ادبیات کنکور
-
%(#ff00ff)[تست ۱۴]
مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff00ff)[اشتر به شعرعرب در حالت است و طرب/ گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری]
%(#ff00ff)[۱ )] تا جلوه کرد لیلی محمل نشین من/هم چون شتر به دست ندیدم زمام خویش
%(#ff00ff)[۲)] نه مطرب که آواز پای ستور/ سماع است اگر عشق داری و شور
%(#ff00ff)[۳)] بانگ حدی بشنو و صوت درای /شو چو شترگرم رو و تیزپای
%(#ff00ff)[۴)] زند به نغمة داوود طعنه صوت و صدایش/زمانه بر گلوی هر خری که بسته دراییفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[تست ۱۴]
مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff00ff)[اشتر به شعرعرب در حالت است و طرب/ گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری]
%(#ff00ff)[۱ )] تا جلوه کرد لیلی محمل نشین من/هم چون شتر به دست ندیدم زمام خویش
%(#ff00ff)[۲)] نه مطرب که آواز پای ستور/ سماع است اگر عشق داری و شور
%(#ff00ff)[۳)] بانگ حدی بشنو و صوت درای /شو چو شترگرم رو و تیزپای
%(#ff00ff)[۴)] زند به نغمة داوود طعنه صوت و صدایش/زمانه بر گلوی هر خری که بسته دراییگزینه 2
خدا قوت -
%(#ff00ff)[تست ۱۴]
مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff00ff)[اشتر به شعرعرب در حالت است و طرب/ گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری]
%(#ff00ff)[۱ )] تا جلوه کرد لیلی محمل نشین من/هم چون شتر به دست ندیدم زمام خویش
%(#ff00ff)[۲)] نه مطرب که آواز پای ستور/ سماع است اگر عشق داری و شور
%(#ff00ff)[۳)] بانگ حدی بشنو و صوت درای /شو چو شترگرم رو و تیزپای
%(#ff00ff)[۴)] زند به نغمة داوود طعنه صوت و صدایش/زمانه بر گلوی هر خری که بسته دراییفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[تست ۱۴]
مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff00ff)[اشتر به شعرعرب در حالت است و طرب/ گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری]
%(#ff00ff)[۱ )] تا جلوه کرد لیلی محمل نشین من/هم چون شتر به دست ندیدم زمام خویش
%(#ff00ff)[۲)] نه مطرب که آواز پای ستور/ سماع است اگر عشق داری و شور
%(#ff00ff)[۳)] بانگ حدی بشنو و صوت درای /شو چو شترگرم رو و تیزپای
%(#ff00ff)[۴)] زند به نغمة داوود طعنه صوت و صدایش/زمانه بر گلوی هر خری که بسته دراییگزینه 2
-
مثل اینکه تموم شد
️
سپاس فاطمه خلیلی -
%(#580889)[تست ۱۳]
آرایه های مقابل کدام بیت «همگی» درست است؟
%(#580889)[۱)] تا رقیب از لب او کامروا شد گفتم/خاتم دست سلیمان به کف اهرمن است %(#580889)[(اسلوب معادله، کنایه)]
%(#580889)[۲)] سزای من که دمی خرم از وصال شدم/هزار مرتبه عشق از غم جدایی داد %(#580889)[(مجاز، ایهام)]
%(#580889)[۳)] ناسرو پی بندگی قدتو برخاست /دور فلک آزاد ز بند محتش کرد %(#580889)[(تشبیه، حسن تعلیل)]
%(#580889)[۴)] گر جذبۂ محبت، آتش به دل فروزد/برگ هوس توان سوخت ترک هوا توان کرد %(#580889)[(استعاره، تضاد)]فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#580889)[تست ۱۳]
آرایه های مقابل کدام بیت «همگی» درست است؟
%(#580889)[۱)] تا رقیب از لب او کامروا شد گفتم/خاتم دست سلیمان به کف اهرمن است %(#580889)[(اسلوب معادله، کنایه)]
%(#580889)[۲)] سزای من که دمی خرم از وصال شدم/هزار مرتبه عشق از غم جدایی داد %(#580889)[(مجاز، ایهام)]
%(#580889)[۳)] ناسرو پی بندگی قدتو برخاست /دور فلک آزاد ز بند محتش کرد %(#580889)[(تشبیه، حسن تعلیل)]
%(#580889)[۴)] گر جذبۂ محبت، آتش به دل فروزد/برگ هوس توان سوخت ترک هوا توان کرد %(#580889)[(استعاره، تضاد)]گزینه 2
-
%(#ff00ff)[تست ۱۴]
مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff00ff)[اشتر به شعرعرب در حالت است و طرب/ گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری]
%(#ff00ff)[۱ )] تا جلوه کرد لیلی محمل نشین من/هم چون شتر به دست ندیدم زمام خویش
%(#ff00ff)[۲)] نه مطرب که آواز پای ستور/ سماع است اگر عشق داری و شور
%(#ff00ff)[۳)] بانگ حدی بشنو و صوت درای /شو چو شترگرم رو و تیزپای
%(#ff00ff)[۴)] زند به نغمة داوود طعنه صوت و صدایش/زمانه بر گلوی هر خری که بسته دراییفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[تست ۱۴]
مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff00ff)[اشتر به شعرعرب در حالت است و طرب/ گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری]
%(#ff00ff)[۱ )] تا جلوه کرد لیلی محمل نشین من/هم چون شتر به دست ندیدم زمام خویش
%(#ff00ff)[۲)] نه مطرب که آواز پای ستور/ سماع است اگر عشق داری و شور
%(#ff00ff)[۳)] بانگ حدی بشنو و صوت درای /شو چو شترگرم رو و تیزپای
%(#ff00ff)[۴)] زند به نغمة داوود طعنه صوت و صدایش/زمانه بر گلوی هر خری که بسته دراییگزینه 2
-
%(#00ffdd)[تست ۷]
در همه ابیات، به جز بيت --------- %(#ff0000)[«نهاد»] محذوف است.
%(#00ffdd)[۱)] می با جوانان خوردنم باری تمامی کند /تا کودکان در پی فتند این پیر درد آشام را
%(#00ffdd)[۲)] گداخت جان که شود کار دل تمام و نشد /بسوختیم در این آرزوی خام و نشد
%(#00ffdd)[۳)] چندان کز این دو دیده من رفت روز و شب /هرگز نرفت خون شهیدان کربلا
%(#00ffdd)[۴)] بخت باز آید از آن در که یکی چون تو درآید / روی میمون تو دیدن در دولت بگشایدفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ffdd)[تست ۷]
در همه ابیات، به جز بيت --------- %(#ff0000)[«نهاد»] محذوف است.
%(#00ffdd)[۱)] می با جوانان خوردنم باری تمامی کند /تا کودکان در پی فتند این پیر درد آشام را
%(#00ffdd)[۲)] گداخت جان که شود کار دل تمام و نشد /بسوختیم در این آرزوی خام و نشد
%(#00ffdd)[۳)] چندان کز این دو دیده من رفت روز و شب /هرگز نرفت خون شهیدان کربلا
%(#00ffdd)[۴)] بخت باز آید از آن در که یکی چون تو درآید / روی میمون تو دیدن در دولت بگشایدگزینه 4 این جا موند
-
%(#ff5900)[تست ۸]
آرایه های بیت زیر کدام اند؟
%(#ff5900)[«آن چه می دانند ما تم تن پرستان، سور ماست/دار، نخل دیگران و رایت منصور ماست»]
%(#ff5900)[۱)] ایهام - استعاره - کنایه - تضاد
%(#ff5900)[۲)] استعاره - تشبیه - ایهام تناسب - جناس
%(#ff5900)[۳)] کنایه - تناقض - جناس - ایهام
%(#ff5900)[۴)] تشبیه - ایهام تناسب - تناقض - تلمیحفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff5900)[تست ۸]
آرایه های بیت زیر کدام اند؟
%(#ff5900)[«آن چه می دانند ما تم تن پرستان، سور ماست/دار، نخل دیگران و رایت منصور ماست»]
%(#ff5900)[۱)] ایهام - استعاره - کنایه - تضاد
%(#ff5900)[۲)] استعاره - تشبیه - ایهام تناسب - جناس
%(#ff5900)[۳)] کنایه - تناقض - جناس - ایهام
%(#ff5900)[۴)] تشبیه - ایهام تناسب - تناقض - تلمیحگزینه 4
تلمیح داره به هر حال فکر میکنم
(اینم جا مونده بود!!)
-
فاطمه خلیلی
ممنون . عالی بود
-
%(#ff0000)[تست ۱]
در مصراع اول بیتی که %(#ff0000)[تلمیح] یا %(#ff0000)[تمثیل] ندارد، چند «%(#ff0000)[استعاره]» به کار رفته است؟
%(#ff0000)[۱)] آسمان بار امانت نتوانست کشید /قرعه کار به نام من دیوانه زدند %(#ff0000)[(دو تا)]
%(#ff0000)[۲)] چه گفت آن سخنگوی پاسخ نیوش/ که دیوار دارد به گفتار گوش %(#ff0000)[(یکی)]
%(#ff0000)[۳)] بگسترد کافور برجای مشک /گل و ارغوان شد به پالیز خشک %(#ff0000)[(دو تا)]
%(#ff0000)[۴)] چنین گفت پیغمبر راستگوی / ز گهواره تا گور دانش بجوی %(#ff0000)[(یکی)]سلاام
من الان دیدم
بریم همشو غلط بزنیم
فاطمه خلیلی درادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[تست ۱]
در مصراع اول بیتی که %(#ff0000)[تلمیح] یا %(#ff0000)[تمثیل] ندارد، چند «%(#ff0000)[استعاره]» به کار رفته است؟
%(#ff0000)[۱)] آسمان بار امانت نتوانست کشید /قرعه کار به نام من دیوانه زدند %(#ff0000)[(دو تا)]
%(#ff0000)[۲)] چه گفت آن سخنگوی پاسخ نیوش/ که دیوار دارد به گفتار گوش %(#ff0000)[(یکی)]
%(#ff0000)[۳)] بگسترد کافور برجای مشک /گل و ارغوان شد به پالیز خشک %(#ff0000)[(دو تا)]
%(#ff0000)[۴)] چنین گفت پیغمبر راستگوی / ز گهواره تا گور دانش بجوی %(#ff0000)[(یکی)]۳
فاطمه خلیلی درادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[تست ۳]
مفهوم بیت «%(#ff0000)[که گر عرشی به فرش آیی و گر ماهی به چاه افتی او گر بحری تهی گردی و گر باغی خزان بینی»] با کدام بیت تناسب دارد؟
%(#ff0000)[۱)] زین فلک بیرون توکی دانی که چیست /کاین حصاری بس بلند و بیدر است
%(#ff0000)[۲)] خدای عرش جهان را چنین نهاد نهاد/ که گاه مردم از او شادمان و گه ناشاد
%(#ff0000)[۳)] گرنوازد فلكت غه مباش از پی آن/ کش صعودی نبود کاو نه هبوطی ز پی است
%(#ff0000)[۴)] فلک را مترسان به آه دروغی /که از تیر کج نیست پروا نشان را۳
فاطمه خلیلی درادبیات کنکور
گفته است:
%(#10f000)[تست ۴]
۱۸- مفهوم متن %(#10f000)[«حالی صواب آن باشد که جمله به طریق تعاون قوتی کنید تا دام از جای برگیریم که رهایش ما در آن است. کبوتران فرمان وی بکردند و دام برکندند.»] با همه ابیات، به استثنای بیت -------- تناسب دارد.%(#10f000)[۱)] حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت/ آری به اتفاق جهان می توان گرفت
%(#10f000)[۲)] به بارگاه توچون باد را نباشد راه /کی اتفاق جواب سلام ما افتد
%(#10f000)[۳)] دو دوست باهم اگر یک دل اند در همه کار / هزار طعنه دشمن به نیم جو نخرند
%(#10f000)[۴)] مورچگان را چ وبود اتفاق / شیر ژیان را بدرانند پوست۲
فاطمه خلیلی درادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[تست ۵]
آرایه های مقابل کدام بیت تماما نادرست است؟
%(#ff00ff)[۱)] توکز خون شیر و نوش از نیش و گل از خار می سازی /به چشم خلق شیرین ساز تلخ افسانه ما را : %(#ff00ff)[(حس آمیزی - اغراق)]
%(#ff00ff)[۲)] دل عاشق ز گل گشت چمن آزرده تر گردد/که هر شاخ گلی دامی است مرغ رشته بر پا را : %(#ff00ff)[(تشبيه - کنایه)]
%(#ff00ff)[۳)] عالمی را دشمنی بامن ز بهر روی توست/ لیکن از دشمن نمیترسم که میلم سوی توست %(#ff00ff)[:( مجاز - جناس)]
%(#ff00ff)[۴)] شور دریای سخن از دل پرجوش من است/قفل گنجینۂ معنی لب خاموش من است%(#ff00ff)[:( تضمین - اسلوب معادلة)]۲
فاطمه خلیلی درادبیات کنکور
گفته است:
%(#0000ff)[تست ۶]
مفهوم عبارت %(#0000ff)[«با صدایی که به قول معروف از ته چاه درمی آمد، با زهرخندی گفت: داد نزن، من گوش استماع ندارم لمن تقول؟»] با کدام بیت متناسب است؟
%(#0000ff)[1)] ذوق سماع مجلس أنست به گوش دل /وقتی رسد که گوش طبیعت بیا کنی
%(#0000ff)[۲)] حال چوگان چون نمی دانی که چیست/ ای نصیحتگو به ترک گوی، گوی
%(#0000ff)[۳)] مرد باید که گیرد اندر گوش/ ور نبشته است پند بر دیوار
%(#0000ff)[۴)] گوش کن پندای پسر وز بهر دنیاغم /مخور گفتمت چون در حدیثی گر توانی داشت هوش۲
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff5900)[تست ۸]
آرایه های بیت زیر کدام اند؟
%(#ff5900)[«آن چه می دانند ما تم تن پرستان، سور ماست/دار، نخل دیگران و رایت منصور ماست»]
%(#ff5900)[۱)] ایهام - استعاره - کنایه - تضاد
%(#ff5900)[۲)] استعاره - تشبیه - ایهام تناسب - جناس
%(#ff5900)[۳)] کنایه - تناقض - جناس - ایهام
%(#ff5900)[۴)] تشبیه - ایهام تناسب - تناقض - تلمیح۴
فاطمه خلیلی درادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff8888)[تست ۹]
در منظومه زیر چند %(#ff8888)[«تشبیه»] وجود دارد؟
%(#ff8888)[«مرا هر لفظ فریادی است کز دل میکنم بیرون / مرا هر شعر دریایی است لبریز از شراب خون کجا شهد است این اشکی که در هر دانه لفظ است؟ / مرا این، کاسه خون است / چنین آسان منوشیدش.»]
%(#ff8888)[۱)] سه
%(#ff8888)[۲)]چهار
%(#ff8888)[۳)] پنج
%(#ff8888)[۴)] شش
فاطمه خلیلی درادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0888)[تست ۱۰]
در کدام بيتها هر دو آرایه %(#ff0888)[«استعاره»] و %(#ff0888)[«جناس»] وجود دارد؟
%(#ff0888)[الف)] اهل دل گر جان بر آن سرو روان افشانده اند /از نسیم گلشن وصلش روان پرورده اند
%(#ff0888)[ب)] آن خط عنبرشکن بر برگ گل دانی چراست؟ /ناف مشک است کاندر جیب نسرین کرده اند
%(#ff0888)[ج)] خلق را از لعل میگون تو مستی داده اند /عقل را از چشم فتان تو مفتون کرده اند
%(#ff0888)[د)] سنبلش نغمارت ایمان نکند چون نکند /لب لعلش مدد جان نکند چون نکند
%(#ff0888)[ه)] آن سهی سرو روان از سر پا ننشیند /تامن دل شده را بی سر و بی پا نکند
%(#ff0888)[1)] الف - ب - ه
%(#ff0888)[۲)] الف - ب - ج
%(#ff0888)[۳)] ب - د - ج
%(#ff0888)[۴)]ج - ه - د۴
فاطمه خلیلی درادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[تست ۱۲]
مفهوم کدام بیت با دیگر ابیات متفاوت است؟
%(#5858f7)[۱)]ای درد و غم تو راحت دل/هم مرحم و هم جراحت دل
%(#5858f7)[۲)]دردم از یار است و درمان نیز هم/دل فدای او شد و جان نیز هم
%(#5858f7)[۳)]هم چو نی زهری و تریاقی که دید؟/هم چو نی دمساز و مشتاقی که دید؟
%(#5858f7)[۴)]دردیست درد عشق که هیچش طبیب نیست/گر دردمند عشق بنالد غریب نیست۴
فاطمه خلیلی درادبیات کنکور
گفته است:
%(#580889)[تست ۱۳]
آرایه های مقابل کدام بیت «همگی» درست است؟
%(#580889)[۱)] تا رقیب از لب او کامروا شد گفتم/خاتم دست سلیمان به کف اهرمن است %(#580889)[(اسلوب معادله، کنایه)]
%(#580889)[۲)] سزای من که دمی خرم از وصال شدم/هزار مرتبه عشق از غم جدایی داد %(#580889)[(مجاز، ایهام)]
%(#580889)[۳)] ناسرو پی بندگی قدتو برخاست /دور فلک آزاد ز بند محتش کرد %(#580889)[(تشبیه، حسن تعلیل)]
%(#580889)[۴)] گر جذبۂ محبت، آتش به دل فروزد/برگ هوس توان سوخت ترک هوا توان کرد %(#580889)[(استعاره، تضاد)]۴
فاطمه خلیلی درادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[تست ۱۴]
مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff00ff)[اشتر به شعرعرب در حالت است و طرب/ گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری]
%(#ff00ff)[۱ )] تا جلوه کرد لیلی محمل نشین من/هم چون شتر به دست ندیدم زمام خویش
%(#ff00ff)[۲)] نه مطرب که آواز پای ستور/ سماع است اگر عشق داری و شور
%(#ff00ff)[۳)] بانگ حدی بشنو و صوت درای /شو چو شترگرم رو و تیزپای
%(#ff00ff)[۴)] زند به نغمة داوود طعنه صوت و صدایش/زمانه بر گلوی هر خری که بسته درایی۱
عالی بودن
خسته نباشی -
شهیده sh
مرسی که شرکت کردید
@Saghi-Mortazaviقانونِ خوبیه منم از این به بعد ازش پیروی میکنم غمتون نباشه
(بیعت کنیم یا زوده؟
)
@Kosar-Mortazaviاز شما هم ممنونم
@kosar-mottaghiنه چرا غلط ماشاالله همه اتون عالی یید
شکست نفسیم حدی داره
همه عالی بودین خدا قوت -
شهیده sh
مرسی که شرکت کردید
@Saghi-Mortazaviقانونِ خوبیه منم از این به بعد ازش پیروی میکنم غمتون نباشه
(بیعت کنیم یا زوده؟
)
@Kosar-Mortazaviاز شما هم ممنونم
@kosar-mottaghiنه چرا غلط ماشاالله همه اتون عالی یید
شکست نفسیم حدی داره
همه عالی بودین خدا قوتفاطمه خلیلی
شما و تستاتون هم عالی بودید -
فاطمه خلیلی
شما و تستاتون هم عالی بودید@kosar-mortazavi
مرسی
-
شهیده sh
مرسی که شرکت کردید
@Saghi-Mortazaviقانونِ خوبیه منم از این به بعد ازش پیروی میکنم غمتون نباشه
(بیعت کنیم یا زوده؟
)
@Kosar-Mortazaviاز شما هم ممنونم
@kosar-mottaghiنه چرا غلط ماشاالله همه اتون عالی یید
شکست نفسیم حدی داره
همه عالی بودین خدا قوتفاطمه خلیلی آره برای ماستمالی محشره
️
-
شهیده sh
مرسی که شرکت کردید
@Saghi-Mortazaviقانونِ خوبیه منم از این به بعد ازش پیروی میکنم غمتون نباشه
(بیعت کنیم یا زوده؟
)
@Kosar-Mortazaviاز شما هم ممنونم
@kosar-mottaghiنه چرا غلط ماشاالله همه اتون عالی یید
شکست نفسیم حدی داره
همه عالی بودین خدا قوتفاطمه خلیلی شکست نفسی نیس،باید برعکس بگیم دیگه
ممنون از تستاتون، -
شهیده sh
مرسی که شرکت کردید
@Saghi-Mortazaviقانونِ خوبیه منم از این به بعد ازش پیروی میکنم غمتون نباشه
(بیعت کنیم یا زوده؟
)
@Kosar-Mortazaviاز شما هم ممنونم
@kosar-mottaghiنه چرا غلط ماشاالله همه اتون عالی یید
شکست نفسیم حدی داره
همه عالی بودین خدا قوتفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
zeinab dehghani
ابوالفضل ریسی
اولش سلام نکردمسلام
خسته نباشید بچه ها عالی بودید
@Saghi-Mortazavi
سوتی برا دادنه
@Kosar-Mortazavi
@kosar-mottaghi
@M-Zngne
بچه ها اگه دوست داشتید بیایدمن دیروز نبودم انجمن
ولیفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
شهیده sh
مرسی که شرکت کردید
@Saghi-Mortazaviقانونِ خوبیه منم از این به بعد ازش پیروی میکنم غمتون نباشه
(بیعت کنیم یا زوده؟
)
@Kosar-Mortazaviاز شما هم ممنونم
@kosar-mottaghiنه چرا غلط ماشاالله همه اتون عالی یید
شکست نفسیم حدی داره
همه عالی بودین خدا قوتخداقوت و خسته نباشید به همگی
-
%(#ff0000)[تست ۱]
در مصراع اول بیتی که %(#ff0000)[تلمیح] یا %(#ff0000)[تمثیل] ندارد، چند «%(#ff0000)[استعاره]» به کار رفته است؟
%(#ff0000)[۱)] آسمان بار امانت نتوانست کشید /قرعه کار به نام من دیوانه زدند %(#ff0000)[(دو تا)]
%(#ff0000)[۲)] چه گفت آن سخنگوی پاسخ نیوش/ که دیوار دارد به گفتار گوش %(#ff0000)[(یکی)]
%(#ff0000)[۳)] بگسترد کافور برجای مشک /گل و ارغوان شد به پالیز خشک %(#ff0000)[(دو تا)]
%(#ff0000)[۴)] چنین گفت پیغمبر راستگوی / ز گهواره تا گور دانش بجوی %(#ff0000)[(یکی)]فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[تست ۱]
در مصراع اول بیتی که %(#ff0000)[تلمیح] یا %(#ff0000)[تمثیل] ندارد، چند «%(#ff0000)[استعاره]» به کار رفته است؟
%(#ff0000)[۱)] آسمان بار امانت نتوانست کشید /قرعه کار به نام من دیوانه زدند %(#ff0000)[(دو تا)]
%(#ff0000)[۲)] چه گفت آن سخنگوی پاسخ نیوش/ که دیوار دارد به گفتار گوش %(#ff0000)[(یکی)]
%(#ff0000)[۳)] بگسترد کافور برجای مشک /گل و ارغوان شد به پالیز خشک %(#ff0000)[(دو تا)]
%(#ff0000)[۴)] چنین گفت پیغمبر راستگوی / ز گهواره تا گور دانش بجوی %(#ff0000)[(یکی)]%(#ff0000)[گزینه ۳]
%(#ff0000)[تلميح / تمثيل]: -----
%(#ff0000)[استعاره در مصراع اول]: کافور: موی سپید، برف / مشک: موی سیاه، گلها (۲ استعاره)
%(#ff0000)[بررسی سایر گزینه ها:]
%(#ff0000)[۱)] %(#ff0000)[تلميح / تمثيل]: اشاره به آیه ۷۲ سوره احزاب وانا عرضنا الأمانة على السموات و الأرض و الجبال فأبين أن يحملنها وأشفقن منها و حملها الإنسان انه كان ظلوما جهولا که همانا ما امانت را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کردیم؛ پس، از برگرفتن آن خودداری کردند و از آن هراسناک بودند و انسان آن را برگرفت؛ به درستی که او ستمگر و نادان بود. / %(#ff0000)[استعاره در مصراع اول]: بار امانت: استعاره از عشق و معرفت الهی
%(#ff0000)[۲)] %(#ff0000)[تلميح /تمثيل]: اشاره به ضرب المثل «دیوار موش دارد، موش هم گوش دارد» / %(#ff0000)[استعاره در مصراع اول]: -----
%(#ff0000)[۴)] %(#ff0000)[تلميح / تمثيل]: اشاره به حدیث شریف «اطلبوا العلم من المهد الى اللحد) %(#ff0000)[استعاره در مصراع اول:] ---- -
%(#ff0000)[تست ۲]
در کدام بیت «%(#ff0000)[جابه جایی ضمير متصل]» صورت گرفته است؟
%(#ff0000)[۱)]نیک باشی و بدت گوید خلق/ به که بد باشی و نیکت بینند%(#ff0000)[۲)] من ز دست تو خویشتن بکشم /تاتو دستم به خون نیالایی
%(#ff0000)[۳)] عجب داری ار بار حکمش برم /که دایم به احسان و لطفش درم
%(#ff0000)[۱)]زیر شمشیر غمش رقص کنان باید رفت / کان که شد کشته او نیک سرانجام افتاد
وقتی طراح یکم بی سواد تشریف دارنفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[تست ۲]
در کدام بیت «%(#ff0000)[جابه جایی ضمير متصل]» صورت گرفته است؟
%(#ff0000)[۱)]نیک باشی و بدت گوید خلق/ به که بد باشی و نیکت بینند%(#ff0000)[۲)] من ز دست تو خویشتن بکشم /تاتو دستم به خون نیالایی
%(#ff0000)[۳)] عجب داری ار بار حکمش برم /که دایم به احسان و لطفش درم
%(#ff0000)[۱)]زیر شمشیر غمش رقص کنان باید رفت / کان که شد کشته او نیک سرانجام افتاد
وقتی طراح یکم بی سواد تشریف دارن%(#ff0000)[گزینه ۲]
%(#ff0000)[تا تو دستم به خون نیالایی]: تا تو دست به خونم نیالایی
البته در گزينه (۴) نیز، با توجه به کتابهای درسی جدید «%(#ff0000)[نیکت بینند]» که به صورت «%(#ff0000)[تو را نیک ببینند]» بازگردانی می شود، جابه جایی ضمیر دارد، زیرا به هر حال، ضمیر «%(#ff0000)[ت]» در «%(#ff0000)[نیکت]» متعلق به «نیک» نیست، اما توجه به این نکته لازم است که طراح جابه جایی ضمیری را که در اصل نقش مضاف اليه دارد، به ضمیر متعلق به فعل (مثلا ضمیری که نقش مفعولی دارد) ترجیح میدهد.
zeinab dehghani
@Saghi-Mortazavi
ابوالفضل ریسی
@kosar-mottaghi -
%(#ff0000)[تست ۳]
مفهوم بیت «%(#ff0000)[که گر عرشی به فرش آیی و گر ماهی به چاه افتی او گر بحری تهی گردی و گر باغی خزان بینی»] با کدام بیت تناسب دارد؟
%(#ff0000)[۱)] زین فلک بیرون توکی دانی که چیست /کاین حصاری بس بلند و بیدر است
%(#ff0000)[۲)] خدای عرش جهان را چنین نهاد نهاد/ که گاه مردم از او شادمان و گه ناشاد
%(#ff0000)[۳)] گرنوازد فلكت غه مباش از پی آن/ کش صعودی نبود کاو نه هبوطی ز پی است
%(#ff0000)[۴)] فلک را مترسان به آه دروغی /که از تیر کج نیست پروا نشان رافاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[تست ۳]
مفهوم بیت «%(#ff0000)[که گر عرشی به فرش آیی و گر ماهی به چاه افتی او گر بحری تهی گردی و گر باغی خزان بینی»] با کدام بیت تناسب دارد؟
%(#ff0000)[۱)] زین فلک بیرون توکی دانی که چیست /کاین حصاری بس بلند و بیدر است
%(#ff0000)[۲)] خدای عرش جهان را چنین نهاد نهاد/ که گاه مردم از او شادمان و گه ناشاد
%(#ff0000)[۳)] گرنوازد فلكت غه مباش از پی آن/ کش صعودی نبود کاو نه هبوطی ز پی است
%(#ff0000)[۴)] فلک را مترسان به آه دروغی /که از تیر کج نیست پروا نشان را%(#ff0000)[گزینه ۳]
%(#ff0000)[مفهوم مشترک بیت سؤال و گزینه (۳)]: تغییر شرایط مطلوب به نامطلوب / ناپایداری قدرت دنیوی
%(#ff0000)[مفهوم سایر گزینه ها]:
%(#ff0000)[۱)] عجز انسان از دریافتن راز جهان هستی
%(#ff0000)[۲)] تغییر پی در پی اوضاع روزگار
%(#ff0000)[۴)] صداقت لازمه موفقیت است.
@Kosar-Mortazavi -
%(#10f000)[تست ۴]
۱۸- مفهوم متن %(#10f000)[«حالی صواب آن باشد که جمله به طریق تعاون قوتی کنید تا دام از جای برگیریم که رهایش ما در آن است. کبوتران فرمان وی بکردند و دام برکندند.»] با همه ابیات، به استثنای بیت -------- تناسب دارد.%(#10f000)[۱)] حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت/ آری به اتفاق جهان می توان گرفت
%(#10f000)[۲)] به بارگاه توچون باد را نباشد راه /کی اتفاق جواب سلام ما افتد
%(#10f000)[۳)] دو دوست باهم اگر یک دل اند در همه کار / هزار طعنه دشمن به نیم جو نخرند
%(#10f000)[۴)] مورچگان را چ وبود اتفاق / شیر ژیان را بدرانند پوستفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#10f000)[تست ۴]
۱۸- مفهوم متن %(#10f000)[«حالی صواب آن باشد که جمله به طریق تعاون قوتی کنید تا دام از جای برگیریم که رهایش ما در آن است. کبوتران فرمان وی بکردند و دام برکندند.»] با همه ابیات، به استثنای بیت -------- تناسب دارد.%(#10f000)[۱)] حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت/ آری به اتفاق جهان می توان گرفت
%(#10f000)[۲)] به بارگاه توچون باد را نباشد راه /کی اتفاق جواب سلام ما افتد
%(#10f000)[۳)] دو دوست باهم اگر یک دل اند در همه کار / هزار طعنه دشمن به نیم جو نخرند
%(#10f000)[۴)] مورچگان را چ وبود اتفاق / شیر ژیان را بدرانند پوست%(#ff0000)[گزینه ۲]
%(#ff0000)[مفهوم گزينه (۲):] گله از هجران و دشواری پیام رسانی عاشق به معشوق
%(#ff0000)[مفهوم مشترک عبارت سؤال و سایر گزینه ها]: اتحاد رمز پیروزی است.
zeinab dehghani
@Saghi-Mortazavi -
%(#ff00ff)[تست ۵]
آرایه های مقابل کدام بیت تماما نادرست است؟
%(#ff00ff)[۱)] توکز خون شیر و نوش از نیش و گل از خار می سازی /به چشم خلق شیرین ساز تلخ افسانه ما را : %(#ff00ff)[(حس آمیزی - اغراق)]
%(#ff00ff)[۲)] دل عاشق ز گل گشت چمن آزرده تر گردد/که هر شاخ گلی دامی است مرغ رشته بر پا را : %(#ff00ff)[(تشبيه - کنایه)]
%(#ff00ff)[۳)] عالمی را دشمنی بامن ز بهر روی توست/ لیکن از دشمن نمیترسم که میلم سوی توست %(#ff00ff)[:( مجاز - جناس)]
%(#ff00ff)[۴)] شور دریای سخن از دل پرجوش من است/قفل گنجینۂ معنی لب خاموش من است%(#ff00ff)[:( تضمین - اسلوب معادلة)]فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[تست ۵]
آرایه های مقابل کدام بیت تماما نادرست است؟
%(#ff00ff)[۱)] توکز خون شیر و نوش از نیش و گل از خار می سازی /به چشم خلق شیرین ساز تلخ افسانه ما را : %(#ff00ff)[(حس آمیزی - اغراق)]
%(#ff00ff)[۲)] دل عاشق ز گل گشت چمن آزرده تر گردد/که هر شاخ گلی دامی است مرغ رشته بر پا را : %(#ff00ff)[(تشبيه - کنایه)]
%(#ff00ff)[۳)] عالمی را دشمنی بامن ز بهر روی توست/ لیکن از دشمن نمیترسم که میلم سوی توست %(#ff00ff)[:( مجاز - جناس)]
%(#ff00ff)[۴)] شور دریای سخن از دل پرجوش من است/قفل گنجینۂ معنی لب خاموش من است%(#ff00ff)[:( تضمین - اسلوب معادلة)]%(#ff0000)[گزینه ۴]
%(#ff0000)[۴)] %(#ff0000)[تضمین]: -----/ %(#ff0000)[اسلوب معادله:] -----
%(#ff0000)[بررسی سایر گزینه ها:]
%(#ff0000)[۱)] %(#ff0000)[حس آمیزی]: نسبت دادن تلخی و شیرینی به افسانه/ %(#ff0000)[اغراق]: این که لطافت و تأثیر معشوق به قدری ست که معشوق از خون، شیر و از نوش، نیش و از خار، گل می سازد.
%(#ff0000)[۲)] %(#ff0000)[تشبیه]: شاخ گل به دام / %(#ff0000)[کنایه:] رشته بر پا کنایه از اسیر و گرفتار
%(#ff0000)[۳)] %(#ff0000)[مجاز]: عالم مجاز از مردم عالم /%(#ff0000)[جناس]: «رو»و«سو» (ناقص)
شهیده sh
دوتا کوثرو چرا نمیتونم تگ کنم