Skip to content
  • دسته‌بندی‌ها
  • 0 نخوانده ها: پست‌های جدید برای شما 0
  • جدیدترین پست ها
  • برچسب‌ها
  • سوال‌های درسی و مشاوره‌ای
  • دوره‌های آلاء
  • گروه‌ها
  • راهنمای آلاخونه
    • معرفی آلاخونه
    • سوال‌پرسیدن | انتشار مطالب آموزشی
    • پاسخ‌دادن و مشارکت در تاپیک‌ها
    • استفاده از ابزارهای ادیتور
    • معرفی گروه‌ها
    • لینک‌های دسترسی سریع
پوسته‌ها
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

  • Default (بدون پوسته)
  • بدون پوسته
بستن
Brand Logo

آلاخونه | شبکه اجتماعی دانش آموزی آلاء

  • سوال یا موضوع جدیدی بنویس

  • سوال مشاوره ای
  • سوال زیست
  • سوال ریاضی
  • سوال فیزیک
  • سوال شیمی
  • سایر
D

D.fateme.r

@D.fateme.r
درباره‌‌ی من
دیدگاه‌ها
621
موضوع ها
16
Shares
0
گروه‌ها
0
دنبال‌کننده‌ها
77
دنبال‌شونده‌ها
32

دیدگاه‌ها

تازه‌ها بهترین Controversial

  • معرفی دانشگاه فرهنگیان
    D D.fateme.r

    سلام
    تو این پست میخوام فرهنگیان رو %(#ff0000)[معرفی] کنم و یه سری اطلاعات برای %(#ff0000)[انتخاب رشته] بدم.
    بعد از تموم شدن مهلت انتخاب رشته یه تاپیک دیگه میزنم و مصاحبه رو توضیح میدم.
    %(#3c00ff)[فرهنگیان و شهید رجایی چه فرقی دارن ؟]
    ببینید شما برای وارد شدن به اموزش و پرورش الان سه تا راه دارید :

    1. فرهنگیان
    2. شهید رجایی
    3. ازمون استخدامی : باید مدرک داشته باشین و از طریق کنکور نمیتونید اقدام کنید پس اینو زیاد واردش نمیشیم .
      اما در مورد فرهنگیان و شهید رجایی :
    • هر دو دانشگاه وابسته به وزارت اموزش و پرورش هستن
    • هر دو تعهد استخدامی دارن [ مهم : رجایی هم به صورت داوطلب ازاد و هم به صورت تعهد استخدامی پذیرش داره، من اینجا در مورد رشته هایی حرف میزنم که تعهد استخدامی دارن! ]
    • در هر دو از سربازی معاف میشین
    • هر دو کمک هزینه ی تحصیلی میدن [ همون حقوق |: ]
    • در هر دو دوران تحصیلتون سابقه ی کاری محسوب میشه

    چه تفاوتی دارن پس ؟ شهید رجایی بیشتر رشته های فنی مهندسی رو پذیرش میکنه. یعنی با مدرک مهندسی فارغ التحصیل میشین و تو رشته های فنی دبیرستان ها تدریس میکنید [ به طور کلی ]

    %(#ff0000)[من دانشجوی رجایی نیستم اما اطلاعاتی که میدم اغلب بین هر دو دانشگاه مشترکه، ضمنا این که از دفترچه ی کنکور سراسری 98 هم برای مثال زدن استفاده میکنم.]

    %(#2bff00)[تعهد استخدامی چی هست ؟ |:]
    شما از روزی که وارد دانشگاه فرهنگیان میشین استخدام هستین! حالا این تعهد همون قرداد استخدامی شماست! حدود حوالی آبان ماه باید براش اقدام کنید و شما به صورت محضری و قانونی [ قانونی که میگم یعنی ضامن اینا هم میخواد |: دنگ و فنگ داره برا خودش |: ] تعهد میدین که دو برابر مدت تحصیلتون تو محل خدمتتون [ اینو پایین تر توضیح میدم ] برای اموزش و پرورش کار کنید .

    %(#00ffe1)[چه شرایط کلی برای انتخاب رشته لازمه ؟ ]
    1. شرط سنی : تو کنکور 98 شرط سنی 22 سال تمام بود . ظاهرا کنکوری های 99 کمپین راه انداخته بودن و قصد داشتن این شرط سنی رو افزایش بدن . نتیجه اش چی شد ؟ نمیدونم |: یعنی نه تنها من، بلکه هیچکس فعلا نمیدونه. %(#ffff00)[صبر کنید تا دفترچه ی کنکور 99 بیاد]. هر چی که تو دفترچه نوشته شده باشه ملاکه، نه حرف ادمین های کانالای تلگرام |:
    پ.ن : ببینید دوستان یه چیزی این وسط بگم، ادمین های کانال های فرهنگیان همه شون چهار تا دانشجو هستن مثل من! خیلی هم ممبر دوست دارن! نصف خبرهای فوری که تو کانالشون میزنن برای ممبر گرفتنه! پس تا از منبع های معتبر خبری رو نشنیدین باور نکنید.
    2. معدل و تراز ازمون : طبق دفترچه ی کنکور 98، حداقل تراز 6500 تو کنکور و حداقل معدل 14 ملاک بود . بدیهیه که شما باید دفترچه ی 99 رو چک کنید ببینید اونجا چی نوشته .
    3. مصاحبه و گزینش : که بعد از انتخاب رشته در موردش حرف میزنم .
    4. آزمون عملی : برای رشته های هنر و تربیت بدنی. حضور در ازمون الزامیه.
    می رسیم به بخش جذاب انتخاب رشته |: خدایی هدف من از این تاپیک فقط این قسمت بود، یکم فسفر لازم داره، حوصله کنید.
    Annotation 2020-09-19 132501.png

    این قسمت بالای دفترچه رو خودتون بخونید [ البته این 98 عه |: شما باید 99 رو بخونید ]
    ببنید این که تو دفترچه چی نوشته و اینا رو خودتون باید مو به مو بخونید، من فقط یه سری اطلاعات کلی بهتون میدم.
    Annotation 2020-09-19 132719.png
    اولین تفاوتی که بین رشته های فرهنگیان با بقیه ی رشته ها میبینید همون قسمته! مخصوص داوطلبان بومی فلان استان! یعنی این که بقیه ی داوطلب ها کلا نمیتونن این کد رشته ها رو انتخاب کنن پس جامعه ی آماری پایین تر میاد و شما فقط با هم استانی های خودتون رقابت میکنید.
    حالا یه نکته! خیلی خیلی مهم!
    شما میری سایت قلمچی و میخوای ببینی پارسال چه رتبه هایی قبول شدن. فقط و فقط باید رتبه های استان خودت رو ببینی! یعنی مثلا اگه تبریزی هستی این که بر فرض مثال سال 98 یکی با 40 هزار تو اصفهان اومده فرهنگیان به تو ارتباطی نداره عشقم |: چرا ؟ چون تو استان های مختلف میزان علاقه به فرهنگیان متفاوته! یعنی تو بعضی از استان ها فرهنگ و خونواده ها طوری هستن که رتبه های 20 هزار فرهنگیان رو انتخاب میکنن و تو بعضی دیگه [ از جمله استان خودم! آذربایجان شرقی! ] با رتبه ی 1700 تجربی میرن دبیری زیست!! [ این کاملا مستنده! ]
    پس خلاصه ی کلام این که تو تخمین رتبه هم استانی های خودت رو باید ببینی خب؟ بریم بعدی.
    Annotation 2020-09-19 133417.png
    اول به اون قسمتی که مشخص کردم نگاه کنید، با همین کد رشته مثال طور میریم جلو!
    این چی میگه ؟ یس جامعه ی اماری بازم داره کوچیک تر میشه! حالا داوطلبی که برای مثال اهل ورزقان هست با داوطلبای هم شهری خودش و اهر و جلفا و مرند رقابت میکنه! و داوطلبایی که تو این شهر ها نیستن تقریبا رقیبش محسوب نمیشن !
    چرا این طوریه ؟ چون خاروانا [ محل خدمت تو این مثال! ] به این چهار تا شهر نزدیکه. بعد داوطلب هم قراره هشت سال تو اون محل خدمت کار کنه خب! لذا برای این که یکی از این طرف استان پا نشه بره اون طرف، شهرهای نزدیک به محل خدمت اولویت دارن! [ البته که اینو شما انتخاب نمیکنید |: سنجش و اموزش پرورش از قبل براتون چیدن! ]
    پس، تو تخمین رتبه ی قلمچی باید به این هم حواستون باشه که داوطلبی که با فلان رتبه قبول شده اهل کدوم شهر بوده!
    ضمنن این شهر ها غالبا ثابت هستن و اگه شما دفترچه ی کنکور 98 رو دانلود کنید میتونید پیدا کنید که با کدوم شهر ها تو یه دسته قرار میگیرد.
    مثلا اگه اهل ورزقان هستید و یکی رو تو سایت پیدا کردید که اهل اهر هست، با توجه به این که طبق دفترچه اهر و ورزقان تو یه دسته قرار میگیرن، رتبه اون میتونه برای شما ملاک باشه!
    %(#ffae00)[اما مهم ترییییییییییین نکته ی این تاپیک !]
    ببیند اینو حتی من قبل از این که بیام فرهنگیان نمیدونستم |||:
    تو مثالی که داشتیم بررسی میکردیم داوطلبای چهار تا شهر اهر، جلفا، مرند، ورزقان اولویت داشتن خب؟ و طبق چیزی که مشاورا به شما میگن شما کد رشته هایی رو انتخاب میکنید که شهرتون اولویت داره درسته ؟
    حالا این قسمت رو خوب گوش کنید
    فرض میکنیم شما اهل تبریز هستید و اصلا براتون فرق نداره محل خدمتتون کجا باشه! یعنی فرقی نداره محل خدمت [ جایی که 8 سال قراره کار کنید ] بیخ گوشتون باشه یا دورترین شهر استان باشه خب ؟
    %(#ff0900)[در این صورت همه ی کد رشته های استان خودتون رو انتخاب کنید و کاری به اولویت ها نداشته باشین!]
    ایا ممکنه قبول بشین ؟ با توجه به این که بقیه ی شهر ها اولویت دارن ؟ یس |: ممکنه |: روزی که داشتیم کار های استخدامی مون رو انجام میدادیم یه پسره اونجا بود که نه اهل شهر من بود و نه هیچکدوم از شهر هایی که با شهر من تو یه دسته بودن! ولی در خیلی ریلکس همه ی شهر ها رو انتخاب کرده بود و اتفاقا قبول هم شده بود ! یعنی طرف تو کدرشته هایی که شهر خودش اولویت داشته قبول نشده بعد اومده تو یه کد رشته ی دیگه قبول شده که اتفاقا اولویت هم نداشته اونجا!
    پس چی شد ؟
    %(#f700ff)[اگههههههههههه براتون مهم نیست که کجای استانتون کار کنید] همه ی کد رشته ها رو انتخاب کنید .
    خب بریم بعدی
    Annotation 2020-09-19 133415.png

    این همون محل خدمته بکس! محل خدمت یعنی شهری که تعهد میدین دو برابر مدت تحصیلتون اونجا کار کنید
    ایا به هیچ عنوان قابل تغییر نیست ؟
    قانونا نه!
    ولی ظاهرا چرا!
    اگه پارتی کلفت داری که عزیزم شما اصن نگران این چیزا نباش
    اگه پارتی نداری بستگی به استانت و نیاز اموزش و پرورش داره!
    ببینید احتمالا تو هیچ کانالی به شما نمیگن که میتونید محل خدمتتون رو قبل از 8 سال تغییر بدید
    درستشم همینه! یعنی نمیتونید!
    اما چیزی که ما میبینیم این نیست و تو مواردی این اتفاق حتی بدون پارتی هم رخ میده
    البته که من اینو نگفتم که شما رو امیدوار کنم شهری رو انتخاب کنید که 6 ساعت باهاتون فاصله داره و بعدا به انتقال گرفتن امید داشته باشین!
    نه! خوب حساب و کتابتون رو بکنید و بعد انتخاب رشته کنید!
    چون اموزش و پرورش میتونه 8 سال اجازه نده از اون شهر تکون بخوری و این حق قانونیش هست و شما هم هیچ کاری از دستت برنمیاد!
    پس اگه مثلا شوهرعمه ای چیزی قبل از 8 سال انتقال گرفته اصلا توجه نکن! %(#00ffae)[چون تو قانونا داری تعهد میدی که 8 سال نیروی کار اون شهر هستی!]
    Annotation 2020-09-19 135457.png
    خب اول یه نکته ی ریز! میبینید که اول اسم دانشگاه نوشته پردیس علامه امینی تبریز! آیا این پردیس همون پردیسه که پول میگیره و اینا ؟ نوچ! فقط اسمشه! به مراکز دانشگاه فرهنگیان تو استان های مختلف میگن پردیس! بخشی از اسمشه و ربطی به دانشگاه های بین المللی نداره
    حالا این چی میگه ؟
    ببینید رشته ها و دانشگاه های فرهنگیان از قبل باهم مچ شدن و بعد تو دفترچه قرار گرفتن!
    یعنی اگه شما داوطلبِ %(#ffff00)[تجربیِ] %(#ff0000)[دخترِ] %(#d500ff)[بومی آذربایجان شرقی] %(#00e1ff)[کنکور 98] بودید و میخواستید؛
    دبیری زیست بخونید ← فقط میتونستید تو پردیس ارومیه بخونید
    دبیری شیمی بخونید ← فقط میتونستید تو پردیس تهران بخونید
    دبیری زبان بخونید ← فقط میتونستید تو پردیس اردبیل بخونید
    اموزش ابتدایی بخونید ← فقط میتونستید تو تبریز بخونید!
    این همون مچ شدن رشته و محل تحصیله! یعنی برخلاف رشته ای مثل پرستاری که تو هر استان و هر دانشگاهی که دلت میخواد میتونی انتخاب کنی تو فرهنگیان این طوری نیست!
    خب حالا یه سوال!
    وقتی داوطلب دختر اهل اذربایجان شرقی تو کنکور 98 بودی و دبیری شیمی تهران قبول شده بودی ایا این ربطی به محل خدمتت داشت ؟ نوچ ! شما فقط 4 سال تو تهران درس میخونی و بعد برمیگردی محل خدمتت که انتخاب کردی درس میدی!
    حالا ایا این پردیس های محل تحصیل ثابتن ؟ یعنی دخترهای اذربایجان شرقی هر سال برای زیست میرن ارومیه ؟ نوچ! هر سال با توجه به دفترچه این متفاوته . مثلا دواطلبای دختر اذربایجان شرقی تو 96 برای دبیری زیست تهران قبول شدن! کنکور 97 تبریز ، کنکور 98 ارومیه و کنکور 99 بستگی به چیزی داره که تو دفترچه بیاد.

    خب این از قسمت انتخاب رشته.
    یه چند تا سوال متفرقه ی دیگه هم جواب بدم و بعد تمومه |: تو کل عضویتم تو انجمن انقدر حرف نزده بودم :face_with_tears_of_joy:
    اوپس یه نکته ی مهم دیگه :
    چند روز پیش یه مشاور جلوی من به یکی که رتبه اش به هیچ عنوان در حد رشته ی تاپ نمیشد گفت که 10 تا انتخاب اولت رو رویایی بزن و بعد فرهنگیان رو بزن!
    بچه ها اگه میدونید که با رتبه ای که دارید رشته ی تاپ قبول نمیشین نزنید! مثلا شما با ده هزار پزشکی تهران میاری اخه؟ خب این چه ربطی به فرهنگیان داره؟
    ببنید تو قسمت مصاحبه یکی از سوال هایی که قطعا ازتون میپرسن اینه که فرهنگیان اولویت چندمت بود! بعد تو بیا بگو اولویت 54 ام چون من 54 تا رشته ی تا قبلش زده بودم با رتبه ی ده هزار|: این جا میتونم بگم بدبخت شدی رفت |: چون دقیقا پیله میکنن به این که تو که 54 تا قبل از فرهنگیان انتخاب داشتی اصلا چطوری به معلمی علاقه داری؟ 54 تا قبل از معلمی اولویت داری تو! این طوری نه تنها اون رشته ی تاپ رو نیاوردی بلکه مصاحبه ات هم به خاک رفته.
    البته که اینی که گفتم بستگی به رتبه ات داره! مثلا وقتی سه هزار اوردی ممکنه فیزیوتراپی پردیس قبول بشی پس اینجا دیگه فرهنگیان رو بعدش میزنی و این عقلانیه! مصاحبه چی میشه ؟ اولا این که وقتی رتبه ات سه هزار تو صد هیچ از بقیه ی رقیب هات تو مصاحبه جلوتری چون رتبه ی علمیت خیلی خوبه! پس اینجا امتیاز بخشی ازت میپرسن فرهنگیان اولویت چندمت بوده زیاد مهم نیست و اگه بقیه ی قسمت های مصاحبه ات خوب باشه حله.
    %(#00ff33)[ایا فرهنگیان خوابگاه داره ؟]
    یس داره . تو استان های مختلف تراکم افراد متفاوته اما غالبا اتاق ها بالای 10 نفر هستن!
    آیا میتونی خوابگاه نگیری و بعد خودت یه خوابگاه ازاد بگیری ؟ نه |: از نظر قانونی میشه ولی گزینش دانشگاه به این قسمت حساسه و خوشش نمیاد |:
    %(#c400ff)[ پوشش و اینا چطوریه؟]
    تو پردیس های مختلف متفاوته. تو اکثر از پردیس ها چادر برای دخترا اجباریه. برادران گرامی هم پوشش حراست پسند باید داشته باشن، مدل مو و ریش نیز ایضا!
    %(#d5ff00)[حقوق؟]
    اگه خوابگاهی نباشین 25 درصد از مبلغ حکمتون و اگه خوابگاهی باشین 45 درصد کم میشه! این هیچ ربطی به این نداره که غذای دانشگاه رو بخوری یانه! اصلا رزور بکنی یا نکنی! این پول ثابت طور کم میشه. و البته تو تابستون هم کلا دانشگاه نمیری 10 درصد کم میشه!
    %(#00ffa2)[حقوقش کافیه؟]
    برای زندگی دانشجویی اره! ولی برای اینده نه! وقتی پراید 100 تومنه با حقوق فرهنگیان یه زندگی کارمندی میتونی داشته باشی فقط!
    اما یه مساله ای که هست داشتن اینه که وقت ازاد داری! هم تو دوران تحصیل و هم موقع تدریس .
    وقتی دانشجویی نصف روزت خالیه و درس چندانی نداری وقتی هم که درس میدی اگه دبیر باشی فقط هفته ای 24 ساعت میری مدرسه و اگه اموزگار باشی کل هفته رو میری ولی بازم نصف روزت تو کل هفته خالیه!
    پس از همون اول باید به فکر شغل دوم و یاد گرفتن مهارت باشی تا بتونی پول دربیاری!
    بذار این طوری بگم! موقعیت اجتماعی نسبتا خوب رو با فرهنگیان میشه به دست اورد ولی موقعیت مالی رو نه! باید برای دومی خودت یه فکری کنی.
    %(#ffea00)[ادامه تحصیل؟]
    میتونی تو هر رشته ای که خواستی ادامه تحصیل بدی اما به درد ارتقای شغلی نمیخوره!
    یعنی مثلا اگه زیست قبول شدی و بری ارشد شیمی بخونی، اموزش و پرورش مدرک رو تو حکم اعمال نمیکنه و تقریبا فقط به درد خودت میخوره!
    پس رشته ای که میخوای ارشد بگیری باید مرتبط به چیزی باشه که لیسانسش رو داری.
    و اخرین بحث!
    %(#ff00e1)[میخوام بیام فرهنگیان و بعد دوباره برای رشته های تاپ کنکور بدم! میشه؟]
    اول این که شما وقتی کنکور 99 روزانه قبول میشین برای 1400 کلا از کنکور دادن محروم هستین.
    دوم این که تا وقتی داشنجوی یه رشته ی روزانه هستید نمیتونید بدون انصراف دادن کنکور بدین! [ ضمنن نمیتونید اول کنکور بدید بعد انصراف بدین! برای کنکور دادن باید اسفند ماه انصراف بدین ]
    حالا انصراف چطوریه ؟
    Annotation 2020-09-19 143719.png

    خب عکس گویاست که وقتی این همه پول برای انصرف دارین خب چه کاریه که بیایین فرهنگیان کلا :neutral_face:
    پس این که حین درس خوندن انصراف بدین و مجددا کنکور بدید منتفیه!
    اما در مورد زمان فارغ التحصیلی!
    بله هستن کسایی که حین درس دادن دوباره کنکور دادن و دارن پزشکی میخونن بدون این که انصراف داده باشن.
    اما این شما هستید که تصمیم میگیرن میتونید از پس اموزش و پرورش و درس های پزشکی بربیایین یا نه!
    چون به احتمال زیاد اوایل خدمتتون هم مناطق روستایی هستین.
    البته اموزش و پرورش سه سال مرخصی بدون حقوق میده و سه سال مرخصی نیمه وقت [ اینو از استادم شنیدم ] اما گرفتن این مرخصی ها مثل انتقال گرفتن هفت خان رستم داره و اینا رو هم درنظر بگیرین!

    پ.ن : من تو تاپیک گفتم که دوره ی تعهد 8 سال هست . اما درست ترش این طوریه :
    Annotation 2020-09-19 1443489.png

    در اخر هم این که دفترچه ی انتخاب رشته و قسمت پیوست ها رو مو به مو بخونید!
    براتون ارزوی موفقیت میکنم :hibiscus:

    دانشگاهی

  • مصاحبه ی دانشگاه فرهنگیان
    D D.fateme.r

    سلام بچه ها
    شبتون بخیر
    اول این که تبریک میگم بابت دعوت شدنتون
    و باید بگم ده قدم به هدفتون نزدیک تر شدید 🌹
    من تو تاپیک قبلی فرهنگیان رو معرفی کردم و اینجا میخوام یه سری اطلاعات در مورد مصاحبه بهتون بدم.
    %(#1eff00)[اولین کاری که باید بکنید اینه که اطلاعیه های سنجش رو به دقت بخونید!]

    • اخرین اطلاعیه سنجش در مورد فرهنگیان : http://sanjesh.org/FullStory.aspx?gid=1&id=6801

    من اینجا یه جاهایی از اطلاعیه رو براتون توضیح میدم، اما بدونید که پیگیری دقیق اطلاعیه های سنجش وظیفه ی هر داوطلب کنکوری هست و نباید کوتاهی کنید!

    %(#ff3300)[نمیخوام برم مصاحبه! چیکار کنم؟]

    1.png
    و همین طور :
    2.png

    %(#ffff00)[از کجا بدونم چه روزی مصاحبه دارم ؟]
    شما به ترتیب حروف الفبا تقسیم بندی میشین و در چند روز اینده به مراکز مجری مصاحبه مراجعه میکنید . طبق گفته سنجش از طریق سایت اداره ی کل آموزش و پرورش استانتون و همین طور مراکز مجری مصاحبه ( سایت پردیس فرهنگیان استانتون ) میتونید از روز دقیق مصاحبه تون مطلع بشین .
    اگه سایت اموزش و پرورش یا پردیس استانتون هنوز حرکتی برای اعلام روز مصاحبه نزده نگران نباشین! به زودی روی سایت قرار میدن و این تاخیر ها عادیه .

    %(#006fff)[من کرونا دارم! تکلیف مصاحبه ام چی میشه؟]
    3.png
    پ.ن : دقت کنید که نوشته اداره کل اموزش و پرورش! نه اداره ی اموزش و پرورش شهر یا ناحیه.

    %(#ff0015)[مهم:]
    %(#ff0048)[بچه ها قبل از این که تاپیک رو بزنم داشتم اطلاعیه ی سنجش رو میخوندم و متوجه یه نکته ی مهم در مقایسه با مصاحبه های سال های قبل شدم. سال های گذشته گزینش عمومی و مصاحبه ی تخصصی هر دو تو پردیس های استان انجام می شد. اما امسال سنجش این دو تا مرحله رو جدا کرده! یعنی شما برای گزینش باید به هسته ی گزینش استانتون مراجعه کنید و برای مصاحبه ی تخصصی به مرکز مجری مصاحبه!]
    ظاهرا این موضوع بخاطر کروناست.
    4.png

    %(#00ffd5)[چه چیزی رو دقیقا باید به هسته ی گزینش پست کنم ؟]

    • فرم شماره ی یک که از سایت سنجش دانلود میکنی + عکس الصاق شده
    • کپی کارت ملی پشت رو
    • کپی تمام صفحات شناسنامه
    • مدارک علمی ، ورزشی ، فرهنگی ، قرانی و ...
      5.png
    • مدارک ایثارگری
      6.png
    • سوابق فعالیت های سیاسی اجتماعی ( مثل کارت بسیج، خیریه ها و ... ) شورای دانش اموزی حتی |:
      7.png
      ** حداکثر 48 ساعت برای پست کردن این موارد زمان دارید .
      مهم مهم مهم :
      اگه این مدارک رو پست نکنید انصراف تلقی میشه!
      8.png

    یه تغییر مهم دیگه !
    سال های گذشته دانشگاه شهید رجایی تو تهران با داوطلبا مصاحبه می کرد ولی امسال اعلام شده که تو مراکز استان این کار رو انجام میده .
    9.png

    و خب یه توضیح :
    %(#005eff)[اگه رتبه ی دوستت از تو بهتر باشه ممکنه چون مصاحبه ات بهتره تو نسبت به اون اولویت داشته باشی؟]
    10.png
    اینجا میگه که آموزش و پرورش فقط صلاحیت فرد رو تایید میکنه و گزینش نهایی به عهده ی سازمان سنجش و بر اساس نمره ی کنکور خواهد بود.
    پ.ن : این مساله تو دفترچه ی راهنمای انتخاب رشته هم قید میشه هر سال.

    %(#e1ff00)[این چی میگه؟]

    11.png
    ببینید بعضی از استان ها چند تا واحد دارن . مثلا اذربایجان غربی یه پردیس تو مرکز استان داره ( ارومیه) و اگه اشتباه نکنم یه پردیس هم تو سلماس داره ( یکی از شهرستان های اذربایجان غربی)
    این میگه که بعد از اعلام نتایج نهایی طبق جدول پیوست های دفترچه، محل تحصیل شما مشخص میشه.
    12.png
    این یکی هم میگه که اگه تو رشته ای کلاس هامون به حداقل ظرفیت نرسه، برمیداریم داوطلبا رو در سطح استان جا به جا میکنیم و میخوای بخواه نمیخوای نخواه 😐 تقریبا داره میگه همینه که هست 😐

    %(#00eaff)[این واریز مبلغ که میگن چی هست؟]
    هزینه ی انجام مصاحبه است! چهل و شیش هزارتومن واریز می کنید به شماره حسابی که ستاد مصاحبه اعلام میکنه و %(#6600ff)[بعد اصل فیش واریزی رو نگه میدارید و با خودتون میبرید مرکز مجری مصاحبه!]

    خب تحلیل اطلاعیه ی سنجش تقریبا تمومه، بریم در ادامه با خود مصاحبه کمی آشنا بشیم .
    %(#00a2ff)[حالا من چی بپوشم؟ |:]
    ببینید ظاهر شما تو مصاحبه ی فرهنگیان خیلی مهمه، پس باید آراسته باشید و مطابق عرف لباس بپوشین .
    دخترا :

    • چادر بپوشین
    • مانتوی بلند و با رنگ مناسب ( مناسب یعنی صورتی جیغ نپوش خواهرم |: ) داشته باشید چون تو معاینه ی پزشکی چادرتون رو برمیدارید.
    • شلوار غواصی یا جین نپوشین
    • آرایش نداشته باشین! حتی آرایش ملایم!

    پسرا :

    • مدل مو و ریشتون بیشتر جلب توجه میکنه . ( برادرم کسی با موی خامه ای نمیره مصاحبه |: ریش پرفسوری هم زیاد ندوس |: خلاصه حراست پسند باشین |: بابا پسند باشین هم فکر کنم رواله |: )
    • پیراهن و شلوار تنگ نپوشید و از رنگ های مناسب استفاده کنید
    • شما هم جین نپوشین!

    پ.ن : محدودیت های خود دانشگاه در این حد هم نیست و اینا رو تو روز مصاحبه رعایت میکنید .

    %(#0015ff)[روز مصاحبه چیا با خودم داشته باشم؟]
    13.png

    • %(#ea00ff)[وقتی روزهای مصاحبه تو سایت مشخص شد یه سری مدارک دیگه مثل ریز نمرات هم ازتون میخوان، لیست کامل این مدارک رو باید از سایت پیگیر باشین علاوه بر این ها باید،]

    • کارت بسیج ( هم فعال و هم عادی ) + کپی

    • مدارک شرکت در جشنواره های علمی مثل المپیاد ها، جشنواره خوارزمی + کپی

    • گواهی شرکت در دوره های بسیج، مثل طرح ولایت، طرح هجرت و ... + کپی

    • گواهی شرکت در المپیاد ها و مسابقات ورزشی، گواهی صعود به قله + کپی

    • مقام در مسابقات قرانی مثل انشای نماز، احکام، نهج البلاغه و ... + کپی

    • گواهی شرکت در دوره های مختلف مثل آی سی دی ال، مهارت های کامپیوتری و نرم افزاری، مهارت های دستی مثل خیاطی و ...+ کپی

    • کارت عضویت در شورای دانش آموزی + کپی

    • کارت مربی گری + کپی

    • شرکت در نوشتن یا ترجمه ی کتاب ( این کپی نمیخواد 😐😂 )

    • مقاله ی معتبر تایید شده

    بچه ها من اینا رو حضور ذهن داشتم الان |: خلاصه کلام هرررر افتخاری که تو زندگیت کسب کردی و مدرکی ازش داری بردار با خودت ببر 😐

    بخش های مصاحبه :
    %(#00ffae)[یک : معاینه ی پزشکی]
    مراحلی که طی می کنید :

    • چشمتون معاینه میشه
    • قد و وزنتون چک میشه تا بی ام آی بدنتون رو بدست بیارن
    • پزشک ازتون میخواد یه مسافتی رو راه برین
    • ازتون میخواد یه متنی رو از روزنامه بخونید تا لکنت رو بررسی کنه
    • پر کردن چند تا فرم که شامل سوالات در مورد سلامت جسمانی تون هستند

    بچه ها ممکنه که خیلی لاغر باشین و پزشک شما رو به کلینیک فرهنگیان ارجاع بده! این قسمت ترس نداره اصلا . فقط یک سری ازمایشات انجام میدن تا ببینن لاغری تون علت خاصی داره یا نه/:
    پ.ن : تو فرم های پزشکی ازتون سوال میکنن که عادت دارید داروی خاصی مصرف کنید یا نه ؟ ببینید این که شما وقتی سالی یه بار سردرد می گیرین و یه استامینوفن میخورین نیاز نیست تو فرم ذکر شه/:

    پ.ن: حقیقتا انگشتام دیگه نای نوشتن ندارن 😂 دهنم کف کرد 😂
    مصاحبه ی تخصصی :

    • خب تو مصاحبه ی تخصصی شما چهار نفر مقابل شما قرار دارن :
      سه نفر که از اساتید خود فرهنگیان هستند و سوال می پرسند
      و یک نفر نماینده ی گزینش که سوال نمیپرسه و فقط به رفتار شما توجه داره

    • قبل از وارد شدن به اتاق در بزنید و برای ورود اجازه بگیرید

    • مودبانه و با وقار راه برید و تو صندلی که براتون تعیین شده بشینید

    • سلام و احوال پرسی کنید و خسته نباشید بگید

    • با مصاحبه کننده ها دست ندید |:

    • منتظر بمونید تا سوال رو کامل جواب بدن و بعد پاسخ بدید

    • تو حرفشون به هیچ عنوان نپرید

    • به سوال ها دقت کنید و با ارامش جواب بدید و اگه نیاز دارید کمی ( خیلی کمی|: ) در مورد سوال فکر کنید و بعد جواب بدید

    • تن صداتون خیلی بلند یا خیلی پایین نباشه

    • تند تند یا خیلی اروم اروم حرف نزنید

    • در مورد این قسمت نگران نباشید بچه ها، تقریبا همه بعد از این مرحله یه نفس عمیق میکشن و احساس راحتی میکنن

    • به سوالات کوتاه و کافی جواب بدید ( گفتم کوتاه و کافی رفیق! منظورم بله و خیر نیست! )

    %(#00ccff)[چیا قراره ازتون بپرسن؟]

    • خودتون و خونواده رو معرفی می کنید .
      معرفی خودتون : اسم و فامیل + سن + شهر + رتبه
      معرفی خونواده : تحصیلات و شغل

    • نماینده ی شهرتون کیه ؟ استاندار؟ فرماندار؟ شهردار؟بخشدار؟

    • چند نفر از مشاهیر شهر و استانتون رو اسم میبرید .

    • سوغاتی های شهرتون رو معرفی میکنید .

    • هدفتون از انتخاب شغل معلمی رو میگین .

    • کار های علمی که تا به حال انجام دادین ( اون چهار صد تا مدرکی که بالا تر گفتم اینجا به دردتون میخوره ، هر افتخاری که تاحالا کسب کردید رو میشمارید و مدرکش رو به مصاحبه کننده نشون میدید، در نهایت کپی ها پیش اونا میمونه )

    • اگه بچه ها به شما توهین کنن چیکار میکنید ؟ ← اول نادیده می گیرم، بعد تذکر لفظی میدم، بعد اگه گوش نداد به مدیر یا معاون معرفیش میکنم ( تحت هیچ شرایطی از نمره کم نمیکنید! )

    • تو نت چیکار میکنی؟

    • چند تا سایت مفید معرفی کن ← آلا، قلمچی، گزینه ی دو...

    • اهل مطالعه هستی ؟ اخرین کتابی که خوندی ؟ ← کتابی رو باید بگین که واقعا خوندین! چون در مورد کتاب ، شخصیت هاش، داستانش و حتی رنگ جلدش سوال میکنن! + نویسنده و مترجمش

    • ویژگی خوب و بدت خودت رو بگو

    • چه ویژگی هایی در خودت دیدی که سراغ معلمی اومدی؟

    • اگه با مدیر مدرسه اختلاف نظر داشته باشی چیکار میکنی؟ ← اختلاف نظر رو بررسی میکنم و اگه اشکال از من بود رفع میکنم و اگه نبود در چهارچوب قوانین رفتار میکنم

    • اگه تعدادی دانش اموز بهت بدن چطوری سرگرمشون میکنی؟ ← متناسب با سنشون ، اگه ابتدایی باشن باهاشون بازی میکنم و از علم براشون میگم اگه بزرگ تر باشن مشاوره ی درسی میدم

    • اوقات فراغتت رو چیکار میکنی؟

    • چه رشته هایی رو بالاتر از فرهنگیان زدی ؟ ( 100 درصد میپرسن! )

    • تابستونا چیکار میکنی؟

    • اگه بعد از تحصیل تو رو به جای دور بفرستن میری ؟ ← بله به معلمی علاقه دارم و آگاهانه انتخابش کردم

    • کدوم یک از معلمای مدرسه ات رو دوست داری و از کدومش بدت میاد ؟
      رفتارت با معلما چطوری بوده؟

    • بچه ها ممکنه وقتی که وارد اتاق شدید بهتون بخندن! مثلا به اسمتون به اسم پدرتون به لباستون خلاصه به هر چی! فقط میخوان واکنشتون رو
      ببینن و نباید از کوره در برید!

    • آثار تاریخی شهرتون رو اسم ببرید

    • تا به حال عصبانی شدی ؟ ← خب اره ممکنه برای هر کسی پیش بیاد!

    • دوستات رو با چه ملاک هایی انتخاب میکنی؟

    • مهم ترین مشکل تو مدرسه ای که درس میخوندی؟

    • چرا تا حالا ازدواج نکردی؟ ← چون هر چیزی به یه سری اطلاعات و دانش نیاز داره . من برای کنکور کلی زمان گذاشتم، کلاس رفتم و معلم های مختلف رو امتحان کردم . تا حالا نتونستم این طوری دقیق روی مساله ی ازدواج متمرکز بشم.

    • چند مورد از معضلات جامعه + روش حل بنظر شما

    • مشکلات شغل معلمی

    • در مورد کرونا و راه های پیشگیری از اون حتما ازتون سوال میشه

    • این پارسال تو مصاحبه ی من بود : یه لیوان پلاستیکی یا پوشه ی روغنی میذارن جلوتون و ازتون میخوان چند تا ایده ی خلاقانه با اینا پیشنهاد بدید!

    • وقتی منتظر شروع مصاحبه هستید تو راه رو و محوطه و حتی در کلاسی که اونجا مصاحبه دارید نوشته ها رو بخونید چون ممکنه سوال کنن تا دقتتون رو بسنجن!

    گزینش :

    • یه رساله ی اموزشی پیدا کنید، مسائل و احکام مربوط به نماز، روزه و جنس خودتون رو 100 درصد بلد باشین! ( گفتم رساله ی اموزشی ها! نری 400 صفحه رساله بخونی! ) تو بقیه ی مسائل مثل خمس، زکات، پاک کننده ها، نجاسات و ... یه سری اطلاعات کلی باید داشته باشین ( تقریبا کمی فراتر از دینی ها دبیرستان، خلاصه باید بدونید اما به اندازه ی نماز مواردی که اول گفتم وارد جزئیات نمیشن )

    • اخبار رو پیگیری کنید و به اتفاقات روز کشور اگاهی داشته باشید

    • مسائل سیاسی روز رو باید بدونید و ممکنه سوالاتی در موردش بشه

    • اعضا و وظایف شورای نگهبان، مجلس، رهبری، قوه ی قضاییه و اسامی چند مورد از وزیر ها رو بدونید ( خیلی، خیلی، خیلی، خیلی مهم! )

    • حرف های رهبری رو گوش بدید و اگه خواستید از سایت خامنه ای دات آی آر میتونید کلیپ های خلاصه شده رو ببینید

    • وظایف ، ویژگی ها ، شرایط و تفاوت های مرجع تقلید و ولایت فقیه رو کامل بلد باشین

    • یه نگاهی به تقویم بندازین و بعضی از تاریخ های مهم رو حفظ باشین
      در مورد غدیر خم و مسائل دینی این چنینی احتمالا ازتون سوال میشه

    خب تمومه! من تا تموم شدن مهلت مصاحبه مرتب به انجمن سر میزنم و سوالاتون رو جواب میدم

    بچه ها من حدودا از ساعت 9 تا الان ( سه ساعت بی وقفه! ) درگیر نوشتن این تاپیک هستم! منتی نیست و خودم میخواستم کمکتون کنم . منتها یه درخواستی ازتون دارم . دوست صمیمی من دیروز مادرش رو از دست داده . اگه حتی یک درصد از مطالبی که گفتم براتون مفید بود لطفا برای دوست من از خدا طلب صبر کنید ❤ بی نهایت ممنونم

    دانش-آموزان-آلاء
    دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
    دانش-آموزان-نظام-قدیم-آلا
    تجربیا
    انسانیا
    ریاضیا
    خیرین-کوچک-دریا-دل
    همیار

    مشاوره تحصیلی

  • قسمت دو : تو هم میخواهی دکتر شوی؟
    D D.fateme.r

    به نام خدا
    قسمت دوم
    خواب آلود وارد حیاط مدرسه می شوم ، توی دلم مدام از کسی که قانون تصویب کرده مدرسه باید هفت صبح شروع شود تشکر میکنم /: چشمم به آقای مرادی می افتد ، باور کنید خواب آلود تر از ان هستم که سلام بدهم ! ولی خب آقای مرادی جای پدرِ پدربزرگم است ! سلام آرامی می دهم و راهم را پیش می گیرم . از پنجره مدیرمان را می بینم که احتمالا منتظر دانش آموزانی مثل من است که ساعت هشت به مدرسه می آیند ! طبق معمول کاغذی در دست دارد و اسمم را یادداشت می کند ( البته می تواند زیر اسمم ایضاً بزند ! این طوری جوهرِ کمتری هم حرام میشود خب ! ) فاصله ی راه رو تا در ورودی را همچنان با آرامش و آهسته طی میکنم و به مدیرمان می رسم ، خیلی خونسرد و با لبخندی ملیحی سلام می دهم ( خدایی در این چهار سالی که من اینجا درس خوانده ام به دیر آمدنم عادت نکرده ؟ ) ؛ جوابم را می دهد ، می خواهم از او فاصله بگیرم و از پله ها بالا بروم که می گوید : « چه قدر لباس مدرسه بهت میاد ! » ؛ نخیر اشتباه فکر کردید ! مدیر ما از آن مدیر مهربان هایی که ازت تعریف می کنند ! داشت تیکه می انداخت ! بله درست شنیدید تیکه می انداخت ! راستش را بخواهید من زیاد دوست ندارم از لباس مدرسه استفاده کنم ! ( یعنی کلا استفاده نمی کنم ! امروز لباسی که همیشه می پوشم چروک بود و من ناچار شدم ( دقت کنید ناچار شدم ! ) که این را بپوشم ! ) بی تفاوت پاسخ می دهم : « مرسی ! » و از پله ها بالا می روم...
    جلوی کلاس می رسم ، کلاس ما درست مقابل دفتر مدرسه است ! اصلا این کادر مدرسه خیلی به ما ارادت دارند و می خواستند جلوی چشمشمان باشیم تا هر روز از حضور پر رنگ ما فیض ببرند ! ( مبادا فکر کنید که می خواهند کنترل بیشتر روی ما داشته باشند ! ( البته بخواهند هم نمی توانند ! )) سکوت عجیبی کلاس را فراگرفته ! نه صدای جیغ و داد می آید و نه صدای خنده و نه البته صدای گروه موسیقی مان ! می پرسید چرا تو نمی روم پس ؟ دارم فکر میکنم ببینم امتحان داشتیم یا ن! آخر این سکوت کم نظیر فقط موقع امتحان دادن برقرار می شود و البته موقعی که معاون دارد نصیحتمان میکند ! ( باز هم اشتباه کردید ! نخیر ما به سخنان مثلا گهر بار معاونمان گوش جان نمی سپاریم ! در چنین مواقعی همه چرت می زنند و کمبود خواب هفتگی را جبران می کنند و خب طبیعی است که سکوت برقرار شود ! )
    در میزنم و وارد کلاس می شوم ! بله ! خودش است معاون دارد حرف می زند ، سلام می دهم و به آرامی دور و بر را نگاه می کنم ! نگاهم که به تخته سیاه می خورد جریان دستیگرم می شود! روی تخته نوشته اند : تولد خدای جذابیت مبارک ! ؛ و البته کمی گل و بادکنک هم کشیده اند . احتمالا بساط موسیقی به پا بوده که گیر افتاده اند ! چشمم به صندلی صبا می خورد ! خالی است ! پس دلیل گیر افتادن همین است ! آخر صبا نقش دیدبانی دارد ! ( خیلی هم در این کار مهارت دارد ! چهار سال است که کلی تجربه هم کسب کرده ! ) به سمت صندلی ام حرکت می کنم ، کیفم را از پشتی صندلی آویزان می کنم و می نشینم...سلامی به بکس اکیپ می دهم و آن ها هم که از شیطنت خودشان بسیار خرسند هستند با همان نگاه پر از شیطنت جوابم را می دهند...
    بالاخره معاون جان بیخیال می شود و می رود ! ( البته تهدید کرده بود که اگر تکرار شود دفعه ی بعد باید تعهد بدهیم و دفعه ی بعدش هم اخراج می شویم ! ولی خب ما یاغی تر از این حرف ها هستیم ! نمی توانند که یک کلاس 24 نفری را اخراج کنند ! )
    با رفتن معاون ، خانم جوادی (معلم شیمی مان ) وارد کلاس می شود و بچه ها از جایشان بلند می شوند ( البته فقط بچه های ردیف اول ! ردیف های دوم و سوم را نمی شود به این راحتی از خواب بیدار کرد ! ) ، برمی گردم و کتاب تست شیمی را از کیفم در می آورم ( عارضم که دوباره اشتباه کردید ! درست است که زنگ شیمی است و من هم کتاب تست شیمی در اورده ام ولی من کاری به این کلاس ندارم کلا! این ها (معلم و بچه های ردیف اول! ) می خواهند تعادل بخوانند ولی من قصد دارم تست های ساختارلوویس را تمام کنم ! )
    مینا دارد تنبک را کوک می کند ! پیچش شل شده ! ( حالا من نمیدانم تنبک هم به کوک کردن نیاز دارد یا اصلا پیچ دارد یا نه ! ) می پرسید تنبک در کلاس ما چه می کند ؟ راستش تنبکی در کار نیست ! مینا دارد پیچِ میز را محکم می کند ! آخر مینا از میزش به عنوان تنبک استفاده می کند ! خدا را شاهد می گیرم که او با همین میز چنان تنبکی می زند که اساتید تنبک هم به این درجه از عرفان نرسیده اند ! گفتم که مینا می تواند با میزش تنبک بزند نه ؟ ولی او میخواهد دکتر شود !
    دریا ( دو صندلی آن ور تر از من می نشیند ) دفتری در آورده و تند تند می نویسد ... نخیر نُت برداری نمی کند ! دریا نویسنده ی ماهری است ... همیشه نوشته هایش را می خوانم ، البته زنگ های ادبیات معلممان هم نوشته هایش را برای کلاس می خواند... دریا هم میخواهد دکتر شود...
    صدف با موبایلش مشغول است ! بله موبایل آوردن ممنوع است ولی اینجا کلاس ماست ! چهارم تجربیِ دو ! قوانین کلاس را ما تصویب می کنیم ! نخیر جانم نخیر ! اولا که قبلا تاکید کرده بودم دوستانم چشم و دل پاک هستند و ثانیا ساعت هشت صبح چه کسی حوصله ی لاف زدن های عاشقانه را دارد ؟ صدف دارد عکس می گیرد ! بله عکس می گیرد ! راستش صدف به عکاسی علاقه ی زیادی دارد ... هر روز نزدیک بیست بار اینستاگرامش را با عکس هایی که گرفته آپ می کند /: صدف هم میخواهد دکتر شود...
    آیدا دارد با حلزونی که پریسا آورده ور می رود ! آیدا عاشق حیوانات است از جک و جانور هایی که در خانه نگهداری می کند بگیرید تا همین عنکبوت های مدرسه /: و البته طرفدار حقوق حیوانات هم هست ! هیچوقت روزی را که سوسکی را پیش او کشتم فراموش نمی کنم ! راستش را بخواهید آیدا هم میخواهد دکتر شود...
    پریسا ( همان دختری که برای آیدا حلزون آورده بود ! ) تخصص شگرفی در حرص دادن من دارد و بس /: او هم میخواهد دکتر شود !
    نازنین ( بغل دستی سمتِ چپم ! ) دارد مساله ی فیزیکی را به مریم توضیح می دهد ! توضیح دادنش حرف ندارد ! خصوصا اگر بخواهد مساله ی فیزیکی را توضیح بدهد ، حتی گاهی دست جمعی در کلاس می نشینیم و نازنین می رود پای تخته و برای همه ی کلاس درس فیزیک می دهد ؛ لازم است بگویم که او هم میخواهد دکتر شود ؟
    مریم شوخ ترین دخترِ کلاس است ! لامصب عین این کمدین های خندوانه می ماند ! کافی است بفهمد کسی دلش گرفته ، اینجاست که مریم دست به کار می شود و تا سوژه ی مورد نظر را تا حد مرگ نخندانده دست بر نمیدارد ... راستش این کمدین ما هم دوست دارد دکتر شود !
    کسی در کلاس را می زند ، یکی از بچه های ورودی جدید است ! دنبال نگار می گردد می گوید خانم مدیر کارش دارد...نه نه نترسید ، ماجرای تولد گرفتنِ صبح با همان معاون خاتمه پیدا کرده ! نگار در مدرسه نقش مهندس کامپوتر را ایفا می کند ! یعنی جوری در کامپیوتر مهارت دارد که مدرسه ما چهار سال است بابت تعمیر کامپوتر ها ریالی خرج نکرده ! از خدا که پنهان نیست از شما چه پنهان ؛ نگار هم می خواهد دکتر شود !
    کمی با این ساختار لوییس ور می روم ؛ نخیر ! قصد حل شدن ندارد ! شیما را صدا می زنم ؛ اول بخاطر از خواب بیدار شدنش کمی خشمگین نگاهم می کند ! به کتاب شیمی اش اشاره می کنم می پرسم نقاشی جدید کشیدی ؟ تایید می کند و کتاب شیمی اش را به سویم پرت میکند ! محو نقاشی هایش می شوم ... می گویم این ی دختره ؟ با شیطنت نگاهم می کند ! کمی روی نقاشی زوم می شوم و می گویم : « نه نه یه گلدونه! » همچنان با شیطنت ( البته کمی نگاهِ خاک تو سرت هم قاطیش کرده ! ) نگاهم میکند ! بعد چند تا حدس دیگر میزنم و همه را تایید می کند ! او استاد کشیدن این مدل نقاشی هاست ... نه نه اشتباه نکنید او نمی خواهد دکتر شود ! بله درست شنیدید نمی خواهد دکتر شود ! او حتی مدعی است که در کنکور تجربی شرکت نخواهد کرد ! (جهت اطلاعتان عرض میکنم که شرکت هم نکرد ! ) می دانید ؟ شیما یکم بد قلق است ، زیاد اهل دوستی نیست و حتی کم حرف هم هست اما من حس خوبی به او دارم ؛ صرفا به این علت که راه را شناخته است ... شیما فیزیک و زیست نمی خواند ( همه را به لطف امداد های غیبیِ دوستان با ده پاس می کند تا فقط دیپلم بگیرد و بتواند به دانشگاه هنر برود ) ایمان دارم که او در آینده هنرمند بزرگی خواهد شد ... (:
    هیچ (: ختم کلام (:
    ادمین
    دانش-آموزان-آلاء
    همیار
    فارغ-التحصیلان-آلاء
    خیرین-کوچک-دریا-دل
    قسمت یک اینجا بود : https://forum.alaatv.com/topic/7546/قسمت-یک/32

    مشاوره تحصیلی

  • توضیحات زیست دهم استاد موقاری
    D D.fateme.r

    سلام روزتون بخیر و حال دلتون خوش
    جزوه ها رو @Saahaar نوشته و من تایپ میکنم صرفا .
    موفق باشید .
    دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
    بچه-های-همخوانی
    خیرین-کوچک-دریا-دل

    زیست شناسی

  • تجربه ی تو !
    D D.fateme.r

    خب سلام :joy:
    اسمِ تاپیک خز تر از این پیدا نکردم :joy:
    خواهران و برادران اینجا برای تجربه های شماست !
    چرا وقتی تاپیک میزنم حرفی ندارم تو توضیحاتش بنویسم ؟ :| :joy:
    توضیح نمیخواد خب :|
    تجربه هاتونو بگید دیگه :|
    مثلا چطور شد که از فلان درصد به فلان درصد رسیدید ؟ :/
    چطور شد که پشت کنکور موندید ؟
    چطور شد که موفق شدید یا هنوز به خواسته تون نرسیدید ؟

    پ.ن : برید تو کاربران انجمن ، بچه هایی که صدر نشین اعتبار هستند رو ببینید ؛ الان کجان ؟ چیکار دارن میکنن ؟ تو فروم چی ازشون مونده ؟ واقعیت اینه که همه ی ما یه روزی از فروم میریم ! برای همیشه ! بذارید چار کلوم به درد بخور ازمون بمونه !

    دانش-آموزان-نظام-قدیم-آلا
    رتبه-های-انجمن-آلاء
    همیار
    خیرین-کوچک-دریا-دل
    دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
    ادمین
    فارغ-التحصیلان-آلاء

    مشاوره تحصیلی

  • قسمت یک (:
    D D.fateme.r

    به نام خدا
    قسمت یک
    روز پر تنشی داشتم مثلا ! خواستم عین این خارجکی ها جلوی تلوزیون لم بدهم و کانال ها را عوض کنم بلکه برنامه ی حوصله نبری پیدا کردم و خستگی از تنم در رفت ...
    حالمان داشت از این برنامه ی چرت و پرت بهم میخورد که کانال استانی توجهم را جلب کرد! خدای من این موسسه های بادکنکی کنکوری به کانال استانی هم رحم نمی کنند ؟ یارو نه ببخشید استاد فلان می گوید روشی بلد است که می تواند شیمی را بترکاند ! خنده ام میگیرد و منتظر می مانم تا کمی از این شعبده بازی اش را تماشا کنم! یعنی منتظرم تا شیمی ام بترکد! میدانید ؟ اگر کسی که چیزی از شیمی نمی داند بالا و پایین پریدن های این یارو نه ببخشید استاد را ببیند قطعا محوش میشود! یعنی پیش خودش فکر می کند شیمی اش ترکید و بعد لابد کلی حسرت میخورد که نمیتواند پای کلاس این یارو نه ببخشید استاد بنشیند و از محضرش فیض ببرد!
    اجازه بدهید کمی قصه را برایتان باز تر کنم ! گفت که می خواهد فصل سینتیک را با روش معجزه آسایی حل کند ، بهتر از این نمیشد ! میدانید چرا ؟ سینتیک خوراک من است ! بیا برادر بیا جلو ! قطعا نمی توانی حریف من شوی ! می رویم روی تُشک ! مثل مرحوم تختی گوشه ی تشک را می بوسم و وارد میدان نبرد با این یارو اه نه ببخشید استاد می شوم ! (حالا من نمیدانم تشک را قبلا از بازی می بوسند یا بعد از آن خلاصه که خواستم کمی مثلا طنز وارد نوشته کنم ! شما به دل نگیرید ) می رود وسط میدان اه نه ببخشید می رود پای تخته ! آستین های کُتش را بالا می دهد و کمی پیاز داغ قصه را بیش تر می کند و از معجزه آسایی روشش می گوید ! خوابم گرفته ، عمو جان چرا شروع نمی کنی خب ؟ نیم ساعت است فقط حرف زدی و شماره پیامکی دادی ! در همین حین که من دور از جانم مثل یک گاو وحشی در میدان ایستاده ام و او دستمال قرمز تکان می دهد تلفن زنگ می خورد ! عجب ضد حالی خوردیم !
    غریبه نیست یکی از همین دوستان خل و چلم هست که احتمالا دلش گرفته و زنگ زده بنده دلش را وا کنم! نه نه صبر کنید ! دلش نگرفته ! می گوید مادرش از تلوزیون به فلان موسسه پیامک داده و او می خواهد پکیج کنکوری بخرد ! جانم ؟ هفت میلیون نا قابل ؟ چه خبر است مگر ؟ اجازه می دهم به گفتن چرندیاتش ادامه دهد تا ببینم شستشوی مغزی چقدر عمیق است ! می گوید ازش تست هوش گرفته اند می گوید در این چند بار تماس اصلا حرف از فروش فیلم ها نزده اند و فقط مشاوره داده اند ، می گوید که قرار است دو روز یک بار زنگ بزنند و جویای وضعیت تحصیلی این کوشا جانِ ما شوند ! می گوید از او امتحان خواهند گرفت! می گوید : «استاد ادبیاتش رو ندیدی خیلی مشهوره» به این جا که می رسد آمپر می چسبانم ، یعنی چه که خیلی مشهوره ؟ منم اگر شب تا صبح تلوزیون را تسخیر کرده بودم و هی از این شبکه به آن شبکه می پریدم مشهور می شدم ، اصلا حرف از شهرت شد ؟ چقدر برایش از شهرت استاد هامون سبطی گفتم ؟ چند بار گفتم طراح قلمچی است ؟ چند بار اسم کتاب هایش را برایش شمردم ؟ تازه از این گذشته می خواهی هفت میلیون پول این استادِ مثلا مشهورشان را بدهی در حالی که استاد سبطی رایگان در الا تدریس میکنند ؟ می گوید حجم نتم تمام می شود بخواهم دانلود کنم ! همچنان آمپر چسبانده و داد زنان می گویم : « چند بار گفتم فلش بیار همه ی فیلم ها رو برات بریزم؟ اصلا فلش نیار آلا دیگه نت رایگان هم داره ! » او از استاد عربی شان حرف میزند و من می گویم مگر نگفتم فقط با دیدن نصف فیلم های جمع بندی چهارده استاد ناصح زاده عربی کنکور را شصت درصد زدم ؟ همین که می خواهد از استاد شیمی ان موسسه بادکنکی حرف بزند آرپیچی را برمیدارم ؛ یکی یکی درصد های شیمی ام را در آزمون های آزمایشی به سمتش شلیک می کنم و استاد آقاجانی را آن جا تگ می کنم تا به جنگ نه نه به بحثمان ادامه دهیم (:
    می گوید : « اصلا حق با توئه ، آلا بهترین استاد ها رو داره ولی راستشو بخوای مشاوره شون چشممو گرفته ! خودت که میدونی تا زور بالای سر من نباشه درس نمی خونم ! » سعی میکنم آرامشم را حفظ کنم ! بعد دوباره آمپرچسبان و داد زنان (شرمنده نشد آرامشم را حفظ کنم! ) میگویم که پارسال جواب پشتیبانت را که هفته ای یک بار زنگ می زد نمی دادی حالا حرف از مشاوره ی دو روز یک بار میزنی؟ اصلا هفت میلیون که نه تو هفته ای هفت هزار تومن به من بده من هر روز زنگ میزنم وضعیت درسی ات را چک میکنم ! بعد مشکوک می پرسم که مشاور پسر بود نه ؟ تایید می کند ! پس قصه همین است ! نه نه اشتباه نکنید همه ی دوستان من چشم و دل پاک هستند و در ضمن مشاور فقط سه چهار بار با او تماس گرفته بود ( پس لطفا افکار ننه قمری را کنار بگذارید و به دختر مردم بد بین نشوید!) می گویم خب اگه شما دو روز یک بار با این آقا پسرِ جوانِ مشاور حرف بزنی می دانی ممکن است وحشتناک ترین اتفاق ممکن بیفتند ؟ اول از شرایط سنی خودمان توضیح میدهم و بعد ادامه می دهم : فقط یک درصد احتمال بده که به این مشاور وابسته شوی آن وقت چه ؟ نه تنها درس نخوانده ای بلکه درگیر یک حس مسخره و کاملا خطرناک هم شده ای که معلوم نیست چه بلایی سرت بیاید ... مکالمه ی مان تمام میشود و من دوباره جلوی تلوزیون لم می دهم ... به نسیم فکر می کنم ، یادم هست که میگفت پارسال با یکی از همین مشاور ها تماس گرفته و آن ها باعث شده اند او دو روز تمام گریه کند! می دانید چرا ؟ چون این همه پول نداشته که در کاسه ی این دلال ها بریزد و ان ها جوری روی او تاثیر گذاشته بودند که فکر می کرد اگر این فیلم های بادکنکی را نداشته باشد امکان ندارد به رویایش برسد ...
    اصلا جای دور چرا برویم ؟ دو سال پیش به یکی از همین بادکنکی ها پیامک دادم ؛ میگفت که مشاورم هست و فروشنده نیست ! سه چهار بار زنگ زد و وقتی دید من خریدار نیستم رفت که رفت پی کارش! شماره اش را داشتم خوب یادم هست که اسمش بابک جدایی بود ، چند وقت پیش مخاطبین تلگرامم را چک میکردم که به شماره اش رسیدم ، بابک جدایی سیو کرده بودمش ، دیدم که در یوزنیمش اسمش را امیرعلی راد گذاشته ! پروفایلش را که نگاه کردم دیدم اصلا به یک موسسه ی دیگر پیوسته ! طرف حتی هویت هم نداشته ! یعنی بابک جدایی وجود ندارد و او حتی اسمش را هم دروغ گفته بود ! نکند دروغ گفته بود که از شریف مهندسی گرفته ؟
    تلوزیون را خاموش می کنم و چشم هایم را میبندم ، به آلایی فکر میکنم که قهرمان زندگی ام شده ... به آلایی هایی که آرزو میکنم من هم روزی مثل آن ها شوم...آلا... که ناجی زندگی من و البته ناجیِ رویای من بوده (:
    دانش-آموزان-آلاء
    فارغ-التحصیلان-آلاء
    ادمین

    مشاوره تحصیلی

  • بگو ک قوی بودی و شد
    D D.fateme.r

    میخوام بنویسم:upside-down_face:
    اخرین باری ک تو مجازی از خودم نوشتم یادم نیست کی بود
    یادم نیست چرا نوشتم
    حتی شاید قسم خورده بودم ک دیگ تو مجازی ننویسم!
    ولی هیچ چیز یادم نیست
    ن ک تو 18 سالگی فراموشی گرفته باشما ن
    خودم میخواستم ک خاطرات مجازی رو دفن کنم و چقدر ذوق مرگ میشم وقتی میفهمم نمیتونم ب یاد بیارم :upside-down_face:
    فکر کنم چهار پنج سالم بود ک کامپیوتر اومد خونمون!
    من ی دختر چهار پنج ساله بودم ک خیلی زود یاد گرفتم چطوری با کامپیوتر کار کنم!
    مث ی عطش میموند!
    من تشنه ی تکنولوژی بودم و سیر نمیشدم
    بین همه ی عروسکام ، اون ماشینِ زشتِ دو بعدیِ بامزه ک تو بازی کامپیوتری بود منو ب خودش جذب میکرد...
    چند سال بعد ی مهمون ناخونده ی جدید اومد...اینترنت!
    و من بازم زود یاد گرفتم چطوری تو سایت های چرتِ مجازی چرخ بزنم...یاد گرفتم چطوری میتونم بفهمم فلان سلیبریتی تو فلان مراسم چی تنش بود...اخ ک چ ذوقی داشت بازی های دخترونه ی مجازی!و من چقدر احمق بودم ک لذتِ بازی تو دنیای واقعی رو با دنیای مجازی عوض میکردم...
    من حتی بچگیمو تو مجازی کُشتم :upside-down_face:
    حالم بهم میخوره از چیزی ک از خودم ساختم
    اره حالم از کسی ک الان داری نوشتشو میخونی بهم میخوره!
    من دنیامو پای نت باختم حاجی :upside-down_face:
    من ارزو هامو اینجا یکی یکی دفن کردم
    من همونی بودم ک شیمی رو 100 میزد ولی الان دارم ب 34 درصد شیمیِ تو کارنامم نگاه میکنم...
    من همونی بودم معلمای دبستانم میگفتن استعدادت تو ریاضی فوق العادست...همونی ک معلمم تو دفترخاطراتم نوشته از این ک با من تو کلاس ریاضی بوده لذت میبرده! و همونیم ک ب 33 درصد ریاضی لبخند میزنه :upside-down_face:
    وای ک چ ذوقی داشت وقتی تو آزمون اول قلمچی زیست 70 درصد زدم...
    آخ ک چقدر مامانم خوشحال شد وقتی بهش قول دادم دارو قبول میشم...
    0_1533126650004_Capture84.PNG
    هی اینا رو نگفتم ک بخوام فاز بیام
    من تو این مجازیِ لعنتی پیر شدم...یادم نمیره روزایی ک تو تلگرام تلف شد...یادم نمیره غریبه های مجازی ک بخاطرشون با آیندم بازی کردم...یادم نمیره ک خوشحالیِ خونوادمو با چی عوض کردم... یادم نمیره حتی ب خودم دروغ گفتم...یادم نمیره حتی زیر قولی زدم ک با خدا بسته بودم...
    بذا ی چیزی بهت بگم
    اینجا جهنمِ ن مجازی!
    من کیم؟ من همونیم ک تو آتیش این جهنم سوخته!
    اینا رو گفتم ک شاید تویی ک داری حرفامو میخونی ب خودت بیای و زود تر خودتو از اینجا خلاص کنی...
    من ی بازنده ام رفیق!
    من ی بازنده ی بازندم...
    میدونی قسمت تلخش کجاست؟این ک شاید وابستگیم ب نت 90 درصدِ دلیل باختنم بوده!

    نگو ک هیچ تلاشی واسه کم کردن وابستگیم نکردم
    چرا من خواستم کنار بذارمش
    من قسم خوردم ک دیگ تو حرف زدنام مراعات میکنم
    من قسم خوردم ک حتی شکل حرف زدن و تایپ کردنم رو هم عوض میکنم
    من قسم خوردم ک دیگ میذارمش کنار
    ولی زدم زیرش :upside-down_face:
    این آخر قصه ی منِ
    ولی ب خودت بیا
    نذار آخر قصه ی تو مثل من شه...:upside-down_face:

    مشاوره تحصیلی

  • توضیحات زیست دهم استاد موقاری
    D D.fateme.r

    جلسه ی هشتم / صفر تا صد زیست دهم استاد موقاری
    در حالت استاندارد جهت حرکت مواد در لوله ی گوارش از بالا به پایین است ولی در برخی مواد استثناء مانند استفراغ جهت آن معکوس می شود .
    اسفنکتر همیشه یک ماهیچه ی حلقوی است . اسفنکتر هم می تواند از نوع مخطط باشد و هم از نوع صاف . بنداره های صاف غیر ارادی عمل می کنند و مخطط ها ارادی . نکته ی قابل توجه این است که بدانیم ماهیچه های صاف تک هسته ای و مخطط ها چند هسته ای هستند .
    بنداره ی فوقانی مری : مخطط و ارادی / بنداره ی انتهایی مری ( کاردیا ) : صاف و غیر ارادی / دومین بنداره ی مخرج : صاف و غیر ارادی / آخرین بنداره ی مخرج : مخطط و ارادی / بنداره ی انتهایی معده ( پیلور ) : صاف و غیر ارادی / اولین بنداره ی مخرج : صاف و غیر ارادی
    ماهیچه ها کلا دو کار انجام می دهند . یا منبسط هستند یا منقبض که متضاد هم هستند . منقبض یعنی بسته و سفت و منبسط یعنی شل شدن ماهیچه .
    ساختار لوله ی گوارش :
    دیواره ی بخش های مختلف لوله ی گوارش ، ساختار تقریبا ثابتی دارد . زیرا کلا از 4 لایه تشکیل شده است ولی مثلا در معده یک لایه ی دیگر نیز وجود دارد و یا جنس لایه ها در بخش های مختلف متفاوت است .
    پرده ی صفاق ، اندام های درون شکم ( نکته : فقط درون شکم ، مثلا بخشی از روده پرده ی صفاق ندارد . ) را از خارج به هم وصل می کند . مثلا هنگام دویدن یا پریدن این پرده مانع جابجایی اجزای داخل شکم می شود .
    ساختار لوله ی گوارش از خارج به داخل :
    1 . بیرونی : بافت پیوندی سست + رگ ها + چربی + بافت پوششی ( حضور بافت پوششی قطعی نیست )
    وظیفه : حفاظت
    2 . ماهیچه ای : بافت پیوندی سست + رگ ها + شبکه ی عصبی
    وظیفه : خرد و نرم کردن غذا ، مخلوط کنندگی ، جلو راندن ( حرکت )
    3 . زیر مخاطی : بافت پیوندی سست + رگ های فراوان + شبکه ی یاخته های عصبی
    وظیفه : مخاط روی لایه ی ماهیچه ای بچسبد و به راحتی روی آن بلغزد یا چین بخورد .
    4 . مخاطی : بافت پیوندی سست + رگ ها + یاخته های ماهیچه ی صاف + بافت پوششی
    وظیفه : ساخت مواد ( موسین ، آنزیم ها ، هورمون و ... ) ، برخی مولکول های گوناگون از لوله دریافت و به فضای بین یاخته ای منتقل میکند ( مانند پرز روده )
    نکته : لایه ی بیرونی به ماهیچه ی طولی و لایه ی زیرمخاطی به ماهیچه ی حلقوی چسبیده است .
    ترتیب لایه ی ماهیچه ای در معده : داخل به خارج : مورب / حلقوی / طولی
    خارج به داخل : طولی / حلقوی / مورب
    نکته : بافت پیوندی سست و رگ ها در هر 4 لایه مشترک اند .
    نکته : در هر 4 لایه بافت پیوندی سست وجود دارد بنابراین در هر 4 لایه رشته های کلاژن و الاستیکی نیز وجود دارد و قدرت کشسانی دارد .
    نکته : در هر جایی ( به جز خون و چربی ) اگر بافت پیوندی باشد ، قطعا رشته های کلاژن نیز هست . پس پروتئین نیز هست چون ماده ی زمینه ای بافت پیوندی پروتئین و گلیکوپروتئین است .
    در هر چهار لایه بخاطر وجود رگ ها غشای پایه نیز وجود دارد .
    نکته : فقط در لایه ی بیرونی چربی وجود دارد بنابراین گلیسرول ، اسید چرب ، تری گلیسیرید و . . . در این لایه هست و وجود چربی به وظیفه ی لایه ی بیرونی یعنی حفاظیت ، کمک می کند ( ویژگی های چربی )
    نکته : فقط در لایه ی ماهیچه ایی و زیر مخاطی شبکه ی عصبی وجود دارد . دندریت ، آکسون ، انتقال دهنده ی عصبی ، سیناپس ، غلاف میلین و . . . همه در این دو لایه هستند .
    نکته : در لایه ی مخاطی 3 نوع بافت جانوری وجود دارد و فقط بافت عصبی موجود نیست !
    نکته : لایه ی زیر مخاط فقط از بافت پیوندی ساخته شده است . ( شبکه ی یاخته های عصبی جزو بافت عصبی نیست ) لایه ی بیرونی میتواند از بافت پوششی ساخته شده باشد . چون چربی که جزو بافت پیوندی است و اگر بافت پوششی نباشد ، این لایه نیز فقط از بافت پیوندی خواهد بود .
    نکته : در ساختار لوله ی گوارش در جاهایی ممکن است که 2 لایه ماهیچه ی صاف وجود داشته باشد . بافت ماهیچه ای در 4 جا قطعا مخطط است : حلق ، دهان ، ابتدای مری و انتهای مخرج . بقیه ی دستگاه گوارش از نوع صاف هستند . این لایه ی ماهیچه ای صاف ربطی به یاخته ی ماهیچه ی صاف در لایه ی مخاطی ندارد و به همین علت ممکن است در برخی جاها 2 لایه ی صاف وجود داشته باشد . بنابراین در تمام لوله ی گوارش یاخته های ماهیچه ی صاف وجود دارند .
    نکته : در هر 4 لایه رگ وجود دارد ولی در لایه ی زیر مخاطی تعداد آن بیشتر است .
    شبکه ی یاخته های عصبی مربوط به بافت عصبی نیست و در لوله ی گوارش بافت عصبی وجود ندارد .

    فایل پی دی اف این جلسه : جلسه ی هشتم.pdf

    زیست شناسی

  • چگونه در کنکور قبول نشویم ؟!
    D D.fateme.r

    خب بسم الله الرحمن الرحیم :joy:
    چیه ؟ چرا این شکلی نگام می کنید ؟ :\

    اول بگم که ایده ی این تاپیک مال یکی از بچه های انجمن کنکور بود من بومی سازیش کردم :joy:
    این جا روش هایی رو پیشنهاد کنید که باهاش میشه تو کنکور قبول نشد !
    بگید یکی چیکار میتونه کنه که کنکور قبول نشه ؟
    قطعا ما ها نه تنها اینا روش ها رو میشناسیم بلکه خیلی ازش استفاده کردیم ((:
    خب ب نظرم همه چی واضحه و به توضیح بیشتر نیاز نداره فقط ؛
    اسپم ندین من رو اسپم حساسم :\ روش های بقیه رو تحلیل نکنید ، تو دلی برای این کار مناسب تره :\
    خب می ریم که داشته باشیم داغ ترین تاپیک فروم رو :joy:
    دانش-آموزان-نظام-قدیم-آلا
    دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
    همیار
    خیرین-کوچک-دریا-دل
    ادمین
    فارغ-التحصیلان-آلاء
    رتبه-های-انجمن-آلاء
    حامیان-آلاء-آزمون-ها

    مشاوره تحصیلی

  • توضیحات زیست دهم استاد موقاری
    D D.fateme.r

    فیلم یک : زیست شناسی ، دیروز ، امروز ، فردا / گفتار یک و دو

    پروانه مونارک
    گیاهخوار است و سالانه 15000 کیلومتر از مکزیک تا جنوب کانادا و بالعکس می پیماید .
    در بدن این جاندار نورون هایی وجود دارید که جایگاه خورشید و جهت مقصد را تعیین میکند .
    دیابت ؟
    2 نوع دارد ، نوع یک وابسته به انسولین است .
    هورمونی در بدن وجود دارد به نام انسولین ، مقدار قند خون که زیاد شود انسولین از پانکراس ترشح میشود . پانکراس 2 قسمت دارد ، قسمت برون ریز قوی ترین انزیم های گوارشی را ترشح می کند . قسمت درون ریز ( جزایر لانگرهانس ) 2 هورمون اصلی میسازد ، انسولین و گلوکاگون . انسولین هورمونی است که قند خون اضافی را در اندام ها و بافت ها ذخیره می کند . و در نتیجه قند خون کاهش می یابد . در دیابت بدن جزایر لانگرانس را دشمن خود تلقی میکند در نتیجه هورمون انسولین ترشح نمی شود .
    ویژگی مشترک همه ی جانداران : نظم و ترتیب ، هم ایستایی ( هوموستئازی ) ، رشد و نمو ، پاسخ به محیط ، فرایند جذب و استفاده از انرژی ، تولید مثل ، سازش با محیط
    گستره ی حیاط
    کوچیک ترین واحد زنده ی حیاط : سلول
    کوچک ترین واحد حیات : اتم
    اتم ← مولکول ← اندامک ( دارای غشا ) ← یاخته ← بافت ← اندام ← دستگاه ← جا←ندار ← جمعیت ← اجتماع ( موجودات زنده که با هم تعامل دارند ) ← بوم سازگان ( تعامل موجودات زنده با محیط غیر زنده ) ← زیست بوم ← زیست کره
    جمعیت : مجموعه افراد یک گونه که در یک مکان و یک زمان ، با هم زندگی میکنند .
    جانداران : جانوران / گیاهان / قارچ ها / باکتری ها / آغازیان
    انواع سلول :
    1 . یوکاریوت : شاملِ جانوران ، گیاهان ، آغازیان ، قارچ ها / ماده ی ژنتیکی در هسته / اندامک دارند .
    2 . پروکاریوت : شاملِ باکتری ها و سیانو باکتری ها / ماده ی ژنتیکی در سیتوپلاسک / اندامک ندارند .

    زیست شناسی

  • توضیحات زیست دهم استاد موقاری
    D D.fateme.r

    فیلم هفت / صفر تا صد زیست دهم استاد موقاری
    پیوندی چربی :
    بافت چربی نوعی بافت پیوندی است که از تعداد زیادی یاخته ی چربی ، یاخته ای که مقدار زیادی ماده ی چربی ( تری گلیسیرید ) در خود ذخیره دارد ، تشکیل شده است .
    سوال : در کدام یک از بافت ها الکل سه عاملی وجود دارد ؟ بافت چربی ( تری گلیسرید از گلسیرول و اسید چرب تشکیل شده )
    وظایف : 1 . بزرگ ترین ذخیره ی انرژی بدن 2 . ضربه گیر 3 . عایق حرارتی
    پیوندی خون : از یاخته های خونی تشکیل شده است . ماده ی زمنیه ای آن پلاسما است . در آن گلبول های خونی سفید و قرمز وجود دارد . انواع پروتئین های محلول ، مواد دفعی ، غذایی و پلاکت ها نیز وجود دارد .
    نکته : پلاکت یاخته نیست ! اما از قطعه قطعه شدن مگاکاریوسیت به وجود می آید . پلاکت قطعه ای از یاخته است .
    پیوندی استخوان : این بافت قوی ترین و مستحکم ترین بافت بدن است . این بافت علاوه بر 4 جزء اصلی داری کلسیم نیز هست .
    نکته : بیشترین جرم بین چهار بافت اصلی مربوط به بافت ماهیچه ای است . / یاخته های ماهیچه ی اسکلتی بعد از تولد تقسیم میتوز انجام نمیدهند و فقط از نظر حجم بزرگ میشوند .
    پیوندی غضروف : از بافت استخوان انعطاف پذیرتر و شل تر است .
    ترکیب : رشته های کلاژن پروتئینی هستند . از زنجیره ای از پلی پپتید ساخته شده اند . دستور ساخت آنرا ماده ی ژنتیکی در هسته صادر کرده است و اجرا در ریبوزوم است .
    نکته : ماده ی زمینه ای در بافت پیوندی را خود یاخته ها میسازند و ترشح میکنند .
    بافت ماهیچه ای : یاخته های اسکلتی ، قلبی و صاف فقط در مهره داران وجود دارد .
    انواع بافت ماهیچه ای : 1.قلبی : کار : همواره غیر ارادی / شکل : مخطط انشعاب دار / رنگ : قرمز / هسته : عموما یک یا دو هسته ای / انقباض : تند ولی مدت اثر کوتاه / هسته در مرکز سلول قرار دارد
    2.صاف : کار : همواره غیر ارادی / شکل : دوکی شکل / رنگ : صورتی و سفید / هسته : تک هسته ای / انقابض : کند اما مدت اثر طولانی مدت / هسته در مرکز سلول قرار دارد .
    3.اسکلتی : کار : ارادی ولی نه همیشه / شکل : مخطط بدون انشعاب / رنگ : قرمز / هسته : چند هسته ای / انقابض : تند ولی تاثیر کم / هسته ی بیضی شکل در حاشیه ی سلول قرار دارد .
    یاخته های قلبی فقط در لایه ی میوکارد قلب وجود دارند . برای تشخیص مکان یاخته های صاف و اسکلتی کافی است بدانیم که اگر ماهیچه را بتوانیم حرکت دهیم از نوع اسکلتی و اگر نتوانیم حرکت دهیم مثل دیواره ی معده از نوع صاف است .
    هر ماهیچه ی قلبی که یک هسته ای باشد صد در صد غیر ارادی است . چون تمامی یک هسته ای ها غیر ارادی اند .
    بافت عصبی : تحلیل شکل : کار دندریت : دریافت پیام / کار غلاف میلین : افزایش سرعت هدایت پیام
    « یاخته ی ماهیچه ای ، غده یاخته ی عصبی دیگر » میتوانند پیام عصبی را دریافت کنند .
    سلول های عصبی ، کمکی دارند . تقریبا به ازادی هر یاخته ی عصبی 9 کمکی وجود دارد . اسم این کمک ها سلول های پشتیبان است . غلاف میلین را سلول های پشتیبان ساخته اند . این سلول ها همچنین در تغذیه کمک میکنند . مواد دفعی یاخته را جمع آوری میکنند و همین طور از یاخته محافظت میکنند .
    سلول پشتیبان : نوروگلیا
    جنس غلاف میلین : هم جنس غشا
    یاخته ی عصبی ( نورون ) : 1. حسی : پیام را از اندام یه سمت مراکز عصبی میبرد .
    2 . حرکتی : فرمان را از مراکز عصبی به اندام ها میبرد .
    3. رابط : ارتباط برقرار میکند .
    کلیدواژه های شکل نورون رسم شده : گره روانویه / غلاف میلین / پایانه ی آکسونی / فضای سیناپسی
    پایانه ی آکسونی به هیچ وجه با یاخته ی عصبی دیگر / غده / یاخته ی ماهیچه ای ارتباط فیزیکی ندارد ! در انتهای پایانه ی آکسونی وزیکول قرار دارد . وزیکول انتقال دهنده عصبی ( ناقل عصبی ) با فرایند اگزوسیتوز از یاخته ی عصبی جدا میشود و در فضای سیناپسی آزاد میشود و به یاخته ی بعدی میرسد .
    به نورون انتقال دهنده ی پیام ، نورون پیش سیناپسی می گویند و به گیرنده ی پیام سلول پس سیناپسی گفته میشود .
    پیام عصبی ممکن است تحریکی یا مهاری باشد . مثلا وقتی که فرد ترسیده است پیام تحریکی به غده ی ترشح کننده ی آدرنالین می رود و او را تحریک به ترشح آدرنالین میکند . اما وقتی که فرد به حالت طبیعی بازگشت پیام مهاری ، غده را از ادامه ی ترشح باز می دارد .
    فایل پی دی اف این جلسه :
    فیلم 7.pdf

    زیست شناسی

  • توضیحات زیست دهم استاد موقاری
    D D.fateme.r

    جلسه ی ششم / صفر تا صد زیست دهم استاد موقاری

    درون بری و برون رانی : مخصوص ذرات درشت است . در این فرایند دور ذرات درشت کیسه ی غشایی ویزیکول تشکیل میشود . ویزیکول چون از غشا نشأت گرفته است بنابراین جنس غشا را دارد . یعنی پروتئین و فسفولپید ؛ که اگر جانوری باشد کلسترول نیز به آن اضافه میشود .
    آندوسیتوز دو نوع دارد : 1. اگر مواد درون آن محلول باشند = پینوسیتوز / 2. اگر مواد درون آن جامد باشند = فاگوسیتوز
    آندوسیتوز : آدنوزین تری فسفات = مصرف / آدنوزین دی فسفات = تولید / فسفات = آزاد / وزیکول = تولید / سطح غشا = کاهش
    اگزوسیتوز : آدنوزین تری فسفات = مصرف / آدنوزین دی فسفات = تولید / فسفات = آزاد / وزیکول = مصرف / سطح غشا = افزایش
    بافت های جانوری :
    /. بافت پوششی : آخرین لایه از بافت پوششی مرده است . به همین علت است که هنگام تماس با مثلا تخته وایت برد نمیسوزد ! همه ی بافت های پوششی در سراسر بدن زیر خود غشای پایه دارند .
    سنگ فرشی تک لایه : بیشتر در تبادلات کاربرد دارد ، برای مثال در دیواره ی مویرگ ، در دیواره ی حبابک های ششی .
    بافت پوششی در غده ها یا استوانه ای است یا مکعبی .
    گلیکوپروتئین خاصیت چسبندگی دارد . غشای پایه از رشته های پروتئینی و گلیکوپروتئینی ساخته شده است . غشای پایه همیشه زیر بافت پوششی قرار دارد . غشای پایه مهمی که دارد این است که یاخته ها را به یکدیگر و به بافت های زیر آن متصل نگه میدارد .
    دهان و مری : سنگ فرشی چند لاید / معده و روده : استوانه ای تک لایه
    غشای پایه فاقد سلول است !
    اغلب یاخته های بافت پوششی عمر کوتاهی دارند و سریع تقسیم میشوند .
    بافت پوششی غده ای :
    غده : 1. درون ریز = به خون ترشح میکند . ماده ی ترشحی غده های درون ریز هورمون نام دارد .
    2. برون ریز = به بیرون بدن ( مانند غده های عرقی ) یا مجاری و حفره ها ( مانند غدد درون دهان ) ترشح میکنند .
    بافت پوششی که غدد ترشحی را احاطه میکند و خاصیت ترشحی دارد ، بافت پوششی غده ای نامیده میشود .
    نکته * بافت پوششی درون دهان از نوع سنگ فرشی چند لایه است ؛ اما بافت پوششی غدد بزاقی از نوع مکعبی تک لایه است .
    /. بافت پیوندی :
    انواع : 1. استخوان / 2. خون / 3.چربی / 4. غضروف / 5.سست / 6. متراکم
    بافت پیوندی چهار جز اصلی دارد : 1. انواع یاخته ها / 2. رشته های پروتئینی (کلاژن ، باعث استحکام) / 3. رشته های کشسان ( الاستیک ، باعث ارتجاع ) / 4. ماده ی زمینه ای ( ماده ی زمینه ای هر بافت را یاخته های خود آن بافت میسازند مثلا ماده ی زمینه ای بافت استخوان را خود سلول های بافت استخوان میسازند )
    نکته * بافت های کلاژن و الاستیک ، در بافت خون و چربی وجود ندارند .
    پیوندی سست : انعطاف پذیر / در برابر کشش چندان مقاوم نیست / ماده ی زمینه ایِ سست ، شفاف ، بی رنگ و چسبنده ( چسبندگی ماده ی زمینه ای از وجود مولکول های گلیکوپروتئینی منشا میگیرد . )
    ترتیب بافت مادر لوله ی گوارش از داخل به خارج : 1. بافت پوششی 2. غشای پایه شامل پروتئین و گلیکوپروتیئن 3. بافت پیوندی سست دارای گلیکوپروتیئن // غشای پایه و بافت پیوندی سست در تمام لوله ی گوارش ثابت است . // بافت پوششی در هر بخش از دستگاه گوارش نوع متفاوتی دارد .
    تنها ماده ی ثابت در بافت های زیر بافت پوششی گلیکوپروتئین است .
    فضای بین یاخته ای بافت پیوندی کلا از فضای بین یاخته ای بافت پوششی کلا! بیشتره !
    ماده ی زمینه ای بافت پیوندی سه نوع میتواند باشد : مایع ، جامد ، نیمه مایع یا ژله ای
    پیوندی متراکم : در قلب در قسمت های اسکلت فیبری ، بافت پیوندی متراکم وجود دارد و همچنین در قسمت های مرکزی دریچه های قلب نیز این بافت وجود دارد .
    مقایسه :
    بافت پیوندی متراکم رشته های کلاژن بیشتری نسبت به بافت پیوندی سست دارد .
    بافت پیوندی متراکم تعداد یاخته های کمتری نسبت به بافت پیوندی سست دارد .
    بافت پیوندی متراکم ماده ی زمینه ای کمتری نیست به بافت پیوندی سست دارد .
    بافت پیوندی متراکم مقاومت در برابر کشش بیشتری نسبت به بافت پیوندی سست دارد .
    بافت پیوندی متراکم انعطاف پذیری کمتری نسبت به بافت پیوندی سست دارد .
    بافت پیوندی متراکم استحکام بیشتری نسبت به بافت پیوندی سست دارد .
    فایل پی دی اف این جلسه : فیلم 6.pdf

    زیست شناسی

  • توضیحات زیست دهم استاد موقاری
    D D.fateme.r

    جلسه ی 25
    حجم جاری حدود 500 میلی لیتر در یک دم عادی یا حدود 500 میلی لیتر در یک بازدم عادی است .
    در حجم ذخیره ای دمی ، ابتدا یک دم معمولی داریم و سپس یک دم عمیق! در دم معمولی 2 ماهیچه منقبض می شوند و در دم عمیق سه ماهیچه . پس به طور کلی در حجم ذخیره ی دمی، 3 ماهیچه فعالیت دارند .
    در حجم ذخیره ی بازدمی، 2 ماهیپه منقبض می شوند. ماهیچه ی بین دنده ای داخلی و ماهیچه ی شکمی .
    نقش حجم باقیمانده در حبابک ها، مانند نقش غضروف ها در نای است . چون هر دو باعث باز نگه داشتن می شوند .
    حجم جاری در یک دم عادی حدود 500 میلی لیتر است . از این 500 میلی لیتر هوا، حدود 150 میلی لیتر در بخش هادی باقی می ماند و به بخش مبادله ای نمی رسد . پس 350 میلی لیتر به بخش مبادله ای وارد می شود . در واقع حدود دو سوم حجم جاری .
    در ظرفیت حیاتی، هم دم عمیق و هم بازدم عمیق وجود دارد پس 5 ماهیچه منقبض می شوند .
    در ظرفیت تام نیز همان 5 ماهیچه انقباض می یابند .
    مقدار تمامی حجم های تنفسی در فرد سالم به سن و جنسیت او بستگی دارد .
    حجم ذخیره ی دمی از ذخیره ی بازدمی، مقدار بیشتری دارد ( طبق جدول صفحه ی 49 ) و دلیل آن این است که در بازدم، همه ی هوا بیرون نمی رود و حجم باقیمانده در شش ها باقی می ماند .
    در اسپیروگرام، هوای مرده دیده نمی شود! چرا؟ چون هوای مرده اصلا وارد بخش مبادله ای نمی شود
    Annotation 2020-09-02 222913.png
    سایر اعمال دستگاه تنفس :
    در تکلم پرده های صوتی را ، هوای بازدمی به ارتعاش در می آورد . پس راه نای باید باز باشد . در واقع اپی گلوت بالاست و زبان کوچک پایین است تا هوا خارج شود!
    در سرفه و عطسه، ابتدا راه نای با اپی گلوت بسته می شود و هوا در شش ( هوا + ناخالصی ها ) حبس می شود، یهو اپی گلوت بالا می آید و هوا با فشار بیرون می آید !
    اگر هوا از دهان و بینی خارج شود ، عطسه است و اگر فقط از راه دهان ( راه بینی را زبان کوچک بسته است ) خارج شود، سرفه است .
    25.pdf
    تجربیا

    زیست شناسی

  • توضیحات زیست دهم استاد موقاری
    D D.fateme.r

    جلسه ی 26
    تنظیم تنفس
    منقبض شدن ماهیچه ها در دم ، تحت تاثیر اعصاب است و این اعصاب از مرکز تنفس در بصل النخاع دستور می گیرند .
    بازدم معمولی، نیازی به پیام عصبی ندارد چون غیر فعال است .
    دو عامل در خاتمه ی دم موثرند :
    1 . پل مغزی که به بصل انخاع پیام می دهد و بصل انخاع دستور توقف را می دهد ( غیر مستقیم ) .
    2 . پیامی که از ماهیچه ی صاف نایژه و نایژک ها به بصل النخاع می رود و دوبار دستور توقف صادر می شود ( غیر مستقیم ) .
    در دیواره ی نایژه ها و نایژک ها، گیرنده ی مکانیکی وجود دارد . که این گیرنده، به کنش بیش از حد دیواره حساس است . وقتی دیواره بیش از حد کشیده شود، گیرنده ی مکانیکی پیام عصبی ساخته و با نورون حسی به بصل انخاع می فرستد .
    در خاتمه ی دم، 2 عامل موثر بودند ولی در تنظیم مدت زمان دم، فقط مرکز تنفس در پل مغزی موثر است .
    افزایش کربن دی اکسید باعث افزایش تنفس در رابطه ی مستقیم و کاهش اکسیژن باعث کاهش تنفس می شود . ( رابطه ی معکوس )
    گیرنده های حساس به افزایش کربن دی اکسید در داخل مغز ( بصل انخاع ) و گیرنده های حساس به کاهش اکسیژن در خارج از مغز ( بیشتر در قوس سرخرگ آئورت و سرخرگ های ناحیه ی گردن ) قرار دارند .
    سکسکه یک دم است ( نه بازدم ) و عمیق! پس در آن سه ماهیچه منقبض می شوند .
    عواملی که در تنفس تنظیم می شوند :
    علل اصلی : بصل النخاع ( شروع کننده ی دم )
    خاتمه ی دم :
    پل مغزی ( تعیین مدت زمان دم ) ← غیر مستقیم
    ← بصل انخاع : مستقیم
    کشیدگی ماهیچه های صاف نایژه و نایژک ← غیر مستقیم
    آهنگ تنفس :
    میزان اکسیژن خون : رابطه ی معکوس
    میزان کربن دی اکسید خون : رابطه ی مستقیم
    26.pdf
    تجربیا

    زیست شناسی

  • توضیحات زیست دهم استاد موقاری
    D D.fateme.r

    فیلم سه
    هم زیستی :
    1 . همیاری : هر دو سود می برند / مورچه و شته
    2 . هم سفرگی : یکی سود می برد و دیگری نه سود نه ضرر / کوسه و ماهی هایی که ازش سود می برند .
    3 . انگلی : یکی سود می برد و دیگری ضرر می بیند / پشه و انسان
    فصل 2 گفتار 1
    یاخته
    در یاخته ی جانوری هسته و میتوکندری در غشا دارند و در یاخته ی گیاهی علاوه بر این دو کلروپلاست نیز دو غشا دارد .
    واکوئل مرکزی فقط در گیاهان وجود دارد .
    هسته ، ماده ی ژنتیکی را در بر دارد .
    ریبوزوم و غشا جزو اندامک ها نیستند .
    شبکه ی آندوپلاسمی دو نوع زبر و نرم دارد . در شبکه ی آندوپلاسمی زبر ، دانه های ریزی به نام ریبوزوم وجود دارد . ریبوزوم پروتئین های ترشحی برای ما میسازد . پروتئین های ترشحی از طریق شبکه ی آندوپلاسمی به دستگاه گلژی وارد می شوند . دستگاه گلژی ، وظیفه ی نشانه گذاری دارد . یعنی به پروتئین ها مقصد را نشان می دهد .
    تفاوت پلی مر و مونومر : برای مثال ، پلیمر زنجیره ای از مهره هاست و مونومر به هر عدد از این مهره ها گفته می شود .
    میتوکندری ، وظیفه ی تولید انرژی ( ATP ) و بسته بندی آن را بر عهده دارد .
    دو واکنش مهم زیستی :
    سنتز آبدهی : انرژی خواه / به ازای تشکیل پیوند ، یک مولکول آب آزاد می شود . / حین ایجاد پلی مر از مونومر ها
    هیدرولیز ( آبکافت ) : انرژی زا / به ازای شکستن هر پیوند ، یک مولکول آب مصرف میکند . / حین شکستن پلیمر و تبدیل ان به مونومر
    مولکول های زیستی :
    کربوهیدرات ( قند ) :
    مونوساکارید ها : پنتوز ها : قند های پنج کربنی مثل ریبوز و دئوکسی ریبوز / هگزوز ها : قند های شش کربنی مثل گلوکز ( غذای اصلی سلول ) ، فروکتوز ( موجود در اکثر میوه ها ) ، گالاکتوز ( موجود در قند شیر )
    دی ساکارید ها : مالتوز : گلوکز + گلوکز ، قند جوانه ی جو / لاکتوز : گلوکز + گالاکتوز ، قند شیر / ساکارز : گلوکز + فروکتوز ، قند و شکر و نیشکر
    پلی ساکارید ها ( زنجیره ای گلوکز ) : نشاسته : قند ذخیره ای گیاهی ، بدون انشعاب / گلیکوژن : قند ذخیره ای قارچ ها و جانوران ( در کبد و ماهیچه ) ، انشعاب دار / سلولز : موجود در دیواره ی گیاهی ، سلولز با آنزیم سلولاز هیدولیز می شود .
    نوعی هم زیستی در بدن انسان وجود دارد ، نوعی باکتری در روده ی کور زندگی میکند . سلولزی که مصرف میکنیم را نمیتوانیم استفاده کنیم ، چون توانایی تجزیه آن را نداریم . اما باکتری موجود در روده ی کور ، آنزیم تجزیه کننده ی سلولز را میسازد . به این ترتیب باکتری از قند سلولز استفاده میکند و به ما ویتامین B و K می دهد .

    لیپید ها ( چربی ) :
    تری گلیسیرید : فراوان ترین چربی موجود در رژیم غذایی / تشکیل شده از الکی سه عاملی به نام گلسیرول و سه زنجیره ی هیدورکربنی به نام اسید چرب / در روغن جامد به دلیل پیوند یگانه ی بین کربن ها ، اسید های چرب صاف و مستقیم و بدون شکستگی هستند . در روغن های مایع پیوند های دوگانه یا سه گانه ی بین کربن های زنجیره ی هیدورکربنی باعث شکستگی زنجیره میشود .
    موم ها : آب گریز ترین چربی ها
    فسفولیپید ها : جزء اصلی غشا ، فراوان ترین مولکول غشا / ساخته شده از گلسیرول + فسفات + دو تا اسید چرب خمیده
    استروئید ها : موجود در غشای جانوری ، مانند کلسترول / برخی از هورمون ها مانند هورمون های جنسی استروئیدی هستند .
    پروتئین ها : یک یا چند زنجیره ی پلی پپتیدی که با هم پیچ و تاب خورده اند و شکل سه بعدی دارند ، پلی پپتید نام دارد . ( دی پپتید : دو آمینو اسید که با پیوند پپتیدی به هم متصل شده اند / پلی پپتید : چند آمینو اسید که با پیوند پپتیدی به هم متصل شده اند . )
    پروتیئن ها کاربرد فراوانی در سلول دارند . اکثر آنزیم ها پروتئینی هستند . هورمون ها ( نه همه ی آن ها ) از پروتئین هستند . در بافت غشا مقدار زیادی پروتئین وجود دارد . پروتئین یکی از اجزای اصلی یاخته است . پروتئین پلیمر است و مونومر آن آمینو اسید است . در هسته ، 20 نوع آمینو اسید وجود دارد .
    دستور ساخت پروتئین ، در یوکاریوت ها از هسته و در پروکاریوت ها از سیتوپلاسم صادر میشود .
    در سلول یوکاریوت : دستور ساخت از هسته / اجرا : سیتوپلاسم
    در سلول پروکاریوت : دستور ساخت از سیتوپلاسم / اجرا : سیتوپلاسم
    آنزیم ها : /. اکثرا پروتئینی هستند ، RNA پروتئینی نیست .
    /. اکثرا در محیط خنثی فعالیت میکنند ( نه محیط قلیایی و نه اسیدی ) ، پپسین در محیط اسیدی معده فعالیت میکند .
    /. اکثرا در دمای بالاتر از 45 درجه غیر فعال می شوند .
    /. چند بار مصرف هستند .
    /. اختصاصی هستند ، مثلا پروتئاز فقط پروتئین را تجزیه می کند و وظیفه ی تجزیه ی فسفولیپید را ندارد .
    فایل PDF این جلسه : فیلم سه استاد موقاری.pdf

    زیست شناسی

  • توضیحات زیست دهم استاد موقاری
    D D.fateme.r

    فیلم دو
    گفتار دو و گفتار سه از فصل یک در این جلسه بررسی میشه .
    #پارت_یک : گفتار یک ، مهندسی ژنتیک

    /. به اجتماع میکرو ارگانیسم ها ، میکروبیوم گفته میشه .

    جاندارن , و نه صرفا میکرو ارگانیسم ها با یکدیگر هم زیستی دارند .
    انواع همزیستی ( روابط و تعاملات بین جاندارن ) :
    الف . همیاری : در ان هر دو طرف سود میبرند .
    ب . همسفرگی : در آن یک طرف سود میبرد و طرف دیگر نه سود و نه زیان .
    ج . انگلی : یک طرف سود میبرد و طرف دیگر زیان میبیند .
    بین میکرو ارگانیسیم های روده و انسان رابطه ی همزیستی از نوع همیاری وجود دارد . میکرو ارگانیسیم ها با آنزیمِ سلولازِ خود ، سلولز را به گلوکز تجزیه کرده و گلوکز را مورد استفاده ی خود قرار میدهند ، در عوض ویتامین B و K برای انسان تولید میکنند .
    /. کل چیزی فراتر از اجتماع اجزا است .

    کل نگری و جزئی نگری در این جلسه بررسی می شوند .
    محققان و دانشمندان امروزی کل نگری را جایگزین روش جزئی نگری کرده اند .
    /. نگرش بین رشته ای ، اخلاق زیستی و حقوق زیستی در این جلسه بررسی می شوند .

    مثال : ساخت تجهیزات لازم در اتاق عمل ها توسط مهندسان پزشکی
    /. فناوری نوین

    در گذشته برای بررسی یک سلول لازم بود تا سلول کشته شود . امروزه با پشیرفت علم سلول های زنده و حتی مولکول های درشت مثل پروتئین ها مورد مشاهده قرار میگیرند .
    مندل : ژن ها تعیین کننده ی صفات ما هستند . برای ساخته شدن هر صفت ژنی از پدر و ژنی از مادر کنار هم قرار میگیرند . در مهندسی ژنتیک پیش بینی می شود که فردی با این صفات چه فرزندی میتواند در آینده داشته باشد .
    دستور ساخت ژن در همه یکسان است .
    میتوانیم ژن تعیین کننده ی صفت را به یک جاندار دیگر وارد کنیم . جاندار مورد نظر تحت شرایطی ، صفت را اجرا میکند .
    دستور ساخت پروتئین ها را ژن ها میدهند .
    بسیاری از اختلالات و بیماری ها انسان بخاطر عدم وجود یک پروتئین خاص است .
    مثال : فرد هموفیل ( هموفیلی یک بیماری ارثی است که فرد مبتلا توانایی انعقاد خون را ندارد ) پروتئین فاکتور انعقادی شماره ی 8 را ندارد . فرد مبتلا به دیابت نوع یک انسولین کافی ندارد .
    ◄ در مهندسی ژنتیک میتوان فاکتور انعقادی 8 و انسولین را ساخت و در اختیار بیمار قرار داد .
    ژن انسولین به باکتری ( چون سرعت تولید مثل بالایی دارد ) وارد میشود . باکتری با تقسیم های پی در پی نسخه های زیادی از ژن را تولید میکند . بعد ژن را وارد گاو میکنیم ، پروتئین انسولین در شیر گاو ظاهر میشود و بعد از استخراج آن از شیر گاو مورد استفاده قرار میگیرد .
    مهندسی ژنتیک در ساخت واکسن هم کاربرد دارد . واکسن دیگر میکروب کشته شده یا ضعیف شده نیست . بلکه آنتی ژن ( کارت شناسایی پروتئینی میکروب ) است که با مهندسی ژنتیک تولید میشود .
    جانداری که ژن را به او داده ایم و تحت دست ورزی ژنتیکی قرار گرفته ، تراژن نام دارد .

    /. انرژی :

    تجدید پذیر : مثل انرژی باد ، خورشید ، آب های روان
    تجدید ناپذیر : سوخت های فسیلی ( بنزین ، گازوئیل ، نفت و ... )
    /. انسان و همه ی جاندارن به انرژی نیاز دارند .

    غذا ← گوارش ← گلوکز C6H12O6 ( تولید شده در فتوسنتز ) ← میتوکندری ← ATP
    /. سنتز = ایجاد ، هیدولیز = تجزیه
    /. ما گلوکز تولید نمیکنیم ! گیاه تولید میکنه .
    /. ما به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به گیاهان وابسته ایم .

    منبع غذایی ما گیاهان هستند . پس ما باید شناخت بیشتر و همچنین بهره وری بیشتری از گیاهان داشته باشیم .
    شناخت بیشتر گیاهان ما رو به منبع غذایی بیشتر و با کیفیت تر و بهتر میرسونه .
    گیاهان خودرو : سرعت تولید مثل بالا - وفق پذیری بالا با هر شرایط محیطی - سرعت رشد بالا / فایده ی این شناخت میتونه این باشه که ژنی که باعث میشه برای مثال این گیاه سرعت رشد بالایی داشته باشه رو انتقال بدیم به گیاهان زراعی . همین طور این شناخت میتونه در انتخاب مصنوعی برای ما مفید باشه .
    /. روابط گیاهان زراعی با محیط :

    گیاه علاوه بر آب ، نور کربن دی اکسید مورد نیاز برای فتوسنتز مواد معدنی هم لازم داره . مواد معدنی مثل فسفر و نیتروژن .
    78 % نیتروژن به صورت N2 در هواست . این شکل از نیتروژن برای گیاه قابل جذب نیست . گیاه فقط میتونه نیتروژن رو بهصورت آمونیاک یا نیترات جذب کنه . باکتری هایی در خاک داریم که نیتروژن موجود در هوا رو به نیتروژن قابل استفاده ی گیاه تبدیل میکنند .
    /. مجموعه خدماتی که در دسترس موجودات زنده ی یک بوم سازگان است ، خدمات بوم سازگان نام دارد . خدمات بوم سازگان به میزان تولید کنندگی بستگی دارد .

    وقتی سطح شرایط جانداران تولید کننده ی بوم سازگان پایین بیاد در نهایت سطح منابع غذایی ما پایین میاد . خشک شدن دریاچه ی ارومیه به علت هایی مثل سد سازی اشتباه ، خشک سالی ، حفر چاه های بی رویه ؛ شرایط رو برای تولید کننده ها نامناسب کرده .
    /. جنگل زدایی :

    تغییر آب و هوا
    کاهش تنوع زیستی
    فرسایش خاک
    /. استفاده ی بی رویه ی سوخت های فسیلی

    افزایش کربن دی اکسید
    آلودگی هوا
    گرم شدن کره ی زمین ← آب شدن یخچال های قطبین
    /. یک چرخه ی تجدید پذیر :

    دانه های روغنی ( زیتون ، سویا ) ←← استخراج ←← نفت خام گیاهی ←← تصفیه ←← نفت خام تصفیه شده ←← واکنش با نوعی الکل ←← 1 . انرژی تجدید پذیر ( گازوئیل زیستی که سرطان زا نیست و باران اسیدی هم نداره ) . 2. گلسیرین
    /. گیاهان سرشار از سلولز هستند و یکی از فواید سلولز ساخت نوعی الکل است .

    /. برای افزایش بهره وری سلولز :

    انتخاب مصنوعی گیاهان
    ساخت سلولاز
    گیاهان تولید کننده ی سلولز رو تحت دست ورزی ژنی قرار بدیم .
    /. پزشکی شخصی : هر فرد منحصر به فرده .

    کاربرد در درمان ، از روی ژن های منحصر به فردی که بیمار داره به دارو درمانی بپردازیم .
    پیش بینی در مورد بیماری هایی که احتمال داره فرد با توجه به ژن هاش بهشون مبتلا بشه .

    فایل pdf این جلسه : فیلم دو دهم استاد موقاری.pdf

    زیست شناسی

  • توضیحات زیست دهم استاد موقاری
    D D.fateme.r

    جلسه ی پنجم
    روش های عبور مواد از غشای یاخته :
    /. انتشار : مواد بر اساس شیب غلظت از جای پر غلظت به جای کم غلظت میروند . در واقع در انتشار انرژی زیستی مصرف نمیشود ؛ پس آدنوزنین تری فسفات شکسته نمیشود ، آدنوزین دی فسفات تولید نمیشود ، فسفات آزاد نمیشود .
    عوامل ایجاد انتشار : 1. انرژی جنبشی مواد / 2. تمایل مواد به حرکت از سمت پرغلظت به جای کم غلظت
    اکسیژن برای ورود به یاخته و کربن دی اکسید و اوره برای خروج از یاخته از انتشار استفاده میکنند .
    /. انتشار تسهیل شده : در این روش پروتئین های سراسری غشا ، انتشار را تسهیل میکنند .
    خروج همه ی گلوکز و اغلب آمینو اسید ها از یاخته های روده به مایع بین یاخته ای با انتشار تسهیل شده انجام میشود . ورود همه ی گلوکز و اغلب آمینو اسید ها به یاخته های روده از مایع میان یاخته ای با انتقال فعال انجام میشود .
    انتشار تسهیل شده نیز همچو انتشار ساده به انرژی زیستی نیاز ندارد .
    /. اسمز : بدون صرف انرژی است .
    هر چه اختلاف غلظت در دو طرف غشای تراوا بیشتر باشد ، سرعت جریان آب بیشتر و فشار اسمزی نیز بیشتر است .
    به طور معمول یاخته ها از خطر تورم و ترکیدن بر اثر اسمز حفظ میشوند ؛ هم یاخته های جانوری و هم یاخته های گیاهی قطعا در داخل بدن ( محیط داخلی ) از خطر ترکیدن در اثر اسمز در امان هستند اما یاخته ی جانوری در محیط بیرون از بدن در اثر اسمز میترکد و یاخته ی گیاهی نیز به علت دارا بودن دیواره نمی ترکد و فقط تورم پیدا میکند .
    /.انتقال فعال : پمپ سدیم پتاسیم در این قسمت بررسی میشود .
    میزان پتاسیم همیشه باید در درون یاخته بیشتر است و سدیم نیز در بیرون یاخته
    فایل پی دی اف این جلسه : فیلم پنج.pdf

    زیست شناسی

  • توضیحات زیست دهم استاد موقاری
    D D.fateme.r

    جلسه ی نهم / صفر تا صد زیست دهم استاد موقاری
    نکته : پرده ی صفاق شامل شبکه ی خونی است .
    نکته : موسین در سراسر لوله ی گوارش وجود دارد .
    موسین نوعی گلیکوپروتئین است . موسین آنزیم نیست . موسین سلول نیست پس متابولیسم سلولی هم ندارد . ماده ی مخاطی ، دیواره ی لوله ی گوارش و به خصوص دیواره ی معده را از آسیب شیمیایی توسط اسید معده حفظ می کند .
    حرکات لوله ی گوارش :
    کرمی : 2 نوع انقباض وجود دارد . انقباض ماهیچه ی حلقوی و ماهیچه ی طولی . در پشت سر توده ی غذا انقباض ماهیچه ی حلقوی ایجاد می شود که باعث حرکت غذا به سمت جلو می شود . و انقباض ماهیچه ی طولی در جلوی توده ی غذا انجام می شود که موجب کوتاه شدن مسیر برای حرکت غذا می شود .
    نکته : در هنگام انقباض ماهیچه ی حلقوی ، ماهیچه ی طولی منبسط می شود و بالعکس .
    در بحث استفراغ ، مواد غذایی از مری ، معده و ابتدای روده به دهان باز می گردند . مواد غذایی از روده ی بزرگ نمی توانند برگردند ! اگر توده ی غذایی از ابتدای روده بخواهد برگردد باید درچه های قبل آن باز شوند یا به عبارتی منبسط شوند ! که عبارت اند از درچه ی پیلور ، کاردیا یا فوقانی مری .
    نکته : در مکان های نزدیک پیلور ، آنزیم بیشتری تولید می شود .
    حرکت طولی در تمام طول لوله ی گوارش وجود دارد اما حرکت قطعه قطعه کننده در برخی از قسمت های لوله ی گوارشی مثل روده وجود دارد ! اهمیت این پدیده ، افزایش سطح تماس ماده ی غذایی با پرز های روده است .
    انقباض گرسنگی ، وقتی معده خالی باشد ، انجام می گیرد که انقباض آن از نوع کرمی است . در انقباض گرسنگی دو دریچه ی پیلور و ایلئواسکال باز می شوند تا مواد غذایی اضافی و رسوب کرده سریع تر به روده منتقل می شوند . ممکن است این انقباض با درد خفیفی هم همراه باشد .
    استفراغ یک انعکاس دفاعی است . در انعکاس ها ماهیچه های اسکلتی نیز غیر ارادی عمل می کنند .
    فایل پی دی اف این جلسه : فیلم 9.pdf

    زیست شناسی

  • توضیحات زیست دهم استاد موقاری
    D D.fateme.r

    فیلم دوازده

    روده ی باریک محل اصلی جذب است .
    اولین و آخرین محل گوارش نوکلئیک اسید روده ی باریک است و در همانجا نیز جذب می شود .
    مواد شیره ی لوزالمعده از راه دو مجرا به دوازدهه وارد می شود یکی از مجراها مستقل وارد دوازدهه می شود و مجرای دوم با مجرای صفرا مشترک است . به عبارت دیگ مواد شیره ی صفرا قطعا قطعا با مواد شیره ی لوزالمعده مجرای مشترک دارد .
    روده :
    در ردوده هم حرکت کرمی و هم حرکت قطعه قطعه کننده وجود دارد .
    جرکت کرمی در روده ی باریک ضعیف است ، چون باید آرام حرکت کند تا مواد جذب شوند .
    حرکت مواد قطعه قطعه کننده در ابتدای روده ی باریک بیشتر از انتهای آن است .
    شیره ی روده از ماده ی مخاطی ، آب ، یون های مختلف از جمله بی کربنات ، مایع نمکی ، آنزیم های گوارشی .
    گروهی از یاخته های پوششی مخاط روده آنزیم های گوارشی دارند . اما این آنزیم ها توسط این یاخته ها ترشح نمی شوند . هنگامی که این یاخته های می میرند ، می افتند و آنزیم های آن ها آزاد می شود .
    صفرا : فسفو لیپید لسیتین ، کلسترول ، بی کربنات ، نمک های صفراوی ، رنگ ها و بیلی روبین ( رنگ اصلی صفرا ) و بیلی وریدن
    هنگامی که گلبول های قرمز پیر می شوند ، در گذر از مویرگ های طحال و کبد گیر می کنند و می میرند . ماکروفاژ ها دست به کار می شوند و گروه هم از گلبول را به مغز استخوانی می فرستند و با گلوبین آن نیز بیلی روبین ساخته می شود . در روده ی باریک این بیلی روبین ها جذب می شوند . وقتی به صورت ادرار دفع می شود ، رنگ زرد و وقتی به صورت مدفوع دفع می شود رنگ قهوه ای را می سازد .
    هر چه مرگ گلبول های قرمز بیشتر ، میزان بی روبین نیز افزایش می یابد و هر چه دفع ادرار بیشتر شود ، میزان بیلی روبین کاهش می یابد .
    بی کربنات : یاخته های پوششی سطحی معده ( حفره ی معده ) / یاخته های پوششی روده / صفرا ( که توسط کبد ساخته می شود ) بزاق / پانکراس
    نمک های صفراوی به حرکت کرمی در لوله ی گوارش کمک می کند . بی کربنات حالت قلیایی دارد و در خنثی کردن حالت اسیدی کیوس نقش دارد ، البته این خنثی کردن در روده ی باریک انجام می شود .
    ترکیبات کیسه ی صفرا ، فقط در کیسه ی صفرا رسوب نمی کنند بلکه می توانند در مجاری آن نیز رسوب کنند . در صورت رسوب کردن ترکیبات صفرا در کیسه ی صفرا یا مجاری آم ، صفرا کاهش پیدا میکند . در نتیجه گوارش چربی و ویتامین های محلول در چربی ، نیز کاهش می یابد و کمتر جذب می شود . پیامد ها : انعقاد خون مشکل پیدا میکند / کاهش جذب کلسیم و پوکی استخوان در صورت نبود ویتامین دی
    فایل پی دی اف این جلسه : جلسه ی دوازدهم.pdf
    دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا

    زیست شناسی

  • توضیحات زیست دهم استاد موقاری
    D D.fateme.r

    چه گرد و خاکی گرفته تاپیک رو |:

    زیست شناسی
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 22
  • 23
  • 1 / 23
  • درون آمدن

  • حساب کاربری ندارید؟ نام‌نویسی

  • برای جستجو وارد شوید و یا ثبت نام کنید
  • اولین پست
    آخرین پست
0
  • دسته‌بندی‌ها
  • نخوانده ها: پست‌های جدید برای شما 0
  • جدیدترین پست ها
  • برچسب‌ها
  • سوال‌های درسی و مشاوره‌ای
  • دوره‌های آلاء
  • گروه‌ها
  • راهنمای آلاخونه
    • معرفی آلاخونه
    • سوال‌پرسیدن | انتشار مطالب آموزشی
    • پاسخ‌دادن و مشارکت در تاپیک‌ها
    • استفاده از ابزارهای ادیتور
    • معرفی گروه‌ها
    • لینک‌های دسترسی سریع