ادبیات کنکور
-
%(#00ffff)[17_] در کدام بیت بیشترین آرایه «%(#00ffff)[تضاد]» وجود دارد؟
%(#00ffff)[۱)] شیرین ننماید به دهانش شکر وصل/آن را که فلک زهر جدایی نچشاند
%(#00ffff)[۲)] قناعت میکنم با درد چون درمان نمی یابم/تحمل میکنم با زخم چون مرهم نمی بینم
%(#00ffff)[۳)] شور فرهادم به پرسش سر به زیر افکنده بود /ای لب شیرین جواب تلخ سربالا چرا؟
%(#00ffff)[۴)] گردون مرا ز محنت هستی رها نخواست/مرگم رسیده بود ولیکن خدا نخواستفاطمه خلیلی
بین ۳ و ۲، ۳ بهتر هست -
%(#ff8888)[19_]۱۱- مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff8888)[دمی آب خوردن پس از بدسگال /به از عمر هفتاد و هشتاد سال]
%(#ff8888)[۱)] از دست تو مشت بر دهان خوردن /خوشتر که به دست خویش نان خوردن
%(#f09999)[۲)] خوشا وقت مجموع آن کس که اوست/پس از مرگ دشمن در آغوش دوست
%(#f09999)[۳)] کسی را که دانی که خصم تو اوست/ نه از عقل باشد گرفتن به دوست
%(#f09999)[۴)] اگر خویش دشمن، شود دوست دار/ز تلبيسش ایمن مشو زینهارفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff8888)[19_]۱۱- مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff8888)[دمی آب خوردن پس از بدسگال /به از عمر هفتاد و هشتاد سال]
%(#ff8888)[۱)] از دست تو مشت بر دهان خوردن /خوشتر که به دست خویش نان خوردن
%(#f09999)[۲)] خوشا وقت مجموع آن کس که اوست/پس از مرگ دشمن در آغوش دوست
%(#f09999)[۳)] کسی را که دانی که خصم تو اوست/ نه از عقل باشد گرفتن به دوست
%(#f09999)[۴)] اگر خویش دشمن، شود دوست دار/ز تلبيسش ایمن مشو زینهارگزینه %(#ff0000)[2]
-
%(#ff0777)[20_] مفهوم عبارت «%(#ff0777)[برای من خواندن این که شن ساحل ها نرم است کافی نیست؛ می خواهم پای برهنه ام این نرمی را حس کند.]» با کدام بیت تناسب ندارد؟
%(#ff0777)[١)] ای اهل هنر قصه همین است که گفتم /هان تا نفروشید یقینی به گمانی
%(#ff0777)[۲)] جایی که یقین باشد، شک را چه محل باشد؟/ ظلمت به کجا ماند، بانور که بستیزد؟
%(#ff0777)[۳)] خدایگان جهان بر جهانش کرد ملک/ يقين خلق گمان شد، گمان خلق یقین
%(#ff0777)[۴)] آن چیز کز این پیش گمان بود یقین گشت/ دانی نتوان داد یقینی به گمانیفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0777)[20_] مفهوم عبارت «%(#ff0777)[برای من خواندن این که شن ساحل ها نرم است کافی نیست؛ می خواهم پای برهنه ام این نرمی را حس کند.]» با کدام بیت تناسب ندارد؟
%(#ff0777)[١)] ای اهل هنر قصه همین است که گفتم /هان تا نفروشید یقینی به گمانی
%(#ff0777)[۲)] جایی که یقین باشد، شک را چه محل باشد؟/ ظلمت به کجا ماند، بانور که بستیزد؟
%(#ff0777)[۳)] خدایگان جهان بر جهانش کرد ملک/ يقين خلق گمان شد، گمان خلق یقین
%(#ff0777)[۴)] آن چیز کز این پیش گمان بود یقین گشت/ دانی نتوان داد یقینی به گمانیگزینه 3
-
%(#ff931f)[21_] کدام بیت، دارای «%(#ff931f)[یک استعاره و بیشترین مجاز]» است؟
%(#ff931f)[۱)] چگونه سرو روانی به فکر خون من افتد/که ریخت خون جهانی به خاک راهگذارش
%(#ff931f)[۲)] مرا به صیدگهی می کشد کمند محبت/که خون شیر خورند آهوان شیرشکارش
%(#ff931f)[۳)] چه عشوهها که خریدم ز چشم عشوه فروشش/چه بادهها که کشیدم ز لعل باده گسارش
%(#ff931f)[۴)] کجا رواست که یکجا رود به دامن گلچین/گلی که بلبل مسکین کشید زحمت خارشفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff931f)[21_] کدام بیت، دارای «%(#ff931f)[یک استعاره و بیشترین مجاز]» است؟
%(#ff931f)[۱)] چگونه سرو روانی به فکر خون من افتد/که ریخت خون جهانی به خاک راهگذارش
%(#ff931f)[۲)] مرا به صیدگهی می کشد کمند محبت/که خون شیر خورند آهوان شیرشکارش
%(#ff931f)[۳)] چه عشوهها که خریدم ز چشم عشوه فروشش/چه بادهها که کشیدم ز لعل باده گسارش
%(#ff931f)[۴)] کجا رواست که یکجا رود به دامن گلچین/گلی که بلبل مسکین کشید زحمت خارشگزینه 1
-
%(#ff0000)[۱_]ابیات کدام گزینه با یکدیگر قرابت معنایی دارند؟
%(#ff0000)[الف)] دهان ببند و امین باش در سخن داري/ که شه کلید خزینه بر امین کشدا
%(#ff0000)[ب)] در هر سخن از جان شما هست جوابی /هر چند دهان را به جوابی نگشایید
%(#ff0000)[ج)] تو دانی که چون دیو رفت از قفس/ نیاید به لا حول کس باز پس
%(#ff0000)[د)] جز سخن چیزي ندارم گر مرا چیزیستی /با چنان چیزي کجا دیوان و دفتر گویمی
%(#ff0000)[هـ)] سخن گفته دگر باز نیاید به دهن / اول اندیشه کند مرد که عاقل باشد
%(#ff0000)[۱)]الف، ب
%(#ff0000)[۲)] د، ب
%(#ff0000)[۳)]الف، د
%(#ff0000)[۴)]ج، هـفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[۱_]ابیات کدام گزینه با یکدیگر قرابت معنایی دارند؟
%(#ff0000)[الف)] دهان ببند و امین باش در سخن داري/ که شه کلید خزینه بر امین کشدا
%(#ff0000)[ب)] در هر سخن از جان شما هست جوابی /هر چند دهان را به جوابی نگشایید
%(#ff0000)[ج)] تو دانی که چون دیو رفت از قفس/ نیاید به لا حول کس باز پس
%(#ff0000)[د)] جز سخن چیزي ندارم گر مرا چیزیستی /با چنان چیزي کجا دیوان و دفتر گویمی
%(#ff0000)[هـ)] سخن گفته دگر باز نیاید به دهن / اول اندیشه کند مرد که عاقل باشد
%(#ff0000)[۱)]الف، ب
%(#ff0000)[۲)] د، ب
%(#ff0000)[۳)]الف، د
%(#ff0000)[۴)]ج، هـگزینه۴
-
%(#00ff00)[۲_]در کدام گزینه مفهوم دو بیت با یکدیگر تناسب دارند؟
%(#00ff00)[۱)]تا خار غم عشقت آویخته در دامن کوته نظري باشد رفتن به گلستان ها
زیر سر بالش دیباست تو را کی دانی که من از خار و خس بادیه بستر کردم
%(#00ff00)[۲)] می سوزم و می سازم از آن روي که چون عود کار من دلسوخته از سوز به ساز است
بسوز اي دل که تا خامی نیاید بوي دل از تو کجا دیدي که بی آتش کسی را بوي عود آید؟
%(#00ff00)[۳)]این همه گفتیم لیک اندر بسیچ بی عنایات خدا هیچیم هیچ
ّ عنایتی که تو را بود اگر مبدل شد خلل پذیر نباشد ارادتی که مراست
%(#00ff00)[۴)] کبوتري که دگر آشیان نخواهد دید قضا همی بردش تا به سوي دانه و دام
چون ز میدان قضا تیر بلا گشت روان جان سپر سازد مردانه و پنهان نشودفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ff00)[۲_]در کدام گزینه مفهوم دو بیت با یکدیگر تناسب دارند؟
%(#00ff00)[۱)]تا خار غم عشقت آویخته در دامن کوته نظري باشد رفتن به گلستان ها
زیر سر بالش دیباست تو را کی دانی که من از خار و خس بادیه بستر کردم
%(#00ff00)[۲)] می سوزم و می سازم از آن روي که چون عود کار من دلسوخته از سوز به ساز است
بسوز اي دل که تا خامی نیاید بوي دل از تو کجا دیدي که بی آتش کسی را بوي عود آید؟
%(#00ff00)[۳)]این همه گفتیم لیک اندر بسیچ بی عنایات خدا هیچیم هیچ
ّ عنایتی که تو را بود اگر مبدل شد خلل پذیر نباشد ارادتی که مراست
%(#00ff00)[۴)] کبوتري که دگر آشیان نخواهد دید قضا همی بردش تا به سوي دانه و دام
چون ز میدان قضا تیر بلا گشت روان جان سپر سازد مردانه و پنهان نشودگزینه۴
-
%(#0010f0)[۳_]مفهوم بیتِ زیر از همۀ ابیات دریافت می شود؛ به جز:
%(#0010f0)[نیست جانش محرم اسرار عشق هرکه را در جان، غم جانانه نیست»]
%(#0010f0)[۱)]آتش از گرمی افسانۀ من گوش گرفت گوش هر خام کجا لایق گفتار من است
%(#0010f0)[۲)]پیام اهل دل است این خبر که سعدي داد نه هر که گوش کند معنی سخن داند
%(#0010f0)[۳)]کی به هر نامحرمی چاك جگر خواهم نمود من که زخمش را نهان از چشم سوزن داشتم
%(#0010f0)[۴)]پیش گل نتوان حدیث روي او گفتن سلیم هر که گوشی پهن سازد محرم این راز نیستفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0010f0)[۳_]مفهوم بیتِ زیر از همۀ ابیات دریافت می شود؛ به جز:
%(#0010f0)[نیست جانش محرم اسرار عشق هرکه را در جان، غم جانانه نیست»]
%(#0010f0)[۱)]آتش از گرمی افسانۀ من گوش گرفت گوش هر خام کجا لایق گفتار من است
%(#0010f0)[۲)]پیام اهل دل است این خبر که سعدي داد نه هر که گوش کند معنی سخن داند
%(#0010f0)[۳)]کی به هر نامحرمی چاك جگر خواهم نمود من که زخمش را نهان از چشم سوزن داشتم
%(#0010f0)[۴)]پیش گل نتوان حدیث روي او گفتن سلیم هر که گوشی پهن سازد محرم این راز نیستگزینه ۳
-
%(#ff8888)[۸_]آرایه های مقابل همه ی ابیات تماماً درست است، به جز:
%(#ff8888)[۱)]اگر سنجی به میزان وفا کوه غم ما را
تو را پله ی انصاف سنگ کم کجا ماند؟ (%(#ff8888)[اغراق -جناس])%(#ff8888)[۲)] بهار عمر خواه ای دل، وگر این چمن هر سال
چون نسرین صد گل آرد بار و چون بلبل هزار آرد (%(#ff8888)[ایهام تناسب-استعاره)]%(#ff8888)[۳)] در آن دل از هلاک عشقبازان غم کجا ماند ؟
گریه در خاطر خورشید از شبنم کجا ماند؟ (%(#ff0000)[واج آرایی-استعاره)]%(#ff8888)[۴)] مسلسل چون شود امواج، می پاشد ز هم کشتی
به حال خویش دل در زلف خم در خم کجا ماند؟
%(#ff8888)[(اسلوب معادله-ایهام)]فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff8888)[۸_]آرایه های مقابل همه ی ابیات تماماً درست است، به جز:
%(#ff8888)[۱)]اگر سنجی به میزان وفا کوه غم ما را
تو را پله ی انصاف سنگ کم کجا ماند؟ (%(#ff8888)[اغراق -جناس])%(#ff8888)[۲)] بهار عمر خواه ای دل، وگر این چمن هر سال
چون نسرین صد گل آرد بار و چون بلبل هزار آرد (%(#ff8888)[ایهام تناسب-استعاره)]%(#ff8888)[۳)] در آن دل از هلاک عشقبازان غم کجا ماند ؟
گریه در خاطر خورشید از شبنم کجا ماند؟ (%(#ff0000)[واج آرایی-استعاره)]%(#ff8888)[۴)] مسلسل چون شود امواج، می پاشد ز هم کشتی
به حال خویش دل در زلف خم در خم کجا ماند؟
%(#ff8888)[(اسلوب معادله-ایهام)]گزینه۴
-
%(#0ff7ff)[9_]کدام بیت زیر" تقابل فهومی "دارد؟
"رزق هر چند بی گمان برسد
شرط عقل است جستن از درها"%(#0ff7ff)[۱)] قانع از رزق پریشان با دل صد پاره شو
روزی آماده میخواهی برو غمخوار شو%(#0ff7ff)[۲)]گرچه از آتش زبانی شمع این نه محفلم
نیست رزقی جز سر انگشت پشیمانی مرا%(#0ff7ff)[۳)] دخل و خرج خویش را چون مه برابر هرکه کرد
کم نگردد روزی اش هرگز ز خوان آفتاب%(#0ff7ff)[۴)] دست بیعت با توکل داده ام روز ازل
از برای رزق کوشیدن نمی آید ز منفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0ff7ff)[9_]کدام بیت زیر" تقابل فهومی "دارد؟
"رزق هر چند بی گمان برسد
شرط عقل است جستن از درها"%(#0ff7ff)[۱)] قانع از رزق پریشان با دل صد پاره شو
روزی آماده میخواهی برو غمخوار شو%(#0ff7ff)[۲)]گرچه از آتش زبانی شمع این نه محفلم
نیست رزقی جز سر انگشت پشیمانی مرا%(#0ff7ff)[۳)] دخل و خرج خویش را چون مه برابر هرکه کرد
کم نگردد روزی اش هرگز ز خوان آفتاب%(#0ff7ff)[۴)] دست بیعت با توکل داده ام روز ازل
از برای رزق کوشیدن نمی آید ز منگزینه۴
-
%(#00ff59)[۱۰_]نوع حرف «و» در کدام گزینه متفاوت است؟
%(#00ff59)[۱)]عذري بنه اي دل که تو درویشی و او را /در مملکت حسن سر تاجوري بود
%(#00ff59)[۲)]زشت و نکو زادة وهم خداوند توست /لذت کردارگیر، گام بنه، جوي کام
%(#00ff59)[۳)]ره این است روي از طریقت متاب/ بنه گام و کامی که داري بیاب
%(#00ff59)[۴)]من این طمع نکنم کز تو کام بر گیرم/ مگر ببینمت از دور و گام بر گفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ff59)[۱۰_]نوع حرف «و» در کدام گزینه متفاوت است؟
%(#00ff59)[۱)]عذري بنه اي دل که تو درویشی و او را /در مملکت حسن سر تاجوري بود
%(#00ff59)[۲)]زشت و نکو زادة وهم خداوند توست /لذت کردارگیر، گام بنه، جوي کام
%(#00ff59)[۳)]ره این است روي از طریقت متاب/ بنه گام و کامی که داري بیاب
%(#00ff59)[۴)]من این طمع نکنم کز تو کام بر گیرم/ مگر ببینمت از دور و گام بر گگزینه ۲
-
%(#00ffff)[۱۲_]بیت زیر با کدام بیت قرابت مفهومی دارد؟!
مگر ب تیغ اجل خیمه برکنم ورنه
رمیدن از دولت نه رسم و راه من است%(#00ffff)[۱)] اگر پیش از اجل یک دم بمیری در آن یک دم دو عالم را بگیری
%(#00ffff)[۲)] با چنین عمری که ما بر حال خود درمانده ایم
کس نمیداند چه می خواهد شد عجل از جان%(#00ffff)[۳)]تا نزند بر سرم دست اجل استین
کیست که بر گیردم روی از این آستان%(#00ffff)[۴)] زندگی از وصل اوست وز غم او چاره نیست
گر بکشد گو بکش پیش از اجل کس نمردفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ffff)[۱۲_]بیت زیر با کدام بیت قرابت مفهومی دارد؟!
مگر ب تیغ اجل خیمه برکنم ورنه
رمیدن از دولت نه رسم و راه من است%(#00ffff)[۱)] اگر پیش از اجل یک دم بمیری در آن یک دم دو عالم را بگیری
%(#00ffff)[۲)] با چنین عمری که ما بر حال خود درمانده ایم
کس نمیداند چه می خواهد شد عجل از جان%(#00ffff)[۳)]تا نزند بر سرم دست اجل استین
کیست که بر گیردم روی از این آستان%(#00ffff)[۴)] زندگی از وصل اوست وز غم او چاره نیست
گر بکشد گو بکش پیش از اجل کس نمردگزینه ۳
-
%(#ff00ff)[18_]در همه ابیات، به جز بيت .................... «%(#ff00ff)[حذف به قرینه معنوی]» صورت گرفته است.
%(#ff00ff)[۱)] چنان که در نظری در صفت نمی آیی / منت چه وصف بگویم؟ تو خود در آینه بین
%(#ff00ff)[۲)] فروغ رای تو مصباح راههای مخوف / عنان عزم تو مفتاح ملک های حصین
%(#ff00ff)[۳)] ابر رحمت بر تو باران سال و ماه/ روح راحت بر روان والدین
%(#ff00ff)[۴)] بخت را با دوستانت اتفاق / چرخ رابا دشمنان حرب حنينفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[18_]در همه ابیات، به جز بيت .................... «%(#ff00ff)[حذف به قرینه معنوی]» صورت گرفته است.
%(#ff00ff)[۱)] چنان که در نظری در صفت نمی آیی / منت چه وصف بگویم؟ تو خود در آینه بین
%(#ff00ff)[۲)] فروغ رای تو مصباح راههای مخوف / عنان عزم تو مفتاح ملک های حصین
%(#ff00ff)[۳)] ابر رحمت بر تو باران سال و ماه/ روح راحت بر روان والدین
%(#ff00ff)[۴)] بخت را با دوستانت اتفاق / چرخ رابا دشمنان حرب حنينگزینه۱
-
دانش-آموزان-آلاء بچه-های-کنکور-تجربی-1400
یازده تجربی ریاضیا
شهیده sh
@Elham650 ابوالفضل ریسی
@Dr-Rashidi
سلامبچه ها اگه خواستید بیاید
فاطمه خلیلی سلام،حوصله نداشتم بقیه رو حل کنم چون تمرکز نداشتم
سوالا هم زیاد بودن
-
فاطمه خلیلی سلام،حوصله نداشتم بقیه رو حل کنم چون تمرکز نداشتم
سوالا هم زیاد بودن
@elham650 سلام
آره قبول دارم زیاد بودن
خسته نباشید
-
%(#ff0000)[سوال ۱]
%(#ff0000)[گزینه ۴]
در موارد«%(#ff0000)[ج - هـ]» بر این نکته تأکید شده است که سخنی که بر زبان آمده دیگر گفته شده است و قابلیت بازگشت ندارد و در مورد «ج» نیز سخن را به دیوتشبیه کرده است
%(#ff0000)[سوال ۲]
%(#ff0000)[گزینه ۲]
مفهوم مشترك ابیات این گزینه در مورد ستایش و ارزش والاي دل سوختگی و تحمل رنج ها و سختی ها در راه معشوق و عشق است که سوز دل عاشق تمام
خامی ها و بی تجربگی هایش را به باد می سپارد و او را در عالم صاحب نفس و اعتبار می کند.
%(#ff0000)[سوال ۳]
%(#ff0000)[گزینه ۱]
گزینۀ ۱) هرکسی لایق شنیدن سخن من نیست.
مفهوم مشترك سایر ابیات و بیت صورت سؤال: هرکسی توان درك اسرار عشق را ندارد. -
%(#ff0000)[سوال ۴]
%(#ff0000)[گ۱]
در شعر و نثر فارسی خاصه در ادبیات غنایی «پروانه» نمادي است از عاشقان حقیقی که همیشه در راه معشوق جان خود را فدا می کنند و هیچ اعتراضی هم
ندارند. این مفهوم به جز گزینۀ « ۱» در تمام گزینه هاي دیگر موجود است.
%(#ff0000)[سوال ۵]
%(#ff0000)[گزینه ۱]
مفهوم مشترک بیت بیت صورت سوال و ابیات مرتبط بیانگر اعتقاد به قضا و قدر الهی و تسلیم بودن در برابر مشیت و خواست خداوند است اعتقاد به جبر گرایی
معنی بیت صورت: پس از این من ملازم و همراه مقام رضا خوشنودی خواهم بود و به جای شکایت از ستم و جور رقیب به سپاسگزاری خواهم پرداخت زیرا دلم به رنج عاشقی خوب گرفته است و درمان صرفه نظر کرده است
%(#ff0000)[۱)] هر کس بدون رضایت معشوق چهره او را ببیند بیتردید بی تاب و ناشکیبایی از این دیدار او را نابود خواهد کرد
%(#ff0000)[۲)] در میخانه رضا و خرسندی پرورش یافتنه ام و سراب خالص قسمت و قضاو قدر مینوشم
%(#ff0000)[۳)] روزگارمرا به گرفتار شدن در بند عشق تو راضی ساخت ولی چه سود که سررشته کار به دست اختیار من نیست به رضا و خوشنودی تو وابسته است
%(#ff0000)[۴)] در مقابل تقدیر و قضا قدر باید شکیبایی و خوشنودی از خود نشان دهیم و تنها راه چاره از این قضیه همین موارد است -
%(#ff0000)[سوال ۶]
%(#ff0000)[گزینه ۴]
صفت های پیشین :یک (صفت شمارشی) قلب _این (صفت اشاره) کشور این (صفت اشاره) فاصله --->۳ مورد
ترکیب های وصفی : یک قرن _ اختلافات داخلی (صفت بیانی )جنگهای داخلی( صفت بیانی) این کشور این فاصله قدمهای بزرگ( صفت بیانی) کارگاههای متعدد (صفت بیانی) _کارگاههای صنعتی (صفت بیانی)---> ۸ مورد
%(#ff0000)[سوال ۷]
%(#ff0000)[گزینه ۲]
مفهوم مشترک بیت صورت سوال و بیت گزینه ۲ بیان شور و اشتیاق عاشق برای رسیدن به معشوق و تحمل سختی های راه وصال
%(#ff0000)[۱)] بیان شادی و نشاط مردم با فرا رسیدن بهار و سرسبزی شدن طبیعت
%(#ff0000)[3)] شکایت شاعر از بی عشقی اهل روزگار
%(#ff0000)[۴ )]ضرورت استقبال از شهادت برای رهایی از قید و بند زندگی دنیوی -
%(#ff0000)[سوال ۸]
%(#ff0000)[گزینه ۴]
اغراق و بزرگنمایی در غم و اندوه (کوه غم )جناس ناهمسان (غم و کم)
ایهام تناسب: ۱_عدد هزار ، ۲_ عندلیب ( معنای معنای مورد نظر نیست اما با بلبل گل چمن و بهار تناسب دارد)
استعاره: ای دل( تشخیص) چمن( روزگار و دنیا )
واج آرایی تکرار واج های( الف د ز ) / استعاره : خاطر خورشید(تشخیص و اضافه استعاری)
اسلوب معادله: مصراع اول مصداق و مثالی برای توجیه مفهوم مصراع دوم است/ ایهام ندارد(واژه مسلسل در معنای پیوسته و دیگر واژه ها در یک معنا بکار رفته اند)
%(#ff0000)[سوال ۹]
%(#ff0000)[گزینه ۴]
در بیت صورت سوال به تلاش برای به دست آوردن روزی سفارش شده است و مفهوم مقابل آن یعنی عدم تلاش برای به دست آوردن روزی و توکل کردن در بیت گزینه ۴ مطرح شده است
%(#ff0000)[صورت سوال]: اگرچه رزق و روزی از طرف خداوند برای موجودات در نظر گرفته شده است اما تلاش برای به دست آوردن آن شرط عقل است
%(#ff0000)[۱)] به رزق و روزی پراکنده قانع باش اگر روزی آماده میخواهی باید غمگین باشی
%(#ff0000)[۲)] اگرچه بیان تاثیرگذاری دارم اما در این روزگار بهرهای جز پشیمانی نصیب من شده است
%(#ff0000)[۳)] هر کسی در خرج خود را برابر کند (مطابق دخلش خرج کند )هیچگاه روزیش کم نمیشود
%(#ff0000)[۴)] برای به دست آوردن رزق و روزی تلاش نمیکنم زیرا از روز ازل برای به دست آوردن روزی به خداوند توکل کرده ام -
%(#ff0000)[سوال ۱۰]
%(#ff0000)[گ ۲]
و عطف بین دو واژه می آید و «و» ربط بین دو جمله.
بررسی سایر گزینه ها:
گزینۀ %(#ff0000)[«۱ »]: «تو درویشی [هستی] و او را بود»: ربط
گزینۀ %(#ff0000)[«۳ »]: «بنه گام و کامی که داري بیاب»: ربط
گزینۀ %(#ff0000)[«۴ »]: «ببینمت از دور و گام بر گیرم»:
ربط
%(#ff0000)[سوال ۱۱]
%(#ff0000)[گ ۱)]انتقاد از زاهدان مغرور و متظاهر.
مفهوم سایر ابیات مردود دانستن ریا و تظاهر در دین -
%(#ff0000)[سوال ۱۲]
%(#ff0000)[گزینه ۳]
مفهوم مشترک بیت گزینه ۳ و صورت سوال وفاداری عاشق به معشوق تا دم مرگ تنهام نمی تواند عاشق را از فکر معشوق برهاند
%(#ff0000)[معنی بیت صورت سوال]: مگر با تیغ مرگ از معشوق دست بردارم و اگر نه رها کردن معشوق راه و رسم من عاشق نیست
%(#ff0000)[۱ )]اگر پیش از مرگ از خود بگذری در آن صورت در دنیا آخرت کامروا خواهیم شد
%(#ff0000)[۲)] شکوه ی شاعر از زندگی سخت خود که آن را بدتر از مرگ می داند
%(#ff0000)[۳ )]تا زمانی که مرگ من فرا نرسد کسی نمیتواند عشق به معشوق را از من بگیرد
%(#ff0000)[۴)]وصال معشوق زندگی بخش است و از غم معشوق رهایی وجود ندارد
%(#ff0000)[سوال ۱۳]
%(#ff0000)[گزینه ۲]
رد گزینه: در گزینه های ۱ و ۴ واژه صائب منادا است و اجزای جمله این دو گزینه بررسی نمی شوند
%(#ff0000)[جمله اول] همیشه قید، فکرت صائب نهاد، دل مفعول، شکار می کرد فعل
%(#ff0000)[جمله دوم] امروز قید ، کمند ناله او نهاد ،دل شکار مسند، نیست فعل اسنادی ،
۱ )مصراع اول :نهاد + مفعول+ مسند + فعل
مصراع دوم: نهاد+ مسند+ فعل
۳) هر دو مصراع: نهاد + فعل
۴ )هر دو مصراع :نهاد+ مسند+ فعل