جلسه ی 20
لوله ی گوارش :
در چینه دان ملخ ، گوارش شیمیایی با استفاده از آمیلاز بزاق ( فقط گوارش کربوهیدرات ها ) انجام می شود .
در پیش معده هم گوارش شیمیایی وجود دارد و هم گوارش مکانیکی . پیش معده آنزیم ندارد و گوارش شیمیایی سایر پلیمر ها مثل پروتئین را با استفاده از آنزیم های معده و کیسه های معده انجام می دهد .
ملخ ، حلق ندارد.
جابه جایی حروف ملخ : خلم ← فقط با سنگ زدن آدم خل میشه بنابراین ملخ سنگدان ندارد!
معده ی ملخ جایگاه اصلی جذب است .
لوله های مالپیگی موادی مانند آب ، کلرید ، یون پتاسیم و مواد دفعی را به روده می ریزند سپس آب و یون ها در راست روده جذب می شوند و مواد دفعی نیز از مخرج دفع می شوند .
آرواره ( گوارش مکانیکی ) ← دهان ( گوارش شیمیایی | گوارش ناقص کربوهیدرات ها ) ← مری ← چینه دان ( ذخیره و نرم ) ← پیش معده ( گوارش مکانیکی | گوارش شیمیایی ) ← کیسه ی معده ( گوارش برون یاخته کامل ) ← معده ( جذب ) ← روده ← ** لوله های مالپیگی ← اوریک اسید ، آب ، کلرید و یون پتاسیم ** ← راست روده ( جذب آب و یون ها ) ← مخرج ( مواد دفعی ) ← دفع
ملخ :
آغاز گوارش مکانیکی ← دهان و آرواره ها
آغاز گوارش شیمیایی ← دهان و آمیلاز بزاق
پایان گوارش مکانیکی ← پیش معده
پایان گوارش شیمیایی ← کیسه های معده
جذب ← معده ، راست روده
کرم خاکی با استفاده از سنگریزه هایی که می بلعد ، در سنگدان گوارش مکانیکی را انجام می دهد .
کر%(#ff0000)[م م]عده ندارد .
خاک و مواد آلی ← دهان ← حلق ← مری ← چینه دان ← سنگدان ( مکان اصلی گوارش مکانیکی ) ← روده ( مکان اصلی گوارش شیمیایی و جذب ) ← مخرج ← دفع
ماهیچه ی روده ی باریک ضخیم و مقاوم است . در واقع برجستگی دارد . این برجستگی سطح تماس روده با مواد را بالا می برد و به کارایی آن کمک می کند .
سنگ دان از بخش عقبی معده تشکیل می شود ← این جمله در همه ی جانوران صادق نیست ، مثلا در کرم خاکی این گونه نیست اما در کبوتر چرا .
بخش حجیم لوله ی گوارش در پرنده ی دانه خوار چینه دان است .
کبد زیر معده و بین چینه دان و سنگدان قرار دارد .
غذا و سنگ ریزه ← دهان ← مری ← چینه دان ← معده ( آغاز گوارش شیمیایی و مکانیکی ) ← سنگدان ← روده ی باریک ( ادامه ی گوارش و جذب ) ← روده ی بزرگ ( جذب آب ) ← مخرج ← دفع
در سنگدان علاوه بر گوارش فیزیکی ، گوارش شیمیایی نیز به وسیله ی آنزیم های معده انجام می شود .
پرنده ی دانه خوار حلق ندارد .
طول روده در گیاخواران باید بیشتر از گوشت خواران باشد . چون گوارش گیاهان زمان زیادی میخواهد . اندازه ی روده در همه چیز خوارها حد وسط است .
قورباغه زمانی که نابالغ است گیاهخوار است و وقتی که بالغ می شود و خشکی زی ، حشره خوار می شود به همین علت در هنگام دگردیسی طول روده ی قوباغه ی نابالغ کمی کوتاه تر می شود .
پی دی اف : 19.pdf
D.fateme.r
دیدگاهها
-
توضیحات زیست دهم استاد موقاری -
توضیحات زیست دهم استاد موقاریجلسه ی 20
لوله ی گوارش در پستانداران
نشخوار کنندگار آنزیم سلولاز برای تجزیه ی سلولز را ندارند و به همین علت سلولز مصرفی توسط این جانوران ابتدا در سیرابی ، گوارش میکروبی می دهد .
در نسخوارکنندگان، اولین پلیمری که گوارش شیمیایی می دهد، نشاسته است ( آمیلاز بزاق) . دومین پلیر نیز سلولز است که در سیرابی هیدرولیز می شود . ( هر دو پلیمر کربوهیدرات هستند )
غذا ←دهان ( نیمه جویده | گوارش مکانیکی و شیمیایی ) ← مری ← سیرابی ( در معرض میکروب ها | گوارش شیمیایی ) ← نگاری ← مری ← دهان ← مری ← سیرابی (مایع) ← نگاری ← هزارلا (آبگیری) ← شیردان ( ادامه ی گوارش شیمیایی) ← روده
نکته : غذا دوبار از دهان می گذرد .
نکته : غذا سه بار از مری می گذرد ( بیشترین )
نکته : غذا دوبار از نگاری و سیرابی میگذرد .
در نشخوارکنندگان، سلولز، قبل از جذب مواد در روده، گوارش می یابد ولی در غیرنشخوارکنندگان سلولز بعد از جذب مواد غذایی و در روده ی کور جانور گوارش ومقداری از آن جذب می شود .
در پستانداران غیر نشخوارکننده، اول گوارش آنزیمی انجام می شود و بعد گوارش میکروبی .
معده چهار قسمتی ندارند پس مواد در معده گوارش، در روده جذب و در نهایت توسط روده ی کور، گوارش میکروبی آن ها انجام می شود، اما در نشخوار کنندگان اول گوارش میکروبی داریم ( برای سلولز) و بعد گوارش آنزیمی در شیردان!
هم در نشخوارکنندگان و هم غیر نشخوارکنندگان، گوارش آنزیمی نشاسته از دهن آغاز می شود .
به علت کم شدن قدرت جذب در روده ی بزرگ ، جانداران غیر نشخوار کننده ، استفاده ی کمی از سلولز گوارش یافته ی خود می برند .
20.pdf
تجربیا -
چگونه در کنکور قبول نشویم ؟!خب اکثر بچه های اینجا دانش آموزن
ی ایده ی خفن :joy:
به جای این که چند تا اشکال ساده رو از معلم هاتون بپرسید ، بیایید فروم !
از اشکالتون عکس بگیرید
تاپیک بزنید
ملت رو تگ کنید
منتظر شید یکی بیاد جوابتون رو بده
باهاش الکی بحث راه بندازین
هوم ؟
خیلی عالی نمیشه ؟ :joy: -
توضیحات زیست دهم استاد موقاریفیلم یک دهم استاد موقاری.pdf
فایل پی دی اف جلسه یک . -
توضیحات زیست دهم استاد موقارینوکلئیک اسید : یک پلیمر است . مونومر آن نوکلئتید است ، نوکلئیک اسید ها دو نوع هستند : DAN \ RNA
دی ان اِی در سلول های یوکاریوتی در هسته جای دارد و در سلول های پروکاریوتی در سیتوپلاسم .
دی ان ای از دو رشته ی پلی نوکلوئتیدی ساخته شده و آر ان ای از یک رشته ی پلی نوکلوئتیدی .
ATP :به واکنشی که در آن آدنوزین تری فسفات ساخته میشود تنفس یاخته ای میگویند . تنفس یاخته ای در میتوکندری انجام میشود . غذای اصلی سلول گلوکز است در حالی که بدن ما به انرژی نیاز دارد نه گلوکز . به فرآیندی که از طریق میتوکندری گلوکز به آدنوزین تری فسفات تبدیل میشود تنفس یاخته ای می گویند . واکنش زیر موازی شده است :
C6H12O6 + 6O2 + 38ADP + 38 فسفات ← 38ATP + 6CO2 + 6H2O
در آدنوزین تری فسفات دو پیوند وجود دارد با سه فسفات . انرژی در پیوند ها ذخیره شده است .
سلول به انرژی نیاز دارد ، بنابراین یکی از پیوندها رو میشکند و یک فسفات آزاد میشود حالا آدنوزین دی فسفات موجود است . از آدنوزین دی فسفات نمیتوان انرژی گرفت . بنابراین آنرا نگه میداریم و در واکنش بالا قرار میدهیم تا دوباره به آدنوزین تری فسفات تبدیل شود . البته آدنوزین دی فسفات نیز انرژی دارد چون دارای یک پیوند بین فسفات هاست اما انرژی آن بسیار کم است .
شکل مولکول آدنوزین تری فسفات ص 16:
/. سه گروه فسفات و باز آدنین با هم هیچ پیوندی ندارند و واسطه ی بین آنها قند ریبوز است .
/. قند ریبوز هم با 3 گروه فسفات و هم با باز آدنین پیوند دارد .
یاخته :
مایع بین یاخته ای ترکیبی همانند پلاسما دارد یعنی در آن مواد دفعی ، غذایی ، اکسیژن ، کربن دی اکسید ، آب املاح و ... است . خون مواد غذایی و اکسیژن را به مایع بین سلولی میدهد تا مایع ، آنها را به یاخته بدهد و یاخته نیز کربن دی اکسید و مواد دفعی را به مایع بین یاخته ای میدهد تا به خون برود و از سلول خارج شود .
کربوهیدارت به صورت مستقل در غشای یاخته وجود ندارد ولی لیپید و پروتئین مستقل هستند .
شکل غشای یاخته ی جانوری صفحه 15 :
/. غشا دو لایه است . بیشترین جزء غشا لیپید است . کلسترول فقط در غشای جانوری وجود دارد . هم کلسترول و هم فسفولپید دولایه هستند . پروتئین های غشا دو نوع هستند : پروتئین های سراسری که هر دو لایه ی غشا را در برگرفته اند و پروتئین های سطحی که فقط در یک لایه از غشا وجود دارند . کربوهیدرات های غشا دو نوع هستند : گلیکوپروتئین ( گلیکوژن + پروتئین) و گلیکولیپید ( گلیکوژن + لیپید ) . هر دو نوع کربوهیدرات فقط در سطح خارجی وجود دارند و در سطح داخلی نیستند .
غشا به طور کلی از جنس فسفولیپید و پروتئین است که اگر جانوری باشد ، کلسترول نیز به آن اضافه میشود و اگر گیاهی باشد کلسترول نداریم .
برخی از پروتئین های غشا سراسری هستند . برخی از این پروتئین ها به صورت کانال هستند . این پروتئین ها تخصصی هستند ، یعنی فقط با یک نوع ماده سروکار دارند و آن ها را از خود عبور میدهند ( البته مولکول آب بخاطر کوچکی از هر پروتئینی میتواند عبور کند . ) برخی از اینها همیشه باز هستند و برخی دیگر فقط موقع ورود و خروج مواد باز میشوند . برخی از پروتئین ها ناقل هستند و با یون ها سروکار دارند .
فایل پی دی اف این جلسه : فیلم چهار استاد موقاری.pdf -
توضیحات زیست دهم استاد موقاریفیلم ده / صفر تا صد زیست شناسی استاد موقاری
گوارش در دهان
عواملی که در دهان موجب گوارش مکانیکی می شوند : زبان ، دندان ها ، لب ها ، ماهیچه های اسکلتی ، آرواره ها ، گونه ها
نکته : بزرگ ترین غده در دهان : غده ی بناگوشی است که ترشحات رقیق تری دارد . پایین ترین غده ، غده ی زیر آرواره ای است و کوچک ترین آنها ، غده ی زیر زبانی است .
بزاق : آب / یون هایی مانند بی کربنات و پتاسیم / موسین : نوعی گلیکوپروتئین است . بنابراین می توان گفت که در بزاق گلیکوپروتئین وجود دارد . / انواعی از آنزیم : مثل آنزیم آمیلاز ( پتیالین که توسط بناگوش ترشح می شود . پتیالین در گوارش کربوهیدرات ( نشاسته ) نقش دارد . گوارش را آغاز می کند ولی گوارش ناقص است . این آنزیم نشاسته را دوتا دوتا میکند ! ( مالتوز ) . آنزیم دیگر لیزوزیم است . حیوانات معمولا فرزندان خود را لیس می زنند ! دلیل این کار از بین بردن دیواره ی باکتری ها می باشد .
گوارش مکانیکی در انسان از دهان آغاز می شود گوارش شیمیایی کربوهیدرات ( نشاسته ) نیز از دهان اما گوارش شیمیایی لیپید و پروتئین از معده آغاز می شود . نوکلئیک اسید نیز از ابتدای روده ی باریک گوارش می یابد .
نکه : در مری هیچ گونه تولید آنزیمی وجود ندارد . اما خود آنزیم وجود دارد . چون آنزیم هایی که در دهان ساخته می شوند به مری نیز وارد می شوند .
بلع غذا : بنداره ی ابتدای مری در فاصله ی بلع بسته است و از ورود هوا جلوگیری می کند . اما این به این معنا نیست که کلا هوا وارد نشود بلکه مقداری هوا با غذا وارد می شود .
تحلیل شکل دیواره ی معده ( صفحه ی 24 ) :
یاخته ی کناری ، کلریدریک اسید و فاکتور داخلی ترشح می کند .
یاخته ی اصلی ( پپتیک ) لیپاز و پروتئاز ( مجموعه : پپسینوژن ) ترشح می کند .
یاخته ی اصلی از طریق اگزوسیتوز آنزیم ها را به بیرون می راند .
نکته : هر چه به پیلور نزدیک تر می شویم تعداد یاخته های اصلی بیشتر می شود و یاخته ی کناری و یاخته ی ترشح کننده ی هورمون کمتر می شود
فایل پی دی اف این جلسه : فیلم ده.pdf
دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا -
توضیحات زیست دهم استاد موقاریفیلم یازده / صفر تا صد زیست شناسی دهم استاد موقاری
معده :
لایه های ماهیچه ای در نزدیک معده قطور تر هستند .
غده ی معده در نزدیک پیلور ، بیشتر آنزیم ها را میسازد ولی در بخش های میانی و اوایل معده علاوه بر آنزیم اسید معده نیز ساخته می شود .
حجم کیموس هر چه بیشتر باشد از پیلور بهتر عبور می کند و اگر کوچک تر باشند عبورشان سخت تر است .
پپسین پروتئاز است . یعنی آنزیم هیدرولیز کننده ی پروتئین است فقط هیدرولیز آن کامل نیست .
کلید واژه : پپسین ، پپسینوژن ، هیدروکلریک اسید
هیدرولیز زمانی کامل است که پلی مر به مونومر تبدیل شود . در اینجا پروتئین به آمینو اسید تبدیل نمیشوند بلکه به پپتیک تبدیل می شود . پپتیک زنجیره ای از آمینو اسید هاست . به هر دو آمینو اسید در کنار هم دی پپتید می گویند .
نکته : جنس فاکتور داخلی معده از گلیکو پروتئین است .
فاکتور داخلی ← ویتامین ب 12 ← جذب در مغز قرمز استخوان ← تولید گلبول قرمز←سلول کناری معده
آیا مشکل معده می تواند به کم خونی منجر شود ؟ بله . در صورتی که دیواره ی معده تخریب شود ، سلول کناری نیز تخریب می شود . در نتیجه اسید معده و فاکتور داخلی ترشح نمی شود . فاکتور داخلی ک نباشد ، ویتامین ب 12 نیز جذب نمی شود . در نتیجه ب 12 در مغز قرمز استخوان جذب نمی شود و فولیک اسید نمی تواند کارکرد صحیحی برای تولید گلبول قرمز داشته باشد و تعداد آن ها کم می شود .
نکته : ویتامین ب 12 فقط در غذاهای جانوری وجود دارد ( مانند گوشت قرمز ) و در گیاهان نیست چون آنزیم تولید کننده ی آن مختص جانوران است که در روده ی آنها زندگی می کند .
نکته : در روده ی بزرگ انسان نیز مقداری ویتامین ب 12 وجود دارد ولی مقدار آن کم است .
نکته : فولیک اسید در سبزی هایی که رنگ تیره دارند مانند اسفناج و حبوباتی مانند عدس و لوبیا وجود دارد .
نکته : انقباض های معده از زیر دریچه ی کاردیا شروع می شود.
نکته : 2 عامل در ورود کیموس به پیلور کمک می کنند : حجم کیموس و ترکیب شیمیایی آن .
زخم پپتیک یعنی مقدار اسید و آنزیم بالا رفته و سد حفاظتی کاهش پیدا کند . به عبارت دیگر افزایش فعالیت سلول های کناری برای اسید معده و سلول های اصلی برای آنزیم ها و فعالیت حفره و غده ی معده برای بی کربنات و مایع مخاطی پایین بیایید .
هلیکو باکتری که در معده ی ما زندگی می کند وظیفه ی کاهش سد حفاظتی را دارد و به زخم پپتیک منجر می شود .
البته تمامی کسانی که زخم پپتیک دارند ناشی از هلیکو باکتری نیست
فایل پی دی اف : فیلم یازده.pdf -
توضیحات زیست دهم استاد موقاریجلسه ی سیزدهم / صفر تا صد زیست شناسی استاد موقاری
آنزیم های لوزالمعده درون خود لوزالمعده و حتی در درون مجراهایی که به دوازدهه می ریزند ، غیر فعال است ؛ یعنی با پروتئین ها کاری ندارد . اما به محض اینکه وارد دوازدهه می شوند فعال می شوند .
در دوازدهه آنزیمی وجود دارد به نام تریپسین . این آنزیم یک پروتئاز است . یعنی پروتئین ها را هیدورلیز می کند ، علاوه بر این کار آنزیمی را که به دوازدهه می ریزد را نیز فعال می کند .
تریپسین : آنزیم فعال لوزالمعده پپسین : آنزیم فعال معده
همه ی هورمون ها به خون ترشح می شوند .
هنگامی که یک خوراکی اسیدی ، مانند کیوی می خوریم ، در این صورت کیموس خیلی اسیدی می شود و ما به بی کربنات بیشتری نیاز داریم . هورمونی وجود دارد به نام هورمون سکرتین که از سلول های دیواره ی روده ی باریک به خون ترشح می شود و به پانکراس می رود و دستور افزایش ترشح بی کربنات را می دهد .
کربوهیدرات :
گلوکز ، فروکتور ، گالاکتور ، نیاز به گوارش ندارند و فقط جذب می شوند .
قند ذخیره ای در قارچ ها گلیکوژن است .
تفاوت تریپسین و کربوکسی پپتیداز : کربوکسی پپتیداز پیوندهای آمینو اسید را از آخر زنجیره جدا میکند . تریپسین فقط بر روی پروتئین اثر می گذارد ولی کربوکسی پپتیداز هم بر روی پروتئین و هم پیوند های کوچک اثر می گذارد .
پپتید : در معده پپسین پروتئین را به پپتید تبدیل می کند و از معده به روده ی باریک می رود .
در روده ی باریک 3 نوع آنزیم وجود دارد :
1 . آنزیم های که در معده ساخته شده اند و همراه با کیموس وارد روده ی کوچک شده اند .
2 . آنزیم هایی که از سلول های دیواره ی روده ی باریک ترشح می شوند . ( یاخته هایی که می میرند و پس از آن ، از آن ها آنزیم آزاد می شود . )
3 . آنزیم های لوزالمعده
تفاوت آمیلاز دهان و آمیلاز لوزالمعده : آمیلاز دهان فقط در گوارش نشاسته نقش دارد ولی آمیلاز لوزالمعده هم بر نشاسته و هم بر گلیکوژن تاثیر می گذارد .
آمیلاز می تواند نشاسته را به مولکول درشت تبدیل کند ؟ بله ! مولکول درشت منظور همان زنجیره ی 3 الی 9 گلوکزی است .
یاخته های دیواره ی روده ی باریک توانایی اگزوسیتوز آنزیم را ندارند . هنگامی که مردند ، آنزیم از آن ها آزاد می شود . اسم یکی از این آنزیم ها دی ساکاریداز است که گوارش کامل نشاسته را انجام می دهد و آن را به مونو ساکارید تبدیل می کند .
مونوساکارید ها : یا به شکل خطی هستند و یا حلقوی ! و در ساختار آن ها اکسیژن ، هیدورژن و کربن نیز وجود دارد .
پروتئین :
پروتئین برای این که جذب شود باید به آمینو اسید تبدیل شود . گوارش پروتئین از معده شروع می شود .
گوارش نهایی پروتئین در روده ی باریک توسط پروتئازهای لوزالمعده و آنزیم های یاخته های روده ی باریک انجام می شود .
بنابراین هیدورلیز نهایی پروتئین توسط 2 عامل انجام می شود ولی هیدورلیز نهایی کربوهیدرات فقط توسط دی ساکاریداز روده ی باریک انجام می شود .
تمامی آمینواسید ها دارای بخش آمینی و کربوکسیلیک اسید هستند .
اما به طور کلی دو نوع آمینو اسید در بدن ما وجود دارد ، تفاوت این آمینو اسید ها در بخش متمایز کننده ی آمینواسید ها است .
به پیوند بین دو آمینواسید ، پیوند پپتیدی می گویند ، که پیوند پپتیدی هم نوعی کوالانسی است .
پیوند پپتیدی بین دو آمینو اسید که باعث تشکیل دی پپتید می شود ، بین بخش اسیدی یک آمینو اسید با بخش آمینی آمینو اسید دیگر برقرار می شود .
در هر زنجیره ی پلی پپتیدی سر و ته یکسان نیست ! یعنی اگر یک سمت زنجیره آمینی باشد ، سمت دیگر ان قطعا اسیدی است .
پیوند جدید که در زنجیره تشکیل می شود ، بین نیتروژن و کربن است .
پی دی اف این جلسه : جلسه ی سیزدهم.pdf
دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
تجربیا -
توضیحات زیست دهم استاد موقاریجلسه ی پانزدهم / صفر تا صد زیست دهم استاد موقاری
ورود مواد به یاخته های استوانه ای روده جذب نامیده نمی شود ، باید از این یاخته ها بگذرد و وارد محیط داخلی بدن شود تا جذب نامیده شود !
در چین های حلقوی فقط لایه های زیر مخاطی و مخاط وجود دارند .
در پرز فقط لایه ی مخاطی چین خورده است و دیگر لایه های نقشی ندارند .
پروتئین گلوتن در واکوئل بذر گندم وجود دارد .
چین های حلقوی : لایه ی مخاطی / لایه ی زیر مخاطی
1 . رگ ها ( خونی ، لنفی ) / 2 . بافت پیوندی سست ( کلاژن و گلیکو پروتئین ) / 3 . یاخته های عصبی ( دندریت و آکسون و ... ) / 4 . بافت پوششی ( زیر آن غشای پایه ) / 5 . عضلات صاف
پرز ---> لایه ی مخاطی
1 . رگ ها ( خونی و لنفی ) / 2 . بافت پیوندی سست / 3 . بافت پوششی / 4 . عضلات صاف
ریز پرز ---> غشا
1 . پروتئین ( کانال و ... ) / 2 . فسفولیپید ( اسید چرب و گلیسرول ) / 3 . گلیکوپروتئین و گلیکو لیپید / 4 . کلسترول
آخرین لایه در ساختار لایه ی مخاطی عضلات صاف است .
عضلات صاف موجود در لایه ی مخاطی موجب حرکت پرز ها می شوند .
حرکت پرز ها توسط یاخته های ماهیچه ای صاف و تحریک این یاخته ها توسط اعصاب زیر مخاط انجام می شود .
مسیر عبور ریز مغذی ها در پرز به ترتیب :
یاخته ی پوششی استوانه ای تک لایه / غشای پایه / بافت پیوندی سست ( مخاط ) ( فضای بین یاخته ای ) / 1 . مویرگ های لنفی ، 2 . مویرگ های خونی / جریان خون
چربی و پروتئین های مخلول در چربی نمی توانند وارد رگ خونی شود ، چرا ؟ چون رگ های خونی یک لایه ی پلی ساکاریدی دور خود دارند در حالی که رگ های لنفی پلی ساکارید ندارند . پلی ساکارید مانع ورود چربی ها می شوند .
جدب گلوکوز و آمینو اسید :
کلید واژه ها ی شکل رسم شده : پمپ انتقال دهنده ی سدیم پتاسیم / یاخته ی پوشش پرز / سدیم ، گلوکز و اغلب آمینو اسید ها / پتاسیم ، چون از طریق پروتئین های ناقل انجام می شود ، به روش انتشار تسهیل شده است .
ورود گلوکز و اغلب آمینو اسید ها به یاخته ی پرز ، انتقال فعال است با این تفاوت که آدنوزین تری فسفات مصرف نمی کند و انرژی آن از شیب غلظت سدیم تامین می شود .
ورود گلوکز و اغلب آمینواسید ها به پرز ، به طور غیر مستقیم ، از انرژی آدنوزین تری فسفات استفاده می کند . چطور ؟ پمپ انتقال دهنده ی سدیم – پتاسیم که با آدنوزین تری فسفات کار می کند باعث حفظ شیب غلظت سدیم می شود و این شیب غلظت ، انرژی لازم برای ورود گلوکز به یاخته را فراهم می کند .
ورود گلوکز و سدیم به یاخته ی پرز از طریق یک کانال انجام می شود .
پی دی اف : جلسه ی پانزدهم.pdf
تجربیا
دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا -
توضیحات زیست دهم استاد موقاریجلسه ی شانزدهم
جلسه ی 16 | صفر تا صد زیست شناسی استاد موقاریجذب لیپید ها :
1 . لیپید ها | صفرا ( نمک و لسیتین )
← حرکات روده ی باریک
2 . قطره های ریز چربی
لیپاز لوزالمعده ←
3 . مونوگلیسیرید ( اسید پرب + گلسیرول )
← انتشار ساده
3 . پرز
درون پرز در شبکه ی آندو پلاسمی ، سنتز آبدهی←
4 . تری گلیسیرید
همانجا←
5 . پروتئین + کلسترول + فسفولیپید + تری گلیسیرید
6 . کیلو میکرون
مسیر به ترتیب : دستگاه گلژی ( آماده ی ترشح ) – اگزوسیتوز به فضای بین یاخته ای – مویرگ لنفی – رگ لنفی بزرگ تر – 2 مجرای لنفی ( چپ و راست ) – 2 سیاهرگ سینه ای ( زیر ترقوه ی چپ و راست ) – بزرگ سیاهرگ زبرین – دهلیز راست – 1. ذخیره در بافت چربی 2 . کبد HDL / LDL
/. کلسترول با سیاهرگ کاری ندارد و فقط به دیواره ی سرخرگ می چسبد .
جذب آب و مواد معدنی :
آب : اسمز
مواد معدنی :
1 . انتقال فعال : کلسیم ، آهن ، منیزیم ، فسفات
2 . انتشار : سدیم
ویتامین ها :
1 . محلول در آب : انتشار | انتقال فعال | آندوسیتوز : ب 12
2 . محلول در چربی : مانند چربی ها ( آ – دی – ای – کا )
نکته : 1. اختلال در ترشح صفرا 2. کاهش جذب ویتامین دی 3. کاهش جذب کلسیم 4. پوکی استخوان
روده ی بزرگ
نکته : در روده ی بزرگ آنزیم ترشح نمی شود ولی وجود دارد .
نکته : مواد جذب نشده و گوارش نیافته ، یاخته های مرده و باقی مانده شیره های گوارشی و آب و املاح وارد روده ی بزرگ می شوند .
نکته : تمامی انعکاس ها غیر ارادی هستند .
یاخته های پوششی روده ی بزرگ ( استوانه ی تک لایه ای ) : 1 . ماده ی مخاطی ( موکوز ) | 2 . کمی پتاسیم
وظیفه ی روده ی بزرگ : ا . جذب : آب | یون ها | ویتامین ب و کا ( که در خود روده ی بزرگ تولید شدند ، توسط باکتری های هم زیست ) 2. ذخیره ی موقتی مدفوع
سلولز هایی که می خوریم را نمی توانیم گوارش دهیم ، چون آنزیم سلولاز را نداریم . در روده ی بزرگ ما نوعی باکتری هم زیست وجود دارد که این سلولز ها را مصرف می کند و در عوض ویتامین ب و کا را برای ما تولید میکند ! بنابراین این ویتامین کا ساخته ی خود بدن ماست و با ویتامین های محلول در چربی که میخوریم فرق دارد .
پی دی اف : 16.pdf
تجربیا
دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا -
توضیحات زیست دهم استاد موقاریجلسه ی 17https://alaatv.com/c/7110
HDL و LDL در کبد ساخته می شوند .
نکته : در کبد گلوکز هایی که ذخیره شده اند به صورت گلیکوژن در می آیند و هم چنین از آمینو اسید ها نیز پروتئین ساخته می شود .
نکته : سیاهرگ بابا کبدی از 5 اندام خون می گیرد : طحال ، پانکراس ، روده ، معده و کبد
نکته : خون لوله ی گوارش از سیاهرگ باب کبدی به 2 سیاهرگ فوق کبدی می ریزد .
نکته : جذب مواد غیر لیپیدی در روده ی باریک :
مواد غیر لیپیدی ← سلول پرز ← غشای بین یاخته ای ← شبکه ی مویرگی ← سیاهرگ باب ← کبد ← 2 سیاهرگ فوق کبدی ← بزرگ سیاهرگ زیرین ← دهلیز راست
تنظیم فرایند های گوارشی :
بصل النخاع مرکز انعکاس بلع است . بصل النخاع به همراه پل مغزی مرکز تنفس است!
شبکه ی یاخته های عصبی موجود در زیر مخاط دیواره ی لوله ی گوارش ، تحریک کننده ی یاخته های ماهیچه ای صاف مخاط هستند و شبکه ی یاخته های عصبی موجود در لایه ی ماهیچه ای دیواره ی لوله ی گوارش ، تحریک کننده ی لایه ی ماهیچه ای ( حرکات کرمی و قطعه قطعه ) هستند !
دستگاه عصبی :
1 . مرکزی : الف ) مغز | ب ) نخاع
2 . محیطی الف ) حسی | ب ) حرکتی : پیکری (بجز انعکاس ها ، همیشه ارادی است ) / خود مختار ( غیر ارادی ) : 1. سمپاتیک (هیجان) : افزایش فعالیت حیاتی و کاهش فعالیت گوارشی 2. پاراسمپاتیک ( آرامش) : افزایش فعالیت گوارشی و کاهش فعالیت حیاتی
نکته : اعصاب خودمختار به ماهیچه های صاف ، قلبی و غدد ، عصب دهی می کند ، به ماهیچه های اسکلتی و مخطط کاری ندارد و به این دو اعصاب پیکری عصب دهی می کنند .
در حالت سمپاتیک ، فعالیت گوارشی کاهش می یابد . در این موقع ترشح بزاق و هورمون ها و ... کاهش می یابد تا مواد غذایی ذخیره شوند و فعالیت های حیاتی بالا می رود . یعنی ضربان قلب و فشار خون و ... افزایش می یابد .
شبکه ی عصبی روده ای نمی تواند مستقل از دستگاه عصبی خودمختار فعالیت کند .
سکرتین = تولید کننده : دوازدهه | محرک : کیموس | اندام هدف : پانکراس ( برون ریز ) | نقش : افزایش ترشح بی کربنات
سکرتین : واژه ای یونانی است به معنای ترشح شده | اولین هورمون کشف شده است .
سکرتین باعث افزایش پی اچ می شود .
گاسترین = تولید کننده : معده ( یاخته های ترشح کننده ی هورمون در غده ی معده ) ← در مجاورت پیلور | محرک : پروتئین غذا | اندام هدف : سلول های کناری و اصلی ← گاسترین از طریق خون به این سلول ها می ریزد | نقش افزایش ترشح اسید معده و پپسینوژن | واژه ای یونانی به معنای از معده ترشح شده
گاسترین باعث افزایش پی اچ می شود .
پروتئین غذا ← گاسترین ← 1. سلول های کناری اسید معده ترشح می کنند 2. سلول های اصلی پپسینوژن ترشح می کنند ← پپسین باعث تجزیه ی پروتئین های غذا می شود .
پی دی اف : 17.pdf
تجربیا
دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا -
توضیحات زیست دهم استاد موقاریجلسه ی 18
فرق بین جاندار و جانور !
برخی از جاندارن تک یاخته ، مواد مغذی را از سطح یاخته و برخی از پریاخته ها از سطح بدن جذب می کنند . در این جانداران گوارش وجود ندارد و فقط جذب می کنند . محیط زندگی این جانداران باید مرطوب باشد تا بتوانند راحت تر جذب کنند .
واکوئل گوارشی :
لیزوزوم از طریق شبکه ی آندوپلاسمی تولید می شود و جنس آن از غشاست !
گیاهان لیزوزوم ندارند .
حرکت مژک ← انتقال غذا از محیط به حفره ی دهانی ← تشکیل کریچه غذایی ← لیزوزوم به آن می پیوندد ← کریچه گوارشی ← خروج مواد گوارش یافته ← مواد گوارش نیافته می ماند ← کریچه دفعی ← دفع مواد از راه منفذ دفعی
بسیاری از اسفنج ها واکوئل گوارشی دارند .
پارامسی و آمیب فقط گوارش درون سلولی دارند .
حفره ی گوارشی :
از میان جانوران ، همه ی مهره داران لوله ی گوارشی دارند و برخی از بی مهره ها نیز لوله ی گوارشی دارند . ( مثل همه ی حشرات! )
حفره ی گوارشی ، هم نقش دستگاه گردش مواد را انجام می دهد و هم گوارش .
در حفره ی گوارشی برخی یاخته های پوشاننده ی کیسه ، آنزیم هایی را ترشح می کنند .
ورود غذا به کیسه ی گوارشی ( حفره ی گوارشی ) ← برخی یاخته های پوشاننده کیسه ←ترشح آنزیم← برخی یاخته ها تاژک هایی دارند ←غذا و آنزیم را مخلوط می کند← گوارش برون سلولی ← یاخته های حفره ← فاگوسیتوز ← کریچه ی غذایی ← ادامه ی فرآیند گوارش (درون سلولی )
جانداران : 1. باکتری ها ( همه تک سلولی ) | پروکاریوت ← ماده ی ژنتیکیدر سیتوپلاسم آزاد افتاده . | اندامک ندارند .
2. قارچ ها : تک سلولی ( مخمر ) ، پر سلولی
3. آغازیان : تک سلولی ، پر سلولی
4. گیاهان : همه پرسلولی
5. جانوران : همه پرسلولی
قارچ ها ، آغازیان ، گیاهان و جانوران پروکاریوت هستند : ماده ی ژنتیکی در هسته ی سازمان یافته قرار دارد | اندامک دارند .
راه شناخت تک سلولی و پر سلولی بودن در آغازیان : از این به بعد اگر یک تک سلولی مشاهده کردیم دقت می کنیم که ببینیم هسته دارد یا نه . چرا ؟ برای تشخیص یوکاریوت و پروکاریوت بودن آن . اگر پروکاریوت بود ، صد در صد تک سلولی است ( باکتری ) . اما اگر یوکاریوت بود و مخمر نبود ، هر چه که بود صد در صد آغازی است .
جانداران :
الف) اتوتروف (تولید کننده) : بیشتر گیاهان ، بعضی آغازیان بعضی باکتری ها ( مثل سیانوباکتری )
ب) هتروتروف (مصرف کننده) : همه ی جانوران ، همه ی قارچ ها ، بعضی باکتری ها ، بعضی آغازیان ، برخی گیاهان( انگل)
گوارش در باکتری ها و قارچ ها برون سلولی است !
در جانوران کسانی که لوله ی گوارشی دارند ( مهره داران ، حشرات ، کرم خاکی و ... ) گوارش غذا فقط برون سلولی است ولی گوارش موادی مثل سلول های مرده و فرسوده درون سلولی است .
تحلیل شکل هیدر :
برخی از یاخته های پوشاننده ی حفره ، تاژک دارند که این تاژک ها آنزیم را با ذره های غذایی مخلوط می کنند .
برخی از یاخته های پوشاننده ی حفره ، آنزیم ترشح می کنند .
لیزوزوم در همه ی جانوران وجود دارد ولی در همه ی جاندارن نیست!
در گوارش درون سلولی ، فقط گوارش شیمیایی انجام می شود و گوارش فیزیکی نداریم .
پی دی اف : 18.pdf
تجربیا
دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا -
توضیحات زیست دهم استاد موقاریجلسه ی 21
خون از سراسر بدن ← سیاهرگ بزرگ زیرین ، زبرین و سیاهرگ کرونر ← دهلیز راست ← بطن راست ← سرخرگ ششی ← شش ها ( تبادل گازی ) ← چهار سیاهرگ ششی ← دهلیز چپ ← بطن چپ ← سرخرگ آئورت ← سراسر بدن
چرا نفس می کشیم ؟
C6H12O6 + 6O2 + 38ADP +38P = 38ATP + 6CO2 + 6H2O
در صورتی که کربن دی اکسید بیرون نرود ، با آب واکنش داده و تبدیل به کربنیک اسید ( H2CO3 ) می شود . تولید کربونیک اسید علاوه بر پروتئین ها ، ساختار آنزیم ها و فعالیت آن ها را نیز مختل می کند .
به عبارتی ، بیرون رفتن کربن دی اکسید ، خیلی مهم تر از ورود اکسیژن است .
پی اچ خون = 7/4
بخش هادی :
وظایق بخش هادی :
1 . هدایت هوا به درون و بیرون ← مجاری هوا
2 . میکروب زدایی هوا ← ترشحات مخاطی ← آنزیم لیزوزیم
3 . گرم کردن هوا ← شبکه رگی بینی
4 . پاکسازی هوا از ناخالصی ← الف : ترشحات مخاطی ← ضربان حلق ← خلط | ب : موهای ابتدای بینی
5 . مرطوب کردن هوا ← ترشحات مخاطی
6 . کمک به تولید هوا ← پرده های صوتی با هوای بازدمی مرتعش می شوند .
نقش های ترشحات مخاطی : میکروب زدایی هوا | پاکسازی هوا از ناخالصی | مرطوب کردن هوا
21.pdf -
توضیحات زیست دهم استاد موقاریجلسه ی 27
جانداران تک سلولی مثل پلاناریا ( کرم پهن ) یا هیدر آب شیرین از طریق انتشار تبادل مواد می کنند .
در تنفس نایدیسی، تبادل مواد بین سلول و انشعابات پایانی انجام می شود ( انتشار )
حشرات و صد پایان، از خانواده ی بند پایان هستند . پس تنفس نایدیسی در بند پایان وجود دارد .
در تنفس نایدیسی، دستگاه گوارش مواد نقشی در انتقال گاز تنفسی ندارد؛ یعنی خون تیره و روشن معنی ندارد .
انشعابات نهایی نایدیس ها بن بست است .
دور نایدیس ها را نوعی کربوهیدرات از نوع پلی ساکارید به نام کیتین پوشانده است . این ساختار در انشعابات پایانی وجود ندارد .
راه ارتباطی بین حشرات با محیط از طریق منافذ تنفسی است .
تنفس نایدیسی :
• فقط در بی مهرگان ← نه همه ی بی مهرگان
• بی مهرگان خشکی زی ← حشرات و صد پایان
• دستگاه گردش مواد دخالتی ندارد .
• نایدیس ها ← با کیتین پوشیده شده ← نه همه ی نایدیس ها
• انشعبات پایانی نایدیس ها : بن بست | فاقد کیتین | دارای مایعی است که تبادل گازی را ممکن می کند | در کنار همه ی یاخته های بدن جانور قرار می گیرد .
دستگاه گردش مواد در تنفس پوستی و تنفس آبششی و تنفس ششی نقش دارد .
در دوزیستان، بیشتر تبادلات گازی از طریق پوست است، چه بالغ و چه نابالغ . بخش دیگر تبادلات، در دوران نابالغی از طریق تنفس آبشش و در دوران بلوغ از طریق تنفس ششی است .
تنفس پوستی :
• هم در بی مهره ها و هم در مهره داران
• بی مهرگان ← مرطوب زی ← کرم خاکی
• مهره داران : شش دار ها ← 1 . لاک پشت های آبی 2 . سمندر های شش دار 3 . مار های آبی | دوزیستان : بیشتر تبادل گازی
راه اصلی تنفس در لاک پشت های آبی سمندر های شش دار و مارهای آبی شش است ولی تنفس پوستی نیز دارند .
ستاره ی دریایی یک خارپوست است پس تنفس آبششی در خارپوستان وجود دارد .
آبشش ها در دو طرف سر ماهی قرار دارند .
جهت حرکت خون در مویرگ ها و عبور آب در طرفین آبشش ها بر خلاف یکدیگر است .
این مخالف بودن جهت ها، کمک می کند که سطح تماس آب و خون بیشتر شود در نتیجه مواد بیشتری تبادل شوند ( این خلاف جهت بود، در طرفین تیغه های آبشش است )
خار های آب ششی از خروج مواد غذایی جلوگیری می کنند .
جهت جریان خون با جهت سرخرگ های ورودی و خروجی یکسان نیست .
تنفس آبششی :
• هم در مهره دار و هم بی مهرگان
• نوازد برخی ماهی ها و همه ی دوزیستان ← آبشش خارجی
• ماهی بالغ ← آبشش داخلی
• دوزیستان بالغ ← شش
• آبشش برای خسکی مناسب نیست چون ← نبود آب ← چسبیدن رشته های آبششی
تنفس شش هم در بی مهره ها و هم در مهره داران وجود دارد . بیشتر مهره داران خشکی زی تنفس ششی دارند در مهره داران آبزی نیز وجود دارند کسانی که شش دارند ، مثل وال !
انواع ساز و کار تهویه ای در مهره داران :
• پمپ فشار مثبت : همه ی دوزیستان و برخی خزندگان
• پمپ فشار منفی : همه ی پستانداران و همه ی پرندگان و بیشتر خزندگان
27.pdf
تجربیا -
توضیحات زیست دهم استاد موقاریجلسه ی 31
فشارخون آئورت و بطن چپ و دهلیز چپ پس از انقباض بطنی ( دیاستول ) کاهش می یابد.
تنها زمانی که دریچه های سینی باز می شوند، در طمان انقباض بطن هاست ( سه دهم ثانیه ) .
زمانی هست که هر چهار دریچه ی قطبی با هم بسته باشند ولی هیچ زمانی نیست که هر 4 دریچه باهم باز باشند.
حداقل فشار خون :
ائورت ← دیاستول – انقباض دهلیزی – ابتدای انقباض بطنی ( چون دریچه های سینی تغییر نمی کنند، علت عدم تغییر، فشار خون است )
بطن چپ ← دیاستول
دهلیز چپ ← ابتدای انقباض بطنی
حداکثر فشار خون :
آئورت ← میانی انقباض بطنی
بطن چپ ← میانی انقباض بطنی
دهلیز چپ ← انقباض دهلیزی
هر سه ( آئورت، بطن چپ و دهلیز چپ ) افیزایش فشار خون ← میانی انقباض بطنی
هر سه کاهش فشار خون ← دیاستول
برون ده قلبی یعنی، 5 لیتر خون در یک دقیقه از یک بطن وارد سرخرگ شود . به طور کلی در یک دقیقه 10 لیتر خون وارد سرخرگ ها می شود .
نوار قلب ( تحلیل شکل اکوکاردیوگرافی )
← انقباض دهلیزیP
← انقباض بطنیQRS
← استراحت قلبT
: P
قبل از شروع قله ی p گره پیشاهنگ پیام الکتریکی را تولید می کند. پیام که تولید شد، نوار p شکل می گیرد تا به قله برسد . اکنون توسط دسته تارها، پیام به دهلیز چپ نیز می رود و سراسر دهلیز ها را فرا می گیرد. اکنون وضعیت نوار در قله ی p است و شروع انقباض دهلیز ها.
QRS :
از قله ی p تا قله ی R، مربوط به انقباض دهلیزی است که یک دهم ثانیه زمان می برد .
در انقباض دهلیزی، باز و بسته شدن دریچه ها هیچ تغییری نمی کند. پس دریچه های سینی که بسته می مانند و دریچه های میترال و سه لختی که باز بودند باز می مانند .
از قله یp تا پایین قله مسیر های بین گرهی وارد عمل می شوند . پیام به گره دهلیزی بطنی می رسد . ( نیم دایره ی P تمام شد! )
در
پیام عصبی به دسته تارهای بین بطنی می رسد . تا رسیدن نوار به قله ی R، پیام عصبی سراسر بطن ها را پر کرده است .
T :
از یکم پایین تر از قله ی R تا تقریبا اواخر T انقباض بطنی داریم که سه دهم ثانیه است.
ابتدای شروع انقباض بطنی ( یعنی : یکم پایین تر از قله ی R ) محل شروع صدای اول قلب نیز هست. همچنین، دریچه های میترال و سه لختی، با انقباض بطن ها، بسته می شوند و دریچه های سینی شکل نیز باز می شوند.
دیاستول قلب : چهاردهم ثانیه طول می کشد . تولید موج الکتریکی به صورت خودکار توسط گره سینوسی – دهلیزی در دیاستول قلب انجام می شود.
فعالیت دسته تارهای بین دهلیزی، در دیاستول قلب انجام می شود.
در دیاستول، فشار خون در آئورت و دهلیز چپ و بطن چپ کاهش می یابد.
در دیاستول، دریچه های میترال و سه لختی باز می شوند و دریچه های سینی بسته می شوند.
خلاصه :

تجربیا
31.pdf -
توضیحات زیست دهم استاد موقاریجلسه ی 32
هر جایی که صحبت از رشته های الاستیک شد، حتما بافت پیوندی دارد . پس در لایه ی میانی سرخرگ ها و سیاهرگ ها علاوه بر ماهیچه ی صاف، بافت پیوندی نیز وجود دارد ولی کمتر.
در ساختار سرخرگ ها و سیاهرگ ها، در دو لایه رشته های الاستیک وجود دارد ولی در لایه ی بیرونی بیشتر است .
سرخرگ ضخیم تر است و حفره ی درونی کوچک تری دارد . در مقابل سیاهرگ دیواره ی نازک تری دارد و حفره ی داخلی آن بزرگ تر است .
پ.ن : سرخرگ به علت این که فشار بطنی را تحمل می کند، از سیاهرگ قطور تر است . تعداد لایه های کشسانی در سرخرگ بیشتر است چون لایه ی میانی و خارجی آن نسبت به سیاهرگ قطور تر است .
هر چه از سمت سرخرگ های بزرگ به کوچک تر ها می رویم، قسمت ماهیچه ای دیواره بیشتر و قسمت کشسانی آن کمتر می شود و به عبارتی؛ ماهیچه ای به کشسانی می چربه!
بیشترین سرعت خون در رگ آئورت است البته در وسط آن !
بیشترین حجم خون در سیاهرگ هاست به دلیل بزرگی فضای داخلی آن .
سیاهرگ برخلاف سرخرگ، در نبود خون بسته می شود چون دیواره ی نازک تری دارد و قدرت دفاعی آن کمتر است .
در صورتی که سیاهرگ و سرخرگ هم اندازه باشند، لایه ی ماهیچه ای و پیوندی سرخرگ بیشتر است .
در ابتدای بعضی از مویرگ ها ( مثل مویرگ های روده ) بنداره ای از جنس ماهیچه ی صاف وجود دارد .
در اغلب بافت ها در یک زمان همه ی بنداره های مویرگ ها باز نیستند .
تنظیم جریان خون مویرگی :
بنداره ی مویرگی ( ماهیچه ی صاف حلقوی ) – در برخی :
انقباض : ورود کلسیم به درون مایعات بدن و اثر بر بنداره ← کاهش خون رسانی ) | انبساط : کربن دی اکسید ، یون هیدروژن و پتاسیم با اثر بر بنداره ← افزایش خون رسانی
ماهیچه ی صاف دیواره ی سرخرگ های کوچک – تنظیم اصلی :
انقباض : افزایش اکسیژن ، کاهش کربن دی اکسید و یون هیدروژن و گرما ← کاهش خون رسانی
انبساط : کاهش اکسیژن ( * ) ، افزایش کربن دی اکسید و یون هیدروژن و گرما ← افزایش خون رسانی
( * ) : کاهش اکسیژن همواره باعث شل شدن مویرگ ها و در نتیجه افزایش خون رسانی نمی شود . مثلا در مویرگ های ریوی، در صورتی که کاهش اکسیژن داشته باشیم، انبساط مویرگ و در نتیجه افزایش خون رسانی نداریم! چون ممکن است گاز های سمی نیز وارد شش شوند و در حقیقت این منبسط شدن مویرگ ها، نوعی پاسخ دفاعی است.
32.pdf
تجربیا -
توضیحات زیست دهم استاد موقاریجلسه ی 34
خون و سلول هیچ وقت به طور مستقیم تبادل مواد ندارند، رابط بین آن ها مایع بین سلولی است .
همه ی بافت های پوششی اعم از سنگ فرشی و مکعبی و ... فاقد ماده ی زمینه ای هستند، پس می توان گفت که در دیواره ی مویرگ ماده ی زمینه ای وجود ندارد . چون از جنس پوششی سنگ فرشی تک لایه است!
تبادل مواد بین مویرگ و سلول به روش انتشار است . یعنی بدون صرف انرژی و آزاد شدن فسفات و تولید ADP
مویرگ های مغز فاقد منفذ هستند و این نداشتن منفذ نوعی عامل دفاعی است که به آن سد خونی مغزی می گویند .
روده هم مویرگ منفذ دار دارد و هم بنداره ی مویرگی ( بنداره ی ماهیچه ای صاف ) در آن دیده می شود .
مویرگ های پیوسته :
• یاخته های سنگ فرشی تک لایه باهم ← ارتباط تنگاتنگ
• فاقد منفذ ← کلید شناخت : مویرگ پیوسته درشت
• نفوذ پذیری بسیار کم
• غشای پایه ی کامل
• دارای شکاف های بین یاخته ای روی بافت پوششی
• بیشترین کنترل برای ورود و خروج مواد
• ورود میکروب بسیار سخت ( معمولا نمی شود )
• موجود در ماهیچه ها، شش ها، بافت چربی، مغز و نخاع
• موادی که می توانند عبور کنند : CO2 ، O2 ، اوره ، H2O ، گلوکز ، ویتامین ها
مویرگ های منفذ دار :
• دارای شکاف بین یاخته ای
• غشای پایه ی کامل منافذ زیاد
• غشای پایه ی ضخیم ( پروتئین و گلیکوپروتئین زیادی دارد) ← کلید شناخت : منفذ دار درشت
• لایه ی پروتئینی غشای پایه ← عبور مولکول های درشت را محدود می کند.
• موجود در کلیه ها ، روده ، غدد درون ریز
• موادی که می توانند عبور کنند : بیشتر مولکول های کوچک
• نفوذ پذیری کم
مویرگ های ناپیوسته :
• فاصله ی یاخته های سنگ فرشی تک لایه زیاد ← حفره دار
• دارای شکاف بین یاخته ای
• غشای پایه ی ناقص ← کلید شناخت : ناپیوسته درشت
• کمترین کنترل برای ورود و خروج مواد
• موجود در : مغز استخوان، کبد، طحال
• موادی که می توانند عبور کنند : مولکول های درشت و کوچک
34.pdf
تجربیا -
توضیحات زیست یازدهم صفر تا صد استاد موقاریسلام
توضیحات فیلم های زیست یازدهم استاد موقاری تو این تاپیک قرار داده میشه. -
سرو و صدای مزاحم | استفاده از گوشگیر، خوب یا بد؟بنظرم به جایی این که دنبال این باشی که محیط رو ساکت کنی خودت رو به فضا عادت بده
حتی پیشنهاد میکنم وقتی محیط سکوته، تلوزیونی چیزی روشن کن و بزن یه شبکه ی چرت تا حواست به فیلم و اینا نباشه ولی سکوت محیط رو بشکنه
منم مدت هاست درگیر این مساله ام و با فرار کردن از صدا ها هیچی درست نمیشه که تازه بدترم میشه |:
اگه خواستی میسوفونیا یا صدابیزاری رو هم تو نت سرچ کن یه چیزایی در موردش بخون |: -
ورژن جدید سایت آلاءسلام
راستش اصلا خوب نیست!
میشه فقط واسه 59 روزِ دیگ همون ورژن قبلی رو بذارید؟
صفحه ی استاد ناصح زاده برا من ارور میده (وقتی هم ک باز میشه فیلما ن آنلاین پخش میشه ن دان میشه :confused_face: