جلسه ی 36
در جریان توده ای گلبول قرمز تبادل نمی شود و ما در مایع بین یاخته ای گلبول قرمز نداریم.
لنف : در گره های لنفی دو گروه گلبول های سفید حضور دارند . 1. ماکروفاژ ها 2. لنفوسیت ها
الف ) لنفوسیت T : مبارزه با سلول های سرطانی و سلول های آلوده به ویروس
ب ) لنفوسیت B : مبارزه با بیماری های میکروبی
مجرای لنفی چپ از مجرای لنفی راست بزرگ تر است.
گره های لنفی در دوران جنینی به همراه طحال گلبول قرمز می سازند.
تجمع گره های لنفی در : زیربغل، بازو، گردن، کشاله ی ران و زانو است.
اندام های لنفی : تیموس، طحال، لوزه ها، آپاندیس و مغز استخوان
لوزه ها : در دو طرف حلق وجود دارند، ساختاری مثل گره های لنفی دارند و اسفنج گونه هستند.
تیموس : پشت جناغ سینه، جلوی نای و قلب قرار دارد و بین دو شش قرار دارد. یکی از کارهای تیموس، محل بالغ شدن لنفوسیت های T است.
طحال : در سمت چپ بدن قرار دارد که در امتداد پانکراس قرار داد. طحال بزرگترین اندام لنفی است و بیشترین تصفیه را انجام می دهد. طحال ساختار لنفی ندارد بلکه ساختار خونی دارد.
آپاندیس : چسبیده به قسمت ابتدایی روده ی بزرگ، نقش در گوارش ندارد.
مغز استخوان : در ساختن گلبول های قرمز نقش دارد.
منشأ اصلی تولید لنفوسیت ها مغز استخوان است، در بقیه ی جاها تقسیم لنفوسیت وجود دارد البته بیشتر لنفوسیت ها در مغز استخوان تولید نمی شوند ولی در آنجا ساخته می شوند.
ساختار مویرگ های لنفی مانند مویرگ های ناپیوسته است. مویرگ های لنفسی بسته است. لنف ها نیز دریچه هایی به نام دریچه ی لنفی دارند که از بازگشت لنف به قسمت های قبلی جلوگیری می کند.
گسترش لنفی در ناحیه ی دست های ما کم است.
ترتیب اندام های لنفی مهم است.
مرکز هماهنگی اعصاب خودمختار در بصل النخاع و پل مغزی در نزدیکی مرکز تنفس قرار دارد.
اعصاب خودمختار :
سمپاتیک : اعصاب در بین یاخته های ماهیچه ای قلب : لایه ی میوکارد
نتیجه ی تحریک : افزایش جریان قلب / افزایش فشار خون / افزایش برون ده قلبی / کاهش فعالیت های گوارشی
به رگ های این اندام متصل است : کلیه ها ( کاهش مقدار ادارار ) / روده ی باریک ( کاهش فعالیت گوارشی ) / طحال ( کاهش فعالیت ) / پوست ( رنگ پریدگی به علت خونرسانی کمتر )
وقتی سمپاتیک تحریک می شود : این رگ ها را تحریک می کند. : 1. خونرسانی بیشتر به ماهیچه ها و قلب
2. افزایش فشار خون
پاراسمپاتیک : به گره های شبکه های هادی قلب متصل است.
نتیجه ی تحریک : کاهش ضربان قلب / کاهش فشار خون / کاهش برون ده قلب / افزایش فعالیت گوارشی
D.fateme.r
دیدگاهها
-
توضیحات زیست دهم استاد موقاری -
اهمیت سهمیه ایثار و جانبازیShadow Runner من خودمم سال اول پنج درصد استفاده کرده بودم
تو منطقه ی سه به هیچ عنوان نمیتونه این طوری رتبه رو جا به جا کنه
رتبه دوازده هزار منطقه سه بودم و شیش هزار پنج درصد
بعد از کنکور فهمیدم اگه استفاده نمیکردم به نفعم بود
پ.ن : فوش ندید اقا اون سال قبول نشدم کلا 😂 -
توضیحات زیست دهم استاد موقاریجلسه ی 47
انواع نفرون:
قشری:- کپسول بومن
- لوله پیچ خورده «نزدیک و دور»
- لوله هنله«در بخش قشری کلیه»
مجاور مرکز: - کپسول بومن
- لوله پیچ خورده «نزدیک و دور» دربخش قشری کلیه
- لوله هنله: بخش بزرگی ازآن « نه همه ی آن » درقسمت مرکزی(لوله هنله طولانی تر است)
-
قسمت دو : تو هم میخواهی دکتر شوی؟sandiiii اینو ترم یک تو واحد مبانی هنر به استادم نشون دادم نمره فعالیت کلاسی گرفتم 😂
-
مصاحبه ی دانشگاه فرهنگیانmaryam111 در مصاحبه ی دانشگاه فرهنگیان گفته است:
بعد یه سوال دیگه هم داشتم یه جا دیدم نوشته بود از ویژگی های بد خودتون بگید ویژگی بد چی باید بگیم که بیرونمون نکنن😂؟؟
یه جاهایی تو مصاحبه هست که هر چی بگی بهت گیر میدن!
مثلا من سال اول در جواب این سوال گفتم به برنامه ریزی هام نمیرسم و طرف پنج مین پیله کرد بهش!
خلاصه یه ویژگی بد خیلیییییی جزئی پیدا کن
در مورد اعتیاد به اینترنت و اینا هم مطلقا چیزی نگو که بیشتر گیر میدن! -
بگو ک قوی بودی و شد@Lovely فکر نمیکردم دوباره تو این تایپیک تگ شم ((:
نه دوست عزیز اون پست مال مرداد بود ... روزایی ک انتخاب رشته کرده بودم و 99 درصد احتمال قبولیم میرفت (((:
من الان پشت کنکورم ((:
یعنی خدا ی فرصت دوباره بهم داده ((: -
انصراف از دانشگاه فرهنگیانfateme_mllh در انصراف از دانشگاه فرهنگیان گفته است:
دقت داشته باش ک انصراف ازین دانشگاه.
باید تموم پولایی که بهت دادن رو بهشون پس بدی.
ینی در واقع جریمه میشی😑😐دو برابر اون پول ها رو
-
راهنمایی در مورد تاییدیه تحصیلیmarziye bano برای هر مدرک تحصیلی 20 هزار تومن گرفتن از من
دو تومن هم برای کپی گرفتن مدرک ها
جمعا 42 هزار -
جزوات عربی جمع بندی 14 ساعتهدوست عزیز همه جزوات روی سایت هست

-
انتقادباشه
-
توضیحات زیست یازدهم صفر تا صد استاد موقاری@allen-gamer زحمت اصلی رو رقیه جان می کشن 🌹
-
نتیجه نهایی کنکور 1400 اعلام شد (سراسری و آزاد)__chakisaldva__ در نتیجه نهایی کنکور 1400 اعلام شد (سراسری و آزاد) گفته است:
Amirreza Vafaei Moghadam
سلام
دندون اصفهانسلام، تبریک میگم 😁
شیرینی ما فراموش نشه -
🚫نوستراداموس کی بودی تو🚫سال 95 به طور غیر عادی تو شیمی سوالای فصل 5 سال دوم بیشتر بود (البته یکی دوتا)
سال 96 سوالای فصل 5 سال دوم خیلی خیلی غیر عادی تر بیشتر شد
سال 97 سوالای فصل 4 شیمی دوم (ترکیب های کووالانسی ) بیشتر شد (بازم یکی دوتا)
سال 98 ؟
روی ترکیب های کووالانسی خیلی کار کنید تا تو جلسه به نقطه بازی نیازی نداشته باشید
همین ((: -
نتیجه نهایی کنکور 1400 اعلام شد (سراسری و آزاد)kimia_es_afshar تبریک میگم عزیزم ❤
-
شرکت در کنکورElimoon در فارغ التحصیلان نظام قدیم میتوانند در نظام جدید شرکت کنند؟ گفته است:
ppp ooo اره میتونن چند ماه پیش اعلام شد که دو نوع سوال طرح میشه ... الانم دارن سر بحث انتخابی بودن نظام امتحانی بحث میشه که احتمالا موافقت بشه ! خبر شو از کانال دکتر سبطی پیگیری کنین
سنجش تو اخرین اطلاعیه اش اعلام کرده که هر گروه با نظام خودش امتحان میده
پس فعلا نمیتونن
http://www.sanjesh.org/FullStory.aspx?gid=1&id=6014 -
نتیجه نهایی کنکور 1400 اعلام شد (سراسری و آزاد)@dr-rashidi به به تبریکات خدمت همکار گرامی 😍
-
زیست گیاهی -
نتیجه نهایی کنکور 1400 اعلام شد (سراسری و آزاد)Yegane Dehqan از همین تریبون بهشون تبریک میگم 😂🌷
-
مشاوره منبع شیمیمنبع خوب انتخاب کن ! منبع خوب چیه ؟ همونی که خیلی گرونه ؟ نه ! همونی که جلدش خوشگله نه ! همونی که مقدمه اش باحاله ؟ نه ! همونی که پسر خالت امسال باهاش دو رقمی شد ؟ بازم نه ! همونی که معلمتون گفته ؟ نه ! همونی که فامیل دورتون تالیف کرده ؟ همچنان نه ! ببین دوست عزیز ؛ کتاب های بازار تقریبا شبیه به هم اند ! حالا کدوم کتاب بهتره ؟ اونی که برای تو نوشته شده ! یه راه خیلی خفن اینه که از کسی که دستش تو کاره بپرسی از چه کتابی استفاده میکنه ؟ مثلا از رتبه برتر های کنکور ، از همکلاسی هات یا مثلا یکی از دوستات که تو یه درس خاص ، درصد بالایی داره یا حتی بچه های انجمن ! . مرحله ی بعدی چیه ؟ این که بری اون کتاب رو بخری ؟ نه نه نه نه نه نه نه ! ازشون بخواه اون کتاب رو برای یه مدت خیلی کوتاه (حتی یکی دو ساعت) بهت امانت بدن . بعد بیا کتاب رو بذار جلوت و یه بحث خاصی از کتاب رو بخون ، تستای اون مبحث رو بزن . ببین اصلا با کتاب کنار میای ؟ لحن نویسنده اذیتت نمیکنه ؟ خیلی آسون نیست ؟ تستاش چرت نیست ؟ (بدیهیه که کتاب های دره پیت رو سراغش نمیری ! از منابع مطمئن استفاده میکنی ) بعدش از بین چند تا کتابی که امانت گرفته بودی و از هر کدوم یه مبحثِ یکسان رو خونده بودی یکیش رو انتخاب میکنی ! اون کتاب حالا مال توئه ! و قرار نیست با حرف بقیه به کتابت بدبین شی !