ادبیات کنکور
-
%(#ff00ff)[تست ۵]
آرایه های مقابل کدام بیت تماما نادرست است؟
%(#ff00ff)[۱)] توکز خون شیر و نوش از نیش و گل از خار می سازی /به چشم خلق شیرین ساز تلخ افسانه ما را : %(#ff00ff)[(حس آمیزی - اغراق)]
%(#ff00ff)[۲)] دل عاشق ز گل گشت چمن آزرده تر گردد/که هر شاخ گلی دامی است مرغ رشته بر پا را : %(#ff00ff)[(تشبيه - کنایه)]
%(#ff00ff)[۳)] عالمی را دشمنی بامن ز بهر روی توست/ لیکن از دشمن نمیترسم که میلم سوی توست %(#ff00ff)[:( مجاز - جناس)]
%(#ff00ff)[۴)] شور دریای سخن از دل پرجوش من است/قفل گنجینۂ معنی لب خاموش من است%(#ff00ff)[:( تضمین - اسلوب معادلة)]فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[تست ۵]
آرایه های مقابل کدام بیت تماما نادرست است؟
%(#ff00ff)[۱)] توکز خون شیر و نوش از نیش و گل از خار می سازی /به چشم خلق شیرین ساز تلخ افسانه ما را : %(#ff00ff)[(حس آمیزی - اغراق)]
%(#ff00ff)[۲)] دل عاشق ز گل گشت چمن آزرده تر گردد/که هر شاخ گلی دامی است مرغ رشته بر پا را : %(#ff00ff)[(تشبيه - کنایه)]
%(#ff00ff)[۳)] عالمی را دشمنی بامن ز بهر روی توست/ لیکن از دشمن نمیترسم که میلم سوی توست %(#ff00ff)[:( مجاز - جناس)]
%(#ff00ff)[۴)] شور دریای سخن از دل پرجوش من است/قفل گنجینۂ معنی لب خاموش من است%(#ff00ff)[:( تضمین - اسلوب معادلة)]گزینه 2
-
%(#ff8888)[تست ۹]
در منظومه زیر چند %(#ff8888)[«تشبیه»] وجود دارد؟
%(#ff8888)[«مرا هر لفظ فریادی است کز دل میکنم بیرون / مرا هر شعر دریایی است لبریز از شراب خون کجا شهد است این اشکی که در هر دانه لفظ است؟ / مرا این، کاسه خون است / چنین آسان منوشیدش.»]
%(#ff8888)[۱)] سه
%(#ff8888)[۲)]چهار
%(#ff8888)[۳)] پنج
%(#ff8888)[۴)] ششفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff8888)[تست ۹]
در منظومه زیر چند %(#ff8888)[«تشبیه»] وجود دارد؟
%(#ff8888)[«مرا هر لفظ فریادی است کز دل میکنم بیرون / مرا هر شعر دریایی است لبریز از شراب خون کجا شهد است این اشکی که در هر دانه لفظ است؟ / مرا این، کاسه خون است / چنین آسان منوشیدش.»]
%(#ff8888)[۱)] سه
%(#ff8888)[۲)]چهار
%(#ff8888)[۳)] پنج
%(#ff8888)[۴)] ششگزینه 3
-
%(#0000ff)[تست ۶]
مفهوم عبارت %(#0000ff)[«با صدایی که به قول معروف از ته چاه درمی آمد، با زهرخندی گفت: داد نزن، من گوش استماع ندارم لمن تقول؟»] با کدام بیت متناسب است؟
%(#0000ff)[1)] ذوق سماع مجلس أنست به گوش دل /وقتی رسد که گوش طبیعت بیا کنی
%(#0000ff)[۲)] حال چوگان چون نمی دانی که چیست/ ای نصیحتگو به ترک گوی، گوی
%(#0000ff)[۳)] مرد باید که گیرد اندر گوش/ ور نبشته است پند بر دیوار
%(#0000ff)[۴)] گوش کن پندای پسر وز بهر دنیاغم /مخور گفتمت چون در حدیثی گر توانی داشت هوشفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0000ff)[تست ۶]
مفهوم عبارت %(#0000ff)[«با صدایی که به قول معروف از ته چاه درمی آمد، با زهرخندی گفت: داد نزن، من گوش استماع ندارم لمن تقول؟»] با کدام بیت متناسب است؟
%(#0000ff)[1)] ذوق سماع مجلس أنست به گوش دل /وقتی رسد که گوش طبیعت بیا کنی
%(#0000ff)[۲)] حال چوگان چون نمی دانی که چیست/ ای نصیحتگو به ترک گوی، گوی
%(#0000ff)[۳)] مرد باید که گیرد اندر گوش/ ور نبشته است پند بر دیوار
%(#0000ff)[۴)] گوش کن پندای پسر وز بهر دنیاغم /مخور گفتمت چون در حدیثی گر توانی داشت هوش2
-
%(#ff8888)[تست ۹]
در منظومه زیر چند %(#ff8888)[«تشبیه»] وجود دارد؟
%(#ff8888)[«مرا هر لفظ فریادی است کز دل میکنم بیرون / مرا هر شعر دریایی است لبریز از شراب خون کجا شهد است این اشکی که در هر دانه لفظ است؟ / مرا این، کاسه خون است / چنین آسان منوشیدش.»]
%(#ff8888)[۱)] سه
%(#ff8888)[۲)]چهار
%(#ff8888)[۳)] پنج
%(#ff8888)[۴)] ششفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff8888)[تست ۹]
در منظومه زیر چند %(#ff8888)[«تشبیه»] وجود دارد؟
%(#ff8888)[«مرا هر لفظ فریادی است کز دل میکنم بیرون / مرا هر شعر دریایی است لبریز از شراب خون کجا شهد است این اشکی که در هر دانه لفظ است؟ / مرا این، کاسه خون است / چنین آسان منوشیدش.»]
%(#ff8888)[۱)] سه
%(#ff8888)[۲)]چهار
%(#ff8888)[۳)] پنج
%(#ff8888)[۴)] ششگزینه 4
-
%(#ff8888)[تست ۹]
در منظومه زیر چند %(#ff8888)[«تشبیه»] وجود دارد؟
%(#ff8888)[«مرا هر لفظ فریادی است کز دل میکنم بیرون / مرا هر شعر دریایی است لبریز از شراب خون کجا شهد است این اشکی که در هر دانه لفظ است؟ / مرا این، کاسه خون است / چنین آسان منوشیدش.»]
%(#ff8888)[۱)] سه
%(#ff8888)[۲)]چهار
%(#ff8888)[۳)] پنج
%(#ff8888)[۴)] ششفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff8888)[تست ۹]
در منظومه زیر چند %(#ff8888)[«تشبیه»] وجود دارد؟
%(#ff8888)[«مرا هر لفظ فریادی است کز دل میکنم بیرون / مرا هر شعر دریایی است لبریز از شراب خون کجا شهد است این اشکی که در هر دانه لفظ است؟ / مرا این، کاسه خون است / چنین آسان منوشیدش.»]
%(#ff8888)[۱)] سه
%(#ff8888)[۲)]چهار
%(#ff8888)[۳)] پنج
%(#ff8888)[۴)] ششگزینه 2
-
%(#ff0888)[تست ۱۰]
در کدام بيتها هر دو آرایه %(#ff0888)[«استعاره»] و %(#ff0888)[«جناس»] وجود دارد؟
%(#ff0888)[الف)] اهل دل گر جان بر آن سرو روان افشانده اند /از نسیم گلشن وصلش روان پرورده اند
%(#ff0888)[ب)] آن خط عنبرشکن بر برگ گل دانی چراست؟ /ناف مشک است کاندر جیب نسرین کرده اند
%(#ff0888)[ج)] خلق را از لعل میگون تو مستی داده اند /عقل را از چشم فتان تو مفتون کرده اند
%(#ff0888)[د)] سنبلش نغمارت ایمان نکند چون نکند /لب لعلش مدد جان نکند چون نکند
%(#ff0888)[ه)] آن سهی سرو روان از سر پا ننشیند /تامن دل شده را بی سر و بی پا نکند
%(#ff0888)[1)] الف - ب - ه
%(#ff0888)[۲)] الف - ب - ج
%(#ff0888)[۳)] ب - د - ج
%(#ff0888)[۴)]ج - ه - دفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0888)[تست ۱۰]
در کدام بيتها هر دو آرایه %(#ff0888)[«استعاره»] و %(#ff0888)[«جناس»] وجود دارد؟
%(#ff0888)[الف)] اهل دل گر جان بر آن سرو روان افشانده اند /از نسیم گلشن وصلش روان پرورده اند
%(#ff0888)[ب)] آن خط عنبرشکن بر برگ گل دانی چراست؟ /ناف مشک است کاندر جیب نسرین کرده اند
%(#ff0888)[ج)] خلق را از لعل میگون تو مستی داده اند /عقل را از چشم فتان تو مفتون کرده اند
%(#ff0888)[د)] سنبلش نغمارت ایمان نکند چون نکند /لب لعلش مدد جان نکند چون نکند
%(#ff0888)[ه)] آن سهی سرو روان از سر پا ننشیند /تامن دل شده را بی سر و بی پا نکند
%(#ff0888)[1)] الف - ب - ه
%(#ff0888)[۲)] الف - ب - ج
%(#ff0888)[۳)] ب - د - ج
%(#ff0888)[۴)]ج - ه - دندانم
-
%(#ff0888)[تست ۱۰]
در کدام بيتها هر دو آرایه %(#ff0888)[«استعاره»] و %(#ff0888)[«جناس»] وجود دارد؟
%(#ff0888)[الف)] اهل دل گر جان بر آن سرو روان افشانده اند /از نسیم گلشن وصلش روان پرورده اند
%(#ff0888)[ب)] آن خط عنبرشکن بر برگ گل دانی چراست؟ /ناف مشک است کاندر جیب نسرین کرده اند
%(#ff0888)[ج)] خلق را از لعل میگون تو مستی داده اند /عقل را از چشم فتان تو مفتون کرده اند
%(#ff0888)[د)] سنبلش نغمارت ایمان نکند چون نکند /لب لعلش مدد جان نکند چون نکند
%(#ff0888)[ه)] آن سهی سرو روان از سر پا ننشیند /تامن دل شده را بی سر و بی پا نکند
%(#ff0888)[1)] الف - ب - ه
%(#ff0888)[۲)] الف - ب - ج
%(#ff0888)[۳)] ب - د - ج
%(#ff0888)[۴)]ج - ه - دفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0888)[تست ۱۰]
در کدام بيتها هر دو آرایه %(#ff0888)[«استعاره»] و %(#ff0888)[«جناس»] وجود دارد؟
%(#ff0888)[الف)] اهل دل گر جان بر آن سرو روان افشانده اند /از نسیم گلشن وصلش روان پرورده اند
%(#ff0888)[ب)] آن خط عنبرشکن بر برگ گل دانی چراست؟ /ناف مشک است کاندر جیب نسرین کرده اند
%(#ff0888)[ج)] خلق را از لعل میگون تو مستی داده اند /عقل را از چشم فتان تو مفتون کرده اند
%(#ff0888)[د)] سنبلش نغمارت ایمان نکند چون نکند /لب لعلش مدد جان نکند چون نکند
%(#ff0888)[ه)] آن سهی سرو روان از سر پا ننشیند /تامن دل شده را بی سر و بی پا نکند
%(#ff0888)[1)] الف - ب - ه
%(#ff0888)[۲)] الف - ب - ج
%(#ff0888)[۳)] ب - د - ج
%(#ff0888)[۴)]ج - ه - دگزینه 1
امروز دارم زیاد به قانونم عمل میکنم
️
-
%(#ff0888)[تست ۱۰]
در کدام بيتها هر دو آرایه %(#ff0888)[«استعاره»] و %(#ff0888)[«جناس»] وجود دارد؟
%(#ff0888)[الف)] اهل دل گر جان بر آن سرو روان افشانده اند /از نسیم گلشن وصلش روان پرورده اند
%(#ff0888)[ب)] آن خط عنبرشکن بر برگ گل دانی چراست؟ /ناف مشک است کاندر جیب نسرین کرده اند
%(#ff0888)[ج)] خلق را از لعل میگون تو مستی داده اند /عقل را از چشم فتان تو مفتون کرده اند
%(#ff0888)[د)] سنبلش نغمارت ایمان نکند چون نکند /لب لعلش مدد جان نکند چون نکند
%(#ff0888)[ه)] آن سهی سرو روان از سر پا ننشیند /تامن دل شده را بی سر و بی پا نکند
%(#ff0888)[1)] الف - ب - ه
%(#ff0888)[۲)] الف - ب - ج
%(#ff0888)[۳)] ب - د - ج
%(#ff0888)[۴)]ج - ه - دفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0888)[تست ۱۰]
در کدام بيتها هر دو آرایه %(#ff0888)[«استعاره»] و %(#ff0888)[«جناس»] وجود دارد؟
%(#ff0888)[الف)] اهل دل گر جان بر آن سرو روان افشانده اند /از نسیم گلشن وصلش روان پرورده اند
%(#ff0888)[ب)] آن خط عنبرشکن بر برگ گل دانی چراست؟ /ناف مشک است کاندر جیب نسرین کرده اند
%(#ff0888)[ج)] خلق را از لعل میگون تو مستی داده اند /عقل را از چشم فتان تو مفتون کرده اند
%(#ff0888)[د)] سنبلش نغمارت ایمان نکند چون نکند /لب لعلش مدد جان نکند چون نکند
%(#ff0888)[ه)] آن سهی سرو روان از سر پا ننشیند /تامن دل شده را بی سر و بی پا نکند
%(#ff0888)[1)] الف - ب - ه
%(#ff0888)[۲)] الف - ب - ج
%(#ff0888)[۳)] ب - د - ج
%(#ff0888)[۴)]ج - ه - دگزینه 3
-
%(#ff0000)[تست ۱۲]
مفهوم کدام بیت با دیگر ابیات متفاوت است؟
%(#5858f7)[۱)]ای درد و غم تو راحت دل/هم مرحم و هم جراحت دل
%(#5858f7)[۲)]دردم از یار است و درمان نیز هم/دل فدای او شد و جان نیز هم
%(#5858f7)[۳)]هم چو نی زهری و تریاقی که دید؟/هم چو نی دمساز و مشتاقی که دید؟
%(#5858f7)[۴)]دردیست درد عشق که هیچش طبیب نیست/گر دردمند عشق بنالد غریب نیستفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[تست ۱۲]
مفهوم کدام بیت با دیگر ابیات متفاوت است؟
%(#5858f7)[۱)]ای درد و غم تو راحت دل/هم مرحم و هم جراحت دل
%(#5858f7)[۲)]دردم از یار است و درمان نیز هم/دل فدای او شد و جان نیز هم
%(#5858f7)[۳)]هم چو نی زهری و تریاقی که دید؟/هم چو نی دمساز و مشتاقی که دید؟
%(#5858f7)[۴)]دردیست درد عشق که هیچش طبیب نیست/گر دردمند عشق بنالد غریب نیستگزینه 4
-
%(#0ff887)[تست ۱۱]
در متن زیر به ترتیب چند «%(#0ff887)[ترکیب وصفی]» و چند «%(#0ff887)[ترکیب اضافی»] وجود دارد؟
%(#0ff887)[در دوره اول، رمان شکل سنتی داشت و نویسندگان به سبک رئالیستی می نوشتند و در حقیقت نقش گزارشگر را داشتند، یعنی هر نویسنده می توانست از وقایع و امور عکس برداری کند. اینان با تشریح دقیق خصوصیات ظاهری اشخاص رمان، صفحات داستان را سیاه می کردند].
%(#0ff887)[۱)]۵ - ۵
%(#0ff887)[۲)]۵ - ۶
%(#0ff887)[۳)] ۶ - ۵
%(#0ff887)[۴)] ۶ - ۶فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0ff887)[تست ۱۱]
در متن زیر به ترتیب چند «%(#0ff887)[ترکیب وصفی]» و چند «%(#0ff887)[ترکیب اضافی»] وجود دارد؟
%(#0ff887)[در دوره اول، رمان شکل سنتی داشت و نویسندگان به سبک رئالیستی می نوشتند و در حقیقت نقش گزارشگر را داشتند، یعنی هر نویسنده می توانست از وقایع و امور عکس برداری کند. اینان با تشریح دقیق خصوصیات ظاهری اشخاص رمان، صفحات داستان را سیاه می کردند].
%(#0ff887)[۱)]۵ - ۵
%(#0ff887)[۲)]۵ - ۶
%(#0ff887)[۳)] ۶ - ۵
%(#0ff887)[۴)] ۶ - ۶گزینه 1 ؟
-
%(#ff0000)[تست ۱۲]
مفهوم کدام بیت با دیگر ابیات متفاوت است؟
%(#5858f7)[۱)]ای درد و غم تو راحت دل/هم مرحم و هم جراحت دل
%(#5858f7)[۲)]دردم از یار است و درمان نیز هم/دل فدای او شد و جان نیز هم
%(#5858f7)[۳)]هم چو نی زهری و تریاقی که دید؟/هم چو نی دمساز و مشتاقی که دید؟
%(#5858f7)[۴)]دردیست درد عشق که هیچش طبیب نیست/گر دردمند عشق بنالد غریب نیستفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[تست ۱۲]
مفهوم کدام بیت با دیگر ابیات متفاوت است؟
%(#5858f7)[۱)]ای درد و غم تو راحت دل/هم مرحم و هم جراحت دل
%(#5858f7)[۲)]دردم از یار است و درمان نیز هم/دل فدای او شد و جان نیز هم
%(#5858f7)[۳)]هم چو نی زهری و تریاقی که دید؟/هم چو نی دمساز و مشتاقی که دید؟
%(#5858f7)[۴)]دردیست درد عشق که هیچش طبیب نیست/گر دردمند عشق بنالد غریب نیستگزینه 4
-
%(#ff0000)[تست ۱۲]
مفهوم کدام بیت با دیگر ابیات متفاوت است؟
%(#5858f7)[۱)]ای درد و غم تو راحت دل/هم مرحم و هم جراحت دل
%(#5858f7)[۲)]دردم از یار است و درمان نیز هم/دل فدای او شد و جان نیز هم
%(#5858f7)[۳)]هم چو نی زهری و تریاقی که دید؟/هم چو نی دمساز و مشتاقی که دید؟
%(#5858f7)[۴)]دردیست درد عشق که هیچش طبیب نیست/گر دردمند عشق بنالد غریب نیستفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[تست ۱۲]
مفهوم کدام بیت با دیگر ابیات متفاوت است؟
%(#5858f7)[۱)]ای درد و غم تو راحت دل/هم مرحم و هم جراحت دل
%(#5858f7)[۲)]دردم از یار است و درمان نیز هم/دل فدای او شد و جان نیز هم
%(#5858f7)[۳)]هم چو نی زهری و تریاقی که دید؟/هم چو نی دمساز و مشتاقی که دید؟
%(#5858f7)[۴)]دردیست درد عشق که هیچش طبیب نیست/گر دردمند عشق بنالد غریب نیستگزینه 4
-
%(#580889)[تست ۱۳]
آرایه های مقابل کدام بیت «همگی» درست است؟
%(#580889)[۱)] تا رقیب از لب او کامروا شد گفتم/خاتم دست سلیمان به کف اهرمن است %(#580889)[(اسلوب معادله، کنایه)]
%(#580889)[۲)] سزای من که دمی خرم از وصال شدم/هزار مرتبه عشق از غم جدایی داد %(#580889)[(مجاز، ایهام)]
%(#580889)[۳)] ناسرو پی بندگی قدتو برخاست /دور فلک آزاد ز بند محتش کرد %(#580889)[(تشبیه، حسن تعلیل)]
%(#580889)[۴)] گر جذبۂ محبت، آتش به دل فروزد/برگ هوس توان سوخت ترک هوا توان کرد %(#580889)[(استعاره، تضاد)]فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#580889)[تست ۱۳]
آرایه های مقابل کدام بیت «همگی» درست است؟
%(#580889)[۱)] تا رقیب از لب او کامروا شد گفتم/خاتم دست سلیمان به کف اهرمن است %(#580889)[(اسلوب معادله، کنایه)]
%(#580889)[۲)] سزای من که دمی خرم از وصال شدم/هزار مرتبه عشق از غم جدایی داد %(#580889)[(مجاز، ایهام)]
%(#580889)[۳)] ناسرو پی بندگی قدتو برخاست /دور فلک آزاد ز بند محتش کرد %(#580889)[(تشبیه، حسن تعلیل)]
%(#580889)[۴)] گر جذبۂ محبت، آتش به دل فروزد/برگ هوس توان سوخت ترک هوا توان کرد %(#580889)[(استعاره، تضاد)]گزینه 1
-
%(#580889)[تست ۱۳]
آرایه های مقابل کدام بیت «همگی» درست است؟
%(#580889)[۱)] تا رقیب از لب او کامروا شد گفتم/خاتم دست سلیمان به کف اهرمن است %(#580889)[(اسلوب معادله، کنایه)]
%(#580889)[۲)] سزای من که دمی خرم از وصال شدم/هزار مرتبه عشق از غم جدایی داد %(#580889)[(مجاز، ایهام)]
%(#580889)[۳)] ناسرو پی بندگی قدتو برخاست /دور فلک آزاد ز بند محتش کرد %(#580889)[(تشبیه، حسن تعلیل)]
%(#580889)[۴)] گر جذبۂ محبت، آتش به دل فروزد/برگ هوس توان سوخت ترک هوا توان کرد %(#580889)[(استعاره، تضاد)]فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#580889)[تست ۱۳]
آرایه های مقابل کدام بیت «همگی» درست است؟
%(#580889)[۱)] تا رقیب از لب او کامروا شد گفتم/خاتم دست سلیمان به کف اهرمن است %(#580889)[(اسلوب معادله، کنایه)]
%(#580889)[۲)] سزای من که دمی خرم از وصال شدم/هزار مرتبه عشق از غم جدایی داد %(#580889)[(مجاز، ایهام)]
%(#580889)[۳)] ناسرو پی بندگی قدتو برخاست /دور فلک آزاد ز بند محتش کرد %(#580889)[(تشبیه، حسن تعلیل)]
%(#580889)[۴)] گر جذبۂ محبت، آتش به دل فروزد/برگ هوس توان سوخت ترک هوا توان کرد %(#580889)[(استعاره، تضاد)]گزینه 3
-
%(#ff00ff)[تست ۱۴]
مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff00ff)[اشتر به شعرعرب در حالت است و طرب/ گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری]
%(#ff00ff)[۱ )] تا جلوه کرد لیلی محمل نشین من/هم چون شتر به دست ندیدم زمام خویش
%(#ff00ff)[۲)] نه مطرب که آواز پای ستور/ سماع است اگر عشق داری و شور
%(#ff00ff)[۳)] بانگ حدی بشنو و صوت درای /شو چو شترگرم رو و تیزپای
%(#ff00ff)[۴)] زند به نغمة داوود طعنه صوت و صدایش/زمانه بر گلوی هر خری که بسته دراییفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[تست ۱۴]
مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff00ff)[اشتر به شعرعرب در حالت است و طرب/ گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری]
%(#ff00ff)[۱ )] تا جلوه کرد لیلی محمل نشین من/هم چون شتر به دست ندیدم زمام خویش
%(#ff00ff)[۲)] نه مطرب که آواز پای ستور/ سماع است اگر عشق داری و شور
%(#ff00ff)[۳)] بانگ حدی بشنو و صوت درای /شو چو شترگرم رو و تیزپای
%(#ff00ff)[۴)] زند به نغمة داوود طعنه صوت و صدایش/زمانه بر گلوی هر خری که بسته دراییگزینه 2
خدا قوت -
%(#ff00ff)[تست ۱۴]
مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff00ff)[اشتر به شعرعرب در حالت است و طرب/ گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری]
%(#ff00ff)[۱ )] تا جلوه کرد لیلی محمل نشین من/هم چون شتر به دست ندیدم زمام خویش
%(#ff00ff)[۲)] نه مطرب که آواز پای ستور/ سماع است اگر عشق داری و شور
%(#ff00ff)[۳)] بانگ حدی بشنو و صوت درای /شو چو شترگرم رو و تیزپای
%(#ff00ff)[۴)] زند به نغمة داوود طعنه صوت و صدایش/زمانه بر گلوی هر خری که بسته دراییفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[تست ۱۴]
مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff00ff)[اشتر به شعرعرب در حالت است و طرب/ گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری]
%(#ff00ff)[۱ )] تا جلوه کرد لیلی محمل نشین من/هم چون شتر به دست ندیدم زمام خویش
%(#ff00ff)[۲)] نه مطرب که آواز پای ستور/ سماع است اگر عشق داری و شور
%(#ff00ff)[۳)] بانگ حدی بشنو و صوت درای /شو چو شترگرم رو و تیزپای
%(#ff00ff)[۴)] زند به نغمة داوود طعنه صوت و صدایش/زمانه بر گلوی هر خری که بسته دراییگزینه 2
-
مثل اینکه تموم شد
️
سپاس فاطمه خلیلی -
%(#580889)[تست ۱۳]
آرایه های مقابل کدام بیت «همگی» درست است؟
%(#580889)[۱)] تا رقیب از لب او کامروا شد گفتم/خاتم دست سلیمان به کف اهرمن است %(#580889)[(اسلوب معادله، کنایه)]
%(#580889)[۲)] سزای من که دمی خرم از وصال شدم/هزار مرتبه عشق از غم جدایی داد %(#580889)[(مجاز، ایهام)]
%(#580889)[۳)] ناسرو پی بندگی قدتو برخاست /دور فلک آزاد ز بند محتش کرد %(#580889)[(تشبیه، حسن تعلیل)]
%(#580889)[۴)] گر جذبۂ محبت، آتش به دل فروزد/برگ هوس توان سوخت ترک هوا توان کرد %(#580889)[(استعاره، تضاد)]فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#580889)[تست ۱۳]
آرایه های مقابل کدام بیت «همگی» درست است؟
%(#580889)[۱)] تا رقیب از لب او کامروا شد گفتم/خاتم دست سلیمان به کف اهرمن است %(#580889)[(اسلوب معادله، کنایه)]
%(#580889)[۲)] سزای من که دمی خرم از وصال شدم/هزار مرتبه عشق از غم جدایی داد %(#580889)[(مجاز، ایهام)]
%(#580889)[۳)] ناسرو پی بندگی قدتو برخاست /دور فلک آزاد ز بند محتش کرد %(#580889)[(تشبیه، حسن تعلیل)]
%(#580889)[۴)] گر جذبۂ محبت، آتش به دل فروزد/برگ هوس توان سوخت ترک هوا توان کرد %(#580889)[(استعاره، تضاد)]گزینه 2
-
%(#ff00ff)[تست ۱۴]
مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff00ff)[اشتر به شعرعرب در حالت است و طرب/ گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری]
%(#ff00ff)[۱ )] تا جلوه کرد لیلی محمل نشین من/هم چون شتر به دست ندیدم زمام خویش
%(#ff00ff)[۲)] نه مطرب که آواز پای ستور/ سماع است اگر عشق داری و شور
%(#ff00ff)[۳)] بانگ حدی بشنو و صوت درای /شو چو شترگرم رو و تیزپای
%(#ff00ff)[۴)] زند به نغمة داوود طعنه صوت و صدایش/زمانه بر گلوی هر خری که بسته دراییفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[تست ۱۴]
مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff00ff)[اشتر به شعرعرب در حالت است و طرب/ گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری]
%(#ff00ff)[۱ )] تا جلوه کرد لیلی محمل نشین من/هم چون شتر به دست ندیدم زمام خویش
%(#ff00ff)[۲)] نه مطرب که آواز پای ستور/ سماع است اگر عشق داری و شور
%(#ff00ff)[۳)] بانگ حدی بشنو و صوت درای /شو چو شترگرم رو و تیزپای
%(#ff00ff)[۴)] زند به نغمة داوود طعنه صوت و صدایش/زمانه بر گلوی هر خری که بسته دراییگزینه 2
-
%(#00ffdd)[تست ۷]
در همه ابیات، به جز بيت --------- %(#ff0000)[«نهاد»] محذوف است.
%(#00ffdd)[۱)] می با جوانان خوردنم باری تمامی کند /تا کودکان در پی فتند این پیر درد آشام را
%(#00ffdd)[۲)] گداخت جان که شود کار دل تمام و نشد /بسوختیم در این آرزوی خام و نشد
%(#00ffdd)[۳)] چندان کز این دو دیده من رفت روز و شب /هرگز نرفت خون شهیدان کربلا
%(#00ffdd)[۴)] بخت باز آید از آن در که یکی چون تو درآید / روی میمون تو دیدن در دولت بگشایدفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ffdd)[تست ۷]
در همه ابیات، به جز بيت --------- %(#ff0000)[«نهاد»] محذوف است.
%(#00ffdd)[۱)] می با جوانان خوردنم باری تمامی کند /تا کودکان در پی فتند این پیر درد آشام را
%(#00ffdd)[۲)] گداخت جان که شود کار دل تمام و نشد /بسوختیم در این آرزوی خام و نشد
%(#00ffdd)[۳)] چندان کز این دو دیده من رفت روز و شب /هرگز نرفت خون شهیدان کربلا
%(#00ffdd)[۴)] بخت باز آید از آن در که یکی چون تو درآید / روی میمون تو دیدن در دولت بگشایدگزینه 4 این جا موند