل شادی نشکفت
%(#ff5964)[د)] از علایق نیست پروایی دل بی تاب را %(#ff5964)[/]هیچ دامی مانع از جولان نگردد آب را
%(#ff5964)[۱)]الف. د. ب ،ج
%(#ff5964)[۲)]ج، الف، ب، د
%(#ff5964)[۳)] الف، ب، ج، د
%(#ff5964)[۴)] ج، ب، الف، دفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff5964)[۱۱)] اگر ابیات زیر را از پایین به بالا تنظیم کنیم آرایه های «%(#ff5964)[تشبیه، ایهام، تلمیح، اسلوب معادله»] به ترتیب در کدام گزینه آمده است؟
%(#ff5964)[الف)] به هیچ دور نخواهند یافت هشیارش %(#ff5964)[/]چنین که حافظ ما مست بادۂ ازل است
%(#ff5964)[ب)] بر دوش من افكند فلک بار امانت %(#ff5964)[/]زان چرخ زنان است که این بار ندارد
%(#ff5964)[ج)] در خواب بدم مرا خردمندی گفت %(#ff5964)[/]کز خواب کسی را گل شادی نشکفت
%(#ff5964)[د)] از علایق نیست پروایی دل بی تاب را %(#ff5964)[/]هیچ دامی مانع از جولان نگردد آب را
%(#ff5964)[۱)]الف. د. ب ،ج
%(#ff5964)[۲)]ج، الف، ب، د
%(#ff5964)[۳)] الف، ب، ج، د
%(#ff5964)[۴)] ج، ب، الف، دگزینه %(#ff0000)[۲]
%(#ff0000)[الف) ایهام ---->] دور ۱_%(#ff0000)[زمان] ۲_ %(#ff0000)[به گردش در آوردن جام]
%(#ff0000)[ب)تلمیح ب]ه آیه امانت قرآن (انا عرضنا الامانه علی سموات و....)
%(#ff0000)[ج)]گل شادی :%(#ff0000)[تشبیه]
%(#ff0000)[د)]%(#ff0000)[اسلوب معادله]، مصراع دوم مثالی است برای اثبات سخن مصراع اول -
%(#bc58b2)[۱۳_]مفهوم بیت %(#bc58b2)[«هم چو نی زهري و تریاقی که دید؟ / هم چو نی دمساز و مشتاقی که دید؟»] در کدام بیت آمده است؟
%(#bc58b2)[۱)]درون پیکر خشک آتشی از عشق او دارم%(#bc58b2)[/] که می سوزد چو نی هر کس به من دمساز می گردد
%(#bc58b2)[۲)]اگر تو زخم زنی به که دیگري مرهم %(#bc58b2)[/]وگر تو زهر دهی به که دیگري تریاق
%(#bc58b2)[۳)]زر ستانم از گدایان بخش بر شاهان کنم%(#bc58b2)[/] هم زرم هم زرطلب، هم پادشاهم هم گدا
%(#bc58b2)[۴)]هم جهان را نور بخشد آفتاب روي تو%(#bc58b2)[/] زهر را تریاق سازد کفر را ایمان کندفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#bc58b2)[۱۳_]مفهوم بیت %(#bc58b2)[«هم چو نی زهري و تریاقی که دید؟ / هم چو نی دمساز و مشتاقی که دید؟»] در کدام بیت آمده است؟
%(#bc58b2)[۱)]درون پیکر خشک آتشی از عشق او دارم%(#bc58b2)[/] که می سوزد چو نی هر کس به من دمساز می گردد
%(#bc58b2)[۲)]اگر تو زخم زنی به که دیگري مرهم %(#bc58b2)[/]وگر تو زهر دهی به که دیگري تریاق
%(#bc58b2)[۳)]زر ستانم از گدایان بخش بر شاهان کنم%(#bc58b2)[/] هم زرم هم زرطلب، هم پادشاهم هم گدا
%(#bc58b2)[۴)]هم جهان را نور بخشد آفتاب روي تو%(#bc58b2)[/] زهر را تریاق سازد کفر را ایمان کند%(#ff0000)[گزینه ۳]
در این گزینه نیز مانند بیت مورد سوال در جمع اضداد بودن اشاره شده است
%(#ff0000)[در بیت مورد سوال نی، زر و تریاق است و در این گزینه شاعر خود را هم زر و هم زرطلب هم پادشاه و همگدا دانسته است]
%(#ff0000)[۱)]آتشی از عشق معشوق دارم
%(#ff0000)[۲)]زخمی که از یار باشد بهتر از مرهم از سوی دیگران است
%(#ff0000)[۴)]آفتاب روی معشوق بر تمام جهان نور میبخشد و بسیار تاثیر گذار است -
%(#ff59ff)[14_]آرایه های مقابل همه ابیات تماما درست است؛ بجز:
%(#ff59ff)[۱)]راستی را بنده ی شمشاد بلای تو ام%(#ff0900)[/]ور نه من آزادم از هر سرو بستانی که هست%(#ff59ff)[(استعاره،ایهام)]
%(#ff59ff)[۲)]دیدی که غمت به خون عم میکوشد%(#ff0900)[/]تو نیز به کشتنم میان دریستی%(#ff59ff)[(مجاز،کنایه)]
%(#ff59ff)[۳)]مهر رخسار تو در جان من شوریده دل%(#ff0900)[/]همچو ماه چارده در کنج ویران تافته است%(#ff59ff)[(تشبیه،ایهام)]
%(#ff59ff)[۴)]گر زانکه نرنجیده ای از ما به خطایی%(#ff0900)[/]چین در خم ابروی تو ای ترک خطا چیست%(#ff59ff)[(حسن تعلیل/جناس)]فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff59ff)[14_]آرایه های مقابل همه ابیات تماما درست است؛ بجز:
%(#ff59ff)[۱)]راستی را بنده ی شمشاد بلای تو ام%(#ff0900)[/]ور نه من آزادم از هر سرو بستانی که هست%(#ff59ff)[(استعاره،ایهام)]
%(#ff59ff)[۲)]دیدی که غمت به خون عم میکوشد%(#ff0900)[/]تو نیز به کشتنم میان دریستی%(#ff59ff)[(مجاز،کنایه)]
%(#ff59ff)[۳)]مهر رخسار تو در جان من شوریده دل%(#ff0900)[/]همچو ماه چارده در کنج ویران تافته است%(#ff59ff)[(تشبیه،ایهام)]
%(#ff59ff)[۴)]گر زانکه نرنجیده ای از ما به خطایی%(#ff0900)[/]چین در خم ابروی تو ای ترک خطا چیست%(#ff59ff)[(حسن تعلیل/جناس)]گزینه %(#ff0000)[۴]
%(#ff0000)[۱)] %(#ff0000)[استعاره] شمشاد استعاره از %(#ff0000)[قامت معشوق] (به نظر میرسد در این بیت تشبیه باشد) /%(#ff0000)[ایهام] %(#ff0000)[۱_]راستی را به حقیقت حقیقتاً %(#ff0000)[2_]برای اطاعت و فرمانبرداری
%(#ff0000)[۲)] %(#ff0000)[مجاز] خون مجاز قتل و مرگ/ %(#ff0000)[کنایه] میان بستن کنایه از آماده شدن و اقدام به کاری کردند
%(#ff0000)[۳)] %(#ff0000)[تشبیه] مهر رخسار تو همچو ماه چارده/%(#ff0000)[ایهام] مهر %(#ff0000)[۱_]عشق و محبت %(#ff0000)[۲_]خورشید
%(#ff0000)[۴)]%(#ff0000)[حسنتعلیل] به نظر طراح وجود ندارد (%(#ff0000)[حسنتعلیل] میتواند درست باشد )%(#ff0000)[جناس] خطا و خطا -
%(#ff0000)[۱]مفهوم کدام گزینه با بیت «%(#ff0000)[اي جویبار جاري! زین سایه برگ مگریز / کاین گونه فرصت از کف دادند بی شماران»] قرابت دارد؟
%(#ff0000)[۱)] خاك ره من شد آن که دي با من بود%(#ff0000)[/] خاك ره دیگري شوم فردا من
%(#ff0000)[۲)]امروز که در دست توام مرحمتی کن%(#ff0000)[/] فردا که شوم خاك، چه سود اشک ندامت
%(#ff0000)[۳)ّ] در همت مردانه اگر کوتهی اي نیست %(#ff0000)[/]مگریز از آن کار که دشوار نماید
%(#ff0000)[۴)]خاك ما را از گل بیت الحزن برداشتند %(#ff0000)[/]چون سبو پیوند دست ما به سر امروز نیست -
%(#00ffff)[۲]ابیات کدام گزینه با هم تناسب معنایی دارند؟
%(#00ffff)[۱)]روزها گر رفت گو رو باك نیست%(#00ffff)[/] تو بمان اي آنکه چون تو پاك نیست
عجب نیست این فرع از آن اصل پاك%(#00ffff)[/] که جانش بر اوج است و جسمش به خاك%(#00ffff)[۲)]هر کسی کاو دور ماند از اصل خویش%(#00ffff)[/] بازجوید روزگار وصل خویش
ما از آن جا و از این جا نیستیم %(#00ffff)[/]ما ز بی جاییم و بی جا می رویم%(#00ffff)[۳)ّ]سر لیک چشم و گوش را از آن نور نیست %(#00ffff)[/]من از نالۀ من دور نیست
از گفت توبه کردم اي شه، گواه باش%(#00ffff)[/] بی گفت و ناله عالم اسرار ما تویی%(#00ffff)[۴)]در نیابد حال پخته هیچ خام %(#00ffff)[/]پس سخن کوتاه باید والسلام
افسوس خلق میشنوم در قفاي خویش%(#00ffff)[/] کاین پخته بین که در سر سوداي خام شد -
%(#0ff087)[3]نوع واو در کدام گزینه %(#ff0000)[متفاوت] است؟
%(#0ff087)[۱)]خیمه بر صحن چمن زن که کنون در بستان%(#0ff087)[/]نتوان رفت ز بوی گل و ریحان در خواب
%(#0ff087)[۲)]هر که جان در قدمش بازد و قدری داند%(#0ff087)[/] اهل دل عاشق جان باز نخوانند او را
%(#0ff087)[۳)]می به می پرستان آر باده سوی مستان آر%(#0ff087)[/] خیز و در شبستان آر ماه نیم روزی را
%(#0ff087)[۴)]صید ان آهوی رو به باز صیاد توییم%(#0ff087)[/] ما شکار افتاده و شیر فلک نخجیر ما -
%(#00ff00)[4]آرایه های همه ی گزینه ها به استثنای گزینه ...... در بیت زیر تماما وجود دارد
تا اثر از نقش پای ناقه ی لیلی به جاست
دامن صحرا بر این دیوانه دامان گلی است
%(#00ff00)[۱)]کنایه_ایهام_تلمیح
%(#00ff00)[۲)]تشبیه تشخیص _ جناس
%(#00ff00)[۳)]استعاره با ذکر مشبه تلمیح_ تشبیه
%(#00ff00)[۴)]استعاره با دکر مشبه به _ مراعات نظیر_تشخیص -
%(#0010f0)[5]همۀ ابیات به استثناي بیت گزینۀ .................. با عبارت زیر تناسب دارد.
«%(#0010f0)[آن باغ پر از گل هاي رنگین و معطر شعر و خیال و الهام و احساس در سموم سرد این عقل بی درد و بی دل پژمرد.»]
%(#0010f0)[۱)]تا تو را از دور دیدم، رفت عقل و هوش من%(#0010f0)[/] می شود نزدیک منزل کاروان از هم جدا
%(#0010f0)[۲)]از دلیل عقل بر من کوه و صحرا تنگ شد %(#0010f0)[/]وقت آن سرگشته خوش کز راهبر باشد جدا
%(#0010f0)[۳)]با عقل گشتم همسفر یک کوچه راه از بی کسی %(#0010f0)[/]شد ریشه ریشه دامنم از خار استدلال ها
%(#0010f0)[۴)]می کند هر لحظه ویران تر مرا تعمیر عقل%(#0010f0)[/] شور سیلاب است در ویرانه ام مهتاب را -
%(#ff0877)[6]بیت ذکر شده در کدام گزینه را می توان با بیت زیر هم مفهوم دانست؟
%(#ff0877)[«گر آتش دل نهفته داري / سوزد جانت، به جانت سوگند»]
%(#ff0877)[۱)]عنان به خامۀ آتش زبان مده «صائب» %(#ff0877)[/]که دود از دل اهل سخن برآوردي
%(#ff0877)[۲)]هر که در آتش عشقش نبود طاقت سوز%(#ff0877)[/] گو به نزدیک مرو کآفت پروانه پر است
%(#ff0877)[۳)]برآرد آتش غم دودم از دل ار نکند%(#ff0877)[/] ترشح آب سخن از اناي اندیشه
%(#ff0877)[۴)]هر که در آتش نرفت بی خبر از سوز ماست%(#ff0877)[/] سوخته داند که چیست پختن سوداي خام -
%(#007777)[۷]آرایه های بیت زیر کدام اند؟
هر چند زمین گیر بود دانه ی امید
دست کرم ابر گهر بار بلند است
%(#007777)[۱)]کنایه_ تشبیه _مجاز _ایهام
%(#007777)[۲)]مجاز _استعاره _ حسن تعلیل _ کنایه
%(#007777)[۳)]استعاره تشبیه جناس تشخیص
%(#007777)[۴)]ایهام تشخیص حسن تعلیل جناس -
%(#ff08ff)[8]آرایه ی تشبیه در کدام بیت بیشتر است؟
%(#ff08ff)[۱)] صد خار بلا از دل دیوانه ما خواست%(#ff08ff)[/] هر روز که می ساقی گل چهره نشستیم
%(#ff08ff)[۲)] ای سیل اشک خاک وجودم به باد ده%(#ff08ff)[/] تا بر دل کسی ننشیند غبار من
%(#ff08ff)[۳)] سروی است قامت تو از ناز سرکشیده%(#ff08ff)[/] ماهی است عارض تو از نور آفریده
%(#ff08ff)[۴)] مرغ دل تا دام زلف و دانه ی خال تو دید%(#ff08ff)[/] طایر اندیشم افتاد در دام هوس -
%(#ff0000)[۱]مفهوم کدام گزینه با بیت «%(#ff0000)[اي جویبار جاري! زین سایه برگ مگریز / کاین گونه فرصت از کف دادند بی شماران»] قرابت دارد؟
%(#ff0000)[۱)] خاك ره من شد آن که دي با من بود%(#ff0000)[/] خاك ره دیگري شوم فردا من
%(#ff0000)[۲)]امروز که در دست توام مرحمتی کن%(#ff0000)[/] فردا که شوم خاك، چه سود اشک ندامت
%(#ff0000)[۳)ّ] در همت مردانه اگر کوتهی اي نیست %(#ff0000)[/]مگریز از آن کار که دشوار نماید
%(#ff0000)[۴)]خاك ما را از گل بیت الحزن برداشتند %(#ff0000)[/]چون سبو پیوند دست ما به سر امروز نیستفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[۱]مفهوم کدام گزینه با بیت «%(#ff0000)[اي جویبار جاري! زین سایه برگ مگریز / کاین گونه فرصت از کف دادند بی شماران»] قرابت دارد؟
%(#ff0000)[۱)] خاك ره من شد آن که دي با من بود%(#ff0000)[/] خاك ره دیگري شوم فردا من
%(#ff0000)[۲)]امروز که در دست توام مرحمتی کن%(#ff0000)[/] فردا که شوم خاك، چه سود اشک ندامت
%(#ff0000)[۳)ّ] در همت مردانه اگر کوتهی اي نیست %(#ff0000)[/]مگریز از آن کار که دشوار نماید
%(#ff0000)[۴)]خاك ما را از گل بیت الحزن برداشتند %(#ff0000)[/]چون سبو پیوند دست ما به سر امروز نیستسلام
به نظرم ۲ -
%(#ff8888)[۹]مفهوم مقابل بیت «%(#ff8888)[همت اگر سلسله جنبان شود / مور تواند که سلیمان شود»] در کدام گزینه دیده می شود؟
%(#ff8888)[۱)ّ] آسمان در نظر همت مردان پست است %(#ff8888)[/]نرسد سبزة خوابیده به رعنایی سرو
%(#ff8888)[۲)] دل به گردزمانه می نرسد%(#ff8888)[/] مرغ همت به دانه می نرسد
%(#ff8888)[۳)] خامه ام از همت فکر بلند%(#ff8888)[/] راز این نه پرده در صحرا فکند
%(#ff8888)[۴)]کیوان شده زیر قدم همت او پست %(#ff8888)[/]گردون شده زیر علم دولت او دون -
%(#007777)[۷]آرایه های بیت زیر کدام اند؟
هر چند زمین گیر بود دانه ی امید
دست کرم ابر گهر بار بلند است
%(#007777)[۱)]کنایه_ تشبیه _مجاز _ایهام
%(#007777)[۲)]مجاز _استعاره _ حسن تعلیل _ کنایه
%(#007777)[۳)]استعاره تشبیه جناس تشخیص
%(#007777)[۴)]ایهام تشخیص حسن تعلیل جناسفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#007777)[۷]آرایه های بیت زیر کدام اند؟
هر چند زمین گیر بود دانه ی امید
دست کرم ابر گهر بار بلند است
%(#007777)[۱)]کنایه_ تشبیه _مجاز _ایهام
%(#007777)[۲)]مجاز _استعاره _ حسن تعلیل _ کنایه
%(#007777)[۳)]استعاره تشبیه جناس تشخیص
%(#007777)[۴)]ایهام تشخیص حسن تعلیل جناسسلام
گزینه 3