تحلیل میراث فردوسی بزرگ با چاشنی کنکور![🧐 🧐](https://forum.alaatv.com/assets/plugins/nodebb-plugin-emoji/emoji/emoji-one/1f9d0.png?v=ec412923409)
-
سلام سلام
امیدوارم حالتون خوب باشه ...این دفعه خدمت شما هستیم با تحلیل یکی از ضریب بالا های کنکورخب بازم باید بگیم او که بود چه کرد و چه خواهد کرد ... خب او کسی نیست جزء ادبیات قسمت آرایه های ادبی و لغات
از کنکور ۹۴ تا ۹۹ رو قرار میدم به مرور امیدوارم مفید باشه براتون
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@بچه-های-تجربی-راه-ابریشم
@بچه-های-ریاضی-راه-ابریشم
@بچه-های-کنکور-تجربی-1400
@بچه-های-کنکور-ریاضی-1400
@تجربیا
@انسانیا
@ریاضیا
@دهم
@یازدهم
@دوازدهم -
خب خب بریم واسه دور اول
لغات و املاء کنکور ۹۹ خارج متناسب برای همه رشته ها ...
۱.در کدام گذینه معنی تمامی واژه ها مناسب است!؟
۱) بهرام:مریخ/بهیمه:ستور/درع:زده
۲)کیوان:زحل/توش:اسب سرکش/تعبیه کردن:قراردادن
۳)برازندگی:لیاقت/صور:جشن و سرور/کاید: حیله گر
۴)تکریم :گرامی و عزیز/زهی:آفرین/خواجهوش:کدخدایی
.
.
.
.
.
۲.کدام گذینه میتواند معانی مناسبی برای تعداد بیشتری از واژه های زیر باشد؟
(یم ، دها، مطلق ، درک، مسحور ، پایمردی )
۱)دریا ، هشیار، شادمانی ، شیفته
۲)بحر ، شادمانی ، قلعه ، سهمگین
۳)مجذوب، بی قید و شرط ، دریا ، دژ
۴)قلعه، زیرکی و هوش،رها شدن ، آسان گرفتن
.
.
.
.
.
۳.معنی چند واژه صحیح است؟
(گرم رو:مشتاق/سکندری:باوقار و آرام/چلمن:بی عرضه/خمره:مستی/مسلم:قطعی/کنده:هیزم/دمساز:دردآشنا/خستن:درخواست کردن)
۱)سه
۲)چهار
۳)پنج
۴)شش
.
.
.
.
.
۴.در میان گروه واژه های داده شده چند غلط املایی یافت میشود؟
(سترگ و عظیم/الحاح و اصرار/چابک و فرض/سرسام و هذیان/وزر و وبال/محمل و کجاوه/قو و غریو/اهمال و کاهلی/صافی و بی غش/ذه آب دیدگان/شیفته و مسهور/مضحک و مسخره آمیز / عازم و راهی / شک و شاعبه)
۱)پنج
۲)شش
۳)هفت
۴)هشت
.
.
.
.
.
۵.در متن زیر چند غلط املایی وجود دارد!؟
((از جمله حقوق پادشاه ماضی بر وارث مملکت،یکی آن است که دوستان پدر را عزّت و حرمت دارد و مهمه نگزارد.چندان که تواند با قریب و شهری و خویش و عام رفق و تواضع کند که به منزل زیان ندارد . با خصم قوی در نپیچد که پنجه با قالب افکندن نه مصلحت است ))
۱)یک
۲)دو
۳)سه
۴)چهار
.
.
.
.
.
۶.در کدام بیت غلط املایی وجود دارد!؟
۱)سخره عقلم چو صوفی در کنشت/شهره شهرم چو قاضی در رسن
۲)گردش چرخه،رسن را علّت است/چرخه گردان را ندیدن زلّت است
۳)طاعن و بدگوی اندر سخنش بی سخن اند/ورچه باشد سخن طاعن و بدگوی ذمیم
۴)گر فکنده است او مرا در ذلّ غربت کو فکن/ غربت اندر خدمت خواجه مرا والا کنداین برای امروز و امشب
تحلیلش رو هم فردا میزارم@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@بچه-های-کنکور-تجربی-1400
@بچه-های-کنکور-ریاضی-1400
@تجربیا
@انسانیا
@ریاضیا
@دوازدهم
@یازدهم
@دهم -
خب خب بریم واسه دور اول
لغات و املاء کنکور ۹۹ خارج متناسب برای همه رشته ها ...
۱.در کدام گذینه معنی تمامی واژه ها مناسب است!؟
۱) بهرام:مریخ/بهیمه:ستور/درع:زده
۲)کیوان:زحل/توش:اسب سرکش/تعبیه کردن:قراردادن
۳)برازندگی:لیاقت/صور:جشن و سرور/کاید: حیله گر
۴)تکریم :گرامی و عزیز/زهی:آفرین/خواجهوش:کدخدایی
.
.
.
.
.
۲.کدام گذینه میتواند معانی مناسبی برای تعداد بیشتری از واژه های زیر باشد؟
(یم ، دها، مطلق ، درک، مسحور ، پایمردی )
۱)دریا ، هشیار، شادمانی ، شیفته
۲)بحر ، شادمانی ، قلعه ، سهمگین
۳)مجذوب، بی قید و شرط ، دریا ، دژ
۴)قلعه، زیرکی و هوش،رها شدن ، آسان گرفتن
.
.
.
.
.
۳.معنی چند واژه صحیح است؟
(گرم رو:مشتاق/سکندری:باوقار و آرام/چلمن:بی عرضه/خمره:مستی/مسلم:قطعی/کنده:هیزم/دمساز:دردآشنا/خستن:درخواست کردن)
۱)سه
۲)چهار
۳)پنج
۴)شش
.
.
.
.
.
۴.در میان گروه واژه های داده شده چند غلط املایی یافت میشود؟
(سترگ و عظیم/الحاح و اصرار/چابک و فرض/سرسام و هذیان/وزر و وبال/محمل و کجاوه/قو و غریو/اهمال و کاهلی/صافی و بی غش/ذه آب دیدگان/شیفته و مسهور/مضحک و مسخره آمیز / عازم و راهی / شک و شاعبه)
۱)پنج
۲)شش
۳)هفت
۴)هشت
.
.
.
.
.
۵.در متن زیر چند غلط املایی وجود دارد!؟
((از جمله حقوق پادشاه ماضی بر وارث مملکت،یکی آن است که دوستان پدر را عزّت و حرمت دارد و مهمه نگزارد.چندان که تواند با قریب و شهری و خویش و عام رفق و تواضع کند که به منزل زیان ندارد . با خصم قوی در نپیچد که پنجه با قالب افکندن نه مصلحت است ))
۱)یک
۲)دو
۳)سه
۴)چهار
.
.
.
.
.
۶.در کدام بیت غلط املایی وجود دارد!؟
۱)سخره عقلم چو صوفی در کنشت/شهره شهرم چو قاضی در رسن
۲)گردش چرخه،رسن را علّت است/چرخه گردان را ندیدن زلّت است
۳)طاعن و بدگوی اندر سخنش بی سخن اند/ورچه باشد سخن طاعن و بدگوی ذمیم
۴)گر فکنده است او مرا در ذلّ غربت کو فکن/ غربت اندر خدمت خواجه مرا والا کنداین برای امروز و امشب
تحلیلش رو هم فردا میزارم@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@بچه-های-کنکور-تجربی-1400
@بچه-های-کنکور-ریاضی-1400
@تجربیا
@انسانیا
@ریاضیا
@دوازدهم
@یازدهم
@دهمH_R
این ها رو باید جواب بدیم ما ؟ -
H_R
این ها رو باید جواب بدیم ما ؟دریا دریایی بدی که چ بهتر
تحیلیشون رو به زودی تا دقایقی دیگه قرار میدم
-
دریا دریایی بدی که چ بهتر
تحیلیشون رو به زودی تا دقایقی دیگه قرار میدم
H_R اینو جواب میدم چون خوندنی نیست
-
H_R اینو جواب میدم چون خوندنی نیست
دریا دریایی زودددددد
-
یک گزینه دو
-
دو مطمئن نیستم ولی سه
-
سه هم پنج تا
-
چهارم پنج
-
۵
به نظرم قریب با قالب غلطه
نظری در مورد بقیه ندارم -
۶ نظری ندارم
غلط رو پیدا نمی کنم
ولی رو دو و چهار شک دارم
.
تمام شد وجدانن اگه غلط بودن مدیونی سحر به روم بیاری -
خب خب خب بریم واسه جواب و مو شکافی تست های کنکوری که دیروز گذاشتم ...
1.جواب گذینه 1 است / درگذینه 2 توش بخ معنای توشه و اندوخته ، توانایی تحمل سنگینی یا فشار است (اسب سرکش معنای واژه توسن است).در گذینه 3 صور نادرست معنی شده که معنای صحیح آن شاخ و و جز آن که در آن دمند تا آواز برآِید ، بوق ،شیپور است (سور به معنی جشن و سرور و شادی و ضیافت است) در گذینه 4 هم دو واژه تکریم و خواجه وش نادرست معنی شده اند که معنای صحیح آن ها به ترتیب بزرگداشت، گرامیداشت و کدخدامنش است .
.
.
.
.
.
2.جواب گذینه 3 است / معنای صحیح واژه ها : یم : بحر،دریا – دها : زیرکی و هوش – مطلق : بی قید و شرط ، رها شده – ارک : قلعه ، دژ – مسهور: مفتون ، شفته ، مجذوب – پایمردی : خواهشگری میانجی گری ، شفاعت. در گزینه 1 معنای داده شده برای یم و مسحور صحیح است . در گذینه 2 برای یم و ارک صحیح است و در گذینه 4 برای ارک و دها صحیح است .
.
.
.
.
.
3.جواب گذینه 2 است / واژه های (گرم رو ، چلمن ، کنده ، دمساز) درست معنی شده اند. واژه هایی که نادرست معنی شده اند به همراه معنای صحیح آنها : سکندری:حالت انسان که به دلیل برخورد با مانع تعادل خود را از دست بدهد و ممکن است به زمین بی افتد(باوقار و آرام معنی واژه موقر است ) – خمره: ظرفی به شکل خم و کوچک تر از آن – مسلم : پیرو دین اسلام ( مُسَلم : یعنی قطعی و پذیرفته ) – خستن : زخمی کردن ، مجروح کردن .
.
.
.
.
.
4.جواب گذینه 3 است / غلط های املایی و شکل صحیح آن : چابک و فرض : فرز(فرض یعنی لازم و ضروری)-سرسام و هزیان : هذیان – قو و غریو : غو (فریاد ، خروش ، غریو)-ذه آب دیدگان:زه آب دیدگان(آبی که از سنگ یا زمینی می جوشد)-شیفته و مسهور:مسحور ( مجذوب و شیفته)-عاذم و راهی : عازم (رهسپار) – شک و شاعبه : شائبه ( شک و گمان ، عیب و آلودگی)
.
.
.
.
.
5.جواب گذینه 4 است / غلط های املایی موجود در متن : نگزارد(نگذارد) – قریب ( غریب) – منسب ( منصب) – قالب ( غالب)
.
.
.
.
.
6.جواب گذینه 3 است / در بین اول قاضی (قضاوت کننده، داور)وجه معنایی مناسبی ندارد و غازی به معنی (ریسمان باز، بند باز ، معرکه گیر) باید جایگزین آن شود .
.
.
.
.
.خب این بود تحلیل این تست هایی که گذاشتم که یه چیزی از تحلیل هم اون ور تر بود ... به زودی قسمت های بعدی رو قرار میدم ...
ممنون از همکاریت دریا دریایی
مثل همیشه روز به روز موفق تر از دیروز
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@بچه-های-کنکور-تجربی-1400
@بچه-های-کنکور-ریاضی-1400
@تجربیا
@ریاضیا
@انسانیا -
خب خب خب بریم واسه جواب و مو شکافی تست های کنکوری که دیروز گذاشتم ...
1.جواب گذینه 1 است / درگذینه 2 توش بخ معنای توشه و اندوخته ، توانایی تحمل سنگینی یا فشار است (اسب سرکش معنای واژه توسن است).در گذینه 3 صور نادرست معنی شده که معنای صحیح آن شاخ و و جز آن که در آن دمند تا آواز برآِید ، بوق ،شیپور است (سور به معنی جشن و سرور و شادی و ضیافت است) در گذینه 4 هم دو واژه تکریم و خواجه وش نادرست معنی شده اند که معنای صحیح آن ها به ترتیب بزرگداشت، گرامیداشت و کدخدامنش است .
.
.
.
.
.
2.جواب گذینه 3 است / معنای صحیح واژه ها : یم : بحر،دریا – دها : زیرکی و هوش – مطلق : بی قید و شرط ، رها شده – ارک : قلعه ، دژ – مسهور: مفتون ، شفته ، مجذوب – پایمردی : خواهشگری میانجی گری ، شفاعت. در گزینه 1 معنای داده شده برای یم و مسحور صحیح است . در گذینه 2 برای یم و ارک صحیح است و در گذینه 4 برای ارک و دها صحیح است .
.
.
.
.
.
3.جواب گذینه 2 است / واژه های (گرم رو ، چلمن ، کنده ، دمساز) درست معنی شده اند. واژه هایی که نادرست معنی شده اند به همراه معنای صحیح آنها : سکندری:حالت انسان که به دلیل برخورد با مانع تعادل خود را از دست بدهد و ممکن است به زمین بی افتد(باوقار و آرام معنی واژه موقر است ) – خمره: ظرفی به شکل خم و کوچک تر از آن – مسلم : پیرو دین اسلام ( مُسَلم : یعنی قطعی و پذیرفته ) – خستن : زخمی کردن ، مجروح کردن .
.
.
.
.
.
4.جواب گذینه 3 است / غلط های املایی و شکل صحیح آن : چابک و فرض : فرز(فرض یعنی لازم و ضروری)-سرسام و هزیان : هذیان – قو و غریو : غو (فریاد ، خروش ، غریو)-ذه آب دیدگان:زه آب دیدگان(آبی که از سنگ یا زمینی می جوشد)-شیفته و مسهور:مسحور ( مجذوب و شیفته)-عاذم و راهی : عازم (رهسپار) – شک و شاعبه : شائبه ( شک و گمان ، عیب و آلودگی)
.
.
.
.
.
5.جواب گذینه 4 است / غلط های املایی موجود در متن : نگزارد(نگذارد) – قریب ( غریب) – منسب ( منصب) – قالب ( غالب)
.
.
.
.
.
6.جواب گذینه 3 است / در بین اول قاضی (قضاوت کننده، داور)وجه معنایی مناسبی ندارد و غازی به معنی (ریسمان باز، بند باز ، معرکه گیر) باید جایگزین آن شود .
.
.
.
.
.خب این بود تحلیل این تست هایی که گذاشتم که یه چیزی از تحلیل هم اون ور تر بود ... به زودی قسمت های بعدی رو قرار میدم ...
ممنون از همکاریت دریا دریایی
مثل همیشه روز به روز موفق تر از دیروز
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@بچه-های-کنکور-تجربی-1400
@بچه-های-کنکور-ریاضی-1400
@تجربیا
@ریاضیا
@انسانیاH_R
چو زیبا
افق کوش ؟ -
H_R
چو زیبا
افق کوش ؟دریا دریایی در همین نزدیکی
نترس بابا
-
سلام مجدد
خدمت شما هستیم با دور بعدی تست های امروز با موضوع آرایه های ادبی ...
خب وقت رو تلف نمیکنیم و میریم سر وقت تست ها... این تست ها مربوز به 99 خارج متناسب با همه رشته ها هست ...
1.در گدام گذینه ترتیب ابیات با در نظر گرفتن آرایه های : (( تناقض،اغراق،مجاز،لف و نشر،ایهام)) درست است؟
الف) ما را ز خیال تو چه پروای شراب است/خم گو سر خود گیر که خم خانه خراب است
ب)پرتو روی چو ماه تو در آن زلف سیاه/راستی را چه شب تیره و خوش مهتابی است
ج)تا نپنداری که سلمان را نظر بر شاهد است / مست جام عشق را با شاهد رعنا چه کار
د)چنان کاندر پریشانی سرافرازی کند زلفش / توانایی چشم ساحرش در ناتوانی خود
و)سیل سرشکم را کجا مژگان تواند بست ره / با خار و خس کی میتوان بست ره سیلاب را
1)الف،ج،ب،ه،د
2)الف،ه،ج،ب،د
3)د،ه،ج،الف،ب
4)د،ه،ج،ب،الف
.
.
.
.
.
2.در همه بیت ها ، هر دو آرایه تشبیه و استعاره وجود دارد به جز :
1)دفتر گل را به آب چشم پاک خواهد شست / گر ببیند بلبل آن رخسار شبنم خیز را
2)هر خسی قیمت نداند ناله شب خیز را / خسروی باید که داند قدر این شبدیز را
3)خامشی دریا و گفت و گوی خس و خاشاک اوست/ پاک کن از خار و خس این بحر گوهر خیز را
4)شوکت شاهی سبک سنگ است در میزان عدل / عشق می گیرد به خون کوهکن پرویز را
.
.
.
.
.
3.آرایه های بیت زیر کدامند ؟
((روشنت گردد اگر خال و خطش را بینی / که چرا روز فراق و شب هجران تار است))
1)تشبیه،تضاد،مجاز،استعاره
2)حسن تعلیل،استعاره،ایهام،پارادوکس
3)استعاره،لف و نشر،مجاز،تضاد
4)تشبیه،لف و نشر،ایهام،تناسب،پارادوکس
.
.
.
.
.
4.در کدام بیت آرایه لف و نشر و ایهام به چشم میخورد؟
1)گرچه کامم ز لب نوش تو تلخ است اما/گر کسی گوش دهد قصه شیرین دارم
2)ز سودای رخ و زلفش غمی دارم شبانورزی/مرا صبح وصال او نمیگردد شبی روزی
3)لب شیرین تو گویا به حدیث آمد باز/که برآورده بسی شور و ز هر شیدایی
4)با خیال روی و مویش غرف نور و ظلمتم/کو نظر بازی که سیر صبح و شام من کند
.
.
.
.
.
5.در همه ابیات وازه ای یافت می شود که (هم آوا) دارد به جز :
1)چون برترین مقام ملک دون قدر ماست/چندین به دست دیو زبونی چرا کنیم
2)باغ فردوس میارای که ما رندان را/سر آن نیست که در دامن حور آویزیم
3)ای صوفی سرگردان در بمد نکونامی/تا درد نیاشامی زین درد نیارامی
4)در خلوص منت را هست شکی تجربه کن/کس عیار زر خالص نشناسد چو محکخب بازم شاید با دل و جرعت داشته باشیم که بیاد جواب بده
مهم اینه جواب بدید
جواب ها رو فردا قرار میدم یه تحلیل توووووووپ
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@تجربیا
@انسانیا
@ریاضیا
@بچه-های-کنکور-تجربی-1400
@بچه-های-کنکور-ریاضی-1400
@دهم
@یازدهم
@دوازدهم
@بچه-های-تجربی-راه-ابریشم
@بچه-های-ریاضی-راه-ابریشم -
اولی چهار
-
دو یا ۲ یا ۳ ولی بیشتر ۲
-
۳ فک کنم چهار با اینکه تو لف و نشرش شک دارم
-
چهارم بیخیال