ادبیات کنکور
-
بچه ها کسی با اینکه داخل تحلیل منشنش میکنم مشکلی نداره؟
اگه ذره ای ناراحت میشید تا فقط برا خانم متقی انجام بدمفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
بچه ها کسی با اینکه داخل تحلیل منشنش میکنم مشکلی نداره؟
اگه ذره ای ناراحت میشید تا فقط برا خانم متقی انجام بدمنه هر جور راحتی، خیلیم خوبه(حس قشنگیه
)
-
%(#00ff80)[تست ۷]
کدام گزینه با بیت «%(#00ff80)[شور شراب عشق تو آن نفسم رود ز سر /کاین سر پرهوس شود خاک در سرای تو]» تناسب معنایی دارد؟
%(#00ff80)[۱)] کسی که عشق نورزد سیاه دل باشد/ چوسر ز خاک لحد برزند خجل باشد
%(#00ff80)[۲)] همه ذرات جهان مضطرب عشق تواند /خاک را چون فلک از شوق تو آرامی نیست
%(#00ff80)[۳)] نه من آنم که برگیرم سر از خاک درت هرگز /مگر وقتی که زیر خاک، خشتم زیر سر باشد
%(#00ff80)[۴)] کسی کز سوز عشق تو ندارد جان و دل زنده /به سان خاک گورستان درون پر مردگان داردفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ff80)[تست ۷]
کدام گزینه با بیت «%(#00ff80)[شور شراب عشق تو آن نفسم رود ز سر /کاین سر پرهوس شود خاک در سرای تو]» تناسب معنایی دارد؟
%(#00ff80)[۱)] کسی که عشق نورزد سیاه دل باشد/ چوسر ز خاک لحد برزند خجل باشد
%(#00ff80)[۲)] همه ذرات جهان مضطرب عشق تواند /خاک را چون فلک از شوق تو آرامی نیست
%(#00ff80)[۳)] نه من آنم که برگیرم سر از خاک درت هرگز /مگر وقتی که زیر خاک، خشتم زیر سر باشد
%(#00ff80)[۴)] کسی کز سوز عشق تو ندارد جان و دل زنده /به سان خاک گورستان درون پر مردگان دارد%(#ff0000)[گزینه ۳]
@Saghi-Mortazavi
@kosar-mottaghi
%(#ff0000)[مفهوم مشترک بیت سؤال و گزینه (۳):] پایداری عاشق در عشق تا دم مرگ
%(#ff0000)[۱)] بی بهرگی از عشق نشانه تیرگی درون و مایۂ حسرت و پشیمانی ست.
%(#ff0000)[۲)] همه پدیده ها دل داده معشوق اند. / تقابل عشق و آسایش
%(#ff0000)[۴)] هرکه عاشق نباشد مرده است. -
%(#9558ff)[تست ۸]
در کدام بیت حذف فعل به «%(#9558ff)[قرينه معنوی]» صورت گرفته است؟
%(#9558ff)[۱)] حکایت از لب شیرین دهان سیم اندام%(#9558ff)[/] تفاوتی نکند گر دعاست یا دشنام
%(#9558ff)[۲)] کسان را درم داد و تشريف و اسب %(#9558ff)[/]طبیعی است اخلاق نیکو نه کسب
%(#9558ff)[۳)] به چشم های تو دانم که تاز چشم برفتی%(#9558ff)[/] به چشم عشق و ارادت نظر به هیچ نکردم
%(#9558ff)[۴)] به جای خاک، قدم بر دو چشم «سعدی » نه %(#9558ff)[/]که هرکه چون تو گرامی بود به ناز آیدفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#9558ff)[تست ۸]
در کدام بیت حذف فعل به «%(#9558ff)[قرينه معنوی]» صورت گرفته است؟
%(#9558ff)[۱)] حکایت از لب شیرین دهان سیم اندام%(#9558ff)[/] تفاوتی نکند گر دعاست یا دشنام
%(#9558ff)[۲)] کسان را درم داد و تشريف و اسب %(#9558ff)[/]طبیعی است اخلاق نیکو نه کسب
%(#9558ff)[۳)] به چشم های تو دانم که تاز چشم برفتی%(#9558ff)[/] به چشم عشق و ارادت نظر به هیچ نکردم
%(#9558ff)[۴)] به جای خاک، قدم بر دو چشم «سعدی » نه %(#9558ff)[/]که هرکه چون تو گرامی بود به ناز آید%(#ff0000)[گزینه ۳]
ابوالفضل ریسی
%(#ff0000)[حذف فعل به قرینه معنوی:]به چشم های تو %(#ff0000)[(سوگند میخورم که]) دانم که تا ز چشم برفتی / به چشم عشق و ارادت نظر به هیچ نکردم -
%(#ff5500)[تست ۹]
بیت زیر با کدام بیت، تناسب مفهومی ندارد؟
%(#ff5500)[باخاک عجین آمد و از تاک عیان شد/خون دل شاهان که میاش نام نهادند]
%(#ff5500)[۱)] چون مرغ بر این کنگره تاکی بتوان خواند%(#ff5500)[/]یک روز نگه کن که بر این کنگره خشتیم
%(#ff5500)[۲)] بس مالکان باغ که دوران روزگار%(#ff5500)[/]کرده است خاکشان گل دیوارهای باغ
%(#ff5500)[۳)] آن که زلفش همچو سنبل تاب در سر داشتی%(#ff5500)[/]خاک تاریکش نه سر بگذاشت نه سنبل نه تاب
%(#ff5500)[۴)] گر بی تو بود جتت بر کنگره بنشینم%(#ff5500)[/] ور باتوبود دوزخ در سلسله آویزمفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff5500)[تست ۹]
بیت زیر با کدام بیت، تناسب مفهومی ندارد؟
%(#ff5500)[باخاک عجین آمد و از تاک عیان شد/خون دل شاهان که میاش نام نهادند]
%(#ff5500)[۱)] چون مرغ بر این کنگره تاکی بتوان خواند%(#ff5500)[/]یک روز نگه کن که بر این کنگره خشتیم
%(#ff5500)[۲)] بس مالکان باغ که دوران روزگار%(#ff5500)[/]کرده است خاکشان گل دیوارهای باغ
%(#ff5500)[۳)] آن که زلفش همچو سنبل تاب در سر داشتی%(#ff5500)[/]خاک تاریکش نه سر بگذاشت نه سنبل نه تاب
%(#ff5500)[۴)] گر بی تو بود جتت بر کنگره بنشینم%(#ff5500)[/] ور باتوبود دوزخ در سلسله آویزم%(#ff0000)[گزینه ۴]
@kosar-mottaghi
%(#ff0000)[مفهوم گزینه ۴]: عاشق حقیقی فقط در پی معشوق است
%(#ff0000)[مفهوم مشترک بیت سوال و سایر گزینه ها:] ناپایداری دنیا -
%(#ff0000)[تست ۱۰]
آرایه های «%(#ff0000)[استعاره - تشبيه - واج آرایی - کنایه - ایهام]» به ترتیب، در کدام ابیات آمده است؟%(#ff0000)[الف)] ای عاقل اگر پای به سنگیت برآید/فرهاد بدانی که چرا سنگ بریده است
%(#ff0000)[ب)] رحمت نکند بر دل بیچاره فرهاد/ آن کس که سخن گفتن شیرین نشنیده است
%(#ff0000)[ج)] از دست کمان مهره ابروی تو در شهر /دل نیست که در بر چو کبوتر نتپیده است
%(#ff0000)[د)] در وهم نیاید که چه مطبوع درختی /پیداست که هرگز کس از این میوه نچیده است
%(#ff0000)[ه)] آن کیست که پیرامن خورشید جمالش/ از مشک سیه دایره نیمه کشیده است
%(#ff0000)[۱ )] د - ج - ھ - ب - الف
%(#ff0000)[۲)] الف - د- ھ - ج- ب
%(#ff0000)[۳)] د - الف - ج - ھ - ب
%(#ff0000)[۴)] ه - د - ج - الف - بفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[تست ۱۰]
آرایه های «%(#ff0000)[استعاره - تشبيه - واج آرایی - کنایه - ایهام]» به ترتیب، در کدام ابیات آمده است؟%(#ff0000)[الف)] ای عاقل اگر پای به سنگیت برآید/فرهاد بدانی که چرا سنگ بریده است
%(#ff0000)[ب)] رحمت نکند بر دل بیچاره فرهاد/ آن کس که سخن گفتن شیرین نشنیده است
%(#ff0000)[ج)] از دست کمان مهره ابروی تو در شهر /دل نیست که در بر چو کبوتر نتپیده است
%(#ff0000)[د)] در وهم نیاید که چه مطبوع درختی /پیداست که هرگز کس از این میوه نچیده است
%(#ff0000)[ه)] آن کیست که پیرامن خورشید جمالش/ از مشک سیه دایره نیمه کشیده است
%(#ff0000)[۱ )] د - ج - ھ - ب - الف
%(#ff0000)[۲)] الف - د- ھ - ج- ب
%(#ff0000)[۳)] د - الف - ج - ھ - ب
%(#ff0000)[۴)] ه - د - ج - الف - ب%(#ff0000)[گزینه ۴]
@Kosar-Mortazavi
@Saghi-Mortazavi
ابوالفضل ریسی
zeinab dehghani
%(#ff0000)[استعاره] : (بیت ه ) مشک استعاره از موی روییده بر صورت
%(#ff0000)[تشبیه]:( بیت د) تو به درخت
%(#ff0000)[واج آرایی:] (بیت ج) تکرار صامت ر (۷ بار)
%(#ff0000)[کنایه] : (بیت الف) پای به سنگ آمدن کنایه از با مشکل مواجه شدن
%(#ff0000)[ایهام]: (بیت ب) شیرین 1_ معشوق فرهاد2_نوعی مزه -
%(#ff8888)[تست ۱۱]
در کدام بیت «%(#ff8888)[تشبیه و استعاره]»، هر دو، وجود دارد؟%(#ff8888)[۱)] پشت هر شادی غمی بنهفته بنگر كآسمان /ابر گریان دارد و خورشید خندان نیز هم
%(#ff8888)[۲)] از زبان سوسن آزادهام آمد به گوش/کاندر این دیر کهن کار سبک باران خوش است
%(#ff8888)[۳)] به تولای تو در آتش محنت چو خليل /گوییا در چمن لاله و ریحان بودم
%(#ff8888)[۴)] شکر بر خویشتن خندد گر آن ماه/ به شکرخنده بگشاید دهان رافاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff8888)[تست ۱۱]
در کدام بیت «%(#ff8888)[تشبیه و استعاره]»، هر دو، وجود دارد؟%(#ff8888)[۱)] پشت هر شادی غمی بنهفته بنگر كآسمان /ابر گریان دارد و خورشید خندان نیز هم
%(#ff8888)[۲)] از زبان سوسن آزادهام آمد به گوش/کاندر این دیر کهن کار سبک باران خوش است
%(#ff8888)[۳)] به تولای تو در آتش محنت چو خليل /گوییا در چمن لاله و ریحان بودم
%(#ff8888)[۴)] شکر بر خویشتن خندد گر آن ماه/ به شکرخنده بگشاید دهان را%(#ff0000)[گزینه ۴]
zeinab dehghani
ابوالفضل ریسی
@Kosar-Mortazavi
%(#ff0000)[تشبیه] : شکّر خنده %(#ff0000)[--->] خنده را به شکر تشبیه کرده
%(#ff0000)[استعاره]: ماه استعاره از معشوق / خندیدن شکر بر خود تشخیص و استعاره است -
%(#0ff887)[تست ۱۲]
آرایه های «%(#0ff887)[استعاره - تشبيه - اغراق - مجاز - کنایه]» تماما در کدام بیت آمده است؟
%(#0ff887)[۱)] نوعروسان چمن را که جهان آرای اند /با گل روی تو بازار لطافت بشکست
%(#0ff887)[۲)] در موی میانت سخنی نیست که خود نیست /لیکن سخن ار هست در آن پسته دهان است
%(#0ff887)[۳)] صبر چون پروانه باید کردنت بر داغ عشق/ ای که صحبت با یکی داری نه در مقدار خویش
%(#0ff887)[۴)] خواهی که برنخیزدت از دیده رود خون/ دل در وفای صحبت رود کسان مبندفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0ff887)[تست ۱۲]
آرایه های «%(#0ff887)[استعاره - تشبيه - اغراق - مجاز - کنایه]» تماما در کدام بیت آمده است؟
%(#0ff887)[۱)] نوعروسان چمن را که جهان آرای اند /با گل روی تو بازار لطافت بشکست
%(#0ff887)[۲)] در موی میانت سخنی نیست که خود نیست /لیکن سخن ار هست در آن پسته دهان است
%(#0ff887)[۳)] صبر چون پروانه باید کردنت بر داغ عشق/ ای که صحبت با یکی داری نه در مقدار خویش
%(#0ff887)[۴)] خواهی که برنخیزدت از دیده رود خون/ دل در وفای صحبت رود کسان مبند%(#ff0000)[گزینه ۱]
zeinab dehghani
@Kosar-Mortazavi
ابوالفضل ریسی
@Saghi-Mortazavi
@M-Zngne
%(#ff0000)[استعاره]: نوعروسان استعاره از گلها
%(#ff0000)[تشبیه]: روی به گل / معشوق به نوعروسان چمن (گل ها)
%(#ff0000)[اغراق]: بزرگنمایی در توصیف زیبایی معشوق و این که چهره معشوق از گل ها هم زیباتر و لطیف تر باشد.
%(#ff0000)[مجاز]: چمن استعاره از گلزار و بوستان
%(#ff0000)[کنایه]: بازار شکستن کنایه از ناکامی و بی بهرگی و از رونق افتادن
%(#ff0000)[همگی خسته نباشید عالی بودید]
-
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0ff887)[تست ۱۲]
آرایه های «%(#0ff887)[استعاره - تشبيه - اغراق - مجاز - کنایه]» تماما در کدام بیت آمده است؟
%(#0ff887)[۱)] نوعروسان چمن را که جهان آرای اند /با گل روی تو بازار لطافت بشکست
%(#0ff887)[۲)] در موی میانت سخنی نیست که خود نیست /لیکن سخن ار هست در آن پسته دهان است
%(#0ff887)[۳)] صبر چون پروانه باید کردنت بر داغ عشق/ ای که صحبت با یکی داری نه در مقدار خویش
%(#0ff887)[۴)] خواهی که برنخیزدت از دیده رود خون/ دل در وفای صحبت رود کسان مبند%(#ff0000)[گزینه ۱]
zeinab dehghani
@Kosar-Mortazavi
ابوالفضل ریسی
@Saghi-Mortazavi
@M-Zngne
%(#ff0000)[استعاره]: نوعروسان استعاره از گلها
%(#ff0000)[تشبیه]: روی به گل / معشوق به نوعروسان چمن (گل ها)
%(#ff0000)[اغراق]: بزرگنمایی در توصیف زیبایی معشوق و این که چهره معشوق از گل ها هم زیباتر و لطیف تر باشد.
%(#ff0000)[مجاز]: چمن استعاره از گلزار و بوستان
%(#ff0000)[کنایه]: بازار شکستن کنایه از ناکامی و بی بهرگی و از رونق افتادن
%(#ff0000)[همگی خسته نباشید عالی بودید]
فاطمه خلیلی
شما هم خسته نباشید
ممنون بابت زحمتی که کشیدید -
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0ff887)[تست ۱۲]
آرایه های «%(#0ff887)[استعاره - تشبيه - اغراق - مجاز - کنایه]» تماما در کدام بیت آمده است؟
%(#0ff887)[۱)] نوعروسان چمن را که جهان آرای اند /با گل روی تو بازار لطافت بشکست
%(#0ff887)[۲)] در موی میانت سخنی نیست که خود نیست /لیکن سخن ار هست در آن پسته دهان است
%(#0ff887)[۳)] صبر چون پروانه باید کردنت بر داغ عشق/ ای که صحبت با یکی داری نه در مقدار خویش
%(#0ff887)[۴)] خواهی که برنخیزدت از دیده رود خون/ دل در وفای صحبت رود کسان مبند%(#ff0000)[گزینه ۱]
zeinab dehghani
@Kosar-Mortazavi
ابوالفضل ریسی
@Saghi-Mortazavi
@M-Zngne
%(#ff0000)[استعاره]: نوعروسان استعاره از گلها
%(#ff0000)[تشبیه]: روی به گل / معشوق به نوعروسان چمن (گل ها)
%(#ff0000)[اغراق]: بزرگنمایی در توصیف زیبایی معشوق و این که چهره معشوق از گل ها هم زیباتر و لطیف تر باشد.
%(#ff0000)[مجاز]: چمن استعاره از گلزار و بوستان
%(#ff0000)[کنایه]: بازار شکستن کنایه از ناکامی و بی بهرگی و از رونق افتادن
%(#ff0000)[همگی خسته نباشید عالی بودید]
فاطمه خلیلی خدا قوت فاطمه جان
-
فاطمه خلیلی خداقوت
-
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0ff887)[تست ۱۲]
آرایه های «%(#0ff887)[استعاره - تشبيه - اغراق - مجاز - کنایه]» تماما در کدام بیت آمده است؟
%(#0ff887)[۱)] نوعروسان چمن را که جهان آرای اند /با گل روی تو بازار لطافت بشکست
%(#0ff887)[۲)] در موی میانت سخنی نیست که خود نیست /لیکن سخن ار هست در آن پسته دهان است
%(#0ff887)[۳)] صبر چون پروانه باید کردنت بر داغ عشق/ ای که صحبت با یکی داری نه در مقدار خویش
%(#0ff887)[۴)] خواهی که برنخیزدت از دیده رود خون/ دل در وفای صحبت رود کسان مبند%(#ff0000)[گزینه ۱]
zeinab dehghani
@Kosar-Mortazavi
ابوالفضل ریسی
@Saghi-Mortazavi
@M-Zngne
%(#ff0000)[استعاره]: نوعروسان استعاره از گلها
%(#ff0000)[تشبیه]: روی به گل / معشوق به نوعروسان چمن (گل ها)
%(#ff0000)[اغراق]: بزرگنمایی در توصیف زیبایی معشوق و این که چهره معشوق از گل ها هم زیباتر و لطیف تر باشد.
%(#ff0000)[مجاز]: چمن استعاره از گلزار و بوستان
%(#ff0000)[کنایه]: بازار شکستن کنایه از ناکامی و بی بهرگی و از رونق افتادن
%(#ff0000)[همگی خسته نباشید عالی بودید]
فاطمه خلیلی
خیلی خوب بود
خداقوت -
فاطمه خلیلی چ خفن
بازم از این جزوه های خفن داری؟!حسین 2 در
ادبیات کنکور
گفته است:
فاطمه خلیلی چ خفن
بازم از این جزوه های خفن داری؟!سلام
من تازه این پستتونو دیدم کدوم جزوه منظورتونه؟ -
فاطمه خلیلی الان اینایی که منش کردی کسایی که درست زدن؟؟؟
ممنون عالی بود -
فاطمه خلیلی الان اینایی که منش کردی کسایی که درست زدن؟؟؟
ممنون عالی بود@kosar-mottaghi نه اونایی که خواستم جوابو نگاه کنن
یا نزدن یا هم اشتباه
خواهش میکنم -
@kosar-mottaghi نه اونایی که خواستم جوابو نگاه کنن
یا نزدن یا هم اشتباه
خواهش میکنمفاطمه خلیلی
منم فکر کردم خیلیارو درست نزدم که منشنم نکردی رفتم دوباره چک کردم
-
فاطمه خلیلی
منم فکر کردم خیلیارو درست نزدم که منشنم نکردی رفتم دوباره چک کردم
@kosar-mortazavi آها
واییی
-
@kosar-mottaghi نه اونایی که خواستم جوابو نگاه کنن
یا نزدن یا هم اشتباه
خواهش میکنمفاطمه خلیلی ممنون اینجوری خوبه من موافقم
تست هاتم عالیه
اگه وقتی ازت نمیگیره ،ادامه بده -
@kosar-mortazavi آها
واییی
فاطمه خلیلی
خیلی ممنون
-
فاطمه خلیلی
خیلی ممنون
@kosar-mortazavi
-
%(#ff0000)[واژه ي مشتق دام دار]
الهي ← الاه + ي
باارزش ← با+ ارز+-ِ ش
بي عوض ←بي + عوض
برخورداري ←بر(وند)+خورد+ار(وند)+ي (وند)
جواني ←جوان + ي
گوارا←گوار(بن فعل )+ ا(وند)
فکري ←فکر+ ي
پژوهش ←پژوه + -ِش
ايرانيان ← ايران +ي + ان
پژوهشگر←پژوه (بن مضارع )+-ِ ش(اشتقاقي )+گر(اشتقاقي )
ادبيات ←ادب + ي+ ات
متأسفانه ← متأسف +انه
نشانه ← نشان + ه
بالنده ←بال + -َنده (وند)
نوشته ← نوشت + ه
نويسنده ←نويس + -َ نده
نامحسوس ←نا+ محسوس
فتنه گري ← فتنه + گر(اشتقاقي )+ ي(اشتقاقي )
آشنايي ←آشنا+ ي(ياي اول واج ميانجي است .)
ياغي گري ← ياغي + گري (حتما به صفحه ي ١٤٧ درس ٢٠ مراجعه کنيد.) منظور تفاوت فتنه کري و ياغي گري است
منظومه ← منظوم + ه
عاشقانه ←عاشق (صفت )+انه (اشتقاقي )
سروده ← سرود+ ه (وند)
دانشور←دان (بن فعل )+ -ِ ش+ ور
شاخه ←شاخ + ه
تشنگي ← تشنه + گي
گزارشگر←گزار+ -ِ ش+ گر
بيهقي ←بيهق + ي(وند)
ساختمان ←ساخت + مان
توانا←توان (بن فعل )+ ا(وند)
گيرا← گير+ ا
آموزش ←آموز+ -ِ ش
گفتار←گفت + ار
گسترش ←گستر+ -ِ ش
انديشه ←انديش + ه
واقعيت ←واقع + يت
آفرينش ←ة فرين + -ِ ش
سوگوار ← سوگ + وار
نامحرمان ←نا+ محرم + ان ( تصريفي )
ناگوار←نا + گوار
صوفيان ←صوف +ي (وند)+ان (تصريفي )
پيدايي ←پيدا+ يي
سرايندگان ← سراي (بن مضارع )+ -َ نده (وند)+ گان (تصريفي )
بهره وري ← بهره + ور+ ي
بي تفاوتي ←بي +تفاوت + ي(وند)
بي عاطفگي ←بي +عاطفه + گي
شتاب ناک ←شتاب + ناک
پراکندگي ← پراکند+ه + گي
سروده ←سرود+ ه (وند)
تحميديه ← تحميد+ يه
زمينه ←زمين + ه (اشتقاقي )
ستايش ←ستاي +-ِ ش
فراگيري ← فرا(اشتقاقي )+ گير(بن مضارع )+ ي(اشتقاقي )
نوشته ← نوشت + ه
داستاني ←داستان + ي
وابسته ←وا+بست + ه
اسلامي ← اسلام + ي
خواننده ← خوان +-َ نده
زيبا←زيب + ا
برخورد←بر+ خورد
رسا←رس + ا (اشتقاقي )
بارور←بار+ور
سنجش ←سنج +-ِ ش
ارزشمند← ارز+-ِ ش+ مند
باستاني ←باستان + ي(وند)
شنيداري ← شنيد+ ار+ ي
ديداري ←ديد(بن ماضي )+ار(اشتقاقي )+ي (اشتقاقي )
گويا←گوي + ا(وند)
فرهنگي ←فرهنگ + ي
پيدايش ←پيدا+ -ِ ش
حکيمانه ←حکيم + انه (اشتقاقي )
جغرافيا←جغرافي + ا
شوخي ←شوخ + ي
ديدگاه ← ديد+ گاه
ماندگار←ماند(بن فعل )+ گار
آينده ← آي + -َ نده
تخيلي ← تخيل + ي(اشتقاقي )
زرّين ←زر+ ين
صحنه ←صحن + ه(وند)
دارا← دار(بن مضارع )+ا(اشتقاقي )
ظلماني ← ظلم +اني
استعاري ← استعاره + ي
روزگار←روز+ گار(وند)
بينا← بين +ا(وند)
شايستگان ←شايست + ه(اشتقاقي )+ا(تصريفي )
ساماني ←سامان + ي
زندگي ←زنده + گي (وند)
شکافتن ← شکافت + ن
افزايش ←افزاي + -ِ ش
برومند← بر+ اومند
عامي ← عام + ي
بيمناک ←بيم + ناک
معنوي ←معنا+ ي
ترکيّه ← ترک +ّ يه
اینا که حس کردم یکم جدیده گل گذاشتم