ادبیات کنکور
-
%(#ff0000)[سوال ۴]
%(#ff0000)[گ۱]
در شعر و نثر فارسی خاصه در ادبیات غنایی «پروانه» نمادي است از عاشقان حقیقی که همیشه در راه معشوق جان خود را فدا می کنند و هیچ اعتراضی هم
ندارند. این مفهوم به جز گزینۀ « ۱» در تمام گزینه هاي دیگر موجود است.
%(#ff0000)[سوال ۵]
%(#ff0000)[گزینه ۱]
مفهوم مشترک بیت بیت صورت سوال و ابیات مرتبط بیانگر اعتقاد به قضا و قدر الهی و تسلیم بودن در برابر مشیت و خواست خداوند است اعتقاد به جبر گرایی
معنی بیت صورت: پس از این من ملازم و همراه مقام رضا خوشنودی خواهم بود و به جای شکایت از ستم و جور رقیب به سپاسگزاری خواهم پرداخت زیرا دلم به رنج عاشقی خوب گرفته است و درمان صرفه نظر کرده است
%(#ff0000)[۱)] هر کس بدون رضایت معشوق چهره او را ببیند بیتردید بی تاب و ناشکیبایی از این دیدار او را نابود خواهد کرد
%(#ff0000)[۲)] در میخانه رضا و خرسندی پرورش یافتنه ام و سراب خالص قسمت و قضاو قدر مینوشم
%(#ff0000)[۳)] روزگارمرا به گرفتار شدن در بند عشق تو راضی ساخت ولی چه سود که سررشته کار به دست اختیار من نیست به رضا و خوشنودی تو وابسته است
%(#ff0000)[۴)] در مقابل تقدیر و قضا قدر باید شکیبایی و خوشنودی از خود نشان دهیم و تنها راه چاره از این قضیه همین موارد است -
%(#ff0000)[سوال ۶]
%(#ff0000)[گزینه ۴]
صفت های پیشین :یک (صفت شمارشی) قلب _این (صفت اشاره) کشور این (صفت اشاره) فاصله --->۳ مورد
ترکیب های وصفی : یک قرن _ اختلافات داخلی (صفت بیانی )جنگهای داخلی( صفت بیانی) این کشور این فاصله قدمهای بزرگ( صفت بیانی) کارگاههای متعدد (صفت بیانی) _کارگاههای صنعتی (صفت بیانی)---> ۸ مورد
%(#ff0000)[سوال ۷]
%(#ff0000)[گزینه ۲]
مفهوم مشترک بیت صورت سوال و بیت گزینه ۲ بیان شور و اشتیاق عاشق برای رسیدن به معشوق و تحمل سختی های راه وصال
%(#ff0000)[۱)] بیان شادی و نشاط مردم با فرا رسیدن بهار و سرسبزی شدن طبیعت
%(#ff0000)[3)] شکایت شاعر از بی عشقی اهل روزگار
%(#ff0000)[۴ )]ضرورت استقبال از شهادت برای رهایی از قید و بند زندگی دنیوی -
%(#ff0000)[سوال ۸]
%(#ff0000)[گزینه ۴]
اغراق و بزرگنمایی در غم و اندوه (کوه غم )جناس ناهمسان (غم و کم)
ایهام تناسب: ۱_عدد هزار ، ۲_ عندلیب ( معنای معنای مورد نظر نیست اما با بلبل گل چمن و بهار تناسب دارد)
استعاره: ای دل( تشخیص) چمن( روزگار و دنیا )
واج آرایی تکرار واج های( الف د ز ) / استعاره : خاطر خورشید(تشخیص و اضافه استعاری)
اسلوب معادله: مصراع اول مصداق و مثالی برای توجیه مفهوم مصراع دوم است/ ایهام ندارد(واژه مسلسل در معنای پیوسته و دیگر واژه ها در یک معنا بکار رفته اند)
%(#ff0000)[سوال ۹]
%(#ff0000)[گزینه ۴]
در بیت صورت سوال به تلاش برای به دست آوردن روزی سفارش شده است و مفهوم مقابل آن یعنی عدم تلاش برای به دست آوردن روزی و توکل کردن در بیت گزینه ۴ مطرح شده است
%(#ff0000)[صورت سوال]: اگرچه رزق و روزی از طرف خداوند برای موجودات در نظر گرفته شده است اما تلاش برای به دست آوردن آن شرط عقل است
%(#ff0000)[۱)] به رزق و روزی پراکنده قانع باش اگر روزی آماده میخواهی باید غمگین باشی
%(#ff0000)[۲)] اگرچه بیان تاثیرگذاری دارم اما در این روزگار بهرهای جز پشیمانی نصیب من شده است
%(#ff0000)[۳)] هر کسی در خرج خود را برابر کند (مطابق دخلش خرج کند )هیچگاه روزیش کم نمیشود
%(#ff0000)[۴)] برای به دست آوردن رزق و روزی تلاش نمیکنم زیرا از روز ازل برای به دست آوردن روزی به خداوند توکل کرده ام -
%(#ff0000)[سوال ۱۰]
%(#ff0000)[گ ۲]
و عطف بین دو واژه می آید و «و» ربط بین دو جمله.
بررسی سایر گزینه ها:
گزینۀ %(#ff0000)[«۱ »]: «تو درویشی [هستی] و او را بود»: ربط
گزینۀ %(#ff0000)[«۳ »]: «بنه گام و کامی که داري بیاب»: ربط
گزینۀ %(#ff0000)[«۴ »]: «ببینمت از دور و گام بر گیرم»:
ربط
%(#ff0000)[سوال ۱۱]
%(#ff0000)[گ ۱)]انتقاد از زاهدان مغرور و متظاهر.
مفهوم سایر ابیات مردود دانستن ریا و تظاهر در دین -
%(#ff0000)[سوال ۱۲]
%(#ff0000)[گزینه ۳]
مفهوم مشترک بیت گزینه ۳ و صورت سوال وفاداری عاشق به معشوق تا دم مرگ تنهام نمی تواند عاشق را از فکر معشوق برهاند
%(#ff0000)[معنی بیت صورت سوال]: مگر با تیغ مرگ از معشوق دست بردارم و اگر نه رها کردن معشوق راه و رسم من عاشق نیست
%(#ff0000)[۱ )]اگر پیش از مرگ از خود بگذری در آن صورت در دنیا آخرت کامروا خواهیم شد
%(#ff0000)[۲)] شکوه ی شاعر از زندگی سخت خود که آن را بدتر از مرگ می داند
%(#ff0000)[۳ )]تا زمانی که مرگ من فرا نرسد کسی نمیتواند عشق به معشوق را از من بگیرد
%(#ff0000)[۴)]وصال معشوق زندگی بخش است و از غم معشوق رهایی وجود ندارد
%(#ff0000)[سوال ۱۳]
%(#ff0000)[گزینه ۲]
رد گزینه: در گزینه های ۱ و ۴ واژه صائب منادا است و اجزای جمله این دو گزینه بررسی نمی شوند
%(#ff0000)[جمله اول] همیشه قید، فکرت صائب نهاد، دل مفعول، شکار می کرد فعل
%(#ff0000)[جمله دوم] امروز قید ، کمند ناله او نهاد ،دل شکار مسند، نیست فعل اسنادی ،
۱ )مصراع اول :نهاد + مفعول+ مسند + فعل
مصراع دوم: نهاد+ مسند+ فعل
۳) هر دو مصراع: نهاد + فعل
۴ )هر دو مصراع :نهاد+ مسند+ فعل -
فاطمه خلیلی چ خفن
بازم از این جزوه های خفن داری؟! -
%(#ff0000)[سوال ۱۴]
%(#ff0000)[گ (۳)]
%(#ff0000)[ايهام]: ____
%(#ff0000)[کنایه]: طمع بریدن کنایه از ناامید شدن /عنان به کف کسی دادن کنایه از اختیار را به او واگذار کردن
%(#ff0000)[۱ )] %(#ff0000)[ايهام]: بو: ۱- رايحه ۲- آرزو، امید
%(#ff0000)[کنایه]: هواخواه کسی بودن کنایه از موافق و طرفدار او بودن /بو به دماغ رسیدن کنایه از نشانه ای از چیزی را دریافت کردن
%(#ff0000)[۲)] %(#ff0000)[ایهام]: شیرین: ۱- معشوق فرهاد ۲- نوعی مزه
%(#ff0000)[کنایه]: لاله از خون دیده دمیدن کنایه از بسیار گریستن
%(#ff0000)[۴)] %(#ff0000)[ایهام]: قلب: ۱- میانه سپاه ۲- دل
%(#ff0000)[کنایه]: خیال پختن کنایه از آرزوی چیزی را در ذهن پروراندن -
%(#ff0000)[سوال ۱۵]
%(#ff0000)[گزینه ۴]
%(#ff0000)[آرایه های گزینه (۴)]: %(#ff0000)[استعارہ]: نسبت دادن گوش مالی به عشق تشخیص و استعاره است.
%(#ff0000)[کنایه]: گوش کسی را مالیدن کنایه از او را تنبیه کردن
%(#ff0000)[جناس]: زیر، زار
%(#ff0000)[واج آرایی]: تکرار صامت «ر» (۶ بار) و تکرار صامت «ز» (۴ بار در مصراع اول)
%(#ff0000)[سوال ۱۶]
%(#ff0000)[گزینه ۱]
%(#ff0000)[آرایه های گزینه (۱):]
%(#ff0000)[اغراق] (بیت «ج»): این که روز و شب در سیمای معشوق محو باشند
. %(#ff0000)[تضاد] (بیت «د»): باقی -/-فانی
%(#ff0000)[تشبيه] (بیت «ب»): جام لاله / شبنم به راح / ابر نیسانی به ساقی
%(#ff0000)[ایهام] (بیت «الف»)!: قانون: ۱- قاعده ۲- کتابی از ابن سینا -
حسین 2 سلام
مرا از بلای عشق آزاد کن
نهاد محذوف داره با مفعول با متمم با فعل
فکر میکنم -
حسین 2 سلام
مرا از بلای عشق آزاد کن
نهاد محذوف داره با مفعول با متمم با فعل
فکر میکنم -
%(#ff0000)[سوال ۱۷]
%(#ff0000)[گزینه ۳]
واژه های متضاد: پرسش + جواب /سر به زیر افکنده بودن + سربالا بودن (زیر + بالا) / شیرین + تلخ
%(#ff0000)[۱)] شکر + زهر / وصل + جدایی
%(#ff0000)[۲)] درد + درمان /زخم + مرهم
%(#ff0000)[۴)] هستی + مرگ
%(#ff0000)[سوال ۱۸]
%(#ff0000)[گزینه ۱] %(#ff0000)[سوال زیباییه]
در حقیقت، در همه گزینه ها حذف به قرینه وجود دارد و گزینه (۱) تنها به این دلیل انتخاب شده که طراح سؤال، واژه «%(#ff0000)[خود] را به غلط ، مفعول جمله تصور کرده است، در حالی که «%(#ff0000)[خود]» بدل است و مفعول جمله به قرینه حذف شده.
حذف به قرینه معنوی در گزینه ها:
%(#ff0000)[۱)] تو خود، (%(#ff0000)[%(#ff0000)[خویشتن را]] )در آینه بین خویشتن --->%(#ff0000)[مفعول]
%(#ff0000)[۲)] فروغ رای تو مصباح راه های مخوف (%(#ff0000)[است])/عنان عزم تو مفتاح ملکهای حصین (%(#ff0000)[است].] هر دو است--> %(#ff0000)[فعل]
%(#ff0000)[۳)] ابر رحمت، سال و ماه، بر تو باران (بارنده) [%(#ff0000)[است]] روح راحت بر روان والدین. است --->%(#ff0000)[فعل]
%(#ff0000)[۴)] بخت را با دوستانت اتفاق (%(#ff0000)[است]). چرخ را با دشمنان حرب حنين [است.] هر دو است--->%(#ff0000)[فعل] -
حسین 2 سلام
مرا از بلای عشق آزاد کن
نهاد محذوف داره با مفعول با متمم با فعل
فکر میکنمفاطمه خلیلی سلام مسندم داره خب
-
فاطمه خلیلی سلام مسندم داره خب
حسین 2 ببخشید من آزاد کن رو فعل مرکب در نظر گرفتم احتمالا مسندم داره
من دوازدهم نیستم ممکنه اشتباه کنم -
حسین 2 ببخشید من آزاد کن رو فعل مرکب در نظر گرفتم احتمالا مسندم داره
من دوازدهم نیستم ممکنه اشتباه کنمفاطمه خلیلی اها من فک کردم قبلا کنکور دادین
ممنون ک وقت گزاشتین
کار کردن با این سایتشونم خیلی سخته ببخشید پست اضافه تولید کردم -
فاطمه خلیلی اها من فک کردم قبلا کنکور دادین
ممنون ک وقت گزاشتین
کار کردن با این سایتشونم خیلی سخته ببخشید پست اضافه تولید کردمحسین 2 نه مشکلی نیست
حالا صب بچه ها که اومدن دیدن انشاالله جواب میدن
ولی فک کنم همون نهاد و مسند و متمم و مفعول و فعله -
%(#ff0000)[سوال ۱۹]
%(#ff0000)[گزینه ۲]
مفهوم مشترک بیت سؤال و گزینه (۲): لذت بخشی آرامش بعد از غلبه بر دشمن
%(#ff0000)[۱)] لذت جور معشوق
%(#ff0000)[۳)] پرهیز از دوستی با غرض ورزان و بدخواهان /ضرورت دقت در انتخاب دوست
%(#ff0000)[۴)] فریب ظاهر را نخوردن
%(#ff0000)[سوال ۲۰]
%(#ff0000)[گزینه ۳]
%(#ff0000)[مفهوم گزینه ۳]: عزت یافتن بنده بر خلاف انتطار و تصور مردم
%(#ff0000)[مفهوم مشترک عبارت سوال و بقیه گزینه ها]: ترجیح یقین بر شک و گمان -
%(#ff0000)[سوال ۲۱]
%(#ff0000)[گزینه ۱]
%(#ff0000)[استعاره:]سرو استعاره از معشوق
%(#ff0000)[مجاز]:خون مجاز از کشتن/ جهان مجاز از مردم جهان
%(#ff0000)[سوال ۲۲]
%(#ff0000)[گزینه ۲]
%(#ff0000)[تشبیه]: آن به ذره
%(#ff0000)[استعاره:]نسبت دادن مهر و گرفتاری به ذره،تشخیص و استعاره است
%(#ff0000)[ایهام تناسب:]مهر ۱_محبت(معنی مورد نظر بیت) ۲_خورشید(متناسب با خورشید) -
%(#ff0000)[سوال ۲۳]
%(#ff0000)[گزینه ۳]
%(#ff0000)[استعارہ:] نسبت دادن دانستن و زادن و شدن و جام می زکف ننهادن به لاله؛ همین طور، نسبت دادن بی وفایی به دهر، تشخیص و استعاره است.
%(#ff0000)[تضاد]: بزاد * بشد
%(#ff0000)[مجاز]: کف مجاز از دست
%(#ff0000)[حسن تعلیل]: علت شکل ظاهری گل لاله و سرخی رنگ آن، جام به دست گرفتن به دلیل بی وفایی دهر دانسته شده است.
%(#ff0000)[سوال ۲۴]
%(#ff0000)[گزینه ۱]
%(#ff0000)[ایهام] (بیت «ج»): از دیده بیفتادن: ۱- از چشم فروافتادن ۲- بی ارزش شدن
%(#ff0000)[پارادوکس] (بیت «د»): این که نام، ننگ باشد و این که نیک نامی با در باختن ننگ و نام به دست بیاید.
%(#ff0000)[مجاز] (بیت «الف»): خدنگ مجاز از تیر
%(#ff0000)[تلمیح] (بیت «ب»): اشاره به ماجرای چشمه آب حیات -
%(#ff0000)[سوال ۲۵]
%(#ff0000)[گزینه ۴]
%(#ff0000)[ایهام]: _______
%(#ff0000)[کنایه]: نقش بر آب زدن کنایه از کار بیهوده انجام دادن / نقش چیزی را خراب کردن کنایه از نابود کردن آن
%(#ff0000)[۱) اغراق]: این که نگاه معشوق موجب کشته شدن انبوه عاشقان شود.
%(#ff0000)[استعاره]: این که مژگان تیغ برآورد، تشخیص و استعاره است.
%(#ff0000)[۲) تشبیه]: گل به دفتر اجناس: جان، جهان (تام)
%(#ff0000)[۳) استعاره]: یاقوت استعاره از لب / شمشاد استعاره از قامت واج آرایی: تکرار مصوت بلند «ا» (۸ بار) و صامت «ش» (۵ بار)