سلام.
توی این تاپیک میخوام براتون کلهم اجمعین سجع رو آموزش بدم که دیگه نه من ترس این رو داشته باشم که بلدین یا نه، نه خودتون.
باید بگم که از یک جایی به بعدِ این معلومات مختص بچههای انسانیه. پس از همین الآن بگم. اگه میخواین بگین که ما که رشتهٔ فلانیم چرا باید اینا رو بخونیم، باید بدونین که همیشه دونستن بهتر از ندونستنه. همونطور که امسال توی آزمون نهایی بچهها سؤال سجع اومد و بچهها بلدش نبودن.
بریم سراغ توضیحات:
🔵 خود واژهٔ سجع به معنای آواز فاخته و قمریه.
🔵 به نثری که سجع داشته باشه، میگیم نثر مُسَجَّع یا آهنگین.
🔵 نثر آهنگین نثریه که مثل شعر از موسیقی و قافیه برخورداره. یعنی چی؟ نمونههاش رو توی کتاب با نثرهای سعدی زیاد دیدین.
«منت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت»
ما سه نوع سجع داریم:
سجع مطرف، متوازی و متوازن.
(بچهها حواستون باشه کسی از بچههای تجربی و ریاضی انتظار نداره اسم سجعها رو بلد باشن. من فقط میخوام اینا رو با اسم و منظم یاد بگیرین تا قاطی نکنین. اینکه سجع رو بشناسین و تشخیص بدین عبارتی سجع داره مهمه. نه اینکه دقیقا اسمش رو هم بیان کنین)
توضیحات هرکدوم از سجعها:
🟢 سجع متوازی:
سجع متوازی زمانی اتفاق میوفته که کلمات سجع هم در وزن یکسان باشن و هم در قافیه (حروف پایانی)
(اگه براتون سواله که وزن چیه، مقدمات تاپیکی که من درمورد وزن دارم رو بخونین 👇🏻
https://forum.alaatv.com/post/2473397 )
مثلا:
باران رحمت بیحسابش همه را رسیده و خوان نعمت بیدریغش همهجا کشیده.
IMG_20240726_154458.jpg
با توجه به عکس دقت کنین بچهها:
۱) پس دقیقا انگار با یک بیت شعر و درواقع دو مصرع مواجهیم. برای همین کلمات رو زیر هم نوشتم.
۲) توی این جملات «رحمت و نعمت»،«همهجا و همه را» و «کشیده و رسیده» سجع متوازی دارن.
۳) کلمات «خوان و باران» و «بیدریغش و بیحسابش» هم سجع دارن ولی سجع متوازی نه. (جلوتر متوجه میشین چه نوع سجعی دارن)
🟢 سجع مطرف:
سجع مطرف زمانی اتفاق میوفته که کلمات فقط از لحاظ حروف قافیه یکسان باشن و از لحاظ وزنی، وزن یکسانی نداشته باشن.
مثلا:
محبت را غایت نیست. از بهر آنکه محبوب را نهایت نیست.
IMG_20240726_154522.jpg
با توجه به تصویر دقت کنین بچهها:
۱) «غایت و نهایت» سجع مطرف ایجاد کردن. چون وزنشون یکی نیست ولی حروف پایانیشون قافیه ایجاد میکنه.
۲) «نیست» مثل ردیف شعری عمل میکنه.
۳) عبارت «از بهر آنکه» در جملهٔ اصلی رو ننوشتم. چرا؟ چونکه قیده. لزومی نداره بنویسیمش. میخوایم سجع دو عبارت رو بررسی کنیم.
۴)«محبوب و محبت» هیچ سجعی ندارن.
🟢 سجع متوازن:
سجع متوازن زمانی اتفاق میوفته که کلمات وزنشون یکی باشه ولی حروف پایانی یکسانی نداشته باشن.
مثلا
گاه از دیدن خط مکتوب مُنتعش و گاه از ندیدن روی مطلوب مُشتعل
IMG_20240726_154539.jpg
با توجه به تصویر دقت کنین بچهها:
۱) کلمات «مشتعل و منتعش» و «خط و روی» دارای سجع متوازن هستن.
۲) کلمات «مطلوب و مکتوب» دارای سجع متوازی هستن.
این سه نوع سجع و تمام.
دیگه با دونستن این موارد، باید بتونین در مقابل نثرهایی که چشمتون بهش میخوره، آمادهٔ پیدا کردن سجع باشین و سجع براتون چیز عجیب و دور از ذهنی نباشه.
میتونین به عنوان تمرین، سجعهای عبارت «منت خدای را عز و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت» رو توی کامنتای پست بنویسین.
موفق باشین ♥
@دانش-آموزان-آلاء
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@دوازدهم
@یازدهم
@دهم
PicsArt_06-08-06.32.26.jpg
PicsArt_06-08-06.32.42.jpg
PicsArt_06-08-06.34.27.jpg
نگاه که میکنم، سؤالی رو نیازی نیست که توضیح اضافهتر بدم. اما حتما به نمونه سؤالات نگاه کنید بچهها. آگاهی داشته باشید از اینکه با چی طرف خواهید بود بهتون کمک میکنه.
اگر سؤالی بود بپرسید بچهها
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@دانش-آموزان-آلاء
@یازدهم
@دوازدهم
PicsArt_06-08-06.31.37.jpg
PicsArt_06-08-06.31.54.jpg
PicsArt_06-08-06.32.14.jpg
PicsArt_06-08-06.33.29.jpg
PicsArt_06-08-06.34.09.jpg
توضیحاتی که احساس میکنم نیازه بگم:
سؤال ۱۵) -
سؤال ۱۶) برای مورد ب اگر کنایه رو هم نوشته باشید و مصحح باانصاف باشه میتونه نمره رو بهتون اختصاص بده. علاوه بر اینکه این پاسخنامه هم درحال حاضر پاسخنامهٔ قطعی آزمون نیست و ممکنه کنایه هم به این پاسخنامه اضافه بشه.
سؤال ۱۷) اصلا صورت سؤال داره تقلب میده. آرایهٔ بارز حماسه جز اغراق چیه؟!
سؤال ۱۸) -
سؤال ۱۹) -
سؤال ۲٠) -
سؤال ۲۱) بخایید دندان به دادن کین یعنی با دندان نفرت جوید. با کنایه بخوایم بگیم، یعنی از طرف نفرتزده شد.
از فرط هیجان لُکّه دویدن... لُکّه دویدن جوریه که نه میدوی نه قدم میزنی. یک جور شوق و ذوقی داخلش هست. تند راه رفتن رو میگن.
سؤال ۲۲) صبح این مطلب رو به بچهها توضیح دادم. هستم و مستم در صورت سؤال قافیهست. پس قالب مثنویه. یکی از بچهها گفت خب ممکنه بیت اول یک غزل باشه. حرف درستیه. اما صورت سؤال چهار کلمهٔ مهم داره. «لیلی و مجنون» و «داستان منظوم». حتی اگر ندونید کل لیلی و مجنون مثنویه، اینکه بدونید با داستان منظوم طرفید، به قطع با مثنوی طرفید. بهترین و درستترین قالب برای داستانهای بلند نوشتن مثنویه. با قالبهای دیگه به هیچ وجه نمیشه داستان طولانی نوشت. دلیلش هم مشخصه. تمام شدن قافیه.
پس سر امتحان مهمتر از هرچیز دیگه اینه که حواس جمع باشین.
سؤال ۲۳)«حضور سنگین». «جواب تلخ».
سؤال ۲۴) -
سؤال ۲۵) -
سؤال ۲۶) -
سؤال ۲۷) عذرخواهم ولی قسمت الفش واقعا وحشیه =))))
و باقی قسمتا آنچنان عجیب نیستن. خصوصا که اگر وزن اشعار رو بشناسید، کما اینکه من قبلا هم تاپیکش رو زدم، به راحتترین شکل ممکن گزینهٔ جیم رو جواب میدین.
درنهایت به عقیدهٔ من ۸ سؤال آسون، ۳ سؤال متوسط و ۲ سؤال سخت توی این قسمت وجود داره و این رو برای دوستانی مینویسم که بیخود و بیجهت استرس دارن!
سؤالی بود بپرسید بچهها
@دانش-آموزان-آلاء
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@یازدهم
@دوازدهم
PicsArt_06-08-06.29.40.jpg
PicsArt_06-08-06.31.16.jpg
PicsArt_06-08-06.33.00.jpg
این سؤالات چون بیشتر جنبهٔ حفظ کردنی داره و نه تحلیلی و درواقع خود پاسخنامه برای پاسخ گرفتن کفایت میکنه، من خیلی توضیح خاصی ندارم. صرفا مطالبی که احساس کنم لازمه مرور کنم براتون رو بازگو میکنم.
سؤال ۱) حواستون به تیپ سؤال باشه بچهها. من خودم اول موقع خوندن فکر کردم باید در حد عبارت دو کلمه پیدا کنم که ترادف معنایی دارن.
سؤال ۲) گَشَن معنی فلح، نر هم میده ولی اینجا معنی انبوه داره.
سؤال ۳) -
سؤال ۴) حواستون هم باشه که سَباحت یعنی شنا کردن
سؤال ۵) حواستون باشه که مُهْمَل یعنی حرف پوچ و بیارزش، اراجیف... که اصلا شکل خوندنش هم با مَحمِل فرق داره.
اینم بگم که به صفیر هم دقت کنید. صفیر یعنی آواز و بانگ، سفیر یعنی رسول و فرستاده.
سؤال ۶) تفاوت زهاب و ذهاب رو هم در نظر داشته باشین. ذهاب یعنی رفتن.
سؤال ۷) اینجا محضر یعنی «استشهادنامه». درحال حاضر دچار تحول معنایی شده. پس برای همین با «اختلاف» اتفاق یکسانی داره.
سؤال ۸) اصلا صفت بیانی چیه؟!
صفت بیانی صفتیه که چگونگی، حالت، فاعلی یا مفعولی بودن یک اسم رو برای ما توضیح میده که چند شکل داره:
صفت ساده: مثل خوب، مهربان، آسوده و...
صفت فاعلی:
فاعلیها از ترکیب بن مضارع افعال با پسوندهایی مثل «ـَنده، گار، گر، ار، ان و...» ساخته میشه. مثل چی؟
آفریدگار، بیننده، گوینده، کارگر و الی آخر...
صفت مفعولی:
این دفعه رو بن ماضی رو داریم و به آخرش «ـه» اضافه میکنیم. مثل چی؟
نوشته، گفته، پخته، سوخته و الی آخر...
صفت نسبی:
وقتی به کار میره که چیزی رو به کسی نسبت بدیم. معمولا هم اسامی و ضمایر با پسوندهای «ان، گان، یان، ی و...» ترکیب میشن. مثل چی؟
ایرانی، سیاهی، نامی، قربانی و الی آخر...
الآن توی مثالای بالا، اینجوری میشه:
منسوب به ایران
منسوب به سیاه
منسوب به نام
منسوب به قربان
صفت لیاقت:
لیاقت هم وقتیه که داریم به چیزی لیاقت چیزی رو اطلاق میکنیم. معمولا با همون «ی» به کار میره. یه طورایی، انگار داریم لیاقت رو بهش نسبت میدیم! مثل چی؟
خوردنی، دیدنی، بوسیدنی، بوئیدنی و الی آخر...
حالا برگردیم به سؤال!
یک رو ببینید:
سحرزاد
زخمدار
جهانآفرین
نیلیپوش
به سه تای آخری میگیم صفت مرخم. یعنی چی؟ مرخم یعنی دمبریده.
اینا در اصل صفت فاعلی بودن. به این شکل:
زخمدارنده
جهانآفریننده
نیلیپوشنده
و اون آخرشون حذف شده. پس اینا یه نوع صفتن و سحرزاد جوابه.
و توی مورد ب
ایرانی
کبریایی
شکاری
صفت نسبی هستن.
درحالی که قطعا نورانی به معنی منسوب به نوران نیست.
سؤال ۹) -
سؤال ۱٠) -
سؤال ۱۱) -
سؤال ۱۲) الف) صادقانه بخوام بگم خود من سر جلسه اگه با این سؤال مواجه بشم درود میفرستم بر اموات طراح. چونکه اصلا مشخص نیست دقیقا داره چی میپرسه و چی میخواد! بگذریم...
ب) واو وا ربطه.
زره لخت لخت است و قبا چاک چاک است.
ج) -
سؤال ۱۳) -
سؤال ۱۴) -
آسون یا سخت بودن سؤالا رو میخواستم مشخص کنم که الکی دلتون نلرزه از سؤالا.
ولی خب به نظزم توی قلمروی زبانی و املا سختی و آسونی مشخص کردن غلطه. چونکه بسته به حفظیاتتونه و ممکنه از مطالعه و دانش مطالعاتی بیاد. اما سر دو قلمروی بعدی مشخص میکنم...
اگر سؤالی بود بپرسید.
@یازدهم
@دوازدهم
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
جزوه و روزی یک تست آرایه های ادبی
-
با سلام دوستان عزیز
آرایه های ادبی سهمیش 3 تست در کنکوره که میشه 12 درصد
ما تو دبیرستان آرایه های ادبی رو تابستون درس میدم وبعد هفته ای 5 الی 10 تا تست به عنوان تکلیف به بچه ها داده میشه . که با بررسی هایی که روی کارنامه های اونا تو کنکور سراسری انجام شده به این نتیجه رسیدیم که این کار نتیجه بخشهبنابراین من از امروز روزی یه تست ارایه قرار میدم با جوابش امیدوارم که شما هم نتیجه بگیرید.
شاید بگید پس درسنامش کو نمیشه که آرایه ها رو ندونیم و تست بزنیم در جوابتون باید بگم :بخش بیاموزیم در پایان این درس ها که در زیر میاد مرجع اصلیه (کلی کتاب کمک آموزشی تو بازار واسه آرایه ها هست اما من توصیه میکنم هیچ کدوم از این کتاب ها رو نخرید چون همشون یه توضیح کوتاه دادن و معمولا با خوندن اونا همون چیزی رو متوجه میشید که با خوندن مرجع اصلی هم به اون نتیجه میرسید)
پس شد بخش بیاموزیم ها در پایان درس های :ادبیات اول دبیرستان (درس3و6و8) ادبیات دوم دبیرستان (درس1و2و5و12و17و23) ادبیات سوم دبیرستان (درس2و8)آرایه های ادبی با تکرار و تمرین اسون میشه اول همه ی بخش های بالا رو بخونید بعد برید سراغ تست .
اگه خیلی به داشتن درسنامه اصرار دارید من به زودی یه درسنامه که واسه انتشارات دریافته رو واسه دانلود میزارم
حالا بریم سراغ تست اول
کدام آرایه در بیت زیر دیده نمی*شود؟
- روا مدار خدایا که در حریم وصال / رقیب محرم و هجران نصیب من باشد (تضاد- استعاره)
- من آن نگین سلیمان به هیچ نستانم / که گاه گاه بر او دست اهرمن باشد(تلمیح- مجاز)
- صوفی ار باده به اندازه خورد نوشش باد /ور نه اندیشه ی این کار فراموشش باد (اسلوب معادله- تناسب)
- و آن که یک جرعه می از دست تواند دادن /دست با شاهد مقصود در آغوشش باد (تشبیه- کنایه).
.
.
.
.
.
.
.
.
پایخ ::courage:
گزینه 3. این بیت اسلوب معادله ندارد. استعاره گزینه 1 «حریم وصال» است: وصال مثل جای مقدسی که حریم دارد مثل حریم کعبه، حریم مسجد و ... . وصال و هجران تضاد است. در گزینه 2 «نگین» مجاز از انگشتر است و تلمیح دارد به داستان جنی که انگشتر سلیمان را ربود. در گزینه 4 «شاهد مقصود» اضافه تشبیهی است: مقصود مثل زیبارویی است که آن را در آغوش می*کشند.
-
behnam;2407 said:
با سلام دوستان عزیز آرایه های ادبی سهمیش 3 تست در کنکوره که میشه 12 درصد ما تو دبیرستان آرایه های ادبی رو تابستون درس میدم وبعد هفته ای 5 الی 10 تا تست به عنوان تکلیف به بچه ها داده میشه . که با بررسی هایی که روی کارنامه های اونا تو کنکور سراسری انجام شده به این نتیجه رسیدیم که این کار نتیجه بخشه بنابراین من از امروز زوزی یه تست ارایه قرار میدم با جوابش امیدوارم که شما هم نتیجه بگیرید. شاید بگید پس درسنامش کو نمیشه که آرایه ها رو ندونیم و تست بزنیم در جوابتون باید بگم بخش بیاموزیم در پایان این درس ها که در زیر میاد مرجع اصلیه (کلی کتاب کمک آموزشی تو بازار واسه آرایه ها هست اما من توصیه میکنم هیچ کدوم از این کتاب ها رو نخرید چون همشون یه توضیح کوتاه دادن و معمولا با خوندن اونا همون چیزی رو متوجه میشید که با خوندن مرجع اصلی هم به اون نتیجه میرسید) پس شد بخش بیاموزیم ها در پایان درس های :ادبیات اول دبیرستان (درس3و6و8) ادبیات دوم دبیرستان (درس1و2و5و12و17و23) ادبیات سوم دبیرستان (درس2و8)
آرایه های ادبی با تکرار و تمرین اسون میشه اول همه ی بخش های بالا رو بخونید بعد برید سراغ تست .اگه خیلی به داشتن درسنامه اصرار دارید من به زودی یه درسنامه که واسه انتشارات دریافته رو واسه دانلود میزارمکدام آرایه در بیت زیر دیده نمی*شود؟
- روا مدار خدایا که در حریم وصال / رقیب محرم و هجران نصیب من باشد (تضاد- استعاره)
- من آن نگین سلیمان به هیچ نستانم / که گاه گاه بر او دست اهرمن باشد(تلمیح- مجاز)
- صوفی ار باده به اندازه خورد نوشش باد /ور نه اندیشه ی این کار فراموشش باد (اسلوب معادله- تناسب)
- و آن که یک جرعه می از دست تواند دادن /دست با شاهد مقصود در آغوشش باد (تشبیه- کنایه).
.
.
.
.
.
.
.
.
پایخ ::courage:
گزینه 3. این بیت اسلوب معادله ندارد. استعاره گزینه 1 «حریم وصال» است: وصال مثل جای مقدسی که حریم دارد مثل حریم کعبه، حریم مسجد و ... . وصال و هجران تضاد است. در گزینه 2 «نگین» مجاز از انگشتر است و تلمیح دارد به داستان جنی که انگشتر سلیمان را ربود. در گزینه 4 «شاهد مقصود» اضافه تشبیهی است: مقصود مثل زیبارویی است که آن را در آغوش می*کشند.
اینم درس نامه ارایه های ادبی
http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/uploaded/12_01405511707.pdf -
بسیار عالی این درسنامه توسط دکتر هامون سبطی از انتشارات دریافت هست، اینکه هر روز یه تست قرار می دید واقعا عالی است،
دوستان اگر سوال داشتند تاپیک جداگانه بزنند،
و لطفا هر روز تست ها را پاسخ به همین پست ارسال کنید و من این موضوع را مهم می کنماگر می خواهید این موضوع را پرینت کنید، از ابزارهای موضوع -> پرینت را انتخاب نمایید.
-
با سلام همان طور که وعده داده بودم هر روز یک تست قرار میدم با جواب اینم تست دوم
در کدام گزینه ایهام *و تلمیح نمی*بینید؟
- بر مهر چرخ و شیوه*ی او نیست اعتماد /ای وای بر کسی که شد ایمن ز مکر وی
- جهان پیر رعنا را ترحم در جبلت نیست / ز مهر او چه می*پرسی در او همت چه می*بندی
- اورنگ کو گلچهر کو نقش وفا و مهر کو /حالی من اندر عاشقی داو تمامی میزنم
- ز دوستان تو آموخت در طریقت مهر /سپیده دم که صبا چاک زد شعار سیاه
پاسخ:
گزینه 4: مهر ایهام تناسب دارد. معنی اصلی طریق محبت است و مهر در معنی خورشید با سپیده دم تناسب دارد. در سایر گزینه ها:
گزینه 1: مهر ایهام دارد: خورشید و محبت. تلمیح به بی اعتباری دنیا.
گزینه 2: مشابه گزینه پیش.
گزینه 3: وفا و مهر نام عاشق و معشوقی مشابه لیلی و مجنون بوده است. بنابراین هم تلمیح دارد و هم ایهام.خود تست :
http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/uploaded/12_01405589388.pdf
پاسخ تست:
http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/uploaded/12_01405589431.pdf -
با سلام سومین روز وسومین تست
در کدام دو بیت تشبیه، ایهام و تناسب دیده می*شود؟
-
الف- آن ترک پری چهره که دوش از بر ما رفت / یا رب چه خطا دید که از راه خطا رفت
-
ب- دو چشم شوخ تو برهم زده خطا و حبش / به چین زلف تو ماچین و هند داده خراج
-
ج- پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت / آفرین بر نظر پاک خطاپوشش باد
-
د- غمزه* ی شوخ تو خونم به خطا می*ریزد / فرصتش باد که خوش فکر صوابی دارد
- الف و د / 2- ج و ب 3- ب و د / 4- الف و ب
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
پاسخ :
گزینه 4. توضیح ابیات:
الف: در «پری*چهره» تشبیه دیده می*شود. یعنی آن*که چهره*ای چون پری دارد. «خطا»ی دوم در بیت ایهام دارد. یکی به معنی «اشتباه»، و
دیگری شهری در ترکستان چین به پروراندن خوبرویان و آهوی مشک مشهور است. در معنی اخیر، این واژه با «ترک» مصرع اول تناسب دارد.
در باقی گزینه*ها:
ب: این گزینه هم صحیح است. گزینه 2: چین در مصرع دوم ایهام دارد: «چین و شکن» و «کشور چین». (در معنی اخیر زلف یار به کشور تشبیه شده است.) تناسب بین خطا و حبش و چین و ماچین و هند نیز مشهود است. (خطا در مصرع اول با توجه به توضیح گزینه*ی پیش ایهام تناسب دارد.)
گزینه 3: هیچ یک از موارد دیده نمی شود.
گزینه 4: تشبیه و ایهام دیده نمی*شود. خطا در این بیت تنها یک معنی دارد. بین غمزه و شوخ خون ریختن می*توان تناسب قائل شد.
خنده و گریه*ی عشاق ز جایی دگر است / می*سرایم به شب و وقت سحر می*مویم(ایهام تناسب عشاق)
خود تست:
http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/uploaded/12_01405696900.pdf
پاسخ تست :
http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/uploaded/12_01405696947.pdf -
-
سلام اینم تست چهارم
در کدام گزینه ایهام، تشخیص و تناسب نمی*بینید؟
- به تنگ چشمی آن ترک لشگری نازم / که حمله بر من مسکین یک قبا آورد
- به مردمی که دل دردمند حافظ را /مزن به ناوک دلدوز مردم افکن چشم
- من از بازوی خود دارم بسی شکر / که زور مردم*آزاری ندارم
- مراد دل ز تماشای باغ عالم چیست؟ / به دست مردم چشم از رخ تو گل چیدن.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
پاسخ :
گزینه 3: در این بیت فقط مراعات بین زور و بازو دیده می شود و سایر موارد وجود ندارد.
گزینه 1:ایهام:تنگ چشمی: یکی چشمهای باریک و دیگری حرص و طمع.
گزینه 2: ایهام: مردم افکن به دو معنای افکننده ی انسان و افکننده ی مردمک چشم. تشخیص: نسبت دادن ناوک انداختن به چشم. تناسب:مردم،چشم
گزینه 4:در بیت ایهام تناسب وجود دارد.مردم به معنای مردمک چشم است اما معنای دیگرش(انسان) با دست،چشم و رخ تناسب دارد. هم چنین نسبت دادن گل چیدن به دست مردمک چشم تشخیص است.
خود تست:
http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/uploaded/12_01405792133.pdf
پاسخ تست:
http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/uploaded/12_01405792234.pdf -
تست پنجم :
کدام گزینه ایهام ندارد؟
- خزینه*ی دل حافظ به زلف و خال مده / که کارهای چنین حد هر سیاهی نیست
- سواد زلف سیاه تو جاعل الظلمات / بیاض روی چو ماه تو فالق الاصباح
- ز بنفشه تاب دارم که ز زلف او زند دم / تو سیاه کم بها بین که چه در دماغ دارد
- دی گله*ای ز طره*اش کردم و از سر فسوس / گفت که این سیاه کج گوش به من نمی*کند.
.
.
.
.
.
.
.
.
پاسخ:
گزینه 2:در این گزینه ایهام وجود ندارد.
در سایر گزینه ها کلمه ی سیاه ایهام دارد:1- سیاه رنگ 2- غلام سیاه پوست. ضمنا سواد و بیاض به ترتیب به معنای چرکنویس و پاکنویس با هم ایهام تناسب دارند.
خود تست:
http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/uploaded/12_01405878314.pdf
پاسخ تست:
http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/uploaded/12_01405878442.pdf -
کدام آرایه را دربیت زیر نمی*بینید؟
« سلامی چو بوی خوش آشنایی / بر آن مردم دیده*ی روشنایی»- استعاره*ی مکنیه و تشبیه
- تتابع اضافات و حس*آمیزی
- حسن تعلیل و واج*آرایی
- ایهام و تناسب.
.
.
.
.
.
.
.
..
.
.
.
پاسخ:
گزینه 3:در بیت حسن تعلیل و واج آرایی وجود ندارد.
گزینه 1: استعاره مکنیه: برای آشنایی بو فرض کردن یعنی آشنایی گلی است که بودارد. تشبیه: سلام به بوی خوش آشنایی
گزینه 2: تتابع اضافات: مردمف دیده*یف روشنایی دو مضاف*الیه پشت سر هم آمنده و تتابع اضافات را شکل داده است. استعاره مصرحه: مردم دیده استعاره از یار است.
گزینه 4:ایهام : مردم ، تناسب: مردم، دیده، روشنایی
خود تست:
http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/uploaded/12_01406002990.pdf
پاسخ تست:
http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/uploaded/12_01406003056.pdf -
در کدام گزینه ایهام، کنایه و تشخیص دیده می*شود؟
- به بوی نافه*ای کآخر صبا زان طره بگشاید /زتاب جعد مشکینش چه خون افتاد در دلها
- مژه*ی سیاهت ار کرد به خون ما اشارت / ز فریب او بیندیش و غلط مکن نگارا
- دور دار از خاک و خون دامن چو بر ما بگذری / کاندرین ره کشته بسیارند قربان شما 4.چنین که صومعه آلوده شد ز خون دلم / گرم به باده بشویید حق به دست شماست
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
پاسخ:
گزینه 1:ایهام:بوی(توضیح در سؤالات پیشین ذکر شد). کنایه: خون در دل افتادن: دچار رنج و درد شدن. تشخیص: گشودن طره به باد صبا نسبت داده شده.
گزینه 2:تنها تشخیص دیده می شود: اشارت کردن به کشتن کسی توسط مژه ی چشم.
گزینه 3: هیچ موردی دیده نمی شود..
گزینه 4: ایهام: حق به دست شما است:1- حق با شما است. 2- آنچه در دست شماست حق است.
خود تست:
http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/uploaded/12_01406003297.pdf
پاسخ تست:
http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/uploaded/12_01406003339.pdf -
ممنون