زبان و ادبیات فارسی داریوش راوش صفر تا صد کنکور (96-95)
-
جلسه ی دهم دستور زبان قواعد ترکیب
زمان : 17 دقیقه و31 ثانیه
تدریس:
جلسه ١٠ دستور زبان (قواعد ترکیبی)
توضیحات استاد راوش :
امروز تدریس دستور زبان یا همون زبان فارسی رو شروع می کنیم و من قول میدهم و امضاء می کنم اگر کسی فیلم های تدریس
زبان فارسی رو ببیند و نکات ننوشته شده در جزوه را در داخل جزوه بنویسد 5 تست زبان فارسی کنکور را صحیح خواهد زد
.قرار نیست طبق کتاب درسی درس بدهم ، موضوعی تدریس زبان فارسی را انجام می دهم .
بعد از تدریس حتما تست های آن رابزنید کسانی که تست ها را بعد از تدریس نزنند قطعا این درس را در آخر سال حذف می کنند
و 5 تست را از دست می دهند.کسانی موفق میشوند که همزمان با تدریس تست ها را حل کنند و به جواب برسند
درس اول زبان فارسی 3 : قواعد ترکیب
قواعد ترکیب : قواعدی هستند که نحوه ی ساخته شدن واحد های زبانی را کنترل می کنند .
واحد های زبانی : واج – تکواژ – واژه – گروه – جمله – جمله مستقل
واج : کوچکترین واحد آوایی زبان است و از واجگاه (مخرج ادای حروف) ادا می شود.
واج : 1 صامت ها 2 مصوت های کوتاه و بلند
واج ها معنای خاصی ندارند اما بر معنی تاثیر می گذارند
بر واج ها قواعد واجی نظارت می کنند .
تکواژها : از به هم پیوستن واج ها به وجو می آیند
تکواژها می توانند به تنهایی یک واژه باشند
از به هم پیوستن تکواژها ، واژه ها ساخته می شوند
قواعدی که بر ساخت تکواژ ها و واژه ها نظارت می کند ، قاعده ی هم نشینی است
قواعدی که در چینش تکواژها و واژه ها در یک گروه نظارت میکند قاعده ی هم نشینی می گویند
جمله پیامی دارد و می تواند دارای پیام ناقص باشد و یا پیام کامل که جمله ای که پیام کامل دارد جمله ی مستقل می گویند
جمله ی مستقل می تواند ساده و یا مرکب باشد
جمله ی مستقل ساده جمله ای است که دارای یک فعل است
جمله ی مستقل مرکب جمله ای است که بیش از یک فعل به بالا دارد
قواعدی که بر جمله نظارت دارند قاعده ی نحوی نام دارد
قاعده ی معنایی بر جمله ای که با فکر و منطق جور در نمی آید نظارت می کند
قاعده ی کاربردی بر جملاتی نظارت می کند که جمله ی دوم با جمله ی اول هیچ گونه کاربرد ی ندارد و جمله ی دوم در جای
مناسب خود قرار نگرفته است .قواعد ترکیب:
قواعد واجی: پرهیز از نادرست قرار گرفتن واج ها در کنار هم --> وبپ، کگک، شچجد و ...
قواعد هم نشینی: پرهیز از نادرست قرار گرفتن واژه های یک گروه --> تاری ک کوچه ، جفت کفش دو، مهاجر مردم آن ...
قواعد نحوی:پرهیز از نادرست بودن ساختار جمله --> من هر ماه با حمید به سینما می رویم. رفتارم از منش شما متفاوت است
قواعد معنایی:پرهیز از به کار بردن جمله های بی معنا --> شب را با چشمم خاموش کردم. پرنده ها را گره بزن به دیوار لال اتاق
قواعدکار بردی: پرهیز از به کار بردن جمالت بی ربط -->نتیجه ی فوتبال چی شد؟ پسر شد! خدا رحمتش کند!حل و بررسی مفصل 5 تمرین .
حل و بررسی مفصل 3 تست با درجه سختی های 30 و 80 و 70 درصد از سنجش 88 و تالیفی و یک تست سطح بالا در حد المپیاد
ادبیات و زبان فارسی . -
جلسه ی دهم دستور زبان قواعد ترکیب
زمان : 17 دقیقه و31 ثانیه
تدریس:
جلسه ١٠ دستور زبان (قواعد ترکیبی)
توضیحات استاد راوش :
امروز تدریس دستور زبان یا همون زبان فارسی رو شروع می کنیم و من قول میدهم و امضاء می کنم اگر کسی فیلم های تدریس
زبان فارسی رو ببیند و نکات ننوشته شده در جزوه را در داخل جزوه بنویسد 5 تست زبان فارسی کنکور را صحیح خواهد زد
.قرار نیست طبق کتاب درسی درس بدهم ، موضوعی تدریس زبان فارسی را انجام می دهم .
بعد از تدریس حتما تست های آن رابزنید کسانی که تست ها را بعد از تدریس نزنند قطعا این درس را در آخر سال حذف می کنند
و 5 تست را از دست می دهند.کسانی موفق میشوند که همزمان با تدریس تست ها را حل کنند و به جواب برسند
درس اول زبان فارسی 3 : قواعد ترکیب
قواعد ترکیب : قواعدی هستند که نحوه ی ساخته شدن واحد های زبانی را کنترل می کنند .
واحد های زبانی : واج – تکواژ – واژه – گروه – جمله – جمله مستقل
واج : کوچکترین واحد آوایی زبان است و از واجگاه (مخرج ادای حروف) ادا می شود.
واج : 1 صامت ها 2 مصوت های کوتاه و بلند
واج ها معنای خاصی ندارند اما بر معنی تاثیر می گذارند
بر واج ها قواعد واجی نظارت می کنند .
تکواژها : از به هم پیوستن واج ها به وجو می آیند
تکواژها می توانند به تنهایی یک واژه باشند
از به هم پیوستن تکواژها ، واژه ها ساخته می شوند
قواعدی که بر ساخت تکواژ ها و واژه ها نظارت می کند ، قاعده ی هم نشینی است
قواعدی که در چینش تکواژها و واژه ها در یک گروه نظارت میکند قاعده ی هم نشینی می گویند
جمله پیامی دارد و می تواند دارای پیام ناقص باشد و یا پیام کامل که جمله ای که پیام کامل دارد جمله ی مستقل می گویند
جمله ی مستقل می تواند ساده و یا مرکب باشد
جمله ی مستقل ساده جمله ای است که دارای یک فعل است
جمله ی مستقل مرکب جمله ای است که بیش از یک فعل به بالا دارد
قواعدی که بر جمله نظارت دارند قاعده ی نحوی نام دارد
قاعده ی معنایی بر جمله ای که با فکر و منطق جور در نمی آید نظارت می کند
قاعده ی کاربردی بر جملاتی نظارت می کند که جمله ی دوم با جمله ی اول هیچ گونه کاربرد ی ندارد و جمله ی دوم در جای
مناسب خود قرار نگرفته است .قواعد ترکیب:
قواعد واجی: پرهیز از نادرست قرار گرفتن واج ها در کنار هم --> وبپ، کگک، شچجد و ...
قواعد هم نشینی: پرهیز از نادرست قرار گرفتن واژه های یک گروه --> تاری ک کوچه ، جفت کفش دو، مهاجر مردم آن ...
قواعد نحوی:پرهیز از نادرست بودن ساختار جمله --> من هر ماه با حمید به سینما می رویم. رفتارم از منش شما متفاوت است
قواعد معنایی:پرهیز از به کار بردن جمله های بی معنا --> شب را با چشمم خاموش کردم. پرنده ها را گره بزن به دیوار لال اتاق
قواعدکار بردی: پرهیز از به کار بردن جمالت بی ربط -->نتیجه ی فوتبال چی شد؟ پسر شد! خدا رحمتش کند!حل و بررسی مفصل 5 تمرین .
حل و بررسی مفصل 3 تست با درجه سختی های 30 و 80 و 70 درصد از سنجش 88 و تالیفی و یک تست سطح بالا در حد المپیاد
ادبیات و زبان فارسی .@mehdi96
با عرض تشکر، توضیحات درج شد -
سلام
جزوه ی کامل استاد یک سری قسمت هایی داره که خود استاد ازشون استفاده ای نمیکنن و حرفی هم نزدن مثلا پیوست واژگان کلیشه ای برای استعاره و مجاز و یکسری نکات دیگر
یعنی لازم نیست اینا خونده بشه و فقط تدریس استاد کافیه یا نه؟srasooli در زبان و ادبیات فارسی داریوش راوش صفر تا صد کنکور (96-95) گفته است:
سلام
جزوه ی کامل استاد یک سری قسمت هایی داره که خود استاد ازشون استفاده ای نمیکنن و حرفی هم نزدن مثلا پیوست واژگان کلیشه ای برای استعاره و مجاز و یکسری نکات دیگر
یعنی لازم نیست اینا خونده بشه و فقط تدریس استاد کافیه یا نه؟سلام
اگر تدریس استاد رو دیده باشین توی بعضی از جلسات دانش آموزا رو ارجاع دادن به اون قسمت ها که باید مطالعه کنیم!
جزوه و تدریس باهم! -
درود استاد راوش عزیز لطفا جواب تست های رو که حل نمیکنید بزارید که تدریس بی نظیر شما کامل بشه.سپاس
-
سلام ببخشید من این فیلم هارو دانلود نکردمشون و یه سوال داشتم : اینکه این فیلم ها مختص انسانیه یا واسه تجربی هم هستش ؟ واگر واسه هر سه گروهه ،از کجا باید بفهمیم کدوم قسمت واسه انسانیه ؟(ببخشید من ادبیاتم ضعیفه کلا)
-
سلام ببخشید من این فیلم هارو دانلود نکردمشون و یه سوال داشتم : اینکه این فیلم ها مختص انسانیه یا واسه تجربی هم هستش ؟ واگر واسه هر سه گروهه ،از کجا باید بفهمیم کدوم قسمت واسه انسانیه ؟(ببخشید من ادبیاتم ضعیفه کلا)
-
جلسه ی 19
مدت زمات 00:21:50
تدریس واژه و دو راه سریع برای شمارش تکواژ
_منطبق با نکات یک تا 4 ص 78 جزوه
(اگر نکته ای توسط استاد برجسته نمیشود باید از روی جزوه خوانده شود!)
نکات به (اقسام حروف و کسره ی اضافه و نقش نمای اضافه و واژه ای که شبیه یکی از اقسام حروف است )و شمارش این موارد جز واژه ، مربوط میشود.
_نکات مربوط به اسم ها و صفت ها در این مبحث مانند:
_اسم ها و صفت ها در واژه
_قید های تکرار
_گروه مصدری
_ضمایر شخصی پیوسته
و......... (منطبق با ص 78 و 79 جزوه)
_فعل ها در شمارش واژه و نکته های آن
(تمام موارد مربوط به فعل در درس گروه فعلی گفته شده و اینجا نکات مربوط به شمارش آن گفته میشود)
مطابق ص 79 و 80 جزوه
نکته ی دوم و چهارم در شمارش بسیار مهم هستند و برای نکته ی چهارم بهتر است تدریس گروه فعلی (ساختمان فعل) را دیده باشید گرچه استاد یاد آوری نیز میکنند
مهم استاد دو روش را برای شمارش واژه و تکواژ آموزش میدهند که ابداع خودشان است یکی سریع تر و دیگری دقیق تر است
پیشنهاد استاد روش دقیق تر است ایشان اولین تست از ص 80 جزوه رو با هر دو روش خوشان حل میکنند(درجه ی سختی 75 درصد) و دو تست دیگر را به دانش آموزان واگذار میکنندهمچنین استاد میفرمایند که در حل 20 تست نخست ازین مبحث با مشکلات عدیده ای رو به رو خواهید شد(نگران نباشید) در 20 تست دوم مشکلات شما نصف میشود و در 20 تست سوم ریسک مبحث تکواژ و واژه با قرابت معنایی و تاریخ ادبیات و...برابر میشود
استاد میگویند ازین مبحث حتما باید تست حل کنید و گرنه محال ممکن است که فقط با نکته ها این مبحث را یاد بگیرید. -
جلسه ی 19
مدت زمات 00:21:50
تدریس واژه و دو راه سریع برای شمارش تکواژ
_منطبق با نکات یک تا 4 ص 78 جزوه
(اگر نکته ای توسط استاد برجسته نمیشود باید از روی جزوه خوانده شود!)
نکات به (اقسام حروف و کسره ی اضافه و نقش نمای اضافه و واژه ای که شبیه یکی از اقسام حروف است )و شمارش این موارد جز واژه ، مربوط میشود.
_نکات مربوط به اسم ها و صفت ها در این مبحث مانند:
_اسم ها و صفت ها در واژه
_قید های تکرار
_گروه مصدری
_ضمایر شخصی پیوسته
و......... (منطبق با ص 78 و 79 جزوه)
_فعل ها در شمارش واژه و نکته های آن
(تمام موارد مربوط به فعل در درس گروه فعلی گفته شده و اینجا نکات مربوط به شمارش آن گفته میشود)
مطابق ص 79 و 80 جزوه
نکته ی دوم و چهارم در شمارش بسیار مهم هستند و برای نکته ی چهارم بهتر است تدریس گروه فعلی (ساختمان فعل) را دیده باشید گرچه استاد یاد آوری نیز میکنند
مهم استاد دو روش را برای شمارش واژه و تکواژ آموزش میدهند که ابداع خودشان است یکی سریع تر و دیگری دقیق تر است
پیشنهاد استاد روش دقیق تر است ایشان اولین تست از ص 80 جزوه رو با هر دو روش خوشان حل میکنند(درجه ی سختی 75 درصد) و دو تست دیگر را به دانش آموزان واگذار میکنندهمچنین استاد میفرمایند که در حل 20 تست نخست ازین مبحث با مشکلات عدیده ای رو به رو خواهید شد(نگران نباشید) در 20 تست دوم مشکلات شما نصف میشود و در 20 تست سوم ریسک مبحث تکواژ و واژه با قرابت معنایی و تاریخ ادبیات و...برابر میشود
استاد میگویند ازین مبحث حتما باید تست حل کنید و گرنه محال ممکن است که فقط با نکته ها این مبحث را یاد بگیرید.banoo در زبان و ادبیات فارسی داریوش راوش صفر تا صد کنکور (96-95) گفته است:
سلام توضیحات جلسه 19 اضافه شد
-
درود
این زبان فارسی کلا کی تموم میشه«!؟ -
درود
این زبان فارسی کلا کی تموم میشه«!؟raminrahimi فکر کنم با جزوه یه حدودی دستتون بیاد البته ممکنه بعضی قسمتا رو که متن باشه و داخل جزوه باشه دیگه استاد تدریس نکنن ریز مباحث و جزوه رو تطبیق بدین فکر کنم به یه جواب نسبی میرسین
-
سلام
دوستان ممکنه جمله ای فعلی داشته باشد و حرف ربط نداشته باشد و مستقل باشد؟
و اینکه جملات پایه و پیرو هیچگاه از هم نمیتونن جدا بشن درسته؟ -
سلام فیلم ها تاثیری در درصد ادبیات قلمیچیتون داشته ؟ دوستانی ک داشته مثال بزنید ...مثلا قبلا چ نوع تست هایی رو نمیتونستید بزنید ولی الان با تدریس فلان جلسه میزنید .. اینطوری
ممنونelsa سلام...من قبلن تست ارایه رو الان خیلی ساده تر از قبل تحلیلش میکنم...
ارایه ها رو خوب درس داده استاد ! -
elsa سلام...من قبلن تست ارایه رو الان خیلی ساده تر از قبل تحلیلش میکنم...
ارایه ها رو خوب درس داده استاد ! -
سلام سوال داشتم که من متوجه نشدم چرا دربرگرفتن هم فعل ساده و هم فعل پیشوندی است اصلا فعل باید چه ویژگی هایی داشته باشه که هم ساده و هم پیشوندی باشد
ali565669 در زبان و ادبیات فارسی داریوش راوش صفر تا صد کنکور (96-95) گفته است:
سلام سوال داشتم که من متوجه نشدم چرا دربرگرفتن هم فعل ساده و هم فعل پیشوندی است اصلا فعل باید چه ویژگی هایی داشته باشه که هم ساده و هم پیشوندی باشد
باید توی جمله بررسی کنید
-
ali565669 در زبان و ادبیات فارسی داریوش راوش صفر تا صد کنکور (96-95) گفته است:
توی مثال استاد راوش که جمله ای نبود
من هنوز این موضوع رو خوب مطالعه نکردم. اگه خوندم و توان پاسخگویی به سوالتون رو داشتم حتما میگم. امیدوارم دوستای دیگه مون اگه میدونن دریغ نکنن.