ادبیات کنکور
-
%(#0f57ff)[24_]آرایه های بیت زیر، در کدام گزینه «%(#0f57ff)[تماما]» درست است؟
%(#0f57ff)[مگر که لاله بدانست بی وفایی دهر/که تا بزاد و بشد جام می ز کف ننهاد»]
%(#0f57ff)[1)]کنایه - تشبيه - مجاز - ایهام
%(#0f57ff)[۲)] حسن تعلیل - ایهام - مجاز - کنایه
%(#0f57ff)[3)] استعاره - تضاد - مجاز - حسن تعلیل
%(#0f57ff)[۴)] استعاره - تشبیه - کنایه - ایهام تناسب -
%(#00584c)[25_] آرایه های مقابل همه ابیات، «کاملا» درست است؛ به جز
%(#00584c)[۱)]مژگان توتا تیغ جهانگیر برآورد/ بس کشته دل زنده که بر یکدیگر افتاد(اغراق، استعاره)
%(#00584c)[۲)] گفتم ای جان جهان دفتر گل عیبی نیست/ که شود فصل بهار از می ناب آلوده %(#00584c)[(تشبیه، جناس)]
%(#00584c)[۳)] یاقوت جان فزایش از آب لطف زاده / شمشاد خوش خرامش در ناز پروریده (استعاره، واج آرایی)
%(#00584c)[۴)]به می پرستی از آن نقش خود زدم بر آب /تا خراب کنم نقش خود پرستیدن %(#00584c)[(ایهام، کنایه)] -
%(#ff11ff)[۲۶_] در کدام بیت آرایه های %(#ff11ff)[استعاره - تشبيه - اغراق - کنایه»] به کار رفته است؟
%(#ff11ff)[۱ )] بس کن از سرکه فشاندن زآن لب میگون که من/ دل بر آن میگون لب سرکه فشان خواهم فشاند
%(#ff11ff)[۲)] پای خاکین کن درآ کز چشم خونین هر نفس/ گوهر اندر خاک پایت رایگان خواهم فشاند
%(#ff11ff)[۳)] گر چو چنگم در بر آیی زلف در دامن کشان /از مژه یک دامنت لعل روان خواهم فشاند
%(#ff11ff)[۴)]بر سر خاک اوفتان خیزان ز جور آسمان/ از تظلم خاک هم بر آسمان خواهم فشاند -
ببخشید یکم زیاد شد آخه اون روز نذاشته بودم بجاش امروز گذاشتم
-
دانش-آموزان-آلاء بچه-های-کنکور-تجربی-1400
یازده تجربی ریاضیا
شهیده sh
@Elham650 ابوالفضل ریسی
@Dr-Rashidi
سلامبچه ها اگه خواستید بیاید
-
%(#ff0000)[۱_]ابیات کدام گزینه با یکدیگر قرابت معنایی دارند؟
%(#ff0000)[الف)] دهان ببند و امین باش در سخن داري/ که شه کلید خزینه بر امین کشدا
%(#ff0000)[ب)] در هر سخن از جان شما هست جوابی /هر چند دهان را به جوابی نگشایید
%(#ff0000)[ج)] تو دانی که چون دیو رفت از قفس/ نیاید به لا حول کس باز پس
%(#ff0000)[د)] جز سخن چیزي ندارم گر مرا چیزیستی /با چنان چیزي کجا دیوان و دفتر گویمی
%(#ff0000)[هـ)] سخن گفته دگر باز نیاید به دهن / اول اندیشه کند مرد که عاقل باشد
%(#ff0000)[۱)]الف، ب
%(#ff0000)[۲)] د، ب
%(#ff0000)[۳)]الف، د
%(#ff0000)[۴)]ج، هـفاطمه خلیلی سلام خداقوت
من تو یه پست جواب میدم شلوغ نشه ولی پست طولانی میشه
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[۱_]ابیات کدام گزینه با یکدیگر قرابت معنایی دارند؟
%(#ff0000)[الف)] دهان ببند و امین باش در سخن داري/ که شه کلید خزینه بر امین کشدا
%(#ff0000)[ب)] در هر سخن از جان شما هست جوابی /هر چند دهان را به جوابی نگشایید
%(#ff0000)[ج)] تو دانی که چون دیو رفت از قفس/ نیاید به لا حول کس باز پس
%(#ff0000)[د)] جز سخن چیزي ندارم گر مرا چیزیستی /با چنان چیزي کجا دیوان و دفتر گویمی
%(#ff0000)[هـ)] سخن گفته دگر باز نیاید به دهن / اول اندیشه کند مرد که عاقل باشد
%(#ff0000)[۱)]الف، ب
%(#ff0000)[۲)] د، ب
%(#ff0000)[۳)]الف، د
%(#ff0000)[۴)]ج، هـگزینه ۴
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ff00)[۲_]در کدام گزینه مفهوم دو بیت با یکدیگر تناسب دارند؟
%(#00ff00)[۱)]تا خار غم عشقت آویخته در دامن کوته نظري باشد رفتن به گلستان ها
زیر سر بالش دیباست تو را کی دانی که من از خار و خس بادیه بستر کردم
%(#00ff00)[۲)] می سوزم و می سازم از آن روي که چون عود کار من دلسوخته از سوز به ساز است
بسوز اي دل که تا خامی نیاید بوي دل از تو کجا دیدي که بی آتش کسی را بوي عود آید؟
%(#00ff00)[۳)]این همه گفتیم لیک اندر بسیچ بی عنایات خدا هیچیم هیچ
ّ عنایتی که تو را بود اگر مبدل شد خلل پذیر نباشد ارادتی که مراست
%(#00ff00)[۴)] کبوتري که دگر آشیان نخواهد دید قضا همی بردش تا به سوي دانه و دام
چون ز میدان قضا تیر بلا گشت روان جان سپر سازد مردانه و پنهان نشودگزینه ۲
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0010f0)[۳_]مفهوم بیتِ زیر از همۀ ابیات دریافت می شود؛ به جز:
%(#0010f0)[نیست جانش محرم اسرار عشق هرکه را در جان، غم جانانه نیست»]
%(#0010f0)[۱)]آتش از گرمی افسانۀ من گوش گرفت گوش هر خام کجا لایق گفتار من است
%(#0010f0)[۲)]پیام اهل دل است این خبر که سعدي داد نه هر که گوش کند معنی سخن داند
%(#0010f0)[۳)]کی به هر نامحرمی چاك جگر خواهم نمود من که زخمش را نهان از چشم سوزن داشتم
%(#0010f0)[۴)]پیش گل نتوان حدیث روي او گفتن سلیم هر که گوشی پهن سازد محرم این راز نیستگزینه ۲
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0f8888)[۴_]در همۀ گزینه ها به جز گزینۀ .................. شاعر هنجارشکنی کرده است.
%(#0f8888)[۱)]گرچه بر آتش زدن را مشورت در کار نیست/ فالی از بال و پر پروانه می باید گشود
%(#0f8888)[۲)] پروانه بیا گرم و ز من طرز بیاموز/ آتش زده در خانۀ من شمع طرازي
%(#0f8888)[۳)] پروانه ز من، شمع ز من، گل ز من آموخت/ افروختن و سوختن و جامه دریدن
%(#0f8888)[۴)ُ] تو اي پروانۀ عاجز، تلاش قرب آتش کن/ که من از گرمی پرواز می سوزم پر خود راگزینه۱
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0888)[5_]همه ابیات با بیت زیر تناسب مفهومی دارند، به جز:
من و مقام رضا بعد از این و شکر رقیب
که دل به درد تو خو کرد و ترک درمان گفت%(#ff0888)[۱)] هر که روزی بی رضایش چهره ی زیباش دید
بی خلاف از وی برآرد داغ بی صبری دمار%(#ff0888)[۲)] در خرابات رضا نشو و نما یافته ام
دُرد میخانه ی قسمت می سرجوش من است%(#ff0888)[۳)] مرا به بند تو دوران چرخ راضی کرد
ولی چه سود که سررشته در رضای تو بست%(#ff0888)[۴)]صبر و تحمل است و رضا چاره با قضا
تدبیر این قضیه برون زین سه چار نیستگزینه ۱
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00f888)[۶_]در متن زیر چند صفت پیشین و چند ترکیب وصفی وجود دارد؟
یک قرن بیشتر است که اختلافات و جنگ های داخلی مثل کاردی بر پهلوی این کشور نشسته است ،اما در این فاصله اروپا قدم های بزرگی برای پیشرفت برداشته است، آنها کارگاههای متعدد صنعتی ساختند."
%(#00f888)[۱)]دو-شش
%(#00f888)[۲)]دو-هشت
%(#00f888)[۳)]سه-هفت
%(#00f888)[۴)]سه-هشتنمیدونم
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[۷_]کدام بیت با بیت زیر قرابت مفهومی دارد؟
چنان به جاذبه شوق خلیفه میبردم
که تر نمیشودَم پای از شط بغداد%(#ff00ff)[۱)] بساط سبزه لگد کوب شد به پای نشاط
ز بس که عارف و عامی برقص بر جستند%(#ff00ff)[۲)] جمال کعبه چنان می کشاندم به نشاط
که خارهای مغیلان حریر می آید%(#ff00ff)[۳)] در این زمان چنان پست شد ترانه ی عشق
که در بهار نخیزد ز بلبلان فریاد%(#ff00ff)[۴)] کم نشاطی نیست آزادی از این وحشت سرا
زیر شمشیر شهادت رقص بسمل کردهایمگزینه ۲
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff8888)[۸_]آرایه های مقابل همه ی ابیات تماماً درست است، به جز:
%(#ff8888)[۱)]اگر سنجی به میزان وفا کوه غم ما را
تو را پله ی انصاف سنگ کم کجا ماند؟ (%(#ff8888)[اغراق -جناس])%(#ff8888)[۲)] بهار عمر خواه ای دل، وگر این چمن هر سال
چون نسرین صد گل آرد بار و چون بلبل هزار آرد (%(#ff8888)[ایهام تناسب-استعاره)]%(#ff8888)[۳)] در آن دل از هلاک عشقبازان غم کجا ماند ؟
گریه در خاطر خورشید از شبنم کجا ماند؟ (%(#ff0000)[واج آرایی-استعاره)]%(#ff8888)[۴)] مسلسل چون شود امواج، می پاشد ز هم کشتی
به حال خویش دل در زلف خم در خم کجا ماند؟
%(#ff8888)[(اسلوب معادله-ایهام)]گزینه ۴
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0ff7ff)[9_]کدام بیت زیر" تقابل فهومی "دارد؟
"رزق هر چند بی گمان برسد
شرط عقل است جستن از درها"%(#0ff7ff)[۱)] قانع از رزق پریشان با دل صد پاره شو
روزی آماده میخواهی برو غمخوار شو%(#0ff7ff)[۲)]گرچه از آتش زبانی شمع این نه محفلم
نیست رزقی جز سر انگشت پشیمانی مرا%(#0ff7ff)[۳)] دخل و خرج خویش را چون مه برابر هرکه کرد
کم نگردد روزی اش هرگز ز خوان آفتاب%(#0ff7ff)[۴)] دست بیعت با توکل داده ام روز ازل
از برای رزق کوشیدن نمی آید ز منگزینه ۱
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ff59)[۱۰_]نوع حرف «و» در کدام گزینه متفاوت است؟
%(#00ff59)[۱)]عذري بنه اي دل که تو درویشی و او را /در مملکت حسن سر تاجوري بود
%(#00ff59)[۲)]زشت و نکو زادة وهم خداوند توست /لذت کردارگیر، گام بنه، جوي کام
%(#00ff59)[۳)]ره این است روي از طریقت متاب/ بنه گام و کامی که داري بیاب
%(#00ff59)[۴)]من این طمع نکنم کز تو کام بر گیرم/ مگر ببینمت از دور و گام بر گگزینه ۲
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0059ff)[11_]مفهوم کدام گزینه با بقیه متفاوت است؟
%(#0059ff)[۱)]زاهد ایمن مشو از بازي غیرت زنهار%(#0059ff)[/] که ره از صومعه تا دیر مغان این همه نیست
%(#0059ff)[۲)]برخیز تا یک سو نهیم این دلق ازرق فام را %(#0059ff)[/]بر باد قلّاشی دهیم این شرك تقوا نام را
%(#0059ff)[۳)]صراحی می کشم پنهان و مردم دفتر انگارند%(#0059ff)[/] عجب گر آتش این زرق در دفتر نمی گیرد
%(#0059ff)[۴)]دیگر مگو که زاهد ما را گذشت نیست%(#0059ff)[/] نگذشت اگر چه از سر دنیا ز دین گذشتگزینه۲
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ffff)[۱۲_]بیت زیر با کدام بیت قرابت مفهومی دارد؟!
مگر ب تیغ اجل خیمه برکنم ورنه
رمیدن از دولت نه رسم و راه من است%(#00ffff)[۱)] اگر پیش از اجل یک دم بمیری در آن یک دم دو عالم را بگیری
%(#00ffff)[۲)] با چنین عمری که ما بر حال خود درمانده ایم
کس نمیداند چه می خواهد شد عجل از جان%(#00ffff)[۳)]تا نزند بر سرم دست اجل استین
کیست که بر گیردم روی از این آستان%(#00ffff)[۴)] زندگی از وصل اوست وز غم او چاره نیست
گر بکشد گو بکش پیش از اجل کس نمردگزینه ۳
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ff00)[13_]در کدام بیت یک جمله %(#00ff00)[نهاد+مفعول+ مسند +فعل] یافت میشود و فاقد منادا است؟
%(#00ff00)[۱)] تا مگر صائب شکست خویش را سازی درست
در پی خورشید تابان روز و شب چون ماه باش%(#00ff00)[۲)] همیشه فکرت صائب شکار دل می کرد
کمند ناله او نیست دل شکار امروز%(#00ff00)[۳)] غیر صائب که دمی می زند از سوز جگر
اثر از گرمی گفتار نماند است امروز%(#00ff00)[۴)] مرد نیرنگ خزان و نوبهاران نیستی
در بساط خاک صائب غنچه ی تصویر باش
اینو حس میکنم یه بار گذاشتم شایدم تو ذهنم بودهاگه از نظرتون تکراری نبود جواب بدید
نمیدونم
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ffff)[۱۴_] در همه ابیات، %(#00ffff)[آرایه های ایهام و کنایه»]، هر دو، وجود دارند؛ به جز .........
%(#00ffff)[۱)] من به بوی توام ای دوست هواخواه بهار/ کز نسیمش به دماغم همه بوی تو رسد
%(#00ffff)[۲)] ز حسرت لب شیرین هنوز می بینم /که لاله میدمد از خون دیده فرهاد
%(#00ffff)[۳)] من همان روز ز فرهاد طمع ببریدم/ که عنان دل شیدا به کف شیرین داد
%(#00ffff)[۴)] خیال شهسواری پخت و ناگه شد دل مسکین/ خداوندا نگه دارش که بر قلب سواران زدگزینه ۲
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ff00)[15_] بیت زیر دارای کدام آرایه هاست؟
%(#00ff00)[ناله زیر و زار من، زارتر است هر زمان/بس که به هجر می دهد عشق تو گوش مال من]
%(#00ff00)[۱)] استعاره - مجاز - جناس - ایهام
%(#00ff00)[۲)] کنایه - مجاز - تشبيه - حسن تعلیل
%(#00ff00)[۳)] کنایه - تشبيه - حسن تعلیل - واج آرایی
%(#00ff00)[۴)] استعاره - کنایه - جناس - واج آراییگزینه ۴
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0010f0)[16_] آرایه های «%(#0010f0)[اغراق - تضاد - تشبيه - ایهام]» به ترتیب در کدام ابیات آمده است؟
%(#0010f0)[الف)] نسخه قانون عشقت باید ای بیمار نفس/ تاشفا بخشد دوا با درد نادانی تو
%(#0010f0)[ب)] ای به جام لاله شبنم راح ریحانی تو/ سرو و گل مست اند و ساقی ابر نیسانی تو
%(#0010f0)[ج)] چون شفق رنگین کند محراب سیمین افق /روز و شب محوند در سیمای روحانی تو
%(#0010f0)[د)] سود از این بهتر چه می خواهی که سودا میکنند/ جئت باقی به این بیغوله فانی تو
%(#0010f0)[۱)] ج - د - ب - الف
%(#0010f0)[۲)] ج - ب - الف - د
%(#0010f0)[۳)] الف - ج - د -ب
%(#0010f0)[۴)] الف- د - ج -بگزینه ۱
جئت همون جنت نیست؟فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ffff)[17_] در کدام بیت بیشترین آرایه «%(#00ffff)[تضاد]» وجود دارد؟
%(#00ffff)[۱)] شیرین ننماید به دهانش شکر وصل/آن را که فلک زهر جدایی نچشاند
%(#00ffff)[۲)] قناعت میکنم با درد چون درمان نمی یابم/تحمل میکنم با زخم چون مرهم نمی بینم
%(#00ffff)[۳)] شور فرهادم به پرسش سر به زیر افکنده بود /ای لب شیرین جواب تلخ سربالا چرا؟
%(#00ffff)[۴)] گردون مرا ز محنت هستی رها نخواست/مرگم رسیده بود ولیکن خدا نخواستگزینه۳
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[18_]در همه ابیات، به جز بيت .................... «%(#ff00ff)[حذف به قرینه معنوی]» صورت گرفته است.
%(#ff00ff)[۱)] چنان که در نظری در صفت نمی آیی / منت چه وصف بگویم؟ تو خود در آینه بین
%(#ff00ff)[۲)] فروغ رای تو مصباح راههای مخوف / عنان عزم تو مفتاح ملک های حصین
%(#ff00ff)[۳)] ابر رحمت بر تو باران سال و ماه/ روح راحت بر روان والدین
%(#ff00ff)[۴)] بخت را با دوستانت اتفاق / چرخ رابا دشمنان حرب حنينگزینه ۱
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff8888)[19_]۱۱- مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff8888)[دمی آب خوردن پس از بدسگال /به از عمر هفتاد و هشتاد سال]
%(#ff8888)[۱)] از دست تو مشت بر دهان خوردن /خوشتر که به دست خویش نان خوردن
%(#f09999)[۲)] خوشا وقت مجموع آن کس که اوست/پس از مرگ دشمن در آغوش دوست
%(#f09999)[۳)] کسی را که دانی که خصم تو اوست/ نه از عقل باشد گرفتن به دوست
%(#f09999)[۴)] اگر خویش دشمن، شود دوست دار/ز تلبيسش ایمن مشو زینهارگزینه ۲
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0777)[20_] مفهوم عبارت «%(#ff0777)[برای من خواندن این که شن ساحل ها نرم است کافی نیست؛ می خواهم پای برهنه ام این نرمی را حس کند.]» با کدام بیت تناسب ندارد؟
%(#ff0777)[١)] ای اهل هنر قصه همین است که گفتم /هان تا نفروشید یقینی به گمانی
%(#ff0777)[۲)] جایی که یقین باشد، شک را چه محل باشد؟/ ظلمت به کجا ماند، بانور که بستیزد؟
%(#ff0777)[۳)] خدایگان جهان بر جهانش کرد ملک/ يقين خلق گمان شد، گمان خلق یقین
%(#ff0777)[۴)] آن چیز کز این پیش گمان بود یقین گشت/ دانی نتوان داد یقینی به گمانیگزینه ۳
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff931f)[21_] کدام بیت، دارای «%(#ff931f)[یک استعاره و بیشترین مجاز]» است؟
%(#ff931f)[۱)] چگونه سرو روانی به فکر خون من افتد/که ریخت خون جهانی به خاک راهگذارش
%(#ff931f)[۲)] مرا به صیدگهی می کشد کمند محبت/که خون شیر خورند آهوان شیرشکارش
%(#ff931f)[۳)] چه عشوهها که خریدم ز چشم عشوه فروشش/چه بادهها که کشیدم ز لعل باده گسارش
%(#ff931f)[۴)] کجا رواست که یکجا رود به دامن گلچین/گلی که بلبل مسکین کشید زحمت خارشنمیدونم
امان از دست استعارهفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ddff)[22_]آرایه های بیت زیر، کدام است؟
«%(#00ddff)[قضای لازم است آن را که بر خورشید عشق آرد که همچون ذره در مهرش گرفتار هوا مانده]
%(#00ddff)[۱)] تشبیه - ایهام - مجاز
%(#00ddff)[۲)] تشبیه - استعاره - ایهام تناسب
%(#00ddff)[۳)] استعاره - کنایه - اسلوب معادله
%(#00ddff)[۴)] استعاره - ایهام تناسب - جناسگزینه ۴
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[23_]ترتیب آرایه های %(#ff0000)[ایهام - پارادوکس - مجاز - تلمیح»] در کدام گزینه درست آمده است؟
%(#ff0000)[الف)] چون شدم کشته پیکان خدنگ غم عشق/ بر دلم چند زنی ناوک دل دوز امشب
%(#ff0000)[ب)] هرچه نتوان یافت در ظلمت ز آب زندگی /من همان در تیره شب می یابم از جام شراب
%(#ff0000)[ج)] از دیده بیفتاده سرشکم که به شوخی /بر گوشه چشم آمد و بر جای تو بنشست
%(#ff0000)[د)] «خواجو» چو نام عاشقان ننگ است پیش اهل /دل گر نیک نامی بایدت درباز نام و ننگ را
%(#ff0000)[۱)] ج - د - الف - ب
%(#ff0000)[۲)] الف - ب - د - ج
%(#ff0000)[۳)] ج - د - ب - الف
%(#ff0000)[۴)] الف - ج - د -بگزینه ۱
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0f57ff)[24_]آرایه های بیت زیر، در کدام گزینه «%(#0f57ff)[تماما]» درست است؟
%(#0f57ff)[مگر که لاله بدانست بی وفایی دهر/که تا بزاد و بشد جام می ز کف ننهاد»]
%(#0f57ff)[1)]کنایه - تشبيه - مجاز - ایهام
%(#0f57ff)[۲)] حسن تعلیل - ایهام - مجاز - کنایه
%(#0f57ff)[3)] استعاره - تضاد - مجاز - حسن تعلیل
%(#0f57ff)[۴)] استعاره - تشبیه - کنایه - ایهام تناسبگزینه ۲
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00584c)[25_] آرایه های مقابل همه ابیات، «کاملا» درست است؛ به جز
%(#00584c)[۱)]مژگان توتا تیغ جهانگیر برآورد/ بس کشته دل زنده که بر یکدیگر افتاد(اغراق، استعاره)
%(#00584c)[۲)] گفتم ای جان جهان دفتر گل عیبی نیست/ که شود فصل بهار از می ناب آلوده %(#00584c)[(تشبیه، جناس)]
%(#00584c)[۳)] یاقوت جان فزایش از آب لطف زاده / شمشاد خوش خرامش در ناز پروریده (استعاره، واج آرایی)
%(#00584c)[۴)]به می پرستی از آن نقش خود زدم بر آب /تا خراب کنم نقش خود پرستیدن %(#00584c)[(ایهام، کنایه)]گزینه ۱
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff11ff)[۲۶_] در کدام بیت آرایه های %(#ff11ff)[استعاره - تشبيه - اغراق - کنایه»] به کار رفته است؟
%(#ff11ff)[۱ )] بس کن از سرکه فشاندن زآن لب میگون که من/ دل بر آن میگون لب سرکه فشان خواهم فشاند
%(#ff11ff)[۲)] پای خاکین کن درآ کز چشم خونین هر نفس/ گوهر اندر خاک پایت رایگان خواهم فشاند
%(#ff11ff)[۳)] گر چو چنگم در بر آیی زلف در دامن کشان /از مژه یک دامنت لعل روان خواهم فشاند
%(#ff11ff)[۴)]بر سر خاک اوفتان خیزان ز جور آسمان/ از تظلم خاک هم بر آسمان خواهم فشاندگزینه ۳
ممنون تستها عااالی بودن
ولی ۴۰ دقیقه جواب دادم که زیاده -
%(#00ffff)[۱۲_]بیت زیر با کدام بیت قرابت مفهومی دارد؟!
مگر ب تیغ اجل خیمه برکنم ورنه
رمیدن از دولت نه رسم و راه من است%(#00ffff)[۱)] اگر پیش از اجل یک دم بمیری در آن یک دم دو عالم را بگیری
%(#00ffff)[۲)] با چنین عمری که ما بر حال خود درمانده ایم
کس نمیداند چه می خواهد شد عجل از جان%(#00ffff)[۳)]تا نزند بر سرم دست اجل استین
کیست که بر گیردم روی از این آستان%(#00ffff)[۴)] زندگی از وصل اوست وز غم او چاره نیست
گر بکشد گو بکش پیش از اجل کس نمردفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ffff)[۱۲_]بیت زیر با کدام بیت قرابت مفهومی دارد؟!
مگر ب تیغ اجل خیمه برکنم ورنه
رمیدن از دولت نه رسم و راه من است%(#00ffff)[۱)] اگر پیش از اجل یک دم بمیری در آن یک دم دو عالم را بگیری
%(#00ffff)[۲)] با چنین عمری که ما بر حال خود درمانده ایم
کس نمیداند چه می خواهد شد عجل از جان%(#00ffff)[۳)]تا نزند بر سرم دست اجل استین
کیست که بر گیردم روی از این آستان%(#00ffff)[۴)] زندگی از وصل اوست وز غم او چاره نیست
گر بکشد گو بکش پیش از اجل کس نمردگزینه 3
من فکر کردم تموم شد رفتم
-
%(#00ff00)[13_]در کدام بیت یک جمله %(#00ff00)[نهاد+مفعول+ مسند +فعل] یافت میشود و فاقد منادا است؟
%(#00ff00)[۱)] تا مگر صائب شکست خویش را سازی درست
در پی خورشید تابان روز و شب چون ماه باش%(#00ff00)[۲)] همیشه فکرت صائب شکار دل می کرد
کمند ناله او نیست دل شکار امروز%(#00ff00)[۳)] غیر صائب که دمی می زند از سوز جگر
اثر از گرمی گفتار نماند است امروز%(#00ff00)[۴)] مرد نیرنگ خزان و نوبهاران نیستی
در بساط خاک صائب غنچه ی تصویر باش
اینو حس میکنم یه بار گذاشتم شایدم تو ذهنم بودهاگه از نظرتون تکراری نبود جواب بدید
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ff00)[13_]در کدام بیت یک جمله %(#00ff00)[نهاد+مفعول+ مسند +فعل] یافت میشود و فاقد منادا است؟
%(#00ff00)[۱)] تا مگر صائب شکست خویش را سازی درست
در پی خورشید تابان روز و شب چون ماه باش%(#00ff00)[۲)] همیشه فکرت صائب شکار دل می کرد
کمند ناله او نیست دل شکار امروز%(#00ff00)[۳)] غیر صائب که دمی می زند از سوز جگر
اثر از گرمی گفتار نماند است امروز%(#00ff00)[۴)] مرد نیرنگ خزان و نوبهاران نیستی
در بساط خاک صائب غنچه ی تصویر باش
اینو حس میکنم یه بار گذاشتم شایدم تو ذهنم بودهاگه از نظرتون تکراری نبود جواب بدید
گزینه 1
نه یادم نمیاد تکراری باشه
-
%(#00ffff)[۱۴_] در همه ابیات، %(#00ffff)[آرایه های ایهام و کنایه»]، هر دو، وجود دارند؛ به جز .........
%(#00ffff)[۱)] من به بوی توام ای دوست هواخواه بهار/ کز نسیمش به دماغم همه بوی تو رسد
%(#00ffff)[۲)] ز حسرت لب شیرین هنوز می بینم /که لاله میدمد از خون دیده فرهاد
%(#00ffff)[۳)] من همان روز ز فرهاد طمع ببریدم/ که عنان دل شیدا به کف شیرین داد
%(#00ffff)[۴)] خیال شهسواری پخت و ناگه شد دل مسکین/ خداوندا نگه دارش که بر قلب سواران زدفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ffff)[۱۴_] در همه ابیات، %(#00ffff)[آرایه های ایهام و کنایه»]، هر دو، وجود دارند؛ به جز .........
%(#00ffff)[۱)] من به بوی توام ای دوست هواخواه بهار/ کز نسیمش به دماغم همه بوی تو رسد
%(#00ffff)[۲)] ز حسرت لب شیرین هنوز می بینم /که لاله میدمد از خون دیده فرهاد
%(#00ffff)[۳)] من همان روز ز فرهاد طمع ببریدم/ که عنان دل شیدا به کف شیرین داد
%(#00ffff)[۴)] خیال شهسواری پخت و ناگه شد دل مسکین/ خداوندا نگه دارش که بر قلب سواران زدگزینه 2
-
%(#00ff00)[15_] بیت زیر دارای کدام آرایه هاست؟
%(#00ff00)[ناله زیر و زار من، زارتر است هر زمان/بس که به هجر می دهد عشق تو گوش مال من]
%(#00ff00)[۱)] استعاره - مجاز - جناس - ایهام
%(#00ff00)[۲)] کنایه - مجاز - تشبيه - حسن تعلیل
%(#00ff00)[۳)] کنایه - تشبيه - حسن تعلیل - واج آرایی
%(#00ff00)[۴)] استعاره - کنایه - جناس - واج آراییفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ff00)[15_] بیت زیر دارای کدام آرایه هاست؟
%(#00ff00)[ناله زیر و زار من، زارتر است هر زمان/بس که به هجر می دهد عشق تو گوش مال من]
%(#00ff00)[۱)] استعاره - مجاز - جناس - ایهام
%(#00ff00)[۲)] کنایه - مجاز - تشبيه - حسن تعلیل
%(#00ff00)[۳)] کنایه - تشبيه - حسن تعلیل - واج آرایی
%(#00ff00)[۴)] استعاره - کنایه - جناس - واج آراییگزینه %(#ffff00)[4]
-
%(#0010f0)[16_] آرایه های «%(#0010f0)[اغراق - تضاد - تشبيه - ایهام]» به ترتیب در کدام ابیات آمده است؟
%(#0010f0)[الف)] نسخه قانون عشقت باید ای بیمار نفس/ تاشفا بخشد دوا با درد نادانی تو
%(#0010f0)[ب)] ای به جام لاله شبنم راح ریحانی تو/ سرو و گل مست اند و ساقی ابر نیسانی تو
%(#0010f0)[ج)] چون شفق رنگین کند محراب سیمین افق /روز و شب محوند در سیمای روحانی تو
%(#0010f0)[د)] سود از این بهتر چه می خواهی که سودا میکنند/ جئت باقی به این بیغوله فانی تو
%(#0010f0)[۱)] ج - د - ب - الف
%(#0010f0)[۲)] ج - ب - الف - د
%(#0010f0)[۳)] الف - ج - د -ب
%(#0010f0)[۴)] الف- د - ج -بفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0010f0)[16_] آرایه های «%(#0010f0)[اغراق - تضاد - تشبيه - ایهام]» به ترتیب در کدام ابیات آمده است؟
%(#0010f0)[الف)] نسخه قانون عشقت باید ای بیمار نفس/ تاشفا بخشد دوا با درد نادانی تو
%(#0010f0)[ب)] ای به جام لاله شبنم راح ریحانی تو/ سرو و گل مست اند و ساقی ابر نیسانی تو
%(#0010f0)[ج)] چون شفق رنگین کند محراب سیمین افق /روز و شب محوند در سیمای روحانی تو
%(#0010f0)[د)] سود از این بهتر چه می خواهی که سودا میکنند/ جئت باقی به این بیغوله فانی تو
%(#0010f0)[۱)] ج - د - ب - الف
%(#0010f0)[۲)] ج - ب - الف - د
%(#0010f0)[۳)] الف - ج - د -ب
%(#0010f0)[۴)] الف- د - ج -بگزینه 1
-
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0010f0)[16_] آرایه های «%(#0010f0)[اغراق - تضاد - تشبيه - ایهام]» به ترتیب در کدام ابیات آمده است؟
%(#0010f0)[الف)] نسخه قانون عشقت باید ای بیمار نفس/ تاشفا بخشد دوا با درد نادانی تو
%(#0010f0)[ب)] ای به جام لاله شبنم راح ریحانی تو/ سرو و گل مست اند و ساقی ابر نیسانی تو
%(#0010f0)[ج)] چون شفق رنگین کند محراب سیمین افق /روز و شب محوند در سیمای روحانی تو
%(#0010f0)[د)] سود از این بهتر چه می خواهی که سودا میکنند/ جئت باقی به این بیغوله فانی تو
%(#0010f0)[۱)] ج - د - ب - الف
%(#0010f0)[۲)] ج - ب - الف - د
%(#0010f0)[۳)] الف - ج - د -ب
%(#0010f0)[۴)] الف- د - ج -بگزینه 1
این پست پاک شده! -
%(#00ffff)[17_] در کدام بیت بیشترین آرایه «%(#00ffff)[تضاد]» وجود دارد؟
%(#00ffff)[۱)] شیرین ننماید به دهانش شکر وصل/آن را که فلک زهر جدایی نچشاند
%(#00ffff)[۲)] قناعت میکنم با درد چون درمان نمی یابم/تحمل میکنم با زخم چون مرهم نمی بینم
%(#00ffff)[۳)] شور فرهادم به پرسش سر به زیر افکنده بود /ای لب شیرین جواب تلخ سربالا چرا؟
%(#00ffff)[۴)] گردون مرا ز محنت هستی رها نخواست/مرگم رسیده بود ولیکن خدا نخواستفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ffff)[17_] در کدام بیت بیشترین آرایه «%(#00ffff)[تضاد]» وجود دارد؟
%(#00ffff)[۱)] شیرین ننماید به دهانش شکر وصل/آن را که فلک زهر جدایی نچشاند
%(#00ffff)[۲)] قناعت میکنم با درد چون درمان نمی یابم/تحمل میکنم با زخم چون مرهم نمی بینم
%(#00ffff)[۳)] شور فرهادم به پرسش سر به زیر افکنده بود /ای لب شیرین جواب تلخ سربالا چرا؟
%(#00ffff)[۴)] گردون مرا ز محنت هستی رها نخواست/مرگم رسیده بود ولیکن خدا نخواست........ فکر کنم... 3
-
%(#0010f0)[16_] آرایه های «%(#0010f0)[اغراق - تضاد - تشبيه - ایهام]» به ترتیب در کدام ابیات آمده است؟
%(#0010f0)[الف)] نسخه قانون عشقت باید ای بیمار نفس/ تاشفا بخشد دوا با درد نادانی تو
%(#0010f0)[ب)] ای به جام لاله شبنم راح ریحانی تو/ سرو و گل مست اند و ساقی ابر نیسانی تو
%(#0010f0)[ج)] چون شفق رنگین کند محراب سیمین افق /روز و شب محوند در سیمای روحانی تو
%(#0010f0)[د)] سود از این بهتر چه می خواهی که سودا میکنند/ جئت باقی به این بیغوله فانی تو
%(#0010f0)[۱)] ج - د - ب - الف
%(#0010f0)[۲)] ج - ب - الف - د
%(#0010f0)[۳)] الف - ج - د -ب
%(#0010f0)[۴)] الف- د - ج -ب -
%(#00ff00)[15_] بیت زیر دارای کدام آرایه هاست؟
%(#00ff00)[ناله زیر و زار من، زارتر است هر زمان/بس که به هجر می دهد عشق تو گوش مال من]
%(#00ff00)[۱)] استعاره - مجاز - جناس - ایهام
%(#00ff00)[۲)] کنایه - مجاز - تشبيه - حسن تعلیل
%(#00ff00)[۳)] کنایه - تشبيه - حسن تعلیل - واج آرایی
%(#00ff00)[۴)] استعاره - کنایه - جناس - واج آرایی -
%(#ff00ff)[18_]در همه ابیات، به جز بيت .................... «%(#ff00ff)[حذف به قرینه معنوی]» صورت گرفته است.
%(#ff00ff)[۱)] چنان که در نظری در صفت نمی آیی / منت چه وصف بگویم؟ تو خود در آینه بین
%(#ff00ff)[۲)] فروغ رای تو مصباح راههای مخوف / عنان عزم تو مفتاح ملک های حصین
%(#ff00ff)[۳)] ابر رحمت بر تو باران سال و ماه/ روح راحت بر روان والدین
%(#ff00ff)[۴)] بخت را با دوستانت اتفاق / چرخ رابا دشمنان حرب حنينفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[18_]در همه ابیات، به جز بيت .................... «%(#ff00ff)[حذف به قرینه معنوی]» صورت گرفته است.
%(#ff00ff)[۱)] چنان که در نظری در صفت نمی آیی / منت چه وصف بگویم؟ تو خود در آینه بین
%(#ff00ff)[۲)] فروغ رای تو مصباح راههای مخوف / عنان عزم تو مفتاح ملک های حصین
%(#ff00ff)[۳)] ابر رحمت بر تو باران سال و ماه/ روح راحت بر روان والدین
%(#ff00ff)[۴)] بخت را با دوستانت اتفاق / چرخ رابا دشمنان حرب حنينگزینه 1
-
%(#00ffff)[17_] در کدام بیت بیشترین آرایه «%(#00ffff)[تضاد]» وجود دارد؟
%(#00ffff)[۱)] شیرین ننماید به دهانش شکر وصل/آن را که فلک زهر جدایی نچشاند
%(#00ffff)[۲)] قناعت میکنم با درد چون درمان نمی یابم/تحمل میکنم با زخم چون مرهم نمی بینم
%(#00ffff)[۳)] شور فرهادم به پرسش سر به زیر افکنده بود /ای لب شیرین جواب تلخ سربالا چرا؟
%(#00ffff)[۴)] گردون مرا ز محنت هستی رها نخواست/مرگم رسیده بود ولیکن خدا نخواستفاطمه خلیلی
بین ۳ و ۲، ۳ بهتر هست -
%(#ff8888)[19_]۱۱- مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff8888)[دمی آب خوردن پس از بدسگال /به از عمر هفتاد و هشتاد سال]
%(#ff8888)[۱)] از دست تو مشت بر دهان خوردن /خوشتر که به دست خویش نان خوردن
%(#f09999)[۲)] خوشا وقت مجموع آن کس که اوست/پس از مرگ دشمن در آغوش دوست
%(#f09999)[۳)] کسی را که دانی که خصم تو اوست/ نه از عقل باشد گرفتن به دوست
%(#f09999)[۴)] اگر خویش دشمن، شود دوست دار/ز تلبيسش ایمن مشو زینهارفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff8888)[19_]۱۱- مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff8888)[دمی آب خوردن پس از بدسگال /به از عمر هفتاد و هشتاد سال]
%(#ff8888)[۱)] از دست تو مشت بر دهان خوردن /خوشتر که به دست خویش نان خوردن
%(#f09999)[۲)] خوشا وقت مجموع آن کس که اوست/پس از مرگ دشمن در آغوش دوست
%(#f09999)[۳)] کسی را که دانی که خصم تو اوست/ نه از عقل باشد گرفتن به دوست
%(#f09999)[۴)] اگر خویش دشمن، شود دوست دار/ز تلبيسش ایمن مشو زینهارگزینه %(#ff0000)[2]
-
%(#ff0777)[20_] مفهوم عبارت «%(#ff0777)[برای من خواندن این که شن ساحل ها نرم است کافی نیست؛ می خواهم پای برهنه ام این نرمی را حس کند.]» با کدام بیت تناسب ندارد؟
%(#ff0777)[١)] ای اهل هنر قصه همین است که گفتم /هان تا نفروشید یقینی به گمانی
%(#ff0777)[۲)] جایی که یقین باشد، شک را چه محل باشد؟/ ظلمت به کجا ماند، بانور که بستیزد؟
%(#ff0777)[۳)] خدایگان جهان بر جهانش کرد ملک/ يقين خلق گمان شد، گمان خلق یقین
%(#ff0777)[۴)] آن چیز کز این پیش گمان بود یقین گشت/ دانی نتوان داد یقینی به گمانیفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0777)[20_] مفهوم عبارت «%(#ff0777)[برای من خواندن این که شن ساحل ها نرم است کافی نیست؛ می خواهم پای برهنه ام این نرمی را حس کند.]» با کدام بیت تناسب ندارد؟
%(#ff0777)[١)] ای اهل هنر قصه همین است که گفتم /هان تا نفروشید یقینی به گمانی
%(#ff0777)[۲)] جایی که یقین باشد، شک را چه محل باشد؟/ ظلمت به کجا ماند، بانور که بستیزد؟
%(#ff0777)[۳)] خدایگان جهان بر جهانش کرد ملک/ يقين خلق گمان شد، گمان خلق یقین
%(#ff0777)[۴)] آن چیز کز این پیش گمان بود یقین گشت/ دانی نتوان داد یقینی به گمانیگزینه 3
-
%(#ff931f)[21_] کدام بیت، دارای «%(#ff931f)[یک استعاره و بیشترین مجاز]» است؟
%(#ff931f)[۱)] چگونه سرو روانی به فکر خون من افتد/که ریخت خون جهانی به خاک راهگذارش
%(#ff931f)[۲)] مرا به صیدگهی می کشد کمند محبت/که خون شیر خورند آهوان شیرشکارش
%(#ff931f)[۳)] چه عشوهها که خریدم ز چشم عشوه فروشش/چه بادهها که کشیدم ز لعل باده گسارش
%(#ff931f)[۴)] کجا رواست که یکجا رود به دامن گلچین/گلی که بلبل مسکین کشید زحمت خارشفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff931f)[21_] کدام بیت، دارای «%(#ff931f)[یک استعاره و بیشترین مجاز]» است؟
%(#ff931f)[۱)] چگونه سرو روانی به فکر خون من افتد/که ریخت خون جهانی به خاک راهگذارش
%(#ff931f)[۲)] مرا به صیدگهی می کشد کمند محبت/که خون شیر خورند آهوان شیرشکارش
%(#ff931f)[۳)] چه عشوهها که خریدم ز چشم عشوه فروشش/چه بادهها که کشیدم ز لعل باده گسارش
%(#ff931f)[۴)] کجا رواست که یکجا رود به دامن گلچین/گلی که بلبل مسکین کشید زحمت خارشگزینه 1