- پروانه مونارک با استفاده از نورون ها جایگاه خورشید و جهت مقصد رو تشخیص میده .
- یه ترکیبی لــــول بالا داشته باشیم با فصل 8 دوازدهم ؟!
یادته اون پرندهه که پروانه مونارک رو خورده بود و بعد بالا آورده بود ؟ دیگه بقیش با خودت... - اون نورونی که به دنبال تاثیر مستقیم محرک تحریک میشود نورون حسی است.
- ضخامت دندریت ها در طولشان تغییر میکند.
- در نورون های تولید کننده هورمون های اکسی توسین و ضد ادراری به جسم یاخته ای بیش از یک رشته عصبی متصل است. ( طبق شکل ، سه تا رشته )
- رشته های آکسون در تشکیل عصب حسی گوش و بینایی نقش دارند.
- در پی اتصال هر نوع انتقال دهنده عصبی به گیرنده اختصاصی خود در مغز انسان فرایند رونویسی از ژن ها در نورون پس سیناپسی ادامه دارد . تحلیل : رونویسی در هر زمانی انجام میشه !
- دستگاه عصبی مرکزی در بدن انسان مرکز همه ی انعکاس های بدن است.
- همه اعصاب نخاعی در انسان ، فقط از طریق آکسون به نخاع متصل اند.
- طویل ترین رشته های عصبی دستگاه عصبی انسان در پا دیده میشوند که از نخاع در ناحیه کمری جدا میشوند نه از ناحیه گردنی !
- اعصابی که به فک و گونه میروند از جلوی ساقه نغز خارج شده اند.
- اعصابی که به دست ها میروند از ناحیه گردن شروع میشوند.
- درون ستون مهره ها هم دستگاه عصبی مرکزی و هم محیطی یافت میشود.
- نخاع از یک طرف به بصل النخاع متصل است و از طرف دیگر تا نزدیک به انتهای ستون مهره ها ادامه دارد.
- اعصاب مربوطبه چشم و صورت جز اعصاب مغزی هستند و به مغز متصل هستند.
- همه ی پرده های مننژ با مایع مغزی نخاعی در تماس هستند.
- یه چیزی درباره یاخته های پرده مننژ بگم ؟ پیوندی ان دیگه درسته ؟ -خب آره حالا که چی ؟
توی تست بهت میتونه اینجوری بگه که یاخته هایی که قادر به رونویسی از ژن پروتئین کلاژن هستند ! - لوبی که در اعتیاد بیشترین آسیب رو میبینه (لوب پیشانی) ، بیشترین سطح تماس را با پرده داخلی مننژ دارد.
- بخشی از مغز که در تنظیم ترشح لایه محافظت کننده از سطح چشم نقش دارد ---> پل مغزی و منظور اشک هستش
- بخشی از مغز که در تنظیم ماده ای نقش دارد که اولین شکست نور در چشم انسان بوسیله آن انجام میشود ---> پل مغزی و منظور باز هم اشک هستش
- بافت ذخیره کننده کلسیم در تماس با ضخیم ترین لایه پرده مننژ قرار دارد . ( بافت ذخیره کننده کلسیم منظور استخوان است )
- توی تستا یه وقت دچار خطای دید نشی و بهت بندازه که قشر مخ دارای ضخامت چند سانتی متری است ها ! این غلطه
- هیپوتالاموس در خط دوم دفاعی و پل مغزی در خط اول دفاعی نقش دارد.
- بخشی از مغز که وظیفه حافظت از اندامی حسی را دارد که دریافت بیشترین اطلاعات محیط پیرامون بوسیله ان انجام میشود ---> منظور پل مغزی و چشم هستش.
- طویل ترین رشته های عصبی ملخ در پاهای عقبی آن دیده می شود.
- ماده ای که در دستگاه گوارش به سرعت جذب میشود و میتواند در فرایند مبارزه با رادیکال آزاد اختلال ایجاد کند ، در کاهش ارتفاع موج QRS نقش دارد.
- بخشی از مغز انسان که در احساسات مختلف نقش دارد به طور مستقیم با محل ختم آکسون های گیرنده های حس بویایی در ارتباط است.
ᴀʀʏᴀᴍᴇʜʀ
دیدگاهها
-
📚 جُزوه نکات فصل 1 یـــازدهـــم 📚 -
📚 جُزوه نکات فصل 1 یـــازدهـــم 📚درود دوستان نازنین پایه دهم رو بستیم :fire: :fireworks: ، جــُزوه ای که هیچ جا مانندش یافت نخواهد شد!
جزوه پایه دهم بزودی توی تاپیک اصلی گروه نویسندگان زیست شناسی انجمن آلا قرار خواهد گرفت .
یعنی اینجا :
https://forum.alaatv.com/post/3061282
چند نکته ای بگم و شروع کنیم :
- حتما نیاز نیست از شکل ها باشه نکته ای که مینویسین ! :framed_picture: :heavy_multiplication_x:
- سعی کنید غلط املایی نداشته باشید لطفا. :folded_hands:
- یه طوری با خواننده حرف بزنید انگار کتاب خودتونه ! :hugging_face:
- حتما باید عضو گروه نویسندگان... باشیم ؟ :thinking_face:
نـــه ! به محض این که شما توی هر کدوم از تاپیک های ما همکاری کنید شما عضوی از ما خواهید بود :smiling_face_with_sunglasses: :smiling_face_with_halo:
.
تجربیا
SiliS
Farhadd
@M-tina
@Nastaran-Aghaei
@Dex
@Matrix
@نویسنده-کوچولو
@_Reza_
Wujian
@Mr-Fantastic
Ainoor
پرستو بابایی
-
📚 جُزوه نکات فصل 5 دهـــم 📚تاپیک فصل 1 دهم فکر نمی کنم نکته ی خاصی داشته باشه
میریم سراغ یازدهم -
📚 جُزوه نکات فصل 5 دهـــم 📚@M-Tina @Nastaran-Aghaei
لطفا به تفاهم برسید و اگه نکته ای چیزی اشتباهه حذف کنید و اگرم چیزی رو نگفتید ، اضافه کنید
سپاس :folded_hands: -
📚 جُزوه نکات فصل 5 دهـــم 📚خب دوستان نازنینم ! موفق شدیم که 90 درصد دهم رو ببندیم !
یه فصل 1 مونده که اونم تاپیکش رو امروز میزنم ، فقط سعی کنید هرچی زودتر نکاتتون رو بگید :smiling_face_with_halo: تا نرسیده به کنکور جزوه حاضر باشه ، سپاس :folded_hands:جُزوه این تاپیک رو فردا بعد از ظهر میزارم
-
امتحان نهایی فیزیک آلاXe
چند تا فیلمه؟ -
کجای کتابه این نکتهAmir ali Nikfard
نمیدونم
ولی باید باشه دیگه یه جایی -
کجای کتابه این نکتهچشم مَن
دارای مویرگ پیوسته هستند :
چربی
شش
ماهیچه
مغز و نخاع -
امتحان نهایی فیزیک آلا -
جاخالیramses kabir
اولی ، ماضی استمراریه درسته ؟
چون یه کاریه که انجام شده و اثرش هنوز مونده -
پادتنبه نظر من درسته
-
ایستگاه عبـــرتهمکلاسیام میدونن که استاد موقاری خط قرمزه منه ! بشدت دوسشون دارم و مطمئنم همتون همینطورید و تدریسشون واقعا بی نظیره ، ارتباطی که دانش آموز باهاشون میگیره واقعا مثه یه دوست مثه یه پدر مثه یه برادر میمونن !
ولی با احترام به تمام دوستان نازنین ، تجربه شخصی تاکید میکنم !
نمی گم ای کاش وقتمو نمیزاشتم برا فیلماشون ، اتفاقا اصلا پشیمون نیستم ولی کنکور واقعا سخت شده و اگه کلاس نکته و تست یکی از دبیرای مطرح رو کنارشون ادامه بدن خوبه ! -
ایستگاه عبـــرتانجمن آلا باید به کاربرا حق آزادی بیــان بِده :grinning_face_with_sweat:
تجـــــــربه کاملا شخصی درباره راه ابریشم شیمی استاد پویان نظر
حالا من که توی تخفیف خریدم ولی این محصول این طوری نیست که جُزوه شون کامل بایدنکاتی هستن که باید توی برگه جدا بنویسید و همراه با جزوه بخونید که وقت گیره
و حجــــــم زیادی داره
ولی تدریس استاد ایرادی نداره ها !
بازم خودتون میدونید -
ایستگاه عبـــرتنباید همش بگیم ای کاش ! ای کاش برای آدمای نامیده ما که داریم ادامه میدیم دوستان ! ( از دوستان منظور خودمم :face_with_tears_of_joy: )
- صبح ها زودتر بیدار شو ( چه خبره اینقدر میخوابی ؟ )
تو دوست عزیزی که حالا حالا کنکور نداری و داری اینا رو میخونی لطفا نگو که اینا چه بازنده هایی هستن ! من که اصلا مث اینا نمیشم لطفا گوش کن لطفا عمل کن - از اول سال دوازدهم رفتم آزمون ماز ثبت نام کردم ، نصف بیشتریش رو غایب بودم و بقیه رو هم واقعا افتضاح میدادم ، فقط درس زیست رو میزدم باورت میشه ؟ باید آزمونا رو جدی بگیری شاید بگی فقط یه ازمونه مگه چیه ؟ خودت میفهمی
- تحلیل خیلی مهمه
- بدون دیدن فیلم تدریس معلم کلاسش نرو پول نده الکی
- با دوستای پُمپ انرژی منفی دوست نشید
- (تجربه شخصی) چقدر خوب میشد اگر وقتم رو صرف نوشتن جزوات فیلم های شیمی پویان نظر نمی کردم ، تدریسشون خوبه ها ولی قدیمیه الان دیگه کنکور سخت شده نسبت به اون زمان اگه بدونید هر جلسه چقدر ازم وقت میگرفت تا جزوه شو بنویسم که از آخرم الان گوشه ی اتاق خـاک بخورن !
- صبح ها زودتر بیدار شو ( چه خبره اینقدر میخوابی ؟ )
-
ایستگاه عبـــرتای کاش بیشتر آزمون کار میکردم
ای کاش بیشتر تست میزدم
ای کاش روتین شبانه میزاشتم ( یه مسئله شیمی یا لغت عربی یا فارسی یا زبان )
ای کاش تست زمان دار میزدم
ای کاش کمتر فیلم و سریال میدیدم
ای کاش وقتی که بهت میگن حالا کــــو تا کنکور 1 سال دیگه مونده حاجی ! بهشون میگفتم NO
ای کاش بجای اینکه فقط فیلم میدیدم تکلیفا و تستا رو هم میزدم
ای کاش از اول سال مدرسه نمی رفتم
ای کاش امسال که کلا ثبت نام کرده بودم هـــر طور شده بود ادامه ش میدادم
ای کاش از آبان میخوندم
ای کاش از بهمن میخوندم
ای کاش کمتر فیلم و سریال میدیدم -
ایستگاه عبـــرتدرود :waving_hand: ،اگر دوستان همکاری کنن این قراره یکی از مفیدترین تاپیک های مشاوره ای باشه ! :grinning_face_with_smiling_eyes: :trophy: :top_arrow:
.
دوستان همه ی ما توی زندگیمون اشتباهاتی داشتیـــم :sad_but_relieved_face: ، بیاین توی این تاپیک اشتباهاتی که باعث شده به زندگی کنکوری تون یا به عبارتی زندگی تحصیلیتون صدمه بزنه :face_with_head-bandage: :hourglass_not_done: یا حتی تصمیماتی که برای زندگی کنکوری تون مفید بوده ! :hundred_points: :high_voltage: :seedling: رو توی این تاپیک با ما به اشتراک بزارین. :selfie:
.
.
من خودم میخوام برای کنکور 1403 نوبت اول ( که یا دی هستش یا اردیبهشت ) کنکور بدم و خودمو آماده کنم با خودم گفتم چقدر خوب میشد که یــــه نفر میومد چیزایی که بــد و خوبه رو بهم میگفت تا دوباره مثل قبل نـــــــشه !
من از سال دهم دارم کنکوری میخونم اما الان که در نیمه دوم اردیبهشت ماه سال 1402 هستیم برای تیر ماه میدونم که نمیتونم رتبه خوبی بیارم
عید امسال به این موضوع پی بردم ولی ناامید نشدم ، ناراحت شدم ها ! اعصابم خورد شد اما ! تسلیم که نشدم.. اگر یکی بود که به من یه سری توصیه میکرد شاید الان توی این وضع نبودم !
مهم نیست ! چون من بهم گفته بودن و میدونستم که آزمـــون و تست زماندار مهمه و... ولی انجـــام نمی دادم ! ای کاش داده انجام داده بودم !
.
حالا بر این باورم دوستانی که اشتباهات و توصیه های زیر رو بخونن و حتـــما انجام بدن قطعا به نتیجه میرسن.
شاید نشه که برگردیم عقب و یه شروع عالی داشته باشیم ولی میشه از الان شروع کرد و یک پایان عالی داشت !
سی اس لوئیس

-
هر کی یه گزاره😁😁😁@_Reza_
راس میگی ببخشید من باید میگفتم
در تنفس هوازی ، از هیدرولیز هر مولکول گلوکز مقدار ATP بیشتری نسبت به تنفس بی هوازی ایجاد میشه .
حواسم نبود Sry -
هر کی یه گزاره😁😁😁گزاره ام بین گزاره ها گم شد :crying_face: :crying_face: :beaming_face_with_smiling_eyes: :grinning_face_with_sweat:
در گلیکولیز ، از هیدرولیز هر مولکول گلوکز مقدار ATP بیشتری نسبت به تنفس بی هوازی ایجاد میشه .
این غلطه چون نباید بگه هیدرولیز ! باید بگه تجزیه !
-
هر کی یه گزاره😁😁😁گزاره :
در گلیکولیز ، از هیدرولیز هر مولکول گلوکز مقدار ATP بیشتری نسبت به تنفس بی هوازی ایجاد میشه .