ادبیات کنکور
-
%(#00ffff)[۱۲_]بیت زیر با کدام بیت قرابت مفهومی دارد؟!
مگر ب تیغ اجل خیمه برکنم ورنه
رمیدن از دولت نه رسم و راه من است%(#00ffff)[۱)] اگر پیش از اجل یک دم بمیری در آن یک دم دو عالم را بگیری
%(#00ffff)[۲)] با چنین عمری که ما بر حال خود درمانده ایم
کس نمیداند چه می خواهد شد عجل از جان%(#00ffff)[۳)]تا نزند بر سرم دست اجل استین
کیست که بر گیردم روی از این آستان%(#00ffff)[۴)] زندگی از وصل اوست وز غم او چاره نیست
گر بکشد گو بکش پیش از اجل کس نمردفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ffff)[۱۲_]بیت زیر با کدام بیت قرابت مفهومی دارد؟!
مگر ب تیغ اجل خیمه برکنم ورنه
رمیدن از دولت نه رسم و راه من است%(#00ffff)[۱)] اگر پیش از اجل یک دم بمیری در آن یک دم دو عالم را بگیری
%(#00ffff)[۲)] با چنین عمری که ما بر حال خود درمانده ایم
کس نمیداند چه می خواهد شد عجل از جان%(#00ffff)[۳)]تا نزند بر سرم دست اجل استین
کیست که بر گیردم روی از این آستان%(#00ffff)[۴)] زندگی از وصل اوست وز غم او چاره نیست
گر بکشد گو بکش پیش از اجل کس نمردگزینه 3
من فکر کردم تموم شد رفتم
-
%(#00ff00)[13_]در کدام بیت یک جمله %(#00ff00)[نهاد+مفعول+ مسند +فعل] یافت میشود و فاقد منادا است؟
%(#00ff00)[۱)] تا مگر صائب شکست خویش را سازی درست
در پی خورشید تابان روز و شب چون ماه باش%(#00ff00)[۲)] همیشه فکرت صائب شکار دل می کرد
کمند ناله او نیست دل شکار امروز%(#00ff00)[۳)] غیر صائب که دمی می زند از سوز جگر
اثر از گرمی گفتار نماند است امروز%(#00ff00)[۴)] مرد نیرنگ خزان و نوبهاران نیستی
در بساط خاک صائب غنچه ی تصویر باش
اینو حس میکنم یه بار گذاشتم شایدم تو ذهنم بودهاگه از نظرتون تکراری نبود جواب بدید
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ff00)[13_]در کدام بیت یک جمله %(#00ff00)[نهاد+مفعول+ مسند +فعل] یافت میشود و فاقد منادا است؟
%(#00ff00)[۱)] تا مگر صائب شکست خویش را سازی درست
در پی خورشید تابان روز و شب چون ماه باش%(#00ff00)[۲)] همیشه فکرت صائب شکار دل می کرد
کمند ناله او نیست دل شکار امروز%(#00ff00)[۳)] غیر صائب که دمی می زند از سوز جگر
اثر از گرمی گفتار نماند است امروز%(#00ff00)[۴)] مرد نیرنگ خزان و نوبهاران نیستی
در بساط خاک صائب غنچه ی تصویر باش
اینو حس میکنم یه بار گذاشتم شایدم تو ذهنم بودهاگه از نظرتون تکراری نبود جواب بدید
گزینه 1
نه یادم نمیاد تکراری باشه
-
%(#00ffff)[۱۴_] در همه ابیات، %(#00ffff)[آرایه های ایهام و کنایه»]، هر دو، وجود دارند؛ به جز .........
%(#00ffff)[۱)] من به بوی توام ای دوست هواخواه بهار/ کز نسیمش به دماغم همه بوی تو رسد
%(#00ffff)[۲)] ز حسرت لب شیرین هنوز می بینم /که لاله میدمد از خون دیده فرهاد
%(#00ffff)[۳)] من همان روز ز فرهاد طمع ببریدم/ که عنان دل شیدا به کف شیرین داد
%(#00ffff)[۴)] خیال شهسواری پخت و ناگه شد دل مسکین/ خداوندا نگه دارش که بر قلب سواران زدفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ffff)[۱۴_] در همه ابیات، %(#00ffff)[آرایه های ایهام و کنایه»]، هر دو، وجود دارند؛ به جز .........
%(#00ffff)[۱)] من به بوی توام ای دوست هواخواه بهار/ کز نسیمش به دماغم همه بوی تو رسد
%(#00ffff)[۲)] ز حسرت لب شیرین هنوز می بینم /که لاله میدمد از خون دیده فرهاد
%(#00ffff)[۳)] من همان روز ز فرهاد طمع ببریدم/ که عنان دل شیدا به کف شیرین داد
%(#00ffff)[۴)] خیال شهسواری پخت و ناگه شد دل مسکین/ خداوندا نگه دارش که بر قلب سواران زدگزینه 2
-
%(#00ff00)[15_] بیت زیر دارای کدام آرایه هاست؟
%(#00ff00)[ناله زیر و زار من، زارتر است هر زمان/بس که به هجر می دهد عشق تو گوش مال من]
%(#00ff00)[۱)] استعاره - مجاز - جناس - ایهام
%(#00ff00)[۲)] کنایه - مجاز - تشبيه - حسن تعلیل
%(#00ff00)[۳)] کنایه - تشبيه - حسن تعلیل - واج آرایی
%(#00ff00)[۴)] استعاره - کنایه - جناس - واج آراییفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ff00)[15_] بیت زیر دارای کدام آرایه هاست؟
%(#00ff00)[ناله زیر و زار من، زارتر است هر زمان/بس که به هجر می دهد عشق تو گوش مال من]
%(#00ff00)[۱)] استعاره - مجاز - جناس - ایهام
%(#00ff00)[۲)] کنایه - مجاز - تشبيه - حسن تعلیل
%(#00ff00)[۳)] کنایه - تشبيه - حسن تعلیل - واج آرایی
%(#00ff00)[۴)] استعاره - کنایه - جناس - واج آراییگزینه %(#ffff00)[4]
-
%(#0010f0)[16_] آرایه های «%(#0010f0)[اغراق - تضاد - تشبيه - ایهام]» به ترتیب در کدام ابیات آمده است؟
%(#0010f0)[الف)] نسخه قانون عشقت باید ای بیمار نفس/ تاشفا بخشد دوا با درد نادانی تو
%(#0010f0)[ب)] ای به جام لاله شبنم راح ریحانی تو/ سرو و گل مست اند و ساقی ابر نیسانی تو
%(#0010f0)[ج)] چون شفق رنگین کند محراب سیمین افق /روز و شب محوند در سیمای روحانی تو
%(#0010f0)[د)] سود از این بهتر چه می خواهی که سودا میکنند/ جئت باقی به این بیغوله فانی تو
%(#0010f0)[۱)] ج - د - ب - الف
%(#0010f0)[۲)] ج - ب - الف - د
%(#0010f0)[۳)] الف - ج - د -ب
%(#0010f0)[۴)] الف- د - ج -بفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0010f0)[16_] آرایه های «%(#0010f0)[اغراق - تضاد - تشبيه - ایهام]» به ترتیب در کدام ابیات آمده است؟
%(#0010f0)[الف)] نسخه قانون عشقت باید ای بیمار نفس/ تاشفا بخشد دوا با درد نادانی تو
%(#0010f0)[ب)] ای به جام لاله شبنم راح ریحانی تو/ سرو و گل مست اند و ساقی ابر نیسانی تو
%(#0010f0)[ج)] چون شفق رنگین کند محراب سیمین افق /روز و شب محوند در سیمای روحانی تو
%(#0010f0)[د)] سود از این بهتر چه می خواهی که سودا میکنند/ جئت باقی به این بیغوله فانی تو
%(#0010f0)[۱)] ج - د - ب - الف
%(#0010f0)[۲)] ج - ب - الف - د
%(#0010f0)[۳)] الف - ج - د -ب
%(#0010f0)[۴)] الف- د - ج -بگزینه 1
-
فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0010f0)[16_] آرایه های «%(#0010f0)[اغراق - تضاد - تشبيه - ایهام]» به ترتیب در کدام ابیات آمده است؟
%(#0010f0)[الف)] نسخه قانون عشقت باید ای بیمار نفس/ تاشفا بخشد دوا با درد نادانی تو
%(#0010f0)[ب)] ای به جام لاله شبنم راح ریحانی تو/ سرو و گل مست اند و ساقی ابر نیسانی تو
%(#0010f0)[ج)] چون شفق رنگین کند محراب سیمین افق /روز و شب محوند در سیمای روحانی تو
%(#0010f0)[د)] سود از این بهتر چه می خواهی که سودا میکنند/ جئت باقی به این بیغوله فانی تو
%(#0010f0)[۱)] ج - د - ب - الف
%(#0010f0)[۲)] ج - ب - الف - د
%(#0010f0)[۳)] الف - ج - د -ب
%(#0010f0)[۴)] الف- د - ج -بگزینه 1
این پست پاک شده! -
%(#00ffff)[17_] در کدام بیت بیشترین آرایه «%(#00ffff)[تضاد]» وجود دارد؟
%(#00ffff)[۱)] شیرین ننماید به دهانش شکر وصل/آن را که فلک زهر جدایی نچشاند
%(#00ffff)[۲)] قناعت میکنم با درد چون درمان نمی یابم/تحمل میکنم با زخم چون مرهم نمی بینم
%(#00ffff)[۳)] شور فرهادم به پرسش سر به زیر افکنده بود /ای لب شیرین جواب تلخ سربالا چرا؟
%(#00ffff)[۴)] گردون مرا ز محنت هستی رها نخواست/مرگم رسیده بود ولیکن خدا نخواستفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ffff)[17_] در کدام بیت بیشترین آرایه «%(#00ffff)[تضاد]» وجود دارد؟
%(#00ffff)[۱)] شیرین ننماید به دهانش شکر وصل/آن را که فلک زهر جدایی نچشاند
%(#00ffff)[۲)] قناعت میکنم با درد چون درمان نمی یابم/تحمل میکنم با زخم چون مرهم نمی بینم
%(#00ffff)[۳)] شور فرهادم به پرسش سر به زیر افکنده بود /ای لب شیرین جواب تلخ سربالا چرا؟
%(#00ffff)[۴)] گردون مرا ز محنت هستی رها نخواست/مرگم رسیده بود ولیکن خدا نخواست........ فکر کنم... 3
-
%(#0010f0)[16_] آرایه های «%(#0010f0)[اغراق - تضاد - تشبيه - ایهام]» به ترتیب در کدام ابیات آمده است؟
%(#0010f0)[الف)] نسخه قانون عشقت باید ای بیمار نفس/ تاشفا بخشد دوا با درد نادانی تو
%(#0010f0)[ب)] ای به جام لاله شبنم راح ریحانی تو/ سرو و گل مست اند و ساقی ابر نیسانی تو
%(#0010f0)[ج)] چون شفق رنگین کند محراب سیمین افق /روز و شب محوند در سیمای روحانی تو
%(#0010f0)[د)] سود از این بهتر چه می خواهی که سودا میکنند/ جئت باقی به این بیغوله فانی تو
%(#0010f0)[۱)] ج - د - ب - الف
%(#0010f0)[۲)] ج - ب - الف - د
%(#0010f0)[۳)] الف - ج - د -ب
%(#0010f0)[۴)] الف- د - ج -ب -
%(#00ff00)[15_] بیت زیر دارای کدام آرایه هاست؟
%(#00ff00)[ناله زیر و زار من، زارتر است هر زمان/بس که به هجر می دهد عشق تو گوش مال من]
%(#00ff00)[۱)] استعاره - مجاز - جناس - ایهام
%(#00ff00)[۲)] کنایه - مجاز - تشبيه - حسن تعلیل
%(#00ff00)[۳)] کنایه - تشبيه - حسن تعلیل - واج آرایی
%(#00ff00)[۴)] استعاره - کنایه - جناس - واج آرایی -
%(#ff00ff)[18_]در همه ابیات، به جز بيت .................... «%(#ff00ff)[حذف به قرینه معنوی]» صورت گرفته است.
%(#ff00ff)[۱)] چنان که در نظری در صفت نمی آیی / منت چه وصف بگویم؟ تو خود در آینه بین
%(#ff00ff)[۲)] فروغ رای تو مصباح راههای مخوف / عنان عزم تو مفتاح ملک های حصین
%(#ff00ff)[۳)] ابر رحمت بر تو باران سال و ماه/ روح راحت بر روان والدین
%(#ff00ff)[۴)] بخت را با دوستانت اتفاق / چرخ رابا دشمنان حرب حنينفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff00ff)[18_]در همه ابیات، به جز بيت .................... «%(#ff00ff)[حذف به قرینه معنوی]» صورت گرفته است.
%(#ff00ff)[۱)] چنان که در نظری در صفت نمی آیی / منت چه وصف بگویم؟ تو خود در آینه بین
%(#ff00ff)[۲)] فروغ رای تو مصباح راههای مخوف / عنان عزم تو مفتاح ملک های حصین
%(#ff00ff)[۳)] ابر رحمت بر تو باران سال و ماه/ روح راحت بر روان والدین
%(#ff00ff)[۴)] بخت را با دوستانت اتفاق / چرخ رابا دشمنان حرب حنينگزینه 1
-
%(#00ffff)[17_] در کدام بیت بیشترین آرایه «%(#00ffff)[تضاد]» وجود دارد؟
%(#00ffff)[۱)] شیرین ننماید به دهانش شکر وصل/آن را که فلک زهر جدایی نچشاند
%(#00ffff)[۲)] قناعت میکنم با درد چون درمان نمی یابم/تحمل میکنم با زخم چون مرهم نمی بینم
%(#00ffff)[۳)] شور فرهادم به پرسش سر به زیر افکنده بود /ای لب شیرین جواب تلخ سربالا چرا؟
%(#00ffff)[۴)] گردون مرا ز محنت هستی رها نخواست/مرگم رسیده بود ولیکن خدا نخواستفاطمه خلیلی
بین ۳ و ۲، ۳ بهتر هست -
%(#ff8888)[19_]۱۱- مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff8888)[دمی آب خوردن پس از بدسگال /به از عمر هفتاد و هشتاد سال]
%(#ff8888)[۱)] از دست تو مشت بر دهان خوردن /خوشتر که به دست خویش نان خوردن
%(#f09999)[۲)] خوشا وقت مجموع آن کس که اوست/پس از مرگ دشمن در آغوش دوست
%(#f09999)[۳)] کسی را که دانی که خصم تو اوست/ نه از عقل باشد گرفتن به دوست
%(#f09999)[۴)] اگر خویش دشمن، شود دوست دار/ز تلبيسش ایمن مشو زینهارفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff8888)[19_]۱۱- مفهوم بیت زیر، از کدام بیت دریافت می شود؟
%(#ff8888)[دمی آب خوردن پس از بدسگال /به از عمر هفتاد و هشتاد سال]
%(#ff8888)[۱)] از دست تو مشت بر دهان خوردن /خوشتر که به دست خویش نان خوردن
%(#f09999)[۲)] خوشا وقت مجموع آن کس که اوست/پس از مرگ دشمن در آغوش دوست
%(#f09999)[۳)] کسی را که دانی که خصم تو اوست/ نه از عقل باشد گرفتن به دوست
%(#f09999)[۴)] اگر خویش دشمن، شود دوست دار/ز تلبيسش ایمن مشو زینهارگزینه %(#ff0000)[2]
-
%(#ff0777)[20_] مفهوم عبارت «%(#ff0777)[برای من خواندن این که شن ساحل ها نرم است کافی نیست؛ می خواهم پای برهنه ام این نرمی را حس کند.]» با کدام بیت تناسب ندارد؟
%(#ff0777)[١)] ای اهل هنر قصه همین است که گفتم /هان تا نفروشید یقینی به گمانی
%(#ff0777)[۲)] جایی که یقین باشد، شک را چه محل باشد؟/ ظلمت به کجا ماند، بانور که بستیزد؟
%(#ff0777)[۳)] خدایگان جهان بر جهانش کرد ملک/ يقين خلق گمان شد، گمان خلق یقین
%(#ff0777)[۴)] آن چیز کز این پیش گمان بود یقین گشت/ دانی نتوان داد یقینی به گمانیفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0777)[20_] مفهوم عبارت «%(#ff0777)[برای من خواندن این که شن ساحل ها نرم است کافی نیست؛ می خواهم پای برهنه ام این نرمی را حس کند.]» با کدام بیت تناسب ندارد؟
%(#ff0777)[١)] ای اهل هنر قصه همین است که گفتم /هان تا نفروشید یقینی به گمانی
%(#ff0777)[۲)] جایی که یقین باشد، شک را چه محل باشد؟/ ظلمت به کجا ماند، بانور که بستیزد؟
%(#ff0777)[۳)] خدایگان جهان بر جهانش کرد ملک/ يقين خلق گمان شد، گمان خلق یقین
%(#ff0777)[۴)] آن چیز کز این پیش گمان بود یقین گشت/ دانی نتوان داد یقینی به گمانیگزینه 3
-
%(#ff931f)[21_] کدام بیت، دارای «%(#ff931f)[یک استعاره و بیشترین مجاز]» است؟
%(#ff931f)[۱)] چگونه سرو روانی به فکر خون من افتد/که ریخت خون جهانی به خاک راهگذارش
%(#ff931f)[۲)] مرا به صیدگهی می کشد کمند محبت/که خون شیر خورند آهوان شیرشکارش
%(#ff931f)[۳)] چه عشوهها که خریدم ز چشم عشوه فروشش/چه بادهها که کشیدم ز لعل باده گسارش
%(#ff931f)[۴)] کجا رواست که یکجا رود به دامن گلچین/گلی که بلبل مسکین کشید زحمت خارشفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff931f)[21_] کدام بیت، دارای «%(#ff931f)[یک استعاره و بیشترین مجاز]» است؟
%(#ff931f)[۱)] چگونه سرو روانی به فکر خون من افتد/که ریخت خون جهانی به خاک راهگذارش
%(#ff931f)[۲)] مرا به صیدگهی می کشد کمند محبت/که خون شیر خورند آهوان شیرشکارش
%(#ff931f)[۳)] چه عشوهها که خریدم ز چشم عشوه فروشش/چه بادهها که کشیدم ز لعل باده گسارش
%(#ff931f)[۴)] کجا رواست که یکجا رود به دامن گلچین/گلی که بلبل مسکین کشید زحمت خارشگزینه 1
-
%(#ff0000)[۱_]ابیات کدام گزینه با یکدیگر قرابت معنایی دارند؟
%(#ff0000)[الف)] دهان ببند و امین باش در سخن داري/ که شه کلید خزینه بر امین کشدا
%(#ff0000)[ب)] در هر سخن از جان شما هست جوابی /هر چند دهان را به جوابی نگشایید
%(#ff0000)[ج)] تو دانی که چون دیو رفت از قفس/ نیاید به لا حول کس باز پس
%(#ff0000)[د)] جز سخن چیزي ندارم گر مرا چیزیستی /با چنان چیزي کجا دیوان و دفتر گویمی
%(#ff0000)[هـ)] سخن گفته دگر باز نیاید به دهن / اول اندیشه کند مرد که عاقل باشد
%(#ff0000)[۱)]الف، ب
%(#ff0000)[۲)] د، ب
%(#ff0000)[۳)]الف، د
%(#ff0000)[۴)]ج، هـفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff0000)[۱_]ابیات کدام گزینه با یکدیگر قرابت معنایی دارند؟
%(#ff0000)[الف)] دهان ببند و امین باش در سخن داري/ که شه کلید خزینه بر امین کشدا
%(#ff0000)[ب)] در هر سخن از جان شما هست جوابی /هر چند دهان را به جوابی نگشایید
%(#ff0000)[ج)] تو دانی که چون دیو رفت از قفس/ نیاید به لا حول کس باز پس
%(#ff0000)[د)] جز سخن چیزي ندارم گر مرا چیزیستی /با چنان چیزي کجا دیوان و دفتر گویمی
%(#ff0000)[هـ)] سخن گفته دگر باز نیاید به دهن / اول اندیشه کند مرد که عاقل باشد
%(#ff0000)[۱)]الف، ب
%(#ff0000)[۲)] د، ب
%(#ff0000)[۳)]الف، د
%(#ff0000)[۴)]ج، هـگزینه۴
-
%(#00ff00)[۲_]در کدام گزینه مفهوم دو بیت با یکدیگر تناسب دارند؟
%(#00ff00)[۱)]تا خار غم عشقت آویخته در دامن کوته نظري باشد رفتن به گلستان ها
زیر سر بالش دیباست تو را کی دانی که من از خار و خس بادیه بستر کردم
%(#00ff00)[۲)] می سوزم و می سازم از آن روي که چون عود کار من دلسوخته از سوز به ساز است
بسوز اي دل که تا خامی نیاید بوي دل از تو کجا دیدي که بی آتش کسی را بوي عود آید؟
%(#00ff00)[۳)]این همه گفتیم لیک اندر بسیچ بی عنایات خدا هیچیم هیچ
ّ عنایتی که تو را بود اگر مبدل شد خلل پذیر نباشد ارادتی که مراست
%(#00ff00)[۴)] کبوتري که دگر آشیان نخواهد دید قضا همی بردش تا به سوي دانه و دام
چون ز میدان قضا تیر بلا گشت روان جان سپر سازد مردانه و پنهان نشودفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ff00)[۲_]در کدام گزینه مفهوم دو بیت با یکدیگر تناسب دارند؟
%(#00ff00)[۱)]تا خار غم عشقت آویخته در دامن کوته نظري باشد رفتن به گلستان ها
زیر سر بالش دیباست تو را کی دانی که من از خار و خس بادیه بستر کردم
%(#00ff00)[۲)] می سوزم و می سازم از آن روي که چون عود کار من دلسوخته از سوز به ساز است
بسوز اي دل که تا خامی نیاید بوي دل از تو کجا دیدي که بی آتش کسی را بوي عود آید؟
%(#00ff00)[۳)]این همه گفتیم لیک اندر بسیچ بی عنایات خدا هیچیم هیچ
ّ عنایتی که تو را بود اگر مبدل شد خلل پذیر نباشد ارادتی که مراست
%(#00ff00)[۴)] کبوتري که دگر آشیان نخواهد دید قضا همی بردش تا به سوي دانه و دام
چون ز میدان قضا تیر بلا گشت روان جان سپر سازد مردانه و پنهان نشودگزینه۴
-
%(#0010f0)[۳_]مفهوم بیتِ زیر از همۀ ابیات دریافت می شود؛ به جز:
%(#0010f0)[نیست جانش محرم اسرار عشق هرکه را در جان، غم جانانه نیست»]
%(#0010f0)[۱)]آتش از گرمی افسانۀ من گوش گرفت گوش هر خام کجا لایق گفتار من است
%(#0010f0)[۲)]پیام اهل دل است این خبر که سعدي داد نه هر که گوش کند معنی سخن داند
%(#0010f0)[۳)]کی به هر نامحرمی چاك جگر خواهم نمود من که زخمش را نهان از چشم سوزن داشتم
%(#0010f0)[۴)]پیش گل نتوان حدیث روي او گفتن سلیم هر که گوشی پهن سازد محرم این راز نیستفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0010f0)[۳_]مفهوم بیتِ زیر از همۀ ابیات دریافت می شود؛ به جز:
%(#0010f0)[نیست جانش محرم اسرار عشق هرکه را در جان، غم جانانه نیست»]
%(#0010f0)[۱)]آتش از گرمی افسانۀ من گوش گرفت گوش هر خام کجا لایق گفتار من است
%(#0010f0)[۲)]پیام اهل دل است این خبر که سعدي داد نه هر که گوش کند معنی سخن داند
%(#0010f0)[۳)]کی به هر نامحرمی چاك جگر خواهم نمود من که زخمش را نهان از چشم سوزن داشتم
%(#0010f0)[۴)]پیش گل نتوان حدیث روي او گفتن سلیم هر که گوشی پهن سازد محرم این راز نیستگزینه ۳
-
%(#ff8888)[۸_]آرایه های مقابل همه ی ابیات تماماً درست است، به جز:
%(#ff8888)[۱)]اگر سنجی به میزان وفا کوه غم ما را
تو را پله ی انصاف سنگ کم کجا ماند؟ (%(#ff8888)[اغراق -جناس])%(#ff8888)[۲)] بهار عمر خواه ای دل، وگر این چمن هر سال
چون نسرین صد گل آرد بار و چون بلبل هزار آرد (%(#ff8888)[ایهام تناسب-استعاره)]%(#ff8888)[۳)] در آن دل از هلاک عشقبازان غم کجا ماند ؟
گریه در خاطر خورشید از شبنم کجا ماند؟ (%(#ff0000)[واج آرایی-استعاره)]%(#ff8888)[۴)] مسلسل چون شود امواج، می پاشد ز هم کشتی
به حال خویش دل در زلف خم در خم کجا ماند؟
%(#ff8888)[(اسلوب معادله-ایهام)]فاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#ff8888)[۸_]آرایه های مقابل همه ی ابیات تماماً درست است، به جز:
%(#ff8888)[۱)]اگر سنجی به میزان وفا کوه غم ما را
تو را پله ی انصاف سنگ کم کجا ماند؟ (%(#ff8888)[اغراق -جناس])%(#ff8888)[۲)] بهار عمر خواه ای دل، وگر این چمن هر سال
چون نسرین صد گل آرد بار و چون بلبل هزار آرد (%(#ff8888)[ایهام تناسب-استعاره)]%(#ff8888)[۳)] در آن دل از هلاک عشقبازان غم کجا ماند ؟
گریه در خاطر خورشید از شبنم کجا ماند؟ (%(#ff0000)[واج آرایی-استعاره)]%(#ff8888)[۴)] مسلسل چون شود امواج، می پاشد ز هم کشتی
به حال خویش دل در زلف خم در خم کجا ماند؟
%(#ff8888)[(اسلوب معادله-ایهام)]گزینه۴
-
%(#0ff7ff)[9_]کدام بیت زیر" تقابل فهومی "دارد؟
"رزق هر چند بی گمان برسد
شرط عقل است جستن از درها"%(#0ff7ff)[۱)] قانع از رزق پریشان با دل صد پاره شو
روزی آماده میخواهی برو غمخوار شو%(#0ff7ff)[۲)]گرچه از آتش زبانی شمع این نه محفلم
نیست رزقی جز سر انگشت پشیمانی مرا%(#0ff7ff)[۳)] دخل و خرج خویش را چون مه برابر هرکه کرد
کم نگردد روزی اش هرگز ز خوان آفتاب%(#0ff7ff)[۴)] دست بیعت با توکل داده ام روز ازل
از برای رزق کوشیدن نمی آید ز منفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#0ff7ff)[9_]کدام بیت زیر" تقابل فهومی "دارد؟
"رزق هر چند بی گمان برسد
شرط عقل است جستن از درها"%(#0ff7ff)[۱)] قانع از رزق پریشان با دل صد پاره شو
روزی آماده میخواهی برو غمخوار شو%(#0ff7ff)[۲)]گرچه از آتش زبانی شمع این نه محفلم
نیست رزقی جز سر انگشت پشیمانی مرا%(#0ff7ff)[۳)] دخل و خرج خویش را چون مه برابر هرکه کرد
کم نگردد روزی اش هرگز ز خوان آفتاب%(#0ff7ff)[۴)] دست بیعت با توکل داده ام روز ازل
از برای رزق کوشیدن نمی آید ز منگزینه۴
-
%(#00ff59)[۱۰_]نوع حرف «و» در کدام گزینه متفاوت است؟
%(#00ff59)[۱)]عذري بنه اي دل که تو درویشی و او را /در مملکت حسن سر تاجوري بود
%(#00ff59)[۲)]زشت و نکو زادة وهم خداوند توست /لذت کردارگیر، گام بنه، جوي کام
%(#00ff59)[۳)]ره این است روي از طریقت متاب/ بنه گام و کامی که داري بیاب
%(#00ff59)[۴)]من این طمع نکنم کز تو کام بر گیرم/ مگر ببینمت از دور و گام بر گفاطمه خلیلی در
ادبیات کنکور
گفته است:
%(#00ff59)[۱۰_]نوع حرف «و» در کدام گزینه متفاوت است؟
%(#00ff59)[۱)]عذري بنه اي دل که تو درویشی و او را /در مملکت حسن سر تاجوري بود
%(#00ff59)[۲)]زشت و نکو زادة وهم خداوند توست /لذت کردارگیر، گام بنه، جوي کام
%(#00ff59)[۳)]ره این است روي از طریقت متاب/ بنه گام و کامی که داري بیاب
%(#00ff59)[۴)]من این طمع نکنم کز تو کام بر گیرم/ مگر ببینمت از دور و گام بر گگزینه ۲