سلام.
چند تا سوال داشتم.
۱. یک گزینه اینطوری بود: یاخته های دارینه ای همانند لنفوسیت ها دارای گیرند های آنتی ژنی هستند. پاسخنامه این رو غلط گرفته بود. دلیلش هم این بود که داشتن گیرنده های آنتی ژنی مربوط به سومین خط دفاعی هست در حالی که یاخته های دارینه ای برای دومین خط دفاعی هستن. من منظورش رو متوجه نمیشم. داشتن گیرنده آنتی ژنی چه ارتباطی به سومین خط دفاعی داره.
۲. 1000026861.jpg
پاسخنامه اینجوری گفته بود: در پی مصرف طولانی مدت کوکائین کاهش مصرف گلوکز در بخش قشری بیشتر از بخش میانی مغز است. ولی به نظرم طبق شکلی که فرستادم دقیقا عکس این موضوع رو نشون میده. هرکاری کردم نتونستم متن رو با تصویر مطابقت بدم.
1000026864.jpg
صورت سوال داره میگه بخش درونی بعد پاسخنامه با بخش زیرین لایه عنکبوتیه این گزینه رو تحلیل کرده.😐
میدونم زیاده. شما به بزرگی خودتون ببخشید😁🌸
@یازدهم @دوازدهم @تجربیا @دانش-آموزان-آلاء
سلام.
1000027243.jpg
لطفا این دو تا تست که مشابه هم هستن رو توضیح بدید. ایده اش رو متوجه نمیشم.
1000027245.jpg
این تست که میگه گروهی از x همانند گروهی از y، یعنی فقط باید درباره یک عضو از اعضای هر گروه صدق کنه؟
1000027246.jpg
ماکروفاژ و سلول های دیواره مویرگ چجوری در عملکرد پروتئین ها موثرند؟ شاید منظورش اینترفرون نوع یک هست که از اینها میتونه ترشح بشه.
@یازدهم @دوازدهم @تجربیا @دانش-آموزان-آلاء
سلام
صورت تست طبق چیزی که زیر مینویسم بیان شده، میخوام لطفا بهم بگین به نظر شما منظور از ساختار ها چیه؟"کامل عنوان کنید لطفا"
با توجه به زنجیره ی انتقال الکترون و تشکیل ATP در میتوکندری در نتیجه ی فعالیت این زنجیره، در ارتباط با ساختار هایی که توانایی انتقال پروتون ها را دارند،کدام موارد درست اند؟
@دوازدهم @تجربیا @دانشجویان-پزشکی @دانشجویان-درس-خون
سلام وقتتون بخیر ❤️
ببخشید وقتتون رو میگیرم اگر در تستی بگه در آزمایش ایوری مخلوط شدن باکتری کپسول دار مرده و باکتری بدون کپسول زنده
این عبارت غلطه ؟
به خاطر اینکه نگفته عصاره باکتری کپسول دار یا اینکه مخلوط نشدن واقعا من فکر میکنم چون عصاره باکتری رو به باکتری بدون کپسول اضافه کرد میشه بهش گفت مخلوط؟
@دانش-آموزان-آلاء
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@تجربیا
1.گفته در تخمدان یک نوزاد دختر 8 ماهه هر یاخته حاصل از تقسیم میتوز یاخته های اووگونی...
با توجه به اینکه نوزان هست و به دنیا اومده فقط اووسیت اولیه رو در نظر بگیرم یا چون توی کتاب چیزی نگفته و سوال گفته هر یاخته حاصل از تقسیم میتوز یاخته های اووگونی ، اووگونی رو هم در نظر بگیرم؟
2کراسینگ اوور با توجه به اینکه محتوای ژنی یاخته رو تغییر نمی دهد جهش محسوب نمیشه؟
3 چرا نمیتونیم بگیم هر هرم کلیه مجرایی انحصاری برای تخلیه به ساختار قیف مانند دارد؟
@تجربیا
سلام
صورت تست این هست:
کدام گزینه درباره ی مراحل همانند سازی درست است؟
و گزینه ی جواب میشه:
آنزیم شکننده ی پیوند های هیدروژنی، فقط به بخش های فاقد پروتئین دنا وصل می شوند.
پاسخنامه در ادامه برای این گزینه بیان کرده:
آنزیم هلیکاز فقط پس از جدا شدن پروتئین های همراه دنا به آن وصل می شود.
سوال من اینه منظورش از فاقد پروتئین
اینه که هیچ پروتئینی نباشه یا فقط هیستون؟
چون تو متن کتاب داریم که: قبل همانند سازی دنا باید پیچ و تاب فامینه، باز و پروتئین های همراه آن یعنی هیستون ها از آن جدا شوند.
(تست از آزمون ماز هستش)
@دوازدهم @تجربیا @دانشجویان-پزشکی @دانشجویان-پیراپزشکی
سلام بچه ها
توی شکل بی کیفیت ۶ صفحه ی ۲۰ زیست دهم نشون داده دو تا غدد زیرزبانی و زیرآرواره ای به هم متصل اند از طریق یک مجرا
بعد نشون داده که زیرزبانی تعدادی مجرا داره به سمت دهان ولی من مجرایی برای زیر آرواره ای به سمت دهان نمیبینم
آیا میشه گفت غده ی زیر آرواره ای مجرا نداره؟
یا تو شکل نشون نداده و برای کنکور سوال نمیاد؟!
@همیار
@دوازدهم
@تجربیا
@بچه-های-تجربی-کنکور-1401
Screenshot_2025-01-01-23-27-53-938_com.google.android.apps.docs.jpg Screenshot_2025-01-01-23-28-26-076_com.google.android.apps.docs.jpg
سلام وقتتون بخیر
ببخشید تو سوال 10منظورش آکسون ولی چرا باید غلط باشه پایانه اکسونی انشعاب داره و جز آکسون یا من منظور این سوال نمیفهمم؟
@دانش-آموزان-آلاء
@دانش-آموزان-نظام-جدید-آلا
@تجربیا
سوال درباره ی غشای پایه و بافت پوششی
-
[QUOTE=farifari;16584]بچه هاي تجربي من سوالات كنكور نمودار هورمون هاي زنانه رو داشتم بررسي مي كردم ديدم خيلي بيان هاي متفاوتي از اين نمودار ميتوان استخراج كرد.لطفا اگه جمله و گزاره خاصي در جزوه هاتون دبيراتون گفتن اينجا به اشتراك بذاريد.[IMG]http://sanatisharif.ir/SanatiSharif-forum-ala/attachment.php?attachmentid=947&stc=1[/IMG][/QUOTE[COLOR=#0000cd]باز هم براي اينكه تو ذوقم نخوره كه سوالمو هيچكي نيس جواب بده خودم دس به كار ميشم .[/COLOR][COLOR=#008000][SIZE=3]ببين اقا فريبرز طراحان زيست كنكور هر سال پيش خودشون ميگن بايد چن تا تست تاليف كنيم كه هيچكي نتونه جوابش بده و يكي از جاهايي كه جون ميده واسه ابهام زايي تستي همين نموداره هورمونه.از طرفي اين نمودار يه سري نكاتش توي متن درس كتاب هم هست و بيشمار نكته ديگه هم داره كه فقط از توي خودش ميشه در اورد و اصلا ربطي به متن درس نداره بنابراين بايد كل نمودار رو توي ذهنت بي كم و كاست بتوني مجسم كني :افت و خيزها و تلاقي نمودارها و زمان تقريبي هر كدوم رو به ذهنت بسپار.مثلا يه دفعه طراح جمله سازي ميكنه كه:چند جمله جاي خالي را به درستي تكميل ميكند: در مدت يك چرخه جنسي زنانه همزمان با كاهش هورمون محرك فوليكولي مي تواند..............1-هورمون استتروژن در حال كاهش باشد 2-هورمون استروژن در حال افزايش باشد 3-هورمون پروژسترون تقريبا ثابت باشد 4-هورمون پروژسترون نسبت به قبل افزايش اندك يافته باشد. [/SIZE][/COLOR][SIZE=3][COLOR=#ff0000]د[/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=#ff0000]يدي يه دفعه سنكوب ميكني كه اي خدا اين همه ريزه كاري نمودار رو يادم نيست كه و تست پر كلاغ پر ميشي.به همين سادگي[/COLOR][/SIZE]
-
[quote=farifari;16584]بچه هاي تجربي من سوالات كنكور نمودار هورمون هاي زنانه رو داشتم بررسي مي كردم ديدم خيلي بيان هاي متفاوتي از اين نمودار ميتوان استخراج كرد.لطفا اگه جمله و گزاره خاصي در جزوه هاتون دبيراتون گفتن اينجا به اشتراك بذاريد.[IMG]http://sanatisharif.ir/sanatisharif-forum-ala/attachment.php?attachmentid=947&stc=1[/IMG][/quote]سلام ...خب من دیدم اینا به ذهنم رسید امیدوارم واست جدید باشن:
1)غلظت lh وfsh همیشه از استروژن و پروژسترون بیشتره ..باتوجه به اینکه نمودارشون توی کل دوره بالای نمودار lh وfshقرار گرفته
2)تو روز 13 ام بیشترین اختلاف بین ترشح استروژن و پروژسترون وجود داره و همینطور بیشترین اختلاف بین lh , fshهست (حالا شایدم درستش روز 12 باشه ..تقریبی گفتم آخه نمودار همه روزارو مشخص نکرده)
3)ترشح lhهمواره از fshبیشتره (نمودار lh توی کل دوره بالای نمودار fsh قرار گرفته)
4)از روز 14 به بعد که جسم زرد تشکیل میشه ،اندازه جسم زرد اول بزرگ میشه بعدشکوچیک میشه ...(عجب نکته مهمی:)
5)تخمک همیشه چسبیده به دیواره فولیکول هست (وسط مسط نمیره همون چسبیده به دیواره)[url=http://bioogy.blog.ir/post/14/%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA-%DA%86%D8%B1%D8%AE%D9%87-%D8%AC%D9%86%D8%B3%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86]نکات چرخه جنسی زنان :: زیست شناسی کنکور[/url]
-
سلام...من یک سوال از فصل دوم زیست سال دوم دارم ممنون میشم اگه دوستان لطف کنن و پاسخ سوالمو بدن....غشای لیزوزوم چگونه از گزند آنزیم های لیزوزومی که در خودش جای داده در امان میمونه؟؟این آنزیم ها چرا به غشای لیزوزوم آسیب نمیزنن؟؟
تشکر از توجهتان -
سلام
می دونم سوال مسخره ایه ولی سواله دیگه پیش میاد.
تو کتاب زیست2 نوشته که دفاع غیراختصاصی در برابر اغلب میکروب ها یکسان عمل می کنه.
چرا اغلب؟ مگه غیراختصاصی نیست؟
می شه یه مثال بزنید لطفا؟ -
[QUOTE=kazem;16692]سلام...من یک سوال از فصل دوم زیست سال دوم دارم ممنون میشم اگه دوستان لطف کنن و پاسخ سوالمو بدن....غشای لیزوزوم چگونه از گزند آنزیم های لیزوزومی که در خودش جای داده در امان میمونه؟؟این آنزیم ها چرا به غشای لیزوزوم آسیب نمیزنن؟؟
تشکر از توجهتان[/QUOTE]/5[COLOR=#008000][SIZE=3][FONT=palatino linotype]كاظم جان من توي وب سرچ كردم اينجور متوجه شدم كه براي فعاليت آنزيم هاي درون ليزوزوم pH خاصي نياز است(پي اچ 4/5-5) كه اين مطلب pH رو توي فصل 1 زيست دوم خونديم.از طرفي در غشاي ليزوزوم تعدادي پمپ (پروتئين هايي كه نقش تلمبه كردن يون ها رو دارند) وجود داره كه يونهاي H+ رو از بيرون وارد ليزوزوم ميكنن تا PH داخل ليزوزوم كاهش پيدا كنه و به اون بازه گفته شده برسه تا آنزيم ها فعال بشن ولي عمل اين پمپ ها به گونه اي هست كه مقدار H+ در اطراف غشا خيلي خيلي زياد ميشه و در نتيجه PH اطراف غشا خيلي خيلي پايين مياد به طوري كه انزيم ها تو اين درجه پايين PH ديگه نمتونن فعاليت كنن و غشا محفوظ مي مونه از تجزيه شدن.يعني عمل اون پمپ ها طوري هست كه PH اطراف غشا رو پايين تر از بازه گفته شده مياره و در نتيجه انزيم ها در اطراف غشا نمتونن فعال باشن و بزنن غشا رو خراب كنن.ارتباط PH با ميزان يون هيدروژن را هم در شيمي پيش و هم چنين فصل 7 زيست دوم(كليه) خوانده ايم.[/FONT][/SIZE][/COLOR]
-
خیلی ممنونم از پاسخ کاملتون
-
[QUOTE=fatemeh77;16695]سلام
می دونم سوال مسخره ایه ولی سواله دیگه پیش میاد.
تو کتاب زیست2 نوشته که دفاع غیراختصاصی در برابر اغلب میکروب ها یکسان عمل می کنه.
چرا اغلب؟ مگه غیراختصاصی نیست؟
می شه یه مثال بزنید لطفا؟[/QUOTE]سلام ...باتوجه به اینکه همه میکروب ها بیماری زا نیستند میتونیم این قید اغلب رو توجیه کنیم برای مثال میکروب هایی که توی روده زندگی میکنن و برای بدن ما مفید هستن رو در نظر بگیرید،دفاع غیر اختصاصی به این میکروب ها آسیبی وارد نمیکنه به همین دلیل گفته شده که در برابر "اغلب "میکروبها... -
[QUOTE=kazem;16712]سلام ...باتوجه به اینکه همه میکروب ها بیماری زا نیستند میتونیم این قید اغلب رو توجیه کنیم برای مثال میکروب هایی که توی روده زندگی میکنن و برای بدن ما مفید هستن رو در نظر بگیرید،دفاع غیر اختصاصی به این میکروب ها آسیبی وارد نمیکنه به همین دلیل گفته شده که در برابر "اغلب "میکروبها...[/QUOTE]
آفرین, اینم فکریه...
من فکر کردم منظورش اغلب میکروب های بیماری زاست...
پس این یعنی اغلب میکروب ها, بیماری زا هستند؟
خیلی خیلی ممنون -
[QUOTE=fatemeh77;16713]آفرین, اینم فکریه...
من فکر کردم منظورش اغلب میکروب های بیماری زاست...
پس این یعنی اغلب میکروب ها, بیماری زا هستند؟
خیلی خیلی ممنون[/QUOTE]خواهش میکنم -
سلام صفحه نهم کتاب پیش گفته بود که کار ام ار ان آ کاتالیز ار ان آ های کوچک هست یعنی چی؟ اصلا این ار ان های کوچیک چی هستن و چند تا هستن؟
-
[QUOTE=belderchin;17010]سلام صفحه نهم کتاب پیش گفته بود که کار ام ار ان آ کاتالیز ار ان آ های کوچک هست یعنی چی؟ اصلا این ار ان های کوچیک چی هستن و چند تا هستن؟[/QUOTE]سلام به شما...پاسخ این سوال خارج از محدوده کتاب درسی و لازم نیس بدونید...در همین حد بدانید که در سلول بجز 3 نوع rnaاصلی rna های دیگری وجود داره که یک دسته ازاونها srnaیا همون rnaهای کوچک هستند....بعضی از این rnaهای کوچک توی هسته هستن و در عمل پیرایش (گرفتن کلاهک و حذف اینترون ها..)در mrna فعالیت میکنن و snrnaنامیده میشن....بعضی هم توی سیتوپلاسم فعالیت میکنن ...بهشون میگن کوچک چون توالی ریبونوکلئوتیدیشون کوتاه تر از rnaهای اصلی هست
-
ببخشید یک جا خوندم کرونر ها یا همون رگای تغذیه کننده قلب دوتا رگ کوچیک هستن که روی قلب وجود دارد و با سرخرگ های اصلی و بزرگ وارده به قلب یعننی سرخرگ ششی و... فرق داره میخاستم بدونم درسته؟
-
[QUOTE=belderchin;17012]ببخشید یک جا خوندم کرونر ها یا همون رگای تغذیه کننده قلب دوتا رگ کوچیک هستن که روی قلب وجود دارد و با سرخرگ های اصلی و بزرگ وارده به قلب یعننی سرخرگ ششی و... فرق داره میخاستم بدونم درسته؟[/QUOTE]
گفتم كه سرخرگ كرونري از سرخرگ ائورت جدا ميشه ميره به ميوكارد روي قلب هم خودش منشعب ميشه -
[QUOTE=belderchin;17012]ببخشید یک جا خوندم کرونر ها یا همون رگای تغذیه کننده قلب دوتا رگ کوچیک هستن که روی قلب وجود دارد و با سرخرگ های اصلی و بزرگ وارده به قلب یعننی سرخرگ ششی و... فرق داره میخاستم بدونم درسته؟[/QUOTE]بله درسته ...تا جایی که من اطلاع دارم عروق کرونر یا همون رگ های تغذیه کننده میوکارد قلب ،از ابتدای آئورت منشعب میشن و دو عدد هستن که که در سراسر قلب پخش میشن (در هنگام تشریح قلب شما میتونی این عروق رو در خارج قلب پخش شدن ببینی)...این عروق میزان اکسیژن بسیار بالایی دارن
[COLOR=silver]- - - - - - - - - -پست ادغام شده - - - - - - - - - - - -[/COLOR]
-
@farifari;17490 said:
سلام...روش من در مطالعه درس زیست شناسی بدین شرح میباشد:
ابتدا تست آموزشی از فصلی که تصمیم به مطالعه آن دارم حل میکنم...سپس بلافاصله به مطالعه متن کتاب درسی به طور دقیق میپردازم و نکات تست هایی که حل کرده بودم را در کتاب درسی یاد داشت میکنم (مثلا اگر هنگام تست زدن نکته ای در رابطه با فسفولیپید یاد گرفتم که هنگام مطالعه آن نکته را در متن کتاب درسی پیدا نمیکنم بلافاصله آنرا کنار شکل فسفولیپید یاد داشت میکنم )...بعد از مطالعه دقیق کتاب درسی دوباره تست میزنم و هر نکته جدید و جالبی که یافتم در کتاب یاد داشت میکنم واگر پاسخ تستی را نتوانستم بدهم به کتاب مراجعه میکنم و سعی میکنم جواب آنرا در کتاب پیدا کنم و در مورد همه سوال ها چه سخت و چه ساده همیشه پاسخنامه تشریحی را کامل میخوانم ...آنگاه برای بار دوم به کتاب درسی رجوع کرده وفصل مربوطه را سریع مرور میکنم و گاهی مطالب مهم و مفهومی را توضیح میدهم و شکل ها را به خاطر میسپارم و در مواقعی روی یک برگه آنهارا رسم میکنم و نامگذاری میکنم که در حافظه ام ثبت شوند...بعد از یک یا دو روز (معمولا روز بعد) تست زمان دار میزنم (تست های کنکور که مربوط به همان فصل میباشد را از خودم آزمون میگیرم و عمل درصد گیری را به جای می اورم ! :4:)...نکته: اگر فصلی را برای بار اول میخواهم بخوانم و یاد بگیرم مرحله اول را حذف میکنم یعنی ابتدا خواندن دقیق و سپس تست اموزشی و بعد خواندن و بعد تست و بعد تست زمان دار)
همچنین معترف میشوم که گاهی اوقات در جهت فراگیری نکات مهم اشکال کتاب ،به یک کتاب زیست تصویری رجوع میکنم .
امضاء: bu>t سربلند باشید -
@farifari;17492 said:
خرسندم که مفید واقع شد... خیلی سبز رو کامل دارم قبلا مطالعه کردم (بجز پیش 2 که لایش را باز ننموده ام )...گاج توسی جامع که خیلی خیلی خوبه و زیست گیاهی تخته سیاه و ژنتیک دکتر مهدی آرامفر(چاپ نشر آفاق هست خیلی قدیمیه فک کنم معادل امروزش بشه تخته سیاه)+زیست تصویری قلم چی و زیست پیش 1 نشر الگو هم خوندم خوبه
-
سلام با توجه به صفحه 23 کتاب پیش که میگه بیان ژن ممکنه در سطوح مختلف مثلا قبل از رونویسی بعد از رو نویسی و ... صورت گیرد این جمله درسته یانه؟؟
**هنگام بیان یک ژن همواره پلیمری که پیوند پپتیدی دارد نقش دارد.
**منظور از پلیمری که پیوند پپتیدی دارد همون rnaپلیمراز
با توجه به کتاب این جمله درسته یا نه؟؟؟
-
@ali75;17501 said:
سلام با توجه به صفحه 23 کتاب پیش که میگه بیان ژن ممکنه در سطوح مختلف مثلا قبل از رونویسی بعد از رو نویسی و ... صورت گیرد این جمله درسته یانه؟؟
**هنگام بیان یک ژن همواره پلیمری که پیوند پپتیدی دارد نقش دارد.
**منظور از پلیمری که پیوند پپتیدی دارد همون rnaپلیمراز
با توجه به کتاب این جمله درسته یا نه؟؟؟
سلام...من فک میکنم درست باشه باتوجه به کتاب درسی که میدونیم یک ژن زمانی بیان میشه که از اون رونویسی بشه و عمل رونویسی هم در یوکاریوت و هم در پروکاریوت با حضور آر ان ای پلیمراز انجام میشه...اما در تنظیم بیان یک ژن همواره rna پلیمراز نقش ندارد ولی این جمله شما که گفتی هنگام بیان به نظرم درست میاد...حالا اگه اشتباه گفتم با دلیل بگو لطفا...سوال خوبیه