دوستان تازگیا شنیدم تو کنکور به بعضی میگن بسیاری و ما باید بعضی هارو بسياري و بسیاری ها رو بعضی در نظر بگیریم و طراح کنکور معتقده بعضی و برخی همون بسیاریه ....
اینا درسته ؟
یعنی اگه تو سوال بگه بعضی یاخته های دیواره نای مژک دارن درسته چون بعضی همون بسیاریه! ؟؟
تجربی
@فارغ-التحصیلان-آلاء
@دانشجویان-درس-خون
@دانش-آموزان-آلاء
7359f0b618fd81d985f6ecbf4b44bc26.jpg
سلام آلاییون عزیزم!🤗
امیدوارم حال همتون خوب باشه💖
من مهشید حسن زاده آلاخونه هستم و یکی دیگه اون بیرون،اما چیزی که اینجا کافیه ازم بدونید؛دانشجوی سال سوم پرستاریم و زیست کنکور تدریس میکنم☺️
یه روزی مثل الان شما آلایی بودم و همینجا درس میخوندم.حالا هم که مدرس شدم؛اومدم اینجا تا نذرمو ادا کنم(یادمه زمان دانش آموزی ما آلا نذر حضرت زهرا(س) بود).
از صمیم قلبم امیدوارم این تاپیک و نکته هاش حسابی کمکتون کنه.🤗آخه آلا خونه ی ماست و مااینجا یه خونواده ایم.پس موفقیت تو،موفقیت منم هست.🤝😉
ناهار امروز: جمعبندی های لقمه ای
-
%(#9100ff)[سلااام بچه ها]
اینجارو میتونین سلف تجربیا در نظر بگیرین و هر جمعبندی و نمودارهای خوب موضوعی از زیست دیدین اینجا بزارین تا استفاده کنیممم
-
اگه عکس قرار میدین لطفا با کیفیت باشه و اگ متن مینویسین سعی کنین با ابزارای ادیتور (بولد کردن و رنگ کردن و ...) یچیز تروتمیز و قشنگ بزارین تا بیشتر تو ذهن بمونه:>
-
اگه اشتباهی تو جمعبندی دوستان دیدین یا حس کردین موارد بیشتریو میتونین نام ببرین، اول تو تاپیک هر کی یه گزارهدرموردش بحث کنین و هروقت به نتیجه رسیدین منو تگ کنین تا اصلاحش کنم. ولی لطفا اسپم ندین تا تاپیک مرتب و خوبی برا جمعبندی سریع باشه:> (ینی مثلا نیاین بگین عالی بود یا ممنون و اینچیزا)
-
قیمت هر لقمه یه اعتبار (چیه خو مگه شما میرین رستوران پول نمیدین )
خلاصتا اینکه بفرمایین از خودتون پذیرایی کنین تجربیاا
@دانش-آموزان-آلاء @تجربیا @دهم @یازدهم @دوازدهم @بچه-های-تجربی-راه-ابریشم @بچه-های-تجربی-110 @بچه-های-تجربی-کنکور-1401 @بچه-های-تجربی-کنکور-1402 @بچه-های-تجربی-ابریشم-پرو
-
-
%(#8800ff)[ورزش]
-
افزایش میزان نشت مواد از دیواره مویرگ > افزایش میزان جریان مایع لنفی
-
ورزش طولانی مدت > احساس گرما و کاهش میزان اکسیژن خون > ترشح شدید هورمون اریتروپویتین > تقسیم یاخته های بنیادی مغز استخوان > افزایش میزان تولید گویچه های قرمز
-
عرق کردن و از دست دادن آب > کاهش مقدار ادرار برای جبران از دست دادن آب
-
افزایش تولید CO2 وافزایش مصرف O2 > افزایش قطر سرخرگ های کوچک و باز شدن بنداره های مویرگی > افزایش جریان خون شبکه های مویرگی
-
تحریک رشته های عصبی سمپاتیک > افزایش ضربان قلب + افزایش تنفس + افزایش خونرسانی به ماهیچه های قلبی و اسکلتی
-
افزایش میزان ضخامت و تراکم بافت استخوانی
-
ورزش طولانی مدت > افزایش تولید لاکتیک اسید > گرفتگی و درد ماهیچه ای
-
تبدیل تار های تند به تار های کند > افزایش میزان تار های کند در ماهیچه های اسکلتی
-
حفظ تعادل در زمان ورزش به کمک مخچه انجام میشود
-
انجام ورزش، در بروز برخی فنوتیپ های انسان مانند قد اثر گذار است.
-
-
یه جدول جمع بندی خیلی کامل از کتاب زیست IQ -
%(#0782e6)[یه گاز پروتئین]
- نوع، ترتیب و تعداد آمینواسید ها در پروتئین، ساختار و عمل پروتئین را مشخص میکند.
- عملکرد هر نوع پروتئین به شکل سه بعدی و فضایی آن وابسته است.
ساختار پروتئین:
%(#0782e6)[1. ساختار اول (توالی آمینواسیدها):] در این ساختار ترتیب قرار گرفتن آمینواسید ها به صورت خطی مشخص میشود. نوع، تعداد، ترتیب و تکرار آمینواسیدها در ساختار اول هر پروتئین مطرح است. ساختار اول با ایجاد پیوندهای پپتیدی بین آمینواسید ها شکل میگیرد. این ساختار در همه پروتئین ها مشاهده میشود.
%(#0782e6)[2. ساختار دوم (الگوهایی از پیوندهای هیدروژنی):] منشاء این نوع ساختار، پیوندهای هیدروژنی تشکیل شده بین بخش هایی از زنجیره پپتیدی است.
%(#0782e6)[3. ساختار سوم (تاخورده و متصل به هم):] این ساختار، ساختار سه بعدی پروتئین هاست و دارای پیوند های هیدروژنی، اشتراکی، آبگریز و یونی است
%(#0782e6)[4. ساختار چهارم (آرایش زیر واحد ها):] از چندین زنجیره پلی پپتیدی متصل به یکدیگر تشکیل شده است.- پروتئین ها متنوع ترین گروه مولکول زیستی هستند که از نظر شیمیایی و عملکردی مورد بررسی قرار میگیرد
- برای تولید هر زنجیره پلی پپتیدی پروتئین ها، یک مولکول رنای پیک در طی فرایند رونویسی سنتز میشود
- در ساختار همه پروتئین ها اتم های C H O N مشاهده میشود
- در همه پروتئین ها پیوند های پپتیدی وجود دارد که بین گروه کربوکسیل یک آمینواسید و گروه آمین آمینواسید دیگر تشکیل شده است
-
%(#00991a)[عوامل بیماری زا در کتاب]
%(#00991a)[عامل سینه پهلو (ذات الریه):] عامل اصلی این بیماری، نوعی باکتری پوشینه دار به نام استرپتوکوکوس نومونیا است. نوع بدون پوشینه آن بیماری زا نیست. (البته حواسمون هست که هر دوتاشون باعث تولید پادتن از دستگاه ایمنی بدن میشن) این باکتری در آزمایش های ایوری و گریفیت استفاده شدند.
%(#00991a)[عامل کزاز:] در زخم های شدید، احتمال فعالیت باکتری کزاز وجود دارد. برای مقابله با این باکتری، از سرم ضد کزاز استفاده میشود.
%(#00991a)[عامل آنفلوانزای پرندگان:] آنفلوانزای پرندگان را ویروسی پدید میاورد که میتواند انسان را آلوده کند. این ویروس به شش ها حمله میکند و سبب فعالیت بیش از حد معمول دستگاه ایمنی میشود. بدین ترتیب، مقدار زیادی لنفوسیت T تولید میشود.
%(#00991a)[عامل ایدز (AIDS):] نوعی نقص ایمنی اکتسابی محسوب میشود که عامل آن نوعی ویروس به نام HIV است. در این بیماری عملکرد دستگاه ایمنی فرد، دچار نقص میشود. علت این بیماری، حمله ویروس به لنفوسیت های T کمک کننده و از بین بردن آنهاست. لنفوسیت T کمک کننده، فعالیت لنفوسیت های B و دیگر لنفوسیت های T را کنترل میکند. این ویروس با از بین بردن این لنفوسیت ها، عملکرد لنفوسیت های B و T و در نتیجه سیستم ایمنی را مختل میکند.
-
%(#ff00c8)[نوکلئوتیدها]
-
%(#ff00c8)[یک تا سه گروه فسفات:] پیوند بینشون از نوع پر انرژیست و با مصرف ATP و یا با شرکت نوکلئوتید ها در ساختار رشته پلی نوکلئوتیدی شکسته میشود و انرژی حاصل از شکسته شدن این پیوند های پر انرژی در تشکیل پیوند بین نوکلئوتید های رشته پلی نوکلئوتیدی جدید مورد استفاده قرار میگیرد.
-
%(#ff00c8)[قند پنج کربنه:] ریبوز و دئوکسی ریبوز
-
%(#ff00c8)[باز آلی نیتروژن دار:] خاصیت قلیایی خفیفی دارد (اما یادتون باشه که نوکلئیک اسید ها اسیدین!). دو نوع تک حلقه ای (پیریمیدین) و دو حلقه ای (پورین) (کلک: پیر ها تنهان و تو تنهاییشون سوت میزنن: C, U, T/ زوج های جوونم که دارن دنبال جا میگردن: G, A) پیریمیدین ها دارای یه حلقه باز آلی 6 ضلعی و پورین ها دارای دو حلقه 6 ضلعی و 5 ضلعی.
نکته: تو تشکیل پیوند هیدروژنی همواره حلقه 6 ضلعی شرکت میکنه اما تو پیوند بین باز و قند میشه گفت خانوما مقدم ترن! (ینی هروقت باز آلی دو حلقه ای بود حلقه 5 ضلعی میاد با قند پیوند تشکیل میده)
-
-
Muhammad Ali Rahmani دانش آموزان آلاء تجربیreplied to Michael Vey on آخرین ویرایش توسط Muhammad Ali Rahmani انجام شده
واسه قسمت کَلَک می تونیم اینطوری هم بگیم
AG پورین CUT میزنه
آجی پورین سوت میزنه
بله دیگه آبجی شون داره سوت میزنه
-
این پست پاک شده!
-
Michael Vey
یه لقمه از پیله براتون گرفتم خوشمزه و لذیذ
نوش جونتون -
Muhammad Ali Rahmani دانش آموزان آلاء تجربیreplied to Alireza Mousavi on آخرین ویرایش توسط انجام شدهاین پست پاک شده!
-
Muhammad Ali Rahmani دانش آموزان آلاء تجربیreplied to Erfan Iranmanesh 1 on آخرین ویرایش توسط انجام شدهاین پست پاک شده!
-
این پست پاک شده!
-
گیرندههای حسی
هیچکدام از گیرندههای حسی عصبی نیستند
گیرندههای حسی منشأ عصبی دارند ولی عصبی نیستند
براساس منشأ عصبی گیرندههای حسی به دو دسته تقسیم می شوند :
دستهی اول : آنهایی که حاصل از تمایز یک سلول عصبی هستند و تبدیل به یک سلول کامل با ویژگیهای خاص شدهاند مثل :
گیرندههای نوری ( سلول مخروطی و سلول استوانهای )
گیرندهی حس چشایی ( سلول گیرندهی حس چشایی در جوانهی چشایی زبان )
گیرندهی حس شنوایی ( سلول مژکدار گوش درونی )
دستهی دوم : آنهایی که بخشی از یک سلول عصبی هستند ( یعنی سلول کامل نیستند و بخشی از یک سلول عصبی هستند ولی باز یادآوری می کنیم که در عمل هیچ گیرندهی حسی عصبی نیست ) مثل :
گیرندهی فشار در پوست ( پایانهی دندریتی در پوست )
گیرندهی حس بویایی ( دندریت + جسم سلولی در سقف حفرهی بینی )
گیرندهی گرما و سرما در پوست ( اعصاب سطحی در پوست / می دانیم که عصب توسط آکسون نورونها تشکیل می شود )
-
%(#ff9500)[کله پاچه با لوب های مخ]
-
لوب پس سری عقبی ترین و کوچکترین لوب هر نیمکره مخ محسوب میشود. ولی لوب پیشانی جلویی ترین و بزرگ ترین لوب هر نیمکره مخ میباشد.
-
لوب های پس سری و گیجگاهی در مجاورت مخچه و لوب گیجگاهی در مجاورت سامانه لیمبیک قرار گرفته اند.
-
در یک نیمکره مخ، لوب پس سری و پیشانی با دو لوب دیگر از آن نیمکره و لوب آهیانه ای و گیجگاهی با سه لوب دیگر از آن نیمکره مرز مشترک دارند.
-
لوب پس سری در پردازش اطلاعات بینایی نقش مهمی دارد.
-
لوب گیجگاهی در نمای فوقانی مغز دیده نمیشود.
-
لوب های پیشانی، پس سری و آهیانه با شیار بین دو نیمکره مخ در تماس هستند.
-
لوب پیشانی در مجاورت لوب (پیاز های) بویایی قرار دارد. دقت کنید که لوب های بویایی جزئی از مخ نیستند و با سامانه لیمبیک ارتباط مستقیمی دارند.
-
لوب بویایی در زیر لوب پیشانی قرار دارد و جزء لوب های مغزی محسوب میشود نه لوب های مخ.
-
-
این پست پاک شده!
-
این پست پاک شده!
-
حالا بهتر شد -
Muhammad Ali Rahmani دانش آموزان آلاء تجربیreplied to Rahman Aa on آخرین ویرایش توسط Muhammad Ali Rahmani انجام شده
@Rahman-Atafat
مسیر ایجاد پیام عصبی از طریق گوش ( بخش شنوایی و تعادل ) رو نشون میده :
امواج صوتی / لالهی گوش ( جمع آوری ) / مجرای گوش ( انتقال ) /
پردهی صماخ ( لرزش ) / چکشی ( لرزش ) / سندانی ( لرزش ) / رکابی ( لرزش ) /
دریچهی بیضی ( لرزش ) / مایع درون حلزونی گوش ( لرزش و حرکت ) /
مادهی ژلاتینی ( لرزش و حرکت ) / مژکهای سلولهای مژکدار ( خم شدن ) /
تولید پیام عصبی ( باز شدن کانالهای دریچهدار سدیمی و ایجاد پتانسیل عمل ) / سیناپس / انتقال / نورون حسی / عصب شنوایی/ تالاموس ( پردازش اولیه و تقویت )
قشر مخ ( لوب گیجگاهی پردازش نهایی و درک )
*
*
*
سر و تغییر وضعیت / مایع مجاری نیم دایرهای ( حرکت برعکس ) / مادهی ژلاتینی ( حرکت برعکس) /مژکهای سلولهای گیرنده ( هم شدن ) / تولید پیام عصبی ( ایجاد پتانسیل عمل) /
سیناپس / انتقال / نورون حسی / عصب دهلیزی ( تعادل ) / مخچه / مخ
*
*
*