فلذا من بودم که اینا رو یادش انداختم ((: قدرمو بدونید :joy:
D.fateme.r
دیدگاهها
-
چرا میگی نمیشه توو هفته های اخر؟؟؟؟؟؟ -
توضیحات زیست دهم استاد موقاریقسمت چهاردهم / صفر تا صد زیست شناسی استاد موقاری
چربی :
کلسترول ، اسید چرب و مونوگلیسیرید نیاز به گوارش ندارند و به همان شکلی که هستند جذب می شوند .
تفاوت تری گلیسیرید و فسفولیپید :
تری گلیسیرد 3 اسید چرب دارد در حالی که فسفولیپید 2 اسید چرب دارد و علاوه بر ان در کنار گلیسرول فسفات نیز دارد .
اگر اسید های چرب در تری گلیسیرید ، پیوند های چندگانه داشته باشند ، این پیوند ها می شکنند و در نتیجه روی هم ثابت قرار نمی گیرند ، اسید های چرب و روغن مایع تشکیل می شود . اگر پیوند ها یگانه باشد ، اسید های چرب به صورت صاف و خطی روی هم قرار می گیرند و روغن جامد ایجاد می شود .
در روده ی باریک آنزیم لیپاز نیز از یاخته هایی که عمر کوتاهی دارند ازاد می شود .
در کوچک کردن قطرات چربی ، نقش اصلی بر عهده ی نمک های صفرا و لسیتین است اما حرکات روده ی باریک نیز کمک کننده است .
بخش عمده ی گوارش مواد در ابتدای روده ی باریک ( دوازدهه ) انجام می شود .
نمک های صفراوی از طریق ارتباط فیزیکی ( چسبیدن ) قطره های چربی را کوچک می کنند .
درون بینی :
در آندوسکوپی از 3 اسفنکتر می گذریم : فوقانی ، انتهای مری ، پیلور
در آندوسکوپی حداکثر از یک اسفکنتر چند هسته ای عبور می کنیم : فوقانی مری
در آندوسکوپی حداکثر از دو اسفنکتر تک هسته ای عبور می کنیم : کاردیا ، پیلور
از طریق آندوسکوپی می توان وارد روده ی باریک شد ولی از طریق کولونوسکوپی خیر .
لوزالمعده تنها اندامی است که می تواند انزیم تجزیه کننده ی هر 4 گروه زیستی را ترشح کند .
صفرا در گوارش چربی ها و ویتامین های محلول در چربی ، یکسان عمل می کند
پی دی اف : قسمت چهاردهم.pdf
تجربیا
دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا -
توضیحات زیست دهم استاد موقاریفیلم 22
اپی گلوت در بلع و استفراغ بر روی نای می نشیند و در سرفه و عطسه راه نای را باز می گذارد .
حنجره در جلو قرار دارد .
حنجره، بالای نای قرار دارد .
ماهیچه ی سمت دهانه ی غضروف نای ، از سمت صاف است .
بیشترین استحکام در بخش هادی مربوط به نایژه ی اصلی و کمترین استحکام مربوط به حلق است .
بخش مبادله ای :
حبابک ها همیشه در کیسه ی حبابکی قرار ندارند . می توانند به صورت منفرد نیز دیده شوند .
فقط بعضی از نوزادانی که زود هنگام به دنیا آمده اند، سورفاکتانت کافی ندارند !
بعضی از یاخته های حبابک ها به نام یاخته ی نوع دوم، سورفاکتانت را ترشح می کنند ، به دلیل کاهش فعالیت این یاخته ها ( اگه بگیم کلا فعالیت نمیکنه، غلطه ) سورفاکتانت کمتری ترشح می شود .
دیواره ی مویرگ از یک لایه سنگ فرشی و غشای پایه ساخته شده و حبابک نیز همین ساختار را دارد؛ بنابراین اکسیژن و کربن دی اکسید برای عبور از این مسیر باید : 1 . سنگ فرشی 2. غشای پایه 3. غشای پایه 4. سنگ فرشی را طی کند . ( در جاهای متعدد ( نه همه جا ) به جای دو تا غشای پایه ، یک غشای پایه ی مشترک بین مویرگ و حبابک وجود دارد
22.pdf -
توضیحات زیست دهم استاد موقاریجلسه 23
هموگلبین از هم و گلوبین تشکیل شده اسا . بخش گلوبین آن، از چهار رشته ی پلی پپتیدی تشکیل شده که به هر کدام از این رشته ها، یک « هم » وصل است، که در وسط هم نیز آهن قرار دارد .
هر گروه هم می تواند به یک مولکول اکسیژن یا دو عدد اتم اکسیژن وصل شود . به عبارتی هموگلبین می تواند به چهار مولکول اکسیژن یا یک اتم اکسیژن وصل شود .
اکسیژن : 3 درصد پلاسما | 97 درصد هموگلبین
کربن دی اکسید : پلاسما 7 درصد | هموگلبین 23 درصد | بی کربنات 70 درصد
CO2 + H2O → H2CO3 → H2CO3- + H+
یون هیدروژن به هموگلبین می پیوندد و به خون می رود .
23.pdf -
توضیحات زیست دهم استاد موقاریجلسه ی 24
دیافراگم پرده ای ماهیچه ای است، که در همه ی پستانداران شکم را از قفسه ی سینه جدا می کند .
منظور از لوله های منشعب شوند در ساختار شش ها، نایژه ها و نایژک هاست که می تواند غضروف دار و یا بدون غضروف باشد .
هر کدام از شش ها را یک پرده ی دو لایه فراگرفته است .
مایع جنب علاوه بر نیمه باز نگه داشتن شش ها، به باز و بسته شدن شش ها نیز کمک می کند .
قفسه ی سینه از استخوان جناغ، دنده ها و تعدادی از مهره های ستون فقرات تشکیل شده است .
قفسه ی سینه، 12 جفت یا 24 عدد، دنده دارد . 7 جفت اول، توسط غضروف مستقلی به جناغ وصل اند . جفت 8 و 9 و 10 هر سه توسط یه غضروف به جناغ وصل می شوند، جفت های 11 و 12 هم کلا به جناغ وصل نمی شوند .
افزایش حجم قفسه ی سینه ← افزایش حجم شش ها ← کاهش فشار هوای درون شش ها ← ایجاد فشار منفی ( پمپ فشار منفی ) ← ایجاد مکش ← ورود هوا به شش ها
دم :
1 . معمولی ( فعال ) : ماهیچه ی دیافراگم ← منقبض ← مسطح ( پایین می آید ) ← حجم قفسه ی سینه ↑ حجم فضای شکمی ↓
ماهیچه ی بین دنده ای خارجی ← منقبض ← دنده ها به بالا و جلو و جناغ به جلو
2 . عمیق ( فعال ) : ماهیچه ی دیافراگم + بین دنده ای خارجی + ماهیچه های ناحیه ی گردن
بازدم :
1 . معمولی ( غیر فعال ) : ماهیچه ی دیافراگم استراحت ← گنبدی ( به بالا می آید ) ← حجم قفسه ی سینه ↓ حجم فضای شکمی ↑
ماهیچه ی بین دنده ای خارجی استراحت ← دنده ها به پایین و عقب و جناغ به عقب
2 . عمیق ( فعال ) : ماهیچه ی بین دنده ای داخلی ← منقبض
ماهیچه های شکمی ← منقبض
کاهش حجم قفسه ی سینه
شش راست ار 3 لوب و 2 شیار و شش چپ از 2 لوب و 1 شیار تشکیل شده است .
در گوسفند، قبل از دو نایژه ی اصلی ، یک انشعاب سوم هم دیده می شود که به شش راست وارد می شود .
24.pdf -
توضیحات زیست دهم استاد موقاری@Z-H-Z در توضیحات زیست دهم استاد موقاری گفته است:
@D-fateme-r مرسی بابت این کارت❤💙 خیلی خوبه که هر روز یه جلسش اینجاس 💫
تجربیا یه جمع بندی عالی واسه هرشب🌀خوشحالم که برات مفید بوده ❤
Sharllot ممنون که جزوه ها رو سروقت میرسونی ❤ -
توضیحات زیست دهم استاد موقاریجلسه ی 28
وظایف دستگاه گردش مواد :
• تبادل گازی اکسیژن و کربن دی اکسید با همکاری دستگاه تنفس
• دریافت ریز مغذی ها و تحویل به سلول ها
• دور کردن مواد دفعی از سلول ها
• انتقال هورمون ها
هر رگی که از قلب بیرون بیاد، سرخرگ و هر رگی که به قلب وارد شود، سیاهرگ است.
سرخرگ آئورت، 3 تا انشعاب دارد که یکی از آنها وظیفه ی خون رسانی به کل بدن را دارد و دو تای دیگر، کرونر ( اکلیلی ) هستند که وظیفه ی خون رسانی به خود قلب را دارد .
تمام خون تیره ی بدن توسط 3 سیاهرگ ( زبرین ، زیرین و کرونر ) به دهلیز راست می ریزند .
ضخامت ماهیچه ی سمت چپ قلب بیشتر است چون بطن چپ پمپاژ بزرگتری نسبت به بطن راست دارد.
همواره خونی که به شش ها می رود ، تیره نیست! چون شش نیز بافت زنده است و نیاز به مواد مغذی دارد پس خون روشن از طریق یکی از انشعابات آئورت به نام سرخرگ برونکیال به شش ها رفته و غذا رسانی می کند .
ضخامت و اندازه ی بزرگ سیاهرگ زیرین و زبرین از سیاهرگ کرونر بیشتر است.
دهلیز راست ← بطن راست ← سرخرگ ششی ← 2 تا انشعاب اصلی سرخرگی ← شش ها ← ( خون ) ← 4 سیاهرگ ششی ← ( خون تیره ) ← 3 سیاهرگ ( بزرگ سیاهرگ زبرین ، بزرگ سیاهرگ زیرین ، کرونر ) ← دهلیز راست
در ساختار دریچه های قلب ، ماهیچه به کار نرفته است اما دریچه ها توسط رشته هایی به برجستگی های لایه ی میوکارد وصل اند .
جنس دریچه های قلب از بافت پوششی سنگ فرشی تک لایه است! که در قسمت مرکزی آن از بافت پوششی متراکم استفاده شده است ( در نتیجه رشته های کلاژن نیز دارد ) .
از 4 دریچه ی قلب ، سه تای آنها سه لختی هستند .
دریچه ی دولختی ( میترال ) در سمت چپ و دریچه ی سه لختی در سمت راست قلب قرار دارند .
در ساختار دستگاه گردش مواد ، کلا 4 نوع دریچه وجود دارد : دریچه ی دولختی ، دریچه ی سه لختی دریچه ی سینی شکل ، دریچه ی لانه کبوتری
در ساختار قلب ، کلا 3 نوع دریچه وجود دارد : دریچه ی دولختی ، سه لختی ، سینی شکل -
توضیحات زیست دهم استاد موقاریجلسه ی 30
شبکه ی هادی قلب :
کل یاخته های شبکه ی هادی قلب ( چه رشته ها و چه گره ها ) از جنس ماهیچه ی قلبی هستند .
گره سینوسی دهلیزی در دیواره ی پشتی دهلیز راست و زیر منفذ بزرگ سیاهرگ زبرین قرار دارد .
گره دهلیزی بطنی در دیواره ی پشتی دهلیز راست بلافاصله در عقب دریچه ی سه لختی است .
دهلیز راست زودتر از دهلیز چپ، پیام عصبی را دریافت می کند چون گره سینوسی دهلیزی ، نزدیک دهلیز راست است ولی انقباض هر دو دهلیز با هم است . بطن ها همزمان پیام عصبی را دریافت می کنند و با هم نیز منقبض می شوند .
شبکه ی هادی قلب :
رشته ها یا تار ها :
• دسته تار های دهلیزی : انتقال پیام از دهلیز راست به دهلیز چپ | به گره سینوسی دهلیزی وصل است .
• دسته تارهای بین بطنی : انتقال پیام از گره دهلیزی بطنی به سراسر بطن ها | به گره دهلیزی بطنی وصل است .
• مسیر بین گرهی : انتقال پیام از گره سینوسی دهلیزی به گره دهلیزی بطنی | به هر دو گره وصل است .گره ها :
• سینوسی دهلیزی
• دهلیزی بطنی
بیشترین مقدار دسته تارهای دهلیزی در دهلیز چپ است .
بین پمپاژ دهلیز ها و بطن ها، یک دهم ثانیه اختلاف وجود دارد که به دو عامل بستگی دارد :
1 . بافت پیوندی عایق که نمیگذارد صفحات بینابینی پیام را منتقل کنند .
2 . گره دهلیزی بطنی که پس از دریافت پیام آن را برای مدتی در خود نگه می دارد .
بیشترین انشعابات دسته ی عصب ها در دیواره ی خارجی بطن هاست .
بیشترین سرعت عصب ها در دسته ی تارهاست نه مسیر های بین گرهی .
چرخه ی ضربان قلب :
قلب استراحت پیوسته ندارد و استراحتی کوتاه به مدت چهاردهم ثانیه ( دیاستول ) دارد .
در دیاستول، تمام قلب ( یعنی هر چهار حفره ) در حال استراحت است .
در حالت دیاستول ، هفت سیاهرگ در حال خون رسانی به قلب هستند ( 4 تا بزرگ سیاهرگ ها ، کرونر ، 2 سیاهرگ ششی )
انقباض دهلیز ها : میترال ← باز | سه لختی ← باز | سینی شکل ← بسته
انقباض بطن ها : میترال ← بسته | سه لختی ← بسته | سینی شکل ← باز
دیاستول : میترال ← باز | سه لختی ← باز | سینی شکل ← بسته
چرخه :
انقباض دهلیز ها ( یک دهم ثانیه ) ← با صرف انرژی
{ صدای اول }
انقباض بطن ها ( سه دهم ثانیه ) ← با صرف انرژی
{ صدای دوم }
دیاستول ( چهاردهم ثانیه ) ← بدون صرف انرژی
بین صدای اول و دوم ، سه دهم ثانیه اختلاف وجود دارد .
بین صدای دوم و صدای اول دوره ی بعدی ، پنج دهم ثانیه زمان داریم .
بین صدای اول و صدای دوم دوره ی بعدی ، یک و یک دهم ثانیه زمان داریم .
30.pdf -
معرفی دانشگاه فرهنگیانپارسال چند ساعت نشستم اینو نوشتم حق بدید که تا هفت سال آینده بخوام آپش کنم 😂
-
من و رشتم (فرهنگیان )نزدیک اعلام نتایج یه تاپیک جزئی در موردش میزنم
رفتار بچگانه ی همکلاسی ها ملاک نیست خدایی 😂
ولی شرایط کلی رو (بجز حقوق) درست ذکر کرده بودین 👌🏻 -
توضیحات زیست دهم استاد موقاریجلسه ی 29
صداهای قلب :
چرخه ی کاری قلب از سه مرحله تشکیل می شود :
مرحله ی اول : پمپاژ دهلیز ها ( یک دهم ثانیه )
مرحله ی دوم : انقباض بطن ها ( سه دهم ثانیه )
مرحله ی سوم : استراحت قلب ( چهاردهم ثانیه )
صدای اول قلب مربوط به شروع انقباض بطن ها و صدای دوم مربوط به شروع استراحت بطن هاست.
لایه های قلب :
بیرونی :
پریکارد ← بات پوششی سنگ فرشی تک لایه + بافت پیوندی متراکم
مایع آبشامه ای ( بین پریکارد و اپی کارد )
اپی کارد ← بات پوششی سنگ فرشی تک لایه + بافت پیوندی متراکم + رگ و اعصاب خودمختار
میانی :
میوکارد ← عمدتا یاخته های قلبی + بافت پیوندی متراکم + رشته های عصبی ( بین یاخته ها )
داخلی :
آندوکارد ← بافت پوششی سنگ فرشی تک لایه
در لایه ی بیرونی ممکن است بافت چربی وجود داشته باشد که عمدتا اپی کارد است.
نقش لایه ی بیرونی، محافظت است ، لایه ی میانی در انقباضات فعالیت دارد و لایه ی داخلی نیز پوششی است که قسمت های کناری دریچه ها را می سازد .
تنها لایه ای که از بین چهار لایه ی بالا ، بافت پوششی سنگ فرشی تک لایه ندارد ، میوکارد است.
تنها لایه ای که بافت پیوندی متراکم ندارد ، آندوکارد است . پس در آندوکار رشته های الاستیک و کلاژن نیز وجود ندارد .
در هر یک از لایه ی پریکارد و اپی کارد ، 2 نوع بافت ( پوششی و پیوندی ) حتما وجود دارد . اما بافت چربی ممکن است وجود داشته باشد !
در لایه ی میوکارد ، سه نوع بافت ( ماهیچه ای ، پیوندی و عصبی ) وجود دارد .
در لایه ی آندوکارد فقط یک نوع بافت ( پوششی ) قرار دارد .
بیشترین نوع بافت در میوکارد وجود دارد و کمترین نوع بافت در آندوکارد .
تحلیل شکل ساختار بافتی قلب :
ضخیم ترین لایه ی قلب میوکارد است .
خارجی ترین بافت قلب پیوندی رشته ای متراکم است .
مایع آبشامه ای بین دو بافت اپی کارد و بافت پوششی است .
تنها قسمتی از لایه ی بیرونی که به میوکارد متصل است ، اپی کارد است .
دورترین بافت ، از بافت پیوندی متراکم ( لایه ی خارجی ) ← بافت پوششی سنگ فرشی ( لایه ی داخلی )
نزدیک ترین بافت از بافت پیوندی متراکم ( لایه ی خارجی ) ← پوششی سنگ فرشی ( لایه ی اپی کارد )
29.pdf -
نتایج نهایی کنکور اعلام شدمبارکتون باشه آلایی ها ❤
-
توضیحات زیست دهم استاد موقاریجلسه ی 33
در کتاب میخوانیم « سرخرگ باعث حفظ پیوستگی جریان خون می شود . »
یعنی : وقتی که خون با فشار بطن به درون سرخرگ می ریزد، خون قسمتی از انرژی خود را در دیواره ی سرخرگ ذخیره می کند . بنابراین وقتی بعد از انقباض بطن، قلب به دیاستول می رود، دیواره ی سرخرگ با هل دادن خون به سمت جلو، باعث پیوستگی جریان خون می شود!
نبض هیچ ربطی به سیاهرگ ندارد و مربوط به سرخرگ هاست!
فشار خون نیرویی است که خون به دیواره ی رگ ها وارد می کند . افزایش فشار خون یعنی سرخرگ که تنگ می شود و نیروی وارده به دیواره ی آن بیشتر می شود! چرا نیروی وارده بیشتر می شود؟ چون در سرخرگ های کوچک و تنگ، قدرت کشسانی کمتر است و کمتر کشیده می شود.
رسوب کلسترول و چربی فقط در دیواره ی سرخرگ انجام می شود نه سیاهرگ!
33.pdf
تجربیا -
توضیحات زیست دهم استاد موقاریجلسه 43
گردش مواد در کرم خاکی :
رگ پشتی ( قلب لوله ای ، قلب اصلی ) با خون تیره ← خون تیره را به جلو می راند ← 5 جفت کمان رگی با خون تیره ( قلب کمکی ) ← خون تیره را به پایین و عقب می راند ← سرخرگ شکمی ( ابتدا با خون تیره ) ← تبادل گازی ( خون روشن ) | تنفس پوستی ← مویرگ های بین شکمی و پشتی ( خون روشن ) ← سیاهرگ با خون تیره ← رگ پشتی
بین رگ پشتی و شکمی ← در همه ی قسمت های بدن ← مویرگ داریم ( برای فرایند تبادل )
ساده ترین دستگاه گردش خون
سیاهرگ خون تیره دارد و سرخرگ ممکن است خون تیره داشته باشد یا روشن -
توضیحات زیست یازدهم صفر تا صد استاد موقاری@Roghayeh-eftekhari
-
شیمی خیلی مهمخب ب نام خدا :joy:
ببین خیلی خوبه که شیمیت صفره چون من یک سال تو قلمچی شیمی مثبت نزدم :joy: یا منفی بود :joy: یا صفر
حتی ی تاپیک داشتم ک فرق عنصر و مولکول و اتم چیه ؟ :joy: در این حد
یک ، شیمی درس حفظی هست ولی نیست :confused_face: یعنی اول باید بفهمیش بفهمیش بفهمیش و همچنان بفهمیش حالا بعدش میرسیم به ریزه کاری ها و نکات حفظی :confused_face: پس وختی هنوز نتونستی ی مبحثی رو بفهمی لزومی نداره قفل کنی روی نکات حفظی چون این طوری فقط از شیمی زده میشی :confused_face:
دو ، فهمیدن یعنی چی ؟ فرض کن تو قسمت آرایش الکترونی ؛ تو این مبحث رو از چند تا معلم میبینی و چند تا کتاب درموردش میخونی و این حرفا ؛ حالا من ی آدم بی سواد میذارم جلوت ! هر وخت تونستی به اون بفهمونی که ارایش نویسی چطوریه یعنی خودت فهمیدیش ! پس این که برای ی مبحث زیاد وقت میذاری به این معنی نیست که فهمیدیش و تموم شد رفت :confused_face: من برای فصل اسید باز دو سال وقت گذاشتم و هنوز نفهمیدمش :confused_face:
سه ، درمورد آموزش ، میتونی از فیلمای استاد اقاجانی استفاده کنی یا هرکدوم از اساتیدی که تو الا هست ، این ی مساله ی کاملن شخصیه که تو با کدوم استاد راحتی (من خودم اگه موزلی و رادرفورد هم میومدن بهم درس بدن باز میگفتم هیچکس مث استاد اقاجانی نمیشه :neutral_face: :blue_heart: )
پس یک مبحث مشخص رو انتخاب کن و از چند تا استاد باهاش فیلم ببین و حتی از کتاب های کمک درسی براش درسنامه بخون ، ممکنه با درسنامه خوندن راحت باشی و ب فیلم نیاز نداشته باشی
چهار ، بعد از مرحله ی آموزش (که مهم ترین قسمته) میرسی ب تست زدن ، لازم نیست خودت رو با تستای غیر استاندارد خفه کنی (گفتم غیر استاندارد :confused_face: نه تست سخت :confused_face: )
درمورد انتخاب منبع نمیری از روی جلد کتاب یا قیمتش کتاب بخری :confused_face: یا مثلن اگه قبلن از خیلی سبز کتاب زیست خریدی و خوب بوده لزومن شیمی خیلی سبز هم خوب نیست :confused_face: (مثال زدم)
از دوستات یا کتابخونه ، کتاب های مختلف رو امانت بگیر و باز ی مبحث مشترک رو از هرکدوم تست بزن ، هر کتابی که با لحن نویسنده راحت تر بودی برای تو نوشته شده و میتونی باهاش پیش بری ((: (تفاوت چندانی بین کتابای بازار نیست) -
توضیحات زیست یازدهم صفر تا صد استاد موقاریhttps://forum.alaatv.com/topic/38040/جزوه-ی-زیست-دوازدهم?_=1631094984492
لطفا این تاپیک رو ببینید بچه ها -
پاسخ تشریحی کنکور های خارج وداخل 97 رشته تجربیhttps://forum.alaatv.com/topic/11648/تحلیل-کنکور-97-و-96
https://fidibo.com/book/83596-کتاب-آزمون-سراسری-97-رشته-تجربی-همراه-با-پاسخ-تشریحی
ادمین های عزیز ممنون میشم حذف نشه |: بچه ها لازمش دارن |:
آها راستی آقای کازانیان داره فیزیک 97 رو برای نظام قدیم ها تحلیل میکنه ((: برین جلسات آخر این لینک :
https://alaatv.com/c/9011 -
دوست دارین با انجمن آلا همکاری کنین ؟سلام منم دوست دارم همیار باشم (: