Skip to content
  • دسته‌بندی‌ها
  • 0 نخوانده ها: پست‌های جدید برای شما 0
  • جدیدترین پست ها
  • برچسب‌ها
  • سوال‌های درسی و مشاوره‌ای
  • دوره‌های آلاء
  • گروه‌ها
  • راهنمای آلاخونه
    • معرفی آلاخونه
    • سوال‌پرسیدن | انتشار مطالب آموزشی
    • پاسخ‌دادن و مشارکت در تاپیک‌ها
    • استفاده از ابزارهای ادیتور
    • معرفی گروه‌ها
    • لینک‌های دسترسی سریع
پوسته‌ها
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (بدون پوسته)
  • بدون پوسته
بستن
Brand Logo

آلاخونه

  • سوال یا موضوع جدیدی بنویس

  • سوال مشاوره ای
  • سوال زیست
  • سوال ریاضی
  • سوال فیزیک
  • سوال شیمی
  • سایر
  1. خانه
  2. بحث آزاد
  3. غیر درسی
  4. خودروشناس!
هرچی تودلته بریز بیرون۶
JuDiJ
به نام خداوند بخشنده مهربان سلام ...اینجا از هرچی اذیتتون میکنه بگید وبزارین تخلیه شین...از موانع درس خوندنتون بگید تاباهم براش راه حل پیداکنیم....برعکس از خوشحالی هاتون هم بگید...از چیز هایی بگید که باعث شده باعلاقه وقتتون رو صرف مطالعه کنید...موفق باشید وامیدوارم تاروز کنکور کلی اتفاقای خوب براتون بیفته که شمارو به سمت پیروزی ببره... رعایت قوانین تاپیک برای همه الزامی می باشد بحث سیاسی، اعتقادی و تنش زا ممنوع پرسیدن سوال درسی و مشاوره ای ممنوع پرهیز از توهین و بی احترامی و استفاده از الفاظ نامناسب پرهیز از قرار دادن متن ، آهنگ و... با محتوای نامناسب مواظب شوخی هاتون باشید هر شوخی مناسب محیط انجمن نیست همه ی گویش ها و زبان ها برای همه ما آلایی ها با ارزش هستند پس برای احترام به هم فقط فارسی صحبت کنید سبز باشید و سربلند
غیر درسی
دانلود آزمون های آزمایشی
C
سلام یه سوال دارم دانلود آزمون های آزمایشی قلمچی و... قانونیه؟ که بشینیم تحلیل کنیم و نکته و تست من توی سایت قلمچی قسمتی پیدا نکردم که آزمون هاشو آرشیو شده بزاره ، ولی توی سایت های دیگه بود بنابراین باید بپرسم قانونیه یا نه؟
غیر درسی
شــآدکــَــده ی جــوکــیـســـــم
mriawM
سلام دوستااااااااان این تاپیک واسه اینه که تا میتونیم شاد باشیم،هرکی از درس خسته شد یا چیز دیگه،واسه زنگ تفریح بیاد اینجا شاد بشه انرژی بگیره،جوک یا سوتی های خنده دار یا هرچیز خنده دار دیگه رو اینجا بنویسیم :smiling_face_with_open_mouth_smiling_eyes:
غیر درسی
ایران رو به یاد بیار!
Michael VeyM
Topic thumbnail image
غیر درسی
غیر درسی
M
سلام دوستان اونایی ک شلیک نهایی رو گرفتن راضی بودین ؟ نمراتتون خوب بود؟ من دارم میرم یازدهم می‌خوام بگیرم.
غیر درسی
| گالری روح نواز🫀✨ |
AinoorA
سلااامممم هممون گاهی عکس هایی رو میبینیم که شادی برای قلبمون به همراه دارن گاهی بعضی عکسا یادآور یه خاطره خوبن بعضی عکسا خنده روی لبمون میارن و بعضی اشک تو چشامون... بعضی عکسا یادآور آدم هایی هستن که دوستشون داریم بنظر عکسا روح دارن و حسشون به ما منتقل میشه... بعضیاشون خیلی کیوت و با نمکن بعضیاشون غمگینن بعضیا بی حس و بی حالن بعضیا خیلیی شادن اینجا گالریِ عکسایی ک دوسشون داریم یا یه چیزی رو برامون زنده میکنن دوست داشتین یه متن خوشگلم زیرش بنویسین.. دعوت میکنم از : @دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا @بچه-های-تجربی-کنکور-1402 @بچه-های-تجربی-کنکور-1401 @ریاضیا @تجربیا @انسانیا @بچه-های-تجربی-کنکور-1403 (شما یه سر کوچولو بزنین کافیه خوشحال میشیم) و هر کس دیگه ای که دوست داره شرکت کنه منتظر عکس های زیباتون هستم
غیر درسی
موسیقی کده🎵
MmdasnM
از نظر من موسیقیای خوب و آروم میتونن خیلی رو تمرکز تاثیر بزارن موسیقی های خوبتون رو اینجا به اشتراک بزارید تا بقیه هم ازش لذت ببرن
غیر درسی
کانال درسی فروشی
SiliSS
سلام وقتتون بخیر بچه ها من دنبال یه کانال تلگرامی با اعضای دانش‌آموزی ، فروشی! همچین کانالی سراغ دارید؟ یا کسی رو میشناسید منو باهاشون کانکت کنید؟
غیر درسی
پز نیست سبک زندگیمه🫡
AinoorA
سلاام خب پیرو این ژانر جدید شوخی با آقای گلزار منم تصمیم گرفتم این تاپیک رو بزنم میتونین از کارایی که میکنین چه ساده ، بامزه ، ادایی‌، سالم و... باشه عکس بزارین و ما را با خود آشنا کنید منتظرتون هستیم @دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا @دانش-آموزان-آلاء @فارغ-التحصیلان-آلاء @دوازدهم @یازدهم @دهم @تجربیا @ریاضیا @انسانیا @دانشجویان-پیراپزشکی @دانشجویان-پزشکی @دانشجویان-مهندسی (آکیتو)
غیر درسی
قان قان قان! 🚙🚦
Michael VeyM
هاااعییی آقا به پیشنهاد @Neo..... تصمیم گرفتم که براتون از طریقه گواهی نامه گرفتن بگم البته اینم بگم که همه اینا با توجه به شهر خودمون و آموزشگاهی که من ثبت نام کردم هست.. ممکنه شهر شما فرق داشته باشه نمیدونم اول از همه که برای ثبت نام رفتیم آموزشگاه. بهم گفتن باید کتاب آیین نامه رو برای کلاسای تئوری داشته باشم. حالا چه بخری چه از قبل داشته باشی. منم چون نداشتم خریدم. بعد گفتن که باید اول بری احضار هویت و معاینه چشمی برای احضار هویت، رفتیم پلیس +۱۰ . فقط یه چیز مهم که باید حواستون باشه اینه کهههه.. اونجا ازتون قراره عکس بگیرن. از این عکس یهوییا مثل کارت ملی مثل من نشین همینجوری برین الان عکس من یجوریه که انگار ام کلثومم نه پرنیا خلاصه به خودتون برسین و دخترا با خودتون مقنعه ببرین که از مقنعه شپشوی اونا استفاده نکنین. برای احضار هویت تاجایی که یادمه حتی ازتون میخوام که اسمتونو به انگلیسی بنویسین پس اگه نمیدونین املای انگلیسی اسمتونو، حتما یاد بگیرین چون دیگه ثبت میشه و تغییر نمیشه داد. بعد اینجا یه مبلغی هم ازتون پول میگیرن برای معاینه چشمی هم که میگن کجا برین. اونجا هم ازتون گروه خونیتونو میپرسن (همینجوری شفاهی میپرسن پس مطمئن باشین از گروه خونیتونو. من خودم پارسال که رفته بودم، اشتباه گفته بودم و چند روز پیش تصحیح کردم). خلاصه درست بگین چون مهمه فرض کنین خدایی نکرده تصادف کنین بر حسب همین گروه خونیتونو میفهمن. بعد حالا معاینه چجوریه؟ یه معاینه چشمی میکنن.. (اگه عینکی باشین با عینک). بعد مثلا میگن با پاشنه راه برو و اینا. دقیق یادم نیست همه رو چون پارسال انجام دادم. اینجا هم یه مبلغی ازتون میگیرن. (اینسری رفتم برای همون تصحیح گروه خونی، رو دیوار زده بود ۲۴۰ هزار تومن فکر کنم. البته تصحیح گروه خونی هزینه ای نداشت.) حالا که اینکارا رو کردین اموزشگاه زمان کلاسای تئوری رو میگه. اگر درست یادم باشه، ۸ جلسه کلا کلاس تئوری دارین که ۲ جلسش فنیه. (البته فنیش هم تئوریه). هر کلاس فکر کنم ۱ ساعته بود. بعضی آموزشگاه ها هم تئوریاشون اختیاره میتونین نرین ولی خب برا ما که اجباری بود. اینم بگم که مثلا آموزشگاه ما برای شهریه (که در حال حاضر ۸۶۰۰ تومنه تقریبا)، یه مقدارشو گرفت و گفت میتونین بقیه‌شو بعدا تا جلسه ۶م کلاس عملیتون بدین بدین. حالا که کلاس تئوری تموم شد، نوبت کلاس عملیه. جلسه آخر تئوری خودشون از ما پرسیدن اگه مربی خاصی مد نظرتون هست بگین. و خانما اگه مربی آقا میخوان، باید حتما یه همراه که درجه اول هم باشه داشته باشن. منم که گفتم خانم باشه بعدش، مربی بهتون زنگ میرنه باهم هماهنگ میکنین برای کلاسای عملی. کلاسای عملی ۱۲ جلسه حدودا ۲ ساعته هست کلا. (البته ۲ ساعت باهاتون تمرین نمیکنن‍️ واسه من که مربیم ۱ ساعت و نیم تمرین میکرد‍️‍️‍️). ۱ جلسش هم تمرین تو شبه (که میگن اختیاریه و میتونین همون تو روز تمرینش کنین) این ۱۲ جلسه هم به سلیقه مربیتونه که چجوری آموزش بده. برا من که تا ۳ جلسه اول، همه چیز یعنی دنده ۱ و ۲ و ۳ و پارک دوبل و دور دو فرمونه رو یاد داد و بقیه جلسات تمرین و تکرار بود. جلسه آخر هم تنرین تو شب بود که چراغای ماشین رو بهم یاد داد. تو جلسه آخر، رفتیم آموزشگاه و باز از ما علاوه بر شهریه ای که دادیم پول خواستن یه ۵۰۰ و خوردی و یه ۲۰۰ و خوردی. جمعا ۸۳۵ میشد اگر یادم باشه.. برای کارکس ماردکس و این چرت و پرتا‍️ بعد به ما گفتن فلان روز برو فلان جا برای آزمون آیین نامه برای آیین نامه که اصلا کتابی نخوندم. یه فایل هست ۲۰ سری آزمون آیین نامه اصلی توش هست. آزمونش ۳۰ سواله هست و تا ۳ غلط مجازی. بیشتر از ۳ تا، رد میشی و دوباره باید بری آموزشگاه یه فیش ۱۰۰۰ تومنی ازشون بگیری تا هفته بعد امتحان بدی. منم همون فایل رو خوندم و تو آزمون، یکی از همون سری هایی که تو فایل بود افتاد دست من و با ۱ غلط قبول شدم. یه نکته هم بگم که به هر نفر رندوم برگه ها رو داد یعنی تو و بغل دستیات برگه مشابهی ندارین‌. یکی از اون ۲۰ سری به هر کدومتون اقتاده. پس خیلی به فکر تقلب از بقیه نباشین اما خود سرهنگه افسره چیه، خلاصه اونی که میخواست ازمون آزمون بگیره قبل شروع امتحان چند تا سوال پر تکرار رو به ما رسونده بود و سر آزمون به بچه ها کمک میکرد هر چند به من کمک نکرد گگگ بعد دوباره رفتیم آموزشگاه برای گرفتن نوبت آزمون شهری. ۲۵۰ تومن باز از ما پول گرفتن بخاطر هزینه ماشین آزمون که ما این پول رو دادیم و روز آزمون رفتیم محل قرار من و افسر بار اول، افتادم با آشغال ترین و ملعون ترین افسر قائمشهر که به حروم خوریش معروفه. نفر آخر نشستم پشت فرمون. دو قدم رفتم جلو گفت بزن دنده دو منم گاز دادم و زدم، بعد یهو گفت گاز کم دادی. ردی :| هر چی هم گفتم آقا شما بزار من یکم برم مگه میشه ۱۰ مترم نرفتم منو رد کنی که اوشون گوشش بدهکار نبود. خلاصه، وقتی بار اول رد بشی، یه جلسه تمرین اجباری داری. (بحاطر همینه که بار اول معمولا رد میکنن). ماهم رفتیم آموزشگاه یه ۶۰۰ هزار تومن برای تمرین و یه ۲۵۰ هزار تومن برای هزینه ماشین آزمون و یه ۱۰۰۰ تومن برای رد شدنم ازمون گرفتن یه جلسه تمرینم رفتیم و باز هفته بعد رفتیم آزمون این سری هم که متاسفانه استرس فراواااان داشتم. نفر اول کنار افسر نشستم و قشنگ قفل کرده بودم‌. تا نشستم گفت اون جلو ماشینه رو دوبل بگیر. منم رفتم ولی خب دوبلم خراب شد و خوردم به جدول و همونجا پیادم کرد. امااا این سری برای ۱ جلسه تمرین اختیاری زد که منم نرفتم و خودم با ماشینم تمرین کردم. رفتیم باز آموزشگاه و ۲۵۰ هزار تومن برا ماشین و ۱۰۰۰ تومن برا رد شدنم گرفت. بعد اومدیم برای سری سوم سری سوم من زرنگ بازی دراوردم. آزمونم ۱۰ شروع میشد منم ۶ صبح با ماشین خودمون رفتم تمرین. که استرسم کمتر شد. بعدشم ۱ ساعت قبل آزمون پروپرانول با دوز ۱۰ هم خوردم که دیگه محکم کاری بشه و بخاطر استرس رد نشم سری سوم، نفر دوم رفتم. اول از همه بگم چون از سری پیش ترس داشتم که پارک دوبلو خراب کنم، از بچه ها روش پارک دوبلشونو پرسیدم. بعد با یه گروه از بچه ها که همونجا رفیق شده بودیم هماهنگ شدیم که با چه ترتیبی بریم بشینیم. (بعضی افسرا میگن هر کی میخواد بشینه. اما بعضیا از رو لیستشون به ترتیب میخونن). خلاصه نفر اول دوبل رفت ماشینو و قبول شد (البته با اینکه بار اولش بود و اولش خورد به جدول، افسر بهش گفت بهت یه فرصت دیگه میدم و همینو دوباره برو. دوباره رفت و قبولش کرد). افسر بهم گفت همینو از پارک خارج شو و دوباره دوبل برو. منم همینکارو کردم و حتی وسطش خاموش کردم (چون ماشینش کولرش روشن بود و خب، فشار زیادی به ماشین اومده بود و نباید طبق عادتم با نیم کلاچ خالی عقب میرفتم. تو اینجور مواقع حتما باید یه ذره گاز داد). منم اصصصلا خودمو نباختم و با ریلکسی تمام دنده رو خلاص کردم و دوباره استارت زدم و پارکمو کامل کردم. و قبول شدم بعد قبولی، رفتم آموزشگاه کاردکس اینامو تحویل دادم و حدس بزنین چی شد؟ بااااز هم ۲۴۵ هزار تومن ازم پول گرفتن بخاطر هزینه پست گواهی نامه بعد گفتن ۱ ماه تا ۱.۵ ماه دیگه میاد که ماهم الان منتظریم ببینیم ایشالله موقع اومدن گواهی نامه هم ازمون پولی میگیرن یا نه حالا فعلا این مقدار تجربه رو داشته باشین تا فکر کنم ببینم چه جزئیات دیگه ای یادمه شماهم سوالی داشتیم حتتتما بپرسییین و راننده های دیگه حتما تجربیاتتونو در اختیار بزارین @دانش-آموزان-آلاء @دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا @دانشجویان-درس-خون @دانشجویان-مهندسی @دانشجویان-پیراپزشکی @دانشجویان-پزشکی @فارغ-التحصیلان-آلاء
غیر درسی
چالش 20 حقیقت
مهربونم
خب با یه چالش خوب اومدم سراغتون نفر اول ٬ %(#ff0000)[بیست حقیقت] از خودشو میگه و بعد ٬ نام کاربری کسی که میخوادو زیر پستش تگ میکنه . من ( یا اگه خواست خودش ) به اون کاربر آدرس اینجا رو پ.خ میدیم و باخبرشون میکنیم که شما ازشون چی خواستین ؛ این به این معنیه که به گفتن بیست حقیقتِ خودش دعوت شده(البته امیدوارم تگا برای همه کار کنن ) پس اونم میاد و بیستای خودشو میگه و نام نفر بعدی رو زیر پستش میاره تا دوباره.... حـــــالا موضوع اصلی اینجـاست ؛ خیلیا شاید بگن.. بیست حقیقت از چی ؟ این بیست حقیقت میتونه راجب %(#0099ff)[خودتون] ٬ %(#e100ff)[اعتقاداتتون] به %(#00ccff)[موضوعات مختلف] ٬ %(#9900ff)[علاقتون به جایی]٬ کسی ٬ انجام کاری ٬ چیزی یا شایدم %(#00ff09)[استعدادا و طـــرز فکرو]...... باشه ! در کل چیزایی که فکر میکنید جالبه بقیه راجبتون بدونن....درسته اولش شاید آسون نباشه ٬ اما خوب میشه یه نگاهی به نکته ها وچیزایی که از خودمون میدونیم بندازیم. **اگه بیشتر از یه بار دعوت شدین میتونین بیستای دیگه بنویسین ( که یکم سخته ) یا فقطـــ بیاین و اسم کاربری رو که میخواین بنویسین یا اصلا کلا کاری نکنین پس همتون بیست حقیقتِ خودتونو آماده کنین که شاید شما هم به رو کردنش دعوت بشین ! خب به عنوان نفر اول دعوت میکنم از آدمین هامون خب هر کدوم خواستید تشوریف بیارید @alireza_ysf75 @فااطمه @بهاره @M.an اخراج نشوم صلوات
غیر درسی
سلام
N
کسی هست که کتاب های یازدهم و دوازدهم تجربی رو داشته باشه
غیر درسی
The Charming English 🌱
Anzw 18A
خبببب سلاممم چطورین؟ خیلی یهویی ایده ان تاپیک به ذهنم رسید و راستش رو بخواید اصلا چک نکردم ببینم یه همچین چیز فعالی داریم یا نه:))))) ماجرا از چه قراره؟ آقا اگه هررررر نکته گرامری، اصطلاح، ضرب المثل، لغت یا هرررررررررر چیزِ اینجوریِ انگلیسیِ جالبی خوندین یا بلد بودین بیایین اینجا با هم دیگه به اشتراک بذاریم هر از گاهی🫠 اینکه چقدر و مطلب و نکته ساده است یا پیچیده است واقعا واقعا فرقی نداره و مشکلی ایجاد نمی کنه... خلاصه اینکه راحت باشین... راحت و فعاااااااااال دعوت می کنم از: همه تون:) -کنارهم کلی چیز میز یاد میگیرم:) @دانش-آموزان-آلاء @دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا @تجربیا @انسانیا @ریاضیا @همیار @فارغ-التحصیلان-آلاء
غیر درسی
گلچینی کوتاه از کتاب های معروف
Mr. PerfectM
سلام دوستان هدفم از زدن این تاپیک اینکه: شبی حداقل یک_دقیقه_کتاب بخوانیم لطفا شما هم در این مسیر یارا باشید. تا حداقل شبی یه قطره از اقیانوس علم را به معلومات خود بیافزاییم.
غیر درسی
کاف‍ــه می‍ـــم♡
sandiiiiS
سلام به یاران ج‍ــان به %(#ff00ff)[ک‍ـــافه می‍ـــم] خوش اومدین.. توی انجمن جای همچین تاپیکی خالی بود دعوتتون میکنم که اینجا %(#00ffff)[مت‍ــن های ادب‍ــی] بفرستین ما نمیتونستیم توی تاپیک شع‍ــردانه متن ادبی بفرستیم توی تاپیک خ‌ــــودنویس هم نمیتونستیم چون مخصوص دست نوشته های خودمونه و توی تاپیک هرچی تودلته بریز بیرون هم نوشته ها گم میشدن همگی خوش اومدین.. %(#0000ff)[اسپم ممنوعه] و اینکه از مدیر عزیز هم درخواست دارم که تاپیک رو قفل نکنن @M-an %(#7f7fff)[_________________________________] خب خب دعوت میکنم از : @خانوم @dlrm @اکالیپتوس @revival @گونش @Saahaar @sheyda-fkh @دانش-آموزان-آلاء @دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
غیر درسی
یه مشکل فنی پیش اومده❌️❌️
بابونــــهب
سلام روزتون بخیر. امروز یه برنامه رو از یه سایت که نمیدونم معتبر بود یا نه گرفتم یه مدت بعد از نصبش ۳ گیگ باقیمونده از نتم رو تموم کرد باز یه بسته ۱.۵ گیگی خریدم که اون هم تموم شد چیکار کنم؟ البته برنامه رو حذف کردم همون لحظه @دانش-آموزان-آلاء
غیر درسی
ساز کده 🎵🎸
Hamed.sH
تو این تایپک هر کی هر سازی رو که بلده اگه دوست داشت اجرا کنه و به اشتراک بزاره تا بتونیم ازش لذت ببریم 🪕🪗 من خودم به شخصا سه تار کار می کنم 🪕 @دانش-آموزان-آلاء
غیر درسی
♥شعردانه♥
banooB
درود آلایی های خوب راستش من این تاپیک رو مکمل تاپیک قرابت میدونم برای همین امیدوارم اینجا هم حضور پر رنگی داشته باشین و حس خوبی رو از طریق شعر به هم انتقال بدیم .پیشاپیش از همراهی تون سپاسگزارم با احترام بانو پ ن : %(#ff0000)[اینجا فقط شعر بنویسید نه متن ادبی] @دانش-آموزان-آلاء @خیرین-کوچک-دریا-دل
غیر درسی
*پادکستجات*
dlrmD
%(#1fb5ad)[سلام رفیق رفقا]:) حال دلاتون آروم... همون طور که از اسم تاپیک پیداست این تاپیک مخصوص "%(#b51f1f)[پادکست]" هستش:) این تاپیک رو زدیم که از این به بعد توی تایمایی که حسِ درستون نیست و حال گوش کردن به هیچ آهنگی رو ندارین،پادکست های اینجا رو پلی کنید، سرتون رو بذارید روی دستتون و چشماتون رو ببندین و یکم ریلکس کنید:) این تاپیک جای آهنگ %(#d66666)[نیست] ما آهنگ هامون رو اینجا میذاریم این تاپیک جای شعر %(#d66666)[نیست] ما شعرهامون رو اینجا میذاریم اینجا صرفا تاپیکیِ برای دکلمه و پادکست هایی که به نظرتون میتونه حالِ دل رو خوب کنه و شایدم چند دقیقه ای به فکر وابدارتمون:)) حتی این پادکست هارو میشه شب قبل خواب هم گوش داد و جای فکر کردن به مشکلات روزانه یکم غرق متن و صدای گوینده شد:) پس... بسم الله دعوت می کنم از: @ادمین هامون @ناظم های منظممون:)) @همیار های باهوشمون @فارغ-التحصیلان-آلاء که چقدم بح بح @دانش-آموزان-نظام-قدیم-آلا که خیلی خفنیم :)) @دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا که شمام خفنید :)) @رتبه-های-انجمن-آلاء که موجب افتخارمونین @خیرین-کوچک-دریا-دل که آلاء رو به شما هم مدیونیم:) و همه ی @دانش-آموزان-آلاء تشکر هم بکنم از @آسمان-آبی واسه مهربونیش و پیشنهاد خفنش جات جات و امیدوارم تاپیک رو نبندن بچه های بالا @ادمین
غیر درسی
My dear books📖
mr.vinyzoM
Topic thumbnail image
غیر درسی

خودروشناس!

زمان بندی شده سنجاق شده قفل شده است منتقل شده غیر درسی
19 دیدگاه‌ها 7 کاربران 459 بازدیدها 11 Watching
  • قدیمی‌ترین به جدید‌ترین
  • جدید‌ترین به قدیمی‌ترین
  • بیشترین رای ها
پاسخ
  • پاسخ به عنوان موضوع
وارد شوید تا پست بفرستید
این موضوع پاک شده است. تنها کاربرانِ با حق مدیریت موضوع می‌توانند آن را ببینند.
  • M آفلاین
    M آفلاین
    Mr.Fantastic
    نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط Mr.Fantastic انجام شده
    #1

    به نام خدا
    سلام بچه ها!
    این تاپیک بیشتر به کار پسرای انجمن میاد!
    همونطور که میدونید خودروها و موتورسیکلت ها گاهی مشکلات کوچیکی براشون پیش میاد که لازم نیست بریم مکانیکی واسه تعمیرشون و با داشتن کمی علم میشه اونارو حل کنیم!
    در این تاپیک لازم نیست در حد مهندسی مکانیک مطالب عجیب و غریب و نکات ریز ارسال کنید
    بلکه سعی کنید نکات ابتدایی که در آینده به کارمون میاد رو ارسال کنید
    من مطلب اول رو برای استارت تاپیک قرار میدم،ولی ادامه تاپیک رو به استقبال خودتون از تاپیک واگذار میکنم!
    در آینده نزدیک به کارمون میاد😄
    دانش-آموزان-آلاء

    مهشید غضنفرآبادیم 1 پاسخ آخرین پاسخ
    16
    • M آفلاین
      M آفلاین
      Mr.Fantastic
      نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
      #2

      متن جایگزین
      باتری خودرو
      باتری یکی از اصلی‌ترین قطعات هر خودرو است. این قطعه وظیفه دارد که برق مورد نیاز خودرو را تولید و ذخیره کند. منظور از تولید برق این است که پیش از روشن شدن خودرو، یک سری واکنش‌های شیمیایی در باتری رخ می‌دهند و برق مورد نیاز جهت روشن شدن خودرو را فراهم می‌کنند.

      و منظور از ذخیره این است که کل جریان برقی که توسط باتری تولید می‌شود در خودِ باتری ذخیره می‌گردد. البته باتری وظیفه‌ی ثابت کردن ولتاژ برقی که به امکانات الکتریکی خودرو می‌رسد را نیز دارد.

      از جملع علائم وجود مشکل در باتری عبارت‌ اند از:

      دیر روشن شدن خودرو
      کم‌نور شدن چراغ‌های خودرو
      وجود بوی بد در باتری
      نشتی آب اسید از باتری
      باد کردن باتری
      افت ولتاژ موقع آمپر کشیدن باتری
      هم‌چنین عللی که می‌توانند رفته رفته موجب بروز مشکل در باتری شوند نیز عبارت اند از:

      عدم استفاده از باتری برای مدت‌زمانی طولانی
      استفاده از آب اسید غیر استاندارد برای باتری
      بیش از اندازه شارژ شدن باتری به وسیله‌ی دینام
      و …

      1 پاسخ آخرین پاسخ
      10
      • MohsenTaheriM آفلاین
        MohsenTaheriM آفلاین
        MohsenTaheri
        نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
        #3

        عه چ جالب
        اتفاقا دیشب تو صحرا بودیم ،سَرِ زمین. تو مسیر رفتن متوجه شدیم ماشین با یه جور نیروی روبه عقب و ممانعت کننده جلوش گرفته میشه! میدونی مثل اینکه بخوای بری جلو ولی چنتا بکسل تو رو بکشن عقب. خب نیروش اونقدری زیاد نبود که بتونه جلوی پیشروی ماشین رو بگیره وقتی موتور در حال کار کردنه و پات رو گازه( ینی زور موتور میچربید بهش!) ولی وقتی مثلا ماشین رو خلاص می کردی قشنگ سرعتو به صفر می رسوند حتی تو سراشیبی ها و عملا خیلی اذیت می کرد. ولی این قسمت خوبش بود.چون روز قبلش فهمیده بودیم که شاید اشکال از لنت های ماشین باشه پس فردای همون روز لنتا رو عوض کرده بودیم ناگفته نمونه لنتا هم تقریبا تموم شده بودن...ولی قضیه اینبار فرق می کرد چون حالا شب بود و ما هم تو جاده بودیم! و دوباره همون سرو صدا و مشکل پیش اومد! مسیری رو که قبلا با دنده ی 4 می رفتیم اینبار به زور میشد با دنده3 رفت و ماشین عملا تووو فشار بود...مشکل وقتی می خواستیم تندتر هم بریم بیشتر می شد و انگاری یکی چرخای ماشینو به چپ و راست می کشید! پس باید سرعتو پایین نگه می داشتیم مثلا رو 40 تا خوب بود و دیگه صدا نمی داد ولی روی 60 تا بد بود!راستش اون شب هرجوری بود مسیر رفت رو طی کردیم ولی وقتی رسیدیم با یه صحنه ی وحشتناک رو به رو شدیم!( اینو هم بگم که هر چقدر بیشتر با این شرایط می رفتیم بوی عجیبی هم از ماشین بلند می شد از توی چرخا!ولی اصلا فک نمی کردیم چیز زیاد مهمی باشه فوقش می گفتیم مربوط به لنتاست!) وقتی به چرخا نگاه کردیم دیسکای ماشین در حدی داغ شده بودن که رنگشون سرخ سرخ شده بود! این می تونست خسارتای زیادی رو به بار بیاره....به مکانیک زنگ زدیم و اونم گفت احتمالا مربوط به %(#ff0000)[بوستر] ماشین هست که هوا گرفته و بهمون گفت که می تونید یه شلنگی که به این قطعه وصل هست رو در بیارید تا هواش بره شاید مشکلتون رفع بشه!! ولی گفتیم خود به خود خنک میشه می تونیم برگردیم و فرداش بریم مکانیکی!( البته به مکانیک زنگ زدیم و گفتن که می تونید تا خونه بیاید!)ما هم که حدودا 4 ساعت کار داشتیم موقع برگشت به خودمون گفتیم مسیر رو 3 بار توقف می کنیم تا هر بار دیسکا خنک بشن و مشکلی پیش نیاد ولی یه اتفاقی افتاد! سر آخرین توقف در مسیر برگشت، که نشسته بودیم و ستاره ها رو نگا می کردیم، به فکرمون زد که کاری رو که مکانیک گفته بود انجام بدیم. شلنگ بوستر رو درآوردیم ولی به محض بیرون آوردنش تلق! یه صدای کوچیکی داد! و این همون هوایی بود که گرفته بود! وقتی امتحان کردیم مشکل کاملا حل شده بود یعنی دیگه ممناعتی در کار نبود! ولی چو شلنگ بوستر رو نذاشتیم سرجاش ترمزا خیلی سفت شده بودن و عملا ترمز نداشتیم( تو سرعتای بالا) پس با احتیاط رفتیم! وقتی نزدیک خونه رسیدیم من گفتم که دوباره شلنگ رو وصل کنیم شاید مشکل به کلی حل شده و فقط اون یه ذره هوا بوده! ولی وقتی شلنگ رو گذاشتیم دوباره مشکل برگشت پس معلوم شد مشکل از خود بوستر بوده و فرداش( که بشه امروز) رفتیم و یه بوستر جدید گرفتیم...
        اینم عکس این قطعه:
        بوستر-ترمز-سمند-ماندو.jpg
        713.jpg

        M 1 پاسخ آخرین پاسخ
        11
        • MohsenTaheriM MohsenTaheri

          عه چ جالب
          اتفاقا دیشب تو صحرا بودیم ،سَرِ زمین. تو مسیر رفتن متوجه شدیم ماشین با یه جور نیروی روبه عقب و ممانعت کننده جلوش گرفته میشه! میدونی مثل اینکه بخوای بری جلو ولی چنتا بکسل تو رو بکشن عقب. خب نیروش اونقدری زیاد نبود که بتونه جلوی پیشروی ماشین رو بگیره وقتی موتور در حال کار کردنه و پات رو گازه( ینی زور موتور میچربید بهش!) ولی وقتی مثلا ماشین رو خلاص می کردی قشنگ سرعتو به صفر می رسوند حتی تو سراشیبی ها و عملا خیلی اذیت می کرد. ولی این قسمت خوبش بود.چون روز قبلش فهمیده بودیم که شاید اشکال از لنت های ماشین باشه پس فردای همون روز لنتا رو عوض کرده بودیم ناگفته نمونه لنتا هم تقریبا تموم شده بودن...ولی قضیه اینبار فرق می کرد چون حالا شب بود و ما هم تو جاده بودیم! و دوباره همون سرو صدا و مشکل پیش اومد! مسیری رو که قبلا با دنده ی 4 می رفتیم اینبار به زور میشد با دنده3 رفت و ماشین عملا تووو فشار بود...مشکل وقتی می خواستیم تندتر هم بریم بیشتر می شد و انگاری یکی چرخای ماشینو به چپ و راست می کشید! پس باید سرعتو پایین نگه می داشتیم مثلا رو 40 تا خوب بود و دیگه صدا نمی داد ولی روی 60 تا بد بود!راستش اون شب هرجوری بود مسیر رفت رو طی کردیم ولی وقتی رسیدیم با یه صحنه ی وحشتناک رو به رو شدیم!( اینو هم بگم که هر چقدر بیشتر با این شرایط می رفتیم بوی عجیبی هم از ماشین بلند می شد از توی چرخا!ولی اصلا فک نمی کردیم چیز زیاد مهمی باشه فوقش می گفتیم مربوط به لنتاست!) وقتی به چرخا نگاه کردیم دیسکای ماشین در حدی داغ شده بودن که رنگشون سرخ سرخ شده بود! این می تونست خسارتای زیادی رو به بار بیاره....به مکانیک زنگ زدیم و اونم گفت احتمالا مربوط به %(#ff0000)[بوستر] ماشین هست که هوا گرفته و بهمون گفت که می تونید یه شلنگی که به این قطعه وصل هست رو در بیارید تا هواش بره شاید مشکلتون رفع بشه!! ولی گفتیم خود به خود خنک میشه می تونیم برگردیم و فرداش بریم مکانیکی!( البته به مکانیک زنگ زدیم و گفتن که می تونید تا خونه بیاید!)ما هم که حدودا 4 ساعت کار داشتیم موقع برگشت به خودمون گفتیم مسیر رو 3 بار توقف می کنیم تا هر بار دیسکا خنک بشن و مشکلی پیش نیاد ولی یه اتفاقی افتاد! سر آخرین توقف در مسیر برگشت، که نشسته بودیم و ستاره ها رو نگا می کردیم، به فکرمون زد که کاری رو که مکانیک گفته بود انجام بدیم. شلنگ بوستر رو درآوردیم ولی به محض بیرون آوردنش تلق! یه صدای کوچیکی داد! و این همون هوایی بود که گرفته بود! وقتی امتحان کردیم مشکل کاملا حل شده بود یعنی دیگه ممناعتی در کار نبود! ولی چو شلنگ بوستر رو نذاشتیم سرجاش ترمزا خیلی سفت شده بودن و عملا ترمز نداشتیم( تو سرعتای بالا) پس با احتیاط رفتیم! وقتی نزدیک خونه رسیدیم من گفتم که دوباره شلنگ رو وصل کنیم شاید مشکل به کلی حل شده و فقط اون یه ذره هوا بوده! ولی وقتی شلنگ رو گذاشتیم دوباره مشکل برگشت پس معلوم شد مشکل از خود بوستر بوده و فرداش( که بشه امروز) رفتیم و یه بوستر جدید گرفتیم...
          اینم عکس این قطعه:
          بوستر-ترمز-سمند-ماندو.jpg
          713.jpg

          M آفلاین
          M آفلاین
          Mr.Fantastic
          نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
          #4

          @mohsen-taheri-0 در خودروشناس! گفته است:

          عه چ جالب
          اتفاقا دیشب تو صحرا بودیم ،سَرِ زمین. تو مسیر رفتن متوجه شدیم ماشین با یه جور نیروی روبه عقب و ممانعت کننده جلوش گرفته میشه! میدونی مثل اینکه بخوای بری جلو ولی چنتا بکسل تو رو بکشن عقب. خب نیروش اونقدری زیاد نبود که بتونه جلوی پیشروی ماشین رو بگیره وقتی موتور در حال کار کردنه و پات رو گازه( ینی زور موتور میچربید بهش!) ولی وقتی مثلا ماشین رو خلاص می کردی قشنگ سرعتو به صفر می رسوند حتی تو سراشیبی ها و عملا خیلی اذیت می کرد. ولی این قسمت خوبش بود.چون روز قبلش فهمیده بودیم که شاید اشکال از لنت های ماشین باشه پس فردای همون روز لنتا رو عوض کرده بودیم ناگفته نمونه لنتا هم تقریبا تموم شده بودن...ولی قضیه اینبار فرق می کرد چون حالا شب بود و ما هم تو جاده بودیم! و دوباره همون سرو صدا و مشکل پیش اومد! مسیری رو که قبلا با دنده ی 4 می رفتیم اینبار به زور میشد با دنده3 رفت و ماشین عملا تووو فشار بود...مشکل وقتی می خواستیم تندتر هم بریم بیشتر می شد و انگاری یکی چرخای ماشینو به چپ و راست می کشید! پس باید سرعتو پایین نگه می داشتیم مثلا رو 40 تا خوب بود و دیگه صدا نمی داد ولی روی 60 تا بد بود!راستش اون شب هرجوری بود مسیر رفت رو طی کردیم ولی وقتی رسیدیم با یه صحنه ی وحشتناک رو به رو شدیم!( اینو هم بگم که هر چقدر بیشتر با این شرایط می رفتیم بوی عجیبی هم از ماشین بلند می شد از توی چرخا!ولی اصلا فک نمی کردیم چیز زیاد مهمی باشه فوقش می گفتیم مربوط به لنتاست!) وقتی به چرخا نگاه کردیم دیسکای ماشین در حدی داغ شده بودن که رنگشون سرخ سرخ شده بود! این می تونست خسارتای زیادی رو به بار بیاره....به مکانیک زنگ زدیم و اونم گفت احتمالا مربوط به %(#ff0000)[بوستر] ماشین هست که هوا گرفته و بهمون گفت که می تونید یه شلنگی که به این قطعه وصل هست رو در بیارید تا هواش بره شاید مشکلتون رفع بشه!! ولی گفتیم خود به خود خنک میشه می تونیم برگردیم و فرداش بریم مکانیکی!( البته به مکانیک زنگ زدیم و گفتن که می تونید تا خونه بیاید!)ما هم که حدودا 4 ساعت کار داشتیم موقع برگشت به خودمون گفتیم مسیر رو 3 بار توقف می کنیم تا هر بار دیسکا خنک بشن و مشکلی پیش نیاد ولی یه اتفاقی افتاد! سر آخرین توقف در مسیر برگشت، که نشسته بودیم و ستاره ها رو نگا می کردیم، به فکرمون زد که کاری رو که مکانیک گفته بود انجام بدیم. شلنگ بوستر رو درآوردیم ولی به محض بیرون آوردنش تلق! یه صدای کوچیکی داد! و این همون هوایی بود که گرفته بود! وقتی امتحان کردیم مشکل کاملا حل شده بود یعنی دیگه ممناعتی در کار نبود! ولی چو شلنگ بوستر رو نذاشتیم سرجاش ترمزا خیلی سفت شده بودن و عملا ترمز نداشتیم( تو سرعتای بالا) پس با احتیاط رفتیم! وقتی نزدیک خونه رسیدیم من گفتم که دوباره شلنگ رو وصل کنیم شاید مشکل به کلی حل شده و فقط اون یه ذره هوا بوده! ولی وقتی شلنگ رو گذاشتیم دوباره مشکل برگشت پس معلوم شد مشکل از خود بوستر بوده و فرداش( که بشه امروز) رفتیم و یه بوستر جدید گرفتیم...
          اینم عکس این قطعه:
          بوستر-ترمز-سمند-ماندو.jpg
          713.jpg

          دانش-آموزان-آلاء

          1 پاسخ آخرین پاسخ
          3
          • M آفلاین
            M آفلاین
            Mr.Fantastic
            نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط Mr.Fantastic انجام شده
            #5

            سیستم فن
            متن جایگزین
            سیستم فن مانع از بالا رفتن دمای موتور خودرو می‌شود. بنابراین در صورتی که سیستم فن با مشکل مواجه شود، دمای موتور بالا رفته و اصطلاحاً جوش می‌آید. سیستم فن متشکل از سنسور دمای آب، کنترل یونیت فن، رله فن، فیوز فن و موتور فن است.(عکس بالا موتور فن هست!)

            در صورت بروز مشکل در سیستم فن، مشکلات زیر به وجود می‌آیند:

            بالا رفتن دمای موتور و به اصطلاح جوش آوردن موتور
            قطع ناگهانی کمپرسور کولر
            افزایش مصرف سوخت
            خالی شدن سریع شارژ باتری
            افزایش دمای آب
            این کمپرسور کولر خودرو هست👇
            متن جایگزین
            دانش-آموزان-آلاء
            از این به بعد دیگه بقیه رو تگ نمیکنم.چون شاید برخی علاقه نداشته باشن
            هرکس علاقه داره میتونه تاپیک رو پیگیری کنه و مطلب ارسال کنه

            1 پاسخ آخرین پاسخ
            6
            • M آفلاین
              M آفلاین
              Mr.Fantastic
              نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط Mr.Fantastic انجام شده
              #6

              ترموستات خودرو
              مایع خنک‌کننده‌ای که میان پیشرانه و رادیاتور وجود دارد، توسط ترموستات جریان می‌یابد.زمانی که پیشرانه سرد است، ترموستات وظیفه دارد که آن را گرم کند. برعکس این ماجرا نیز هست. زمانی که پیشرانه گرم است ترموستات دست به کار شده و مانع از گرمای زیاد پیشرانه یا موتور می‌شود.
              متن جایگزین
              در صورت خراب شدن ترموستات، دمای موتور خودرو زیاد می‌شود. بنابراین یکی از علل داغ شدن خودرو وجود مشکل در ترموستات است.

              1 پاسخ آخرین پاسخ
              3
              • MohsenTaheriM آفلاین
                MohsenTaheriM آفلاین
                MohsenTaheri
                نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                #7

                این قسمت: گیربکس یا به انگلیسیش %(#ff0000)[Gear Box] که معادل فارسیش %(#ff0000)[جعبه دنده] میشه.
                5eb67e5c782bf-w0h0q70.jpg
                جعبه دنده.jpg
                [قسمت بعد میریم سراغ دیفرانسیل! ولی نه او دیفرانسیل ریاضیات😅 ]
                همونطوری که از اسمش پیداست باید شامل یک سری چرخ دنده ها باشه که با سرعتای مختلف می تونن بچرخن و نیروی موتور رو به درجه های مختلف دربیارن و منتقل کنن!(این بحث دست بچه های ریاضی انجمن رو میبوسه چون جاییه که فصل دینامیک و سینماتیک ارتباط تنگاتنگ خودشونو نشون میدن!) خداییش هوس کردم تغییر رشته بدم 😆
                سیستم جعبه دنده در ارتباط نزدیک با سیستم کلاچ هست و شامل قطعاتی به اسم: چرخ دنده ها( که البته با چرخ دنده عادی فرق دارن و قطورترن و شیارهاشونم فرق داره!)+ کِشُویی ها که ارتباط بین چرخ دنده ها رو ایجاد می کنن+سیستم کلاچ( در ادامه بهش گریزی می زنم!)+ شَفت ها که از دو طرف به چرخ دنده ها وصل می شن.
                شفت ورودی به مجموعه ای به اسم دیسک و صفحه کلاچ وصل میشه. خود کلاچ شامل بخش هایی مثل دیسک، صفحه کلاچ و پدال کلاچ هست.
                gearbox2.jpg
                یه قطعه ی دیگه که خیلی دوس دارم بهش اشاره کنم %(#000dff)[فلایویل](flywheel) هست
                flywheel-بخش-های-فلایویل.jpg
                که ارتباط موتور و گیربکس رو برقرار می کنه و از یه طرف به میل لنگ وصله( که میل لنگ چرخش خودشو از پیستونها میگیره ولی این قدرت ها به صورت یکنواخت به میل لنگ داده نمیشن و سرعت میل لنگ کم و زیاد میشه ولی اینرسی فلایویل تمایل داره که اونو با سرعت ثابت بچرخونه) و از یه طرف هم به دیسک و صفحه کلاچ وصل میشه و عملا روشون میشینه!!
                توی جعبه دنده یک سری از چرخ دنده ها به طور مستقیم نیروی چرخش خودشونو از حرکت شفت ها می گیرن( رووووش نشستن) و شفت هم که با روشن شدن موتور شروع به چرخش کرده. ولی یک سری از چرخ دنده ها مستقیم روی شفت نیستن و به چرخ دنده های دیگه وصلن، اینا توسط دسته دنده( همونی که زیر دست شماست🖐 ) و به کمک کشویی ها و طی واکنش تعویض دنده ،شما تعیین می کنید که کدومشون روی شفت قفل بشن و %(#ff8400)[گشتاور] رو تنظیم کنن!
                یه توضیح در مورد %(#00ff33)[کشویی] ها:
                کشویی-3-و4-آیس.jpg
                کشویی ها با میله ای به دسته دنده که دست شما باید تعویض کنه متصل میشن و این کشویی ها تعیین می کنن کدوم چرخ دنده روی شَفت قفل بشه و ماشین با چه سرعت و قدرتی حرکت کنه.(مثلا دنده های 1و2 که به دنده سنگین معروفن، قطر بزرگتری دارن و آروم تر می چرخن ولی گشتاور بیشتری تولید می کنن که معمولا تو سربالایی ها یا جاهایی که ماشین تحت فشار بیشتری هست به کار میان، مثلا کامیون هایی که بار حمل می کنن معمولا دیدید که خیلی راحت از کنارشون رد میشید چون اونا با دنده سنگین میرن. ولی دنده ای سبک چرخ دنده هایی با قطر کمتر هستن ولی سرعت چرخیدنشون بیشتره و سرعت بیشتری دراختیارتون میذارن و گشتاور کمی فراهم می کنن.
                pridegb_2.jpg
                📢 %(#00e1ff)[گشتاور]: مکانیسم موجود در چرخ دنده از لحاظ تئوری های فیزیک به این صورت تنظیم میشه که مفهومی به نام گشتاور دخیل هست. نیرویی هست که باعث چرخش یک جسم میشه به جای حرکت انتقالی!! اثر گشتاور رو در بازوهای محرک و مقاوم می تونیم مشاهده کنیم مثل وقتی که دستگیره ی در رو به پایین فشار میدید! ولی تو بحث ما حرف سر بازوها نیست و سر چرخ دنده های محرک هست که سرعت چرخششون متفاوته. حاصلضرب گشتاور در سرعت زاویه ای چرخ دنده ها برابر قدرت موتور هست(P=T✖ S) وقتی به گشتاورهای متفاوت نیاز دارید این کار رو جعبه دنده انجام میده به این صورت که با کمتر شدن سرعت زاویه ای( همون سرعت چرخش چرخ دنده ها منظوره) که در چرخ دنده های بزرگتر رخ میده،گشتاور بیشتری بدست میاد( کاری که دنده های سنگین می کنن) و برعکس..
                شفت خروجی به میل گاردان وصل میشه( البته اگه ماشین دیفراسیل عقب باشه!) و میل گاردان میره به دیفرانسیل. از اونجا دیفراسیل تعین میکنه که هر چرخ با چه سرعتی بچرخه!
                1091-7py2emvjk4bkxn.jpg
                📢 در مورد جعبه دنده و دیفرانسیل باید بدونید که توشون با مایعی به اسم %(#00ff09)[واسکازین] یا %(#00ff09)[روغن دنده] پر میشه که با روغن موتور فرق داره و فشار روی چرخ دنده ها رو کاهش میده.
                🛑 وقتی هنگام تعویض دنده متوجه شدید صدای بدی به گوش میرسه شاید بد نباشه یه سری به تعویض روغنی بزنید و واسکازین رو چک کنید!
                ⚠ بعضی وقتا هم کلاچ سفت میشه و دنده ها روان عوض نمیشن یا صدا میدن و وقتی کلاچ رو رها می کنید سریع پا رو پرت میکنه عقب یا وقتی حرکت می کنید دور موتور بالا میره ولی سرعت اونقدری زیاد نمیشه،این میتونه نشون دهنده ی این باشه که صفحه کلاچتون عمرشو کرده و باید تعویض بشه.
                ❓ تو ماشینای دنده دستی سیتسم کلاچ چجوری عمل میکنه؟ ببینید وقتی ماشین روشن و در حالت خلاص هست( دسته دنده به روانی تکون میخوره) چرخ دنده ها می چرخن ولی شفت خروجی درگیر نیست و ماشین ساکن ولی اگه بخواین حرکت کنید باید دنده رو عوض کنید( دنده 1) برای این که کشویی بتونه چرخ دنده رو منتقل کنه به جای درست ،شما با گرفتن کلاچ باعث میشید که ارتباط میل لنگ و شفت ورودی به جعبه دنده قطع بشه یعنی میل لنگ میچرخه ولی چرخ دنده ها و شفت ها کلا می ایستن که حالا موقع مناسب برای شماست که میتونید دنده عوض کنید به راحتی و بعد پا رو از روی کلاچ بردارید و گاز بدید تا به جلو حرکت کنید! ولی اگه کلاچ نگیرید و بخواید وقتی چرخ دنده ها درحال چرخشن دنده عوض کنید کل سیستم جعبه دنده %(#ff0033)[داغون میشه]!
                اینم چنتا عکس به درد بخور دیگه:
                1091-wrljvt4hmahr5d.jpg
                transmission-system-05.jpg

                1 پاسخ آخرین پاسخ
                4
                • گلاره پور امینیگ آفلاین
                  گلاره پور امینیگ آفلاین
                  گلاره پور امینی
                  اخراج شده
                  نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                  #8

                  راستی برای گواهینامه کجا باید ثبت نام کنیم؟

                  Fa DF 1 پاسخ آخرین پاسخ
                  2
                  • گلاره پور امینیگ گلاره پور امینی

                    راستی برای گواهینامه کجا باید ثبت نام کنیم؟

                    Fa DF آفلاین
                    Fa DF آفلاین
                    Fa D
                    نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                    #9

                    گلاره پور امینی در خودروشناس! گفته است:

                    راستی برای گواهینامه کجا باید ثبت نام کنیم؟

                    آموزشگاه

                    من از دیوانگان دیدم هزاران عاقل مرده...

                    1 پاسخ آخرین پاسخ
                    1
                    • Z آفلاین
                      Z آفلاین
                      ZDM
                      نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                      #10

                      چه تاپیک خوبی 😃
                      وایر شمع چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟
                      وایر شمع وظیفه مهم انتقال برق خروجی از سیستم جرقه زنی به شمع های موتور را دارد. در واقع وظیفه وایر‌ها (به انگلیسی Spark Plug Wire) در خودرو، رساندن برق از کویل ‌در خودرو‌های جدید‌تر‌‌ یا دلکو ‌در خودرو‌های قدیمی ‌تر‌ به سر شمع ‌هاست.
                      وایر ۱.jpg
                      انجام صحیح فرایند احتراق در موتورهای درون سوز به عوامل زیادی وابسته است که می‌توانند بر روی کیفیت آن تأثیر مستقیمی داشته باشند. موتور خودروها برای انجام احتراق با مکش هوا، متراکم کردن آن و ترکیب سوخت با هوا بخشی از این فرایند را انجام می‌دهد اما قسمت تکمیل کننده این پازل جریان برقی است که باعث ایجاد جرقه و در نهایت احتراق در داخل موتور می‌شود.
                      وایر دو.jpg
                      جریان برق مورد نیاز توسط باتری خودرو ایجاد می‌شود اما این جریان برق از ولتاژ پایینی برخوردار است و برای حل این مشکل خودروسازان از قطعه‌ای به نام کوئل در خودرو استفاده می‌کنند.. در واقع کوئل ها سیم پیچ‌های القایی هستند که در سیستم جرقه زنی خودرو قرار می‌گیرند و حریان برق با ولتاژ بالا را تولید می‌کنند.

                      این جریان با ولتاژ بالا پس از ایجاد شدن باید به شمع‌های خودرو برسد تا با جرقه زدن شمع فرایند احتراق در موتور آغاز شود. وایر شمع وظیفه مهم انتقال برق خروجی از سیستم جرقه زنی به شمع‌های موتور را دارد. در واقع وظیفه وایر‌ها (به انگلیسی Spark Plug Wire) در خودرو، رساندن برق از کویل در خودرو‌های جدید‌تر یا دلکو در خودرو‌های قدیمی تر به سر شمع هاست.
                      وایر ۳.jpg
                      وایرها باید جریان برق با ولتاژ ۱۲ هزار ولت را با کمترین تلفات انرژی و در سریع‌ترین زمان به شمع برسانند تا شمع نیز بتواند وظیفه محول شده خود را به خوبی انجام دهد. در اثر حرارت و ارتعاش، کربن موجود در سیم ممکن است ازبین رفته و باعث کاهش جریان ولتاژ بین کویل و شمع گردد. برای کارآیی بهتر موتور، وایر باید به صورت دوره جایگزین شود.

                      در سیستم‌های جرقه زنی مدرن، به جای وایر شمع از کوئل استفاده شده که به طور مستقیم روی شمع قرار دارد. اگر یکی از آنها خراب شود، موتور خودرو خوب کار نمی‌کند. جنس وایرهای شمع معمولاً از جنس سیلیکونی هستند و مقاوم و بادوام است.

                      وایر خودرو از یک سو به کوئل یا دلکو متصل می‌شوند؛ این محل اتصال معمولاً توسط درپوشی محافظت می‌شود تا از ورود رطوبت به محل اتصال جلوگیری کند. ورود آب یا رطوبت می‌تواند بر روی عملکرد وایر تأثیر منفی داشته باشد. وایر ها از طرف دیگر به سر شمع‌های خودرو وصل می‌شوند. از آنجایی که این قسمت بیشتر می‌تواند در معرض رطوبت باشد عایق بندی آن با دقت بیشتری صورت گرفته است. جنس بیرونی و روکش وایرها نیز معمولاً از ترکیبات پلاستیک خشک یا لاستیک‌های ارتجاعی ساخته می‌شود. در داخل این روکش نیز رشته‌های یا الیاف قرار دارند که وظیفه هدایت جریان برق ایجاد شده در کوئل را بر عهده دارند.

                      وایر ۴.jpg
                      همچنین به منظور جلوگیری از ایجاد جریان مغناطیسی و اختلال در عملکرد سایر قسمت‌های خودرو لایه محافظی بر روی سیم‌ها یا الیاف کشیده شده است. معمولاً یک لایه ضخیم‌تر از عایق‌های فلزی نیر برای جلوگیری از خروج جریان الکتریکی به بیرون از وایر و همچنین محافظت از رشته سیم‌ها در برابر حرارت موتور نیز به روی آنها کشیده شده است.

                      وایرها در سه نوع دسته بندی می‌شوند که عبارتند از: وایرهای سیمی، وایرهای ابریشمی و وایرهای ترکیبی. هر کدام از این سه دسته مزایای و معایب مختص به خود را دارا هستند.
                      علائم خرابی وایرها

                      خرابی یا عدم عملکرد وایر می‌تواند باعث بد کار کردن موتور و همچنین افزایش مصرف سوخت خودرو شود. همچنین ممکن است نشتی احتمالی بنزین در سیستم سوخت رسانی خودرو و به صورت همزمان نشتی برق از وایرها باعث آتش سوزی و خطرات جانی و مالی بسیار جدی شود.
                      وایر ۵.jpg

                      کاهش قدرت موتور، بالا رفتن دمای موتور به خاطر افزایش فشار به آن، ریپ زدن موتور و لرزش‌های بیشتر از حد عادی در موتور نیز می‌تواند از علائم خرابی وایرها باشد. به علاوه عدم عملکرد صحیح وایرها می‌تواند باعث افزایش آلایندگی خودرو و همینطور ذوب شدن سر شمع‌ها نیز شود.

                      در صورتی که روکش وایرها آسیب دیده باشد هنگام تماس دست با آنها احتمال برق گرفتگی نیز وجود دارد. معمولاً خوردگی یا مستهلک شدن روکش وایرهای با بررسی ظاهر آنها قابل شناسایی هستند.

                      1 پاسخ آخرین پاسخ
                      3
                      • M آفلاین
                        M آفلاین
                        Mr.Fantastic
                        نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                        #11

                        سلام بچه ها🙂 ✋
                        خواهشا حدالامکان مطالب رو ساده و بدون اصطلاحات پیچیده بزارید تا حتی کسی که فک میکنه ماشین سه چرخ داره هم متوجه بشه و بتونه پیشرفت کنع!😄

                        MohsenTaheriM 1 پاسخ آخرین پاسخ
                        2
                        • M Mr.Fantastic

                          سلام بچه ها🙂 ✋
                          خواهشا حدالامکان مطالب رو ساده و بدون اصطلاحات پیچیده بزارید تا حتی کسی که فک میکنه ماشین سه چرخ داره هم متوجه بشه و بتونه پیشرفت کنع!😄

                          MohsenTaheriM آفلاین
                          MohsenTaheriM آفلاین
                          MohsenTaheri
                          نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط MohsenTaheri انجام شده
                          #12

                          @mr-fantastic در خودروشناس! گفته است:

                          سلام بچه ها🙂 ✋
                          خواهشا حدالامکان مطالب رو ساده و بدون اصطلاحات پیچیده بزارید تا حتی کسی که فک میکنه ماشین سه چرخ داره هم متوجه بشه و بتونه پیشرفت کنع!😄

                          حرفتو نیگااا...طرف وفتی نمیدونه ماشین چیه برای چی بخواد بیاد تاپیکت؟؟ کسی که میل داشته باشه خود ب خود میخونه و سر در میاره...یا میتونه همینجا سوال کنه!جاییش رو که نفهمیده
                          والا من که سخت توضیح ندادم...دیگه شما اگه سخت گرفتید تقصیر من نیست😂 😂
                          من با زبان خودمونی میگم تا بفهمن!

                          M 1 پاسخ آخرین پاسخ
                          1
                          • MohsenTaheriM MohsenTaheri

                            @mr-fantastic در خودروشناس! گفته است:

                            سلام بچه ها🙂 ✋
                            خواهشا حدالامکان مطالب رو ساده و بدون اصطلاحات پیچیده بزارید تا حتی کسی که فک میکنه ماشین سه چرخ داره هم متوجه بشه و بتونه پیشرفت کنع!😄

                            حرفتو نیگااا...طرف وفتی نمیدونه ماشین چیه برای چی بخواد بیاد تاپیکت؟؟ کسی که میل داشته باشه خود ب خود میخونه و سر در میاره...یا میتونه همینجا سوال کنه!جاییش رو که نفهمیده
                            والا من که سخت توضیح ندادم...دیگه شما اگه سخت گرفتید تقصیر من نیست😂 😂
                            من با زبان خودمونی میگم تا بفهمن!

                            M آفلاین
                            M آفلاین
                            Mr.Fantastic
                            نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                            #13

                            MohsenTaheri در خودروشناس! گفته است:

                            @mr-fantastic در خودروشناس! گفته است:

                            سلام بچه ها🙂 ✋
                            خواهشا حدالامکان مطالب رو ساده و بدون اصطلاحات پیچیده بزارید تا حتی کسی که فک میکنه ماشین سه چرخ داره هم متوجه بشه و بتونه پیشرفت کنع!😄

                            حرفتو نیگااا...طرف وفتی نمیدونه ماشین چیه برای چی بخواد بیاد تاپیکت؟؟ کسی که میل داشته باشه خود ب خود میخونه و سر در میاره...یا میتونه همینجا سوال کنه!جاییش رو که نفهمیده
                            والا من که سخت توضیح ندادم...دیگه شما اگه سخت گرفتید تقصیر من نیست😂 😂
                            من با زبان خودمونی میگم تا بفهمن!

                            داداش مگه من شما رو گفتم😐
                            تذکری بود واسه خودم و بقیه

                            1 پاسخ آخرین پاسخ
                            1
                            • مهدیه زمانیم آفلاین
                              مهدیه زمانیم آفلاین
                              مهدیه زمانی
                              نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط مهدیه زمانی انجام شده
                              #14

                              ببخشید هرجای مطلب مشکل بود حتما اطلاع بدید بچها توضیح بدن تا پیشرفت کنیم 🙂‏
                              اینکه ادم سراغ مطالب پیشرفته نره چون سختن که پیشرفت نمیکنه
                              سطح خودتونو افزایش بدید جای اینکه سطح مطالب رو کاهش 🙂‏
                              وقتی صحبته ماشین باشه
                              بحث خود به خود تخصصی میشه

                              1 پاسخ آخرین پاسخ
                              2
                              • M Mr.Fantastic

                                به نام خدا
                                سلام بچه ها!
                                این تاپیک بیشتر به کار پسرای انجمن میاد!
                                همونطور که میدونید خودروها و موتورسیکلت ها گاهی مشکلات کوچیکی براشون پیش میاد که لازم نیست بریم مکانیکی واسه تعمیرشون و با داشتن کمی علم میشه اونارو حل کنیم!
                                در این تاپیک لازم نیست در حد مهندسی مکانیک مطالب عجیب و غریب و نکات ریز ارسال کنید
                                بلکه سعی کنید نکات ابتدایی که در آینده به کارمون میاد رو ارسال کنید
                                من مطلب اول رو برای استارت تاپیک قرار میدم،ولی ادامه تاپیک رو به استقبال خودتون از تاپیک واگذار میکنم!
                                در آینده نزدیک به کارمون میاد😄
                                دانش-آموزان-آلاء

                                مهشید غضنفرآبادیم آفلاین
                                مهشید غضنفرآبادیم آفلاین
                                مهشید غضنفرآبادی
                                تجربی دانش آموزان آلاء
                                نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                                #15

                                @mr-fantastic یعنی چی بیشتر ب کار پسرا میاد؟؟؟
                                هنوز تو عهد قجر گیر کردین؟!
                                الان وسیله ماشین ب دخترا بدین ماشین میسازن 😏 😉

                                تاخدابنده نوازاست ب خلقش چه نیازمیکشم نازِیکی تاب همه نازکنم

                                M 2 پاسخ آخرین پاسخ
                                3
                                • مهشید غضنفرآبادیم آفلاین
                                  مهشید غضنفرآبادیم آفلاین
                                  مهشید غضنفرآبادی
                                  تجربی دانش آموزان آلاء
                                  نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                                  #16

                                  اول از پنچر گیری شروع میکنم چون قطعا باهاش باید سرو کله بزنیم : 🙂

                                  مراحل تعویض لاستیک پنچر شده

                                  – ابتدا خودروی خود را به آرامی به کنار محل عبور هدایت کرده و تا حد امکان از مسیر رفت و آمد دیگر خودروها دور بمانید. (بهتر است محل توقف شما، زمینی صاف و بدون شیب به سمت پایین یا بالا باشد.)

                                  – ترمز دستی را حتما فعال ساخته و خودرو را در دنده بگذارید. (اگر بتوانید چرخ‌های جلو را با یک جسم مانند آجر در جای خود محکم و مطمئن سازید، اوضاع بهتر خواهد بود.)
                                  – پیش از پنچرگیری لاستیک علامت مثلث خطر را حتما از صندوق عقب خودرو بیرون آورده و در محل بگذارید، تا دیگر خودروها از وضعیت شما مطلع شوند.

                                  – حالا باید قالپاق را جدا سازید. برای این کار از وسیله‌ای مانند یک آچار، پیچ گوشتی یا مانند آن استفاده کرده و به راحتی قالپاق را جدا کنید. (در صورتی که قالپاق روی چرخ پیچ شده باشد، ابتدا باید پیچ‌های آن را باز کنید.)

                                  – به مرحله جذاب جک زدن نزدیک شده‌ایم. اما پیش از آن باید به وسیله آچار چرخ، پیچ‌های روی چرخ را شل کنید. برای شل کردن یا باز نمودن پیچ‌ها، آچار چرخ را در سمت خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید. (به یاد داشته باشید که شل کردن این پیچ‌ها، پس از جک زدن و بالا بردن خودرو امکان پذیر نبوده و حین چرخاندن پیچ، چرخ نیز با آن می‌چرخد.)
                                  جک را باید در کجا قرار دهیم؟
                                  این سوال اصلی ست که غالبا در نخستین بار پنچرگیری لاستیک و یا تعویض آن، می‌پرسیم. برای این که جک را در جای کاملا صحیح قرار دهید؛ ساده ترین راه مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو است.

                                  پس از قرار دادن جک در محل صحیح آن، اهرم را به آرامی و به صورت متوازن بچرخانید. (به بالا بردن خودرو و جک زدن تا جایی ادامه دهید که لاستیک پنچر شده از زمین فاصله مناسبی بگیرد.)

                                  – در این شرایط می‌توانید پیچ‌های شل شده را کامل باز کرده و از چرخ جدا سازید.

                                  – پس از باز کردن پیچ‌ها، کافی ست که چرخ را با احتیاط به سمت خود کشیده و آن را بیرون آورید. (مراقب باشید با وضعیت‌های خنده دار و طنز آمیز؛ رها شدن چرخ در سراشیبی و فرار رو به جلوی آن روبرو نشوید! برای جلوگیری از چنین چیزی، چرخ را به صورت خوابیده روی زمین قرار دهید.)

                                  سپس پیچ‌هایی را که باز کرده بودید، دوباره سر جایشان ببندید. (برای بستن این پیچ‌ها باید آن‌ها را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.)

                                  نکته: برای محکم کردن پیچ‌ها مراحل زیر را طی کنید:

                                  ابتدا آن‌ها را با دست بچرخانید و سپس از آچار چرخ برای محکم‌تر کردن آن‌ها استفاده کنید. محکم کردن نهایی را نیز به زمانی موکول سازید که چرخ کاملا روی زمین قرار بگیرد.

                                  غالبا توصیه می‌شود که بستن پیچ‌ها به صورت ضربدری انجام شود.

                                  – اکنون به کمک اهرم جک، خودرو را سرجای خود و روی زمین بیاورید.

                                  – قالپاق جدا شده را دوباره در جای خود محکم کنید. (برای این کار به کمی خشونت نیاز خواهید داشت. باید قالپاق را در محل خود گذاشته و با دست به آن چند ضربه کاری بزنید. البته نه به حدی که قالپاق کج و از شکل افتاده شود!)

                                  تاخدابنده نوازاست ب خلقش چه نیازمیکشم نازِیکی تاب همه نازکنم

                                  1 پاسخ آخرین پاسخ
                                  4
                                  • مهشید غضنفرآبادیم مهشید غضنفرآبادی

                                    @mr-fantastic یعنی چی بیشتر ب کار پسرا میاد؟؟؟
                                    هنوز تو عهد قجر گیر کردین؟!
                                    الان وسیله ماشین ب دخترا بدین ماشین میسازن 😏 😉

                                    M آفلاین
                                    M آفلاین
                                    Mr.Fantastic
                                    نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                                    #17
                                    این پست پاک شده!
                                    1 پاسخ آخرین پاسخ
                                    0
                                    • مهشید غضنفرآبادیم مهشید غضنفرآبادی

                                      @mr-fantastic یعنی چی بیشتر ب کار پسرا میاد؟؟؟
                                      هنوز تو عهد قجر گیر کردین؟!
                                      الان وسیله ماشین ب دخترا بدین ماشین میسازن 😏 😉

                                      M آفلاین
                                      M آفلاین
                                      Mr.Fantastic
                                      نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                                      #18

                                      مهشید غضنفرآبادی در خودروشناس! گفته است:

                                      @mr-fantastic یعنی چی بیشتر ب کار پسرا میاد؟؟؟
                                      هنوز تو عهد قجر گیر کردین؟!
                                      الان وسیله ماشین ب دخترا بدین ماشین میسازن 😏 😉

                                      خب بیشتر پسرا علاقع دارن دیگه😐
                                      حالا بعضی دختر خانوما هم علاقه دارن.خـــیـــلی هم عالی (T_T)

                                      مهشید غضنفرآبادیم 1 پاسخ آخرین پاسخ
                                      0
                                      • M Mr.Fantastic

                                        مهشید غضنفرآبادی در خودروشناس! گفته است:

                                        @mr-fantastic یعنی چی بیشتر ب کار پسرا میاد؟؟؟
                                        هنوز تو عهد قجر گیر کردین؟!
                                        الان وسیله ماشین ب دخترا بدین ماشین میسازن 😏 😉

                                        خب بیشتر پسرا علاقع دارن دیگه😐
                                        حالا بعضی دختر خانوما هم علاقه دارن.خـــیـــلی هم عالی (T_T)

                                        مهشید غضنفرآبادیم آفلاین
                                        مهشید غضنفرآبادیم آفلاین
                                        مهشید غضنفرآبادی
                                        تجربی دانش آموزان آلاء
                                        نوشته‌شده در آخرین ویرایش توسط انجام شده
                                        #19

                                        @mr-fantastic 😕 نخیر الان 50 50 هستش !

                                        تاخدابنده نوازاست ب خلقش چه نیازمیکشم نازِیکی تاب همه نازکنم

                                        1 پاسخ آخرین پاسخ
                                        2
                                        پاسخ
                                        • پاسخ به عنوان موضوع
                                        وارد شوید تا پست بفرستید
                                        • قدیمی‌ترین به جدید‌ترین
                                        • جدید‌ترین به قدیمی‌ترین
                                        • بیشترین رای ها


                                        • درون آمدن

                                        • حساب کاربری ندارید؟ نام‌نویسی

                                        • برای جستجو وارد شوید و یا ثبت نام کنید
                                        • اولین پست
                                          آخرین پست
                                        0
                                        • دسته‌بندی‌ها
                                        • نخوانده ها: پست‌های جدید برای شما 0
                                        • جدیدترین پست ها
                                        • برچسب‌ها
                                        • سوال‌های درسی و مشاوره‌ای
                                        • دوره‌های آلاء
                                        • گروه‌ها
                                        • راهنمای آلاخونه
                                          • معرفی آلاخونه
                                          • سوال‌پرسیدن | انتشار مطالب آموزشی
                                          • پاسخ‌دادن و مشارکت در تاپیک‌ها
                                          • استفاده از ابزارهای ادیتور
                                          • معرفی گروه‌ها
                                          • لینک‌های دسترسی سریع