ادبیات کنکور
-
%(#10f000)[انواع « تا »]
%(#ff00ff)[حرف ربط به معنی تا این ڪه ، زیرا ڪه، وقتی ڪه ، ڪه] : بیا تا قدر یڪ دیگر بدانیم ؛ بگذار تا بگرییم چون ابر در بهاران
%(#ff00ff)[حرف اضافه نشان دهنده ی پایان زمان یا مڪان و مسافت] : چون ڪه تا اقصای هندوستان رسید ؛ از این جا تا مدرسه راهی نیست.
%(#ff00ff)[صوت یا شبه جمله به معنی «هان» ، « مبادا » و معمولاً قبل از فعل منفی می آید:] به روز نیڪ ڪسان گفت تا تو غم نخوری !
%(#ff00ff)[میان وند] : بین دوڪلمه می آید و ڪلمه ای با مفهوم جدید می سازد : دور تا دور ، سر تا پا و…نڪته : اگر حرف «از» قبل از آن بیاید، «تا» به معنی حرف اضافه است : از سر تا پا …
%(#ff00ff)[ممیّز] : به جای ڪلمات «شاخص» : می آید : دو تخته پتو > دو تا پتو ؛ دو فروند هواپیما > دوتا هواپیما و …
%(#10f000)[انواع «چو – چون»]
%(#ff00ff)[حرف ربط به معنی وقتی ڪه ، زیرا، چون ڪه و ...] : چو باز آمدم ڪشور آسوده دیدم ؛ چون نیڪ نظر ڪرد، پَرِ خویش بر او دید
%(#ff00ff)[حرف اضافه به معنی مانندِ، مثلِ، بسانِ و ...] : چون شیر به خود سپر شڪن باش ؛ چو فرهادم آتش به سر می دود
%(#ff00ff)[قید پرسشی به معنی چگونه] :دوش چون بودی ؟ ڪه شب چون بدی روز چون خاستی ز پیڪار دل بر چه آراستی ؟
%(#10f000)[انواع « را »]
%(#ff00ff)[نقش نمای مفعول] : این فصل را با من بخوان باقی فسانه است * این فصل را بسیار خواندم عاشقانه است
%(#ff00ff)[حرف اضافه در معانی:]
الف - %(#ff00ff)[به] : پدر را گفتم از انسان، یڪی سر بر نمی دارد
ب - %(#ff00ff)[برای] : این نصیحت ز جهان گذران ما را بس
پ- %(#ff00ff)[از] : حڪیمی را پر سیدند ...
ت- %(#ff00ff)[مخصوصِ] : منت خدای را عزّ و جلّ ...
ج- %(#ff00ff)[قسم به : ] دل می رود ز دستم صاحبدلان خدا را%(#ff00ff)[فڪ اضافه] : نشانه ی جدایی بین مضاف و مضافٌ الیه است : فلڪ را سقف بشڪافیم و طرحی نو دراندازیم > سقف فلڪ را بشڪافیم
-
%(#00ff99)[انواع « ان »]
%(#ff9999)[پسوند جمع] : گاوان و خران بار بردار *** بِه زآدمیان مردم آزار
%(#ff9999)[پسوند صفت حالیه] : نگران با من اِستاده سحر؛ شادان همی رفت
%(#ff9999)[پسوند زمان] : بامدادان ڪه خاطر بازآمدن بر رای ماندن چیره شد ...
%(#ff9999)[پسوند مڪان] : دیلمان ؛ گیلان، ریگان و ...
%(#ff9999)[پسوند اسم مصدر]: حنابندان ؛ یخ بندان و ...
%(#ff9999)[پسوند نسبت] : جانان ؛ بابڪان
%(#ff9999)[پسوند شباهت] : ڪوهان
%(#ff9999)[پسوند صفت فاعلی] : گریان ، روان ؛ جویان و%(#10f000)[انواع «ڪ »]
%(#ff9999)[ڪ تصغیر]: بیان ڪوچڪی ظاهری : مثال : اتاقڪ – شهرڪ – سَرڪ – چشمڪ
%(#ff9999)[ڪ تحقیر] : بیان ڪوچڪی باطنی : مردڪ – زنڪ
%(#ff9999)[ڪ تحبیب] : پسرڪ – دخترڪ
%(#ff9999)[ڪ ترحم] : غلامڪ – حیوانڪ
ڪ تشبیه : عروسڪ – پفڪ – شاپرڪ
%(#ff9999)[ڪ همراهی]:سنگڪ–باد بادڪ
%(#ff9999)[ڪ تعظیم] : حسنڪ وزیر
%(#ff9999)[ڪ نسبی] : زردڪ–سفیدڪ–سیاهڪ%(#10f000)[انواع «ی»]
%(#ff9999)[ی نڪره]: ڪتابی
%(#ff9999)[ی وحدت]: نشانه ی یڪی بودن
%(#ff9999)[ی شناسه]: رفتی ، آمدی
%(#ff9999)[ی استمراری] : رفتمی ، بودندی
%(#ff9999)[ی مصدری] : خستگی ، زیبایی
ی لیاقت: خوردنی، پوشیدنی
%(#ff9999)[ی نسبت]: تهرانی، محمدی -
%(#ff0088)[اضافه ملکی : ]
%(#00ff09)[در اضافه ملکی میان مضاف و مضاف الیه ، رابطه مالک و ملک یعنی صاحب مال و مال ، دارنده و دارائی برقرار است بدین معنی که مضاف الیه مالک و دارنده مضاف است .]
%(#0fff77)[مانند] : باغ علی ( باغی که صاحب آن علی است . ) کتاب لیلی ( کتابی که صاحب آن لیلی است . ) ...
%(#ff0088)[اضافه تخصیصی : ]
%(#00ff09)[در اضافه تخصیصی مضاف ، مخصوص مضاف الیه است] .
%(#0fff77)[مانند] : کلاس درس ، لباس ورزش ، کمد آشپزخانه ...
%(#fff788)[فرق بین اضافه ملکی و اضافه تخصیصی :]
در اضافه ملکی بیشتر وقتها مضاف الیه انسان است که می تواندئ مالک باشد و در مضاف تصرف کند . اما در اضافه تخصیصی اینگونه نیست . به عنوان مثال وقتی می گوئیم کتاب علی ، از کتابی صحبت می کنیم که صاحبش علی است و علی انسان است . اما وقتی می گوئیم کتاب درس ، از کتابی صحبت می کنیم که مخصوص درس است و درس جاندار نیست . ... -
%(#ff58ff)[اضافه توضیحی] :
%(#0fff0f)[در اضافه توضیحی مضاف اسم عام و مضاف الیه نام مضاف است و درباره مضاف توضیحی می دهد و نوع آن را مشخص می کند .]
%(#0059ff)[مانند] : کشور ایران خلیج فارس کوه سهند ...
%(#ff58ff)[اضافه بیانی یا جنسی] :
%(#0fff0f)[در اضافه بیانی یا جنسی مضاف الیه جنس مضاف را بیان می کند .]
%(#0059ff)[مانند] : لباس ابریشم ( یعنی لباسی که جنس آن از ابریشم است . ) انگشتر طلا ( یعنی انگشتری که جنس آن از طلاست .) ...
%(#ff58ff)[اضافه تشبیهی] :
%(#0fff0f)[در اضافه تشبیهی میان مضاف و مضاف الیه رابطه شباهت و هماهنگی است یعنی در آن یا مضاف را به مضاف الیه تشبیه می کنند و یا مضاف الیه را به مضاف تشبیه می کنند .]
%(#0059ff)[مانند] : روی ماه و لب لعل ( تشبیه مضاف به مضاف الیه ) یا برعکس ماه روی و لعل لب ( تشبیه مضاف الیه به مضاف ) ... -
%(#ff0957)[اضافه استعاری :]
%(#8888ff)[در اضافه استعاری مضاف در غیر معنی حقیقی خود به کار می رود .]
%(#ff09ff)[مانند] : دست روزگار مرا از دامان مادر جدا کرد . در جمله بالا دست به معنی حوادث به کار رفته است . ...
%(#ff0957)[اضافه اقترانی :]
%(#8888ff)[در اضافه اقترانی میان مضاف و مضاف الیه معنی و رابطه مقارنت و همراهی است .]
%(#ff09ff)[مثال] : دست ادب بر سینه نهاد ( دستی که همراه ادب بود ) پای اردات در میان گذاشت . ( پایی که همراه ارادت بود . ) دست رد بر سینه او زد .
%(#ff0957)[فرق میان اضافه استعاری و اضافه اقترانی :]
%(#ff09ff)[الف )] %(#8888ff)[در اضافه استعاری ، اصل استعاره بر پایه تشبیه استوار است ، چون استعاره در واقع تشبیهی است که یکی از طرفین آن ذکر نشود . اما در اضافه اقترانی تشبیهی وجود ندارد .]
%(#ff09ff)[ب )] %(#8888ff)[در اضافه اقترانی مضاف الیه اسم معنی است و مفهوم یکی از عواطف و حالات درونیانسانی را دارد] .
%(#ff09ff)[مانند] : دیده احترام ، دست ادب ، نگاه خشم که در اضافه استعاری چنین نیست .
%(#ff0957)[اضافه بنوت ( فرزندی ) :]
%(#8888ff)[در اضافه بنوت اسم فرزند بر اسم پدر و یا مادر اضافه می شود . یعنی مضاف فرزند مضاف الیه است] .
%(#ff09ff)[مانند] : یعقوب لیث ( یعقوب فرزند لیث ) عیسای مریم ( عیسی فرزند مریم ) محمد زکریا ( محمد فرزند ذکریا ) -
-
%(#10f000)[تست ۱]
در مصراع اول کدام بیت همه آرایه های %(#10f000)[«کنایه به استعاره - تشخیص»] به کار رفته است؟
%(#10f000)[۱)] آواز عاشقانه مادر گلو شکست %(#10f000)[/]حق با سکوت بود، صدا در گلو شکست
%(#10f000)[۲)] ای داد، کس به داغ دل باغ، دل نداد %(#10f000)[/] ای وای، های های عزا در گلو شکست
%(#10f000)[۳)] «بادا» مباد گشت و «مبادا» به باد رفت%(#10f000)[/] «آیا» زیاد رفت و «چرا» در گلو شکست
%(#10f000)[۴)] آن روزهای خوب که دیدیم خواب بود%(#10f000)[/] خوابم پرید و خاطره ها در گلو شکست -
%(#ff1fff)[تست ۲]
در همه ابیات، به استثنای بیت ...................... «%(#ff1fff)[جهش یا جابه جایی ضمیر]» به «%(#ff1fff)[شیوه بلاغی]» مشاهده می شود.
%(#ff1fff)[۱ )] یکم روز بر بندهای دل بسوخت%(#ff1fff)[/] که میگفت و فرماندهش می فروخت
%(#ff1fff)[۲)] دلم از پرده بشد «حافظ» خوش گوی کجاست؟%(#ff1fff)[/] تابه قول و غزلش ساز نوایی بکنیم
%(#ff1fff)[۳)] گمان مبر که بداریم دستت از فتراک %(#ff1fff)[/]بدین قدر که تو از ماعنان بگردانی
%(#ff1fff)[۴)] عنان مپیچ که گر میزنی به شمشیرم%(#ff1fff)[/] سپر کنم سر و دستت ندارم از فتراک -
%(#ff0777)[تست ۳]
همه ابیات، به استثنای بیت ----- پاسخ مثبت مردم به دعوت کاوه تحت عنوان بیت زیر است:
%(#ff0777)[بیوید کاین مهتر آهرمن است جهان آفرین را به دل دشمن است»]
%(#ff0777)[۱)]چو کاوه بیرون آمد از پیش شاه%(#ff0777)[/] بر او انجمن گشت بازارگاه
%(#ff0777)[۲)]سوى لشکر آفریدون شدند%(#ff0777)[/] از نیرنگ ضحاک بیرون شدند
%(#ff0777)[۳)]هم آنگه یکایک ز درگاه شاه%(#ff0777)[/] برآمد خروشیدن دادخواه
%(#ff0777)[۴ )] همی رفت پیش اندرون مردگرد%(#ff0777)[/] سپاهی بر او انجمن شد نه خرد -
%(#0058f0)[تست ۴]
ترتیب قرار گرفتن ابیات به لحاظ داشتن %(#0058f0)[«تشبيه - متناقض نما - ایهام - حس آمیزی - تلميح] در کدام گزینه درست است؟
%(#0058f0)[الف)] غمزه و ابروی چون تیر و کمان آفت ماست/لیک ترکش نکنم گر همه قربان گردیم
%(#0058f0)[ب)] از خون چو داغ لاله حصار دل من است/هر جا که بوی خون شنوی منزل من است
%(#0058f0)[ج)] آدمی گر خون بگرید از گرانباری رواست/کان چه نتوانست بردن آسمان، بر دوش اوست
%(#0058f0)[د)] هرکه مست است در این میکده هشیارتر است/ هرکه از بی خبران است خبردارتر است
%(#0058f0)[ه)] آتش چگونه دست و گریبان شود به خار؟ /عشق ستیزه خوی چنانم گرفته است
%(#0058f0)[۱)] الف - ب - ج - د -ه
%(#0058f0)[۲)] ه - د - الف - ب -ج
%(#0058f0)[۳)] ه - د - ب - ج - الف
%(#0058f0)[۴)] د- ه - الف - ب - ج -
%(#ff59ff)[تست ۵]
در متن زیر به ترتیب چند «%(#ff59ff)[ترکیب وصفی]» و چند «%(#ff59ff)[ترکیب اضافی]» وجود دارد؟
«ادبیات تطبیقی، یکی از شاخه های مهم علوم ادبی معاصر است که ما را از تأثیرپذیری ادبیات ملتهاي مختلف جهان آگاه می سازد. تکامل و شکوفایی ادبیات هر ملت به دور از اندیشه های ادبی دیگر ملتها ناممکن است.»
%(#ff59ff)[1)] 7_7
%(#ff59ff)[2)]7_9
%(#ff59ff)[3)]8_8
%(#ff59ff)[4)]8_9 -
%(#009999)[تست ۶]
کدام بیت با بیت زیر تناسب مفهومی دارد؟
%(#009999)[تا چشم بشر نبیندت روی / بنهفته به ابر، چهر دل بند]
%(#009999)[۱)] بر روی نازبالش گل تکیه می کند/عاشق به شوخ چشمی شبنم ندیده ام
%(#009999)[۲)] به تیه حرص چون آهو چه تازی نفس هم چون سگ؟ /به صحرای قناعت شوکه بی آهوست آن صحرا
%(#009999)[۳)] روی سخن ز آینه رویان ندیده ام/گاهی ز پشت آینه حرفی شنیده ام
%(#009999)[۴)] گر وحشیانه از روش خلق میرمم/عذرم بسی به جاست که آدم ندیده ام -
%(#00ff80)[تست ۷]
کدام گزینه با بیت «%(#00ff80)[شور شراب عشق تو آن نفسم رود ز سر /کاین سر پرهوس شود خاک در سرای تو]» تناسب معنایی دارد؟
%(#00ff80)[۱)] کسی که عشق نورزد سیاه دل باشد/ چوسر ز خاک لحد برزند خجل باشد
%(#00ff80)[۲)] همه ذرات جهان مضطرب عشق تواند /خاک را چون فلک از شوق تو آرامی نیست
%(#00ff80)[۳)] نه من آنم که برگیرم سر از خاک درت هرگز /مگر وقتی که زیر خاک، خشتم زیر سر باشد
%(#00ff80)[۴)] کسی کز سوز عشق تو ندارد جان و دل زنده /به سان خاک گورستان درون پر مردگان دارد -
%(#9558ff)[تست ۸]
در کدام بیت حذف فعل به «%(#9558ff)[قرينه معنوی]» صورت گرفته است؟
%(#9558ff)[۱)] حکایت از لب شیرین دهان سیم اندام%(#9558ff)[/] تفاوتی نکند گر دعاست یا دشنام
%(#9558ff)[۲)] کسان را درم داد و تشريف و اسب %(#9558ff)[/]طبیعی است اخلاق نیکو نه کسب
%(#9558ff)[۳)] به چشم های تو دانم که تاز چشم برفتی%(#9558ff)[/] به چشم عشق و ارادت نظر به هیچ نکردم
%(#9558ff)[۴)] به جای خاک، قدم بر دو چشم «سعدی » نه %(#9558ff)[/]که هرکه چون تو گرامی بود به ناز آید -
%(#ff5500)[تست ۹]
بیت زیر با کدام بیت، تناسب مفهومی ندارد؟
%(#ff5500)[باخاک عجین آمد و از تاک عیان شد/خون دل شاهان که میاش نام نهادند]
%(#ff5500)[۱)] چون مرغ بر این کنگره تاکی بتوان خواند%(#ff5500)[/]یک روز نگه کن که بر این کنگره خشتیم
%(#ff5500)[۲)] بس مالکان باغ که دوران روزگار%(#ff5500)[/]کرده است خاکشان گل دیوارهای باغ
%(#ff5500)[۳)] آن که زلفش همچو سنبل تاب در سر داشتی%(#ff5500)[/]خاک تاریکش نه سر بگذاشت نه سنبل نه تاب
%(#ff5500)[۴)] گر بی تو بود جتت بر کنگره بنشینم%(#ff5500)[/] ور باتوبود دوزخ در سلسله آویزم -
%(#ff5500)[تست ۹]
بیت زیر با کدام بیت، تناسب مفهومی ندارد؟
%(#ff5500)[باخاک عجین آمد و از تاک عیان شد/خون دل شاهان که میاش نام نهادند]
%(#ff5500)[۱)] چون مرغ بر این کنگره تاکی بتوان خواند%(#ff5500)[/]یک روز نگه کن که بر این کنگره خشتیم
%(#ff5500)[۲)] بس مالکان باغ که دوران روزگار%(#ff5500)[/]کرده است خاکشان گل دیوارهای باغ
%(#ff5500)[۳)] آن که زلفش همچو سنبل تاب در سر داشتی%(#ff5500)[/]خاک تاریکش نه سر بگذاشت نه سنبل نه تاب
%(#ff5500)[۴)] گر بی تو بود جتت بر کنگره بنشینم%(#ff5500)[/] ور باتوبود دوزخ در سلسله آویزمفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff5500)[تست ۹]
بیت زیر با کدام بیت، تناسب مفهومی ندارد؟
%(#ff5500)[باخاک عجین آمد و از تاک عیان شد/خون دل شاهان که میاش نام نهادند]
%(#ff5500)[۱)] چون مرغ بر این کنگره تاکی بتوان خواند%(#ff5500)[/]یک روز نگه کن که بر این کنگره خشتیم
%(#ff5500)[۲)] بس مالکان باغ که دوران روزگار%(#ff5500)[/]کرده است خاکشان گل دیوارهای باغ
%(#ff5500)[۳)] آن که زلفش همچو سنبل تاب در سر داشتی%(#ff5500)[/]خاک تاریکش نه سر بگذاشت نه سنبل نه تاب
%(#ff5500)[۴)] گر بی تو بود جتت بر کنگره بنشینم%(#ff5500)[/] ور باتوبود دوزخ در سلسله آویزم4
-
%(#ff0000)[تست ۱۰]
آرایه های «%(#ff0000)[استعاره - تشبيه - واج آرایی - کنایه - ایهام]» به ترتیب، در کدام ابیات آمده است؟%(#ff0000)[الف)] ای عاقل اگر پای به سنگیت برآید/فرهاد بدانی که چرا سنگ بریده است
%(#ff0000)[ب)] رحمت نکند بر دل بیچاره فرهاد/ آن کس که سخن گفتن شیرین نشنیده است
%(#ff0000)[ج)] از دست کمان مهره ابروی تو در شهر /دل نیست که در بر چو کبوتر نتپیده است
%(#ff0000)[د)] در وهم نیاید که چه مطبوع درختی /پیداست که هرگز کس از این میوه نچیده است
%(#ff0000)[ه)] آن کیست که پیرامن خورشید جمالش/ از مشک سیه دایره نیمه کشیده است
%(#ff0000)[۱ )] د - ج - ھ - ب - الف
%(#ff0000)[۲)] الف - د- ھ - ج- ب
%(#ff0000)[۳)] د - الف - ج - ھ - ب
%(#ff0000)[۴)] ه - د - ج - الف - ب -
%(#00ff80)[تست ۷]
کدام گزینه با بیت «%(#00ff80)[شور شراب عشق تو آن نفسم رود ز سر /کاین سر پرهوس شود خاک در سرای تو]» تناسب معنایی دارد؟
%(#00ff80)[۱)] کسی که عشق نورزد سیاه دل باشد/ چوسر ز خاک لحد برزند خجل باشد
%(#00ff80)[۲)] همه ذرات جهان مضطرب عشق تواند /خاک را چون فلک از شوق تو آرامی نیست
%(#00ff80)[۳)] نه من آنم که برگیرم سر از خاک درت هرگز /مگر وقتی که زیر خاک، خشتم زیر سر باشد
%(#00ff80)[۴)] کسی کز سوز عشق تو ندارد جان و دل زنده /به سان خاک گورستان درون پر مردگان داردفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ff80)[تست ۷]
کدام گزینه با بیت «%(#00ff80)[شور شراب عشق تو آن نفسم رود ز سر /کاین سر پرهوس شود خاک در سرای تو]» تناسب معنایی دارد؟
%(#00ff80)[۱)] کسی که عشق نورزد سیاه دل باشد/ چوسر ز خاک لحد برزند خجل باشد
%(#00ff80)[۲)] همه ذرات جهان مضطرب عشق تواند /خاک را چون فلک از شوق تو آرامی نیست
%(#00ff80)[۳)] نه من آنم که برگیرم سر از خاک درت هرگز /مگر وقتی که زیر خاک، خشتم زیر سر باشد
%(#00ff80)[۴)] کسی کز سوز عشق تو ندارد جان و دل زنده /به سان خاک گورستان درون پر مردگان دارد3
-
%(#ff0000)[تست ۱۰]
آرایه های «%(#ff0000)[استعاره - تشبيه - واج آرایی - کنایه - ایهام]» به ترتیب، در کدام ابیات آمده است؟%(#ff0000)[الف)] ای عاقل اگر پای به سنگیت برآید/فرهاد بدانی که چرا سنگ بریده است
%(#ff0000)[ب)] رحمت نکند بر دل بیچاره فرهاد/ آن کس که سخن گفتن شیرین نشنیده است
%(#ff0000)[ج)] از دست کمان مهره ابروی تو در شهر /دل نیست که در بر چو کبوتر نتپیده است
%(#ff0000)[د)] در وهم نیاید که چه مطبوع درختی /پیداست که هرگز کس از این میوه نچیده است
%(#ff0000)[ه)] آن کیست که پیرامن خورشید جمالش/ از مشک سیه دایره نیمه کشیده است
%(#ff0000)[۱ )] د - ج - ھ - ب - الف
%(#ff0000)[۲)] الف - د- ھ - ج- ب
%(#ff0000)[۳)] د - الف - ج - ھ - ب
%(#ff0000)[۴)] ه - د - ج - الف - بفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[تست ۱۰]
آرایه های «%(#ff0000)[استعاره - تشبيه - واج آرایی - کنایه - ایهام]» به ترتیب، در کدام ابیات آمده است؟%(#ff0000)[الف)] ای عاقل اگر پای به سنگیت برآید/فرهاد بدانی که چرا سنگ بریده است
%(#ff0000)[ب)] رحمت نکند بر دل بیچاره فرهاد/ آن کس که سخن گفتن شیرین نشنیده است
%(#ff0000)[ج)] از دست کمان مهره ابروی تو در شهر /دل نیست که در بر چو کبوتر نتپیده است
%(#ff0000)[د)] در وهم نیاید که چه مطبوع درختی /پیداست که هرگز کس از این میوه نچیده است
%(#ff0000)[ه)] آن کیست که پیرامن خورشید جمالش/ از مشک سیه دایره نیمه کشیده است
%(#ff0000)[۱ )] د - ج - ھ - ب - الف
%(#ff0000)[۲)] الف - د- ھ - ج- ب
%(#ff0000)[۳)] د - الف - ج - ھ - ب
%(#ff0000)[۴)] ه - د - ج - الف - ب4
-
۳ تاش درست بود