ادبیات کنکور
-
%(#ff8888)[تست ۹]
در منظومه زیر چند %(#ff8888)[«تشبیه»] وجود دارد؟
%(#ff8888)[«مرا هر لفظ فریادی است کز دل میکنم بیرون / مرا هر شعر دریایی است لبریز از شراب خون کجا شهد است این اشکی که در هر دانه لفظ است؟ / مرا این، کاسه خون است / چنین آسان منوشیدش.»]
%(#ff8888)[۱)] سه
%(#ff8888)[۲)]چهار
%(#ff8888)[۳)] پنج
%(#ff8888)[۴)] ششفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff8888)[تست ۹]
در منظومه زیر چند %(#ff8888)[«تشبیه»] وجود دارد؟
%(#ff8888)[«مرا هر لفظ فریادی است کز دل میکنم بیرون / مرا هر شعر دریایی است لبریز از شراب خون کجا شهد است این اشکی که در هر دانه لفظ است؟ / مرا این، کاسه خون است / چنین آسان منوشیدش.»]
%(#ff8888)[۱)] سه
%(#ff8888)[۲)]چهار
%(#ff8888)[۳)] پنج
%(#ff8888)[۴)] ششگزینه 4
-
%(#ff8888)[تست ۹]
در منظومه زیر چند %(#ff8888)[«تشبیه»] وجود دارد؟
%(#ff8888)[«مرا هر لفظ فریادی است کز دل میکنم بیرون / مرا هر شعر دریایی است لبریز از شراب خون کجا شهد است این اشکی که در هر دانه لفظ است؟ / مرا این، کاسه خون است / چنین آسان منوشیدش.»]
%(#ff8888)[۱)] سه
%(#ff8888)[۲)]چهار
%(#ff8888)[۳)] پنج
%(#ff8888)[۴)] ششفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff8888)[تست ۹]
در منظومه زیر چند %(#ff8888)[«تشبیه»] وجود دارد؟
%(#ff8888)[«مرا هر لفظ فریادی است کز دل میکنم بیرون / مرا هر شعر دریایی است لبریز از شراب خون کجا شهد است این اشکی که در هر دانه لفظ است؟ / مرا این، کاسه خون است / چنین آسان منوشیدش.»]
%(#ff8888)[۱)] سه
%(#ff8888)[۲)]چهار
%(#ff8888)[۳)] پنج
%(#ff8888)[۴)] ششگزینه 2
-
%(#ff0888)[تست ۱۰]
در کدام بيتها هر دو آرایه %(#ff0888)[«استعاره»] و %(#ff0888)[«جناس»] وجود دارد؟
%(#ff0888)[الف)] اهل دل گر جان بر آن سرو روان افشانده اند /از نسیم گلشن وصلش روان پرورده اند
%(#ff0888)[ب)] آن خط عنبرشکن بر برگ گل دانی چراست؟ /ناف مشک است کاندر جیب نسرین کرده اند
%(#ff0888)[ج)] خلق را از لعل میگون تو مستی داده اند /عقل را از چشم فتان تو مفتون کرده اند
%(#ff0888)[د)] سنبلش نغمارت ایمان نکند چون نکند /لب لعلش مدد جان نکند چون نکند
%(#ff0888)[ه)] آن سهی سرو روان از سر پا ننشیند /تامن دل شده را بی سر و بی پا نکند
%(#ff0888)[1)] الف - ب - ه
%(#ff0888)[۲)] الف - ب - ج
%(#ff0888)[۳)] ب - د - ج
%(#ff0888)[۴)]ج - ه - دفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0888)[تست ۱۰]
در کدام بيتها هر دو آرایه %(#ff0888)[«استعاره»] و %(#ff0888)[«جناس»] وجود دارد؟
%(#ff0888)[الف)] اهل دل گر جان بر آن سرو روان افشانده اند /از نسیم گلشن وصلش روان پرورده اند
%(#ff0888)[ب)] آن خط عنبرشکن بر برگ گل دانی چراست؟ /ناف مشک است کاندر جیب نسرین کرده اند
%(#ff0888)[ج)] خلق را از لعل میگون تو مستی داده اند /عقل را از چشم فتان تو مفتون کرده اند
%(#ff0888)[د)] سنبلش نغمارت ایمان نکند چون نکند /لب لعلش مدد جان نکند چون نکند
%(#ff0888)[ه)] آن سهی سرو روان از سر پا ننشیند /تامن دل شده را بی سر و بی پا نکند
%(#ff0888)[1)] الف - ب - ه
%(#ff0888)[۲)] الف - ب - ج
%(#ff0888)[۳)] ب - د - ج
%(#ff0888)[۴)]ج - ه - دندانم
-
%(#ff0888)[تست ۱۰]
در کدام بيتها هر دو آرایه %(#ff0888)[«استعاره»] و %(#ff0888)[«جناس»] وجود دارد؟
%(#ff0888)[الف)] اهل دل گر جان بر آن سرو روان افشانده اند /از نسیم گلشن وصلش روان پرورده اند
%(#ff0888)[ب)] آن خط عنبرشکن بر برگ گل دانی چراست؟ /ناف مشک است کاندر جیب نسرین کرده اند
%(#ff0888)[ج)] خلق را از لعل میگون تو مستی داده اند /عقل را از چشم فتان تو مفتون کرده اند
%(#ff0888)[د)] سنبلش نغمارت ایمان نکند چون نکند /لب لعلش مدد جان نکند چون نکند
%(#ff0888)[ه)] آن سهی سرو روان از سر پا ننشیند /تامن دل شده را بی سر و بی پا نکند
%(#ff0888)[1)] الف - ب - ه
%(#ff0888)[۲)] الف - ب - ج
%(#ff0888)[۳)] ب - د - ج
%(#ff0888)[۴)]ج - ه - دفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0888)[تست ۱۰]
در کدام بيتها هر دو آرایه %(#ff0888)[«استعاره»] و %(#ff0888)[«جناس»] وجود دارد؟
%(#ff0888)[الف)] اهل دل گر جان بر آن سرو روان افشانده اند /از نسیم گلشن وصلش روان پرورده اند
%(#ff0888)[ب)] آن خط عنبرشکن بر برگ گل دانی چراست؟ /ناف مشک است کاندر جیب نسرین کرده اند
%(#ff0888)[ج)] خلق را از لعل میگون تو مستی داده اند /عقل را از چشم فتان تو مفتون کرده اند
%(#ff0888)[د)] سنبلش نغمارت ایمان نکند چون نکند /لب لعلش مدد جان نکند چون نکند
%(#ff0888)[ه)] آن سهی سرو روان از سر پا ننشیند /تامن دل شده را بی سر و بی پا نکند
%(#ff0888)[1)] الف - ب - ه
%(#ff0888)[۲)] الف - ب - ج
%(#ff0888)[۳)] ب - د - ج
%(#ff0888)[۴)]ج - ه - دگزینه 1
امروز دارم زیاد به قانونم عمل میکنم
️
-
%(#ff0888)[تست ۱۰]
در کدام بيتها هر دو آرایه %(#ff0888)[«استعاره»] و %(#ff0888)[«جناس»] وجود دارد؟
%(#ff0888)[الف)] اهل دل گر جان بر آن سرو روان افشانده اند /از نسیم گلشن وصلش روان پرورده اند
%(#ff0888)[ب)] آن خط عنبرشکن بر برگ گل دانی چراست؟ /ناف مشک است کاندر جیب نسرین کرده اند
%(#ff0888)[ج)] خلق را از لعل میگون تو مستی داده اند /عقل را از چشم فتان تو مفتون کرده اند
%(#ff0888)[د)] سنبلش نغمارت ایمان نکند چون نکند /لب لعلش مدد جان نکند چون نکند
%(#ff0888)[ه)] آن سهی سرو روان از سر پا ننشیند /تامن دل شده را بی سر و بی پا نکند
%(#ff0888)[1)] الف - ب - ه
%(#ff0888)[۲)] الف - ب - ج
%(#ff0888)[۳)] ب - د - ج
%(#ff0888)[۴)]ج - ه - دفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0888)[تست ۱۰]
در کدام بيتها هر دو آرایه %(#ff0888)[«استعاره»] و %(#ff0888)[«جناس»] وجود دارد؟
%(#ff0888)[الف)] اهل دل گر جان بر آن سرو روان افشانده اند /از نسیم گلشن وصلش روان پرورده اند
%(#ff0888)[ب)] آن خط عنبرشکن بر برگ گل دانی چراست؟ /ناف مشک است کاندر جیب نسرین کرده اند
%(#ff0888)[ج)] خلق را از لعل میگون تو مستی داده اند /عقل را از چشم فتان تو مفتون کرده اند
%(#ff0888)[د)] سنبلش نغمارت ایمان نکند چون نکند /لب لعلش مدد جان نکند چون نکند
%(#ff0888)[ه)] آن سهی سرو روان از سر پا ننشیند /تامن دل شده را بی سر و بی پا نکند
%(#ff0888)[1)] الف - ب - ه
%(#ff0888)[۲)] الف - ب - ج
%(#ff0888)[۳)] ب - د - ج
%(#ff0888)[۴)]ج - ه - دگزینه 3
-
%(#ff0000)[تست ۱۲]
مفهوم کدام بیت با دیگر ابیات متفاوت است؟
%(#5858f7)[۱)]ای درد و غم تو راحت دل/هم مرحم و هم جراحت دل
%(#5858f7)[۲)]دردم از یار است و درمان نیز هم/دل فدای او شد و جان نیز هم
%(#5858f7)[۳)]هم چو نی زهری و تریاقی که دید؟/هم چو نی دمساز و مشتاقی که دید؟
%(#5858f7)[۴)]دردیست درد عشق که هیچش طبیب نیست/گر دردمند عشق بنالد غریب نیستفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[تست ۱۲]
مفهوم کدام بیت با دیگر ابیات متفاوت است؟
%(#5858f7)[۱)]ای درد و غم تو راحت دل/هم مرحم و هم جراحت دل
%(#5858f7)[۲)]دردم از یار است و درمان نیز هم/دل فدای او شد و جان نیز هم
%(#5858f7)[۳)]هم چو نی زهری و تریاقی که دید؟/هم چو نی دمساز و مشتاقی که دید؟
%(#5858f7)[۴)]دردیست درد عشق که هیچش طبیب نیست/گر دردمند عشق بنالد غریب نیستگزینه 4
-
%(#0ff887)[تست ۱۱]
در متن زیر به ترتیب چند «%(#0ff887)[ترکیب وصفی]» و چند «%(#0ff887)[ترکیب اضافی»] وجود دارد؟
%(#0ff887)[در دوره اول، رمان شکل سنتی داشت و نویسندگان به سبک رئالیستی می نوشتند و در حقیقت نقش گزارشگر را داشتند، یعنی هر نویسنده می توانست از وقایع و امور عکس برداری کند. اینان با تشریح دقیق خصوصیات ظاهری اشخاص رمان، صفحات داستان را سیاه می کردند].
%(#0ff887)[۱)]۵ - ۵
%(#0ff887)[۲)]۵ - ۶
%(#0ff887)[۳)] ۶ - ۵
%(#0ff887)[۴)] ۶ - ۶فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0ff887)[تست ۱۱]
در متن زیر به ترتیب چند «%(#0ff887)[ترکیب وصفی]» و چند «%(#0ff887)[ترکیب اضافی»] وجود دارد؟
%(#0ff887)[در دوره اول، رمان شکل سنتی داشت و نویسندگان به سبک رئالیستی می نوشتند و در حقیقت نقش گزارشگر را داشتند، یعنی هر نویسنده می توانست از وقایع و امور عکس برداری کند. اینان با تشریح دقیق خصوصیات ظاهری اشخاص رمان، صفحات داستان را سیاه می کردند].
%(#0ff887)[۱)]۵ - ۵
%(#0ff887)[۲)]۵ - ۶
%(#0ff887)[۳)] ۶ - ۵
%(#0ff887)[۴)] ۶ - ۶گزینه 1 ؟
-
%(#ff0000)[تست ۱۲]
مفهوم کدام بیت با دیگر ابیات متفاوت است؟
%(#5858f7)[۱)]ای درد و غم تو راحت دل/هم مرحم و هم جراحت دل
%(#5858f7)[۲)]دردم از یار است و درمان نیز هم/دل فدای او شد و جان نیز هم
%(#5858f7)[۳)]هم چو نی زهری و تریاقی که دید؟/هم چو نی دمساز و مشتاقی که دید؟
%(#5858f7)[۴)]دردیست درد عشق که هیچش طبیب نیست/گر دردمند عشق بنالد غریب نیستفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[تست ۱۲]
مفهوم کدام بیت با دیگر ابیات متفاوت است؟
%(#5858f7)[۱)]ای درد و غم تو راحت دل/هم مرحم و هم جراحت دل
%(#5858f7)[۲)]دردم از یار است و درمان نیز هم/دل فدای او شد و جان نیز هم
%(#5858f7)[۳)]هم چو نی زهری و تریاقی که دید؟/هم چو نی دمساز و مشتاقی که دید؟
%(#5858f7)[۴)]دردیست درد عشق که هیچش طبیب نیست/گر دردمند عشق بنالد غریب نیستگزینه 4
-
%(#ff0000)[تست ۱۲]
مفهوم کدام بیت با دیگر ابیات متفاوت است؟
%(#5858f7)[۱)]ای درد و غم تو راحت دل/هم مرحم و هم جراحت دل
%(#5858f7)[۲)]دردم از یار است و درمان نیز هم/دل فدای او شد و جان نیز هم
%(#5858f7)[۳)]هم چو نی زهری و تریاقی که دید؟/هم چو نی دمساز و مشتاقی که دید؟
%(#5858f7)[۴)]دردیست درد عشق که هیچش طبیب نیست/گر دردمند عشق بنالد غریب نیستفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[تست ۱۲]
مفهوم کدام بیت با دیگر ابیات متفاوت است؟
%(#5858f7)[۱)]ای درد و غم تو راحت دل/هم مرحم و هم جراحت دل
%(#5858f7)[۲)]دردم از یار است و درمان نیز هم/دل فدای او شد و جان نیز هم
%(#5858f7)[۳)]هم چو نی زهری و تریاقی که دید؟/هم چو نی دمساز و مشتاقی که دید؟
%(#5858f7)[۴)]دردیست درد عشق که هیچش طبیب نیست/گر دردمند عشق بنالد غریب نیستگزینه 4
-
%(#580889)[تست ۱۳]
آرایه های مقابل کدام بیت «همگی» درست است؟
%(#580889)[۱)] تا رقیب از لب او کامروا شد گفتم/خاتم دست سلیمان به کف اهرمن است %(#580889)[(اسلوب معادله، کنایه)]
%(#580889)[۲)] سزای من که دمی خرم از وصال شدم/هزار مرتبه عشق از غم جدایی داد %(#580889)[(مجاز، ایهام)]
%(#580889)[۳)] ناسرو پی بندگی قدتو برخاست /دور فلک آزاد ز بند محتش کرد %(#580889)[(تشبیه، حسن تعلیل)]
%(#580889)[۴)] گر جذبۂ محبت، آتش به دل فروزد/برگ هوس توان سوخت ترک هوا توان کرد %(#580889)[(استعاره، تضاد)]فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#580889)[تست ۱۳]
آرایه های مقابل کدام بیت «همگی» درست است؟
%(#580889)[۱)] تا رقیب از لب او کامروا شد گفتم/خاتم دست سلیمان به کف اهرمن است %(#580889)[(اسلوب معادله، کنایه)]
%(#580889)[۲)] سزای من که دمی خرم از وصال شدم/هزار مرتبه عشق از غم جدایی داد %(#580889)[(مجاز، ایهام)]
%(#580889)[۳)] ناسرو پی بندگی قدتو برخاست /دور فلک آزاد ز بند محتش کرد %(#580889)[(تشبیه، حسن تعلیل)]
%(#580889)[۴)] گر جذبۂ محبت، آتش به دل فروزد/برگ هوس توان سوخت ترک هوا توان کرد %(#580889)[(استعاره، تضاد)]گزینه 1
-
%(#580889)[تست ۱۳]
آرایه های مقابل کدام بیت «همگی» درست است؟
%(#580889)[۱)] تا رقیب از لب او کامروا شد گفتم/خاتم دست سلیمان به کف اهرمن است %(#580889)[(اسلوب معادله، کنایه)]
%(#580889)[۲)] سزای من که دمی خرم از وصال شدم/هزار مرتبه عشق از غم جدایی داد %(#580889)[(مجاز، ایهام)]
%(#580889)[۳)] ناسرو پی بندگی قدتو برخاست /دور فلک آزاد ز بند محتش کرد %(#580889)[(تشبیه، حسن تعلیل)]
%(#580889)[۴)] گر جذبۂ محبت، آتش به دل فروزد/برگ هوس توان سوخت ترک هوا توان کرد %(#580889)[(استعاره، تضاد)]فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#580889)[تست ۱۳]
آرایه های مقابل کدام بیت «همگی» درست است؟
%(#580889)[۱)] تا رقیب از لب او کامروا شد گفتم/خاتم دست سلیمان به کف اهرمن است %(#580889)[(اسلوب معادله، کنایه)]
%(#580889)[۲)] سزای من که دمی خرم از وصال شدم/هزار مرتبه عشق از غم جدایی داد %(#580889)[(مجاز، ایهام)]
%(#580889)[۳)] ناسرو پی بندگی قدتو برخاست /دور فلک آزاد ز بند محتش کرد %(#580889)[(تشبیه، حسن تعلیل)]
%(#580889)[۴)] گر جذبۂ محبت، آتش به دل فروزد/برگ هوس توان سوخت ترک هوا توان کرد %(#580889)[(استعاره، تضاد)]گزینه 3
-
%(#ff00ff)[تست ۱۴]
مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff00ff)[اشتر به شعرعرب در حالت است و طرب/ گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری]
%(#ff00ff)[۱ )] تا جلوه کرد لیلی محمل نشین من/هم چون شتر به دست ندیدم زمام خویش
%(#ff00ff)[۲)] نه مطرب که آواز پای ستور/ سماع است اگر عشق داری و شور
%(#ff00ff)[۳)] بانگ حدی بشنو و صوت درای /شو چو شترگرم رو و تیزپای
%(#ff00ff)[۴)] زند به نغمة داوود طعنه صوت و صدایش/زمانه بر گلوی هر خری که بسته دراییفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[تست ۱۴]
مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff00ff)[اشتر به شعرعرب در حالت است و طرب/ گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری]
%(#ff00ff)[۱ )] تا جلوه کرد لیلی محمل نشین من/هم چون شتر به دست ندیدم زمام خویش
%(#ff00ff)[۲)] نه مطرب که آواز پای ستور/ سماع است اگر عشق داری و شور
%(#ff00ff)[۳)] بانگ حدی بشنو و صوت درای /شو چو شترگرم رو و تیزپای
%(#ff00ff)[۴)] زند به نغمة داوود طعنه صوت و صدایش/زمانه بر گلوی هر خری که بسته دراییگزینه 2
خدا قوت -
%(#ff00ff)[تست ۱۴]
مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff00ff)[اشتر به شعرعرب در حالت است و طرب/ گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری]
%(#ff00ff)[۱ )] تا جلوه کرد لیلی محمل نشین من/هم چون شتر به دست ندیدم زمام خویش
%(#ff00ff)[۲)] نه مطرب که آواز پای ستور/ سماع است اگر عشق داری و شور
%(#ff00ff)[۳)] بانگ حدی بشنو و صوت درای /شو چو شترگرم رو و تیزپای
%(#ff00ff)[۴)] زند به نغمة داوود طعنه صوت و صدایش/زمانه بر گلوی هر خری که بسته دراییفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[تست ۱۴]
مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff00ff)[اشتر به شعرعرب در حالت است و طرب/ گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری]
%(#ff00ff)[۱ )] تا جلوه کرد لیلی محمل نشین من/هم چون شتر به دست ندیدم زمام خویش
%(#ff00ff)[۲)] نه مطرب که آواز پای ستور/ سماع است اگر عشق داری و شور
%(#ff00ff)[۳)] بانگ حدی بشنو و صوت درای /شو چو شترگرم رو و تیزپای
%(#ff00ff)[۴)] زند به نغمة داوود طعنه صوت و صدایش/زمانه بر گلوی هر خری که بسته دراییگزینه 2
-
مثل اینکه تموم شد
️
سپاس فاطمه خلیلی -
%(#580889)[تست ۱۳]
آرایه های مقابل کدام بیت «همگی» درست است؟
%(#580889)[۱)] تا رقیب از لب او کامروا شد گفتم/خاتم دست سلیمان به کف اهرمن است %(#580889)[(اسلوب معادله، کنایه)]
%(#580889)[۲)] سزای من که دمی خرم از وصال شدم/هزار مرتبه عشق از غم جدایی داد %(#580889)[(مجاز، ایهام)]
%(#580889)[۳)] ناسرو پی بندگی قدتو برخاست /دور فلک آزاد ز بند محتش کرد %(#580889)[(تشبیه، حسن تعلیل)]
%(#580889)[۴)] گر جذبۂ محبت، آتش به دل فروزد/برگ هوس توان سوخت ترک هوا توان کرد %(#580889)[(استعاره، تضاد)]فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#580889)[تست ۱۳]
آرایه های مقابل کدام بیت «همگی» درست است؟
%(#580889)[۱)] تا رقیب از لب او کامروا شد گفتم/خاتم دست سلیمان به کف اهرمن است %(#580889)[(اسلوب معادله، کنایه)]
%(#580889)[۲)] سزای من که دمی خرم از وصال شدم/هزار مرتبه عشق از غم جدایی داد %(#580889)[(مجاز، ایهام)]
%(#580889)[۳)] ناسرو پی بندگی قدتو برخاست /دور فلک آزاد ز بند محتش کرد %(#580889)[(تشبیه، حسن تعلیل)]
%(#580889)[۴)] گر جذبۂ محبت، آتش به دل فروزد/برگ هوس توان سوخت ترک هوا توان کرد %(#580889)[(استعاره، تضاد)]گزینه 2
-
%(#ff00ff)[تست ۱۴]
مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff00ff)[اشتر به شعرعرب در حالت است و طرب/ گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری]
%(#ff00ff)[۱ )] تا جلوه کرد لیلی محمل نشین من/هم چون شتر به دست ندیدم زمام خویش
%(#ff00ff)[۲)] نه مطرب که آواز پای ستور/ سماع است اگر عشق داری و شور
%(#ff00ff)[۳)] بانگ حدی بشنو و صوت درای /شو چو شترگرم رو و تیزپای
%(#ff00ff)[۴)] زند به نغمة داوود طعنه صوت و صدایش/زمانه بر گلوی هر خری که بسته دراییفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[تست ۱۴]
مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff00ff)[اشتر به شعرعرب در حالت است و طرب/ گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری]
%(#ff00ff)[۱ )] تا جلوه کرد لیلی محمل نشین من/هم چون شتر به دست ندیدم زمام خویش
%(#ff00ff)[۲)] نه مطرب که آواز پای ستور/ سماع است اگر عشق داری و شور
%(#ff00ff)[۳)] بانگ حدی بشنو و صوت درای /شو چو شترگرم رو و تیزپای
%(#ff00ff)[۴)] زند به نغمة داوود طعنه صوت و صدایش/زمانه بر گلوی هر خری که بسته دراییگزینه 2
-
%(#00ffdd)[تست ۷]
در همه ابیات، به جز بيت --------- %(#ff0000)[«نهاد»] محذوف است.
%(#00ffdd)[۱)] می با جوانان خوردنم باری تمامی کند /تا کودکان در پی فتند این پیر درد آشام را
%(#00ffdd)[۲)] گداخت جان که شود کار دل تمام و نشد /بسوختیم در این آرزوی خام و نشد
%(#00ffdd)[۳)] چندان کز این دو دیده من رفت روز و شب /هرگز نرفت خون شهیدان کربلا
%(#00ffdd)[۴)] بخت باز آید از آن در که یکی چون تو درآید / روی میمون تو دیدن در دولت بگشایدفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ffdd)[تست ۷]
در همه ابیات، به جز بيت --------- %(#ff0000)[«نهاد»] محذوف است.
%(#00ffdd)[۱)] می با جوانان خوردنم باری تمامی کند /تا کودکان در پی فتند این پیر درد آشام را
%(#00ffdd)[۲)] گداخت جان که شود کار دل تمام و نشد /بسوختیم در این آرزوی خام و نشد
%(#00ffdd)[۳)] چندان کز این دو دیده من رفت روز و شب /هرگز نرفت خون شهیدان کربلا
%(#00ffdd)[۴)] بخت باز آید از آن در که یکی چون تو درآید / روی میمون تو دیدن در دولت بگشایدگزینه 4 این جا موند
-
%(#ff5900)[تست ۸]
آرایه های بیت زیر کدام اند؟
%(#ff5900)[«آن چه می دانند ما تم تن پرستان، سور ماست/دار، نخل دیگران و رایت منصور ماست»]
%(#ff5900)[۱)] ایهام - استعاره - کنایه - تضاد
%(#ff5900)[۲)] استعاره - تشبیه - ایهام تناسب - جناس
%(#ff5900)[۳)] کنایه - تناقض - جناس - ایهام
%(#ff5900)[۴)] تشبیه - ایهام تناسب - تناقض - تلمیحفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff5900)[تست ۸]
آرایه های بیت زیر کدام اند؟
%(#ff5900)[«آن چه می دانند ما تم تن پرستان، سور ماست/دار، نخل دیگران و رایت منصور ماست»]
%(#ff5900)[۱)] ایهام - استعاره - کنایه - تضاد
%(#ff5900)[۲)] استعاره - تشبیه - ایهام تناسب - جناس
%(#ff5900)[۳)] کنایه - تناقض - جناس - ایهام
%(#ff5900)[۴)] تشبیه - ایهام تناسب - تناقض - تلمیحگزینه 4
تلمیح داره به هر حال فکر میکنم
(اینم جا مونده بود!!)
-
فاطمه خلیلی
ممنون . عالی بود
-
%(#ff0000)[تست ۱]
در مصراع اول بیتی که %(#ff0000)[تلمیح] یا %(#ff0000)[تمثیل] ندارد، چند «%(#ff0000)[استعاره]» به کار رفته است؟
%(#ff0000)[۱)] آسمان بار امانت نتوانست کشید /قرعه کار به نام من دیوانه زدند %(#ff0000)[(دو تا)]
%(#ff0000)[۲)] چه گفت آن سخنگوی پاسخ نیوش/ که دیوار دارد به گفتار گوش %(#ff0000)[(یکی)]
%(#ff0000)[۳)] بگسترد کافور برجای مشک /گل و ارغوان شد به پالیز خشک %(#ff0000)[(دو تا)]
%(#ff0000)[۴)] چنین گفت پیغمبر راستگوی / ز گهواره تا گور دانش بجوی %(#ff0000)[(یکی)]سلاام
من الان دیدم
بریم همشو غلط بزنیم
فاطمه خلیلی درادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[تست ۱]
در مصراع اول بیتی که %(#ff0000)[تلمیح] یا %(#ff0000)[تمثیل] ندارد، چند «%(#ff0000)[استعاره]» به کار رفته است؟
%(#ff0000)[۱)] آسمان بار امانت نتوانست کشید /قرعه کار به نام من دیوانه زدند %(#ff0000)[(دو تا)]
%(#ff0000)[۲)] چه گفت آن سخنگوی پاسخ نیوش/ که دیوار دارد به گفتار گوش %(#ff0000)[(یکی)]
%(#ff0000)[۳)] بگسترد کافور برجای مشک /گل و ارغوان شد به پالیز خشک %(#ff0000)[(دو تا)]
%(#ff0000)[۴)] چنین گفت پیغمبر راستگوی / ز گهواره تا گور دانش بجوی %(#ff0000)[(یکی)]۳
فاطمه خلیلی درادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[تست ۳]
مفهوم بیت «%(#ff0000)[که گر عرشی به فرش آیی و گر ماهی به چاه افتی او گر بحری تهی گردی و گر باغی خزان بینی»] با کدام بیت تناسب دارد؟
%(#ff0000)[۱)] زین فلک بیرون توکی دانی که چیست /کاین حصاری بس بلند و بیدر است
%(#ff0000)[۲)] خدای عرش جهان را چنین نهاد نهاد/ که گاه مردم از او شادمان و گه ناشاد
%(#ff0000)[۳)] گرنوازد فلكت غه مباش از پی آن/ کش صعودی نبود کاو نه هبوطی ز پی است
%(#ff0000)[۴)] فلک را مترسان به آه دروغی /که از تیر کج نیست پروا نشان را۳
فاطمه خلیلی درادبیات کنکور
گفته است:
%(#10f000)[تست ۴]
۱۸- مفهوم متن %(#10f000)[«حالی صواب آن باشد که جمله به طریق تعاون قوتی کنید تا دام از جای برگیریم که رهایش ما در آن است. کبوتران فرمان وی بکردند و دام برکندند.»] با همه ابیات، به استثنای بیت -------- تناسب دارد.%(#10f000)[۱)] حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت/ آری به اتفاق جهان می توان گرفت
%(#10f000)[۲)] به بارگاه توچون باد را نباشد راه /کی اتفاق جواب سلام ما افتد
%(#10f000)[۳)] دو دوست باهم اگر یک دل اند در همه کار / هزار طعنه دشمن به نیم جو نخرند
%(#10f000)[۴)] مورچگان را چ وبود اتفاق / شیر ژیان را بدرانند پوست۲
فاطمه خلیلی درادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[تست ۵]
آرایه های مقابل کدام بیت تماما نادرست است؟
%(#ff00ff)[۱)] توکز خون شیر و نوش از نیش و گل از خار می سازی /به چشم خلق شیرین ساز تلخ افسانه ما را : %(#ff00ff)[(حس آمیزی - اغراق)]
%(#ff00ff)[۲)] دل عاشق ز گل گشت چمن آزرده تر گردد/که هر شاخ گلی دامی است مرغ رشته بر پا را : %(#ff00ff)[(تشبيه - کنایه)]
%(#ff00ff)[۳)] عالمی را دشمنی بامن ز بهر روی توست/ لیکن از دشمن نمیترسم که میلم سوی توست %(#ff00ff)[:( مجاز - جناس)]
%(#ff00ff)[۴)] شور دریای سخن از دل پرجوش من است/قفل گنجینۂ معنی لب خاموش من است%(#ff00ff)[:( تضمین - اسلوب معادلة)]۲
فاطمه خلیلی درادبیات کنکور
گفته است:
%(#0000ff)[تست ۶]
مفهوم عبارت %(#0000ff)[«با صدایی که به قول معروف از ته چاه درمی آمد، با زهرخندی گفت: داد نزن، من گوش استماع ندارم لمن تقول؟»] با کدام بیت متناسب است؟
%(#0000ff)[1)] ذوق سماع مجلس أنست به گوش دل /وقتی رسد که گوش طبیعت بیا کنی
%(#0000ff)[۲)] حال چوگان چون نمی دانی که چیست/ ای نصیحتگو به ترک گوی، گوی
%(#0000ff)[۳)] مرد باید که گیرد اندر گوش/ ور نبشته است پند بر دیوار
%(#0000ff)[۴)] گوش کن پندای پسر وز بهر دنیاغم /مخور گفتمت چون در حدیثی گر توانی داشت هوش۲
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff5900)[تست ۸]
آرایه های بیت زیر کدام اند؟
%(#ff5900)[«آن چه می دانند ما تم تن پرستان، سور ماست/دار، نخل دیگران و رایت منصور ماست»]
%(#ff5900)[۱)] ایهام - استعاره - کنایه - تضاد
%(#ff5900)[۲)] استعاره - تشبیه - ایهام تناسب - جناس
%(#ff5900)[۳)] کنایه - تناقض - جناس - ایهام
%(#ff5900)[۴)] تشبیه - ایهام تناسب - تناقض - تلمیح۴
فاطمه خلیلی درادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff8888)[تست ۹]
در منظومه زیر چند %(#ff8888)[«تشبیه»] وجود دارد؟
%(#ff8888)[«مرا هر لفظ فریادی است کز دل میکنم بیرون / مرا هر شعر دریایی است لبریز از شراب خون کجا شهد است این اشکی که در هر دانه لفظ است؟ / مرا این، کاسه خون است / چنین آسان منوشیدش.»]
%(#ff8888)[۱)] سه
%(#ff8888)[۲)]چهار
%(#ff8888)[۳)] پنج
%(#ff8888)[۴)] شش
فاطمه خلیلی درادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0888)[تست ۱۰]
در کدام بيتها هر دو آرایه %(#ff0888)[«استعاره»] و %(#ff0888)[«جناس»] وجود دارد؟
%(#ff0888)[الف)] اهل دل گر جان بر آن سرو روان افشانده اند /از نسیم گلشن وصلش روان پرورده اند
%(#ff0888)[ب)] آن خط عنبرشکن بر برگ گل دانی چراست؟ /ناف مشک است کاندر جیب نسرین کرده اند
%(#ff0888)[ج)] خلق را از لعل میگون تو مستی داده اند /عقل را از چشم فتان تو مفتون کرده اند
%(#ff0888)[د)] سنبلش نغمارت ایمان نکند چون نکند /لب لعلش مدد جان نکند چون نکند
%(#ff0888)[ه)] آن سهی سرو روان از سر پا ننشیند /تامن دل شده را بی سر و بی پا نکند
%(#ff0888)[1)] الف - ب - ه
%(#ff0888)[۲)] الف - ب - ج
%(#ff0888)[۳)] ب - د - ج
%(#ff0888)[۴)]ج - ه - د۴
فاطمه خلیلی درادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[تست ۱۲]
مفهوم کدام بیت با دیگر ابیات متفاوت است؟
%(#5858f7)[۱)]ای درد و غم تو راحت دل/هم مرحم و هم جراحت دل
%(#5858f7)[۲)]دردم از یار است و درمان نیز هم/دل فدای او شد و جان نیز هم
%(#5858f7)[۳)]هم چو نی زهری و تریاقی که دید؟/هم چو نی دمساز و مشتاقی که دید؟
%(#5858f7)[۴)]دردیست درد عشق که هیچش طبیب نیست/گر دردمند عشق بنالد غریب نیست۴
فاطمه خلیلی درادبیات کنکور
گفته است:
%(#580889)[تست ۱۳]
آرایه های مقابل کدام بیت «همگی» درست است؟
%(#580889)[۱)] تا رقیب از لب او کامروا شد گفتم/خاتم دست سلیمان به کف اهرمن است %(#580889)[(اسلوب معادله، کنایه)]
%(#580889)[۲)] سزای من که دمی خرم از وصال شدم/هزار مرتبه عشق از غم جدایی داد %(#580889)[(مجاز، ایهام)]
%(#580889)[۳)] ناسرو پی بندگی قدتو برخاست /دور فلک آزاد ز بند محتش کرد %(#580889)[(تشبیه، حسن تعلیل)]
%(#580889)[۴)] گر جذبۂ محبت، آتش به دل فروزد/برگ هوس توان سوخت ترک هوا توان کرد %(#580889)[(استعاره، تضاد)]۴
فاطمه خلیلی درادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[تست ۱۴]
مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff00ff)[اشتر به شعرعرب در حالت است و طرب/ گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری]
%(#ff00ff)[۱ )] تا جلوه کرد لیلی محمل نشین من/هم چون شتر به دست ندیدم زمام خویش
%(#ff00ff)[۲)] نه مطرب که آواز پای ستور/ سماع است اگر عشق داری و شور
%(#ff00ff)[۳)] بانگ حدی بشنو و صوت درای /شو چو شترگرم رو و تیزپای
%(#ff00ff)[۴)] زند به نغمة داوود طعنه صوت و صدایش/زمانه بر گلوی هر خری که بسته درایی۱
عالی بودن
خسته نباشی