ترمو شیمی
-
Mehrsa 14
سیلام
چطوری
میدونی چیز خاصی نمیگه
(با تشکر از توضیحات کامل شما)ببین میگه که مقدار گرمای مبادله شده توی واکنش ها به نوع فراورده و واکنش دهنده بستگی داره
مثلا مقدار گرمای مبادله شده
A+B___> C+D
با
S+M____>H+J
فرق دارهچون نوع واکنش دهنده و فراورده فرق داره
اما
وقتی یک واکنش رو داری در نظر میگیری دیگه این مورد مهم نیست چون داری توی یک واکنش بحث میکنی
پس نوع فروارده و واکنش دهنده یکیه
و باید بری عامل های دیگ مث حالت فیزیکی مواد و اینارو بررسی کنی -
آها راستی یه سوال دیگه چون تاپیکش هست بپرسم
چرا واکنش تبدیل اکسیژن به اوزون گرماگیره؟ مگه پیوند تشکیل نمیشه...
یا مثلا واکنش N2H4 <---N2+H2 گرماگیره
ولی H2+Cl2--->2HCl گرماده
میدونم که ما در مجموع حساب میکنیم انرژی که برای شکستن پیوند و تشکیل پیوند نیازه و در نهایت میگیم مثلا این گرماده میشه یا گرماگیر ولی می خواهم بدونم به خاطر همینه یعنی دلیل دیگه ای هم داره؟
و یه سوال دیگه اگه خدا بخواد آخریشه..
کلا این آنتالپی که حساب میکنیم مال واکنش گفتن که هم انرژی پتانسیله هم جنبشی(گرمایی)
اما چرا یه جای دیگه کتاب گفته که گرمایی که در یک دمای معینه واکنش آزاد میشه انرژی پتانسیلاس؟؟ -
Mehrsa 14
اره فقط خودت و درگیر زیاد نکن
مثلا من قبلن اینطوری بودم که وقتی یه اشکال داشتم نمیتونستم ادامه بدم خوندمو ولی خو دیگ یاد گرفتم اشکالاما گوشه ذهنم نگه دارم بقیه مطالعمو انجام دادم
هر وقت جواب گرفتم رواشکالام فک کنم که وقتم هدر نره -
Mehrsa 14 در ترمو شیمی گفته است:
آها راستی یه سوال دیگه چون تاپیکش هست بپرسم
چرا واکنش تبدیل اکسیژن به اوزون گرماگیره؟ مگه پیوند تشکیل نمیشه...
یا مثلا واکنش N2H4 <---N2+H2 گرماگیره
ولی H2+Cl2--->2HCl گرماده
میدونم که ما در مجموع حساب میکنیم انرژی که برای شکستن پیوند و تشکیل پیوند نیازه و در نهایت میگیم مثلا این گرماده میشه یا گرماگیر ولی می خواهم بدونم به خاطر همینه یعنی دلیل دیگه ای هم داره؟
و یه سوال دیگه اگه خدا بخواد آخریشه..
کلا این آنتالپی که حساب میکنیم مال واکنش گفتن که هم انرژی پتانسیله هم جنبشی(گرمایی)
اما چرا یه جای دیگه کتاب گفته که گرمایی که در یک دمای معینه واکنش آزاد میشه انرژی پتانسیلاس؟؟
@دانش-آموزان-آلاء
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@تجرییا @ریاضیا @همیار -
-
Mehrsa 14
گمون نکنم اگه دقیقاً به دنبال «چرا» باشی و یه جواب قانع کننده بخوای کسی از بچه ها بتونه جوابت رو بده. حتی یه معلم شیمی هم به راحتی نمیتونه قانع کننده جوابت رو بده. چون یادمه همون موقع که این رو مطالعه می کردم مبتکران نوشته بود: تعیین دقیق گرماده و گرماگیر بودن واکنش ها به عوامل خیلی زیادی (مثل آنتروپی و ...) بستگی داره که نصف بیشتر این عوامل تو دبیرستان حتی اسمش هم نیومده. پس خودِ کتاب تست ها و معلم های شیمی هم واسه این قسمت (به تعبیر خود بازرگان) نمی توانند «چراجویی دانش آموز» رو جواب بدند، واکنش های مختلف کتاب درسی رو گروه بندی می کنند و برای هر گروه یه نکته تستی می گن و فقط باید. حفظ کرد! با کمی تحلیل البته.
اما اگر به دنبال یه فرمول کلی و اساس کلی بگردی که خودت رو هر واکنشی رو دیدی، بتونی از صفر تحلیل کنی و به جواب برسی، گمون نکنم همچین چیزی وجود داشته باشه. چون گفتم، ما حتی مقدماتشم نخوندیم.
در مورد این چند تایی که مثال زدید همچین نکته هایی یادمه، که شاید بدونی، ولی بازم می گم:
N2h4 و o3 و یکی دوتا ماده دیگه که فرمولشون یادم نیست (!) مواد ناپایداری حساب می شن. ساختار لوییسشون رو هم بکشی یدونه پیوند یگانه ناقطبی خیلی سست دارند که همین باعث ناپایداری شون میشه. پس باید حفظ باشی این مواد ناپایدار تو واکنش، نماد Q در سمت مخالفشون قرار میگیره. مثلاً تولید اوزون از اکسیژن، چون o3 فراورده هست، نماد Q رو باید بذاری واکنش دهنده و کل واکنش میشه گرماگیر.
یا واسه H2+cl2، درست شبیه همون دوتای بالایی، می دونیم که عناصر گروه ۱۷ واکنش پذیری بالایی دارند و وقتی دو اتمی هستند تو ساختار لوییسشون یدونه پیوند یگانه سست ناقطبی دارند. پس مواد ناپایداری حساب می شن و باز هم اگر (عناصر گروه ۱۷) تو واکنش کنار هم بودند، باید نماد Q رو بذاری سمت مخالفشون.
این نکته دومی یدونه استثنا هم داشت، وقتی Br2 به صورت گاز تو واکنش باشه هم این نکته براش صدق می کنه ولی اگر همین Br2 به صورت جامد (s) باشه، چون بخشی از انرژی باید صرف بخار کردنش بشه، نکته براش نقض میشه و علامت Q رو باید بزاری کنارش، نه مقابلش.