Skip to content
  • دسته‌بندی‌ها
  • 0 نخوانده ها: پست‌های جدید برای شما 0
  • جدیدترین پست ها
  • برچسب‌ها
  • سوال‌های درسی و مشاوره‌ای
  • دوره‌های آلاء
  • گروه‌ها
  • راهنمای آلاخونه
    • معرفی آلاخونه
    • سوال‌پرسیدن | انتشار مطالب آموزشی
    • پاسخ‌دادن و مشارکت در تاپیک‌ها
    • استفاده از ابزارهای ادیتور
    • معرفی گروه‌ها
    • لینک‌های دسترسی سریع
پوسته‌ها
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (بدون پوسته)
  • بدون پوسته
بستن
Brand Logo

آلاخونه | شبکه اجتماعی دانش آموزی آلاء

  • سوال یا موضوع جدیدی بنویس

  • سوال مشاوره ای
  • سوال زیست
  • سوال ریاضی
  • سوال فیزیک
  • سوال شیمی
  • سایر
پ

پنیرک

@پنیرک
درباره‌‌ی من
دیدگاه‌ها
638
موضوع ها
5
Shares
0
گروه‌ها
0
دنبال‌کننده‌ها
6
دنبال‌شونده‌ها
2

دیدگاه‌ها

تازه‌ها بهترین Controversial

  • گوش و تعادل
    پ پنیرک

    @first
    خیر. ولی به مطالعه‌ خارج از کتاب علاقه دارم. زبانم هم قویه که خب کمک کننده است.
    البته ناگفته نمونه که تو این انجمن بچه های قوی تر از من هم هستند در حد المپیاد و بالاتر. ولی رو نمیکنند ریا نشه 😉

    زیست شناسی

  • اعتبار مورد نیاز برای چت شخصی
    پ پنیرک

    @miss-mir1381
    تصمیم بالادستی هاست😑. به این دلیل که فقط بچه های درسخون انجمن (و فعال درسی) بتونند به چت دسترسی داشته باشند. اکانت های جدید و فیک و مزاحمت های توی چت و ... ایجاد نشه ...

    پشتیبانی فنی آلاء

  • لوله u شکل سانتی متر جیوه
    پ پنیرک

    @yeganeh-fallah
    ۱. فشار در سطح آزاد مایع برابر فشار هوا (۷۶cmhg) هست. از اون که ۱۴ سانتی متر بری پایین و بعد ۸ تا بیایی بالا، میرسی به فشار گاز بالای لوله (بر اساس اصل هم ترازی). درکل چی شد؟ ۱۴ تا پایین و ۸ تا بالا --» ۶ تا پایین = ارتفاع (h)
    ۲. درون مایع پایین رفتن هم یعنی افزایش فشار (+pgh)
    ۳. pgh رو حساب میکنم. 10 × 0.06 × 900 که میشه ۵۴۰ پاسکال.
    ۴. پس فشار گاز ۵۴۰ پاسکال از فشار سطح مایع بیشتره. ۵۴۰ پاسکال رو باید به cmhg تبدیل کنی که میشه ۰.۴ سانتی متر جیوه.
    ۵. پاسخ ۷۶+۰.۴=۷۶.۴ گزینه ۳.

    فیزیک @دهم @تجربی @دانش اموزان @کنکوری ها @تجربیا

  • واکنش محلول اسید قوی و ضعیف با فلز منیزیم
    پ پنیرک

    AmirReza Soleimani
    اعههه، راست میگی.جوابت درسته. اون بخش تعادلی بودنش که باعث میشه دوباره یونش پیدا کنه و ظرفیت خالی شده پُر بشه و دوباره واکنش بده و دوباره گاز تولید شه و ... رو اصلاً حواسم نبود.پس بازم فقط همون بحث زمان باقی میمونه. دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره.
    بسیار سپاسگزارم.

    شیمی

  • گزینه مبهم کنکور99
    پ پنیرک

    @kosar-mottaghi
    بچه ها پاسخ مناسب رو دادن، ولی من اومدم که بگم یاد اینجا افتادم.
    گزینه یک هر دو سوالش یکیه در واقع ...

    زیست شناسی زیست۱۱ کنکور۹۹

  • کم آوردن شدیییید زمان تو آزمونای آزمایشی
    پ پنیرک

    @First
    یه چیزی اضافه کنم، اول از همه اینکه ظاهراً تکنیک ضربدر منها و زمان های نقصانی رو کامل بلد نیستین یا کامل اجرا نمی‌کنید، بزار یه چیز رو قول بدم بهت. فردا صبح اول وقت حتی شده ۳-۴ ساعت هم وقت بزار. هر منبع مشاوره ای رو که میشناسی بگرد به دنبال تکنیک و نکات مدیریت آزمون. مخصوصاً آموزشی کامل و جامع در مورد دو تکنیک ضربدر منها و زمان های نقصانی. یه بار همین اول سال یادش بگیر و شروع به تمرینش کن، کل طول سال بدردت میخوره.
    اما یه نکته دیگه هم هست، تسلط (همون که ماهان توضیح داد) هم خیلی مهمه. همچنین حل انواع تیپ سوالات سخت در خانه. مثلاً باید به میزانی از تسلط بر درس شیمی رسیده باشی که وقتی یه سوال رو سر جلسه دیدی و صورتش رو خوندی، همون لحظه بفهمی نیازه ۳ خط بنویسی (چند بار حل کنی) و کلی ازت وقت بگیره. قبل از حل باید سخت رو فهمید و مشخص کرد، نه بعد از چندین بار حل! اما همچین تشخیصی از کجا میاد؟ از اونجا که قبلش توی خونه بار ها سوالات سخت رو حل کرده باشی، که بتونی سر جلسه فقط با خوندن صورت سوال، سخت و آسون رو در نگاه اول تشخیص بدی و متمایزشون کنی. ساده هارو حل کنی و دشوار هارو بزاری واسه آخر جلسه ...
    این نکته چون ترکیبی بود (از اهمیت تسلط، حل سوالات سخت و زمان دار و همچنین نکات سر جلسه) گفتم بهتره که خودم از تجربه الان توضیحش بدم ارزششو داره ...

    سوال مشاوره ای

  • چالش (۱) خلاقانه فیزیک۳
    پ پنیرک

    Amirreza Vafaei Moghadam
    یه صفر توی معلومات سوال کم نیست؟ مثلا شعاع ۲۰۰ باشه. من جواب رو ۳.۵ ثانیه بدست میارم ولی ۳۵ تو گزینه هاست ... (یه صفر کم دارم!)

    فیزیک

  • زیست دهم و یازدهم
    پ پنیرک

    zahra safaeizade
    چاره اینست که کمی مشقت به خودت بدی!
    فیلمای دهم و یازدهمش رو، من در سالی که گذشت دیدم.
    با کتاب دهم ۹۸ و یازدهم ۹۹.
    یازدهمش، کامل و مناسبه. همین فردا میتونی شروع کنی فیلماشو تا آخر ببینی. کتاب یازدهم یه تغییرات ریزی داشته. که واسه یکی از اون تغییرات کلیپ جدید ضبط کرده. بقیه اش هم تغییرات بعضی کلمه ها تو کتابه، که باید هنگام تدریس دقت کنی ... . یه بخشی از فصل هفت یازدهم هم حذف شده، خب اونم نمیبینی ... (البته پیشنهادم اینه که ببینی به فهم مطلب کمک میکنه. ضرر که نمیکنی، سود هم داره!)
    دهمش، بخش گیاهی کتاب تقریباً هیچ تغییری نکرده، پس ویدیو ها هم کامل قابل استفاده است.
    فقط میمونه ۴ فصل اول دهم که کن فیکون شدن! واسه اونا هم، تغییرات اکثراً در حد حذف مطالب از کتاب بوده. بنابراین میشه با کمی مشقت، اون حذفیات رو دقت کرد و کلیپارو تا آخر دید. نهایتش اینه که کلیپای ۴ فصل اول دهم رو نمیبینی، از مهر که جدید ظبط کرد دنبال میکنی. اما، ویدیو های گیاهی دهم و کل یازدهم تا ۹۷.۷۸ درصد اوکیه و قابل استفاده.
    حل شد؟

    زیست شناسی تجربی کنکور۱۴۰۱ زیست ۱۰

  • روز قبل ازمون
    پ پنیرک

    @f-seif-0
    یه نکته کوچیک بگم، تست های غلطی رو که در طول هفته (۲ هفته) زدید رو مرور کنید. درسته که همون روز تست هارو تحلیل کردین و نکته شو یاد گرفتین، اما لزوماً تا روز آزمون و تا روز کنکور همه نکات سوالات غلط یادتون نمی‌مونه اگر مرور نشه. شاید نهایت تو مباحث مهم (قواعد عربی و زبان و دروس اختصاصی) ۱۰۰ تا تست باشه. خیلی که وقت نمیگیره، دوباره حلشون کنید ببینید واقعاً چند تارو یاد گرفتین. اینجوری از «اشتباهات پرتکرار» جلوگیری می‌کنید.

    سوال مشاوره ای

  • چالش (۱) خلاقانه فیزیک۳
    پ پنیرک

    Amirreza Vafaei Moghadam
    بازم دستت درد نکنه.
    اگه هرشب یا یک شب در میون (هرموقع وقت کنی) تست طرح کنی و بزاری من دوست دارم و حمایتت می‌کنم.
    چون فیزیک محبوبترین درسمه بین اختصاصیا، هیچوقت از سر و کله زدن باهاش خسته نمیشم ...

    فیزیک

  • چند تست اعصاب
    پ پنیرک

    r sh
    در مورد سوال اول:
    میگی هیچ نورونی نداریم که چند آکسونه باشه. خب آره، نداریم. ولی یه سوال. مگه تست اینو گفته؟ مطمئنی بر آکسون تاکید کرده؟، متن تست رو دوباره ببین:« نورونی که رشته های دندریت و آکسون در محل های متعدد دارد».
    فهمیدی چی می خوام بگم؟ سوال نگفته رشته های دندریت و رشته های آکسون. فقط برای دندریت؛ «ها» آورده.‌ در واقع خودش رو لوس کرده که بگه نورونی چند دندریتی و یدونه آکسونی. اون «ها» فقط بعد از دندریت اومده، تو هم فقط برای دندریت در نظرش بگیر. آکسون که یدونه است.
    در گفتار، زیاد پیش میاد که میگیم:« کتاب های زیست و ریاضی» و منظورمون از اون «ها»، هم برای کتاب ریاضی هست و هم برای کتاب زیست. یدونه «ها» میاریم و هردو رو با همون جمع میبندیم (در جهت کوتاهی و زیبایی کلام). ولی در زبان معیار (که تست ها هم به همین گیر میدن و بچه هارو تو تله میندازن)، واقعیت اینه که برای جمع بستن باید واسه هر اسم، علامت جمع جدا بیاری. بگی کتاب های زیست و کتاب های ریاضی! ...
    میدونم خیلی ریز و ادبیاتی شد. شاید بگی این چه مسخره بازیه و اینا، اصلاً چرا اینطوریه و ...
    اما، یه تاپیک دیگه رو داشتم جواب میدادم تهش هم من و هم کسی که پرسیده بود به این نتیجه رسیدیم:« زیست [کنکور] اولش ادبیات بوده، بعد سلول و بافت درآورده!». واقعاً واسه خنده نگفتم، این جمله هیچوقت یادتون نره ...
    خلاصه اینکه، تست داره کد نورون رابط و حرکتی رو با هم میده. باید مقایسه کنی ببینی کدوم نورونش یکی از گزینه ها باهاش نمیخونه و ...
    سوال دوم ر‌و هم خلاصه و مفید دوست عزیزمون جواب داد ...

    زیست شناسی زیست۱۱ زیست یازدهم تست زیست

  • فیزیک یازدهم
    پ پنیرک

    Yeganeh Robat Sarpooshi
    20211005_201256.jpg
    بار میزان الکترون رو به میکرو کولن تبدیل کردم.
    بار اولیه رو x گرفتم. چون بار اولیه و نهایی جسم مثبت هست و الکترون به جسم می دهیم، الکترون ها (بار میزان الکترون) باعث کاهش بار اولیه جسم (x) میشه. پس بار نهایی میشه «x منهای میزان بار الکترون». بقیه‌اش هم محاسبات نسبته ...

    فیزیک

  • ساختار لوله گوارش
    پ پنیرک

    ابوالفضل ریسی
    بافت عصبی در رگ خونی؟! کجای کتابه؟
    سرخرگ و سیاهرگ سه لایه دارند. درونی ( پوششی سنگفرشی یک لایه)، میانی ( ماهیچه صاف) و بیرونی (پیوندی).

    زیست شناسی

  • باتری
    پ پنیرک

    Mehrsa 14
    ماشاالله شما هم دست به منشنتون مثل Sara_R خوبه ها! خواهرید؟ نسبتی چیزی دارید؟ 😁😜
    «نحوه ایجاد اختلاف پتانسیل بین دو نقطه» و کاری که باتری انجام میده رو اگر صبر کنید فصل ۲ شیمی دوازدهم، الکتروشیمی و سلول های گالوانی مفصل می خونید.
    فعلاً فقط پیشنهاد می کنم همون تعاریف و درسنامه هایی که تو فیزیک دارید رو کلمه به کلمه دقت کنید. مثلاً پتانسیل سر منفی می تونه هم یه عدد مثبت و هم یه عدد منفی باشه. چیزی که مهمه اینه که پتانسیل سر منفی همیشه از سر مثبت کمتره‌. مثلاً اگر اختلاف پتانسیل ۲۰ باشه و:
    ۱. سر مثبت پتانسیلش ۲۵ باشه، سر منفی میشه ۵ (۲۰ تا کمتر)
    ۲. سر مثبت پتانسیلش ۱۰ باشه، سر منفی میشه منفی ۱۰ (۲۰ تا کمتر)
    پس «سر منفی» که گفته میشه، در واقع نسبی و مقایسه‌ای هست. در مقایسه با اون یکی سر (سر مثبت). که همیشه باید ازش کمتر باشه. نه اینکه همیشه یه عدد منفیه
    در مورد زیست و پتانسیل عمل هم، یه حرف دارم فقط. ویدیو های آقای موقاری رو ببینید. ویدیویی که مربوط به توضیح پتانسیل عمل بود رو ۳ بار دیدم تا کامل برام جا افتاد. البته ارزششو داشت.

    فیزیک

  • ساختار لوله گوارش
    پ پنیرک

    @mr-fantastic
    خیر، درست نیست.
    فقط یه چیز رو در مورد هر ۴ لایه می‌توان گفت. هر ۴ تا پیوندی سست + رگ های خونی دارند. به واسطه رگ ها هم پوششی، پیوندی و ماهیچه داریم --» ۳ بافت اصلی رو دارند: پوششی، پیوندی و ماهیچه.


    کتاب یه جمله داره که:« لایه های لوله گوارش، انواع بافت ها [و نه همه بافت ها] را دارند». یعنی اینکه وقتی شنیدی لایه «ماهیچه ای»، فقط بافت ماهیچه ای به ذهنت نیاد. توی همون لایه ماهیچه ای بافت پیوندی و ... هم هست.
    اگر قرار بود هر ۴ لایه، هر ۴ بافت رو داشته باشند که مولف به خودش زحمت نمی‌داد. از اول می‌گفت:« لایه های لوله گوارش همه بافت ها را دارند».

    زیست شناسی

  • ماهیچه صاف در مخاط
    پ پنیرک

    @first اطلاع ندارم، حالا اگه گذرم به روده افتاد میپرسم ازش میگم بهت 🙃

    زیست شناسی

  • گیرنده وضعیت معده
    پ پنیرک

    عزیزان. چرا سختش میکنید! همتون رو ارجاع میدم به زبست یازدهم فصل حواس گفتار ۱ بخش گیرنده وضعیت. جوابتون اونجاست. گیرنده وضعیت فقط در ماهیچه اسکلتی، کپسول مفصل و تاندون داریم. معده؟! ماهیچه صاف؟! وضعیت؟! 😶 (مثلاً در بین همه اسفنکتر های لوله گوارش فقط اسفنکتر یه جا هست که میتونی حسش کنی، چون اسکلتیه ...)
    و اما @Mr-Fantastic شما هم اون دبیر زیست محترم رو از طرف من ببوس و دیگه سر کلاسش نرو! حالا هرکی که هست. متن کتاب ... !
    راستی، کتاب تا چاپ ۹۷ یه عکس از گیرنده وضعیت داشت که حذف شد بعدش، این رو هم بببنید که به فهم بیشتر برای درک همون ماهیچه اسکلتی کمک میکنه:
    IMG_20210705_164514.jpg

    زیست شناسی

  • زیست دهم ف5
    پ پنیرک

    سروش قادری
    برای سوال پنجم باید فیزیکی نگریست. فصل فشار یه مفهوم داریم تحت عنوان «معادله پیوستگی و اصل برنولی برای شاره ها».
    اونجا توضیح میده که توی یه لوله، هرچقدر سرعت حرکت شاره بیشتر باشه، فشار کمتر میشه (و بالعکس). چه ربطی داره؟ قدم به قدم توضیح میدم:
    وقتی که شلنگ آب رو باز میکنی و با دست مسیر عبور بخشی از آب رو میگیری، یعنی مساحت (قطر داخل لوله) رو کمتر میکنی، سرعت حرکت آب (شاره) بیشتر میشه. درسته؟
    خب، دوتا لوله با طول یکسان در نظر بگیر. یکی مساحتش نصف مساحت اون یکی. توی کدوم سرعت جریان آب بیشتره؟ با مثالی که بالا زدم، میگی توی اونی که مساحتش کمتره سرعت حرکت شاره (آب) بیشتره.
    حالا برگردیم اصل برنولی. با افزایش سرعت شاره، فشار کاهش می یابد. یعنی چی؟ یعنی توی دو لوله با طول یکسان، اونی که سطح بیشتری داره، سرعت حرکت آب کمتری داره. و همچنین، فشار آب بیشتری.
    سرخرگ آوران نسبت به سرخرگ وابران، قطر (مساحت) بیشتری داره، پس سرعت حرکت شاره کمتری داره، بنابراین فشار بیشتری داره.
    اما بهتره بدونی اصل قضیه (در سطح ریز) اینه که وقتی در لوله‌ی قطورتر، سرعت حرکت شاره کمتره؛ یعنی مولکول های شاره هنگام عبور از طولی مشخص از لوله، چون سرعتشون کمتره، نسبت به لوله کم قطرتر زمان بیشتری لازم دارند. این زمان بیشتری در طول لوله بودن، باعث میشه وقت بیشتری داشته باشند که کنار همدیگه بلغزند و با دیواره داخلی لوله برخورد کنند --» هرچقدر برخورد مولکول ها با دیواره داخلی لوله بیشتر --» یعنی فشار بیشتر. (این پاراگراف رو شاید لازم باشه چند بار بخونی!)

    زیست شناسی

  • زیست دهم ف5
    پ پنیرک

    @amin-forouzan
    یه ذره طولانی شد، ولی چون مبحث مهمی بود و هم سوال زیستت رو حل میکرد و هم توی فیزیک بدرد میخورد، گفتم چیزی از قلم نیوفته 🙃😉

    زیست شناسی

  • زیست دهم ف5
    پ پنیرک

    سروش قادری
    راستی، فشار با سطح در (P=F/A) رابطه عکس داشت. ولی این فرمول فقط برای مواد جامد به کار میره.
    فشار در مایعات روضه خاص، طولانی و جدای خودشو داره ...

    زیست شناسی
  • 1
  • 2
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 23
  • 24
  • 10 / 24
  • درون آمدن

  • حساب کاربری ندارید؟ نام‌نویسی

  • برای جستجو وارد شوید و یا ثبت نام کنید
  • اولین پست
    آخرین پست
0
  • دسته‌بندی‌ها
  • نخوانده ها: پست‌های جدید برای شما 0
  • جدیدترین پست ها
  • برچسب‌ها
  • سوال‌های درسی و مشاوره‌ای
  • دوره‌های آلاء
  • گروه‌ها
  • راهنمای آلاخونه
    • معرفی آلاخونه
    • سوال‌پرسیدن | انتشار مطالب آموزشی
    • پاسخ‌دادن و مشارکت در تاپیک‌ها
    • استفاده از ابزارهای ادیتور
    • معرفی گروه‌ها
    • لینک‌های دسترسی سریع