چگونه همت خود را برای مطالعه افزایش دهیم؟
-
من به عنوان نماینده ی دوستانم در کلاس (رشته تجربی) یک سوالی رو میخوام مطرح کنم؛ من میدانم باید بیشتر درس بخوانم، و برنامه ریزی هم میکنم اما در هنگام اجرای برنامه با سستی مواجه میشوم, به زبان عامیانه حال مطالعه رو به سختی پیدا میکنم. گاهی وقت ها نیز از ترس درس ها و سخت بودن آنها از مطالعه آنها خودداری میکنم. امیدوارم با پاسخ شما عزیزان مشکل من و دوستان حل بشود.
با تشکر... -
من به عنوان نماینده ی دوستانم در کلاس (رشته تجربی) یک سوالی رو میخوام مطرح کنم؛ من میدانم باید بیشتر درس بخوانم، و برنامه ریزی هم میکنم اما در هنگام اجرای برنامه با سستی مواجه میشوم, به زبان عامیانه حال مطالعه رو به سختی پیدا میکنم. گاهی وقت ها نیز از ترس درس ها و سخت بودن آنها از مطالعه آنها خودداری میکنم. امیدوارم با پاسخ شما عزیزان مشکل من و دوستان حل بشود.
با تشکر... -
سلام
همه میدونن که باید درس بخونن و برنامه هم میریزن اتفاقا،ولی خب قسمت سختش همون اجراشه دیگه...
از حواشی ای مثل (فضای مجازی،گوشی،تی وی و... ) دوری کنید.اینا شدیدا ذهنو درگیر میکنن بدون این که متوجه بشید
رقابت کنید.لزوما رقیب شما یه همکلاسی نباید باشه.رقیبتون خودتون باشید.اگه ازمون شرکت میکنید بنا رو بر این بذارید که هر ازمون از ازمون قبلیتون بهتر باشه
یه انگیزه قوی در خودتون ایجاد کنید.شخصا در سال کنکور می دیدم پدرم و مادرم چقد برام زحمت دارن میکشن،چقد هزینه میکنن و چقد برای من و اینده م استرس دارن و نگرانن،خجالت میکشیدم از خودم که وقتمو هدر بدم و درس نخونم!هر لحظه که میخواستم وقت کشی کنم اونقدر عذاب وجدان میگرفتم که جلومو میگرفت
یه همچین انگیزه ای ایجاد کنید برای خودتون
ترسو نباشید! ببخشیدا ولی با ترسیدن از مشکلات به جایی نمیرسید.نه فقط در کنکور که در زندگی هم همینه.شما تا وقتی از مشکلات بترسید و باهاشون رو برو نشید نمیتونید حلشون کنید قاعدتا و تا وقتی مشکلیو حل نکنید نمیتونید پیشرفت کنید
پس یه بار برای همیشه و امسال برای کل زندگیتون با یه ترس بزرگتون روبرو شید و این مشکلو ریشه ای و اساسی حلش کنید و این موفقیتو برای بقیه مسیر زندگی الگو قرار بدید
یه بار دو بار صدبار شکست بخورید و نا امید شید،ولی بالاخره به یه جایی میرسید دیگه
پس حال مطالعه رو با یه انگیزه ی قوی و حس رقابت در خودتون ایجاد کنید
و ترستون از درس هم تنها راهش همینه که یه بار برای همیشه باهاش روبرو شید و البته امادگی شکست در ابتدای راه رو داشهت باشید .تنها راه از بین بردن ترس همینه...
موفق باشید -
میدونید خیلی از دانش اموزا هستن که بهترین برنامه ها رو دارن خیلیا هستن که گرونترین مشاورا براشون متناسب با خودشون برنامه می ریزن خیلیا برنامه میخرن خیلیا بلدن که عالی برنامه بنویسن منظورم اینه خیلیا با همه این روشا ، خلاصه ، برنامه رو دارن اما تفاوت همه کجاست ؟!! اجرای برنامه ، عمل کردن به برنامه
تا عمل نباشه گفتن فایده نداره یه تیکه کاغذ به چه کار میاد ؟(البته درس خوندن بی برنامه هم اشتباست :|)
به نظرم مطالعه رو برای شروع کم کم پیش ببرید مثلا تایماتونو هر 45 دقه یه بار یا یه ساعت بچینید بعد یه 5 یا ده دقه یا فوقش یه ربع استراحت کنید و دوباره ادامه...هر چن ساعت یه بار هم دوباره یه استراحت با تایم بیشتر و دوباره ادامه بدید.....سعی کنید با درسایی که دوسشون دارید شروع کنید بعد درسایی رو بخونید که براتون سختتره و علاقه کمتری دارید آخرا هم که یکم خستگی بیشتره درسای حفظی تر مثل تاریخ ادبیات و لغت و... بخونید یا جاهایی که براتون راحت تره
روش های مطالعه مختلفی وجود داره یکیشون پی کیو آر اس تی هستش امتحان کنید شاید با اون نتیجه بهتری بگیرید (متناسب با افراد متفاوته )
ببینید در مورد ترسیدن از درسا بدونید ترس خیلی وقتا یکی از بزرگترین عوامل شکسته اینکه گاهی تا با ترستون مواجه نشید اون نمیریزه
هیچ چیزی رو با پیش زمینه ذهنی سخت نرید سمتش...بدونید توو کنکور اجازه ندارن خارج از چارچوب دبیرستان سوال طرح کنن یا در حد دانشگاه سوال بدن
اگه میگیم فلان درس کنکور سخت بوده منظورمون اینه که نسبت به سالای قبل سوالای چالشی تری داشته یا سوالاش خیلی وقتگیر بودن طوری که زمان حلشون وقت زیادی میبره
ببینید الان مثلا یکی که توو دانشگاه ریاضیات میخونه میگه ریاضیات دبیرستان هیچی نیست و براش آسونه شاید اون همون موقع که دبیرستان میخونده نظرش یه چیز دیگه بوده مبحث همونه فقط اون قویتر شده
یعنی درواقع سخت و آسون ساخته ذهن ماست و متناسب با شرایط ماست هر چقدر ما قویتر بشیم اون راحت تر و آسونتر میشه مثلا اولش انتگرال میخونید وای چقد سخته بعد کم کم براتون آسونتر میشه یعنی هرچقدر پیشرفته تر میشه اون قبلی ها جلوش هیچی نیست
همچنان که یکی میره کتاب بیوشیمی دانشگاهو میخونه میگه شیمی دبیرستان هیچی نیست و آسونه در حالیکه مبحث همونه برای ما آسون شده
اینکه میگیم مثلا ژنتیک توو زیست از بقیه مباحث زیست سخت تره منظورش اینه سنگین تر و پرحجم تره وقت بیشتری میخواد شیوه مطالعش فرق می کنه و ....وگرنه جلوی ژنتیک دانشگاه که سخت نیست
مثلا من وقتی فیزیک میخوندم واسم سخت میشد میگفتم به خودم که ببین تو قرار نیست فیزیک کوانتوم توو دانشگاه بخونی یا اون چیزای خیلی پیچیده ای که نیوتون و هایزنبرگ و...بهش رسیدن تو فقط قراره یه فیزیک ساده دبیرستان رو بخونی و از سطح تستای کنکور از یه سطح تستای کتابایی مثل نشرالگو و آی کیو که سخت تر نیست
هیچ چیز غیر قابل فهمی تووش نیست و اگه جایی رو متوجه نمیشدم یه تایم دیگه روش فک میکردم یا از بقیه می پرسیدم یا...
اولش این حصارای ذهنی رو که مانع موفقیتتون میشه رو بشکنید
اون مبحث اون درس سخت نیست غیرقابل فهم نیست اون فقط تلاش زیادی میخواد نسبت به بقیه....
تا جاییکه توان دارید تلاش کنید هر چقدر تست و تمرین بیشتری حل کنید تواناییتون بیشتر میشه فقط یکم زمان میبره بعدش میبینید که عه مبحثی که قبلا یه تستش هم نمیتونستم جواب بدم الان تستای آسونشو میتونم بعد تستای سخت تر و بعد ...هر چه بیشتر تست حل کنید ادامه مسیر راحت تر میشه خواب خواب میاره درس خوندن درس خوندن میاره هرچقدر با کیفیت تر و بیشتر درس بخونید انگیزتون برای ادامه بیشتر میشه
با برنامه و درست و اصولی بخونید تا کیفیت مطالعه بیشتر شه برای مطالعتون هم حجم مشخص کنید هم زمان و.. -
مطالعه به روش پی کیو آر اس تی (PQRST)
اغلب دانش آموزان، دانشجویان و علاقهمندان آموزشی از مربیان و استادان خود بارها پرسش می کنند که چگونه مطالعه کنیم تا مطالب را بهتر در ذهن سازماندهی کنیم؟ صبح زود مطالعه کنیم یا شب هنگام؟ با صدای بلند مطالعه کنیم یا به آهستگی مطالب را مرور کنیم؟ پیشکسوتان فرهنگی نیز با توجه به تجربیات و روشهای علمی شیوههایی را توصیه می کنند.
مطلب زیر از کتاب زمینه روانشناسی "هیلگارد" تهیه شده که می تواند پاسخگوی برخی از پرسشهای مربوط به شیوههای مطالعاتی باشد. با هم این مطلب را مرور می کنیم:
اساس امر مطالعه و خواندن بدون فراموشی، یادگیری و حافظه است. در این جا با تکنیک " PQRST" (که مخفف آن در زبان لاتین، "Preview" مرور اجمالی، "Question" سوال، "Read" خواندن، "Self-recitation" تلقین و تکرار "Test" آزمون است) آشنا می شوید.مرحله P (مرور اجمالی):
در اولین گام مطالعه، مروری اجمالی بر کل مطالب مورد مطالعه کنید تا از موضوعهای اصلی آن تصوری پیدا کنید. این کار را می توان با خواندن رئوس مطالب و سپس گفتارهای اصلی و تصاویر و عکسهای آن انجام داد.
مهمترین جنبه مرحله مرور اجمالی این است که می توان خلاصه مطالب را در پایان هر فصل به دقت خواند و در مورد هر یک از نکاتی که در این خلاصه آمده است تامل کرد. خواه نا خواه به ذهنتان خطور می کند که باید پس از خواندن مطالب جواب را پیدا کرده باشید و دستاورد این مرحله، به دست آوردن دید کلی نسبت به عناوین فصلها و نحوه سازماندهی آنهاست.مرحله Q (پرسش کردن):
عناوین اصلی مطالب را به یک یا چند پرسش تبدیل کنید؛ پرسشهایی که با خواندن آن گفتارها، به پاسخ آنها دست می یابید. باید از خود بپرسید: "مطالب عمده ای که مولف می خواهد در این گفتار بیان کند، چیست؟"مرحله R (خواندن):
در این مرحله، گفتار مورد نظر را با دقت به معنای آن بخوانید و بکوشید جواب پرسشهایی را که در مرحله Q مطرح کرده بودید بیابید، لذا باید در مورد آنچه که در دست مطالعه دارید تامل کنید و آن را به مطالب دیگری که می دانید، ارتباط دهید. پس می توان واژهها یا عبارات کلیدی را در متن علامت زد. اصولا می بایست 10 الی 15 درصد متن را علامت زد زیرا در این مرحله، هدف این است که واژهها یا مطالب اصلی متن مشخص شود تا بعد بتوانید آنها را مرور کنید. تا وقتی تمام گفتار و مطالب کلیدی آن را نخواندهاید یادداشت بر ندارید این کار کمک می کند اهمیت نسبی هر نکته را دریابید.مرحله S (تلقین و تکرار):
پس از به پایان رساندن مطالعه مطالب بکوشید تا نکات عمده آن را به یاد آورید و اطلاعاتی را که در آن مطرح شده است از حفظ بیان کنید، درس پس دادن به خود، روش بسیار موثری برای تثبیت مطالب در حافظه است. مطالب را به زبان خودتان بیان کنید و اطلاعات مطرح شده را از حفظ بگویید. در نبود افراد بهتر است با صدای بلند این کار را انجام دهید اما اگر افراد دیگری هم حضور دارند می توانید این کار را در ذهنتان انجام دهید. مطلب را با متن مقابله کنید تا مطمئن شوید که آنها را درست و کامل به یاد آوردهاید. با تکرار یا از برکردن مطالب، متوجه می شوید که چه چیزهایی را به خاطر نسپردهاید. این کار به شما کمک می کند تا اطلاعات را در ذهن خود سازماندهی کنید. پس از آنکه گفتار اولی به پایان رسید می توانید به گفتار بعدی بپردازید و باز هم مراحل S.R.Q را در مورد آن به کار بندید . همین روش را تا پایان گفتارهای یک فصل اعمال کنید.مرحله T (آزمون):
پس از پایان مطالعه یک فصل، باید از خودتان امتحان بگیرید و کل مطالب فصل را مرور کنید. بنابراین یادداشتهای خود را دوره کنید و ببینید که آیا نکات اصلی را به یاد می آورید یا نه؟ بکوشید تا دریابید که مطالب مختلف فصلها چه ارتباطی با هم دارند؟ در مرحله T ، ممکن است برای یافتن مطالب و نکات کلیدی به کل فصل مراجعه کنید و در این مرحله باید خلاصه فصلها را بخوانید، همچنین به هر مدخلی جزئیات بیشتری بیفزائید. مرحله T را نباید به شب امتحان موکول کرد، بهترین زمان برای اولین مرور هر فصل، بلافاصله پس از خواندن آن است.پژوهشهای انجام شده نشان می دهد که روش (PQRST) بسیار مفید بوده است، به گونه ای که بر روخوانی ساده مطالب فصل، از ابتدا تا انتها ارجحیت دارد، مرحله تلقین و تکرار در این روش بسیار مهم است. به جای چند بار خواندن مطالب بخش عمده زمان مطالعه را برای حفظ کردن فعالانه مطالب صرف کنید.
بر اساس پژوهش های انجام شده، خواندن دقیق خلاصه مطالب هر فصل، پیش از خواندن آن، بهره وری مطالعه را بسیار بیشتر می کند. خواندن خلاصه هر فصل سبب می شود که کل مطالب آن در ذهن سازماندهی شود. حتی اگر نخواهید از تمام مراحل روش (PQRST) پیروی کنید، خوب است به اهمیت تلقین و تکرار و خواندن خلاصه مطلب فصل برای ورود به مطلب توجه خاصی مبذول کنید.
-
مطالعه به روش پی کیو آر اس تی (PQRST)
اغلب دانش آموزان، دانشجویان و علاقهمندان آموزشی از مربیان و استادان خود بارها پرسش می کنند که چگونه مطالعه کنیم تا مطالب را بهتر در ذهن سازماندهی کنیم؟ صبح زود مطالعه کنیم یا شب هنگام؟ با صدای بلند مطالعه کنیم یا به آهستگی مطالب را مرور کنیم؟ پیشکسوتان فرهنگی نیز با توجه به تجربیات و روشهای علمی شیوههایی را توصیه می کنند.
مطلب زیر از کتاب زمینه روانشناسی "هیلگارد" تهیه شده که می تواند پاسخگوی برخی از پرسشهای مربوط به شیوههای مطالعاتی باشد. با هم این مطلب را مرور می کنیم:
اساس امر مطالعه و خواندن بدون فراموشی، یادگیری و حافظه است. در این جا با تکنیک " PQRST" (که مخفف آن در زبان لاتین، "Preview" مرور اجمالی، "Question" سوال، "Read" خواندن، "Self-recitation" تلقین و تکرار "Test" آزمون است) آشنا می شوید.مرحله P (مرور اجمالی):
در اولین گام مطالعه، مروری اجمالی بر کل مطالب مورد مطالعه کنید تا از موضوعهای اصلی آن تصوری پیدا کنید. این کار را می توان با خواندن رئوس مطالب و سپس گفتارهای اصلی و تصاویر و عکسهای آن انجام داد.
مهمترین جنبه مرحله مرور اجمالی این است که می توان خلاصه مطالب را در پایان هر فصل به دقت خواند و در مورد هر یک از نکاتی که در این خلاصه آمده است تامل کرد. خواه نا خواه به ذهنتان خطور می کند که باید پس از خواندن مطالب جواب را پیدا کرده باشید و دستاورد این مرحله، به دست آوردن دید کلی نسبت به عناوین فصلها و نحوه سازماندهی آنهاست.مرحله Q (پرسش کردن):
عناوین اصلی مطالب را به یک یا چند پرسش تبدیل کنید؛ پرسشهایی که با خواندن آن گفتارها، به پاسخ آنها دست می یابید. باید از خود بپرسید: "مطالب عمده ای که مولف می خواهد در این گفتار بیان کند، چیست؟"مرحله R (خواندن):
در این مرحله، گفتار مورد نظر را با دقت به معنای آن بخوانید و بکوشید جواب پرسشهایی را که در مرحله Q مطرح کرده بودید بیابید، لذا باید در مورد آنچه که در دست مطالعه دارید تامل کنید و آن را به مطالب دیگری که می دانید، ارتباط دهید. پس می توان واژهها یا عبارات کلیدی را در متن علامت زد. اصولا می بایست 10 الی 15 درصد متن را علامت زد زیرا در این مرحله، هدف این است که واژهها یا مطالب اصلی متن مشخص شود تا بعد بتوانید آنها را مرور کنید. تا وقتی تمام گفتار و مطالب کلیدی آن را نخواندهاید یادداشت بر ندارید این کار کمک می کند اهمیت نسبی هر نکته را دریابید.مرحله S (تلقین و تکرار):
پس از به پایان رساندن مطالعه مطالب بکوشید تا نکات عمده آن را به یاد آورید و اطلاعاتی را که در آن مطرح شده است از حفظ بیان کنید، درس پس دادن به خود، روش بسیار موثری برای تثبیت مطالب در حافظه است. مطالب را به زبان خودتان بیان کنید و اطلاعات مطرح شده را از حفظ بگویید. در نبود افراد بهتر است با صدای بلند این کار را انجام دهید اما اگر افراد دیگری هم حضور دارند می توانید این کار را در ذهنتان انجام دهید. مطلب را با متن مقابله کنید تا مطمئن شوید که آنها را درست و کامل به یاد آوردهاید. با تکرار یا از برکردن مطالب، متوجه می شوید که چه چیزهایی را به خاطر نسپردهاید. این کار به شما کمک می کند تا اطلاعات را در ذهن خود سازماندهی کنید. پس از آنکه گفتار اولی به پایان رسید می توانید به گفتار بعدی بپردازید و باز هم مراحل S.R.Q را در مورد آن به کار بندید . همین روش را تا پایان گفتارهای یک فصل اعمال کنید.مرحله T (آزمون):
پس از پایان مطالعه یک فصل، باید از خودتان امتحان بگیرید و کل مطالب فصل را مرور کنید. بنابراین یادداشتهای خود را دوره کنید و ببینید که آیا نکات اصلی را به یاد می آورید یا نه؟ بکوشید تا دریابید که مطالب مختلف فصلها چه ارتباطی با هم دارند؟ در مرحله T ، ممکن است برای یافتن مطالب و نکات کلیدی به کل فصل مراجعه کنید و در این مرحله باید خلاصه فصلها را بخوانید، همچنین به هر مدخلی جزئیات بیشتری بیفزائید. مرحله T را نباید به شب امتحان موکول کرد، بهترین زمان برای اولین مرور هر فصل، بلافاصله پس از خواندن آن است.پژوهشهای انجام شده نشان می دهد که روش (PQRST) بسیار مفید بوده است، به گونه ای که بر روخوانی ساده مطالب فصل، از ابتدا تا انتها ارجحیت دارد، مرحله تلقین و تکرار در این روش بسیار مهم است. به جای چند بار خواندن مطالب بخش عمده زمان مطالعه را برای حفظ کردن فعالانه مطالب صرف کنید.
بر اساس پژوهش های انجام شده، خواندن دقیق خلاصه مطالب هر فصل، پیش از خواندن آن، بهره وری مطالعه را بسیار بیشتر می کند. خواندن خلاصه هر فصل سبب می شود که کل مطالب آن در ذهن سازماندهی شود. حتی اگر نخواهید از تمام مراحل روش (PQRST) پیروی کنید، خوب است به اهمیت تلقین و تکرار و خواندن خلاصه مطلب فصل برای ورود به مطلب توجه خاصی مبذول کنید.
romisa عالییی بود .واقعا ممنون
-
-
سلام
من وقتی حس درس خوندن ندارم میریم تو اتاق کتابا رو نگاه میکنم . همینجوری نگاه میکنمبالاخره دلم یکی ازونا رو میخواد . اونو برمیدارم و شروع می کنم . بعد جاشو توی برنامه با درس اون ساعت عوض میکنم . (حتما عوض کنید یه وقت یه درسو زیاد نخونید یه درسو خیلی کم
)خداوکییییلی خیییلی جوابه:smiling_face_with_open_mouth: حداقل برا من که نتیجه میده
شما هم تست کنید ایشالا جواب میده