-
سلام.
توی این تاپیک میخوام براتون کلهم اجمعین سجع رو آموزش بدم که دیگه نه من ترس این رو داشته باشم که بلدین یا نه، نه خودتون.
باید بگم که از یک جایی به بعدِ این معلومات مختص بچههای انسانیه. پس از همین الآن بگم. اگه میخواین بگین که ما که رشتهٔ فلانیم چرا باید اینا رو بخونیم، باید بدونین که همیشه دونستن بهتر از ندونستنه. همونطور که امسال توی آزمون نهایی بچهها سؤال سجع اومد و بچهها بلدش نبودن.
بریم سراغ توضیحات:
خود واژهٔ سجع به معنای آواز فاخته و قمریه.
به نثری که سجع داشته باشه، میگیم نثر مُسَجَّع یا آهنگین.
نثر آهنگین نثریه که مثل شعر از موسیقی و قافیه برخورداره. یعنی چی؟ نمونههاش رو توی کتاب با نثرهای سعدی زیاد دیدین.
«منت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت»
ما سه نوع سجع داریم:
سجع مطرف، متوازی و متوازن.
(بچهها حواستون باشه کسی از بچههای تجربی و ریاضی انتظار نداره اسم سجعها رو بلد باشن. من فقط میخوام اینا رو با اسم و منظم یاد بگیرین تا قاطی نکنین. اینکه سجع رو بشناسین و تشخیص بدین عبارتی سجع داره مهمه. نه اینکه دقیقا اسمش رو هم بیان کنین)
توضیحات هرکدوم از سجعها:
🟢 سجع متوازی:
سجع متوازی زمانی اتفاق میوفته که کلمات سجع هم در وزن یکسان باشن و هم در قافیه (حروف پایانی)
(اگه براتون سواله که وزن چیه، مقدمات تاپیکی که من درمورد وزن دارم رو بخونین
https://forum.alaatv.com/post/2473397 )
مثلا:
باران رحمت بیحسابش همه را رسیده و خوان نعمت بیدریغش همهجا کشیده.
با توجه به عکس دقت کنین بچهها:
۱) پس دقیقا انگار با یک بیت شعر و درواقع دو مصرع مواجهیم. برای همین کلمات رو زیر هم نوشتم.
۲) توی این جملات «رحمت و نعمت»،«همهجا و همه را» و «کشیده و رسیده» سجع متوازی دارن.
۳) کلمات «خوان و باران» و «بیدریغش و بیحسابش» هم سجع دارن ولی سجع متوازی نه. (جلوتر متوجه میشین چه نوع سجعی دارن)
🟢 سجع مطرف:
سجع مطرف زمانی اتفاق میوفته که کلمات فقط از لحاظ حروف قافیه یکسان باشن و از لحاظ وزنی، وزن یکسانی نداشته باشن.
مثلا:
محبت را غایت نیست. از بهر آنکه محبوب را نهایت نیست.
با توجه به تصویر دقت کنین بچهها:
۱) «غایت و نهایت» سجع مطرف ایجاد کردن. چون وزنشون یکی نیست ولی حروف پایانیشون قافیه ایجاد میکنه.
۲) «نیست» مثل ردیف شعری عمل میکنه.
۳) عبارت «از بهر آنکه» در جملهٔ اصلی رو ننوشتم. چرا؟ چونکه قیده. لزومی نداره بنویسیمش. میخوایم سجع دو عبارت رو بررسی کنیم.
۴)«محبوب و محبت» هیچ سجعی ندارن.
🟢 سجع متوازن:
سجع متوازن زمانی اتفاق میوفته که کلمات وزنشون یکی باشه ولی حروف پایانی یکسانی نداشته باشن.
مثلا
گاه از دیدن خط مکتوب مُنتعش و گاه از ندیدن روی مطلوب مُشتعل
با توجه به تصویر دقت کنین بچهها:
۱) کلمات «مشتعل و منتعش» و «خط و روی» دارای سجع متوازن هستن.
۲) کلمات «مطلوب و مکتوب» دارای سجع متوازی هستن.
این سه نوع سجع و تمام.
دیگه با دونستن این موارد، باید بتونین در مقابل نثرهایی که چشمتون بهش میخوره، آمادهٔ پیدا کردن سجع باشین و سجع براتون چیز عجیب و دور از ذهنی نباشه.
میتونین به عنوان تمرین، سجعهای عبارت «منت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت» رو توی کامنتای پست بنویسین.
موفق باشین
@دانش-آموزان-آلاء
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@دوازدهم
@یازدهم
@دهم
-
سلام.
توی این تاپیک میخوام براتون کلهم اجمعین سجع رو آموزش بدم که دیگه نه من ترس این رو داشته باشم که بلدین یا نه، نه خودتون.
باید بگم که از یک جایی به بعدِ این معلومات مختص بچههای انسانیه. پس از همین الآن بگم. اگه میخواین بگین که ما که رشتهٔ فلانیم چرا باید اینا رو بخونیم، باید بدونین که همیشه دونستن بهتر از ندونستنه. همونطور که امسال توی آزمون نهایی بچهها سؤال سجع اومد و بچهها بلدش نبودن.
بریم سراغ توضیحات:
خود واژهٔ سجع به معنای آواز فاخته و قمریه.
به نثری که سجع داشته باشه، میگیم نثر مُسَجَّع یا آهنگین.
نثر آهنگین نثریه که مثل شعر از موسیقی و قافیه برخورداره. یعنی چی؟ نمونههاش رو توی کتاب با نثرهای سعدی زیاد دیدین.
«منت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت»
ما سه نوع سجع داریم:
سجع مطرف، متوازی و متوازن.
(بچهها حواستون باشه کسی از بچههای تجربی و ریاضی انتظار نداره اسم سجعها رو بلد باشن. من فقط میخوام اینا رو با اسم و منظم یاد بگیرین تا قاطی نکنین. اینکه سجع رو بشناسین و تشخیص بدین عبارتی سجع داره مهمه. نه اینکه دقیقا اسمش رو هم بیان کنین)
توضیحات هرکدوم از سجعها:
🟢 سجع متوازی:
سجع متوازی زمانی اتفاق میوفته که کلمات سجع هم در وزن یکسان باشن و هم در قافیه (حروف پایانی)
(اگه براتون سواله که وزن چیه، مقدمات تاپیکی که من درمورد وزن دارم رو بخونین
https://forum.alaatv.com/post/2473397 )
مثلا:
باران رحمت بیحسابش همه را رسیده و خوان نعمت بیدریغش همهجا کشیده.
با توجه به عکس دقت کنین بچهها:
۱) پس دقیقا انگار با یک بیت شعر و درواقع دو مصرع مواجهیم. برای همین کلمات رو زیر هم نوشتم.
۲) توی این جملات «رحمت و نعمت»،«همهجا و همه را» و «کشیده و رسیده» سجع متوازی دارن.
۳) کلمات «خوان و باران» و «بیدریغش و بیحسابش» هم سجع دارن ولی سجع متوازی نه. (جلوتر متوجه میشین چه نوع سجعی دارن)
🟢 سجع مطرف:
سجع مطرف زمانی اتفاق میوفته که کلمات فقط از لحاظ حروف قافیه یکسان باشن و از لحاظ وزنی، وزن یکسانی نداشته باشن.
مثلا:
محبت را غایت نیست. از بهر آنکه محبوب را نهایت نیست.
با توجه به تصویر دقت کنین بچهها:
۱) «غایت و نهایت» سجع مطرف ایجاد کردن. چون وزنشون یکی نیست ولی حروف پایانیشون قافیه ایجاد میکنه.
۲) «نیست» مثل ردیف شعری عمل میکنه.
۳) عبارت «از بهر آنکه» در جملهٔ اصلی رو ننوشتم. چرا؟ چونکه قیده. لزومی نداره بنویسیمش. میخوایم سجع دو عبارت رو بررسی کنیم.
۴)«محبوب و محبت» هیچ سجعی ندارن.
🟢 سجع متوازن:
سجع متوازن زمانی اتفاق میوفته که کلمات وزنشون یکی باشه ولی حروف پایانی یکسانی نداشته باشن.
مثلا
گاه از دیدن خط مکتوب مُنتعش و گاه از ندیدن روی مطلوب مُشتعل
با توجه به تصویر دقت کنین بچهها:
۱) کلمات «مشتعل و منتعش» و «خط و روی» دارای سجع متوازن هستن.
۲) کلمات «مطلوب و مکتوب» دارای سجع متوازی هستن.
این سه نوع سجع و تمام.
دیگه با دونستن این موارد، باید بتونین در مقابل نثرهایی که چشمتون بهش میخوره، آمادهٔ پیدا کردن سجع باشین و سجع براتون چیز عجیب و دور از ذهنی نباشه.
میتونین به عنوان تمرین، سجعهای عبارت «منت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت» رو توی کامنتای پست بنویسین.
موفق باشین
@دانش-آموزان-آلاء
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@دوازدهم
@یازدهم
@دهم
-
Anzw 18 خواهش میکنم
-
@Map-Look قربانت
-
سلام.
توی این تاپیک میخوام براتون کلهم اجمعین سجع رو آموزش بدم که دیگه نه من ترس این رو داشته باشم که بلدین یا نه، نه خودتون.
باید بگم که از یک جایی به بعدِ این معلومات مختص بچههای انسانیه. پس از همین الآن بگم. اگه میخواین بگین که ما که رشتهٔ فلانیم چرا باید اینا رو بخونیم، باید بدونین که همیشه دونستن بهتر از ندونستنه. همونطور که امسال توی آزمون نهایی بچهها سؤال سجع اومد و بچهها بلدش نبودن.
بریم سراغ توضیحات:
خود واژهٔ سجع به معنای آواز فاخته و قمریه.
به نثری که سجع داشته باشه، میگیم نثر مُسَجَّع یا آهنگین.
نثر آهنگین نثریه که مثل شعر از موسیقی و قافیه برخورداره. یعنی چی؟ نمونههاش رو توی کتاب با نثرهای سعدی زیاد دیدین.
«منت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت»
ما سه نوع سجع داریم:
سجع مطرف، متوازی و متوازن.
(بچهها حواستون باشه کسی از بچههای تجربی و ریاضی انتظار نداره اسم سجعها رو بلد باشن. من فقط میخوام اینا رو با اسم و منظم یاد بگیرین تا قاطی نکنین. اینکه سجع رو بشناسین و تشخیص بدین عبارتی سجع داره مهمه. نه اینکه دقیقا اسمش رو هم بیان کنین)
توضیحات هرکدوم از سجعها:
🟢 سجع متوازی:
سجع متوازی زمانی اتفاق میوفته که کلمات سجع هم در وزن یکسان باشن و هم در قافیه (حروف پایانی)
(اگه براتون سواله که وزن چیه، مقدمات تاپیکی که من درمورد وزن دارم رو بخونین
https://forum.alaatv.com/post/2473397 )
مثلا:
باران رحمت بیحسابش همه را رسیده و خوان نعمت بیدریغش همهجا کشیده.
با توجه به عکس دقت کنین بچهها:
۱) پس دقیقا انگار با یک بیت شعر و درواقع دو مصرع مواجهیم. برای همین کلمات رو زیر هم نوشتم.
۲) توی این جملات «رحمت و نعمت»،«همهجا و همه را» و «کشیده و رسیده» سجع متوازی دارن.
۳) کلمات «خوان و باران» و «بیدریغش و بیحسابش» هم سجع دارن ولی سجع متوازی نه. (جلوتر متوجه میشین چه نوع سجعی دارن)
🟢 سجع مطرف:
سجع مطرف زمانی اتفاق میوفته که کلمات فقط از لحاظ حروف قافیه یکسان باشن و از لحاظ وزنی، وزن یکسانی نداشته باشن.
مثلا:
محبت را غایت نیست. از بهر آنکه محبوب را نهایت نیست.
با توجه به تصویر دقت کنین بچهها:
۱) «غایت و نهایت» سجع مطرف ایجاد کردن. چون وزنشون یکی نیست ولی حروف پایانیشون قافیه ایجاد میکنه.
۲) «نیست» مثل ردیف شعری عمل میکنه.
۳) عبارت «از بهر آنکه» در جملهٔ اصلی رو ننوشتم. چرا؟ چونکه قیده. لزومی نداره بنویسیمش. میخوایم سجع دو عبارت رو بررسی کنیم.
۴)«محبوب و محبت» هیچ سجعی ندارن.
🟢 سجع متوازن:
سجع متوازن زمانی اتفاق میوفته که کلمات وزنشون یکی باشه ولی حروف پایانی یکسانی نداشته باشن.
مثلا
گاه از دیدن خط مکتوب مُنتعش و گاه از ندیدن روی مطلوب مُشتعل
با توجه به تصویر دقت کنین بچهها:
۱) کلمات «مشتعل و منتعش» و «خط و روی» دارای سجع متوازن هستن.
۲) کلمات «مطلوب و مکتوب» دارای سجع متوازی هستن.
این سه نوع سجع و تمام.
دیگه با دونستن این موارد، باید بتونین در مقابل نثرهایی که چشمتون بهش میخوره، آمادهٔ پیدا کردن سجع باشین و سجع براتون چیز عجیب و دور از ذهنی نباشه.
میتونین به عنوان تمرین، سجعهای عبارت «منت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت» رو توی کامنتای پست بنویسین.
موفق باشین
@دانش-آموزان-آلاء
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@دوازدهم
@یازدهم
@دهم
S.daniyal hosseiny در سجع گفته است:
«مشتعل و منتعش» «خط و روی»
سلام مجدد
تو سجع متوازن گفتیم که وزنا باید یکی باشه...
یه سری کلمات مثل همین مشتعل و منتعش چون یه حالت وزن عربی(مفتعل و افتعال و ...) می گیرن می شه راحت تشخیص داد که هم وزنن
یا یه سری کلمات دیگه هم خب چون آهنگ تلفظشون مثل همه می فهمیم وزنشون یکیه (البته الان مثالی که حرف آخرشون مثل هم نباشه به ذهنم نمی رسه ولی منظورم چیزی مثل نور و سور و ایناست که مشابه تلفظ می شن )
ولی اینجا خط و روی رو جزو هیچ کدوم از اینا نمی تونم بذارم... یا مثلا همین امروز یه متن دیدم که عمر و مال رو سجع گرفته بود (احتمالا همین سجع متوازن بوده)... سوالم اینه که اینا رو چطوری باید تشخیص بدیم وزنشون یکیه؟ راه خاصی داره؟ -
S.daniyal hosseiny در سجع گفته است:
«مشتعل و منتعش» «خط و روی»
سلام مجدد
تو سجع متوازن گفتیم که وزنا باید یکی باشه...
یه سری کلمات مثل همین مشتعل و منتعش چون یه حالت وزن عربی(مفتعل و افتعال و ...) می گیرن می شه راحت تشخیص داد که هم وزنن
یا یه سری کلمات دیگه هم خب چون آهنگ تلفظشون مثل همه می فهمیم وزنشون یکیه (البته الان مثالی که حرف آخرشون مثل هم نباشه به ذهنم نمی رسه ولی منظورم چیزی مثل نور و سور و ایناست که مشابه تلفظ می شن )
ولی اینجا خط و روی رو جزو هیچ کدوم از اینا نمی تونم بذارم... یا مثلا همین امروز یه متن دیدم که عمر و مال رو سجع گرفته بود (احتمالا همین سجع متوازن بوده)... سوالم اینه که اینا رو چطوری باید تشخیص بدیم وزنشون یکیه؟ راه خاصی داره؟Anzw 18
سلام آیناز.
راستش تنها راهش اینه که وزن عروضی رو بشناسی...
من تاپیکی دارم برای وزن و برای شناختن وزنی که نیاز دارین برای فهم مسائل اینچنینی، کافیه تا مورد دوم اون تاپیک رو بخونی.این نکته هم بسیار مهمه... توی اون جمله، خط روی ط تشدید داره و اینو باید بهش توجه کنید.
گاه از ندیدن خطّ مکتوب منتعشتوضیحات بیشتر از اون تاپیک باعث گیجتر شدنت میشه. همون رو بخونی پاسخت رو میگیری.
-
Anzw 18
سلام آیناز.
راستش تنها راهش اینه که وزن عروضی رو بشناسی...
من تاپیکی دارم برای وزن و برای شناختن وزنی که نیاز دارین برای فهم مسائل اینچنینی، کافیه تا مورد دوم اون تاپیک رو بخونی.این نکته هم بسیار مهمه... توی اون جمله، خط روی ط تشدید داره و اینو باید بهش توجه کنید.
گاه از ندیدن خطّ مکتوب منتعشتوضیحات بیشتر از اون تاپیک باعث گیجتر شدنت میشه. همون رو بخونی پاسخت رو میگیری.
S.daniyal hosseiny
مرسی مرسی
رفتم خوندم اون تقسیم بندی هجا و علامت گذاریش رو متوجه شدم... فقط اینکه یعنی الان اینطوری می گیم که وقتی علامت های دو کلمه که یکی بشن یعنی وزنشون یکیه؟
همچین حالتی می شه اینجا؟ :
خَط طِ _ U
رو یِ _ U -
S.daniyal hosseiny
مرسی مرسی
رفتم خوندم اون تقسیم بندی هجا و علامت گذاریش رو متوجه شدم... فقط اینکه یعنی الان اینطوری می گیم که وقتی علامت های دو کلمه که یکی بشن یعنی وزنشون یکیه؟
همچین حالتی می شه اینجا؟ :
خَط طِ _ U
رو یِ _ UAnzw 18
دقیقا =))) -
Anzw 18
دقیقا =))) -
S.daniyal hosseiny
عهههههه سوال نهایی پارسالم همین بود من الان یادش گرفتم...
ممنونمAnzw 18 خواهش میکنم
سلام خسته نباشید دوستان فرق بین مجاز و کنایه مگر این نیست که کنایه یه عبارته و مجاز یه کلمه هست اما پیش اومده که تو متن در پیز دیگه داره میگه مثلا عبارت سر و کله اش پیدا شد رو در نطر بگیرید چون یه عبارته فکر میکنم کنایه باشه اما در واقع مجازه چرا؟
یا مثلا اسم و رسم داشتن یه عبارته درسه؟ولی کنایه در نطر گرفته نشده و مجازه میشه توضیح بدید
ولی مثلا رنگین بودن سفره کنایه از انواع مختلف غذا در نطر گرفته شده
سلام
یه جمع بندی از مثال های اسلوب معادله فارسی۳
چه غم دیدار امت را که دارد چون تو پشتیبان / چه باک از امواج بحر آن را که باشد نوح کشتیبان
مستمع صاحب سخن را بر سرکار آورد / غنچهی خاموش، بلبل را به گفتار آورد
عشق چون آید برد هوش و دل فرزانه را / دزد دانا میکشد اول چراغ خانه را
شانه میآید به کار زلف در آشفتگی / آشنایان را در ایام پریشانی بپرس
عشق بر یک فرش بنشاند گدا و شاه را / سیل، یکسان میکند پست و بلند را
محرم این هوش جز بیهوش نیست / مر زبان را مشتری جز گوش نیست
هر که جز ماهی ز آبش سیر شد / هر که بیروزیست روزش دیر شد
پ.ن: چند وقت پیش از یه جزوه ای نوشته بودمشون الان pdf ش رو ندارم؛ منبعش هم یادم نیست متاسفانه.
@دوازدهم @تجربیا @ریاضیا @انسانیا @دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
سلام
یه جمع بندی از آرایه تلمیح کتاب فارسی۳
بعد یدور کامل خوندن درس ها در آخر یک نگاه یکجا میتونه برای مرور خوب باشه ✓
کرم بین و لطف خداوندگار / گنه بنده کرده است و او شرمسار
_ تلمیح به آیهی قرآن ﴿ یا ملائکتی قَد استَحْیَیتُ مِن عبدی و لَیس لَهُ غیری فَقد غَفَرت لَهُ ﴾
در بیت الحزان در آمد و نالید چنانکه هر پرنده بالای سر یعقوب بود بنالید
_تلمیح به داستان حضرت یعقوب(ع) که از پیامبران بود و در خانه ای موسوم به بیت الحزان از دوری یوسف میگریست.
با آنکه جیب و جام من از مال و می تهی است / ما را فراغتی است که جمشید جم نداشت
_تلمیح به داستان جمشید که از پادشاهان اساطیری ایران باستان بود؛ (او جامی جادویی داشت که در آن مینگریست و اطراف گیتی را میدید)
ای دیو سپید پای در بند / ای گنبد گیتی ای دماوند
_تلمیح به هفت خوان رستم در شاهنامه فردوسی
نی حدیث راه پُرخون میکند / قصه های عشق مجنون میکند
__تلمیح به قصه لیلی و جنون (که عاشق و معشوق بودند و سختی های بسیاری در راه عشق متحمل شدند)
هر کسی کاو دور ماند از اصل خویش / باز جوید روزگار وصل خویش
_تلمیح به این سخن مشهور «کُلُّ شیء یَرجِعُ إلی أصله»
از بیم عقرب جرارۀ دموکراسی قرن بیستم ناچار شده به مار غاشیهی حکومت سرهنگ پناه ببرد
_تلمیح به ضرب المثل « از چاله در آمدن و به چاه افتادن»
آیین طریق نفس پیر مغان یافت / آن خضر که فرخنده پی لش نام نهادن
_تلمیح به داستان حضرت حضر(ع) (که در میان پیامبران خوش قدمی معروف بود و به هرکجا میرفت با خود خیر و برکت به همراه داشته است)
در کنار آن مدینۀ پلید و در قلب آن کویر بی فریاد سر در حلقوم چاه میبرد و میگریست
_تلمیح به گریستن امام علی(ع) در چاه از جور و جهل اهالی کوفه
ز نیرنگ هوا و از فریب آز خاقانی / دلت خُلد است خالی ساز از طاووس و شیطانش
_تلمیح به داستان فریب خوردن آدم و حوا ( طاووس پرنده ای بهشتی بود، شیطان خود را به شکل ماری در آورد ، به دور پای طاووس پیچید و از این طریق به بهشت وارد شد و آدم و حوا را برای چیدن سیب فریب داد)
مشغول تماشای این مخلوق کمیاب و شی عجاب بودم
_« شی عجاب» یک ترکیب قرآنی است.
بوی غاز چنان مستش کند که دامنش از دست برود.
_تلمیح به گلستان سعدی
پ.ن: چند وقت پیش از یه جزوه ای نوشته بودمشون الان pdf ش رو ندارم منبعش هم یادم نیست متاسفانه
@دوازدهم @تجربیا @ریاضیا @انسانیا @دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا